SÁRSZENTLŐRINC KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2019(III.14.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Hatályos: 2024. 03. 08SÁRSZENTLŐRINC KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2019(III.14.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Sárszentlőrinc Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) a)-h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés e a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8) Korm.rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró, az állami főépítészi hatáskörben eljáró Tolna Megyei Kormányhivatal, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a kulturális örökség védelméért felelős miniszter és a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatósága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet célja, hatálya és értelmező rendelkezések
1. § E rendelet célja Sárszentlőrinc község sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása
a) a helyi építészeti örökség egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás, a védelem megszüntetés szabályozásával;
b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;
c) településképi követelmények meghatározásával;
d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával;
e) településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával.
2. § A helyi védelem célja a község településképe és története szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, jellegzetes karakterének a jövő nemzedék számára történő megóvása.
3. § A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja az eltérő karakterű településrészek arculati jellemzőinek védelme, valamint az illeszkedés elősegítése.
4. § E rendelet alkalmazásában használt fogalmak:
1. Védett érték: a területi, továbbá az egyedi védelmet igénylő építészeti, építészet-történeti, várostörténeti szempontból védelemre érdemes épület, épületegyüttes, építmény, épített környezet.
2. Áttört kerítés: olyan kerítés, melynél a tömör felületek aránya nem haladja meg a teljes felület 60 %-át, lábazata legfeljebb 80 cm magas, pillérei legfeljebb 50 cm szélességűek.
3. Információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó;
4. Közérdekű molinó: olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős eseményéről való közérdekű tájékoztatást tartalmazó, nem merev anyagból készült hordozófelületű hirdetmény, amely falra vagy más felületre, illetve két felület között van kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának tervezett és engedélyezett részét;
5. Közérdekű reklámfelület: olyan reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, amelyen a reklám közzététele más, egyéb célú berendezés közterületen való létesítésére, fenntartására tekintettel közérdekből biztosított, és amely ezen egyéb célú berendezéstől elkülönülten kerül elhelyezésre;
6. Más célú berendezés: a telefonfülke, a reklámfelületet is tartalmazó, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés, a korlát, a közműszekrény, a pad, a kerékpárállvány, a hulladékgyűjtő.
A HELYI VÉDELEM
1. A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
5. § A helyi védelem feladata a helyi védett értékek számbavétele és meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a lakossággal történő megismertetése; továbbá a védett helyi értékek károsodásának megelőzése, fenntartásuk és megújulásuk elősegítése.
6. § (1) A védetté nyilvánítást vagy annak megszüntetését bárki (természetes és jogi személy egyaránt) írásban kezdeményezheti a polgármesternél.
(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a) Egyedi védelem esetén:
7. § (1) A helyi védelem alá helyezés, illetve annak megszüntetése iránti eljárás megindításáról írásban kell értesíteni az érdekelteket, a védendő érték tulajdonosát, tulajdonosait, a tulajdonoson keresztül az ingatlan használóit, valamint a kezdeményezőket.
(2) Épületegyüttesek esetében az érdekeltek értesítése történhet nem névre szólóan, hanem a helyben szokásos módon is.
(3) A kezdeményezéssel kapcsolatban az érdekeltek 30 napon belül írásban észrevételt tehetnek.
8. § (1) A kezdeményezések döntésre történő előkészítéséről a körjegyző gondoskodik.
(2) A védetté nyilvánításról, illetve a védettség megszüntetésről a Képviselő-testület rendelettel, míg annak elutasításáról határozattal dönt.
(3) A helyi védettség kimondásáról, ill. megszűntetéséről az érdekelteket értesíteni kell, illetve az erről szóló képviselő-testületi rendeletet a helyben szokásos módon (hirdetőtáblán történő kifüggesztés) közzé kell tenni.
9. § (1) Amennyiben a helyi védettség alatt álló értéket műemléki védettség alá helyeznek, a Képviselő-testület a helyi védettséget megszünteti a műemléki védettségről szóló döntés hatályba lépése után.
(2) A helyi védettség megszüntetésének előkészítéséről – a műemléki hatóság értesítése alapján – a jegyző gondoskodik.
10. § (1) A helyi védelem alá helyezett értékekről nyilvántartást kell vezetni.
(2) A nyilvántartás tartalmának meghatározásáról és naprakész vezetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A nyilvántartás nyilvános, abba bárki betekinthet.
2. Az egyedi védelem meghatározása
11. § (1) A helyi egyedi védett értékeket e rendelet 1. mellékletének 1. fejezete tartalmazza.
(2) A helyi védett kultúrtörténeti értékeket e rendelet 1. mellékletének 2. fejezete tartalmazza.
(3) A helyi védett botanikai értékeket e rendelet 1. mellékletének 3. fejezete tartalmazza.
3. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
12. § (1) A tulajdonos köteles a helyi védett érték jókarbantartásáról, állapotának megóvásáról, rendeltetésszerű használatáról gondoskodni.
(2) A védett építészeti értéket lehetőség szerint eredeti állapotban kell megőrizni. Előnyben kell részesíteni az ezt elősegítő, az eredeti építőanyag, szerkezet, forma megőrzését biztosító, állagjavító, konzerváló eljárásokat, valamint a hagyományos építészeti-műszaki megoldásokat.
(3) A helyileg védett építészeti értékek fennmaradásának, megőrzésének feltételeként a tulajdonosnak törekednie kell az eredeti rendeltetésnek megfelelő használatra. Amennyiben a védett értéket a rendeltetéstől eltérő használat, vagy a közvetlen környezetében végzett építési tevékenység, területhasználat veszélyezteti, úgy e tevékenységeket az illetékes hatóságnak a hatályos jogszabályok keretei között történő korlátozása, illetve tiltása alapján meg kell szüntetni.
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
1. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
13. § (1) Sárszentlőrinc településképi szempontból meghatározó területei a 2. melléklet első térképén lehatárolt
a) történeti településrész
b) átalakuló településrész
c) beépítetlen zöldfelület
d) beépítetlen belterület.
(2) Úzd (Sárszentlőrinchez tartozó külterületi lakotthely) településképi szempontból meghatározó területei a 2. melléklet második térképén lehatárolt
a) történeti településrész
b) átalakuló településrész
c) beépítetlen zöldfelület
d) beépítetlen belterület.
(3) Alsópél (Sárszentlőrinchez tartozó külterületi lakotthely) településképi szempontból meghatározó területei a 2. melléklet harmadik térképén lehatárolt
a) átalakuló településrész
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
1. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények
14. § (1) Az egyes épületek egységes megjelenését biztosítani kell: adott épületen eltérő jellegű építőanyagok, eltérő jellegű színezések - sem a homlokzatfelületek, sem a tetőfelületek, sem a nyílászárók tekintetében – nem alkalmazhatók.
(2) A történeti és az átalakuló településrészen a lakóépületek falának felületképzése nem készülhet palával, műanyaggal, továbbá hullám- vagy trapézlemezzel.
(3) A történeti és az átalakuló településrészen az építmények falának színezése során nem alkalmazható a fekete, a kék, a lila, a piros, és hasonlóan rikító hatást keltő színezőanyagok.
(4) A történeti és az átalakuló településrészen a homlokzat részleges felújítása során a meglévőtől eltérő, azzal nem harmonizáló homlokzatképző anyag, színezés nem alkalmazható.
(5) A történeti településrészen a magastetős lakóépületek tetőhéjalásánál nem használható fémlemez fedés, pala, bitumenes zsindely.
15. § Utcai kerítés anyagaként műanyag, fém hullám- vagy trapézlemez nem alkalmazható.
2. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények
16. § Beépítési mód (oldalhatáron álló, szabadon álló) és telepítés tekintetében (előkert mérete) illeszkedni kell a környező és jellemző beépítésekhez.
17. § (1) A történeti és az átalakuló településrészen az egységes utcakép érdekében az épület tetőgerincének utcához viszonyított iránya és az épület szintszáma, magassága tekintetében illeszkedni kell az utcában jellemzően kialakult állapothoz.
(2) A történeti településrészen az épületek tetőzete a hagyományos formákhoz igazodó, magastetős konstrukcióban készülhet, hajlásszöge 38o-42o lehet.
(3) A történeti településrészen a hagyományokban gyökerező tetőkontyolások és fióktetők alkalmazandók.
(4) Az átalakuló településrészen a főépületek tetőjének hajlásszöge 35-45o lehet; 35o-nál alacsonyabb hajlásszögű tető vagy lapostető a tetőfelület legfeljebb 50%-án alkalmazható, az utcai tetőfelület kivételével.
18. § (1) Az épületek tömegaránya, tetőformája, anyaghasználata a környezetben lévő épületekhez illeszkedjen; a homlokzatszélesség, párkány- és gerincmagasság a környezetben kialakult mértéket ne haladja meg.
(2) Hagyományos épület bővítése esetén az új épületrészt a meglévő épülethez igazodva kell kialakítani:
a) az épület magassági csatlakozásait,
b) a tető hajlásszögét,
c) a tetőidom formáját – az értelemszerű szerkezeti eltérésekkel-,
d) a nyílászárók méretét és formáját, anyagát, arányát és színezését,
e) az alkalmazott homlokzati építőanyagok típusát, textúráját és
f) az építmények színezését figyelembe véve.
19. § (1) A történeti településrészen garázs, raktár az utcára közvetlenül nem nyitható, a lakóépület utcai homlokzatán nem helyezhető el.
(2) Az épületek közterületre néző homlokzatán, utcai tetőfelületén és az utcai kerítéseken klíma-berendezés kültéri egysége, parabola antenna, szélkerék, szerelt kémény nem helyezhető el, illetve homlokzati égéstermék-kivezetés nem létesíthető.
20. § A történeti és az átalakuló településrészen lakóépülettől különálló épület (gazdasági épület) a helyi hagyományoknak megfelelő formai kialakítással és anyaghasználattal épülhet.
21. § Az épületek, építmények terepre illesztése során egy tagban 1,0 m-nél nagyobb feltöltések, ill. bevágások, valamint 30o-nál nagyobb rézsűk nem alakíthatók ki.
22. § (1) A beépítetlen belterületi településrészen az egyes földrészleteket elhatárolni huzallal erősített élősövénnyel, illetve maximum 2,50 m magasságú drótfonatú kerítéssel szabad.
(2) A külterületen kizárólag áttört kialakítású vadvédelmi vagy drótfonatos kerítés, illetve sövénnyel vagy cserjesávval történő telekelhatárolás létesíthető.
23. § A történeti településrészen a jellemzően oldalhatáron álló, utcára merőleges tetőkialakítású beépítés esetén keresztszárny az utcai homlokzattól min. 5,0 m-rel beljebb létesíthető.
24. § (1) Az egységes utcakép érdekében utcánként egységes növényfaj telepítendő.
(2) Utcafásítás, valamint közkert, közpark, intézményi kertek kialakításakor lehetőség szerint az 1. függelékben szereplő díszfákat kell alkalmazni.
(3) A közterületeket csak a használat érdekében legszükségesebb nagyságú burkolt felületekkel szabad ellátni. A burkolatlan felületeket zöldfelületként kell kialakítani.
(4) Fás szárú növény az ingatlan azon részén és oly módon telepíthető, hogy az – figyelemmel az adott faj, fajta tulajdonságaira, növekedési jellemzőire, szakszerű kezelésére – az emberi életet és egészséget nem veszélyeztetheti, a biztonságos közlekedést nem akadályozhatja, valamint nem okozhat kárt a meglévő építményekben, létesítményekben, és nem akadályozhatja azok biztonságos működését.
(5) A közterületen lévő fasor fahiányainak pótlása csak az adott fasor vonalába történő telepítéssel, a fasorra jellemző faj, fajta felhasználásával történhet, ha annak környezeti feltételei adottak.
(6) A telepítendő fás szárú növényfajok őshonos, táji adottságoknak megfelelő növényfajok legyenek.
(7) Az idegenhonos inváziós fajok betelepítésének vagy behurcolását és terjedését meg kell akadályozni, ennek érdekében e rendelet Függelékében szereplő növényfajok telepítése nem javasolt. Ha a pótlás inváziós fás szárú növény kivételként meghatározott kertészeti változataival történik, az ingatlan tulajdonosa, vagyonkezelője, vagy az ingatlanon lévő fás szárú növényekkel bármely jogviszony alapján rendelkezni jogosult használója köteles gondoskodni a fás szárú növény továbbterjedésének megakadályozása érdekében az újulat eltávolításáról.
3. A helyi védelemben részesülő értékekre vonatkozó
egyedi építészeti követelmények
25. § (1) A védett épületeket hagyományos építészeti tömegükben, tetőformájukban kell megtartani, érintetlenül hagyva a homlokzati nyílásrendet és a nyílások osztását, megőrizve a homlokzati tagozatokat.
(2) Helyi védett épületen végzendő bármilyen építési munka esetén a hagyományos homlokzati és tömegarányok, párkány- és gerincmagasságok, nyílásrendek, a nyílások osztása, a homlokzati tagozatok megőrzendők.
(3) Helyi védett épület úgy bővíthető, hogy az eredeti épület tömegformája, homlokzati kialakítása, utcaképi szerepe ne változzon, a tervezett bővítés a régi épület formálásával, szerkezetével, anyaghasználatával összhangban legyen.
4. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
26. § . (1) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények elhelyezésére elsősorban a kiemelten kezelendő tájképvédelmi területbe nem tartozó, beépítésre nem szánt területek alkalmasak.
(2) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények elhelyezésére a történeti településrész nem alkalmas.
(3) A sajátos építmények, műtárgyak tartószerkezetei csak betonból vagy fémből készülhetnek.
27. § (1) Transzformátor állomás a helyi védett érték közvetlen környezetében, azt takarva nem helyezhető el. Egyéb helyeken kizárólag olyan építményben helyezhető el, amely az adott terület formavilágához és anyaghasználatához illeszkedik, és nem bontja meg a környezet egységét.
28. § (1) A település területén távközlési magasépítmény, adótorony, 6 m-nél magasabb antenna, zászlótartó oszlop csak okleveles tájépítészmérnök által készített tájképvédelmi, tájesztétikai szakvélemény alapján helyezhető el.
(2) 10 m-nél magasabb önálló hírközlési építmény, szerkezet a belterületen, illetve táj- és természetvédelmi területen és a korlátozott használatú mezőgazdasági területeken belül nem helyezhető el.
(3) Mikrohullámú átjátszó-torony nem helyezhető el belterületen, annak 500 m-es sugarú környezetében, valamint ökológiai folyosó területén, tájképvédelmi területen és természetvédelmi területen.
29. § (1) A belterületen, a beépítésre szánt területeken új közép-, kisfeszültségű, valamint közvilágítási villamos-energia ellátási hálózatokat földalatti elhelyezéssel kell kiépíteni. Ha a földalatti elhelyezés nem valósítható meg, akkor egy oldali közös oszlopsoron kell ezeket a villamos-energia szolgáltatást nyújtó és a vezetékes hírközlési hálózatokat elhelyezni, amelyre egyben a közvilágítást szolgáló lámpafejek is elhelyezhetők.
(2) A villamos-energia ellátás hálózatainak föld feletti vezetése külterületen, beépítésre nem szánt területen fennmaradhat, de ott is területgazdálkodási okokból a villamos-energia elosztási, a közvilágítási szabadvezetékeket és a hírközlési hálózatokat közös egyoldali oszlopsorra kell fektetni, amelyre egyben a közvilágítást szolgáló lámpafejek is elhelyezhetőek.
30. § Vezeték nélküli elektronikus hírközlés szolgáltatás antennáinak telepítése tilos
a) az ökológiai hálózat részét képező magterületen, ökológiai folyosón, és puffer területen,
b) tájképvédelmi területen,
c) helyi területi védelem alatt álló területen és
d) helyi egyedi védettségű épület közvetlen környezetében.
31. § Szélerőmű nem helyezhető el belterületen, lakóterület 500 m sugarú védőövezetén belül, kertes mezőgazdasági területen, tájképvédelmi területen, ökológiai folyosó területén, természetvédelmi területen.
5. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
32. § (1) A település közigazgatási területén tiltott valamennyi e rendeletben tiltott, vagy nem szabályozott reklám közzététele.
(2)1
33. § (1) A reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.
(2) Reklámhordozó az épületek tetőzetén nem helyezhető el.
(3) Helyi védelem alatt álló épületen kizárólag építési reklámháló helyezhető el.
(4) Egy adott útszakasz menetirány szerinti azonos oldalán ötven méteren belül legfeljebb egy reklámhordozó helyezhető el. A tilalom nem vonatkozik a reklámközzétételre nem használt információs célú berendezésekre, funkcionális célú utcabútorokra, közérdekű reklámfelületre, továbbá az építési reklámhálóra.
(5) Reklámhordozó megvilágítása céljából kizárólag 80 lumen/Watt-mértéket meg nem haladó hatékonyságú, statikus meleg fehér színű fényforrások használhatók.
(6) Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.
34. § (1) Kizárólag olyan funkcionális célokat szolgáló utcabútor helyezhető el, amelynek kialakítása a terület jellegét nem befolyásolja.
(2) Az utcabútoron reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el, kizárólag az utcabútor felülete vehető igénybe reklám közzététele céljából.
(3)2
(4)3
(5) Az (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés teljes felületén tehető közzé reklám.
35. § (1)4
(2) Információs célú berendezés az alábbi gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető:
36. § Közterületen reklám, illetve plakát reklámhordozón
a) horganyzott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközön;
b) plexi vagy biztonsági üveg mögött;
c) hátsó fényforrás által megvilágított eszközben;
d) állandó és változó tartalmat is megjelenítő eszközön;
e) egymástól számított 2 méteres távolságon belül – ide nem értve az egyetlen funkcionális célú utcabútoron történő több reklámhordozó elhelyezését – sem horizontálisan, sem vertikálisan nem
helyezhető el.
37. § (1) Az Önkormányzat a (2) bekezdés szerinti létesítési költségek megfizetését követő 90 napon belül intézkedik a közművelődési célú hirdetőoszlop létesítéséről.
(2) A közművelődési intézmény köteles előre minden év január 31. napjáig az Önkormányzat részére a közművelődési célú hirdetőoszlop-használattal arányos fenntartási költséget megfizetni.
(3) Amennyiben több közművelődési intézmény közösen kíván közművelődési hirdetőoszlopot használni, a létesítés és fenntartás költségeinek megosztására a közöttük létrejövő megállapodás irányadó. A létesítés és fenntartás költségeinek megtérítéséért a közművelődési célú hirdetőoszlopot használó közművelődési intézmények egyetemlegesen felelnek.
38. § (1) Egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kizárólag egy építési reklámháló helyezhető el.
(2) A reklámok és reklámhordozók településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően és a közterületek használatáról szóló 7/2005. (VI. 6.) önkormányzati rendeletben meghatározott közterület-használati díj megfizetése esetén helyezhetők el.
(3) Az 5. § és a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet rendelkezéseitől eltérően legfeljebb évente összesen 12 naptári hét időszakra az Önkormányzat, az önkormányzati intézmény, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vagy állami szerv, szervezet vagy intézmény rendezvényeit népszerűsítő reklámhordozók elhelyezhetők ezen szervezetek épületein, továbbá közterületi járdán, forgalomcsillapított utcában és téren.
(4) Az alkalmazható hirdető-berendezések a következők lehetnek:
39. § (1) A polgármester – településképi bejelentési eljárásban - az építési tevékenység építési naplóval igazolt megkezdésétől számított 12 hónap időtartamra építési reklámháló kihelyezését engedélyezheti.
(2) A polgármester kivételesen, különösen az építési tevékenység folytán a településkép várható javulására tekintettel az (1) bekezdés szerinti határidőt legfeljebb egy alkalommal 3 hónappal meghosszabbíthatja, amennyiben a kérelmező a kérelmet az (1) bekezdés szerinti időtartam lejártát megelőző 30 nappal benyújtja.
6. Az egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények
40. § A fényszennyezés elkerülése érdekében:
a) El kell kerülni a hideg fehér fényű világítást, amely 500 nanométernél rövidebb hullámhosszúságú fényt tartalmaz: ennek megfelelően 3000K alatti érték javasolt a kültéri világítás színhőmérsékletére.
b) A világítótestek ernyőzése olyan legyen, hogy a fényt oda irányítsa, ahol arra szükség van: Megfelelő ernyőzés esetén a kibocsátott fényt nem látjuk közvetlenül. A megfelelően irányított fény nem jut a gyalogosok, járművezetők szemébe, az épületek ablakai felé vagy éppen az égbolt irányába. A fényeknek – még a díszvilágítás esetén is – lefelé kell irányulniuk. Így például a talajszintbe épített fényvetőket, melyek felfelé sugároznak, el kell kerülni.
c) A kültéri világítást a tényleges használat idejéhez kell igazítani. Este 22 óra után a nem közcélú világítást ki kell kapcsolni, ha nincs arra közvetlen szükség.
KÖTELEZŐ SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
1. Rendelkezés a szakmai konzultációról
41. § (1) A településkép védelme érdekében – az ügyfél írásbeli kérelmére - az önkormányzat tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára.
(2) A konzultációs lehetőség biztosításáról a kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül kell gondoskodni, amely időtartamtól eltérni valamely fél akadályoztatása esetén lehet.
(3) A tervezés során ugyanazzal az építési munkával kapcsolatban az építtető, illetve az általa megbízott tervező több alkalommal is kezdeményezhet szakmai konzultációt.
(4) A szakmai konzultációról – az ügyfél kérése esetén – emlékeztető készül. Az emlékeztetők nyilvántartásáról a polgármesteri hivatal gondoskodik.
TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
1. A bejelentési eljárással érintett létesítmények köre
42. § A polgármester településképi bejelentési eljárást folytat le a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében.
2. A bejelentési eljárás részletes szabályai
43. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott papíralapú beadványra indul. A beadványhoz papíralapú dokumentációt vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni.
(2) A bejelentésnek a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet 26/B. § (2) bekezdésében foglaltakat kell tartalmaznia és a 26/B. § (3) bekezdése szerinti a bejelentéshez a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet kell mellékelni.
(3) A dokumentációnak – a bejelentés tárgyának megfelelően – legalább az alábbi munkarészeket kell tartalmazni:
a) műleírást,
b) közterületi elhelyezés esetén (a mobil megállító tábla kivételével) M=1:500 méretarányú, a közmű-szolgáltatókkal dokumentáltan egyeztetett helyszínrajzot,
c) a reklámberendezés elhelyezésének, illetve rögzítésének műszaki megoldását,
d) az építmény érintett részletét, 2 m2-t meghaladó felületű berendezés esetén az érintett felület egészét ábrázoló homlokzatot, valamint
e) látványtervet vagy fotómontázst.
44. § (1) A polgármester a tervezett reklámelhelyezés tudomásul vételéről illetve a megtagadásáról határozatot hoz.
(2) A polgármester – kikötéssel vagy anélkül– tudomásul veszi a bejelentést, ha
a) megfelel a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendeletben meghatározott követelményeknek,
b) a tervezett építési tevékenység, illetve reklám illeszkedik a településképbe, jelen rendelet szerint létesíthető az eszköz, az elhelyezés módja, mérete a rendelkezésnek megfelel.
(3) A polgármester megtiltja a reklámelhelyezés megkezdését és – a megtiltás indokainak ismertetése mellett – figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli megkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha a bejelentésben foglalt tevékenység nem felel meg a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek.
45. § (1) A polgármester a tervezett reklámelhelyezés tudomásul vételéről szóló, illetve a tudomásulvétel megtagadását tartalmazó határozatot a bejelentés megérkezésétől számított 15 napon belül hozza meg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tevékenység a bejelentés alapján megkezdhető, ha ahhoz más hatósági engedély nem szükséges, és a polgármester a tevékenység végzését a bejelentést követő 15 napon belül nem tiltja meg.
(3) A polgármester (2) bekezdés szerinti önkormányzati hatósági döntésével szemben a települési önkormányzat képviselő-testületéhez lehet fellebbezni.
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
1. A településképi kötelezési eljárás
46. § (1) A polgármester a településképi követelmények érvényesülése érdekében – hivatalból vagy kérelemre - településképi kötelezést bocsáthat ki:
a) a településképet rontó reklámok, reklámhordozók felújítása, átalakítása, áthelyezése vagy megszüntetése és eltávolítása érdekében, ha azok
aa) elhelyezése nem felel meg a jogszabályban foglalt követelményeknek,
ab) állapota nem megfelelő,
ac) tartalma idejét múlt vagy félrevezető,
ad) nem illeszkedik a városképbe, a környezetbe, az épület adottságaihoz.
b) a helyi építészeti értékek védelme érdekében, ha az építmény vagy annak - az értékvédelemmel összefüggő, a városképi látványban megjelenő - része
ba) állapota nem megfelelő, balesetveszélyes, homlokzati elemei hiányosak, sérültek,
bb) rendeltetéstől eltérő használata veszélyezteti a védett értékek megőrzését,
bc) felületképzése, színezése idegen az épület karakterétől és ezzel kedvezőtlenül befolyásolja annak megjelenését, városképi látványát.
c) a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén,
d) a településképi bejelentés elmulasztása esetén.
47. § A polgármester a településképi kötelezési eljárásban az érintett reklám, reklámhordozó, ingatlan, építmény tulajdonosát:
a) a 45. § (1) bekezdés a) pontja szerinti reklámok, reklámhordozók felújítására, átalakítására, áthelyezésére vagy megszüntetésére és eltávolítására, illetve a településképi bejelentés tudomásul vételét tartalmazó igazolásban foglalt kikötések figyelmen kívül hagyásával vagy csak részleges teljesítésével végrehajtott reklám-elhelyezés esetén a kikötések maradéktalan teljesítésére,
b) a 45. § (1) bekezdés b) pontja esetében a felújításra, átalakításra, lebontásra, illetve a használat megváltoztatására
kötelezheti, önkormányzati hatósági döntéssel.
2. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke
48. § (1) A képviselő-testület a településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetén e magatartás elkövetőjével szemben bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).
(2) A településképi bírság összege:
a) településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén 20.000 Ft;
b) tevékenység bejelentési eljárás során kiadott igazolás érvényességi idejét meghaladó időn túl történő folytatása esetén 20.000 Ft;
c) a tiltás ellenére végzettt tevékenység esetén legfeljebb 1.000.000 Ft;
d) a bejelentési dokumentációban foglaltaktól eltérő tevékenység folytatása esetén az eltérés mértékétől függően legfeljebb 500.000 Ft;
e) bejelentési eljárás során kiadott igazolásban előírt kikötések végre nem hajtása esetén alkalmanként legfeljebb 200.000 Ft;
f) településképi kötelezésben foglaltak végre nem hajtása esetén alkalmanként legfeljebb 300.000 Ft;
g) egyéb esetekben legfeljebb 1.000.000 Ft.
3. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja
49. § (1) A településképi bírság ismételten is kiszabható.
(2) A bírság befizetési határideje a határozat közlésétől számított 30 nap. Százezer forint feletti bírság befizetésére a polgármester részletfizetést engedélyezhet.
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐRENDSZER
1. A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése
50. § (1) A védett érték tulajdonosának a szokásos karbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkák finanszírozásához az önkormányzat évente meghatározott keretösszeg erejéig támogatást adhat. A támogatás forrását a tárgyévi költségvetés tartalmazza.
(2) A támogatás mértéke nem lehet több, mint a bekerülési összeg 80 %-a, de legfeljebb 300 000 Ft. Természetbeni támogatás korlátozás nélkül nyújtható.
(3) Támogatásban csak az a kérelmező részesülhet, aki a támogatáson felüli önrészt biztosítja.
51. § (1) A támogatás iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
1. Hatályba lépés
52. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
2. Átmeneti rendelkezések
53. § E rendelet előírásait a hatálybalépést követően induló ügyekben kell alkalmazni.
3. Hatályon kívül helyező rendelkezések
54. § E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Sárszentlőrinc Község Önkormányzata képviselő-testületének Sárszentlőrinc község helyi építési szabályzatának megállapításáról szóló 16/2009. (X.7.) ör. rendelete 3. § (6) bekezdése, 4. § (1)-(2) bekezdése, 4. § (4) bekezdése, 8. § (16) bekezdése, 8. § (20)-(21) bekezdése, 9. § (7) bekezdése, 11. § (3) bekezdése, 11. § (6) bekezdése, 24. §-a,.
Demény Károly dr. Orova Dániel
1. melléklet a 2/2019.(III.14.) önkormányzati rendelethez a 2/2019. (III. 14.) önkormányzati rendelethez
1. fejezet: Helyi egyedi védelem alatt álló épületek
Helyrajzi szám |
Utca, házszám |
Megnevezés |
|
1. |
83. |
Sántha K. u. 5. |
Téglakerítés, kapu |
1a 5 |
114. |
Sántha K. u. 17. |
Lakóépület, kerítés |
2. |
128. |
Petőfi u. 39. |
Iskola |
3. |
134. |
Petőfi u. 35. |
Lakóház és kerítés |
4. |
136. |
Petőfi u. 31. |
Lakóház |
5. |
243. |
Rákóczi u. 46. |
Lakóház és kerítés |
6. |
254. |
Rákóczi u. 56. |
Lakóház és kerítés |
7. |
259. |
Rákóczi u. 62. |
Lakóház, gazdasági épület és kerítés |
8. |
280. |
Bocskai u. 1. |
Művelődési Ház |
9. |
288. |
Petőfi u. 10. |
Lakóház |
10. |
300. |
Petőfi u. 22. |
Polgármesteri Hivatal és gazdasági épület |
11. |
316/1. |
Petőfi u. 40. |
Kerítés |
12. |
325. |
Petőfi u. 56. |
Lakóház |
13. |
629. |
József Attila u. 14. |
Lakóház és gazdasági épület |
14. |
672. |
József Attila u. 15. |
Lakóház |
15. |
725. |
Ady Endre u. 29. |
Renkecz-Kulcsosház, Fördős-kúria |
2. fejezet: Helyi védett kutúrtörténeti értékek
Helyrajzi szám |
Megnevezés |
|
1. |
127. |
I. és II. világháborús emlékmű |
2. |
337/2. |
Szeniczei B. György síremléke |
3. |
337/2. |
Nagy István síremléke |
4. |
769. |
Fördös István síremléke |
3. fejezet: Helyi védett botanikai értékek
Helyrajzi |
Megnevezés |
Törzsátmérő |
|
1. |
127. |
Aesculus hippocastanum (vadgesztenye |
80 cm |
2. |
127. |
Tilia cordata (kislevelű hárs) |
80 cm |
3. |
127. |
Quercus robur (kocsányos tölgy) |
90 cm |
4. |
768. Uzd |
Pinus nigra (fekete fenyő) |
100 cm |
4. |
725. Uzd |
Fraxinus angustifolia ssp. pannonica (magyar kőris) |
40 cm |
6. |
0170/11. |
Quercus robur (kocsányos tölgy) |
200 cm |
7. |
099/4. |
Monus alba (fehér eperfa) |
120 cm |
2. melléklet a 2/2019.(III.14.) önkormányzati rendelethez a 2/2019. (III. 14.) önkormányzati rendelethez



1. függelék a 2/2019.(III.14.) önkormányzati rendelethez a 2/2019. (III. 14.) önkormányzati rendelethez
2. függelék a 2/2019.(III.14.) önkormányzati rendelethez a 2/2019. (III. 14.) önkormányzati rendelethez
A 32. § (2) bekezdését a Sárszentlőrinc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 8.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 34. § (3) bekezdését a Sárszentlőrinc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 8.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 34. § (4) bekezdését a Sárszentlőrinc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 8.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 35. § (1) bekezdését a Sárszentlőrinc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (III. 8.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat 1a. sorát a Sárszentlőrinc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.