Lenti Város Önkormányzat képviselő-testületének 22/2019. (XI.14.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2023. 11. 01

Lenti Város Önkormányzat képviselő-testületének 22/2019. (XI.14.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

2023.11.01.

Lenti Város Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § A képviselő-testület és szervei számára Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglalt feladat- és hatásköri előírásokat e rendeletben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye:

Lenti Város Önkormányzata
8960 Lenti, Zrínyi Miklós utca 4. (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat jelképei:
a) az önkormányzat címere és zászlaja, amelyek leírását, használatát a város címerének és zászlajának alkotásáról, használatának rendjéről, valamint Díszpolgári Cím alapításáról és adományozásáról szóló önkormányzati rendelet szabályozza,
b) az önkormányzat pecsétje kör alakú, benne "Lenti Város Önkormányzati Képviselő-testülete” felirat, közepén Magyarország címere,
c) az önkormányzat hivatalos honlapja: www.lenti.hu

3. § (1) Az önkormányzat testvérvárosi kapcsolatot ápol

a) az ausztriai Bad Radkersburg,

b) a szlovéniai Lendva,

c) a horvátországi Muraszerdahely, és

d) Budapest Főváros VI. kerület Terézváros

településekkel.

(2) A testvérvárosi megállapodásokat az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat és Lenti Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata közötti együttműködés feltételeit az önkormányzati működés feltételeinek biztosítása és a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátása vonatkozásában a nemzetiségek jogairól szóló törvény alapján létrejött 2. melléklet[1] [2] [3]szerinti együttműködési megállapodás tartalmazza.

4. § (1) A várossá avatás napja 1979. január 6.

(2) A Város Napja a várossá avatás napjának a „Város Napja”-vá nyilvánításáról szóló önkormányzati rendelet alapján minden év január 6. napja.

II. Fejezet

A helyi önkormányzás általános szabályai

1. Az önkormányzati jogok

5. § A helyi önkormányzat jogait az Alaptörvény és az Mötv. határozza meg.

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre

6. § (1) A helyi önkormányzat feladat- és hatáskörét törvény, valamint az Mötv. határozza meg.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntés felülvizsgálatára az Mötv. szabályai az irányadóak.

(3) A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. tartalmazza.

3. Az önkormányzat tevékenysége

7. §1 (1) Az önkormányzat a helyi közügyekről, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó feladatokról a (2) - (21) bekezdésben meghatározott módon gondoskodik:

(2) Az önkormányzat a településfejlesztésről és településrendezésről, mint az épített és természeti környezet védelméről - kötelező feladatként - a polgármesteri hivatal keretében gondoskodik.

(3) Az önkormányzat a településüzemeltetés keretén belül - kötelezően ellátandó feladatként -

1. a köztemetők kialakításáról és fenntartásáról a működő és lezárt köztemetők esetében kegyeleti közszolgáltatási szerződés alapján önkormányzat által alapított gazdasági társaság útján,
2. a közvilágításról való gondoskodásról közcélú közvilágítási használati megállapodás útján az elosztói engedélyessel, villamos energia kereskedelmi szerződés a kereskedővel és a közvilágítási aktív elemek üzemeltetésére, karbantartási vállalkozói szerződés alapján,
3. a helyi közutak és tartozékainak kialakításáról és fenntartásáról vállalkozási szerződés keretében,
4. közparkok és egyéb közterületek kialakításáról; közterület tisztántartásával és lomtalanítási akcióval kapcsolatos feladat ellátásáról önkormányzat által alapított gazdasági társaság útján; vállalkozási szerződés keretében
gondoskodik.
(4) Az önkormányzat az egészségügyi alap- és szakellátásról és az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatásokról
1. a felnőtt és gyermek háziorvosi ellátásról, mint kötelező feladatról: vállalkozási formában,
2. a fogorvosi alapellátásról, mint kötelező feladatról: önkormányzat által alapított intézményben foglalkoztatottak útján,
3. 2
4. az egészségügyi szakellátásról, mint önként vállalt feladatról: az önkormányzat által alapított intézmény útján,
5. 3
6. a Fogorvosi ügyeleti ellátásról, mint kötelező feladatról: vállalkozási szerződés útján
gondoskodik.
(5) Az önkormányzat a környezet-egészségügyről (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóírtás) - kötelező feladatként - egyrészt önkormányzat által alapított gazdasági társaság, másrészt gazdasági társasággal kötött vállalkozási szerződés alapján gondoskodik.
(6) Az önkormányzat az Óvodai ellátásról - kötelező feladatként - az önkormányzat által alapított intézmény keretében gondoskodik.
(7) Az önkormányzat a kulturális szolgáltatásról - kötelező feladatként - önkormányzat által alapított intézmény keretén belül, míg a közművelődési, közgyűjteményi feladatról - kötelező feladatként - az önkormányzat által alapított intézmény és a "Civilkurázsi" Lenti Civilszervezeteiért és Sportjáért Közalapítvány útján gondoskodik.
(8) Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatásokról és ellátásokról - kötelező feladatként -
1. a családsegítő és gyermekjóléti ellátásról az önkormányzat által alapított intézmény keretén belül,
2. a bölcsődei ellátásról az önkormányzat által alapított intézmény keretén belül,
3. az étkezés biztosításával kapcsolatos feladatokról a gyermekek és a tanulók számára
a) az ellátási napokon, az óvodai nevelési napokon, valamint az iskolai tanítási napokon történő az önkormányzat által fenntartott bölcsődében, óvodában és a közigazgatási területén az állami intézményfenntartó központ által fenntartott nevelési-oktatási intézményben az önkormányzat által alapított intézmény útján,
b) a szünidei (őszi szünet, téli szünet, tavaszi szünet, nyári szünet idején) étkeztetésről az önkormányzat által fenntartott intézmény útján
gondoskodik.
(9) Az önkormányzat a szociális alap- és szakellátásról
1. Szociális alapellátás keretében
a) az étkeztetésről, mint kötelező feladatról a Kolping Oktatási és Szociális Intézményfenntartó Szervezettel kötött feladatellátási szerződés keretében,
b) a házi segítségnyújtásról, mint kötelező feladatról Lenti Kistérség Többcélú Társulása keretében,
c) a családsegítésről, mint kötelező feladatról önkormányzat által alapított intézmény keretén belül,
d) a nappali ellátásról, mint kötelező feladatról Lenti Kistérség Többcélú Társulása keretében,
e) a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásról, mint önként vállalt feladatról Lenti Kistérség Többcélú Társulása keretében,
f) a támogató szolgáltatásról, mint önként vállalt feladatról a Kolping Oktatási és Szociális Intézményfenntartó Szervezettel kötött feladatellátási szerződés keretében,
2. Szakosított ellátás keretében az idősek otthonáról, mint önként vállalt feladatról a Kolping Oktatási és Szociális Intézményfenntartó Szervezettel kötött feladatellátási szerződés keretében
gondoskodik.
(10) Az önkormányzat a lakás- és helyiséggazdálkodásról - kötelező feladatként - az önkormányzat által alapított gazdasági társaság útján gondoskodik.
(11) Az önkormányzat a helyi környezet- és természetvédelemről - kötelező feladatként - az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, valamint együttműködési megállapodás alapján, vízgazdálkodásról gazdasági társasággal kötött üzemeltetési, vállalkozási szerződés alapján, vízkárelhárításról egyrészt önkormányzat által alapított gazdasági társaság útján, másrészt vállalkozási szerződés keretében gondoskodik.
(12) Az önkormányzat a honvédelemről, polgári védelemről, katasztrófavédelemről, helyi közfoglalkoztatásról - kötelező feladatként - együttműködve más társhatóságokkal, saját gazdasági társaság útján, vállalkozási szerződés keretében gondoskodik.
(13) Az önkormányzat idegenforgalommal és a turizmussal kapcsolatos feladatok ellátásáról – önként vállalt feladatként - önkormányzat által alapított közalapítvány útján és az önkormányzat által alapított gazdasági társaság útján gondoskodik.
(14) Az önkormányzat a kistermelők, őstermelők számára értékesítési lehetőségek biztosításáról, beleértve a hétvégi árusítást is vásár, piac fenntartásával – önként vállalt feladatként - az önkormányzat szervezésében és felügyeletével gondoskodik.
(15) Az önkormányzat a sport és ifjúsági ügyekről - kötelező feladatként - a „Civilkurázsi” Lenti Civilszervezetiért és Sportjáért Közalapítvány útján, pénzügyi támogatások biztosításával gondoskodik, továbbá az önkormányzat ellátja az ezzel kapcsolatos igazgatási feladatokat a hatékony működés céljából.
(16) Az önkormányzat a nemzetiségi ügyekről - kötelező feladatként - Lenti Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatával kötött együttműködési megállapodás útján gondoskodik.
(17) Az önkormányzat a település közbiztonságának biztosításában való közreműködést - kötelező feladatként - a Lenti Rendőrkapitánysággal, a Kerka Mente Közbiztonságáért Polgárőr Egyesülettel, a Bázakerettye és Térsége Polgárőr Egyesülettel, a Lenti és Térsége Polgárőr Egyesülettel, a Lenti Polgárőr Egyesülettel, a Zala Megyei Rendőr-főkapitánysággal a jogelőd Nagykanizsai Határőr Igazgatóság szervével kötött együttműködési megállapodás alapján látja el.
(18) Az önkormányzat a helyi közösségi közlekedés biztosításáról - önként vállalt feladat keretén belül - gazdasági társasággal kötött közszolgáltatási szerződés alapján gondoskodik.
(19) 4 Az önkormányzat a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz elhelyezésének biztosításáról a kiépített szennyvíz hálózattal nem rendelkező területen gazdasági társasággal kötött közszolgáltatási szerződés alapján gondoskodik.
(20) Az önkormányzat a víziközmű-szolgáltatásról - kötelező feladatként - gazdasági társasággal kötött bérleti-üzemeltetési szerződés alapján gondoskodik.
(21) Az önkormányzat a Városi Televízió működtetéséről – mint önként vállalt feladat - az önkormányzat által alapított gazdasági társaság keretében gondoskodik.
(22) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben a fedezet biztosításával kell dönteni a képviselő-testületnek.

4. Önkormányzati feladatok társulás útján történő ellátása

8. § (1) Az önkormányzat az Mötv.-ben megfogalmazott célok elérése érdekében társulásokban vesz részt.

(2) Az önkormányzat tagja Lenti Kistérség Többcélú Társulásának, valamint a ZALAISPA Hulladékgazdálkodási Társulásnak.

(3) Lenti Kistérség Többcélú Társulása Társulási Tanácsának a képviselő-testület ülését megelőzően hozott döntéséről a polgármester a képviselő-testületet polgármesteri tájékoztató keretében tájékoztatja. Képviselői indítványra a polgármesteri beszámolóban elhangzott Társulási Tanács által hozott bármelyik döntést illetően az előterjesztés tartalmának megismerése céljából tájékoztató jelleggel a képviselő-testület tájékoztatására a következő ülésén kerül sor.

(4) Lenti Kistérség Többcélú Társulása Társulási Tanácsa ülésén a polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester vagy a polgármester által kijelölt települési képviselő teljes jogkörrel helyettesíti, aki képviseli az önkormányzatot.

(5)5 A ZALAISPA Hulladékgazdálkodási Társulás a Társuláshoz tartozó önkormányzatok osztatlan közös tulajdonában lévő hulladékkezelési, hulladékgazdálkodási létesítmények, eszközök, berendezések állami hulladékgazdálkodási feladat ellátásához történő biztosításával kapcsolatos feladatokat lát el.

(6)6

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

5. A képviselő-testület összehívása

9. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 9 fő. A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(2) A képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, és szükség esetén soron kívüli ülést tart. Az ülések helye a polgármester által a meghívóban megjelölt helyszín, soron kívüli ülések tartásakor a polgármesteri hivatal tanácskozóterme.

(3) A képviselő-testület esetenként kihelyezett ülést tarthat a városrészekben. Az ülések helye a városrész kultúrháza.

(4) A képviselő-testületi ülést a polgármester távollétében az alpolgármester hívja össze.

(5) A képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze amennyiben

a) a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen,

b) a polgármester, alpolgármester egyidejűleg tartósan akadályoztatva van, vagy

c) a polgármester, alpolgármester egyidejű távolléte esetén.

(6) A képviselő-testület ülését össze kell hívni az Mötv-ben meghatározottakon túl

a) a munkatervben meghatározott időpontban,

b) a nemzetiséget érintő ügyekben a nemzetiségi önkormányzat indítványára.

(7) A polgármester a képviselő-testület ülését összehívhatja, ha a döntés meghozatala a soron következő ülésig nem halasztható.

10. § (1) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell küldeni

a) a képviselő-testület tagjainak elektronikus úton,

b) a tanácskozási joggal meghívottak közül a napirend tárgya szerint illetékes szerv képviselőjének, valamint annak a személynek, akinek a jelenlétét az ülés tárgyára tekintettel a képviselő-testület vagy a polgármester szükségesnek tartja, elektronikus úton vagy papíralapon,

c) az egyéb tanácskozási joggal meghívottnak elektronikus úton.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérni az azonnali vagy soron kívüli döntéshozatalt igénylő kérdéskörben lehet.

(3) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) az önkormányzat jegyzőjét, aljegyzőjét,

b) a polgármesteri hivatal osztályvezetőjét,

c) a lenti járási hivatal vezetőjét,

d) a napirend tárgya szerint illetékes szerv képviselőjét,

e) azt a személyt, akinek a jelenlétét az ülés tárgyára tekintettel a képviselő-testület, vagy a polgármester szükségesnek tartja,

f) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,

g) tevékenységi kört érintő napirend tárgyalásához:

ga) a civil szervezet képviselőjét,

gb) önszerveződő közösség képviselőjét,

gc) a szakmai kamara képviselőjét.

(4) A képviselő-testület üléséről a város lakosságát tájékoztatni kell. Lenti város www.lenti.hu elnevezésű internetes honlapján közzé kell tenni a képviselő-testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét. A meghívót ki kell függeszteni a polgármesteri hivatalban és a Városi Könyvtár Lenti intézményben elhelyezett hirdetőtáblára.

(5) A meghívót és az előterjesztést az érdeklődő állampolgár a polgármesteri hivatalban, és a Városi Könyvtár Lenti intézményben az ülést megelőző 2 nappal megtekintheti, kivételt képez ez alól a zárt ülés anyaga.

6. Önszerveződő közösségek tanácskozási joggal történő részvétele

11. § A képviselő-testület és a bizottság ülésein tanácskozási jog illeti meg:

a) Városi Idősügyi Tanácsot:

aa) időskorúak társadalmi erőforrás szerepének tudatosítása a helyi társadalomban,

ab) időseket érintő pályázatok benyújtása

témakörökben.

b) Honismereti Egyesületet történelmi és tudományos témakörökben.

c) Lenti Települési Értéktár Bizottságot

ca) hagyományok, értékek megőrzésének előmozdítása érdekében történő együttműködés,

cb) nemzeti hagyományok ápolása,

cc) teremtett értékeink megőrzése, másokkal történő megismertetése,

cd) a jelenben megvalósuló és a jövőben keletkező értékeink csokorba gyűjtése, megismertetése szűkebb és tágabb környezetünkkel, továbbörökítése az utókornak, fiatal generációnak

témakörökben.

7. Ciklusprogram, munkaterv, előterjesztés

12. § A polgármester az alakuló ülést követő 6 hónapon belül ciklusprogramot terjeszt a képviselő-testület elé, amely a képviselő-testület megbízásának időtartamára az alábbiakat tartalmazza:

a) területfejlesztés főbb célját és feladatát,

b) helyi közszolgáltatások szervezésének főbb célját és feladatát,

c) az önkormányzat gazdasági programját.

13. § (1) A ciklusprogram végrehajtására, valamint a képviselő-testület munkájának tervszerűsége érdekében éves időszakra vonatkozó munkatervet kell készíteni.

(2) Az éves munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testület alapvető törekvését az adott évben,

b) a tervezett ülések időpontját, helyét, napirendjét,

c) a napirend előadóját,

d) az előterjesztés elkészítésének határidejét,

e) az előkészítésben résztvevő bizottságot, más szervet.

(3) Az éves munkatervben meg kell határozni azt a napirendet, amely előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani, vagy amelyet a bizottság terjeszt elő vagy a bizottság véleményez.

(4) A képviselő-testület elhatározhatja, hogy a kiemelkedően fontos ügyet két fordulóban tárgyalja meg, előbb az elveket, majd a konkrét döntéstervezetet.

(5) A munkaterv előkészítését a Kulturális és Ügyrendi Bizottság végzi.

(6) A munkaterv tervezetének összeállításához a Kulturális és Ügyrendi Bizottság javaslatot kér a polgármestertől, a képviselő-testület tagjaitól, a jegyzőtől, az önkormányzati intézmény vezetőjétől, a város civil érdekképviseleti szervezete képviselőjétől.

(7) A munkaterv tervezetét a Kulturális és Ügyrendi Bizottság legkésőbb a tárgyév utolsó képviselő-testületi ülésén terjeszti elő és tájékoztatást ad arról a javaslatról, amelyet a tervezetbe nem vett fel. A munkatervbe fel nem vett napirendi javaslatot a Kulturális és Ügyrendi Bizottság tárgyalásra vagy vizsgálatra ajánlhatja az illetékes bizottságnak vagy a jegyzőnek.

14. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) a határozati javaslat,

b) a rendelet-tervezet,

c) a beszámoló,

d) a tájékoztató,

e) a jelentés.

(2) A képviselő-testületi előterjesztés két részből áll, a tárgyalt téma értékelő-elemző ismertetéséből és a határozati javaslatból vagy rendelet-tervezetből.

(3) Az előterjesztés formai követelményei:

a) Az első rész tartalmazza:

aa) az előterjesztés pontos címét, készítőjének nevét,

ab) az előkészítésben résztvevő személyt és szervet,

ac) a napirend előadójának nevét és aláírását,

ad) utalást arra, hogy a témakör szerepelt-e már korábban napirenden és mikor, a korábbi döntés számát, végrehajtására tett intézkedést, annak eredményét,

ae) a tárgyalt téma helyzetének bemutatását,

af) az előkészítésben résztvevő szerv, bizottság álláspontját,

ag) a javasolt döntés indokát,

ah) a javasolt döntés várható eredményét.

b) A második rész tartalmazza:

ba) az egyértelműen megfogalmazott rendelkező részt,

bb) az alternatív javaslatok egymástól elkülönülő megfogalmazását,

bc) a végrehajtásért felelős személy megnevezését,

bd) a végrehajtás határidejének megjelölését.

(4) Az előterjesztés szerkezeti-tartalmi követelményei:

a) A bevezető rész tartalmazza:

aa) a képviselő-testület korábbi döntését, állásfoglalását,

ab) az elérni kívánt célt, a képviselő-testület döntésének szükségességét.

b) A helyzetfeltáró rész tartalmazza:

ba) a korábbi intézkedések végrehajtásának összefoglalt eredményét,

bb) az esetleges hibára, a mulasztások okára, felelősére való utalást,

bc) a tájékoztatást az előzetes egyeztetésről,

bd) az eltérő vélemények részletes ismertetését,

be) több döntési változat esetén az egyes döntésváltozatok mellett és ellen szóló érveket, a döntés várható hatását,

bf) mindazt az információt, amely a javasolt döntés meghozatalához szükséges.

c) A meghatározó rész tartalmazza:

ca) a javasolt célt, a feladat-meghatározáshoz szükséges elveket,

cb) a megvalósítás módszerét és eszközét,

cc) a lehetséges, alternatív javaslatokat,

cd) a határozati javaslatot.

(5) Az előterjesztésnek alkalmasnak kell lennie a tárgykör valósághű bemutatására, a megfelelő következtetés levonására, és a legcélszerűbb döntés meghozatalára. Az érdekelt számára tömör, áttekinthető, világos, egyértelmű meghatározásra kell törekedni. A képviselő-testület ülésére készített előterjesztés maximális terjedelme 8 gépelt oldal és a határozati javaslat, valamint a melléklet.

15. § (1) Az előterjesztés megtételére jogosult:

a) képviselő-testület bizottsága,

b) polgármester,

c) képviselő-testületi tag,

d) jegyző,

e) a polgármesteri hivatal osztályvezetője,

f) a téma szerinti előadó felkérés alapján.

(2) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételesen szóban, kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

8. A képviselő-testület ülése

16. § (1) A képviselő-testület ülésének nyilvánosságára és a zárt ülésre vonatkozó szabályokat az Mötv. tartalmazza.

(2) Zárt ülés esetén a jelenlévőt titoktartási kötelezettség terheli.

9. A tanácskozás rendje

17. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, távolléte esetén az alpolgármester vezeti. A képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnöke vezeti amennyiben

a) a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen,

b) a polgármester, alpolgármester egyidejűleg tartósan akadályoztatva van, vagy

c) a polgármester, alpolgármester egyidejű távolléte esetén.

(2) Az ülés megnyitásakor a polgármester a megjelentek létszáma alapján megállapítja az ülés határozatképességét.

(3) A továbbiakban a polgármester

a) közli a települési képviselő által benyújtott interpelláció tárgyát,

b) tájékoztatást ad az elmúlt ülést követő időszak fontosabb eseményeiről, a tett intézkedésekről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

c) javaslatot tesz az ülés napirendjére, amelyet a képviselő-testület tagjai megvitathatnak, ezt követően elfogadnak,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatokat,

f) biztosítja a képviselő interpellációs, kérdezési jogát,

g) bezárja az ülést.

18. § (1) A képviselő-testületi ülés napirendjéről és azok tárgyalási sorrendjéről a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.

(2) Az egyes napirendeknél elsőként a napirend előadóját illeti a szó, aki a polgármester felhívására az írásbeli előterjesztést szóban kiegészítheti.

(3) A képviselő-testület tagja, a tanácskozási joggal meghívott kérdést intézhet az előadóhoz, amelyre a vita előtt kell választ adni.

(4) A vitát a polgármester vezeti, aki a hozzászólásra jelentkezők közül megállapítja, hogy ki kap szót, meghatározza a hozzászólások sorrendjét.

(5) A hozzászólás időtartama maximum 3 perc lehet. A vita lezárására a képviselő javaslatot tehet. Erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(6) A képviselő-testület ülésén a tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, aki

a) jogosult felhívni a hozzászóló figyelmét arra, hogy a tárgyra vonatkozóan adja elő mondandóját,

b) jogosult figyelmeztetni a hozzászólót, ha a tanácskozáshoz nem illően, másokat sértően fogalmazott,

c) rendre utasíthatja azt az állampolgárt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti a terem elhagyására.

19. § (1) A képviselő, a polgármester, a jegyző, a napirend előadója a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(2) A napirend feletti vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásra.

(3) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, a jogszabálysértő döntések, valamint a jogszabálysértő működés jelzésére irányuló kötelezettségének teljesítése céljából.

10. Sürgősségi indítvány, kérdés, interpelláció

20. § (1) Sürgősségi indítvány előterjesztésére a képviselő-testület bizottságának elnöke, a polgármester, a képviselő, a jegyző jogosult.

(2) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely a meghívóban nem szerepel vagy az ülés előtt az illetékes bizottság indítvány hiányában nem tárgyalta.

(3) A sürgősségi indítványt minden esetben az ülést megelőzően legalább 1 nappal kell megtenni a polgármesternél. Az indítvány megtárgyalása írásos előterjesztés alapján történik.

(4) A sürgősségi indítványt a polgármester és a települési képviselő rendkívül indokolt esetben a képviselő-testület ülésén is előterjesztheti.

(5) A sürgősségi indítvány elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. Amennyiben a sürgősségi indítványt a képviselő-testület nem fogadja el, a téma tárgyalását a soron következő ülésének napirendjére felveszi vagy dönt napirendre tűzésének időpontjáról.

21. § (1) Kérdésnek minősül az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési és végrehajtással kapcsolatos felvetés vagy tudakozódás.

(2) A kérdést a települési képviselő a képviselő-testület ülése előtt legalább 48 órával írásban a polgármesterhez nyújthatja be, indokolt esetben az ülésen szóban is felteheti.

(3) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett. Ha ez nem lehetséges, az ülést követő 15 napon belül írásban kell válaszolni.

22. § (1) A települési képviselő a képviselő-testület ülése előtt legalább 48 órával írásban interpellációt terjeszthet elő, melyre a megkérdezett a napirendek tárgyalása után szóban válaszol.

(2) A polgármester gondoskodik arról, hogy a megkérdezett az interpellációról kellő időben tudomást szerezzen és az ülésen részt vegyen.

(3) A települési képviselő a napirendek tárgyalása előtt a képviselő-testület ülésén szóban is terjeszthet elő interpellációt. A szóban előterjesztett interpellációra a megkérdezett az ülésen vagy az azt követő 15 napon belül írásban válaszol az interpelláló települési képviselőnek.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz, ha az interpelláló nem fogadta el a választ.

(5) Amennyiben az interpellációra a megkérdezett írásban válaszol, a polgármester a választ a következő képviselő-testületi ülésen ismerteti, és a képviselő-testület ekkor határoz a (4) bekezdésben foglaltak szerint a válasz elfogadásáról.

(6) Ha a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, a hatáskörébe tartozó ügyben dönt vagy elrendelheti a téma részletes kivizsgálását, amellyel az illetékes bizottságot, eseti bizottságot vagy a polgármestert bízza meg.

11. Határozathozatal

23. § (1) Szavazni csak személyesen lehet.

(2) A döntéshozatalból történő kizárásra az Mötv. rendelkezései az irányadóak. A személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a levezető elnök jegyzőkönyvben rögzített módon figyelmezteti.

(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először az elhangzás sorrendjében, a módosító és kiegészítő indítványról dönt a képviselő-testület, majd az eredeti határozati javaslatról.

(4) A polgármester számszerűsíti a szavazatokat, megállapítja a javaslat mellett és ellen leadott szavazatok, és a tartózkodók számát.

(5) A képviselő kérésére ellenszavazatát a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(6) A képviselő-testület döntéshozatalára vonatkozó további szabályokat az Mötv. állapítja meg.

(7) Minősített többség, azaz a megválasztott települési képviselők több mint felének „igen” szavazata szükséges az Mötv.-ben meghatározottakon túl az alábbi esetekben:

a) a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadásához,

b) településszerkezeti és szabályozási terv elfogadásához,

c) hitel felvételéhez,

d) kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához,

e) helyi népszavazás kiírásához,

f) önkormányzati jelkép, kitüntetés és elismerő cím meghatározásához, használata szabályozásához,

g) közterület elnevezéséhez, emlékmű állításához,

h) a képviselő-testület hatáskörének átruházásához, a hatáskör visszavonásához,

i) pályázat elbírálásánál e rendelet 25. § (3) bekezdésében foglalt döntéshez,

j) korlátozottan forgalomképes vagyon forgalomba hozatalához.

24. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Lenti Város Önkormányzati Képviselő-testülete .../....(... ...) ÖKT. számú határozata.

(2) A képviselő-testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.

(3) A képviselő-testületi határozatot a jegyzőkönyv elkészítését követő 5 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek, szervnek.

(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztést, jelentést a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

12. A kinevezésre, választásra vonatkozó szabályok

25. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 48. § (4) bekezdésében foglalt esetekben a szavazás előtt dönthet

a) a szavazás nyílt vagy titkos módjáról,

b) arról, hogy az ügyben egy ülésen belül hányszor szavaz.

(2) Amennyiben a képviselő-testület eltérően nem dönt, nyílt szavazással és egy fordulóban hoz döntést az adott kérdésben. Kettőnél több jelölt esetén, az első szavazási forduló után szavazásonként a legkevesebb szavazatot elnyerő jelölt a következő szavazásból kimarad.

(3) Amennyiben az (1) bekezdés b) pontja szerint elrendelt szavazások eredménytelenek voltak, a képviselő-testület minősített többséggel határoz arról, hogy a következő ülésen a pályázatokat újból tárgyalja-e vagy az adott munkakörre új pályázatot ír ki.

13. Név szerinti szavazás

26. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt

a) törvény előírja,

b) a képviselő-testület jelenlévő tagjainak 1/4-e indítványozza, vagy

c) a bizottsági elnökök fele kezdeményezi.

(2) Név szerinti szavazás rendelhető el a képviselő javaslatára.

(3) A név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselő-testületi tagok nevét, és a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor az "igen", "nem", vagy "tartózkodom" szavak érthető kimondásával szavazhatnak.

(4) A szavazás befejeztével a polgármester kihirdeti a szavazás eredményét.

(5) A képviselő nevét és szavazatát a jegyzőkönyvben a határozat előtt rögzíteni kell.

27. § A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik.

14. A jegyzőkönyv, hangfelvétel

28. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az alábbiakat tartalmazza:

1. az ülés helyét, időpontját,

2. a megjelent önkormányzati képviselők nevét és megjelenésük tényét,

3. meghívottak nevét, megjelenésük tényét,

4. a távollévő képviselő nevét, a távollét indokát,

5. az ülésen tanácskozási joggal résztvevő nevét, megjelenésük tényét,

6. a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat,

7. az előterjesztéseket,

8. napirendenként az előadó, hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a kérdést, a hozzászólás, az ülésen elhangzottak lényegét,

9. a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,

10. a döntéshozatalban résztvevők számát,

11. a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát,

12. a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,

13. a döntéshozatal módját,

14. a szavazás számszerű eredményét,

15. hozott döntés szövegét,

16. a polgármester esetleges intézkedését,

17. az elhangzott bejelentést, kérdést, interpellációt, az azokkal kapcsolatos válaszokat, határozatokat,

18. képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését,

19. az ülés bezárásának időpontját, aláírásokat, pecsétet.

(2) A jegyzőkönyv két példányban készül, mellékletei a meghívó, az írásos előterjesztés, az önkormányzati rendelet, önkormányzati határozat szövege, a titkos szavazás eredményéről készült jegyzőkönyv és a jelenléti ív.

(3) A jegyzőkönyv első eredeti példányát a jegyző kezeli, gondoskodik annak kormányhivatal részére történő megküldéséről az Mötv.-ben előírt módon és határidőben. A jegyzőkönyv második eredeti példányát az aljegyző megküldi a Városi Könyvtár Lenti intézménynek, kivéve a zárt ülésről készült jegyzőkönyvet, ahol az állampolgárok a jegyzőkönyvbe betekinthetnek.

(4) A Városi Könyvtár Lenti a megküldött jegyzőkönyveket köteles összegyűjteni és folyamatosan az érdeklődő állampolgárok rendelkezésére bocsátani.

29. § A képviselő-testület üléséről készült hangfelvételt a jegyzőkönyv első eredeti példányához kell csatolni, és az ülést követő egy évig meg kell őrizni.

15. Az önkormányzati rendeletalkotás

30. § (1) A képviselő-testületi rendelet megalkotása során az Mötv.-ben és az e fejezetben foglaltak szerint kell eljárni.

(2) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a települési képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző,

f) a helyi nemzetiségi önkormányzat,

g) a helyi társadalmi szervezet vezetője,

h) a közszolgáltatást nyújtó gazdálkodó szervezet vezetője,

i) az intézmény vezetője.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítéséért a jegyző a felelős.

31. § (1) A rendelet-tervezetet írásos indokolással és előzetes hatásvizsgálat eredményéről szóló tájékoztatóval együtt kell a képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) A rendeletek folyamatos karbantartásáról a jegyző gondoskodik. Indokolt esetben kezdeményezi a módosítást vagy a hatályon kívül helyezést.

32. § (1) A rendelet kihirdetéséről és nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(2) A rendelet kihirdetésének formái:

a) a polgármesteri hivatalban lévő hirdetőtáblán 30 napra történő kifüggesztéssel,

b) Lenti város www.lenti.hu elnevezésű internetes honlapján hirdetmény közreadásával,

c) a Nemzeti Jogszabálytár felületén.

(3)7 A rendeleteket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A rendelet jelölése: Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének .../…. (... ...) önkormányzati rendelete.

(4) Az önkormányzati rendelet végrehajtására kötelezett a polgármester indítványára tájékoztatást ad a végrehajtás, a rendelet hatályosulása helyzetéről.

(5)8 A jegyző köteles a hatályos rendeletek jegyzékének naprakész állapotú vezetéséről gondoskodni. A jegyzék a polgármesteri hivatal Önkormányzati Osztályán a kijelölt titkársági ügyintézőnél megtekinthető.

IV. Fejezet

A települési képviselő, a tanácsnok

16. A települési képviselő

33. § (1) A települési képviselő jogaira és kötelezettségeire vonatkozó szabályokat az Mötv. állapítja meg.

(2) A képviselő főbb kötelezettségei:

a) köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,

b) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) köteles felkérés alapján részt venni az ülés előkészítésében, a különböző vizsgálatokban,

d) köteles írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,

e) köteles a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti, magán titkot megőrizni, az adatvédelemre vonatkozó szabályokat betartani,

f) köteles a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot a vita előtt bejelenteni,

g) köteles kapcsolatot tartani a város polgáraival.

(3) A polgármester egyes települési képviselőket szakmai ismereteik, felkészültségük alapján bevonhat a döntés előkészítésébe, a tárgyalások folyamatába.

(4) A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő tiszteletdíja csökkentésének, megvonásának részletszabályait az önkormányzati képviselők tiszteletdíjának megállapításával kapcsolatos szabályokról szóló helyi önkormányzati rendeletben foglaltak szerint szabályozza.

17. A tanácsnok

34. § A tanácsnok választására az Mötv. szabályai az irányadóak.

V. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai, a településrészi önkormányzat

18. A bizottsági feladatok, szervezet

35. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására bizottságokat választ. A bizottságok jellegük szerint állandó és ideiglenes, eseti bizottságok.

(2) A bizottság elnökének és tagjának megválasztására, a bizottság működésére az Mötv.-ben foglalt szabályok az irányadóak.

(3) A bizottság képviselő és nem képviselő tagjának jogai és kötelezettségei azonosak.

(4) A bizottság elnökének és tagjainak megbízatása a megválasztásával keletkezik és a megválasztását követő helyi önkormányzati általános választás napjáig tart. A bizottság elnökének és tagjának megbízatását a megválasztását követő helyi önkormányzati általános választás napját megelőzően a képviselő-testület szüntetheti meg.

36. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság 5 fő (2 fő nem képviselő tag)

b) Kulturális és Ügyrendi Bizottság 5 fő (2 fő nem képviselő tag)

c) Egészségügyi és Szociális Bizottság 5 fő (2 fő nem képviselő tag).

(2) A képviselő-testület az önkormányzat és a polgármesteri hivatal által lefolytatott közbeszerzési eljárások során a Közbeszerzési Szabályzatban meghatározott feladatok ellátására Bíráló Bizottságot, az építési beruházásokra, illetve építési koncesszióra vonatkozó közbeszerzési eljárások esetében Előkészítő és Bíráló Bizottságot, a közszolgáltatások ellátására vonatkozó közbeszerzési eljárások esetében Eseti Közbeszerzési Bizottságot hoz létre. A Bíráló Bizottság, az Előkészítő és Bíráló Bizottság, valamint az Eseti Közbeszerzési Bizottság tagjait, feladat- és hatásköreit a Közbeszerzési Szabályzat tartalmazza.

37. § (1) A képviselő-testület szükség szerint egyes ügyek vizsgálatára, a döntés előkészítésére ideiglenes, eseti bizottságot hozhat létre.

(2) A képviselő-testület a bizottsági feladat hatékonyabb ellátására albizottságot alakíthat.

38. § (1) A képviselő-testület a bizottságára minősített többséggel hatáskört ruházhat át, és azt bármikor visszavonhatja.

(2) Az átruházott hatáskörben eljáró bizottság határozata ellen jogorvoslattal a képviselő-testülethez lehet élni.

39. § (1) A Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság átruházott hatáskörben rendelkezik:

a) az épített környezet helyi védelme érdekében létrehozott pénzügyi alapból pályázati támogatás nyújtásáról,

b) az éves költségvetésben meghatározott karbantartási kerettel az ott meghatározott korlátozásokkal.

(2) A Kulturális és Ügyrendi Bizottság átruházott hatáskörben rendelkezik:

a) dönt az ifjúsági szervezetek támogatásáról az éves költségvetésben biztosított keret erejéig,

b)9 dönt a felsőoktatási intézményekben tanulók ösztöndíj támogatási kérelmének elbírálásáról és folyósításáról

c)10

d) átcsoportosítási joggal rendelkezik a sportszervezetek támogatási kerete felett,

e) dönt a „Települési Talentum” ösztöndíj támogatási kérelem elbírálásáról és folyósításáról,

f) dönt az önkormányzati támogatásban részesített sportszervezetek éves szakmai beszámolójának elfogadásáról,

g) dönt a Városi Művelődési Központ Lenti intézmény éves munkatervének elfogadásáról.

(3) Az Egészségügyi és Szociális Bizottság átruházott hatáskörben rendelkezik:

1. a költségvetési rendeletben meghatározott összeg erejéig és feltételekkel rendelkezik a települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás szociális előirányzata, valamint az önkormányzat által folyósított pénzbeli ellátások jogcímei felett,

2. dönt a települési támogatás, a rendkívüli települési támogatás megállapításáról, a támogatás mértékéről, módjáról,

3. dönt a térítési díj átvállalásáról és az átvállalás mértékéről,

4.11 dönt a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók ösztöndíj támogatási kérelmének elbírálásáról és folyósításáról,

5.12 dönt a Bursa Hungarica ösztöndíj pályázatról és a támogatási kérelem elbírálásáról,

6. a szociális helyzet alapján benyújtott önkormányzati bérlakás iránti kérelmet megvizsgálja, szükség esetén környezettanulmányt készít,

7. dönt a bérlakás iránti kérelem elfogadásáról és nyilvántartásba vételéről,

8. a nyilvántartásba vett bérlakás iránti kérelem alapján a bizottság a rászorultság figyelembevételével évente névjegyzéket készít, amely a bérbeadás kielégítési sorrendjét is tartalmazza,

9. dönt bérlakás kiutalásáról, a bérlő személyéről,

10. az önkormányzati intézménynél alkalmazandó szakember letelepedésének elősegítése érdekében az intézményvezető javaslatára kijelöli a bérlőt,

11. dönt a szemétszállítási díjkedvezmény megadásáról,

12. dönt a lakáshoz jutás helyi támogatására irányuló kérelmekről.

40. § A bizottságok alapvető feladatait az Mötv. határozza meg.

41. § (1) A Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság által ellátott feladatok:

1. véleményezi a költségvetési rendeletet-tervezetet, az önkormányzat és intézményei éves költségvetési javaslatát és a végrehajtásról szóló éves beszámoló tervezetét,

2. vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

3. véleményezi az önkormányzat fejlesztési, rekonstrukciós és felújítási tervét,

4. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okot,

5. ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

6. ellenőrizheti a képviselő-testület pénzügyekkel összefüggő döntésének végrehajtását,

7. javaslatot tesz a képviselő-testület feladatkörébe tartozó városrendezési, fejlesztési kérdésben, szervezheti a képviselő-testület által hozott határozat végrehajtását, ellenőrizheti az ilyen döntést,

8. véleményezi az önkormányzati belső ellenőrzési beszámolót,

9. ellenőrzi az önkormányzat vagyonával történő gazdálkodást,

10. döntésre előkészíti a hatáskörébe tartozó vagyoni ügyeket,

11. előkészíti az önkormányzat tulajdonosi részvételével létrejövő gazdasági társaság alapítását, alapítvány létrehozását, véleményezi alapító okiratát, javaslatot tesz az alapító vagyon nagyságrendjére,

12. véleményezi önkormányzati intézmény alapítását, átalakítását, megszüntetését,

13. megtárgyalja az önkormányzat által alapított gazdasági társaság tevékenységét, éves mérlegbeszámolóját,

14. véleményezi a feladatkörét érintő önkormányzati rendelet tervezetet,

15. véleményezi a feladatkörét érintő pályázatot, közreműködik a városrendezési, településfejlesztési, környezetvédelmi koncepció, program, terv kidolgozásában,

16. véleményezi a településfejlesztési és területrendezési tervet,

17. véleményezi az idegenforgalommal összefüggő képviselő-testületi előterjesztést,

18. véleményt nyilvánít a helyi jelentőségű természeti értékek védetté nyilvánításáról,

19. véleményezi a bizottság hatáskörébe utalt Lenti Város Gazdaságáért és Lenti Város Környezetvédelméért kitüntetési javaslatot és javaslatot tesz adományozására,

20. ellenőrzheti az önkormányzatnak nyújtott európai uniós és ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatás felhasználását,

21.13 ellenőrzi az önkormányzat által nyújtott támogatást, az elszámolás valamennyi jogszabályi követelményét figyelembe véve arra vonatkozóan, hogy a támogatási szerződésben rögzített célnak megfelelően történt-e a felhasználás; javaslata alapján kerülhet sor a következő esedékes támogatási összeg kifizetésére,

22.14 véleményezi a piaci árusítóhelyek és üzletek január 1. napjától történő igénybevétele esetén Lenti Város Polgármesteréhez beérkezett kérelmeket.

(2) A Kulturális és Ügyrendi Bizottság által ellátott feladatok:

1. véleményezi a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét, figyelemmel kíséri hatályosulását, javaslatot tesz a szükséges módosításra,

2. véleményezi a feladatkörét érintő rendelet tervezetet,

3. előterjeszti a képviselő-testület munkatervének javaslatát,

4. döntésre előkészíti a polgármesterrel szembeni összeférhetetlenségi és fegyelmi, anyagi kártérítési ügyeket,

5. a képviselő-testület ülésén a titkos szavazással kapcsolatos teendőket a bizottság képviselő tagjai ellátják,

6. javaslatot tesz a polgármester illetményére, jutalmazására és költségtérítésére, valamint az alpolgármester tiszteletdíjára és költségtérítésére,

7. nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, valamint a képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát,

8. a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát elvégzi,

9. gondoskodik a vagyonnyilatkozatok kezeléséről, őrzéséről,

10. kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést,

11. a polgármester, képviselő által írásban tett és a jogviszony megszűntetéséről szóló lemondó nyilatkozatot átveszi,

12. kivizsgálja és előkészíti a képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi ügyet,

13. közreműködik a közbiztonság helyi feladatának megoldásában,

14. véleményezi a polgármesteri hivatal belső szervezeti egysége kialakítására vonatkozó javaslatot,

15. véleményezi a bizottság hatáskörébe utalt Lenti Város Díszpolgára, Lenti Városért, Lenti Város Közszolgálatáért kitüntetési javaslatot, és javaslatot tesz a képviselő-testületnek annak adományozására,

16. figyelemmel kíséri a köznevelési, közművelődési intézmény szakmai munkáját, működési feltételének biztosítását,

17. javaslatot tesz a bizottság feladatkörébe tartozó intézmény alapítására, megszüntetésére, szervezeti átalakítására,

18. véleményezi a köznevelési és közművelődési feladattal összefüggő előterjesztést,

19. lefolytatja a bizottság szakmai területéhez tartozó intézményvezetői kinevezéssel kapcsolatos pályázati eljárást, véleményezi a pályázatot, meghallgatja a pályázót, javaslatot tesz a képviselő-testületnek az intézményvezető kinevezésére,

20. tájékoztatást kérhet az önkormányzat oktatási, közművelődési intézménye munkájáról és véleményezi tevékenységét,

21. képviseli az önkormányzatot a különböző kulturális területeket érintő érdekképviseleti szervekkel és a sportegyesületekkel kapcsolatban,

22. figyelemmel kíséri a sportkoncepció végrehajtását,

23. segíti a helyi és a területi versenyrendszer kialakítását, sportrendezvény szervezését,

24. ellenőrzi és koordinálja az önkormányzati, közművelődési intézmény szakmai tevékenységét,

25. átcsoportosítási joggal rendelkezik a sportszervezetek támogatási kerete felett,

26. javaslatot tesz az állami, a nemzeti és az önkormányzati ünnep programjára,

27. véleményezi a hatáskörébe utalt Lenti Város Ifjúsági Sportjáért, Lenti Város Közművelődéséért, Lenti Város Oktatásáért, Lenti Város Sportjáért, Lenti Város Közösségi Életéért kitüntetési javaslatot és javaslatot tesz annak adományozására,

28. áttekinti Lenti Város Sportfejlesztési Koncepciójában megfogalmazott célkitűzések és feladatok végrehajtását, azok megvalósításáról a képviselő-testület kérésére tájékoztatást ad.

(3) Az Egészségügyi és Szociális Bizottság által ellátott feladatok:

1. közreműködik az egészségügyi és szociális ellátással kapcsolatos önkormányzati rendelet és képviselő-testületi döntés előkészítésében és véleményt nyilvánít,

2. véleményezi a lakásügyet, a lakáshoz jutás támogatásával kapcsolatos rendelet-tervezetet,

3. figyelemmel kíséri az egészségügyi alapellátást, valamint a működés tárgyi feltételének helyzetét,

4. figyelemmel kíséri a hátrányos helyzetben élő néprétegek szociális helyzetét, életkörülményeit,

5. lefolytatja a bizottság szakmai területéhez tartozó intézményvezetői kinevezéssel kapcsolatos pályázati eljárást, véleményezi a pályázatot, meghallgatja a pályázót, javaslatot tesz a képviselő-testületnek az intézményvezető kinevezésére,

6. tájékoztatást kérhet a Lenti Gyógyfürdő Kft. gyógyászati tevékenységéről,

7. ellenőrzi az egészségügyről szóló törvény, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény végrehajtására megalkotott helyi rendelet hatályosulását,

8. figyelemmel kíséri és ellenőrzi a Lenti Városgazdálkodási Kft. házkezelői feladatának ellátását, az éves karbantartási munka szükségességét és ütemezését,

9. figyelemmel kíséri a lakbérek megállapításával kapcsolatos ügyet,

10. véleményezi a Lenti Városgazdálkodási Kft. önkormányzati bérlakásokkal kapcsolatos éves beszámolóját,

11. véleményezi feladatkörét érintően a karitatív és más szervezettel kötendő együttműködési megállapodást, szerződéstervezetet,

12. véleményezi az önkormányzati bérlakás kezelésével kapcsolatos megállapodást, szerződést,

13. véleményezi az önkormányzat tulajdonában lévő egészségügyi és szociális intézmény alapítását, átalakítását, megszüntetését,

14. előkészíti a háziorvosi körzetek kialakításával kapcsolatos ügyeket,

15. véleményezi feladatkörét érintően a képviselő-testület által kiírt szakmai és vezetői pályázatot,

16. közreműködik az orvosi alapellátást és ügyeleti rendszert érintő ügy előkészítésében, az előterjesztés összeállításában,

17. véleményezi a bizottság hatáskörébe utalt Lenti Város Egészségügyéért, Lenti Város Szociális Gondoskodásáért és Gyermekvédelméért kitüntetési javaslatot és javaslatot tesz annak adományozására,

28. véleményezi a gyermekétkeztetés feladataival kapcsolatos szakmai munka eredményességét, a szakmai program végrehajtását, valamint a gazdálkodás szabályszerűségét és hatékonyságát.

29. véleményezi a feladatkörét érintő rendelet tervezetet.

19. A bizottsági működés főbb szabályai

42. § (1) A bizottság belső működési szabályait az Mötv. és e rendelet keretei között maga állapítja meg.

(2) A bizottság éves munkaterv alapján működik, amelyet a képviselő-testület munkatervével összhangban kell elkészíteni.

(3) A bizottság ülését a képviselő-testület üléséhez igazodóan szükség szerint, de a munkatervében meghatározott havi rendszerességgel tartja.

(4) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság elnökét akadályoztatása esetén a bizottság által kijelölt képviselő tag helyettesíti.

(5) A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell küldeni:

a) a bizottság képviselő tagjának elektronikus úton,

b) a bizottság nem képviselő tagjának és a tanácskozási joggal meghívottak közül a napirend tárgya szerint illetékes szerv képviselőjének, valamint annak a személynek, akinek a jelenlétét az ülés tárgyára tekintettel a bizottság szükségesnek tartja papíralapon vagy elektronikus úton,

c) az egyéb tanácskozási joggal meghívottnak elektronikus úton.

(6) Az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérni az azonnali vagy soron kívüli döntéshozatalt igénylő kérdéskörben lehet.

(7) A képviselő-testület tagjait a bizottsági ülés helyéről, idejéről és napirendjéről a meghívó egy példányának elektronikus úton történő kiküldésével tájékoztatni kell.

43. § (1) A bizottsági ülést össze kell hívni

a) a képviselő-testület döntése alapján,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottsági tagok több mint felének indítványára.

(2) Az Egészségügyi és Szociális Bizottság ülésére a szociális ügyek elbírálásához tanácskozási joggal meg kell hívni a gyermekjóléti és családsegítő szolgálat képviselőjét.

(3) A képviselő javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

44. § (1) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára az Mötv.-ben foglalt szabályokat kell alkalmazni.

(2) A bizottsági döntéshozatalból történő kizárásra az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(3) A bizottság zárt ülést tart abban az esetben, amelyben az Mötv. azt kötelezővé teszi. A bizottság zárt ülés tartását rendelheti el abban az esetben, amelyben azt az Mötv. lehetővé teszi. A bizottság döntéséről csak a polgármester és a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.

(4) A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati, üzleti titkot megőrizni, az adatvédelem szabályait betartani.

45. § (1) A bizottság munkájának szakmai segítését, ügyviteli teendőinek ellátását, az ülés technikai előkészítését a jegyző által, a polgármesteri hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában kijelölt osztály végzi.

(2) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet és hangfelvételt kell készíteni. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülés helyét, időpontját, az ülés napirendjét, az elhangzott felszólalás lényegének ismertetését, valamint a bizottság döntését, javaslatát, véleményét, állásfoglalását.

(3) A jegyzőkönyv elkészítéséről a kijelölt osztály vezetője gondoskodik.

(4)15 A jegyzőkönyv két eredeti példányban készül. A jegyzőkönyv első eredeti példányát az illetékes osztályon kell kezelni, az illetékes osztály vezetőjének feladata, hogy gondoskodjon a jegyzőkönyv kormányhivatal részére történő megküldéséről az Mötv.-ben előírt módon és határidőben. A második eredeti példányt a polgármesteri hivatal Önkormányzati Osztályán az ülést követő 15 napon belül kell leadni. A bizottság üléséről készült hangfelvételt a jegyzőkönyv első eredeti példányához kell csatolni és azt ülést követő két hónapig meg kell őrizni.

(5) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által a tagok közül kijelölt bizottsági tag írja alá.

(6) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót, a kiadott írásos előterjesztést, valamint a jelenléti ívet.

20. A településrészi önkormányzat

46. § (1) A képviselő-testület az érintett városrészek lakosságának egyetértésével a következőkben felsorolt városrészeiben településrészi önkormányzatot hoz létre:

a) a bárszentmihályfai,

b) a lentikápolnai,

c) a lentiszombathelyi,

d) a máhomfai,

e) a mumori.

(2) A településrészi önkormányzat a településrész nevét viseli.

(3) A településrészi önkormányzati testület tagjainak száma:

a) a bárszentmihályfai városrészben 5 fő

b) a lentikápolnai városrészben 5 fő

c) a lentiszombathelyi városrészben 5 fő

d) a máhomfai városrészben 5 fő

e) a mumori városrészben 5 fő.

(4) A településrészi önkormányzat testületének vezetője a képviselő-testület által választott települési képviselő. A településrészi önkormányzat testületének tagját a településrészi önkormányzat testületének vezetője javaslatára a képviselő-testület választja meg. A településrészi önkormányzat testületének vezetője és tagja megbízatása a megválasztásával keletkezik.

(5) A településrészi önkormányzat testületének vezetője és tagja megbízatása a megválasztását követő helyi önkormányzati általános választás napjáig tart. A településrészi önkormányzat testületének vezetője megbízatását a megválasztását követő helyi önkormányzati általános választás napját megelőzően a képviselő-testület szüntetheti meg. A településrészi önkormányzat testületének tagja megbízatását a megválasztását követő helyi önkormányzati általános választás napját megelőzően a településrészi önkormányzat testületének vezetője javaslatára a képviselő-testület szüntetheti meg.

(6) A képviselő-testület kizárólag a településrészt érintő ügyekben egyes hatásköreit átruházhatja a településrészi önkormányzatra. A feladat ellátásához a költségvetésben anyagi eszközöket adhat át.

47. § (1) A településrészi önkormányzat átruházott hatáskörben

a) dönt az éves költségvetésben juttatott pénzügyi alap közösségi célú felhasználásáról, az alap távolabbi céllal történő felhalmozásáról,

b) üzemelteti a városrészi kultúrházat a meghatározott költségvetés szerint,

c) a lakosság véleménye és javaslata alapján szervezi a városrész társadalmi és kulturális életét.

(2) A településrészi önkormányzat feladatai az alábbiak:

a) véleményt nyilvánít a településrészi ingatlan adásvétele, bérbeadása, hasznosítása esetén,

b) a lakosság véleményének ismeretében képviseli és továbbítja a településrész véleményét, javaslatát és igényét a képviselő-testülethez.

(3) A településrészi önkormányzat javaslatot tehet az alábbi ügyekben:

a) a településrészt érintő rendezési, szabályozási terv kialakítása, a rendezési, szabályozási terv végrehajtásából adódó feladatok,

b) középület felújítása,

c) út, járda, műtárgy létesítése, javítása,

d) a belvízrendezési munka végzése,

e) a közterület, zöldterület, temető fejlesztése, fenntartása,

f) a közmeghallgatás időpontja,

g) a településrészen önkormányzati foglalkoztatás keretén belüli személy foglalkoztatására.

48. § (1) A településrészi önkormányzat működésének módját az Mötv. és e rendelet keretei között maga határozza meg.

(2) A településrészi önkormányzat szükség szerint ülésezik, de évente legalább 6 ülést tart. Üléseit a településrészi önkormányzat testületének vezetője hívja össze. A településrészi önkormányzat összehívását bármely tag és a polgármester is kezdeményezheti.

(3) A településrészi önkormányzat döntését, állásfoglalását, amely lehet egyetértés, vélemény, javaslat, egyszerű többséggel hozza, vagy alakítja ki.

(4)16 A jegyzőkönyv készítésére, kezelésére, továbbítására vonatkozóan a 45. § (4) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni, azzal, hogy az illetékes osztály alatt a Lenti Polgármesteri Hivatal Önkormányzati Osztályát kell érteni.

(5) A településrészi önkormányzat munkáját a jegyző által a polgármesteri hivatal munkatársai közül kijelölt személy segíti.

(6) A településrészi önkormányzat testületének összehívására, határozatképességére, a szavazás módjára, a határozathozatalra, a nyílt és zárt ülésre, valamint a kizárásra vonatkozó egyéb szabályok vonatkozásában a bizottságra vonatkozó szabályok irányadók.

VI. Fejezet

Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző, polgármesteri hivatal

21. A polgármester

49. § (1) A polgármester a tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester jogállására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(3) A polgármesteri tisztség megszűnése esetén a polgármesteri munkakör átadásának rendjét az Mötv. határozza meg. A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályozatatása esetén a polgármester munkakörét a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnökének adja át.

50. § A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő főbb feladatai:

a) segíti a képviselők munkáját,

b) összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését,

c) képviseli az önkormányzatot,

d) szervezi és biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,

e) gondoskodik a képviselő-testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórum szervezéséről,

f) támogatja a lakosság önszerveződő közösségét,

g) kapcsolatot tart

ga) a felsőbb szintű szervekkel,

gb) a megyei közgyűléssel,

gc) más települések önkormányzatával, térségi társulásokkal,

gd) a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel, a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületével,

h) az önkormányzati ügyekkel kapcsolatos közérdekű adatok megismerésére vonatkozó tájékoztató kötelezettséget elvégzi.

51. § A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő főbb feladatai:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) felfüggeszti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekét; a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésen határoz,

c) dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját érinti.

52. § (1) A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatainak és hatásköreinek ellátásával kapcsolatos szabályokat az Mötv. tartalmazza.

(2) A polgármester a képviselő-testület döntése szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a polgármesteri hivatalt.

(3) A polgármesteri hivatallal összefüggő Mötv.-ben szabályozott további polgármesteri jogosítvány a képviselő-testület döntéseinek végrehajtásáról a képviselő-testület rendszeres tájékoztatása.

(4) A 3. melléklet tartalmazza az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok felsorolását, amelyek vezetői tekintetében a polgármester gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat.

(5) A polgármester az önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervnél, az önkormányzat képviselő-testülete által létrehozott bizottságnál, a településrészi önkormányzati testületnél, a többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságnál, az önkormányzat által létrehozott közalapítványnál a képviselő-testület hatáskörébe utalt választással, kinevezéssel, megbízással létrejött, az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény szabályai szerint vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett beosztást, tisztséget, munkakört betöltő személy esetében a vagyonnyilatkozat átadására, nyilvántartására, a vagyonnyilatkozatban foglalt személyes adatok védelmére, a vagyongyarapodási vizsgálatot megelőző meghallgatásra vonatkozó szabályokról szóló szabályzatban foglaltak szerint ellátja a vagyonnyilatkozat őrzéséért felelős feladatait.

(6) A képviselő-testület hatáskörébe utalt választással, kinevezéssel, megbízással létrejött, az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény szerinti vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó beosztásokat, tisztségeket, munkaköröket a 4. melléklet tartalmazza.

53. § A polgármester foglalkoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. határozza meg.

54. § (1) A polgármester főbb államigazgatási hatósági feladat- és hatáskörei:

1. honvédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskör,

2. polgári védelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskör,

3. katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladat- és hatáskör.

(2) A polgármester átruházott hatáskörben

1. engedélyezi a közterület használatát, elbírálja az ezzel kapcsolatos kérelmet,

2. engedélyezi az üzletek éjszakai nyitva tarását, elbírálja az ezzel kapcsolatos kérelmet,

3. indokolt esetben engedélyezi a piac más napon történő tartását a csütörtöki és a szombati napok helyett,

4. dönt az önkormányzat költségvetési szerveinél foglalkoztatott közalkalmazottak lakáshoz jutása, valamint lakásuk korszerűsítésének munkáltatói támogatása iránti kérelmekről,

5. gépjármű várakozóhely megváltása esetén szerződést köt az építtetővel,

6. közterületen, önkormányzati tulajdonú területen álló fás szárú növény kivágása esetén tulajdonosi hozzájárulást ad,

7. évközi likviditási problémák esetén dönt folyószámlahitel, továbbá munkabérhitel felvételéről,

8. kötvénykibocsátással kapcsolatos bevételekről és kiadásokról tájékoztatást nyújt a költségvetési rendeletben meghatározott módon,

9. dönt szabad pénzeszközök lekötéséről a költségvetési rendeletben meghatározott szempontok figyelembe vételével,

10. eljár a közút kezelőjeként,

11. nyilatkozik az ingatlan tulajdonjogának külföldi által történő megszerzésére irányuló eljárásban az önkormányzati érdeksérelem vonatkozásában történő megkeresésre,

12. dönt a víziközmű hálózathoz történő utólagos csatlakozás esetén a hozzájárulás mértékéről és a megfizetés módjáról,

13. felhalmozási célú előirányzatok esetében a képviselő-testület által már jóváhagyott beruházási és felújítási feladatok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyez, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,

14. a költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési és felhalmozási célú előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,

15. dönt pályázati céltartalék felhasználásáról, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,

16. a képviselő-testület előzetes jóváhagyása nélkül is vállalhat pénzügyi kötelezettséget a forrás egyidejű megjelölésével, a költségvetésben nem szereplő feladatokra esetenként 10 millió forintos összeghatárig,

17. dönt az átmenetileg szabad pénzeszközök állampapír vásárlással történő hasznosításáról,

18. dönt a költségvetési rendelet elfogadását követően érkező 200 eFt összeget meg nem haladó támogatási kérelmek esetében,

19.17 elbírálja, és megköti azon bérleti és haszonbérleti szerződést, amely esetében az ellenszolgáltatás összege az évi nettó 2 millió Ft-os összeghatárt nem haladja meg, és döntést hoz ezen bérleti és haszonbérleti szerződések módosítására és megszüntetésére vonatkozóan,

20.18 tulajdonosi hozzájárulás iránti kérelem esetében döntést hoz azon ügyben, amelyeknek pénzügyi vonzata nincs,

21. tulajdonosi hozzájárulás iránti kérelem esetében dönt az önkormányzati tulajdonban és más kezelésében, használatában lévő azon értéknövelő beruházásról, amely az önkormányzatnak pénzügyi kötelezettségvállalással nem jár,

22. a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt a legfeljebb 100 millió Ft költségvetési főösszegű, önerőt nem igénylő pályázatok benyújtásáról.

23.19 nyilatkozik és véleményt nyilvánít a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet alapján a településterv, a települési arculati kézikönyv és a településképi rendelet készítésének, módosítása egyeztetésének során az önkormányzat megkeresése esetén,

24.20 dönt az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személyek további munkavégzésre irányuló jogviszony létesítése iránti kérelmekről,

25.21 a településkép védelmével kapcsolatos ügyekben a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény alapján

a) tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről, ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára,

b) kormányrendeletben meghatározott építésügyi engedélyezési eljárást megelőzően véleményt adhat az építésügyi hatósági engedélykérelemhez,

c) településképi bejelentési eljárást folytathat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások, továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében,

d) településképi kötelezést adhat ki és bírságot szabhat ki, ide nem értve a reklámhordozók és reklámok jogellenes elhelyezésével kapcsolatos közigazgatási, valamint a településképi bírságot.

e) a kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén - a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett - a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását foganatosítja, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.

26.22 engedélyezi a város címerének alkalmazását,

27.23 a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt a víziközmű vagyon térítésmentes átvételéről és a víziközmű szolgáltató részére történő bérbe és üzemeltetésbe adásáról,

28.24 dönt a térítésmentesen felajánlott ingóság elfogadásáról.

(3) A polgármesternek a Mötv. 68. § (2) bekezdése szerinti esetekben nincs átruházott hatásköre.

(4) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – a képviselő-testület törvényben át nem ruházható hatásköreként meghatározott ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben: az önkormányzat vagy intézményei által, vagy az önkormányzat közreműködésével benyújtandó pályázatokkal kapcsolatos valamennyi kérdésben.

22. Az alpolgármester

55. § (1) A képviselő-testület a saját tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester megválasztására, valamint tevékenységére és jogállására vonatkozó további szabályokat az Mötv. tartalmazza.

23. A jegyző

56. § (1) A jegyző kinevezésére az Mötv.-ben foglalt rendelkezések az irányadóak.

(2) A jegyző feladatait az Mötv. tartalmazza.

(3) A jegyző átruházott hatáskörben eljár a környezet védelmének helyi szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglaltak betartásának ellenőrzése során. A rendelkezések megsértése esetén az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben foglalt szabályok szerinti eljárást folytat le, valamint gondoskodik az eljárás során hozott döntések végrehajtásának foganatosításáról.

(4) A jegyző átruházott hatáskörben eljár a közterület használatáról szóló 9/2010. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 20/C. § szerinti esetekben.

24. Az aljegyző

57. § (1) Az aljegyző kinevezésére és feladataira az Mötv.-ben foglalt rendelkezések az irányadóak.

(2) A jegyzőt tartós akadályoztatása esetén az aljegyző teljes jogkörrel helyettesíti.

(3)25 Amennyiben a jegyző és az aljegyző egyidejűleg tartósan akadályoztatva van, vagy a jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejűleg betöltetlen, a jegyzői feladatokat a Lenti Polgármesteri Hivatal önkormányzati osztályvezetője látja el.

25. A polgármesteri hivatal

58. § (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre „Lenti Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel az Mötv.-ben meghatározott feladatok ellátására.

(2) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján meghatározza az egységes hivatal belső szervezeti tagozódását, munka- és ügyfélfogadásának rendjét, valamint a működéshez szükséges létszámkeretet, a működési és fenntartási költséget. A polgármester előterjesztését a jegyző javaslatának figyelembevételével teszi meg.

(3) A polgármesteri hivatal szervezetére és működésére vonatkozó további szabályokat Lenti Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

VII. Fejezet

Helyi népszavazás, lakossági fórumok

26. Helyi népszavazás

59. § A helyi népszavazás rendjére vonatkozó szabályokat a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló törvény, továbbá a helyi népszavazás kezdeményezéséről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.

27. Lakossági fórumok

60. § Lakossági fórumnak minősül a közmeghallgatás, a várospolitikai fórum, a városrészi tanácskozás és a fogadóóra, amelyek a lakosság, a társadalmi szervezet közvetlen tájékoztatását, a lényegesebb önkormányzati döntések előkészítésébe történő bevonását szolgálják.

61. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer, szeptember-november hónapban közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadóak

(3) A közmeghallgatásra hirdetmény útján meg kell hívni a város lakosságát, továbbá a településen működő gazdálkodó szerv, intézmény, érdekképviseleti szerv, párt és társadalmi szervezet képviselőjét.

(4) A közmeghallgatáson megjelent állampolgár és a (3) bekezdésben felsorolt szerv, szervezet képviselője közérdekű kérdést és javaslatot tehet.

(5) Egyedi hatósági ügyek közmeghallgatás keretén belül történő tárgyalása kizárt.

62. § A képviselő-testület évente indokoltság szerint az aktuális társadalom- és várospolitikai kérdésekről a lakosság érintett rétegeinek fórumot biztosít. A fórumon a képviselő-testület tagjai vesznek részt.

63. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal városrészi tanácskozást tart a városrészi önkormányzattal együttműködve.

(2) A városrészi tanácsokozáson részt vesz a képviselő-testület tagja.

64. § A képviselő-testület tagja a fogadóórát előre meghirdetett időpontban tartja.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai

28. Az önkormányzat gazdálkodása

65. § Az önkormányzat gazdálkodására vonatkozó szabályokat az Mötv. tartalmazza.

29. Ellenőrzés

66. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzat az önkormányzati intézmények és a polgármesteri hivatal gazdálkodásának belső ellenőrzéséről – az Mötv. rendelkezései alapján - önállóan gondoskodik.

30. Az önkormányzat költségvetése

67. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendelet-tervezetének előkészítésére és megtárgyalására, továbbá véleményezésére az államháztartásról szóló törvény, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet rendelkezései az irányadóak. A költségvetési rendelet-tervezet előkészítésével kapcsolatos feladatok ellátásáról a Lenti Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata rendelkezik. A költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést valamennyi bizottság köteles megtárgyalni.

(2) A pénzügyi osztályvezető a költségvetési rendelet-tervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, írásban rögzíti és terjeszti a bizottságok elé.

(3) A polgármester a képviselő-testület elé terjeszti a valamennyi bizottság által megtárgyalt és véleményezett költségvetési rendelet-tervezetet.

68. § (1) A képviselő-testület egy időben hagyja jóvá költségvetési rendeletében az önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.

(2) Az éves költségvetés módosításának további szabályait a képviselő-testület éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.

(3) A zárszámadásról szóló önkormányzati rendelet-tervezet elkészítésére e §-ban meghatározottakat kell irányadónak tekinteni, amely kiegészül az önkormányzat vagyonkimutatásával.

31. Az önkormányzat vagyona

69. § (1) Az önkormányzat vagyonára vonatkozó szabályokat a nemzeti vagyonról szóló törvény és az Mötv. tartalmazza.

(2) A képviselő-testület az önkormányzat vagyonáról és a vagyon hasznosításának szabályairól külön rendeletet alkot.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

70. § (1) E rendelet 2019. november 15. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Lenti Város Önkormányzat képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 1/2013. (II.01.) önkormányzati rendelete.

1

A 7. § a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 7. § (4) bekezdés 3. pontját a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 7. § (4) bekezdés 5. pontját a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 7. § (19) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 8. § (5) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 8. § (6) bekezdését a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (VI. 28.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

7

A 32. § (3) bekezdése a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 32. § (3) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

A 32. § (5) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (V. 26.) önkormányzati rendelete 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.

9

A 39. § (2) bekezdés b) pontja a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 27/2021. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

10

A 39. § (2) bekezdés c) pontját a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 27/2021. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

11

A 39. § (3) bekezdés 4. pontja a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 27/2021. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 39. § (3) bekezdés 5. pontja a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 27/2021. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 41. § (1) bekezdés 21. pontja a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 22/2021. (IX. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 41. § (1) bekezdés 22. pontját a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 22/2021. (IX. 29.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

15

A 45. § (4) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (V. 26.) önkormányzati rendelete 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.

16

A 48. § (4) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (V. 26.) önkormányzati rendelete 10. § c) pontja szerint módosított szöveg.

17

Az 54. § (2) bekezdés 19. pontja a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

18

Az 54. § (2) bekezdés 20. pontja a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

19

Az 54. § (2) bekezdés 23. pontja a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

20

Az 54. § (2) bekezdés 24. pontja a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 16/2021. (VII. 23.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

21

Az 54. § (2) bekezdés 25. pontját a Lenti Város Önkormányzat Képviselő-testülete 16/2021. (VII. 23.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

22

Az 54. § (2) bekezdés 26. pontját a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

23

Az 54. § (2) bekezdés 27. pontját a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

24

Az 54. § (2) bekezdés 28. pontját a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (IX. 28.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

25

Az 57. § (3) bekezdése a Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (V. 26.) önkormányzati rendelete 10. § d) pontja szerint módosított szöveg.

26

A 2. melléklet Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 2. melléklet Lenti Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.