Taktaszada község képviselő testületének 7 /2019 .( IX.3.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 05. 01Taktaszada község képviselő testületének 7 /2019 .( IX.3.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Taktaszada Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
Az önkormányzat és jelképei
1. § (1) Taktaszada Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) más jogszabályban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatban (továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
2. § Az önkormányzat címerének és zászlajának használati rendjét Taktaszada község Önkormányzatának a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 6/1993. (III. 12.) önkormányzati rendelete állapítja meg.
Az Önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
3. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.
(2) Önkormányzati feladatokat lát el a Képviselő-testület és szervei:
A Képviselő-testület működése
1. A Képviselő-testület összehívása
4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. Tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
(4)1 Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, tanácskozási joggal meghívottaknak és részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 4 nappal megkapják.
2. Munkaterv
5. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja a munkaterv.
(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé. A munkaterv jóváhagyásáról a Képviselő-testület minden év utolsó ülésén egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) Munkatervnek tartalmaznia kell:
3. A Képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai
6. § (1) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
4. Az előterjesztés
7. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a Képviselő-testület vagy a Képviselő- testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2)2 A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az előterjesztést írásban kell benyújtani a munkatervbe felvett, a Képviselő-testület vagy a Képviselő- testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezetet, beszámolót, és tájékoztatót. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását, vagy szóban történő ismertetését.
(3) Az előterjesztés főbb elemei:
5. A tanácskozás rendje, szavazás
8. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
9. § A testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt:
10. § A szavazás – titkos szavazás kivételével – nyíltan, kézfelemeléssel történik.
11. § A személyesen érintett képviselő-testületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.
12. § (1) A Képviselő-testület – a törvény által lehetővé tett körben – indítvány alapján esetenként dönt a titkos szavazásról.
(2) A titkos szavazást 3 fős szavazatszámláló bizottság bonyolítja le, tagjait és elnökét a Képviselő-testület esetenként választja meg.
(3) A titkos szavazás eljárása: borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségek urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
13. § (1) Név szerinti szavazásnál a jegyző felolvassa a tagok nevét, és a jelenlévő tagok a nevük felolvasásakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(2) Névszerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyhez hitelesített névsort kell csatolni.
14. § A szavaztok összeszámlálásról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételtetni.
6. Felvilágosítás kérés
15. § (1) A képviselők kérdéseiket szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalását követően tehetik meg.
(2) A kérdés csak a testületi ülésen ismertethető.
(3) A Képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy a kérdésre 15 napon belül írásban adjanak választ. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni.
7. A tanácskozás rendjének fenntartása
16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
8. A jegyzőkönyv
17. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv.-ben meghatározottakon túl:
9. Közmeghallgatás
18. § (1) A Képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart, mely falugyűléssel
10. Az önkormányzati rendeletalkotás
19. § (1) A rendeletalkotást kezdeményezhetik:
A települési képviselő
20. § A képviselő főbb kötelezettségei:
20/A. §3 (1) A képviselő tiszteletdíj folyósításának feltétele az üléseken való részvétel, a képviselői és a bizottsági munka végzése. Amennyiben nem jelenik meg a képviselői ülésen, vagy a bizottsági elnök/tag a bizottsági ülésen, abban az esetben a tárgyi hónapra eső tiszteletdíja 25%-al csökkentett összegben kerül kifizetésre.
(2) Képviselő tiszteletdíja a polgármester kezdeményezésére megvonható.
(3) A (2) bekezdésben foglalt javaslatokról a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
A képviselő testület bizottságai
21. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) Képviselő-testület a következő bizottságokat hozza létre:
21/A. § (1) A képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára az önkormányzati képviselők közül egy vagy több tanácsnokot választ meghatározott önkormányzati feladatok felügyeletére, ellenőrzésére.
(2) A képviselő-testület az alábbi önkormányzati feladatok felügyeletére, ellenőrzésére választ tanácsnokot:
a) településüzemeltetési. tanácsnok
b) közösségszervező és sportügyi tanácsnok.
(3) A tanácsnokok részletes feladatkörét a 3. melléklet tartalmazza.
(4) A tanácsnokok névsorát a 3. függelék tartalmazza.
(5) A tanácsnok megbízatása a megválasztásával kezdődik és a képviselő-testület megbízatásának végéig tart. A tanácsnoki megbízatás megszűnik továbbá, ha
a) a képviselő megbízatása az Mötv. 29. § (1) bekezdése alapján megszűnik;
b) a képviselő tanácsnoki megbízatásáról írásban lemond;
c) a tanácsnokot a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával visszahívja.
(6) A tanácsnok az általa felügyelt ügykörben tapasztaltakról a képviselő-testületet legalább évente tájékoztatja és kezdeményezi az általa szükségesnek tartott intézkedést. (7) A képviselő-testület a tanácsnok részére a külön rendeletben szabályozott képviselői tiszteletdíjon felül, magasabb tiszteletdíjat vagy egyéb juttatást nem állapít meg
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a képviselő-testület hivatala
22. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el.
(2) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.
(3) Az alpolgármester konkrét feladatát a polgármester esetenként határozza meg.
(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselőtestület ülését a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(5) A polgármester – pályázat alapján, a jogszabályban meghatározott képesítési követelményeknek megfelelően határozatlan időre jegyzőt nevez ki.
(6) A jegyző ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésépben foglalt feladatokat, egyéb főbb feladatai:
Társulások
23. § (1) A Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:
Az önkormányzat gazdasági alapjai
24. § (1) Az Önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik.
(2) Az önkormányzat vagyonát elsődlegesen a kötelező közszolgáltatások biztosítása érdekében kell hasznosítani. Az önként vállalt feladatok céljára vagyonfelhasználásra akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat a vagyonával a törvényen alapuló közszolgáltatásokat teljesítette.
(3) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat adott évi költségvetési rendeletben meghatározottak szerint a költségvetés végrehajtásáról saját hatáskörben döntsön.
(5) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a képviselő-testület az Önkormányzat nemzeti vagyonáról szóló 9/2012.(IX.07.) rendeletben állapítja meg.
(6) A kormányzati funkciókat a 3. számú függelék tartalmazza.
Nemzetiségi önkormányzat
25. § (1) Az Önkormányzat a Taktaszada Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket a roma nemzetiségi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban szabályozott módon.
(2) A Képviselő-testület a rendelkezésre álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az Önkormányzat költségvetési rendeletének keretein belül – a Taktaszada Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat (továbbiakban: RNÖ) részére a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a következők szerint.
(3) Helyiséghasználat biztosítása:
Záró rendelkezés
26. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testületének az 4/2018. (V.14.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
1. véleményezi a költségvetési javaslatot, a költségvetés végrehajtásáról szól beszámolót, zárszámadást
2. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek és kiadások alakulását különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat
3. vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások indokait és gazdasági megalapozottságát
4. véleményezi az önkormányzat kiemelt forrásigényű elképzeléseit
5. ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését
6. az önkormányzat bevételeinek emelésével kapcsolatban javaslatot tehet önkormányzati rendelet alkotására, a meglévők módosítására
7. valamennyi vagyonhasznosításra vonatkozó javaslatot véleményez a tulajdonosi döntést megelőzően.
8. a javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.
Jogi- Ügyrendi- és Szociális bizottság:
1. A képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén a Bizottság elnöke hívja össze és vezeti
2. A képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendelettervezetet véleményezi és javaslatával látja el.
3. A polgármester foglalkoztatási jogviszonyával kapcsolatban:
fegyelmi eljárást kezdeményezhet vele szemben bármely képviselő és bizottság, - elrendeléséről a Bizottság véleményének kikérése után - a képviselőtestület minősített többséggel dönt.
4. A polgármester, a jogszabályban megjelölt összeférhetetlenségi okot öt napon belül jelzi a Bizottság elnökének. A polgármester a külön jogszabályban meghatározott közigazgatási tevékenységért a közszolgálati szabályok szerint felel.
5. A képviselőtestület felterjesztési jogkörének gyakorlásához bekéri az illetékes bizottság véleményét, állásfoglalását.
6. Ellátja az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapításával kapcsolatos feladatok
7. Nyilvántartja és ellenőrzi, kezeli és őrzi a Képviselő-testület tagjai, a nem a Képviselő-testület tagjai közül választott bizottsági tagok, valamint a velük egy háztartásban élő közeli hozzátartozóik vagyonnyilatkozatait,
8. Titkos szavazások lebonyolítása
9. Elbírálja a szociális rászorultságtól függő pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe átutalt kérelmeket.
10. Elbírálja a gyermekvédelmi támogatásokról és a gyámügyi ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben, hatáskörébe átutalt kérelmeket.
2. melléklet
1.4 A szociális kérelmek esetében a képviselő-testület a polgármesterre illetve a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottságra ruház át hatáskört, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 3/2015.(III.06.) önkormányzati rendelet szerint.A szociális kérelmek esetében a képviselő-testület a polgármesterre, a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottságra, illetve a jegyzőre ruház át hatáskört, a települési támogatásról és egyéb szociális ellátásáról szóló 5/2021.(IV.19.) önkormányzati rendelet szerint.
2. A gyermekvédelmi támogatásokról és a gyámügyi ellátásokról szóló 9/1999.(IV.28.) önkormányzati rendeletben meghatározott kérelmek esetében a Képviselőtestület a polgármesterre és a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottságra ruház át hatáskört.
3. Az önkormányzat költségvetésének elfogadását követően a polgármesterre ruházza át a költségvetési rendeletben meghatározott összegig az átcsoportosítás jogát.
4. A Közúti közlekedésről szóló 1988.évi I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott önkormányzati közútkezelői hatáskörbe tartozó ügyeket a Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át.
5. A közterületek használatáról szóló 8/2013. (IX.13.) önkormányzati rendeletben a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a filmforgatási célú közterület használattal összefüggő hatásköröket.
6. Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó szabályokról szóló 13/2003.(VIII.29.) önkormányzati rendeletben a Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át a bérlő személyének kiválasztása és a bérlet tárgyának meghatározását.
7.5 Az önkormányzat költségvetésének elfogadását követően a polgármesterre ruházza át az alap felhasználását, a Környezetvédelmi Alapról szóló 23/2019.(XI.25.) önkormányzati rendeletben előírtak szerint.
8.6 A Taktaszada Község Településképének védelméről szóló 19/2017. (XII.30.) önkormányzati rendeletben rögzítettek szerint, a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a hatáskört.
9.7 Taktaszada Község Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló 3/2021.(II.16.) önkormányzati rendeletében rögzítettek szerint a jegyzőre ruházza át a hatáskört
A 4. § (4) bekezdése a Taktaszada Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (2) bekezdése a Taktaszada Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (IV. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 20/A. §-t a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2020. (III. 16.) önkormányzati rendelete szövege iktatta be.
A 2. melléklet 1. pontja a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 1. pontjával megállapított szöveg.
A 2. melléklet 7. pontját a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 2. pontja iktatta be.
A 2. melléklet 8. pontját a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 3. pontja iktatta be.
A 2. melléklet 9. pontját a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testülete 9/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 4. pontja iktatta be.