Kisláng község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2019.(XII.31.) önkormányzati rendelete

Kisláng Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 01. 13

Kisláng község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2019.(XII.31.) önkormányzati rendelete

Kisláng Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.01.13.

Kisláng Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye (címe): Kisláng Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) 8156 Kisláng, Fő u. 63.

(2) Az önkormányzati testület megnevezése: Kisláng Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület)

(3) A képviselő-testület hivatalának neve, székhelye (címe): Kislángi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: polgármesteri hivatal) 8156 Kisláng, Fő u. 63.

(4) Az Önkormányzat működési területe: Kisláng község közigazgatási területe

(5)1 Az Önkormányzat intézményei:

a) Kislángi Polgármesteri Hivatal

b) Kislángi Csicsergő Óvoda-Mini Bölcsőde és Konyha

c) Kislángi Vadócz Pál Művelődési Ház, Könyvtár és Faluház

(6) Az Önkormányzat államháztartási szakágazat rend szerinti besorolása:

841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
(7) Az Önkormányzat törzsszáma: 727408
(8) Az Önkormányzat adószáma: 15727402-2-07
(9) Az Önkormányzat KSH statisztikai számjele: 15727402-8411-321-07
(10) Az Önkormányzat számlavezető pénzintézete, költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla száma: Takarékbank Zrt. 58100075-10015115.
(11) Az Önkormányzat állami hozzájárulás pénzforgalmi számla száma: Takarékbank Zrt. 58100075-10015201

Az önkormányzat jelképei

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) Az Önkormányzat pecsétjét kell használni a testület által adományozott okleveleken, illetve csak akkor használható, ha a Magyarország címerével ellátott pecsét (bélyegző) használatát jogszabály nem teszi kötelezővé.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott címer és zászló leírását, heraldikai értelmezését és használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(4) Az Önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címet, s egyéb elismeréseket, díjakat adományoz. A díszpolgári cím adományozására vonatkozó szabályokat a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

Az önkormányzati bélyegző

3. § (1) Az Önkormányzat, a polgármester, a képviselő-testület, jegyző és a polgármesteri hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:

a.) Kisláng község Önkormányzata,
b.) Kisláng község Polgármestere,
c.) Kisláng község Képviselőtestülete,
d.) Kislángi Polgármesteri Hivatal Jegyzője,
e.) Kislángi Polgármesteri Hivatal.
(2) Az önkormányzat bélyegzőjét kell használni aláírás hitelesítésre
a) a képviselő-testület által adományozott, helyi kitüntetésről szóló oklevélen,
b) az Önkormányzat által kötött megállapodáson, szerződésen,
c) az Önkormányzat nevében tett nyilatkozaton,
d) a képviselő-testület titkos szavazásához használt szavazólapon.
(3) Az Önkormányzat bélyegzőjét kell továbbá használni
a) a képviselő-testület és bizottsága meghívóján,
b) a képviselő-testület és bizottsága határozatán,
c) a képviselőt-testület és bizottsága üléséről készült jegyzőkönyvön,
d) önkormányzati rendeleten
a kiadmányozó neve mellett az aláírás hitelesítésére.
(4) A polgármester bélyegzője az önkormányzat, valamint a képviselő-testület és szervei működésével összefüggő, saját hatáskörében kiadott dokumentumon használható a polgármester neve mellett, az aláírás hitelesítésére. Ilyen dokumentum különösen: meghívó, levél, intézkedés, utasítás, határozat.
(5) A jegyző, a polgármesteri hivatal bélyegzőjének használatára vonatkozó szabályokat a Kislángi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(6) A jegyző gondoskodik a 3. § (1) bekezdésében használt bélyegzők nyilvántartásáról.

Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás

4. § (1) A helyben szokásos módon történő kihirdetésnek a hirdetmény polgármesteri hivatal földszinti hirdetőtábláján történő elhelyezés minősül.

(2) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 33. § (3) bekezdése, valamint annak 1. melléklete szerinti Általános közzétételi lista szerinti közzététel a www.kislang.hu elnevezésű, Kisláng község saját honlapján történik.

(3) A tájékoztatás céljára egyéb mód is igénybe vehető, így különösen: tájékoztató levél.

(4) A lakossági tájékoztatás szervezése, saját feladatkörük figyelembevételével, a polgármester és a jegyző feladata.

(5) A zárt ülés dokumentumainak a kezelése során kiemelt figyelmet kell fordítani az adatvédelmi, titokvédelmi szabályok betartására.

(6) A zárt ülés résztvevője megismerheti a zárt ülésen szereplő előterjesztést és - amennyiben csak egyes napirendi pont tárgyalásánál lehet jelen - az adott napirendre vonatkozó jegyzőkönyvi részt.

(7) A zárt ülésre beterjesztendő iratot, az irattári példányon felül, csak annyi példányban kell elkészíteni, ahány példány a döntésben résztvevők és a kormányhivatal tájékoztatásához elengedhetetlen.

(8) A zárt ülés tartásának indokaira figyelemmel a zárt ülés dokumentumának megismerésére jogosult illetéktelennek nem adhat felvilágosítást annak tartalmáról, számára azt nem továbbíthatja, annak megtekintését, hangfelvétel meghallgatását nem teheti lehetővé.

(9) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 46. § (2) bekezdés b) pontja szerinti zárt ülés esetében az érintett, a kérését tartalmazó nyilatkozatot az ülést megelőzően írásban teheti meg, mely az ülésről készült jegyzőkönyv melléklete.

Együttműködés a lakossággal

5. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja a lakosság olyan öntevékeny szervezetét, önszerveződő közösségét és ezek összefogását, melynek célja az önkormányzati feladatok, helyi közügyek megtárgyalása, az életminőség, a közérzet, a szolgáltatások javítása, a település fejlesztése, a társadalmi, kulturális élet ápolása.

(2) A lakosság társadalmi szervezetével, önszerveződő közösségével való együttműködés érvényre juttatása érdekében annak képviselője, e rendeletben foglaltak szerint, tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és bizottsága ülésén.

(3) A lakossággal, annak önszerveződő közösségével való együttműködés célja, rendeltetése:

a) a tervek, fejlesztési koncepciók, programok, akciók ismertetése, egyeztetése,

b) a lakossági szükségletek kielégítését szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek véleményeztetése,

c) a lakosságnak a közügyek intézésébe történő bevonása.

(4) Tanácskozási jog azon társadalmi szervezet, önszerveződő közösségének képviselőjét illeti meg, mely szervezet a civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény szerint vezetett közhiteles nyilvántartásban polgárdi székhellyel szerepel, és kéri önkormányzati nyilvántartásba vételét működési területének (tevékenysége céljának) és képviselője nevének, értesítési címének, képviseleti jogosultsága terjedelmének megjelölésével egyidejűleg.

(5) Az együttműködő szervezetek felsorolását az őket érintő tárgykör feltüntetésével a 5. melléklet tartalmazza.

Együttműködés egyéb szervekkel

6. § (1) A képviselő-testület feladatai körében - különösen a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, turizmussal, a lakossági közszolgáltatások szervezésével, a társadalom- és gazdaságszervezéssel, valamint a környezetvédelemmel összefüggő ügyekben - együttműködik a területi és országos közigazgatási (államigazgatási) és önkormányzati szervekkel, társadalmi szervezetekkel.

(2) Ennek célja a települést is érintő tervek, koncepciók, programok, akciók kidolgozásában, megvalósításában való részvétel, és azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel.

(3) A rendszeres együttműködés és folyamatos kapcsolattartás, és annak szervezése a polgármester feladata.

Helyi ünnepnapok meghatározása

7. § (1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.

(2) A település ünnepei:

Március 15.
Május 1.
Pünkösdi Falunapi ünnepségek
Augusztus 20.
Október 23.
II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

8. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat - az Mötv. 10. § (2) és 13. § (1) bekezdésében foglalt - feladatai ellátásának mértékét – a lakosság igényei és az Önkormányzat anyagi lehetőségei figyelembevételével – az éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladatainak felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 3. függeléke tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő-testület létszáma, ülései

9. § (1) A képviselő-testület 7 főből áll.

(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek.

(3) A képviselők (a továbbiakban: képviselő) és a polgármester nevét a rendelet 1. függeléke tartalmazza.

(4) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, ünnepi ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(5) A képviselő-testület a 3. mellékletben felsorolt hatásköreit az 1. pont szerint a polgármesterre, a 2. pont szerint a jegyzőre ruházza át. Az átruházott hatáskörök felsorolását a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(6) A képviselő-testület az Mötv. 116. § (5) meghatározott határidőn belül készíti el a megbízása időtartamára szóló gazdasági programot.

A képviselő-testület alakuló ülése

10. § (1) A képviselő-testület ünnepélyes alakuló ülésére szóló meghívót az ülés előtt legalább öt nappal kell kiküldeni, és erről a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, továbbá az önkormányzat honlapján való megjelentetésével tájékoztatni kell a lakosságot.

(2) Az alakuló ülés összehívásáról és az ülés vezetéséről a polgármester, akadályoztatása esetén a megválasztott legidősebb képviselő, mint korelnök gondoskodik.

(3) Az alakuló ülés meghívójának és az előterjesztéseknek a megválasztott képviselők részére történő eljuttatásáról a jegyző a hivatal útján gondoskodik.

(4) Az alakuló ülés időpontjáról, helyéről és a napirendjéről a lakosságot a jegyző a meghívónak a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, valamint az Önkormányzat honlapján történő megjelentetésével tájékoztatja.

(5) Az alakuló ülés meghívójának tartalmi elemei:

a) az ülés helyének, idejének meghatározása

b) a javasolt napirendek, az előterjesztő nevének meghatározása.

(6) Az alakuló ülés meghívójának mellékletei:

a) a napirendekhez tartozó előterjesztések,

b) esküokmányok.

(7) Az alakuló ülés napirendi pontjai a következők:

a) az alakuló ülés ünnepélyes megnyitása a polgármester által, a Himnusz elhangzása,

b) az alakuló ülés határozatképességének megállapítása,

c) a helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója a választás végleges eredményéről,

d) a megválasztott képviselők és a polgármester eskütétele külön-külön, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő, esküokmányok aláírása,

e) megbízólevelek átadása,

f) a polgármesteri program ismertetése,

g) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata, a képviselő-testület döntése alapján annak módosítása vagy új rendelet megalkotása, illetve a szervezeti és működési szabályzatról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálatának előkészítése a következő ülésre,

h) a képviselő-testület bizottságainak – elnökének, tagjainak - megválasztása,

i) a képviselő-testület nem képviselő-testületi tagjainak megválasztása, eskütétele, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő, esküokmányok aláírása,

j) Szavazatszámláló bizottság elnökének és tagjainak megválasztása az alpolgármester választásának lebonyolításához,

k) alpolgármester megválasztása,

l) az alpolgármester megválasztását követő szünet befejezése után az alakuló ülés határozatképességének megállapítása,

m) az alpolgármester eskütétele, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő, esküokmány aláírása,

n) az önkormányzati képviselőnek, a bizottsági elnöknek, a bizottság tagjának – rendeletben meghatározott – tiszteletdíj, természetbeni juttatás megállapítása,

o) az önkormányzat társulásokban történő képviseletéről döntés,

p) tájékoztatás a képviselői összeférhetetlenségi szabályokról,

q) tájékoztatás a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség szabályairól,

r) tájékoztatás a KOMA adatbázisba való felvétel szabályairól,

s) két fő jegyzőkönyv-hitelesítő megválasztása,

sz) a Szózat elhangzása és

t) az alakuló ülés bezárása.

(8) Az alakuló ülésen a (7) bekezdésben meghatározott napirendeken kívül más napirend is tárgyalható a képviselő-testület döntése alapján.

(9) Az esküvevő - eskü szövegét előmondó -, a helyi választási bizottság elnöke, távolléte, akadályoztatása esetén a polgármester, mindkettejük távolléte vagy akadályoztatása esetén a korelnök.

(10)2

A képviselő-testület rendes ülése

11. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint évente legalább hat alkalommal tart rendes ülést.

(2) A képviselő-testület – rendkívüli ülés kivételével – augusztus 1. napja és augusztus 31. napja, valamint december 15. napja és december 31. napja között nem ülésezik.

(3) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervben meghatározott időpontban tartja, elsősorban a hónap utolsó hetének csütörtöki napján a polgármesteri hivatal tanácskozó termében.

(4) A képviselő-testület rendes ülésének kezdő időpontja 14.00 óra. Ha a napirendi pontok tárgyalása 20.00 óráig nem fejeződik be, akkor a képviselő-testület ülését, mely új képviselő-testületi ülésnek számít, az ülést követő keddi napon 14.00 órai kezdettel, a le nem tárgyalt napirendekkel folytatja és fejezi be legkésőbb 20.00 óráig. Amennyiben ezen időszak alatt sem fejeződik be a napirendek tárgyalása, úgy a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott határozatával dönt a képviselő-testület ülésének következő időpontjáról.

(5) A képviselő-testület a (4) bekezdésben foglaltaktól egyszerű többséggel hozott határozatával eltérhet.

Munkaterv

12. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének időpontjait a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza.

(2) Az éves munkaterv jogszabályokba foglalt vagy képviselő-testületi döntések alapján előretervezett napirendeket tartalmazza.

(3) Az éves munkaterv tervezetével kapcsolatosan a tárgyévet megelőző december 15. napjáig javaslatot tehetnek a következők:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselők,

d) az önkormányzati bizottságok,

e) a jegyző,

f) az országos, a területi és a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,

g) a körzet országgyűlési képviselője,

h) az önkormányzat által alapított költségvetési szervek vezetői és

i) az önkormányzat tulajdonosi részesedésével működő gazdasági társaságok vezetői,

j) a kormányhivatal vezetője.

(4) Az éves munkatervet a polgármester állítja össze és terjeszti a képviselő-testület elé tárgyév január 31. napjáig.

(5) A munkaterv tartalmi elemei a következők:

a) a képviselő-testületi ülések, közmeghallgatás tervezett időpontja és napirendjei, továbbá az előterjesztő megjelölése,

b) az előkészítésben résztvevők felsorolása és az előterjesztések elkészítésének határideje,

c) az előterjesztést véleményező bizottságok, szervezetek megnevezése, a véleményezés határideje és

d) annak meghatározása, hogy mely napirendhez kell közmeghallgatást tartani.

(6) A képviselő-testület az éves munkaterv megvitatása után határoz annak elfogadásáról.

(7) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet postai úton meg kell küldeni a napirendeknél megjelölt személyeknek, szervezeteknek.

(8) Az elfogadott munkatervet közzé kell tenni a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján és a község honlapján.

A képviselő-testület rendkívüli ülése

13. § (1) A képviselő-testület ülése a munkatervben nem szereplő időpontra is összehívható, mely esetben az rendkívüli ülésnek minősül.

(2) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetben

b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,

c) ha azt más hivatalos szerv kezdeményezi.

(3) A polgármester saját hatáskörében összehívhatja a képviselő-testület rendkívüli ülését, ha megítélése szerint az ülés összehívására és döntéshozatalra a munkatervben meghatározott rendes ülésen kívül az Önkormányzat, a lakosság érdekeit érintő okból szükség van.

(4) Az indítványt a polgármesternek kell benyújtani, aki gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról az indítvány benyújtásától számított három napon belüli időpontra.

(5) A rendkívüli ülésre vonatkozó - az indokot is tartalmazó - meghívót az ülés előtt legalább három nappal kell kiküldeni.

(6) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a rendkívüli ülés meghívója az ülést megelőző legalább 24 órával is kiküldhető. Ez esetben a meghívásra, a képviselők, érintettek értesítésére bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, így különösen: telefon, fax, e-mail, levél, távirat, személyes kézbesítés. Az ülés időpontjáról a képviselőket telefonon keresztül is értesíteni szükséges.

(7) Sürgős, halasztást nem tűrő oknak minősül, ha a döntés hiánya valamilyen határidő elmulasztását, vagy jogvesztést eredményez az Önkormányzat számára.

(8) A rendkívüli ülésen azt a napirendi pontot, amire az indítvány vonatkozott, meg kell tárgyalni és további napirendi pontok is felvehetők a napirendek közé.

(9) A rendkívüli ülésen szereplő napirendi pontokat előzetesen a képviselő-testület illetékes bizottságai is tárgyalják.

Közmeghallgatás

14. § (1) A közmeghallgatásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) A képviselő-testület a közmeghalltatást a művelődési házban tartja.

(3) A közmeghallgatáson a polgármester az elmúlt évben elvégzett feladatokról és a következő évi tervekről ad tájékoztatást.

(4) A képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés k) pontja szerinti kötelezettségének, választása szerint, a közmeghallgatás keretében is eleget tehet.

A képviselő-testületi ülés összehívása

15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti.

(2) Ha a polgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester tartósan akadályoztatva van, akkor az alpolgármester látja el az (1) bekezdés szerinti feladatokat.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós – 30 napot meghaladó - akadályoztatása esetén a Pénzügyi és Falufejlesztési Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.

(4) A polgármesteri, az alpolgármesteri, a Pénzügyi és Falufejlesztési Bizottság elnöki tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós – 30 napot meghaladó - akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.

(5) Tartós akadályoztatásnak minősülnek a következő esetek:

a) a 30 napot meghaladó betegség,

b) a 30 napot meghaladó szabadság, fizetés nélküli szabadság,

c) a külszolgálat, vagy

d) az Mötv. 70. §-a szerinti felfüggesztés,

e) képviselő-testület által megállapított önkormányzati képviselő összeférhetetlensége, méltatlansága, kizárása tárgyában hozott képviselő-testületi határozatára vonatkozó bírósági eljárás időtartama a jogerős bírósági döntés napjáig.

(6) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni.

(7) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más fontos körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshová is összehívható.

(8) Amennyiben a képviselő-testület ülése a (6) bekezdésben foglalt helyszíntől eltérő helyszínre kerül összehívásra, az ülés megtartásának helyét a helyben szokásos módon, és az önkormányzat honlapján kiemelt helyen közzé kell tenni.

(9) A képviselő-testület ülését az ülés helyének, időpontjának, jellegének - rendes, rendkívüli, ünnepi, közmeghallgatás, nyilvános, zárt – a napirendi pontok tárgyának és előadójának megjelölését, a meghívó kiadmányozójának, kiadásának időpontját, az önkormányzat bélyegző-lenyomatát tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívóval együtt kell kézbesíteni az írásos előterjesztéseket is.

(10) A képviselő-testület rendes ülésének meghívójában szereplő napirendi javaslatok sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) ¼ évente rendes képviselő-testületi ülésen első napirendi pont a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról szóló jelentés,

b) a következő napirendi pontok a rendeletalkotással kapcsolatos előterjesztések, és

c) sorrendben azok az előterjesztések következnek, melyek az előzőekben felsoroltak körébe nem tartoznak.

(11) A rendes ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztéseket a polgármesteri hivatal útján kell a képviselők részére papír alapon postázni a képviselő-testület ülésének napját megelőző legkésőbb 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót és írásos előterjesztéseket a képviselő-testület ülésének napját megelőző legkésőbb 3 nappal, sürgős, halasztás nem tűrő esetben a képviselő-testület ülésének napját megelőző 24 órával, a közmeghallgatás napirendjét, időpontját és helyét tartalmazó meghívóját az azt megelőző legalább 8 nappal korábban a lakosság részére kézbesíteni kell, valamint a helyben szokásos módon, továbbá az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.

(12) A képviselő-testület nyílt ülése meghívottai részére az ülés meghívóját kell megküldeni az általuk megjelölt elektronikus vagy postai kézbesítési címre.

(13) Az elektronikus postázás során a képviselők és a bizottsági tagok részére az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni a meghívót és az előterjesztéseket.

A képviselő-testület meghívottai

16. § A képviselő-testület nyilvános ülésére szóló meghívót a következő személyeknek kell megküldeni:

a) a képviselőknek,

b) a jegyzőnek,

c) a polgármesteri hivatal napirendi ponttal érintett ügyintézőinek,

d) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökének,

e) az önkormányzati intézmények vezetőinek,

f) egyéb, a településen működő, vagy más, a tárgyalandó napirend kapcsán érintett személynek, gazdasági vagy társadalmi szervezet vezetőjének.

A képviselő-testület nyilvános ülésére meghívottak közül a képviselő-testület és a bizottságok ülésein tanácskozási jog illeti meg:
a) valamennyi napirendi pont tekintetében a jegyzőt,
b) tevékenységi körükben a 16. § c) - f) pontjában meghatározottakat.

A képviselő-testület ülésének rendje (tanácskozás rendje)

17. § (1) A polgármester ülésvezetői feladatai és jogkörei a következők:

a) az ülés megnyitása,

b) annak megállapítása, hogy az ülés a Szervezeti és Működési Szabályzatban foglaltak szerint került összehívásra, majd a jelenléti ív alapján az ülés határozatképességének megállapítása, annak az ülés alatti folyamatosan figyelemmel kísérése,

c) javaslattétel a nyilvános, a zárt ülés napirendi pontjaira,

d) napirendenként

da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

db) a vita összefoglalása,

dc) az indítványok szavazásra való feltevése,

de) a szavazás eredményének megállapítása számszerűen,

df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

e) az ülés rendjének fenntartása,

f) a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsító személy rendre utasítása,

g) az ülés határozott idejű félbeszakítása, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi,

h) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

i) tárgyalási szünet elrendelése,

j) napirendi pontok összevont tárgyalására javaslattétel,

k) felszólalási jog a képviselő-testület ülésén bármikor,

l) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

m) az időszerű kérdésekről és a két ülés között történt fontosabb eseményekről tájékoztatás,

n) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

o) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,

p) javaslattétel 2 fő jegyzőkönyv hitelesítő képviselő személyére,

q) az ülés bezárása.

(2) A polgármester vagy bármelyik képviselő jogosult kezdeményezni a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(3) Valamely napirendi pont tárgyalása során egy alkalommal bármelyik bizottság elnökének kérésére tárgyalási szünetet kell elrendelni. E jog minden bizottsági elnököt ülésnaponként egy alkalommal illet meg.

(4) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester az eredménytelen felszólítás után a szót megvonja.

(5) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja, elhagyja az ülésvezetői széket és a képviselő-testület ülése csak a polgármester szóbeli összehívására folytatódik. A polgármester az összehívást követően megállapítja az ülés határozatképességét.

(6) A hallgatóság a képviselő-testület ülésén a részére kijelölt helyen foglal helyet és tetszést vagy nemtetszést nem nyilváníthat, az ülés rendjét nem zavarhatja.

(7) A napirendi pontok tárgyalása során az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak jogosultak kérdést intézni.

(8) A vita lezárását, a hozzászólások időtartamának korlátozását a képviselő-testület bármely tagja jogosult javasolni. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(9) A vita lezárását megelőzően a polgármester felhívja a képviselők figyelmét, hogy jelezzék hozzászólási szándékukat. Aki a felhívásra nem jelzi hozzászólási szándékát, annak a részére az adott napirendhez – ügyrendi kérdés kivételével – hozzászólási jogot a polgármester nem biztosít.

(10) A tárgyalt napirendi pontot érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor jogosult szót kérni és javaslatot tenni. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(11) Ha valamely képviselő felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét, vagy valamelyik képviselőt sértő kifejezést használ, vagy ha a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályokat megszegi, a polgármester rendre utasítja. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

Határozatképesség

18. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 (négy) fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen.

(3) A polgármester határozatképtelenség esetén

a) amennyiben legkésőbb 30 percen belül az ülés várhatóan határozatképessé válik, szünetet rendel el,

b) amennyiben az a) pontban leírt idő elteltével nem lesz határozatképes az ülés, berekeszti azt.

(4) A határozatképtelen ülést 3 munkanapon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

Jegyzőkönyv-hitelesítő

19. § (1) A jegyzőkönyv-hitelesítő feladata az ülésről készült jegyzőkönyv tartalmának aláírásával történő hitelesítése.

(2) Jegyzőkönyv-hitelesítő a képviselő-testületi ülésen végig jelenlévő kettő fő olyan képviselő, aki a polgármesteri hivatal által elkészített jegyzőkönyvet - a kormányhivatalhoz jogszabályban előírt határidőben történő megküldés érdekében áttekinti és aláírja.

(3) A két fő jegyzőkönyv-hitelesítő személy kijelölésére a polgármester, a levezető elnök az ülés végén tesz javaslatot. A személyekről a képviselő-testület vita nélkül, külön határozatban egyszerű többséggel határoz.

Napirend

20. § (1) A polgármester, levezető elnök az ülés határozatképességének megállapítása után terjeszti elő a napirendi pontokat. A polgármester, a képviselő és a bizottság javaslatot tehet a meghívóhoz képest a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatására, új napirendi pont felvételére, napirendi pont törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt.

Előterjesztések, indítványok

21. § (1) Előterjesztésnek minősül a (2) bekezdésben megjelölt személyek által előzetesen javasolt:

a) rendelettervezet,

b) határozati javaslat.

(2) Előterjesztést kezdeményezhet:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő-testület tagja,

d) a képviselő-testület tárgy szerint illetékes bizottsága,

e) a jegyző,

h) az országos, a területi és a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,

i) a kormányhivatal vezetője.

(3) Az előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 10 nappal írásban, indokolással és határozati javaslattal ellátva kezdeményezhetik a polgármesternél.

(4) Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés tárgyát,

b) a képviselő-testületi ülés időpontját,

c) nyilvános vagy zárt ülésen tárgyalandó,

d) az előterjesztés készítőjének nevét,

e) a tényállást,

f) annak áttekintését, hogy a téma szerepelt-e már korábban napirenden, s ha igen milyen döntés született,

g) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

h) az előterjesztő megnevezését,

i) a határozati javaslatot, vagy rendelet-tervezetet,

j) amennyiben az előterjesztésről zárt ülést kell tartani, annak jogalapját (Mötv. 46. § (2) a) pont), zárt ülés elrendelésére vonatkozó javaslat esetében annak jogalapját (Mötv. 46. § (2) b) és c) pont) és az erről szóló határozat-tervezetet,

k) arra vonatkozó utalást, hogy az előterjesztésben szereplő döntési javaslatról milyen szavazati aránnyal kell dönteni, minősített többség esetén annak jogalapját, és

l) rendelet-tervezetet és normatív határozat-tervezetet tartalmazó előterjesztés esetén a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott tartalmú előzetes hatásvizsgálati lapot,

m) a határidőt, a végrehajtásért felelős nevét,

n) véleményező bizottságok, szervezetek megnevezését, s amennyiben már rendelkezésre áll az előterjesztésre vonatkozó álláspontjukat,

o) azoknak a megjelölését, akiknek a határozatot meg kell küldeni.

(5) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján vagy az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.

(6) Az (4) bekezdés d)-h) pontjában foglaltakat az előterjesztő vagy az előadó az ülésen szóban is ismertetheti, írásos előterjesztésük esetén – azokat szóban is kiegészítheti.

(7) Az előterjesztéssel szemben alapvető követelmény, hogy:

a) a téma kifejtéséhez és kellő áttekintéséhez szükséges legrövidebb terjedelemben készüljön,

b) megfogalmazása precíz, tömör, szakszerű és közérthető legyen,

c) csak a téma szempontjából lényeges körülmények bemutatására szorítkozzon elemző és értékelő módon, és

d) ha az ügyben dönteni kell, akkor döntési javaslatot tartalmazzon.

(8) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.

(9) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag kézbesítéséről, érintettekhez való eljuttatásáról.

(10) Az ülés összehívását követően a meghívóban nem szereplő, vagy az ülés összehívását követően felvetődött és döntést igénylő témát (a továbbiakban: sürgősségi indítvány) a képviselő-testület ülésén az „egyebek” napirendi pont keretében kell tárgyalni.

(11) A sürgősségi indítványt indokolással ellátva legkésőbb a testület ülését megelőző napon 12.00 óráig a polgármesternél lehet benyújtani. Az indítványt tevő gondoskodik az előterjesztés elkészítéséről, amelyhez a jegyző a hivatal útján segítséget nyújt, amely azonban a hivatal munkarendjét nem zavarhatja oly módon, hogy ezzel jelentős mértékű rendkívüli munkavégzésre kerüljön sor.

(12) A sürgősségi indítvány felvételében a képviselő-testület a napirend előtt, vita nélkül minősített szótöbbséggel hozott határozattal dönt.

(13) Sürgősségi indítványt szóban is elő lehet terjeszteni, de az előterjesztő részletesen köteles ismertetni az ügy körülményeit, a döntési igény sürgősségét. A határozati javaslatot ezen esetben is írásba kell foglalni.

(14) A döntési javaslat határozat-tervezet vagy rendelet-tervezet lehet.

(15) A döntési javaslat:

a) egyértelműen megfogalmazott rendelkezéseket,

b) alternatív javaslatok esetében az egyes változatok egymástól elkülönült megfogalmazását,

c) a végrehajtás felelősét és határidejét, és

d) ha a döntésnek költségvonzata is van, akkor a fedezetbiztosításra (költségvetés-módosításra) vonatkozó javaslatot tartalmazza.

Határozathozatal

22. § (1) A polgármester előbb a vitában elhangzott javaslatokat, indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében szavazza képviselő-testület, majd az esetleges módosítások ismeretében a határozati javaslatról, rendelet-tervezetről dönt. Ha a szavazás eredményeként a képviselő-testület végleges döntése eltér az előterjesztésben szereplő határozati javaslattól, a polgármester ismerteti a szövegszerű határozatot.

(2) Minden napirendnél elsőként az adott napirendi pont előterjesztőjét, őt követően pedig annak a bizottságnak az előadóját illeti meg a szó, mely az adott napirendet előzetesen tárgyalta.

(3) Az előterjesztő szóbeli kiegészítése maximum 5 perc lehet. A bizottság álláspontjának ismertetésére maximum 3 perc áll rendelkezésre

(4) A képviselőknek a napirendhez való hozzászólásra a polgármester adja meg a szót. A hozzászóló mondanivalójának időtartama maximum 3 perc lehet. Ismételt hozzászólásra egy alkalommal van lehetőség, maximális időtartama 2 perc lehet.

(5) A képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz arról, hogy hozzászólási jogot ad-e a képviselő-testület ülésén megjelent nem képviselő személynek. A döntésében meghatározza a hozzászólás maximális időtartamát.

A szavazás

23. § (1) A képviselő-testület a döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A szavazás során a képviselő szavazata „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” szavazat lehet. A szavazás során a polgármester először az „igen” szavazatok, majd a „nem” szavazatok, végül a „tartózkodom” szavazatok számát állapítja meg számszerűen, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(2) A határozati javaslatról, rendelet-tervezetről vagy egyéb javaslatról, indítványról történő szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, hogy tájékoztassa a képviselő-testületet arról, hogy:

a) a határozathozatalnak van-e előzetes jogi akadálya,

b) van-e kötelező előírás a szavazás módjára, vagy

c) a határozathozatalhoz egyszerű vagy minősített többségű szavazat szükséges.

(3) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles azt jelezni a képviselő-testület felé.

(4) Az Mötv. 50. §-ában meghatározottakon felül minősített többség szükséges az alábbi döntésekhez:

1.gazdasági program elfogadása,
2. hitelfelvétel,
3. polgármester elleni kereset benyújtása,
4. az önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott önkormányzati tulajdonról való rendelkezés,
5. kitüntetés, elismerés, díszpolgári cím adományozása,
6. helyi népszavazás
7. a képviselő-testület hatáskörének átruházása, átruházott hatáskör visszavonása,
8. rendkívüli közmeghallgatás elrendelése,
9. érintettség bejelentése elmulasztásának kimondása, jogkövetkezmény megállapítása.
(5) A nemzetiségek jogairól szóló törvény által meghatározott esetekben döntéshez az érintett helyi nemzetiségi önkormányzat egyetértése is szükséges.
(6) A szavazásra bocsátás, a szavazatok összesítése és a szavazás eredményének megállapítása a polgármester, a levezető elnök feladata. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, és azt a polgármester, a levezető elnök vagy bármely képviselő kéri, a szavazást egy ízben meg kell ismételni.
(7) 3 A Képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el az Mötv. 48. § (3) bekezdésben foglaltakon túl, ha azt:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester vagy
c) a képviselő-testület valamely bizottságának elnöke kezdeményezi.
(7a) 4 A Képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el, ha azt jogszabály előírja.
(8) 5 Név szerinti szavazás során a jegyző az írásos névsorról felolvassa a képviselők nevét és a jelenlévő képviselők a nevük felolvasásakor "igen"-nel, vagy "nem"-mel vagy „tartózkodom”-mal szavaznak. A szavazás eredményét a jegyző írásban felvezeti a jegyzőkönyvbe.
(9) 6
(10) A képviselő-testület titkos szavazást rendelhet el a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben, minősített többséggel hozott döntéssel. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület esetenként dönt.
(11) A titkos szavazás lebonyolításában a képviselő-testületi ülésen megválasztott szavazatszámláló ad hoc bizottság vesz részt. A bizottság 3 képviselő tagból áll.
(12) A titkos szavazás lebonyolításához szavazólap, üres boríték, urna és a titkosságot biztosító körülmények, így külön helyiség, esetleg szavazófülke szükségesek. A titkos szavazás megfelelő körülményeinek biztosításában és a technikai feltételek megteremtésében a jegyző a hivatal útján közreműködik.
(13) A szavazólapok száma a szavazásban résztvevő képviselők számával megegyező. A szavazólapot az Önkormányzat bélyegzőjével kell hitelesíteni annak átadása előtt, a képviselő jelenlétében.
(14) A szavazólap átvételét a képviselő a jegyzőkönyvhöz csatolt névjegyzéken tett aláírásával igazolja.
(15) A Bizottság tagjai lezárják és lepecsételik az urnát. A titkos szavazás lebonyolítása alatt a szavazóhelyiségben a Bizottság tagjain, a jegyzőn, a szavazó képviselőn kívül más nem lehet jelen.
(16) A képviselők egyenként adják le szavazataikat.
(17) A szavazólap tartalmát a képviselő-testület határozza meg az alábbiak szerint:
a. az eldöntendő kérdést és az igen, nem, tartózkodom választási lehetőséget, vagy
b. személyi döntés esetén a megválasztható személyek számát, a jelöltek nevét és jelöltenként az igen, nem, tartózkodom választási lehetőséget.
(18) Érvényes a szavazat, ha:
a. a Bizottság által lepecsételt szavazólapon adták le, és
b. a (17) bekezdés a) pontja szerinti esetben a szavazó egy választási lehetőséget jelölt meg,
c. a (17) bekezdés b) pontja szerinti esetben a szavazó legfeljebb a megválasztható személyek számával megegyező számú jelölt neve mellett szavazott igennel.
(19) Amennyiben valamennyi, az ülésen jelenlévő képviselő leadta a szavazatát, a Bizottság a szavazást lezárja, majd felbontja az urnát és megállapítja a szavazás eredményét. A szavazatszámlálásról – a jegyző közreműködésével - külön jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(20) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:
a. a szavazás időpontját, helyszínét,
b. a Bizottság tagjainak nevét, aláírását,
c. a jegyzőkönyvvezető nevét, aláírását,
d. a szavazásra feltett kérdés pontos meghatározását, személyi döntés esetén a jelöltek nevét,
e. a szavazólapot átvett képviselők számát,
f. az urnában talált szavazólapok számát, ebből az érvényes, valamint az érvénytelen szavazatok számát,
g. az érvényes szavazatok közül az igen, a nem és a tartózkodom szavazatok számát, a titkos szavazás eredményét.
h. A titkos szavazás szavazólapjai – rontott, érvényes, érvénytelen – jegyzőkönyv mellékletét képezi.
(21) A szavazatszámlálás befejezését követően a jegyzőkönyvet a Bizottság átadja a polgármesternek.
(22) A polgármester a szavazás eredményét számszerűen ismerteti és kihirdeti a döntést.
(23) A titkos szavazás lebonyolítása során biztosítani kell a szavazás titkosságát.

Bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye

24. § (1) Ha a képviselő, nem képviselő bizottsági tag (a továbbiakban: képviselő) az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségét megszegi, a Pénzügyi és Falufejlesztési Bizottság és Ügyrendi-, Oktatási- és Szociális Bizottság határozatában felszólítja a kötelezettsége teljesítésére, és arra 30 napos határidőt tűz ki. A határidő elmulasztása esetén a Pénzügyi és Falufejlesztési Bizottság és Ügyrendi-, Oktatási- és Szociális Bizottság előterjesztése alapján a képviselő-testület az Mötv. 33. §-ában foglaltak szerint a képviselő megállapított tiszteletdíjának folyósítását 1 hónapra a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával megvonja.

(2) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, első alkalommal a polgármester – a polgármester figyelmeztetési kötelezettsége elmulasztása esetén, az Ügyrendi-, Oktatási- és Szociális Bizottság elnöke - figyelmezteti, ezt követő minden további esetben a képviselő megállapított tiszteletdíjának folyósítását következő 1 hónapra a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával megvonja.

Az önkormányzati rendelet

25. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő,

b) a tárgy szerint illetékes bizottság,

c) a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző.

(2) A rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.

(3) Az önkormányzati rendeletet a jegyző a megalkotásától számított 3 napon belül a polgármesteri hivatal földszinti hirdetőtáblájára, 3 napra történő kifüggesztéssel hirdeti ki, továbbá azt az Önkormányzat honlapján is közzéteszi.

(4) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendelet megjelölése a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet 9. §-ában foglaltak szerint történik.

(5) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

(6) A rendelet-nyilvántartás formája: rendeletek sorszám szerint, növekvő sorrendben.

(7) A képviselő-testület a Pénzügyi és Falufejlesztési Bizottság és az Ügyrendi-, Oktatási- és Szociális Bizottság bevonásával évenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.

(8) A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

(9) A képviselő-testület a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 81. §-ában meghatározott nemzetiségi kérdésekben az önkormányzat rendeletét a települési nemzetiségi önkormányzat egyetértésével alkothatja meg.

Az önkormányzati határozat

26. § (1) Az önkormányzati határozat meghozatalát kezdeményezheti:

a) a képviselő,

b) a tárgy szerint illetékes bizottság,

c) a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző.

(2) A határozattervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.

(3) A normatív határozatot a jegyző a megalkotásától számított 3 napon belül a polgármesteri hivatal földszinti hirdetőtáblájára, 3 napra történő kifüggesztéssel hirdeti ki, továbbá azt az Önkormányzat honlapján is közzéteszi.

(4) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.

(5) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület határozatainak nyilvántartásáról.

(6) A határozat-nyilvántartás formája: határozat sorszám szerint, növekvő sorrendben.

A jegyzőkönyv

27. § (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza a következőket:

a) a távol maradt képviselő nevét, a távollét igazoltságát, vagy igazolatlanságát,

b) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket és az azokkal kapcsolatos válaszokat, határozatokat,

c) a képviselő külön kérése alapján véleményének szószerinti rögzítését,

d) az önkormányzati bélyegző lenyomatát.

(2) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az ülésen elhangzottak lényegét tartalmazza.

(3) A képviselő-testület ülésének egészéről, vagy egy-egy napirendjének tárgyalásáról szó szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni, ha azt a polgármester, vagy a jelen lévő képviselők több, mint fele kezdeményezi.

(4) A zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(5) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. Határozat esetében a jegyzőkönyv szövegébe beépítve, rendeletek esetében a jegyzőkönyv mellékleteként. A határozatot a jegyzőkönyv mellékleteként kell szerepeltetni, ha annak terjedelme azt indokolja.

(6) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönülten, a Kislángi Polgármesteri Hivatalának Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egységénél kell zárt helyen tárolni.

(7) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, határozatot,

e) a képviselők kérése alapján

ea) a képviselői indítványokat,

eb)7 a képviselői hozzászólásokat,

f)8 a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.

(8) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző mellett a jegyzőkönyv-hitelesítők írják alá.

(9) A képviselő-testület üléséről egy példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melyet a Kislángi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egységénél kell elhelyezni.

(10) Az Mötv. 53. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát a polgármesteri hivatalban őrzött irattári példány átadásával csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(11) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad.

Interpelláció

28. § (1) A képviselő-testületi tag interpellációját az ülést megelőző két nappal írásban a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz nyújthatja be, illetve közvetlenül az ülés előtt szóban vagy írásban a polgármestertől, az önkormányzati bizottságok elnökeitől, a jegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat).

(2) Az ülésre benyújtott és az ülésen elhangzott interpellációra érdemi választ kell adni, kivéve, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot igényel.

(3) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról külön nyilatkozik az interpelláló és külön - egyszerű szótöbbséggel - dönt a képviselő-testület.

(4) A képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz is, hogy az interpellációra írásban adjanak választ. Ez esetben 15 napon belül el kell juttatni a választ az interpellálónak, valamint a másolatát egyidejűleg meg kell küldeni a képviselőknek. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a következő ülésen dönt.

(5) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet.

(6) A szabályszerűen előterjesztett interpelláció része a napirendnek.

K é r d é s

29. § A képviselő-testületi ülésen napirendhez kapcsolódóan a napirend tárgyalásakor, napirendtől eltérően az egyebek napirend tárgyalásakor a jelenlévők kérdéseket tehetnek fel. Erről a kérdezett az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban köteles választ adni a kérdezőnek.

IV. Fejezet

Az önkormányzati képviselő

30. § (1) A képviselőt – e megbízatásából eredően - az Mötv. 32. §-ában és e rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, vagy terhelik.

(2) A Képviselő-testület által gazdasági társaság igazgatóságába és egyéb vezető testületébe delegált személyek végzett tevékenységükről évente kötelesek beszámolni a képviselő-testületnek.

(3) A képviselő írásban vagy szóban köteles a polgármesternek előre bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén való részvételében akadályoztatva van.

(4) A képviselő-testület rendes üléséről igazolt távollétnek minősül:

a) betegség,

b) kórházi ellátás,

c) közlekedési akadály,

d) időjárási akadály,

e) a külszolgálat.

f) a szabadság,

g) a munkahelyi elfoglaltság,

h) külföldi tartózkodás.

(5) A képviselők névsorát a rendelet 1. függeléke tartalmazza.

A képviselő-testület bizottságai

31. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében előkészítő, véleményező, javaslattevő, egymással mellérendeltségi viszonyban álló bizottságokat hoz létre.

(2) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztására, a bizottság személyi összetételének, létszámának megváltoztatására, a bizottság elnökének és tagjának lemondására az Mötv. 58. § (1) – (3) bekezdésében foglalt szabályok az irányadók.

(3) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi és Falufejlesztési Bizottság. A bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő és 2 fő külső tag;

b) Ügyrendi-, Oktatási- és Szociális Bizottság. A bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő és 2 fő külső tag;

(4) A (3) bekezdésben meghatározott bizottságokon túl a képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott időre vagy meghatározott feladat ellátására. Az ideiglenes bizottság a határozott idő lejártával vagy a meghatározott feladat teljesítésével automatikusan megszűnik.

(5) Ideiglenes bizottság létrehozása esetén, a bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy a tagok létszáma legalább 3 főképviselő.

(6) Az (3) és (4) bekezdésben meghatározott bizottságok ügyviteli feladatait a Kislángi Polgármesteri Hivatal látja el.

(7) A bizottságok szükség szerint üléseznek.

(8) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke – a bizottsági munkaterv szerint – hívja össze és vezeti. A bizottsági elnök akadályoztatása vagy a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést az elnök által írásban megbízott bizottsági tag képviselő hívja össze és vezeti. Együttes akadályoztatás esetén az ülés összehívása és vezetése a bizottság képviselői korelnökének feladata.

(9) A bizottságot az Mötv. 61. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl össze kell hívni

a. a képviselő-testület döntése alapján,
b. a bizottsági tagok 50%-ának indítványára.
(10) A bizottság ülése nyilvános vagy zárt. A zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(11) Az ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket – a (12) bekezdésben előírt módon – a bizottsági ülés előtt legalább 3 naptári nappal korábbi időpontban kell a meghívottakhoz eljuttatni. A bizottság ülésére meg kell hívni annak tagjait, az előterjesztőt, a polgármestert, alpolgármestert és a jegyzőt, valamint az őt érintő napirendhez a tárgyban érintett szervezet képviselőjét. A bizottsági ülésre szóló meghívót minden képviselőnek postai úton meg kell küldeni.
(12) A bizottsági ülésre meghívottak közül a meghívót és az írásos előterjesztéseket a bizottság képviselő tagjaihoz és a többi meghívotthoz papír alapon elkészítve kell eljuttatni.
(13) Több bizottság feladatkörét érintő előterjesztés véleményezésére összevont bizottsági ülést is lehet tartani.
(14) A bizottsági döntéshozatalból történő kizárásra az Mötv. 49. § (1) bekezdése és 60. §-a irányadó. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztására a 24. §-ban foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.
(15) A bizottság határozathozatalára, szavazati arányára a képviselő-testületre vonatkozó szabályok megfelelően irányadók.
(16) A bizottság a döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza. A bizottsági döntések kiadmányozója a bizottság elnöke.
(17) A bizottság minden esetben alakszerű határozatot hoz a képviselő-testületre vonatkozó rendelkezések szerint.
(18) A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke és egy tagja írja alá, melyet a Kislángi Polgármesteri Hivatalban kell elhelyezni.
(19) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(20) A bizottság évenként beszámol a képviselő-testületnek a bizottság tevékenységéről. A beszámoló előterjesztésének elkészítéséről a bizottság elnökének kell gondoskodnia.
(21) A bizottságok felsorolását és összetételét a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(22) A bizottságok feladatköreit a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

A polgármester

32. § (1)9 A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(1a)10 A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti annak ülését.

(2) A polgármester Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túl

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

d) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás és a közakarat érvényesülését,

e) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről,

f) együttműködik az egyházakkal, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel,

g) fogadóórát tart,

h) nyilatkozik a sajtónak.

(3) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladatai:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület döntésével, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.

(4) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével, dönt az Mötv. 68. § (2) bekezdésben meghatározott esetekben a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet megelőzése, elhárítása vagy káros következményeinek enyhítése,

b) nemzetbiztonsági és honvédelmi, vagy a közbiztonság fenntartása, vagy fontos közrendvédelmi ügy,

c) ha a döntés hiánya jelentős vagy helyrehozhatatlan kárral, vagy a személyiségi jogok jelentős sérelmével jár,

d) ha a döntés közegészségügyi, járványügyi, tűzvédelmi, katasztrófavédelmi okból szükséges.

(5) A polgármester minden hónap 2. és 4. hetének szerdáján 9.00-12.00 óra között tart fogadóórát.

(6) Amennyiben a (5) bekezdésben megjelölt időpont munkaszüneti napra esik, akkor a fogadóóra az azt követő első munkanapon kerül megtartásra.

(7) A polgármester utasításban, saját hatáskörben szabályozza a polgármesteri feladat- és hatáskör tekintetében a kiadmányozás rendjét.

(8) A polgármester munkáját a képviselő-testület évenként egy alkalommal, október hónapban értékeli.

Az alpolgármester

33. § (1) A képviselő-testület a tagjaiból egy alpolgármestert választ, aki a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el. A képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester feladatát a polgármester irányításával látja el.

(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(3) Az alpolgármester az általa ellátott feladatokról havonta, vagy a polgármester által meghatározott időközönként beszámol a polgármesternek.

A jegyző

34. § (1) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,

b) tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

e) ellátja a testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

f) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését,

g) segíti a nemzetiségi önkormányzat munkáját.

(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a polgármesteri hivatal adóügyi előadója, köztisztviselője látja el.

A képviselő-testület hivatala

35. § (1) A polgármesteri hivatal működését az Mötv. 84. § (1) bekezdése és a képviselő-testület határozatával elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzat szerint végzi.

A polgármesteri hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a rendelet 4. függeléke tartalmazza.
(2) A polgármesteri hivatalon belüli kiadmányozás rendjét a polgármester és a jegyző külön intézkedésben szabályozza.
(3) A polgármesteri hivatal a települési nemzetiségi önkormányzat működési feltételeit a helyi önkormányzattal megegyező elvek alapján biztosítja.

Az önkormányzat társulásai

36. § Az Önkormányzat feladatai ellátása érdekében az alábbi önkormányzati társulás tagja:

a) Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás.

b)11 Kislángi Szociális és Gyermekjóléti Társulás

Együttes képviselő-testületi ülések szabályai

37. § (1)12 Az önkormányzati társulás tagjai a társulás valamennyi tagjának döntését igénylő, a társulás működését, valamint az általa ellátott feladat- és hatásköröket érintő döntések meghozatala céljából együttes képviselő-testületi ülést (a továbbiakban: együttes ülés) tartanak, amennyiben azt a társulási megállapodás előírja. Az együttes ülések tartásával kapcsolatban az érintett önkormányzatok polgármesterei és jegyzői együttműködnek.

(2) Az együttes ülés tartását a társulás tanácsa, vagy a társulás bármely tagja kezdeményezheti a polgármester útján. A polgármesterek egyeztetését követően a polgármester a képviselő-testületi ülést az egyeztetett helyre és időpontra hívja össze. Az együttes képviselő-testületi ülés esetén döntést igénylő előterjesztés csak írásban terjeszthető elő.

(3) Az együttes ülést a gesztor önkormányzat polgármestere, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén a gesztor önkormányzat alpolgármestere vezeti.

(4) Az együttes ülésen a határozatképességet településenként külön kell biztosítani, megállapítani és a jegyzőkönyvben rögzíteni.

(5) Az ülést vezető elnök tesz javaslatot a napirendi pontokra, megnyitja, vezeti és lezárja az egyes napirendi pontok feletti vitát, megadja a jogot a hozzászólásra, ismerteti a határozati javaslatot, a módosító javaslatokat. és a (6) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével megállapítja a szavazás eredményét.

(6) Az együttes ülésen a szavazás eredményét külön-külön, képviselő-testületenként kell megállapítani. Az ülést vezető elnök megállapítja, hogy a határozatot mely testület fogadta el.

(7) Az együttes ülésről jegyzőkönyv készül, amelynek elkészítéséről a gesztor önkormányzat jegyzője gondoskodik.

(8) A jegyzőkönyvet az ülésen résztvevő önkormányzatok a szervezeti és működési szabályzatukban meghatározottak szerint írják alá.

Az együttműködés szabályai a települési nemzetiségi önkormányzattal

38. § (1) A képviselő-testület a nemzetiségi jogok érvényesülése érdekében együttműködik az országos, a területi és a települési nemzetiségi önkormányzattal. A Kisláng Község Roma Nemzetiségi Önkormányzattal megkötött együttműködési megállapodást a rendelet 5. függeléke tartalmazza.

(2) A települési nemzetiségi önkormányzat elnökét a képviselő-testület ülésére meg kell hívni.

(3) A települési nemzetiségi önkormányzat elnökét a képviselő-testület és a képviselő-testület bizottságai ülésén tanácskozási jog illeti meg a települési nemzetiségi önkormányzat tevékenységi körébe tartozó napirendi pont tárgyalása során.

(4) Az országos, a területi és a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testület felé előterjesztést jogosult kezdeményezni.

(5)13 Az országos, a területi és a települési nemzetiségi önkormányzat jogosult a képviselő-testület éves munkaterv tervezetéhez írásban javaslatot tenni a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig.

(6)14 A települési nemzetiségi önkormányzat munkájához szükséges ügyviteli feladatokat a Kislángi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egysége látja el, melynek során elvégzi a települési nemzetiségi önkormányzat határozatainak helyben szokásos módon történő kihirdetését és közzé teszi azokat az önkormányzat honlapján.

(7) A képviselő-testület a települési nemzetiségi önkormányzat határozatainak közzétételére az önkormányzat honlapját biztosítja.

(8)15 A képviselő-testület a települési nemzetiségi önkormányzat számára feladatai ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközöket és helyiséget térítésmentesen az önkormányzat tulajdonát képező 8156 Kisláng, Fő utca 79. szám alatti ingatlanban biztosítja az általános munkarend szerinti munkaidőben.

(9) A települési nemzetiségi önkormányzat rendezvényeinek megtartására a képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal Dísztermét térítésmentesen biztosítja a munkarend szerinti munkaidőn túl is.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

39. § Ez a rendelet 2020. január 1-jén léphatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti Kisláng Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2014. (III.17.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet

üres cím

3. melléklet

üres cím

4. melléklet

üres cím

1. függelék az 5. melléklethez

üres cím

2. függelék az 5. melléklethez

üres cím

3. függelék az 5. melléklethez

üres cím

4. függelék az 5. melléklethez

üres cím

5. függelék az 5. melléklethez

üres cím
1

Az 1. § (5) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 10. § (10) bekezdést az 1/2020.(I.31.) önkormányzati rendelet 1. §-a hatályon kívül helyezte.

3

A 23. § (7) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 12.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 23. § (7a) bekezdését a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 12.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

5

A 23. § (8) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 12.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 23. § (9) bekezdését a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 12.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

7

A 27. § (7) bekezdés e) pont eb) alpontja a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 12.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 27. § (7) bekezdés f) pontja a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (I. 12.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

Az 1/2020.(I.31.) önkormányzati rendelet 2. §-ával megállapított szöveg.

10

A 32. § (1a) bekezdését a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (X. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

11

A 17/2020.(XII.18.) önkormányzati rendelet 1. §-ával megállapított szöveg.

12

A 37. § (1) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

13

A 38. § (5) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 38. § (6) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

A 38. § (8) bekezdése a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

16

A 2. melléklet a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 1. mellékletével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (IV. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

17

Az 5. melléklet a Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.