Csókakő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2019 (II.5.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásokkal és a köztemetéssel kapcsolatos eljárás szabályairól
Hatályos: 2019. 03. 01- 2021. 07. 20Csókakő Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2019 (II.5.) önkormányzati rendelete
a települési támogatásokkal és a köztemetéssel kapcsolatos eljárás szabályairól[1]
Csókakő Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdésének 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48. § (4) bekezdésében és 132. § (4) bekezdésének g) pontjában kapott felhatalmazása alapján a következőket rendeli el:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet személyi hatálya kiterjed Csókakő község közigazgatási területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésben meghatározott személyekre.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában:
- 1. hozzátartozó: a Ptk. 8:1. § 2. pontjában meghatározottak szerint,
- 2. háztartás: az Szt. 4. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározottak szerint,
- 3. lakás: a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 91/A. § 1. pontjában meghatározottak szerint,
- 4. vagyon: Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottak szerint,
- 5. jövedelem: Szt. 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottak szerint,
- 6. jövedelemszámításhoz irányadó időszak: havonta mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző hónap, egyéb jövedelmeknél pedig a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónap,
- 7. egy főre számított jövedelem: a háztartásban élők összes jövedelme elosztva a háztartásban élők számával,
- 8. rezsiköltség: a víz- és csatornahasználat, a villanyáram- és gázfogyasztás, a távhőszolgáltatás, a szemétszállítás díja, a lakbér és a közös költség, egyéb fűtésköltség,
- 9. adósság: rezsiköltségből vagy bámely más fizetési kötelezettségből fennálló, lejárt tartozás,
- 10. tartós betegség: orvosi dokumentummal igazolt, előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényló egészségügyi állapot,
- 11. környezettanulmány: az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) szerinti szemle.
II. FEJEZET Települési támogatások
3. Általános eljárási szabályok
3. § (1) A rendkívüli települési támogatás kivételével, a települési támogatással kapcsolatos eljárás kérelemre indulhat.
(2) Rendkívüli települési támogatással kapcsolatos eljárás az Szt. 45. § (5) bekezdésének megfelelően kérelemre és hivatalból is indulhat.
(3) Kérelmet az érdekelt természetes személy terjesztheti elő és az, aki a rászoruló helyzetéről tudomást szerez.
(4) A támogatás iránti kérelmeket a Csókakői Közös Önkormányzati Hivatalhoz kell benyújtani az erre rendszeresített és a rendelet mellékletét képező formanyomtatványokon.
(5) A kérelmező a kérelem benyújtásakor minden esetben köteles saját maga, és a vele egy háztartásban élők jövedelmi viszonyairól szóló – a jövedelemszámításhoz irányadó időszaknak megfelelően – igazolást csatolni.
(6) A kérelmező a formanyomtatványon szükség szerint köteles igazolni vagy a kérelem formanyomtatványhoz csatolni a munkaviszonyra, vagyoni helyzetre, tanulói jogviszonyra, egészségi állapotra, munkaképesség megváltozására, rezsiköltségként elismerhető kiadásokra, a kérelmezővel együtt élő hozzátartozók adataira, családi állapotra, valamint az ellátás érdemi elbíráláshoz szükséges egyéb adatra vonatkozó nyilatkozatokat és igazolásokat.
(7) Ha a jövedelem más szerv által történő igazolására nincs mód, vagy a jövedelem nem mérhető, akkor erre vonatkozóan az érintett köteles büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
4. § . Az elbírálás során a döntés előkészítője megvizsgálja a kérelmet, szükség szerint környezettanulmányt végez vagy végeztet, és megkeresheti a kérelmező által benyújtott igazolást kiállító szervet az igazolás valódiságának és tartalmának ellenőrzése érdekében.
5. § . (1) A kérelem elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.
(2) A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani.
(3) A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, rászorultságát egységben kell vizsgálni és a nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy az ténylegesen elősegítse a család, létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.
6. § A települési támogatásra jogosultság kezdő napja, amennyiben a döntésre jogosult másképpen nem rendelkezik, a kérelem benyújtása hónapjának első napja.
7. § (1) A települési támogatásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles tájékoztatni az önkormányzatot.
(2) A tájékoztatási kötelezettség megszegése, illetve a támogatás rosszhiszemű és jogtalan igénybevétele esetén a döntésre jogosult megszünteti az érintett valamennyi települési támogatását.
8. § A települési támogatással kapcsolatos érdemi döntés ellen a kérelmező jogosult fellebbezést benyújtani, melyet a Képviselő-testület bírál el.
9. § (1) A jegyző jelzése alapján a képviselő-testület az e rendeletben meghatározott feltétel hiányában, vagy e rendelet szabályainak megsértésével nyújtott ellátás összegének és kamatainak a visszatérítését rendelheti el a kérelmező szociális helyzetének vizsgálatát követően.
(2) Ha a visszatérítés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné, kérelemre a visszatérítendő összegre vonatkozóan a Képviselő-testület részletfizetést engedélyezhet.
10. § E rendelet alkalmazásában különös méltánylást érdemlő esetnek minősül különösen:
- a) elemi kár elszenvedése,
- b) baleset elszenvedése,
- c) mozgásképtelenség,
- d) tartós betegség,
- e) gyermek szempontjából felmerülő egyéb krízishelyzet bekövetkezte és az abból adódó jelentős többletkiadás,
- f) bűncselekmény elszenvedéséből adódó többletkiadás keletkezése.
11. § A rendkívüli települési támogatás kivételével a Képviselő-testület különös méltánylást érdemlő esetekben az e rendeletben meghatározott jogosultsági jövedelemhatároktól az igénylő javára, 200 %-kal felfelé eltérhet.
12. § . A szociális háló működőképességének biztosítása érdekében az Önkormányzat, az önkormányzat közigazgatási területén működő köznevelési, egészségügyi intézmények, civil szervezetek kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.
4. Települési támogatások típusai
13. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítésére, pótlására Szoctv. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként e rendeletben meghatározott feltételek szerint települési támogatás formájában szociális ellátás állapítható meg.
(2) Az e rendeletben foglaltaknak megfelelően a jogosult számára
- a) rendkívüli települési támogatás,
- b) kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás,
- c) lakhatást elősegítő települési támogatás,
- d) temetési települési támogatás,
- e) iskolakezdési települési támogatás,
- f) gyermekétkeztetési célú települési támogatás,
- g) születési települési támogatás,
- h) letelepedési települési támogatás
állapítható meg.
5. Rendkívüli települési támogatás
14. § (1) A rendkívüli települési támogatás a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakos vagy tartós létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére nyújtható támogatás.
(2) Létfenntartás veszélyeztető élethelyzet különösen
- a) tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentkező jelentős jövedelemkiesés,
- b) az adós önhibáján kívül keletkezett legfeljebb 2 havi közüzemi díjhátralék, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni,
- c) keresőképtelenné válás, nyugdíj vagy társadalombiztosítási ellátás kifizetésének a jogosultság megállapítására irányuló eljárás elhúzódása miatti késedelme,
- d) válsághelyzetben lévő anya gyermekének megtartása,
- e) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások finanszírozása,
- f) nagyobb összegű kiadások jelentkezése, melyet az adós önerőből nem tud kiegyenlíteni.
15. § A rendkívüli települési támogatásra jogosult az a természetes személy, aki
- a) létfenntartást veszélyeztető élethelyzetben van,
- b) önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud és
- c) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
16. § A rendkívüli települési támogatás összege a kérelemben megjelölt összeg, mely nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át.
17. § Különös méltánylást érdemlő esetekben, a kérelem elbírálásakor a polgármester a 15. §-ban megjelölt jövedelemhatártól az igényló javára 200 %-kal felfelé eltérhet, azonban a támogatás összege ekkor sem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
18. § A rendkívüli települési támogatás folyósítása a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) egy összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) egy összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
6. Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás
19. § Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a természetes személy,
- a) aki 14. §-ban részletezetteknek megfelelő létfenntartást veszélyeztető élethelyzetben van,
- b) aki önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud,
- c) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át és
- d) aki a települési támogatás folyósítását kamatmentes kölcsön formájában kéri.
20. § (1) Kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás összege a kérelemben megjelölt összeg, melynek mértéke azonban nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át.
(2) A visszafizetés futamideje legfeljebb 12 hónap lehet.
21. § (1) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás megállapításáról szóló határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül a kérelmező köteles kölcsönszerződést kötni az önkormányzattal.
(2) A kölcsönszerződésnek tartalmaznia kell
- a) a szerződő felek adatait,
- b) a kölcsön összegét, a visszafizetés módját és idejét,
- c) az ügyfél kötelezettségvállalását fizetési kötelezettségének teljesítésére,
- d) a kölcsönszerződés megszegésének következményeit,
- e) engedményezési nyilatkozatot a visszafizetési kötelezettség jövedelemből történő közvetlen levonhatóságáról,
- f) a szerződő felek és tanúk aláírását.
(3) A kölcsönszerződés aláírására az önkormányzat részéről a polgármester jogosult.
22. § A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás folyósítása a kölcsönszerződés aláírását követő 10 napon belül, a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) egy összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) egy összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
7. Lakhatást elősegítő települési támogatás
23. § A lakhatást elősegítő települési támogatás szociálisan rászoruló háztartások részére, a háztartás tagjai által lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtható hozzájárulás.
24. § Települési támogatásként lakhatást elősegítő települési támogatás állapítható meg annak a természetes személynek, aki
- a) háztartásában egyedül él és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át,
- b) kétszemélyes háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 240 %-át, vagy
- c) kétszemélyesnél nagyobb háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
25. § (1) A lakhatást elősegítő települési támogatás havi összege 5.000,-Ft.
(2) A támogatás legfeljebb egy éves időtartamra juttatható.
26. § (1) Az egy háztartásban elő természetes személyek közül kizárólag egy személy részesülhet lakhatást elősegítő települési támogatásban.
(2) Nem jogosult lakhatást elősegítő települési támogatásra
- a) aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását;
- b) az olyan jogcímnélküli lakáshasználó, aki az ingatlanban tartózkodásra nem jogosult;
- c) akinek a lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn;
- d) aki a bérleti szerződésben vállalt rendeltetésszerű lakáshasználattal kapcsolatos szabályokat, vagy az emberi együttélés szabályait nem tartja be.
27. § A lakhatást elősegítő települési támogatás folyósítása a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) havonta azonos összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) havonta azonos összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
8. Temetési céllal nyújtott települési támogatás
28. § A temetési céllal nyújtott települési támogatás az elhunyt hozzátartozója által történő eltemettetésével kapcsolatos kiadásainak csökkentésére biztosítható támogatás.
29. § Temetési céllal nyújtott települési támogatásra jogosult a csókakői lakcímmel rendelkező személy, aki elhunyt hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott és háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át.
30. § A kérelmet a temetést követő egy hónapon belül lehet benyújtani, melyhez csatolni kell az eltemettető nevére kiállított temetés költségeiről szóló számlát és nem csókakői lakcímmel rendelkező elhunyt esetén a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
31. § A támogatás mértéke 50.000,-Ft.
32. § A temetési céllal nyújtott települési támogatás folyósítása a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) egy összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) egy összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
9. Iskolakezdési települési támogatás
33. § Az iskolakezdési települési támogatás a gyermeket nevelő háztartások iskolakezdéssel kapcsolatos költségeinek enyhítését hivatott elősegíteni.
34. § Iskolakezdési települési támogatásban részesíthető az a természetes személy,
- a) akinek a háztartásában nevelt gyermek köznevelési intézmény alsó vagy felső tagozatán, vagy középfokú köznevelési intézmény nappali tagozatán tanul,
- b) aki a tanuló gyermekre vonatkozóan rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem jogosult, és
- c) akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.
35. § (1) A támogatási kérelem minden év július és augusztus hónapjában nyújtható be, melynek kötelező mellékletét képezi a gyermek tanulói jogviszonyának igazolása a diákigazolvány fénymásolatával vagy iskolalátogatási igazolással.
(2) A támogatás összege kizárólag tanszer, tankönyv vagy iskolai segédeszköz megvásárlására használható fel.
36. § A támogatás összege gyermekenként 10.000,-Ft.
37. § Az iskolakezdési települési támogatás folyósítása a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) egy összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) egy összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
10. Gyermekétkeztetési célú települési támogatás
38. § A gyermekétkeztetési célú települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartásokban nevelt gyermekek rendszeres étkeztetéséhez kíván támogatást nyújtani, térítési díj befizetése céljából juttatott támogatással.
39. § Gyermekétkeztetési célú települési támogatásban részesíthető az a természetes személy,
- a) aki háztartásában olyan gyermeket nevel, aki Csókakő község közigazgatási területén feladatot ellátó köznevelési intézményben óvodai vagy iskolai nevelésben részesül,
- b) aki a gyermek után étkezési térítési díj kedvezményre nem vagy csak részben jogosult,
- c) akinek gyermekétkezési térítési díjhátraléka nem áll fenn, és
- d) akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.
40. § (1) A támogatás összege
- a) étkezési térítési díjkedvezményre nem jogosult napi háromszori étkezésben részesülő iskolai tanuló esetében havi 9.000,-Ft,
- b) étkezési térítési díjkedvezményre részben jogosult napi háromszori étkezésben részesülő iskolai tanuló esetében havi 4.500,-Ft,
- c) étkezési térítési díjkedvezményre nem jogosult napi egyszeri étkezésben részesülő iskolai tanuló esetében havi 8.000,-Ft,
- d) étkezési térítési díjkedvezményre részben jogosult napi egyszeri étkezésben részesülő iskolai tanuló esetében havi 4.000,-Ft,
- e) óvodai nevelésben részesülő gyermek esetén 9.000,-Ft.
41. § A gyermekétkeztetési célú települési támogatás szeptember 1. napjától következő év június 30. napjáig terjedő időtartamra kerül megállapításra azzal, hogy térítési díj tartozás felhalmozása esetén a tartozás fennállásának idejére a települési támogatás folyósítása szünetel.
42. § A gyermekétkeztetési célú települési támogatás folyósítása a támogatott esetlegesen fennálló díjhátralékának ellenőrzését követően, a támogatott által a kérelemben megjelölt módon
- a) havonta azonos összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) havonta azonos összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
11. Születési települési támogatás
43. § A születési települési támogatással az önkormányzat az újszülött gyermekek gondozásához szükséges anyagi terhek enyhítéséhez kíván hozzájárulni.
44. § (1) Születési települési támogatásban részesíthető az a csókakői lakóhellyel rendelkező természetes személy szülő, akinek gyermeke születik és akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.
(2) A kérelem benyújtásának feltétele, hogy mindkét szülő csókakői lakcímmel rendelkezzen.
45. § A kérelem a gyermek születését követő hat hónapon belül nyújtható be, melynek kötelező melléklete a születési anyakönyvi kivonat másolata, a gyermek és a szülők lakcímet igazoló hatósági igazolványának másolata.
46. § A születési települési támogatás összege 25.000,-Ft.
47. § A születési települési támogatás folyósítása a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) egy összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) egy összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
12. Letelepedési települési támogatás
48. § A letelepedési települési támogatás az első lakáshoz jutás és a saját ingatlanban történő lakcím létesítés költségeit hívatott enyhíteni a szociálisan rászoruló családok számára.
49. § Letelepedési települési támogatásban részesíthetőnek minősül
- a) az a 40 év alatti, házasságban vagy regisztrált élettársi kapcsolatban élő, első lakásához jutó pár, vagy gyermekét egyedülállóként nevelő szülő,
- b) aki Csókakő község közigazgatási területén ingatlant vásárol, vagy építkezik, amelynek eredményeképpen lakóházas ingatlanban legalább ½-ed arányú tulajdonossá válik,
- c) akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegénke 400 §-át, és
- d) aki Csókakő község közigazgatási területén a kérelem benyújtásának időpontjáig lakcímet létesít.
50. § (1) A kérelem a tulajdonjog megszerzésének tényét igazoló ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzés vagy a felépítmény jogerős használatbavételi engedélyének kiadását követő hat hónapon belül nyújtható be, mely kérelemben a kérelmező nyilatkozik arra vonatkozóan, hogy az ingatlan öt éven belül nem áll szándékában elidegeníteni.
(2) A kérelem kötelező mellékletét képezi ingatlan vásárlás esetén az adásvételi szerződés, a hiteles tulajdoni lap másolata és a lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolata; lakóingatlan építése esetén a véglegesített használatbavételi engedély másolata és a lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolata.
51. § A támogatás összege 100.000,-Ft.
52. § A letelepedési települési támogatás folyósítása a támogatott részére az általa kérelemben megjelölt módon
- a) egy összegben, bankszámlára történő utalással, vagy
- b) egy összegben, készpénzben történő kifizetéssel történik.
53. § Amennyiben az ingatlan elidegenítése a nyilatkozattételt követő 5 éven belül megtörténik, a döntéshozó a települési támogatás egy összegben történő visszafizetését rendelheti el.
13. A települési támogatások ellenőrzés
54. § A települési támogatások ellenőrzésére a jegyző jogosult, melynek eredményéről tájékoztatja a döntéshozót és a képviselő-testületet a képviselő-testülethez címzett intézkedési javaslattal együtt.
55. § A jegyző ellenőrizheti
- a) utólagosan a jogosultság fennállását,
- b) a támogatás felhasználásának körülményeit,
- c) a változásbejelentési kötelezettség teljesítését.
56. § A jegyző az ellenőrzés során
- a) nyilatkozat-tételre hívhat fel,
- b) környezettanulmányt végezhet,
- c) már szervtől az ellenőrzéshez szükséges iratokat kérhet be.
III. FEJEZET Köztemetés és mentesülés a köztemetés költségeinek megtérítése alól
57. § Az Szt. 48. §-ban meghatározott köztemetés feltételeinek fennállása esetén a polgármester hozza meg a döntést a köztemetés elrendeléséről, és határidő kitűzésével kötelezi az eltemettetésére köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére.
58. § A köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítésre irányuló kérelmet a köztemetést követő hat hónapon belül nyújthat be az eltemettetésre köteles személy. A határidő jogvesztő.
59. § (1) Kérelemre és különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a Képviselő-testület dönt a köztemetés költségeinek megtérítése alóli részben vagy teljes egészében történő mentesülésről vagy a teljes összeg részletekben történő megfizethetőségéről.
(2) Különös méltánylást érdemlő körülmény lehet különösen:
- a) a kérelmező hivatalosan igazolt tartós munkanélkülisége,
- b) három vagy több gyermek nevelése,
- c) tartós beteg vagy fogyatékos gyermek nevelése,
- d) a kérelmező súlyos betegsége vagy fogyatékossága,
- e) a kérelmező alacsony jövedeleme.
IV. FEJEZET Záró rendelkezések
60. § (1) Ez a rendelet 2019. március 1. napján lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
61. § Hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet