Tokodaltáró Község Önkormányzat Képviselő-testülete 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III.23.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2019. 11. 14- 2019. 11. 15

Tokodaltáró Község Önkormányzat Képviselő-testülete 16/2019. (XI. 13.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III.23.) önkormányzati rendelet módosításáról

Tokodaltáró Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 7. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az ülés összehívására és vezetésére a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság elnöke jogosult.”

2. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 9. és 10. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„9. § A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a) a jegyzőt,
  • b) a napirendi pontok előkészítőit,
  • c) az Önkormányzat által fenntartott intézmények vezetőit,
  • d) a község területén működő, bejegyzett pártszervezetek és bejegyzett civil szervezetek képviselőit,
  • e) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
  • f) akiknek a meghívását a polgármester indokoltnak tartja.

10. § A Képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó kiküldésével egyidejűleg a település lakosságát is tájékoztatni kell.

  • a) a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével,
  • b) a www.tokodaltaro.hu honlapon történő közzététellel,
  • c) a település facebook oldalán történő közzététellel.”

3. § (1) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Előterjesztést a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, bármely települési képviselő és a bizottság nem képviselő tagja tehet.”

(2) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 13. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Egyszerű megítélésű ügyekben az (1) – (3) bekezdés szerinti formális előterjesztést nem kötelező készíteni, elegendő a határozati javaslat írásba foglalása, a beérkezett kérelem, ajánlat ismertetése. Az egyszerű megítélés kérdéséről vita esetén a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

4. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„26. § Az önkormányzati rendeletet kihirdetése, illetve a határozatok közzététele a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történik. A rendeleteket és a határozatokat a település hivatalos honlapján (www.tokodaltaro.hu) közzé kell tenni, továbbá a település facebook oldalán és a soron következő Altárói Tükör újságban is tájékoztatást kell adni az elfogadott rendeletekről és a honlapon történő elérhetőségükről. A rendelet kihirdetésének napja a rendeletnek a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezésének napja.

5. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„27. § A tanácsteremben a hallgatóság kizárólag nyilvános ülésen, a részére kijelölt helyen foglalhat helyet, az ülés menetét semmilyen tevékenységével nem zavarhatja, és nem akadályozhatja. Az ülésen résztvevő állampolgárnak a Képviselő-testület hozzászólási lehetőséget biztosíthat, melyről egyszerű többséggel dönt. Ezen előírások megsértőjét a polgármester figyelmezteti, ha nem hagy fel a tevékenységével, az ülésről kiutasíthatja.”

6. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„29. § (1) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel és jegyzőkönyv készül, illetve video és képfelvétel készülhet.

(2) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékletét képezi:

  • a) a meghívó,
  • b) a jelenléti ív,
  • c) az előterjesztések, módosító indítványok,
  • d) a titkos és a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyvek, dokumentumok.

(3) A Képviselő-testület üléséről készült hangfelvételt 5 évig meg kell őrizni.

(4) A nyílt ülésről készült jegyzőkönyvet a település honlapján is közzé kell tenni.”

7. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„30. § A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás időpontját és helyszínét a közmeghallgatást megelőzően 5 nappal a helyben szokásos módon, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.”

8. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 31. és 32. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„31. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben történő döntéshozatalra egy állandó bizottságot választ, ideiglenes bizottságokat választhat.

(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság. Tagjainak száma 7 fő, melyből 5 fő képviselő, 2 fő nem képviselő tag.

(3) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság előzetesen tárgyalja a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket.

(4) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság döntése nem köti a Képviselő-testületet.

(5) A vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, kezelését, őrzését és ellenőrzését, a képviselők összeférhetetlenségi, illetve méltatlansági ügyének kivizsgálását, valamint a nemzetiségi önkormányzattal kapcsolatos ügyek véleményezését a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság végzi.

(6) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság feladat és hatáskörét az 1. melléklet tartalmazza.

32. § (1) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság üléseit az elnök, akadályoztatása esetén a Bizottság legidősebb tagja hívja össze és vezeti.

(2) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság elnöke a meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket az ülés előtt legalább 3 nappal megküldi a Bizottság tagjainak és a meghívottaknak.

(3) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a jegyzőt, az önkormányzati képviselőket, valamint a napirend által érintett magánszemélyt, a gazdálkodó szervezet, illetve a helyi önszerveződő közösség képviselőjét. Az elnök a bizottsági ülésre más érdekelteket is meghívhat, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.

(4) Bármely képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a tanácsnok, és a jegyző javaslatot tehet valamely, a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. Az elnök az indítványt a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozót.

(5) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság köteles a munkatervében szereplő, illetve a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat az előírt határidőre elvégezni. A bizottsági ülést követően benyújtott sürgősségi indítványokról, illetve módosító javaslatokról a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság a képviselő-testületi ülés megkezdéséig foglalhat állást.

(6) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.

(7) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság a tevékenységéről évente a munkatervben meghatározott időpontban beszámol a Képviselő-testületnek.

(8) A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik. A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság iratait az ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni. Az ülések jegyzőkönyvének elkészítésére a 29. §. (1) és (2) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.”

9. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 37. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A polgármester által kialakított munkamegosztásban segíti és koordinálja a bizottságok munkáját, kezdeményezheti és előkészítheti a Képviselő-testület, a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság, illetve a Polgármester döntési hatáskörébe tartozó előterjesztéseket, teljesíti a Képviselő-testülettől és a polgármestertől önkormányzati ügyekben kapott megbízásokat, és azokról beszámol.”

10. § A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„38. § (1) A jegyző

  • a) Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását (különös tekintettel a saját bevételekre), a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat, javaslatot tesz a törzsvagyonból kivonásra,
  • b) Véleményezi az önkormányzati intézmény alapítását, összevonásának és megszűnésének indokoltságát. Javaslatot tehet az egészségügyi és szociális, kulturális oktatási intézmények fejlesztésére, átszervezésére, tevékenységi köreinek a változtatására,
  • c) Javaslatot tehet az Önkormányzat által kiszabható díjak mértékére,
  • d) Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba vitelét, más célú hasznosítását,
  • e) Véleményezi Képviselő-testületet érintő megállapodásokat, szerződéseket, még azok megkötése előtt,
  • f) Törvényességi szempontból ellenőrzi a Képviselő-testület, valamint a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság elé kerülő előterjesztéseket.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a szociális ügyintéző látja el. Ugyanezt a rendelkezést kell alkalmazni, ha a jegyző akadályoztatása egy adott képviselő-testületi ülést érint.”

11. § (1) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2015. (III. 23.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

12. § Ez a rendelet 2019. november 14-én lép hatályba.





Petrik József
polgármester





Tóth Gábor
jegyző

1. melléklet

1. melléklet

A Pénzügyi és Szociális Bizottság feladat és hatásköre

1. Előkészíti, véleményezi és ellenőrzi a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket, e feladatkörében javaslatot tehet új rendeletalkotásra is.

2. Településfejlesztési célokat, javaslatokat fogalmaz meg a Képviselő-testületnek.

3. Elfogadása és módosítása előtt véleményezi az Önkormányzat éves költségvetését.

4. Előkészíti az Önkormányzat által kiírt és feladatkörébe tartózó pályázatokat, különösen segítséget nyújt a beérkezett küldemények bontásában, adott esetben rangsorolja azokat, véleményt, álláspontot formál a Képviselő-testület elé terjesztendő pályázatokat illetően.

5. Tájékoztatást kérhet a Képviselő-testület által anyagi támogatásban részesített egyesületektől, szervezetektől, személyektől a felhasználásra vonatkozóan, jelentést kérhet a Képviselő-testület részére az ellenőrzése, vizsgálódása kapcsán keletkezett tapasztalatairól.

6. A Bizottság vagy tagjai részt vehetnek az Önkormányzat által meghirdetett versenytárgyaláson.

7. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását (különös tekintettel a saját bevételekre), a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat, javaslatot tesz a törzsvagyonból kivonásra.

8. Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzati intézmény alapítását, összevonásának és megszűnésének indokoltságát. Javaslatot tesz az egészségügyi és szociális, kulturális oktatási intézmények fejlesztésére, átszervezésére, tevékenységi köreinek a változtatására.

9. Javaslatot tesz az Önkormányzat által kiszabható díjak, megállapítható adók mértékére.

10. Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba vitelét, más célú hasznosítását.

11. Javaslatot tesz a Környezetvédelmi Alap felhasználására.

12. Véleményezi Képviselő-testületet érintő megállapodásokat, szerződéseket, még azok megkötése előtt.

13. Kapcsolatot tart a civil és karitatív szervezetekkel. Előkészíti és véleményezi a kulturális hagyományok és értékek ápolását, az e célra szerveződő közösségek munkáját. Szakmailag véleményezi a civil szervezetek éves támogatási kérelmét, és javaslatot tesz a Képviselő-testület felé.

14. Önkormányzati rendezvények szervezése, előkészítése, koordinálása. Nemzeti és társadalmi ünnepek összefogásában, bonyolításában segítséget nyújt. Szakmailag véleményezi a civil szervezetek éves támogatási kérelmét, és javaslatot tesz a Képviselő-testület felé.

15. Véleményezi az Önkormányzat fenntartásában lévő intézmények vezetőinek a beszámolóját.

16. Javaslatot tesz a Bányász Kultúrotthon és a Brunszvik Teréz Óvoda - Mini Bölcsőde vezetőjének kinevezésére.

17. Dönt a Képviselő-testület által a Bizottság részére átruházott szociális támogatásokról.”

2. melléklet

2. melléklet

A polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök

1. Dönt az alábbi szociális ellátásokról:

a) települési lakhatási támogatás,

b) települési ápolási támogatás,

c) települési gyógyszertámogatás,

d) települési temetési támogatás,

e) rendkívüli települési támogatás,

f) köztemetés.

2. Dönt azokban az ügyekben, amelyekben jogszabály a helyi közutak tekintetében a közút kezelőjének döntését írja elő és a közút kezelője jogszabály alapján a Képviselő-testület.

3. Az önerőt nem igénylő pályázatok esetében a pályázat benyújtása, illetve a tulajdonosi, fenntartói hozzájárulás kiadása.”