Budapest XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2019. (XII.16.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételének rendjéről szóló 28/2018. (XII. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2020. 01. 15- 2020. 11. 13

Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 1. pontjában, valamint a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 8. § (1) bekezdés a) pontjában és 37. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja.

1. § Az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő helyi közutak nem közlekedési célú igénybevételének rendjéről szóló 28/2018. (XII. 14.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) E rendelet hatálya kiterjed minden olyan természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki, vagy amely a helyi közutat a 4. § (1) bekezdésében foglalt tevékenységek céljából igénybe kívánja venni (a továbbiakban együtt: nem közlekedési célú igénybevétel).”

2. § Az R. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § A közutakkal kapcsolatos fogalmak értelmezése tekintetében elsődlegesen a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) rendelkezései az irányadók. A közutakkal kapcsolatos egyéb szabályok felsorolását a rendelet 1. függeléke tartalmazza.”

3. § (1) Az R. 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A közútkezeléssel kapcsolatos jognyilatkozatokat a Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2017. (V. 29.) önkormányzati rendelet 5/b. mellékletében foglaltak szerint átruházott hatáskörben a polgármester (a továbbiakban: Közútkezelő) adja ki. A közút kezelője a hozzájárulás megadásakor megállapíthatja a hozzájárulás e rendeletben foglaltak alapján meghatározott feltételeit. Az igénybevételt kérő a hozzájárulás megtagadása miatt vagy a megállapított feltételekkel szemben a Kkt. 36. §-ában foglaltak szerint a közlekedési hatósághoz fordulhat.”

(2) Az R. 4. § (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) A Közútkezelői hozzájárulás az abban foglalt határidőig, de legfeljebb egy évig érvényes.

(6) A Közútkezelői hozzájárulás a tulajdonosi hozzájárulást, illetve a jogszabályok által előírt további hatósági és egyéb engedélyeket nem pótolja, és a kérelmezőt nem mentesíti az építési szabályok, a területre vonatkozó településrendezési tervben rögzített előírások, a településképi szabályok, valamint egyéb vonatkozó jogszabályi előírások megtartásának kötelezettsége és a munkavégzés szabályszerűségéért való felelősség alól.”

(3) Az R. 4. §-a a következő (7)-(8) bekezdéssel egészül ki:

„(7) Az igénybe vevő köteles gondoskodni arról, hogy a nem közlekedési célú igénybevételhez szükséges valamennyi hozzájárulás, illetve engedély a helyszínen rendelkezésre álljon, valamint köteles azokat a közút kezelőjének megbízottja és a közterület-felügyelő felszólítására, ellenőrzésre bemutatni.

(8) Nincs szükség közútkezelői hozzájárulásra a közút nem közlekedési célú - külön jogszabályban meghatározott - rendkívüli, 120 órát meg nem haladó igénybevétele esetén. A munka megkezdését azonban ebben az esetben is az igénybevevő köteles a közút kezelőjének a 13. § (1) bekezdése szerint bejelenteni.”

4. § Az R. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„5. § (1) Burkolatbontással járó munkát december 1. és március 1. közötti időszakban - a (3) bekezdésben meghatározottak szerint kapott mentesség kivételével - nem lehet végezni (burkolatbontási tilalom).

(2) A közút fejlesztését, felújítását, továbbá a közút (ezen belül az úttest, a járda, a gyalogút, a kerékpárút, valamint a gyalog- és kerékpárút) burkolatának teljes szélességű helyreállítását követő 5 évig azon burkolatbontással járó munka - a közút nem közlekedési célú rendkívüli igénybevételének kivételével - nem végezhető. A közútkezelő csak kivételesen indokolt esetben járulhat hozzá az ilyen munkák 5 év letelte előtti megkezdéséhez.

(3) Közérdekből mentesség adható a burkolatbontási tilalom alól. Közérdeknek minősül különösen:

a) európai uniós, állami, önkormányzati támogatásból megvalósuló,

b) jogszabályon alapuló közszolgáltatást ellátó, közhatalmat gyakorló szervezet alaptevékenységét lényegesen befolyásoló, vagy

c) önkormányzati érdeket érintő beruházás határidőre történő befejezése.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott mentesség iránti kérelmet a 8. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(5) A hozzájárulásban egyéb, a munka jellegétől függő egyedi feltételeket lehet előírni.”

5. § Az R. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„6. § (1) A kérelmező - az 5 éves burkolatbontási tilalomra tekintettel - a közút építésének megkezdése előtt köteles:

a) már a tervezés időszakában felhívni az érintett ingatlanok tulajdonosait azoknak az igényeiknek a bejelentésére, amelyeknek a kielégítése burkolatbontással jár (csatorna, víz-, gázbekötés, stb.);

b) figyelmeztetni az ingatlantulajdonosokat arra, hogy ha a közműbekötési igényüknek megfelelő munkát az útépítéssel összhangban nem végeztetik el, úgy arra az útépítés befejezését követő 5 éven belül nem lesz lehetőségük;

c) felhívni az érintett közművek kezelőit arra, hogy hálózatukat vizsgálják meg, és a szükséges felújítási munkákat végezzék el, valamint az érintett ingatlanok hiányzó csatlakozó-vezetékeit - ha ezek elvégzése 5 éven belül lenne esedékes - építsék ki úgy, hogy a későbbiekben az útburkolat felbontása ne váljon szükségessé.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontokban meghatározott felhívásokra és figyelmeztetésre vonatkozó dokumentumokat a közútkezelői hozzájárulás iránti kérelemhez csatolni kell.”

6. § (1) Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„11. § Munkakezdési hozzájárulás nem adható a kérelmező részére, amennyiben

a) a korábbi kivitelezésből adódó garanciális javítási vagy helyreállítási kötelezettségének a Közútkezelő többszöri felszólítása ellenére nem tett eleget, és a szükséges munkálatokat a kérelem benyújtásáig nem kezdte meg vagy nem végezte el, vagy

b) Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat felé igénybevételi díj jogcímen tartozása áll fenn, vagy

c) a közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló rendelet alapján e rendelet szabályainak megsértésével összefüggésben a részére kiszabott bírságot a kérelem benyújtásáig nem fizette meg.”

7. § Az R. 12. §-a a következő (3a)-(3b) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) Amennyiben a (3) bekezdésben alkalmazott díjszámítás alapján a fizetendő díj összege a 10 000 Ft-ot nem éri el, akkor a minimálisan fizetendő díj 10 000 Ft.

(3b) A 10. § (2) bekezdés szerinti határidő hosszabbítás esetén a kérelmezőnek a 7. melléklet szerint számított igénybevételi díjat és annak 50%-ával megemelt összegét kell igénybevételi díj címén megfizetnie.”

8. § (1) Az R. 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az egyszerűsített munkakezdési hozzájárulás iránti kérelmet az (1) bekezdés a) pont szerinti esetben legkésőbb a határidő lejártát megelőző munkanapon, a b) pont szerinti esetben legalább 15 nappal a tényleges munkavégzés megkezdése előtt a 3. melléklet szerinti formanyomtatvány kitöltésével és a szükséges mellékletek csatolásával kell benyújtani a Polgármesteri Hivatal Építésügyi Irodájához.”

(2) Az R. 14. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Amennyiben az egyszerűsített hozzájárulás kiadását követően olyan információ merül fel, miszerint a munkavégzés nem felel meg az egyszerűsített hozzájárulás feltételeinek - különösen az engedélyezett tevékenység és a munkavégzésre megjelölt időszak tekintetében -úgy azt a hozzájárulás jogosultja a közútkezelő felé haladéktalanul írásban jelezni köteles. A hozzájárulást módosítani kell a tényleges igénybevételnek megfelelően.”

9. § (1) Az R. 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete kerül.

(2) Az R. 4. mellékletében „A létesítendő gépjárműbehajtó/útcsatlakozás kivitelezésének megkezdését a rendelet 6. mellékeltében szereplő formanyomtatványon be kell jelenteni” mondatban a „6. mellékletében” szövegrész helyébe az „5. mellékletében” szöveg lép.

(3) Az R. 7. melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.

(4) Az R. a jelen rendelet 3. melléklete szerinti 8. melléklettel egészül ki.

10. § (1) Az R. 3. § (2) bekezdése hatályát veszti.

(2) Ez a rendelet 2020. január 15. napján lép hatályba.

(3) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépést követően megindult ügyekben kell alkalmazni.

 Kovács Péter
polgármester

 Dr. Csomor Ervin
jegyző

1. melléklet a 25/2019. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez


„1. melléklet a 28/2018. (XII. 14.) önkormányzati rendelethez


KÖZÚTKEZELŐI HOZZÁJÁRULÁS IRÁNTI KÉRELEM


 Kérelmező

 megnevezés:


 cím/székhely:


 telefonszám:


 e-mail cím:



 Az igénybevételre vonatkozó adatok

 helye:


 célja:


 tervezett időtartama (napokban meghatározva)



 Az igénybe venni kívánt területre vonatkozó adatok
(12. § (2) bekezdés alapján)


 úttest

 zöldterület

 járda

 hosszúsága (m):




 szélessége (m):




 nagysága (m2):




 díjtétel (Ft/m2/nap)

 150

 100

 50


 A létesítmény üzemeltetője

 név:




 cím:




 telefonszám:








 kézbesítés módja

 kérelmező aláírása:

 postai

 személyes



A kérelmező tudomásul veszi, hogy:

- a kérelem benyújtása nem jogosítja fel a munkavégzésre;

- a tényleges munkavégzés megkezdése előtt legalább 21 nappal munkakezdési hozzájárulást kell kérnie;

- a közút nem közlekedési célú igénybevételéért díjat kell fizetni, melynek mértékét a vonatkozó Önkormányzati rendelet tartalmazza;

- az engedély nem pótolja a jogszabályokban előírt egyéb hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások, vélemények, nyilatkozatok beszerzését;

- az engedély a kérelem és annak mellékleteként csatolt tervek alapján kerül kiállításra, minden, az abban foglaltaktól eltérő kialakítás engedély nélküli munkavégzésnek minősül;

- az engedély a kiadásától számított 1 évig érvényes, azt követően újabb kérelemmel kell fordulni az Önkormányzathoz.


A kérelemhez az igénybevételtől függően mellékelni kell:

- az igénybevételt feltüntető, közműegyeztetett helyszínrajzot és az igénybevételt bemutató műszaki leírást (tervezési alaptérkép) 2 példányban;

- a közút érintett szakaszának hossz-, illetve keresztszelvényét, feltüntetve azokon a vízelvezetés megoldását;

- 50 m-t meghaladó folyamatos közlekedési terület korlátozásánál az építés idejére szóló forgalomszabályozási tervet;

- részletes fotódokumentáció a bontással érintett közterület eredeti állapotáról.

- amennyiben a kérelmező nem azonos a hozzájárulás jogosultjával, meghatalmazást.


Kérelem dátuma: ......................................


......................................
Hozzájárulást kérelmező”

2. melléklet a 25/2019. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez


„7. melléklet a 28/2018. (XII. 14.) önkormányzati rendelethez


A KÖZÚT NEM KÖZLEKEDÉSI CÉLÚ IGÉNYBEVÉTELÉNEK DÍJAI

(A díjak az általános forgalmi adót nem tartalmazzák)


 Burkolatbontással járó igénybe vétel Kategória

 Díjtétel

 1. Belterületi I. rendű főút

 150 Ft/m2/nap
de minimum 10 000 Ft

 Belterületi II. rendű főút

 100 Ft/m2/nap
de minimum 10 000 Ft

 Fenti kategóriákba nem tartozó belterületi mellékutak, lakó- és kiszolgáló utak, külterületi közutak, kerékpárutak, gyalogutak, járdák, földterületek, ideértve a földutakat és az önkormányzati tulajdonú magánutakat, valamint a közutak melletti zöldterületet is.

 50 Ft/m2/nap
de minimum 10 000 Ft

 Nem lakóingatlanhoz kapcsolódó útcsatlakozás esetén

 100/Ft/m2/nap
de minimum 10 000 Ft

 Burkolatbontás nélküli igénybevétel kategóriától függetlenül

 50 Ft/m2/nap
de minimum 10 000 Ft

 A 10. § (2) bekezdés szerinti határidő hosszabbítás esetén

 a megállapított díj és annak 50%-ával emelt összege

 Figyelembe vehető egyéb szempontok:

 Szorzószám

 Közút teljes lezárása

 2

 Téli munkavégzés

 2

 Burkolatbontási tilalom alá eső területek

 3

3. melléklet a 25/2019. (XII. 16.) önkormányzati rendelethez


„8. melléklet a 28/2018. (XII. 14.) önkormányzati rendelethez


Kérelem


téli munkavégzési és burkolatbontási tilalom alóli felmentéshez


A hozzájárulást kérelmező

megnevezése: ........................................................................................................

levelezési címe: .....................................................................................................

telefonszáma: ........................................................................................................

e-mail címe: ................................................................ .........................................

Igénybevétel helye: ..............................................................................................

Tervezett munkakezdés dátuma: 20..... év .............. hó ......nap

Tervezett befejezés (burkolat végleges helyreállításának) dátuma: 20..... év .............. hó ......nap

A munkavégzés szükségességének indoka:

Kérelmező aláírásával vállalja, hogy az önkormányzati rendelet 25. § szerinti, illetve a munkakezdési engedélyben előírt speciális helyreállítási kötelezettségének eleget tesz.


Budapest, ......................

...........................
kérelmező

..........................................
közútkezelő”

Általános indokolás


Az Önkormányzat tulajdonában lévő közutak és járdák, valamint egyéb közterületek alapvetően a közösség céljait szolgálják, s e célok elérése érdekében azonos feltételek szerint bárki által igénybe vehetők. Mivel azonban ezek az építmények egyrészt a kerület életében, működésében fontos szerepet játszó objektumok, másrészt értékes vagyontárgyak, azok nem közlekedési célú igénybevételének (felbontásának, felújításának, átépítésének, helyreállításának) és használatának rendjét jogszabályban kell megállapítani. Az Önkormányzat feladata, hogy az ezen területeket használók és a használatot ellenőrzők, valamint a használati eljárások lefolytatásában közreműködő személyek számára egyértelmű szabályokat állapítson meg.

A helyi önkormányzat feladatkörében eljárva - Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontja és (2) bekezdése értelmében - a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján a helyi közügyek intézése körében önkormányzati rendeletet alkot. Figyelemmel arra, hogy e társadalmi viszonyok és érdekek folyamatosan változó összességet alkotnak az elfogadott és szabályszerűen kihirdetett önkormányzati rendeletek meghatározott időszakonkénti felülvizsgálata indokolt.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 21. § (2) bekezdés alapján a jegyző a már bevezetésre került jogszabályok tekintetében utólagos hatásvizsgálatot tart, ami azt jelenti, hogy megvizsgálja, hogy a bevezetett rendelet fenntartása továbbra is indokolt e, illetve azt, hogy a bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatai alapján szükséges-e a rendelet bizonyos rendelkezéseinek módosítása, pontosítása.

A fenti módosítások bevezetése esetén csökkenhet a közutak indokolatlanul hosszú ideig tartó lezárása (felbontása). A díjak mértéke jobban igazodik a közút nem közlekedési célú igénybevételéhez, valamint elősegítheti az útburkolat és a közúti forgalom mielőbbi helyreállítását. A javasolt díjszámítási mód az igénybe vevőket jobban ösztönzi a közút lehető legrövidebb idejű igénybevételére, és ezzel együtt várhatóan növeli az Önkormányzat részére a közút igénybevétele kapcsán befolyó díjakat.


Részletes indokolás


1. §-hoz


A hatályos rendeletben a tárgyi hatály konkrét munkavégzések tekintetében került meghatározásra, célszerűbb viszont a közúti közlekedésről szóló törvény általános meghatározása alapján megállapítani, ezért szükséges a hivatkozás módosítása.

2. §-hoz


Az értelmező rendelkezések tekintetében a korábban a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló 5/2004.(I.28.) GKM rendeletre való hivatkozást módosítja a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényre (a továbbiakban: Kkt.)


3. §-hoz


A korábbi rendelkezés nem tartalmazta, hogy a hozzájárulás megtagadása esetén, vagy a megállapított feltételekkel szemben a Kkt. 36. §-ában foglaltak szerint a közlekedési hatósághoz lehet fordulni. A módosítás kibővíti a hozzájárulás jogosultjának felelősségi körét és meghatározza, hogy milyen esetben nincs szükség közútkezelői hozzájárulásra. A módosítás ugyanakkor újabb rendelkezésként rögzíti a hozzájárulás jogosultjának azon kötelezettségét, miszerint a munkavégzéshez szükséges valamennyi engedélyt magánál kell tartania és a közterület felügyelő felszólítására be kell mutatnia.

Rendelkezik továbbá arról, hogy nincs szükség hozzájárulásra, amennyiben a munkavégzés a rendkívüli igénybe vétel szabályai szerint történik.


4. §-hoz


A korábbi rendelkezés a burkolat felbontás tilalmára vonatkozó szabályokat szűkebben határozta meg. Nem szabályozta egységesen a téli, valamint az 5 naptári éven belül elkészült közutak felbontása alóli kivételeket. A módosítás mindkét esetben mentességet határoz meg, amely közérdekből lehetséges. A felmentést külön kell kérelmezni, amelyet a Közútkezelő engedélyez.


5. §-hoz


A módosítás az előző rendelethez képest szigorúbb szabályokat határoz meg a kérelmezőnek és előírja, hogy új közút építése előtt, már a tervezés időszakában köteles felhívni az érintetteket arra, hogy tekintettel az 5 éves burkolatbontási tilalomra, gondoskodjanak a szükséges közműhálózatok kiépítéséről. A felhívást a kérelmezőnek a hozzájárulás megadásához csatolnia szükséges. Ez a rendelkezés biztosíték arra, hogy új burkolat létesítése esetén közműbekötések miatt ne kerülhessen sor a burkolat idő előtti felbontásra.


6. §-hoz


A módosítás a hatályos rendelethez képest szigorúbb rendelkezést tartalmaz annak érdekében, hogy a közút nem közlekedési célú igénybevétele esetén az igénybevevőket a tudatosabb magatartásra és a szabályok betartására ösztönözzük. A módosítás értelmében nem kaphat munkakezdési hozzájárulást a hatályos rendeletben szabályozottakon túl az, aki egy korábbi kivitelezésből adódó garanciális javítási vagy helyreállítási kötelezettségének felszólítás ellenére sem tett eleget és ezen munkálatokat a kérelem benyújtásáig nem kezdte meg vagy nem végezte el, illetve, amennyiben e rendelet szabályainak megsértésével összefüggésben a részére kiszabott bírságot a kérelem benyújtásáig nem fizette meg.


7. §-hoz


A közutak nem közlekedési célú használatának díjtétele kiegészül egy minimálisan alkalmazandó díjtétellel, amivel bevétel érhető el akkor is, ha a bontott burkolatfelület vagy igénybe vett terület mértéke és az igénybe vétel napja alapján a fizetendő díjmérték irreálisan alacsony.

Módosítást tartalmaz a rendelet az eredetihez képest abban is, hogy amennyiben a kérelmező a már kiadott munkakezdési hozzájárulás szerinti határidőre a munkát nem tudja befejezni, úgy határidő hosszabbítás miatt a kérelmezőnek a kiszámított díj és annak 50%-ával magasabb összegét kell igénybevételi díj címén a Közútkezelőnek megfizetnie.


8. §-hoz


Meghatározza, hogy amennyiben a helyi közút rendkívüli igénybevétele a 120 órát meghaladja, úgy az igénybevevőnek legkésőbb a határidő lejártát megelőző munkanapon egyszerűsített munkakezdési hozzájárulást kell kérnie. Ezen hozzájárulás a hatályos rendelet 13. § (4) bekezdése értelmében újabb bejelentéssel már nem hosszabbítható meg. Ezt követően a kérelem benyújtása és elbírálása az általános szabályok szerint történik.

A módosítás egy új bekezdéssel bővül ki, miszerint, amennyiben a munkavégzésre kiadott hozzájárulás nem felel meg az egyszerűsített hozzájárulás feltételeinek, úgy a hozzájárulás jogosítottja köteles azt a Közútkezelő felé haladéktalanul írásban jelezni. Ennek elmulasztása a közösségi együttélés rendeletben előírt szankcióját vonhat maga után.


9. §-hoz


Az (1) bekezdés értelmében a közútkezelői hozzájárulás iránti kérelem (1. melléklet) módosítására azért volt szükség, mert a korábbi formanyomtatvány nem típusonként (úttest, járda, zöldfelület) különítette el az igénybe venni kívánt területet, amely így megnehezítette a díjszámítást, mivel az eltérő területekre eltérő díjszabás vonatkozik.

A (2) bekezdés a díjtételek változása miatt a rendelet 7. melléklete helyére kerülő melléklet tartalmáról rendelkezik.

A (3) bekezdés értelmében a hatályos rendeletet, tekintettel a 4. § rendelkezéseire, ki kell egészíteni egy újabb melléklettel, amely a téli és az 5 éves burkolatbontás alól történő felmentéshez szükséges kérelem formanyomtatványa lesz.

10. §-hoz


Hatályba léptető és hatályát vesztő rendelkezéseket tartalmaz.