Hejőszalonta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019.(VIII.28.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 08. 29Hejőszalonta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2019.(VIII.28.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-08-29-tól
Hejőszalonta Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. Alapvető rendelkezések
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése Hejőszalonta Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat), székhelye: 3595 Hejőszalonta Rákóczi Ferenc utca 6.
(2) A községet címer és zászló jelképezi.
(3) Az önkormányzat működését, hivatali szervezete a Nemesbikki Közös Önkormányzati Hivatal Hejőszalontai Kirendeltsége látja el.
Székhelye:3592 Nemesbikk Petőfi út 13.
Kirendeltség címe:3595 Hejőszalonta Rákóczi Ferenc utca 6.
2. Az önkormányzat alaptevékenysége és önként vállalt feladatai
2. §
(1) Az önkormányzat alaptevékenysége államháztartási szakágazati és kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet függeléke tartalmazza.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
II. Fejezet
A képviselő-testület működése
3. A képviselő-testület tagjai és ülései
3. §
A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő, amelyből 1 fő főállású polgármester, 4 fő önkormányzati képviselő. A képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet függeléke tartalmazza.
4. §
A képviselő-testület rendes és rendkívüli ülést tart.
5. §
A képviselő-testület munkaterve szerint, de évente legalább 6 alkalommal kötelező ülést tart (rendes ülés).
6. §
A polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában foglalt esetekben összehívja, ezentúl a munkatervtől eltérő időpontban összehívhatja a képviselő-testület ülését (rendkívüli ülés).
4. A képviselő-testület ülése összehívásának rendje
7. §
(1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(2) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával előbb meg kell küldeni.
(3) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
a) az önkormányzati képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) akinek a jelenlétét a polgármester, vagy a képviselő- testület tagjai a napirendre tekintettel indokoltnak tartják.
(4) A meghívókat írásban kell megküldeni. Az anyagokat – kivéve a rendkívüli ülés esetét – legalább a testületi ülésre szóló meghívóval egy időben elérhetővé kell tenni. Az adott évi költségvetés elfogadására vonatkozó javaslatot annak tárgyalását megelőzően legalább 5 nappal korábban papír alapon is meg kell küldeni a (3) bekezdés a)-b) pontokban foglaltak számára.
5. Az ülések nyilvánossága
8. §
(1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a nyilvánosságot a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével a 7.§ (2) bekezdésében foglalt határidők figyelembe vételével kell értesíteni.
(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az ülés vezetője a rendzavarókat, többségi döntéssel az ülésről kiutasíthatja.
(3) A képviselő-testület vita nélkül - dönt arról, hogy a megjelenteknek felszólalási jogot ad.
(4) A felszólalás időtartamát a levezető elnök határozza meg. A felszólalás időtartama maximum 5 perc.
9. §
A képviselő-testület zárt ülésén hozott döntéseiről nyilvános ülésen az ülés vezetője szóban tájékoztatást adhat.
6. A munkaterv
10. §
(1) A képviselő-testület rendes ülését munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni:
a) az önkormányzati képviselőktől,
b) a képviselő-testület állandó bizottságától,
c) a polgármestertől.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a testületi ülések tervezett időpontjait,
b) a napirendeket, azok előadóját,
c) a napirend tárgyalásához külön meghívottak megnevezését,
d) a közmeghallgatás időpontját.
(4) A munkaterv elfogadásáról a munkatervben meghatározott feladatok végrehajtásában érintetteket a munkaterv elfogadását követően a hivatalnak tájékoztatni kell.
7. Az ülések napirendje
11. §
(1) A képviselő-testület üléseinek napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendet a képviselő-testület állapítja meg. A napirendről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz. A polgármester a napirendi pontok megtárgyalása előtt a községet érintő közérdekű ügyekről tájékoztatást ad.
(2) A kérdések ismertetésére és a válaszadásokra valamennyi napirend megtárgyalását követően, az ülés bezárása előtt kerül sor.
12. §
(1) A polgármester köteles a napirendek közé felvenni
a) a munkatervben elfogadott előterjesztéseket,
b) az állandó bizottság által megtárgyalt és javasolt előterjesztéseket,
c) a jegyző által tartalmukat tekintve előzetesen elbírált, képviselő-testületi hatáskörbe tartozó lakossági és egyéb beadványokat.
(2) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendje a következő:
a) rendeleti javaslatok,
b) egyéb döntést igénylő javaslatok,
c) beszámolók,
d) tájékoztatók,
e) kérdések.
(3) Indokolt esetben a napirendek a (2) bekezdésben foglalt sorrendtől eltérően is megállapíthatóak.
(4) Az ülés meghívójának kiküldése után a polgármester, és a képviselő- testület tagjai halaszthatatlan döntést igénylő esetekben a napirendet kiegészíthetik.
8. Testületi előterjesztések
13. §
(1) A testületi ülésre előterjesztést tehet:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) képviselő- testület tagjai,
d) a jegyző,
e) az önkormányzat bizottsága,
(2) Előterjesztésnek minősül:
a) a rendeleti javaslat,
b) a határozati javaslat,
c) a beszámoló,
d) a tájékoztató.
(3) A munkatervbe felvett napirendek előterjesztésének elkészítési határideje legkésőbb a 7. § (2) bekezdésében megjelölt időpont, egyéb esetekben a képviselő-testület által meghatározott határidő.
(4) A 12. § (1) bekezdésében foglaltakat a polgármester akkor alkalmazza, ha az előterjesztés határidőre, határozati javaslattal, rendelettervezettel és a kötelezően előírt mellékletekkel együtt került elkészítésre.
14. §
(1) Az előterjesztések írásban, és szóban terjeszthetők elő a jegyző törvényességi vizsgálatát követően.
(2) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgy és a tényállás pontos meghatározását,
b) az esetleges korábbi testületi döntéseket,
c) a lehetséges döntési alternatívákat,
d) a meghozandó döntés indokait és jogszabályi alapját.
e) határozati javaslatot vagy rendelettervezetet,
f) a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését, a végrehajtási határidő megjelölését,
g) mellékleteket.
(3) A 13. § (1) bekezdés a)-d) pontjában foglalt előkészítő által benyújtott előterjesztéseket a hivatal készíti elő. Az előterjesztés előkészítője felelős az anyag elkészítéséért, annak szakmai megalapozottságáért, jogszabályi követelményeknek való megfeleléséért, a korábbi döntésekkel való összhang megteremtéséért. Az előkészítő részt vesz az általa készített előterjesztés bizottsági és képviselő-testületi tárgyalásán, ahol válaszol a felmerülő szakmai kérdésekre.
(4) Amennyiben az előterjesztés határidőben nem készül el, vagy az a törvényességi követelményeknek mindenben nem felel meg, úgy az nem tárgyalható a testület soron következő ülésén – azzal, hogy ez az önkormányzat számára hátrányt nem okozhat –, csak a következő ülésen, vagy akkor, ha annak tartalma tekintetében már törvényességi aggályok nem merülnek fel.
(5) Az előterjesztésekhez (határozati javaslat, rendelettervezet) kapcsolódó módosító javaslatokat a javaslattevő írásban az ülést megelőző nap 12:00 óráig nyújthatja be a polgármesterhez indokolással ellátva, kivéve a rendkívüli ülések esetében. ebben az esetben a módosító javaslatok szóban is ismertethetők, a napirendhez kapcsolódva.
9. Önálló indítványok
15. §
(1) A 13. § (1) bekezdésében felsorolt előterjesztőkön túl az önkormányzati képviselő kezdeményezheti önálló indítványként előterjesztés napirendre történő felvételét.
(2) Az önkormányzati képviselő az önálló indítványát a polgármesternél írásban terjesztheti elő, legalább 2 nappal a képviselő-testületi ülés előtt. Az önálló indítványnak meg kell felelnie az előterjesztésekre vonatkozó tartalmi és formai követelményeknek. Az önkormányzati képviselő önálló indítványa törvényességi felülvizsgálatot követően vehető fel a napirendre.
(3) A képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítvány:
a) rendeleti vagy
b) határozati javaslat
c) tájékoztatás
10. Kérdés
16. §
(1) A kérdést írásban az ülést megelőzően legalább 2 nappal a jegyzőnél kell benyújtani.
(2) Az írásban határidőre benyújtott kérdésekre a képviselő-testület ülésén érdemi választ kell adni. Amennyiben az önkormányzati képviselő határidőn túl nyújtja be kérdését, vagy a kérdés összetettsége azt indokolja, úgy legkésőbb a testületi ülést követő 15 napon belül a kérdést feltevő részére írásban érdemi választ kell adni.
(3) A kérdés, illetve a válasz időtartama:
a) a kérdés ismertetésére 5 perc,
b) válaszadásra 5 perc.
11. Az ülés vezetése
17. §
(1) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) A levezető elnök feladatai:
a) megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,
b) előterjeszti a javasolt napirendet,
c) napirendenként megnyitja a napirend tárgyalását, felkéri az előterjesztőt az előterjesztésben foglaltak rövid ismertetésére, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
d) az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként szavazásra bocsátja,
e) megállapítja a szavazás eredményét, napirendenként kihirdeti a képviselő-testület határozatát,
f) biztosítja a képviselők kérdésfeltevési jogának gyakorlását,
g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
h) berekeszti az ülést.
(3) Az önkormányzati képviselő az ülés bármely szakában az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő eljárási kérdésekre vonatkozóan ügyrendi javaslatot tehet.
(4) Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
12. A tanácskozás rendjének fenntartása
18. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a levezető elnök gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő kifejezést használ, magatartást tanúsít,
b) rendre utasítja, és szükség esetén megvonja a hozzászólás jogát attól a felszólalótól, akinek magatartása az a) pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik.
(2) Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, a levezető elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
13. Az előterjesztések vitája
19. §
(1) A képviselő-testület minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, amelynek során
a) az előterjesztést annak előkészítője röviden ismerteti,
b) a polgármester vagy az érintett állandó bizottság elnöke vagy alelnöke ismerteti a bizottság véleményét,
c) az előterjesztésekkel kapcsolatban az önkormányzati képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, melyekre válaszolni kell,
d) a válaszadások után az önkormányzati képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak véleményüket, javaslataikat ismertethetik,
e) amennyiben a tárgyalt napirendhez a levezető elnök képviselőként kíván hozzászólni, úgy azt a képviselőkre vonatkozó szabályok szerint teheti meg.
(2) A vitában résztvevők ugyanazon napirend tárgyalása során két alkalommal nyilváníthatnak véleményt.
(3) A hozzászólások időtartama:
a) a napirend előterjesztője esetén
aa) vita előtti indokolás, kiegészítés 5 perc,
ab) kérdésekre, észrevételekre adott válasz esetén 5 perc,
b) a bizottsági vélemény ismertetése esetén 5 perc,
c) a felszólaló, hozzászóló képviselő esetén, a vita során
ca) első alkalommal 5 perc,
cb) második alkalommal 5 perc,
d) személyes érintettség miatti felszólalás esetén 5 perc.
(4) Időtúllépés esetén a levezető elnök a hozzászólót előbb figyelmezteti, majd megvonja tőle a szót.
(5) A hozzászólásokra adott válaszokat követően a levezető elnök lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét 5 percben, és a javaslatokat szavazásra bocsátja.
(6) A levezető elnök vagy bármelyik képviselő, illetve a jegyző javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a képviselő-testület vita nélkül dönt, és lehetőség szerint meghatározza a napirend tárgyalásának ismételt időpontját. Amennyiben az elnapolással az előterjesztő nem ért egyet, úgy lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a megtárgyalással kapcsolatos indokait ismertesse, maximum 5 percben.
(7) Valamely napirendi pont tárgyalása során a levezető elnök az előterjesztő, valamint a feladatkörében érintett bizottsági elnök kérésére tárgyalási szünetet rendelhet el, maximum 10 percre.
14. A szavazás rendje
20. §
(1) A képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A levezető elnök az előterjesztett, írásban is meglévő konkrét határozati javaslatokat szavazásra bocsátja.
21. §
(1) A határozathozatalhoz egyszerű többség szükséges. Minősített többség szükséges az Mötv.-ben, valamint a (2) bekezdésben és egyéb jogszabályban meghatározott esetekben.
(2) Minősített többség szükséges az (1) bekezdésben foglaltakon kívül:
a) fegyelmi ügyekben,
b) a képviselő-testület hatáskörének átruházásához,
c) kitüntetések adományozásához,
d) helyi népszavazás kiírásához,
e) településrendezési terv jóváhagyásához,
f) hitelfelvételhez, kötvény-kibocsátáshoz, önkormányzati vagyon elidegenítéséhez,
g) az önkormányzat gazdasági programjának, fejlesztési tervének elfogadásához,
h) a költségvetés előirányzatai közül az általános tartalék és a céltartalékok előirányzatának módosulását eredményező döntésekhez.
(3) Határozati javaslat és rendelettervezet esetében a módosító és kiegészítő javaslatokról szavazni kell.
22. §
(1) A szavazás nyílt vagy titkos. A nyílt szavazás névszerinti is lehet.
(2) A nyílt szavazás kézfelnyújtással történik, a képviselők „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól.
(3) A titkos szavazás írásban történik, lebonyolítására a képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot hoz létre.
(4) Névszerinti szavazásnál a jegyző egyenként felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól.
15. Jegyzőkönyv
23. §
(1) A képviselő-testület üléséről, valamint a bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:
a) az ülésről távolmaradó önkormányzati képviselők, a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvek esetén a távolmaradó bizottsági tagok nevét,
b) a tárgyalt napirendi pontok előadóinak nevét,
c) az ülésen történt fontosabb eseményeket.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) meghívó,
b) jelenléti ív,
c) írásos előterjesztések, indítványok, kérdések,
d) névszerinti szavazásról készült névsor.
24. §
(1) A nyilvános ülések jegyzőkönyveit a községi honlapon közzé kell tenni az aláírásokat követő 15 napon belül.
(2) A képviselő-testület és a bizottság ülésén készült jegyzőkönyvről az adatvédelemre vonatkozó szabályok figyelembevételével - másolatot készülhet, a polgármester, a képviselő- testület, és az érintettek részére.
16. A rendeletek és határozatok végrehajtása
25. §
(1) A képviselő-testület rendeleteiről és határozatairól, valamint a bizottság határozatairól nyilvántartást kell vezetni.
(2) A nyilvántartás tartalmazza:
a) a rendelet, határozat számát,
b) a rendelet, határozat tárgyát,
c) a rendelet, határozat meghozatalának idejét,
26. §
(1) A rendeletek és határozatok végrehajtásáról a végrehajtásért felelős ad számot. Ha a végrehajtásért önkormányzati intézmény a felelős, a jelentés elkészítéséért a vezető a felelős.
(2) A rendeletben, határozatban megjelölt határidők lejárta után a végrehajtásról a kötelezett a polgármesternek, és a képviselő- testületnek jelentést ad.
17. Közmeghallgatás
27. §
(1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról, helyszínéről, az esetleges javasolt témákról a lakosságot legalább egy héttel előtte tájékoztatni kell.
III. Fejezet
Önkormányzati rendelet, önkormányzat gazdálkodása
18. Önkormányzati rendelet alkotás
28. §
Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti a polgármester, önkormányzati képviselő, képviselő-testület állandó bizottsága, a jegyző.
29. §
Biztosítani kell, hogy a természetes személyek, a nem állami és nem önkormányzati szervek, valamint szervezetek közreműködjenek az életviszonyaikat érintő rendeletek előkészítésében és megalkotásában.
19. Társadalmi egyeztetés
30. §
Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a helyi önkormányzati rendelet tervezetét.
31. §
(1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
a) a költségvetésről és annak módosításáról szóló rendelettervezetet,
b) a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelettervezetet,
c) az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelettervezetet,
d) a helyi adókról és annak módosításáról szóló rendelettervezetet,
e) a szervezeti és működési szabályzatról és annak módosításáról szóló rendelettervezetet,
f) a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival, valamint annak módosításával kapcsolatos rendelettervezetet,
g) a hatályon kívül helyező rendelettervezetet.
(2) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a rendelettervezet, ha az egyeztetés az önkormányzat különösen fontos pénzügyi, gazdasági, természetvédelmi, környezetvédelmi, közegészségügyi érdekeinek védelmét sértené vagy veszélyeztetné.
(3) A rendeletek előkészítéséért, társadalmi egyeztetésre bocsátásáért, annak lefolytatásáért és a beérkezett vélemények feldolgozásáért a jegyző felelős.
32. §
(1) A társadalmi egyeztetést a hirdetőtáblán való közzététel útján kell lefolytatni.
(2) A hirdetőtáblán társadalmi egyeztetés céljából közzétett rendelettervezettel kapcsolatos véleményét, javaslatát bárki eljuttathatja írásban, vagy postai úton a hivatal részére.
(3) Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely sérti a közerkölcsöt, a rendelettervezet tárgyához nem illeszkedik, vagy név és lakcím nélküli.
(4) A rendelettervezetet úgy kell közzétenni, hogy a rendelettervezet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan megfelelő idő álljon rendelkezésre a rendelettervezet érdemi megítéléséhez és a vélemények kifejtéséhez, valamint a rendelettervezet előkészítőjének arra, hogy a beérkezett véleményeket, javaslatokat érdemben mérlegelhesse, maximum 5 munkanapon belül.
33. §
(1) A rendelet előkészítéséért felelős összegzi a beérkezett véleményeket, javaslatokat. A rendelet tervezetének társadalmi egyeztetése során nem áll fenn egyedi válaszadási kötelezettség.
(2) A rendelettervezettel kapcsolatban beérkezett véleményekről, javaslatokról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
20. Önkormányzati rendeletek hatálybalépése, közzététele
34. §
A helyi rendeletek leghamarabbi hatályba léptetése a kihirdetést követő napon történik. Ha ez az időpont munkaszüneti napra esik, akkor az azt követő első munkanapon lép hatályba a rendelet.
35. §
(1) Kihirdetése, helyben szokásos módon az önkormányzat hirdetőtábláján történik.
(2) A rendeleteket Szakáld község honlapján az aláírásokat követő 15 napon belül közzé kell tenni.
21. Önkormányzat gazdálkodása
36. §
Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.
IV. Fejezet
Az önkormányzati képviselő
22. Jogai és kötelezettségei
37. §
(1) Az önkormányzati képviselőt megilletik a jogszabályokban foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek.
(2) Az önkormányzati képviselő, amennyiben megbízás alapján az önkormányzat képviseletében jár el, úgy csak a képviselő-testület döntésének megfelelő, vagy a polgármesterrel egyeztetett álláspontot képviselhet az önkormányzat nevében.
38. §
(1) A képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott képviselői munkája ellátásához szükséges önkormányzati ügyben érdemi választ adni.
(2) A képviselő írásban vagy szóban az ülést megelőzően köteles bejelenteni az ülés összehívójának, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, illetve a polgármesternek jelezni, ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályozva van.
(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén, illetőleg a bizottság tagja a bizottság ülésén köteles részt venni.
(4) A polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát a Ügyrendi Bizottság végzi, és egyúttal gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.
(5) Amennyiben az önkormányzati képviselő az Mötv. szerinti személyes érintettséget nem jelenti be, a képviselő-testület a tudomásra jutást követően dönt az Mötv. 49. § (1) bekezdésében foglalt jogkövetkezmény alkalmazásával.
39. §
(1) A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját legfeljebb 50%-kal, legfeljebb 3 havi időtartamra csökkentheti.
(2) A saját jogcímen kapott tiszteletdíj csökkentésénél a képviselő, illetve a bizottság elnöke részére megállapított tiszteletdíjat külön-külön kell figyelembe venni.
(3) A hiányzás igazolására a képviselő, a bizottság elnöke és a bizottságtagja a hiányzást követő 8 napon belül igazolási kérelmet nyújthat be. Az igazolás elfogadásáról a képviselő és a bizottság elnöke tekintetében a polgármester, a bizottság tagja tekintetében a bizottság elnöke dönt.
(4) A tiszteletdíj csökkentésére a képviselő-testület tagjait és a bizottság elnökeit érintően a polgármester, a bizottság tagjai vonatkozásában a bizottság elnöke tesz javaslatot a képviselő-testület dönt.
V. Fejezet
A képviselő-testület bizottságai
23. A bizottság működése
40. §
(1) A bizottság intézkedést nem tehet, közvetlen utasítást a hivatal részére nem adhat.
(2) Az állandó bizottság feladatait az 1. melléklet tartalmazza.
(3) A bizottság köteles megtárgyalni a munkatervbe felvett azon napirendeket, amelyek előterjesztője a bizottság, valamint amit a képviselő-testület a számára a munkatervben meghatározott.
41. §
(1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:
Ügyrendi Bizottság: 3 fő.
Az ügyrendi Bizottság Külsős tagjának, vagyonnyilatkozat tételi kötelezettsége van.
(2) Az állandó bizottság tagjainak névsorát a rendelet függeléke tartalmazza.
42. §
A bizottság elnökből, és tagokból áll.
43. §
(1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) A bizottság elnökének feladata:
a) a bizottság munkájának szervezése és összehangolása,
b) a bizottság képviselete,
c) a jegyzőkönyv elkészítésének ellenőrzése.
(3)A bizottsági ülések időpontjáról, a tárgyalandó napirendekről a bizottság tagjait, a polgármestert, az alpolgármestert, az önkormányzati képviselőket, a jegyzőt legalább 3 munkanappal korábban értesíteni kell.
(4) Amennyiben a bizottsági ülés határozatképtelenség miatt elmarad, úgy egy héten belül a bizottságot újra össze kell hívni.
(5) Amennyiben a bizottság képviselő-testület által átruházott hatáskörben jár el, a döntéshez minősített többség szükséges.
(6)A bizottság ülésein a polgármester és az alpolgármester tanácskozási joggal vesznek részt.
44. §
(1) A bizottság a képviselő-testületnek évente egy alkalommal beszámol tevékenységéről.
(2) A hivatal a bizottság munkáját a személyi és tárgyi feltételek biztosításával segíti.
(3) Az állandó bizottság munkáját a hivatal munkatársai segítik, akik előkészítik a bizottsági napirendeket és elkészítik a bizottság üléseinek jegyzőkönyveit, valamint közreműködnek a bizottsági határozatok végrehajtásában.
(4) A bizottság elnöke kérésének megfelelően a polgármester, illetve a jegyző biztosítja:
a)a tájékoztatást a hivatal munkájáról, időszerű feladatairól,
b) a bizottság munkájához szükséges információt, kért felvilágosítást.
VI. Fejezet
A polgármester, az alpolgármester,
a jegyző, hivatal, a társulás
24. A polgármester
45. §
A megválasztott polgármester polgármesteri tisztségét főállásban látja el.
(1) Az Mötv. rendelkezésein túl felelős:
a) az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,
b) a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezéséért,
c) a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért,
d) az önkormányzati intézményekkel való kapcsolattartásért,
e) a nem önkormányzati intézményekkel, szervekkel, szervezetekkel és a gazdasági társaságokkal való kapcsolattartásért
f) a jogszabály által előírt egyetértési jogának gyakorlásáért.
(2)A polgármester a képviselő-testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséről, felelős a javaslatok megalapozottságáért, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a testületnek a végrehajtásról történő tájékoztatásáért.
25. Az alpolgármester
46. §
A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára, és munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
26. A jegyző
47. §
A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.
48. §
(1) A polgármester irányításával a jegyző vezeti a hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
(2) A jegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére – az Mötv. 82. § (3) bekezdésében meghatározott időtartamra - a jegyzői feladatok ellátásáról – a munkáltatói jogok kivételével – az igazgatási munkatárs gondoskodik.
27. Társulás
49. §
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A társulások feladatait, jogállását az 5. melléklet tartalmazza.
VIII. Fejezet
Záró rendelkezések
28. Hatályba léptető rendelkezések
50. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
51. §
Hatályát veszti a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018. (IV. 16.) önkormányzati rendelet.
Hejőszalonta 2019. augusztus 27.
Nagy Géza | Anderkó József | |
jegyző | polgármester |
Záradék:
A rendeletet a mai napon kihirdetem.
Kelt: Hejőszalonta, 2019. augusztus 28.
Nagy Géza | ||
jegyző |