Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének 28/2019. (XII.30.) önkormányzati rendelete

A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 4/2015. (II.03.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2020. 01. 01- 2020. 01. 01

Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testületének

28/2019. (XII.30.) önkormányzati rendelete

a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 4/2015. (II.03.) önkormányzati rendelet módosításáról



Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikkének (1) bekezdés a) pontjában, (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény  13. § (1) bekezdés 8. és 10. pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt)  10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. §-ában, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésben rögzített felhatalmazás alapján a szociális rászorultságtól függő  pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátások szabályozására a következőket rendeli el:


1. §


(1) A szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 4/2015. (II.03.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) 3. § (3), (7), (8), (9) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:


3. § (3) Temetési költségek viseléséhez rendkívüli települési támogatás állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 350 %-át.


3. § (7) A rendkívüli települési támogatás összege háztartásonként, gyermeket nevelő családok esetében gyermekenként évente nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 250 %-át.


3. § (8) Rendkívüli települési támogatás egy háztartásban élőknek, illetve egyedül élő kérelmező esetén egy személynek évente legfeljebb három alkalommal nyújtható. A három alkalomba nem kell számításba venni a temetési költségek viseléséhez, valamint a 70 éven felüliek szemétszállítási díj visszaigényléséhez nyújtott támogatást. Tüzelőre kért támogatás ugyanazon lakásban élők esetében csak egy jogosultnak állapítható meg. Két rendkívüli települési támogatás igénylése között legalább három hónapnak el kell telnie, mely szabályt év végi és év eleji kérelmek beadásánál is alkalmazni kell gyógyszertámogatás, valamint adósságcsökkentési támogatás megállapítása esetén is.


3. § (9) A temetési költség viseléséhez nyújtott rendkívüli települési támogatás összege 35.000,-Ft.  Temetési támogatás iránti kérelmet a temetési számla kiállításától számított 6 hónapon belül lehet benyújtani.


2. §


A Rendelet 3/A. § (2), (3), (4), (5)  bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:


(1) 3/A § (2) Szemétszállítási díj megtérítését igényelheti az a 70. életévét betöltött egyedülélő kérelmező, akinek a havi nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 350 %-át.


(2) 3/A § (3) Szemétszállítási díj megtérítését igényelhetik azok a közös háztartásban élő családok is, ahol a háztartásban élők egyike betöltötte a 70. életévét és a közüzemi számlák alapján igazolható a külön háztartás vezetése és a külön edényzet használata, vagy a hatósági nyilvántartás adatai alapján a háztartásban élők egyike betöltötte a 70.életévét és az ingatlanban tulajdonjoggal, vagy haszonélvezeti joggal rendelkezik és a család egy főre eső jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 300 %-át.


(3) 3/A § (4) A szemétszállítási díj megtérítését a Szentesi Közös Önkormányzati Hivatal Szociális Irodáján lehet igényelni az erre rendszeresített formanyomtatványon. A kérelemhez csatolni kell a háztartásban élők jövedelméről szóló igazolásokat, valamint a visszaigényelt szemétszállítási díj befizetését igazoló csekket vagy átutalási bizonylatot.  Szemétszállítási díj megtérítését kérhetik azok a 70. életévüket betöltött személyek is, akik albérletben élnek. Ebben az esetben az igényléshez csatolni kell az albérleti szerződés másolatát.


(4) 3/A § (5) A szemétszállítási díj megtérítését a jogosultság fennállása esetén egy évre visszamenőleg lehet kérelmezni. A (2)-(3) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól méltánylást érdemlő esetekben el lehet térni.


3. §


A Rendelet 7. § (1), (2), (3), (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:


(1)  7. § (1) Gyógyszertámogatás adható a szociálisan rászorult személy részére egészségi állapot megőrzéséhez és a helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében. A támogatás keretében hozzájárulás adható gyógyászati segédeszközök kiváltásához.


(2) 7. § (2) Gyógyszertámogatás abban az esetben állapítható meg, ha

  1. családok esetében az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori   öregségi nyugdíjminimum összegének 250 %-át és vényre felírt gyógyszerköltsége vagy gyógyászati segédeszköz költsége eléri a mindenkori nyugdíjminimum összegének 15 %-át,
  2. egyedül élő esetén az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 350 %-át és vényre felírt gyógyszerköltsége vagy gyógyászati segédeszköz költsége eléri a mindenkori nyugdíjminimum összegének 15 %-át.

     

(3) 7. § (3) Gyógyszertámogatás évente legfeljebb négy alkalommal adható, a támogatás eseti összege maximum 20.000,-Ft lehet. Méltányosságból a jövedelemhatártól, valamint a támogatás eseti összegétől el lehet térni, ha a kérelmező vényre felírt gyógyszerköltsége eléri az egy főre jutó jövedelem 30 %-át.


(4) 7. § (5) Nem állapítható meg gyógyszertámogatás annak a kérelmezőnek, aki közgyógyellátásban részesül, vagy arra jogosult, de nem kérte annak megállapítását. Ettől a 3. § (10) bekezdésében foglalt méltánylást érdemlő esetekben el lehet térni.


4. §


A Rendelet 8. § (4) és (12) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:


(1)  8. § (4) Lakásfenntartási támogatás akkor adható, ha a háztartásban élők egy főre jutó nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 350 %-át, amelytől méltánylást érdemlő esetekben el lehet térni. Méltánylást érdemlő körülmény különösen, ha kérelmező idős, vagy egyszemélyes háztartásban lakik, vagy kiskorú gyermek tartásáról gondoskodik.


(2) 8. § (12) A lakásfenntartási támogatás havonta egységesen 4.000,-Ft.


5. §


(1)  A Rendelet 9. § (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:


9. § (5) Adósságcsökkentési támogatás évente legfeljebb négy alkalommal adható, a támogatás eseti összege maximum 20.000,-Ft lehet, amelytől a (3) bekezdésben foglaltak szerint méltányosságból el lehet térni az adósságkezelési tanácsadó javaslatának figyelembevételével.


6. §


(1)  A Rendelet 10. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

10. §

(1) Az alapszolgáltatási feladatok keretén belül a tanyagondnoki szolgálat, együttműködve a szolgáltatásokat végző intézményekkel, segítséget nyújt a rászorulóknak, hogy képesek legyenek otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, vagy egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy egyéb okokból származó problémáik megoldásában.


(2) A tanyagondnoki szolgálat a szállítás, megkeresés, továbbá közösségi fejlesztés szolgáltatási elemek biztosításával látja el a feladatait.


(3) A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapszolgáltatási feladatok:

a) közösségi és szociális információs szolgáltatásban közreműködés,

b) házi segítségnyújtásban való közreműködés,

c) étkeztetésben való közreműködés,

d) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása.

            1. háziorvosi rendelésre szállítás

            2.gyógyszerkiváltás, gyógyászati segédezközökhöz való hozzájutás biztosítása

            3.egyéb egészségügyi intézménybe szállítás

e.) óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása

            1.óvodába, iskolába szállítás

            2. egyéb gyermekszállítás


(4) A szociális információs szolgáltatás keretén belül a tanyagondnok feladata az intézmények

szolgáltatásainak a lakosok felé való közvetítése, tájékoztatás a szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi, családtámogatási, munkaügyi és egyéb ellátások tekintetében, szükség szerint együttműködve a család-és gyermekjóléti szolgálattal.


(5) A tanyagondnok jelzéssel él a család-és gyermekjóléti szolgálat felé, ha olyan problémát észlel, ahol családsegítő segítségére van szükség, biztosítja a családsegítő eljuttatását az ellátotthoz, valamint segíti a házi segítségnyújtásban dolgozó házi gondozó nem szakmai jellegű tevékenységét (pl. bevásárlás, gyógyszerkiváltás stb.). A tanyagondnok segíti az ügyeletes gondozó, ételt szállító helyszínen történő haladéktalan megjelenését, amennyiben az időjárási, illetve egyéb problémák miatt akadályoztatva van.


(6) A tanyagondnoki szolgálat biztosítja az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást oly módon, hogy elszállítja az ellátottakat a háziorvosi, házi gyermekorvosi, szakellátási rendelésekre, a probléma súlyosságától függően értesíti a mentőszolgálatot, továbbá ha igény van rá, biztosítja a különböző egészségügyi szűréseken való megjelenést. Az ellátott kérésére segít a gyógyszerkiváltásban, illetve a gyógyászati segédeszközök beszerzésében.


(7) A tanyagondnoki szolgálat biztosítja az óvodások, iskolások oktatási, nevelési intézménybe, szakköri foglalkozásra, sporttevékenységekre, különórákra, nyelvórákra, korrepetálásokra, intézményi rendezvényekre történő alkalmankénti oda-vissza szállítását, ha az intézmény munkarendje, vagy a tevékenységek időpontja nem alkalmazkodik a tömegközlekedés rendjéhez.


(8) Kiegészítő és közvetett szolgáltatás jellegű feladatok abban az esetben illetik meg ingyenesen a tanyasi lakosságot, ha az élethelyzetéből adódó probléma önerőből nem oldható meg. A tanyagondnok a szociális törvényben meghatározott egyéni és közösségi szintű szükségletek teljeskörű teljesítésének segítése érdekében az alábbi kiegészítő szolgáltatási feladatokat köteles biztosítani:


a) egyéb lakossági szolgáltatások

           1) személyszállítási feladatok,

2) termény- és áruszállítási és egyéb szolgáltatás jellegű feladatok.

b) ügyintézési feladatok,

c) közösségi, művelődési, sport és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

d) közreműködés egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában.


(9) A szolgálat a személyszállítási feladatok között ellátja:


a) kapcsolattartásra kötelezett munkanélküliek munkaügyi központba történő szállítását

b) az igénylők családi eseményekre történő szállítását

c) kórházba, idősek otthonába stb. látogatás céljára történő szállítást

d) temetésre, temetőbe történő szállítást

e) havonta egy alkalommal bevásárló utak szervezésével nagybevásárlás céljára történő

szállítást,

f) önkormányzat, illetve a település által szervezett rendezvényekre történő szállítást.


(10) A tanyagondnokok az ellátottaknak a különböző hivatali vagy postai ügyintézésben is segítséget nyújtanak, elkísérik a szükséges helyekre, vagy ha az ellátottak igénylik, személyesen intézkednek.


(11) A tanyagondnok az egyéb szolgáltatás jellegű feladatok között ellátja a háztartási gépek javíttatását, gázpalack cseréjét, bútorok szállítását, táp- és terménybeszerzést, adományok eljuttatását stb, valamint, ha szükséges, besegít az apróbb ház körüli munkákba (pl. tűzifaaprítás

stb.)


(12) A tanyagondnoki szolgálat közvetett szolgáltatási feladatai között biztosítja:

            a) az önkormányzati információk közvetítését a külterületen élő lakosság számára

            b) ellátja a szolgálat működtetésével kapcsolatos feladatokat, úgymint adminisztrációs

                feladatok, gépjármű karbantartási feladatok


(13) A tanyagondnoki szolgálat működési engedély szerinti ellátási területe Szentes Város közigazgatási területe. Az ellátási terület engedélyezett körzetei és azok működési területei:


a) I. Cserebökényi körzet: Veresháza, Veresegyház, Terehalom, Belsőecser, Cserebökény, Újosztás, Józsefszállás, Külsőecser, Mucsihát, Kajánújfalu


b) II. Lapistói körzet: Lapistó-Fertő, Dónát, Lapistó, Derekegyházi oldal


c) III. Magyartési körzet: Zalota, Magyartés, Mentettrét, Felsőrét, Szentes-Nagytőke, Vekerzug, Kistőke, Hékéd,


d) IV. Nagynyomási körzet: Nagynyomás, Szent László, Vekerhát,


e) V. Berki körzet: Alsórét, Berek, Bereklapos, Berekhát.


(14) A tanyagondnoki körzetek zavartalan feladatellátását a körzetekhez rendelt tanyagondnokok biztosítják. A tanyagondnok a más tanyagondnoki körzetben csak helyettesítés céljából, rendkívüli és katasztrófahelyzetben, vagy külön vezetői utasításra láthat el feladatot.


(15) A tanyagondnoki ellátás biztosításához a körzetek számával egyező számú gépkocsi, továbbá 1 db utánfutó áll rendelkezésre. A gépkocsik a szolgálat nyitvatartási ideje alatt kizárólag tanyagondnoki feladatok ellátására használhatók. A járművek eltérő paraméterekkel rendelkeznek (terepjárók, személyszállító mikrobusz) annak érdekében, hogy minden felmerülő szükségletre megfelelő módon tudjon reagálni a szolgáltató. E cél megvalósítása érdekében a tanyagondnoki szolgálat vezetője a tanyagondnokok jelzései alapján köteles a járműveket és az utánfutót napi szinten úgy beosztani a körzetek között, hogy az a legjobb hatékonysággal tudja szolgálni az aktuálisan jelentkező ellátotti igényeket.


(16) A tanyagondnoki szolgáltatás tevékenységét a jogszabályban meghatározott tevékenységnaplóban kell nyilvántartani, melyben az ügyfél által történő aláírás mellőzendő.


7. §


(1) Ez a rendelet 2020. január 1-jén lép hatályba.



        Dr. Sztantics Csaba sk.                                                   Szabó Zoltán Ferenc sk.

                jegyző                                                                         polgármester







Záradék: Megalkotta Szentes Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2019. december 19. napján megtartott ülésén.

Kihirdetve: 2019. december 30. napján.




Dr. Sztantics Csaba          

                                                                                                                      jegyző