Hegyhátszentmárton község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2019. (III.27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2013. (XI.18.) önkormányzati rendelete módosításáról
Hatályos: 2019. 03. 28- 2019. 03. 28Hegyhátszentmárton község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2019. (III.27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2013. (XI.18.) önkormányzati rendelete módosításáról
2019-03-28-tól 2019-03-29-ig
Hegyhátszentmárton Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Hegyhátszentmárton Község Önkormányzatának az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2013. (XI.18.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: R.) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„4. § (1) Az önkormányzat a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása érdekében működik.
(2) Az Önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.
(3) A helyi közügy önálló megoldásának felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni szükséges a feladat ellátásnak anyagi, személyi és technikai feltételeit.
(4) Az eljárás lefolytatására a Képviselő-testület bizottságot hozhat létre, amely véleményt nyilvánít a kérdéskörben.”
2. §
A R 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„5. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzati képviselő-választáson megválasztott 2 helyi képviselőből és tisztségét társadalmi megbízatásban ellátó polgármesterből áll.
(2) A Képviselő-testület - törvényben meghatározott hatásköreit - rendeletében a polgármesterre, a bizottságra, a jegyzőre, a társulásra ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója - az e kereten belül tett intézkedéseiről, azok eredményéről a soron következő - rendes testületi ülésen beszámol.
(4) Az Önkormányzat által társult formában fenntartott intézmény működtetése során a Társulás mindenkor hatályos Megállapodásában foglaltak szerint ruházza át a Képviselő-testület határkörét a polgármesterre.
(5) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköreit:
a) mindenkori költségvetési rendelet alapján kiemelt előirányzatonként egymillió forint értékhatárig az Önkormányzat kiadásainak és bevételeinek módosítása és a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás végrehajtása;
b) a mindenkori költségvetési rendelet alapján a szabad pénzeszközök betétként való elhelyezése;
c) a mindenkori költségvetési rendelet alapján a szabad pénzeszközként lekötött betét három millió forint értékhatárig való visszavonása;
d) szociális törvény szerinti köztemetéssel kapcsolatos feladatok ellátása,
e) köztemetés térítési költsége alóli mentesítési kérelem elbírálása,
f) települési támogatás – temetési támogatás – elbírálása
g)az Önkormányzat követeléseiről való lemondás 100.000,- Ft egyedi érték alatt.
h) az önkormányzati ingó vagyon gyarapításáról való döntés 500.000,- Ft értékhatárig.”
3. §
(1) A R. 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület a munkáját rendes és rendkívüli ülés, valamint közmeghallgatás keretében végzi. A Képviselő-testületi ülés helye az hegyhátszentmártoni Önkormányzat székhelyének épülete.”
(2) A R. 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A Képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott gyakorisággal, évente legalább 6 alkalommal rendes képviselő-testületi ülést tart. A rendes testületi ülésen tárgyalandó napirendek témáját a Képviselő-testület évente éves munkaterv alapján határozza meg.”
4. §
A R. 23. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) A képviselő a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti határozat elfogadását. A kezdeményezés ismertetni kell a határozat meghozatalának indokát, célját és a határozati javaslat pontos szövegét. A határozati javaslat törvényességéről a jegyző véleményt nyilvánít. A határozati javaslat szavazásra bocsátásáról az ülésvezető dönt.”
5. §
(1) A R. 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A rendeletalkotási, illetve módosítási javaslatot a polgármesterhez írásban kell benyújtani, aki azt haladéktalanul a jegyzőhöz juttatja. A polgármester, és a jegyző az indítványát közvetlenül a képviselő-testülethez nyújtja be.”
(2) A R. 24. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A rendelet szakmai előkészítése, továbbá hiteles, végleges szövegének megszerkesztése a jegyző feladata. Jogszabályi rendelkezésnek megfelelően el kell végezni a szabályozás előzetes hatásvizsgálatát, továbbá a rendelet-tervezetét indoklással kell ellátni.”
6. §
A R. 26. §-a az alábbi (2)-(4) bekezdéssel egészül ki:
„(2) A jegyzőkönyv aláírására, valamint a jegyzőkönyvbe való betekintésre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. tartalmazza.
(3) A zárt ülés jegyzőkönyvébe a képviselők, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, a tárgyban közvetlenül érintettek, valamint a kormányhivatal vezetője illetőleg a törvényességi ellenőrzést végzők tekinthetnek be, és a zárt ülés jegyzőkönyvéről kivonatot kérhetnek.
(4) Közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvános.”
7. §
A R. 27. §-a az alábbi (5)-(8) bekezdéssel egészül ki:
„(5) A települési képviselő köteles az Mötv-ben meghatározottak szerint a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni és megszüntetni, valamint vagyonnyilatkozatot tenni.
(6) A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.
(7) Amennyiben a települési képviselő az Mötv. által előírt képzésen nem vesz részt, úgy kéthavi tiszteletdíját a képviselő-testület megvonhatja.
(8) Amennyiben a települési képviselő legalább egymást követő két ülésen nem jelenik meg, és távolmaradását nem menti ki, annyi hónapra nem kap tiszteletdíjat, ahány hónapban hiányzott.”
8. §
A R 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„28. § A Képviselő-testület állandó bizottságot nem hoz létre, a Képviselő-testület látja el az alábbi feladatokat:
a) a vagyonnyilatkozat tételére köteles személyektől a vagyonnyilatkozatok átvétele, e rendeletben foglaltak szerinti ellenőrzése,
b) az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása, annak alapján a Képviselő-testület részére döntés céljából történő előterjesztés
c) titkos szavazás lebonyolítása esetén ellátja a szavazatszámláló bizottság feladatait.”
9. §
A R. 30. §-t megelőző cím és a 30. § helyébe a következő cím és rendelkezés lép:
„A Képviselő-testület vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos
feladatai és eljárása
30. § (1) A Képviselő-testület feladata, hogy a vonatkozó jogszabályokban megállapított határidőt követő 30 napon belül megvizsgálja, az Önkormányzat valamennyi megválasztott képviselője eleget tett-e vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségének.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott határidő túllépése esetén a polgármester írásban szólítja fel az érintett képviselő-testületi tagot, hogy pótlólag teljesítse ezirányú kötelezettségét, tájékoztatva egyidejűleg arról, hogy annak benyújtásáig a képviselő jogait nem gyakorolhatja és a számára meghatározott juttatásokban nem részesülhet.
(3) A Képviselő-testület a vagyonnyilatkozat átvételéről köteles nyilvántartást vezetni, mely tartalmazza a vagyonnyilatkozatot átadó képviselő nevét, az átadás időpontját és a képviselő hozzátartozóinak nevét, feltüntetve, hogy közülük ki adta meg, illetőleg ki tagadta meg a nyilatkozattételt.
(4) A nyilvántartást az Önkormányzat székhelyépületében, más iratoktól elkülönítetten, de a többi képviselő vagyonnyilatkozatával együttesen kell kezelni, melyről a polgármester gondoskodik.
(5) A Képviselő-testület tagjainak vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott adatok kivételével - nyilvános, abba bárki betekinthet. Ez irányú kezdeményezést írásban kell bejelenteni a polgármester felé, mely 15 napon belül értesíti a betekintést kérő személyt annak kezdő és befejező időpontjáról, valamint helyéről, melynél a Képviselő-testület legalább 2 tagja köteles jelen lenni.
(6) Az érintett képviselő-testületi tagot a betekintés idejéről értesíteni kell, jelenlétének elmaradása azonban nem gátolja a betekintést.
(7) A betekintés során másolat a vagyonnyilatkozatról nem készíthető, s a dokumentum a helyiségből sem vihető ki.
(8) Amennyiben a kérelmező részére betekintésre kijelölt időtartam alatt más személy is jelen kíván lenni, aki korábban nem kezdeményezte írásban a polgármesternél ezirányú szándékát, vagy más képviselő-testületi tag vagyonnyilatkozatát kívánja megtekinteni, úgy számára e lehetőséget biztosítani kell, azonban annak megtörténtét a betekintést kérelmező személyekről vezetett nyilvántartásban fel kell tüntetni.
(9) A betekintésre engedélyezett idő 1 óránál kevesebb és másfél óránál több nem lehet, kizárólag munkanapon, a Hivatal munkaidején belül kell biztosítani.
(10) Amennyiben a Képviselő-testület által megadott időpont nem megfelelő a kérelmező számára, s ezt jelzi a polgármester felé, úgy azt követően haladéktalanul újabb időpont kell biztosítani számára, hogy jogával élhessen.
(11) A képviselő-testületi tag hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Képviselő-testület tagjai tekinthetnek be, ellenőrzés céljából.”
10. §
A R 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„31. § (1) A Képviselő-testület a Képviselő-testület tagja vagyonnyilatkozatának vagyoni részét – az erre irányuló, alapos indokkal és bizonyítékkal alátámasztott írásbeli kezdeményezés esetén - megvizsgálja, s ha a képviselőtestületi tagnak volt korábbi vagyonnyilatkozata is, úgy annak tartalmával összeveti.
(2) Amennyiben olyan jelentős eltérés tapasztalható, amely a képviselő-testületi tag munkaviszonyából, illetve egyéb jogviszonyából származó jövedelme alapján nem valószínűsíthető, fel kell kérni a vagyongyarapodás magyarázatára, mely kötelezettségének a felhívást követő 10 napon belül köteles írásban eleget tenni.
(3) Ennek elmaradása esetén a képviselő-testületi tag 8 napon belül igazolási kérelmet terjeszthet elő, amennyiben rajta kívül álló okok miatt nem tud a felhívásnak eleget tenni, megjelölve annak okát, s a kötelezettség teljesítésének várható időpontját, melynek figyelembevételével a Képviselő-testület köteles új időpontot biztosítani számára.
(4) Amennyiben a Képviselő-testület általi első felhívás esetén nem tesz eleget előírt kötelezettségének, s igazolási kérelmet sem terjeszt elő, úgy az igazolási kérelem benyújtására nyitva álló határidő elteltét követő 3 napon belül a polgármester e tényről értesíti a Képviselő-testületet. Amennyiben a polgármestert volt a kötelezettség megszegője, ez esetben az alpolgármester jár el a polgármester helyett.
(5) A polgármester köteles az általa lefolytatott eljárás eredményéről a Képviselőtestületet soron következő ülésén tájékoztatni.
(6) Bejelentés esetén a Képviselő-testület ellenőrzési eljárást kizárólag abban az esetben köteles lefolytatni, amennyiben a bejelentő személye ismert és az ellenőrzési eljárás lefolytatásának indoka az ezirányú kérelemben rögzítésre került.
(7) Amennyiben a bejelentés nyilvánvalóan alaptalan, vagy olyan tényt, körülményt tartalmaz, amelyre nézve a Képviselő-testület korábban már nyilatkozattételre hívta fel a képviselőt, soron kívüli nyilatkozat tételére a képviselő-testületi tag nem kötelezhető.
(8) A Képviselő-testület soron következő ülésén a polgármester az ellenőrzési eljárás eredményéről tájékoztatást ad, melyet a Képviselő-testület önálló napirendi pontként megtárgyal, valamint annak eredményéről a bejelentő személyt és a vizsgálattal érintett képviselő-testületi tagot értesíti.”
11. §
A R 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„32. § (1) Az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármesternek címezve a Hivatalban írásban kell benyújtani, megjelölve annak okát.
(2) A polgármester a kezdeményezést a soron következő képviselő-testületi ülésen, - de legkésőbb a kezdeményezést követő 10 napon belül - döntés céljából a Képviselő-testület elé terjeszti.
(3) A Képviselő-testületi ülésére meg kell hívni a kezdeményezést benyújtót.
(4) A jegyző köteles az összeférhetetlenségre vonatkozó iratokat elkülönítetett kezelni a Hivatalban e célra kijelölt helyen, továbbá gondoskodni az adatvédelmi szabályok betartásáról.”
12. §
(1) A R. 34. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester a képviselő-testület elnöke, összehívja, vezeti és képviseli a képviselő-testületet. Megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.”
(2) A R. 34. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.”
13. §
A R. 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„35. § (1) A képviselő-testület alpolgármestert választ saját tagjai közül.
(2) A képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester megbízását társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármester jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.”
14. §
A R. 36. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„36. § (1) A jegyző a polgármester irányításával vezeti a Hivatalt, ellátja az Mötv.-ben meghatározott feladatokat.
(2) A polgármester pályázat alapján, a jegyző javaslatára, határozatlan időre aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére és a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatok ellátására a polgármester jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselőt.
(4) A jegyző írásban, a testületi szerv ülésén szóban, jegyzőkönyvi rögzítéssel jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.”
15. §
A R. 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„37. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, az államigazgatási ügyek döntésre előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt működtet.
(2) A közös önkormányzati hivatal elnevezését és címét jelen rendelet 2. § (3) bekezdése tartalmazza.
(3) Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv és jogi személy.
(4) A Hivatal belső szervezeti felépítését, az általa ellátandó feladatokat a Hivatal Ügyrendje határozza meg.
16. §
A R. 39. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„39. § A képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számának meghatározását.”
17. §
A R. 41. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„41. § (1) A képviselő-testület, vagy a polgármester egyes, a lakosság széles körét érintő döntések előtt, illetve döntéseik megismertetése érdekében lakossági fórumot tarthat.
(2) Lakossági fórum szervezhető a község önszerveződő közösségei, társadalmi szervezetei, lakossága, gazdálkodó szervek részére.
(3) A lakossági fórum szervezése a polgármester feladata. A fórumon elhangzott kérdések, bejelentések, javaslatok intézésére a közmeghallgatásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(4) A fórum helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a meghívónak az Önkormányzat hirdetőtábláján való közzétételével a rendezvény előtt legalább 3 nappal kell értesíteni.
(5) A fórumot a polgármester vezeti. A fórumról feljegyzés készül, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.”
18. §
A R. 43. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„43. § Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a jegyző jogszabályban meghatározottak szerint belső kontrollrendszert működtet.”
19. §
A R. 1. melléklete helyébe jelen rendelet 1. melléklete lép.
20. §
Hatályát veszti a R. 29. §-a.
21. §
Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba és a hatálybalépést követő nap hatályát veszti.
Hegyhátszentmárton, 2019. március 26.
Pál László sk. Radicsné dr. Soós Ágnes sk.
polgármester jegyző
ZÁRADÉK
A rendelet kihirdetésre került 2019. március 27. napján az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel.
Hegyhátszentmárton, 2019. március 27.
Radicsné dr. Soós Ágnes sk.
jegyző