Jánosháza Város Képviselő testületének 7/2019. (X.22.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2025. 03. 05 16:15Jánosháza Város Képviselő testületének 7/2019. (X.22.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Jánosháza Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, továbbá a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Jánosháza Város Önkormányzata. Az Önkormányzat székhelye: Jánosháza, Batthyány u. 2.
2. §1 A szervezeti és működési szabályzat tartalmazza
a) a képviselő-testületi ülés összehívására,
b) a Képviselő-testület ülésére,
c) a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére,
d) a közmeghallgatásra,
e) a Képviselő-testület bizottságaira,
f) az önkormányzati rendeletre és határozatra,
g) a vagyonnyilatkozat kezelésére,
h) a képviselői kötelezettségszegés következményeire és
i) a helyi népszavazásra
vonatkozó szabályokat.
2. A képviselő-testületi ülés összehívása
3. § A Képviselő-testület évente szükség szerint, de legalább hat ülést tart.
4. § (1)2 A polgármester a Képviselő-testület ülését az (1a) bekezdésben meghatározott kivétellel elektronikus levélben hívja össze.
(1a)3 Sürgős esetekben a Képviselő-testület ülésének összehívása telefonon is történhet.
(2) A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket, amennyiben azok a meghívó kiküldésekor rendelkezésre állnak.
(3) Írásban kell megküldeni
a) a rendelet tervezetét és indokolását,
b) a költségvetést,
c) a zárszámadást és
d) az átfogó programterveket.
(4)4 A meghívót lehetőség szerint úgy kell kiküldeni, hogy azt az érintettek legalább három munkanappal az ülés időpontja előtt kézhez kapják. Sürgős ügy tárgyalása esetén az ülés három munkanapon belüli időpontra is összehívható.
(5)5 A képviselő-testületi ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot hirdetmény útján értesíteni kell az Önkormányzati Hivatal Jánosháza, Batthyány u. 2. szám alatt található hirdetőtábláján (a továbbiakban: hirdetőtábla) történő kifüggesztéssel, az önkormányzat hivatalos honlapján (www.janoshaza.hu) és közösségi média felületein történő megjelenítéssel.
(6) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze.
(7) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni a településen székhellyel rendelkező azon egyesületek képviselőit, amelyek működésükről tájékoztatták a polgármestert. A tájékoztatáshoz csatolni kell az egyesület alapszabályát. A tájékoztatásban meg kell jelölni
a) a civil szervezet azon képviselőjét, aki a szervezet képviseletére a testületi ülésen jogosult,
b) a civil szervezet elektronikus elérhetőségét, amelyre a meghívót kézbesíteni kell.
(9) Az ülésen a (7) bekezdés alapján meghívott egyesület képviselőjét az egyesület tevékenységi körébe tartozó napirendekkel kapcsolatban tanácskozási jog illeti meg.
(10) Az egyesületek és az önkormányzat szorosan együttműködik az önkormányzati rendezvények megtartásában és az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak megvalósításában.
3. A Képviselő-testület ülése
5. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületi ülést a korelnök vezeti.
(2) Az ülésvezető
a) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét,
b) megnyitja az ülést,
c) javaslatot tesz két fő jegyzőkönyv-hitelesítő személyére,
d) előterjeszti a napirendi javaslatot,
e) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat, rendelettervezeteket,
g) biztosítja a képviselők kérdezési és bejelentési jogának gyakorlását,
h) az ülést berekeszti.
(3)6 A Képviselő-testület a napirend tárgyalása előtt a polgármester előterjesztése alapján dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló és a polgármester két ülés között végzett tevékenységről, a legfontosabb eseményekről szóló tájékoztató elfogadásáról.
6. § (1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata. Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve köteles megtenni:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időintervallumot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
b) rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
c) figyelmezteti azt az ülésen, közmeghallgatáson jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja.
(2) A ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.
7. § (1) A Képviselő-testület ülésén a képviselőknek és a tanácskozási joggal megjelenteknek van hozzászólási joga.
(2) A Képviselő-testület ülésén a Jánosháza székhellyel működő egyesület képviselője az egyesület tevékenységi körébe tartozó napirendekkel kapcsolatban tanácskozási joggal vesz részt.
(3) Az ülésen megjelent választópolgárok a napirendhez kapcsolódóan a polgármester engedélyével kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak.
(4) Közmeghallgatás alkalmával a választópolgárok kérdezési és hozzászólási joga nem korlátozható.
(5) A hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A hozzászólás időtartama négy perc. Ugyanazon napirend esetén két alkalommal van lehetőség hozzászólásra, az ismételt hozzászólás időtartama a kettő percet nem haladhatja meg.
(6) A jegyző legkésőbb a vita lezárását követően köteles jelezni a Képviselő-testületnek, ha a meghozni kívánt határozatot vagy a megalkotni kívánt rendeletet jogszabálysértőnek tartja. A jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(7)7
8. § (1) A Képviselő-testület tagjai nyílt szavazásnál szavazatukat kézfelemeléssel adják le.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét, és a jelenlévő képviselők a nevük felolvasásakor „igen”-nel, nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
9. § (1) A titkos szavazáshoz a Képviselő-testület tagjai közül a polgármester javaslatára szavazatszámláló bizottságot választ.
(2) A titkos szavazás szavazólapon, a szavazatszámláló bizottság tagjainak jelenlétében történik, oly módon, hogy a bizottság tagjai a leadott szavazatokat nem láthatják.
(3) A titkos szavazás szavazólapján fel kell tüntetni a határozati javaslatot, továbbá az „igen” a „nem” és a „tartózkodom” feliratot. A szavazás a feliratok valamelyikének aláhúzásával történik. Érvénytelen az a szavazólap, amelyen egyik felirat sincs aláhúzva, vagy amelyiken kettő vagy annál több felirat van aláhúzva.
(4) A képviselő a szavazólapot urnában helyezi el.
(5) A szavazást követően a szavazatszámláló bizottság megállapítja a szavazás eredményét, és tájékoztatja arról a polgármestert. A polgármester kihirdeti a szavazás eredményét.
(6) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi.
10. § (1) A napirendi pontok megtárgyalása után a képviselők bejelentést tehetnek, kérdést intézhetnek a polgármesterhez, a bizottság elnökéhez és a jegyzőhöz.
(2) A bejelentésre, kérdésre a választ lehetőleg a Képviselő-testület ülésén azonnal, ha ez nem lehetséges, nyolc napon belül írásban kell megadni.
(3) A képviselő köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni, képviselői minőségéhez, közéleti tevékenységéhez méltó magatartást tanúsítani.
(4) A képviselő távollétét - indokaival együtt - az ülés megkezdése előtt köteles bejelenteni a polgármesternek vagy a jegyzőnek.
4. A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
11. § (1) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv tartalmazza a polgármester, a jegyző és a két jegyzőkönyv-hitelesítő aláírását.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az írásos előterjesztések egy példányát és a jelenléti ívet.
(3) A nyilvános ülésről szóló jegyzőkönyvet ügyfélfogadási időben a jegyzőnél bárki megtekintheti. A jegyző a jegyzőkönyv egy példányát közzéteszi az Önkormányzat honlapján.
(4) A zárt ülés jegyzőkönyvét és mellékleteit a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítetten kell tárolni és megőrizni.
5. Közmeghallgatás
12. § (1) A közmeghallgatást a polgármester készíti elő és hívja össze.
(2)8 A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjeiről az Önkormányzat hirdetőtáblájára, hivatalos honlapjára és közösségi média felületeire a közmeghallgatás időpontját megelőzően legalább nyolc nappal kifüggesztett írásos hirdetmény útján kell értesíteni a lakosságot.
6. Lakossági fórum
13. § (1) Lakossági fórumot kell tartani a település életére, fejlődésére jelentős hatással bíró döntésekkel kapcsolatban, amennyiben lakossági fórum tartását
a) önkormányzati képviselő,
b) a településen székhellyel rendelkező civil szervezet,
c) legalább 50 fő, a településen állandó lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgár
kezdeményezi.
(2)9 A lakossági fórum tartására irányuló kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, aki a lakossági fórumot a kezdeményezés átvételétől számított nyolc napon belül köteles összehívni oly módon, hogy a meghívót a lakossági fórum időpontja előtt legalább nyolc, de legfeljebb tizenöt nappal ki kell függeszteni az önkormányzat hirdetőtáblájára és közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos honlapján és közösségi média felületein.
(3) A lakossági fórumot a polgármester vezeti.
(4) A lakossági fórumon szót kell adni a településen állandó lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárnak, továbbá a településen székhellyel rendelkező civil szervezet képviselőjének.”
7. A Képviselő-testület bizottságai
14. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai
a) a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság,
b) a Kulturális és Szociális Bizottság,
c)10 a Sport, Rendészeti és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottsága,
d)11 a Közbeszerzési Bizottság.
(2)12 A bizottságok létszáma hét fő.
15. § (1) A Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság
a) közreműködik az Önkormányzat gazdasági programja és költségvetése kidolgozásában,
b) véleményezi a költségvetési és a zárszámadási rendelet tervezetét,
c) véleményt nyilvánít a helyi adók bevezetéséről, mértékéről eltörléséről,
d) figyelemmel kíséri az önkormányzati intézmények pénzügyi tevékenységét,
e) javaslatot tesz a polgármester illetményének, az alpolgármester, a képviselők és a bizottsági tagok tiszteletdíjának emelésére,
f) figyelemmel kíséri az Önkormányzat fejlesztési feladatainak végrehajtását, Jánosháza és mikrotérsége fejlesztési lehetőségeit,
g) közreműködik a városfejlesztési koncepciók, programok, kialakításában,
h)13
i) nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, a képviselők, a külsős bizottsági tagok valamint hozzátartozóik vagyonnyilatkozatait,
j) kivizsgálja a polgármester és képviselők ellen kezdeményezett összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos bejelentéseket, döntési javaslatát a Képviselő-testület elé terjeszti,
k) ellenőrzi az önkormányzat gazdasági tevékenységét.
(2) A Kulturális és Szociális Bizottság
a) véleményt nyilvánít az önkormányzati intézmények vezetőinek kinevezése előtt,
b) kapcsolatot tart a település oktatási, kulturális, egészségügyi és szociális intézményeivel, közreműködik az ezeket érintő fejlesztési tervek kidolgozásában,
c) közreműködik az oktatási, kulturális és egészségügyi témájú előterjesztések előkészítésében,
d) együttműködik a település civil szervezeteivel, segíti tevékenységüket,
e) átruházott hatáskörben dönt a települési támogatás iránti kérelmek elbírálásáról.
(3) A Sport, Rendészeti és Nemzetközi Kapcsolatok Bizottsága
a) együttműködik a településen működő sportegyesületekkel,
b) közreműködik az sport témájú előterjesztések előkészítésében,
c) figyelemmel kíséri és elősegíti a közrend és közbiztonság helyi feladatainak megoldását, elősegíti a közrend és közbiztonság helyzetének javítását,
d) bűnmegelőzési programokat indít, összehangolja és koordinálja az e területen tevékenykedő állami és civil szervezetek munkáját,
e) koncepciót dolgoz ki az ifjúságvédelem, a gyermekkorú bűnözés, a kábítószer-fogyasztás, -terjesztés, a családon belüli erőszak megelőzése és visszaszorítása érdekében,
f) tájékoztató rendszert dolgoz ki az áldozatvédelem, az egységes városi bűnmegelőzési felvilágosító és tájékoztató tevékenység terén,
g) ápolja és előmozdítja a testvérvárosi kapcsolatokat,
h) javaslatot tesz a képviselő-testületnek a nemzetközi kapcsolatépítés fő irányaira.
(4)14 A Közbeszerzési Bizottság javaslata alapján dönt a Képviselő-testület
a) a közbeszerzési eljárást megindító ajánlati felhívás, részvételi felhívás, ajánlattételi felhívás vagy közvetlen részvételi felhívás tartalmáról, így különösen az ajánlattevők, részvételre jelentkezők gazdasági és pénzügyi helyzetére, műszaki és szakmai alkalmasságra vonatkozó alkalmassági követelmények, a műszaki leírás meghatározásáról, meghívottak köréről,
b) a lefolytatott közbeszerzési eljárásban az ajánlattevők, illetve részvételre jelentkezők alkalmasságáról, alkalmatlanságáról, kizárásáról, az ajánlatok részvételi jelentkezések érvényességéről, valamint a közbeszerzési eljárást lezáró, a nyertes ajánlattevő illetve adott esetben a második helyezett kiválasztására irányuló, illetve az eljárás eredménytelenségéről szóló döntés meghozataláról,
c) tárgyalásos eljárásnál a tárgyalásformájáról, menetéről, illetve a többfordulós tárgyalás lehetőségéről,
d) a közbeszerzési eljárás nyerteséről.
(5)15 A Közbeszerzési Bizottság
a) ellenőrzi a város által támogatott rendezvények számláit,
b) kapcsolatot tart a kivitelezőkkel a műszaki átadásig,
c) ellenőrzi a beruházások lebonyolítását.
(6)16 A Közbeszerzési Bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vesz a közbeszerzési eljárás lebonyolításával megbízott közbeszerzési szakértő.
16. § (1) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.
(2) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert és a jegyzőt,
(3) A bizottság tagja a jegyzőtől a bizottság feladatkörébe tartozó ügyben információt és tájékoztatást kérhet.
8. A polgármester, az alpolgármester és a jegyző
17. § (1) A polgármester tisztségét főállásban, az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége illetve egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a pénzügyi csoportvezető látja el.
9. A közös önkormányzati hivatal
18. § A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése: Jánosházi Közös Önkormányzati Hivatal.
9/A.17 Együttműködés Jánosháza Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatával
18/A. §18
18/B. §19 (1) Jánosháza Város Önkormányzata együttműködik Jánosháza Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatával (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat).
(2) Jánosháza Város Önkormányzata a Nemzetiségi Önkormányzattal kötött megállapodás, valamint a nemzetiségek jogairól szóló törvényben foglaltak alapján biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket az alábbiak szerint:
a) igény szerint, de legalább havonta 32 órában ingyenes helyiséghasználatot biztosít a Jánosházi Közös Önkormányzati Hivatal épületében,
b) a Jánosházi Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével
ba) végzi a testületi és tisztségviselői döntések előkészítését, biztosítja a döntések végrehajtását,
bb) biztosítja a gazdálkodással kapcsolatos nyilvántartási és adminisztratív feladatok ellátását,
bc) segíti a Nemzetiségi Önkormányzat pályázati lehetőségeinek a feltárását és a pályázatok elkészítését.
(3) A (2) bekezdés a) pontjában meghatározott helyiséget Jánosháza Város Önkormányzata használatra alkalmas állapotban, irodabútor felszereléssel együtt biztosítja Jánosháza Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata részére.
10. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
19. §20 (1) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi hatásköreit
a) pályázat, támogatás iránti kérelem benyújtása,
b) munkaszerződés, közfoglalkoztatási szerződés megkötése,
c) közterület-használat engedélyezése, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény szerinti a közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyása,
d) tulajdonosi hozzájárulás, közútkezelői hozzájárulás kibocsátása,
e) lakások, helyiségek bérbeadása, helyiséghasználat engedélyezése, lakbérbeszámítás, helyiséghasználati díj beszámításának engedélyezése,
f) az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről való gondoskodás,
g) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás megállapítása, a halálesetre tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás és a gyermekszületési támogatás megállapítása,
h) vélemény adás a jogszabályban meghatározott építésügyi hatósági engedélykérelemhez,
i) településképi bejelentési eljárás lefolytatása az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött építési tevékenység, reklámelhelyezés és rendeltetésmódosítás tekintetében,
j) településképi véleményezési eljárás és településképi bejelentési eljárás lefolytatása, településképi kötelezés kiadása és bírság kiszabása, a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtásának foganatosítása,
k) az 1.000.000,- Ft-ot meg nem haladó értékű követelésekről való lemondás,
l) önkormányzati igény érvényesítésével kapcsolatos fizetési meghagyás kibocsátásának kezdeményezése, kereset előterjesztése, peren kívüli megállapodás elfogadása, végrehajtási eljárással kapcsolatos indítvány előterjesztése,
m) a kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás,
n) a tartalék terhére a kiemelt kiadási előirányzatok megemelése,
o) a B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről, a B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, a B6. Működési célú átvett pénzeszközök és a B7. Felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain megtervezett költségvetési bevételi előirányzatok módosítása a bevételhez kapcsolódó célnak megfelelő költségvetési kiadási előirányzatok egyidejű módosításával.
(2) A Képviselő-testület a Kulturális és Szociális Bizottságra ruházza az (1) bekezdés i) pontjában nem említett települési támogatás iránti kérelem elbírálására vonatkozó hatáskörét.
(3) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza az alábbi hatásköreit
a) a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás elkövetőjével szemben közigazgatási bírság kiszabásának,
b) a közösségi együttélés alapvető szabályainak megfelelő tevékenység elvégzésére kötelezés.
(4) A Képviselő-testület a Jánosháza és Térsége Intézményfenntartó Társulás társulási tanácsára ruházza az alábbi hatásköreit
a) a Batthyány Lajos Általános Művelődési Központ (jelen bekezdésben a továbbiakban: Intézmény) feletti fenntartói jogok gyakorlása,
b) az Intézmény költségvetésének jóváhagyása, a gazdálkodásról szóló beszámoló elfogadása,
c) az intézményvezető kinevezése, megbízása, vezetői megbízásának visszavonása,
d) az Intézmény szervezeti és működési szabályzatának, minőségirányítási programjának, nevelési programjának, házirendjének, egyéb szabályzatainak jóváhagyása,
e) az Intézmény ellenőrzése, az intézményi feladatok végrehajtásának értékelése, a pedagógiai szakmai munka eredményességének értékelése,
f) az óvodai, bölcsődei nyitva tartás, takarítási szünet, beiratkozási időpont megállapítása,
g) az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számának meghatározása, továbbá a csoport átlaglétszámtól való eltérésének engedélyezése,
h) pályázat, támogatás iránti kérelem benyújtása, támogatási szerződés elfogadása,
i) munkaszerződés megkötése.
(5) A Képviselő-testület a Kemenesaljai Szociális, Gyermekjóléti és Egészségügyi Intézményfenntartó Társulás társulási tanácsára ruházza az alábbi hatásköreit
a) a Népjóléti Szolgálat (jelen bekezdésben a továbbiakban: Intézmény) feletti fenntartói jogok gyakorlása,
b) az Intézmény költségvetésének jóváhagyása, a gazdálkodásról szóló beszámoló elfogadása,
c) az Intézmény ellenőrzése,
d) az intézményvezető kinevezése, megbízása, vezetői megbízásának visszavonása,
e) az Intézmény szervezeti és működési szabályzatának, szakmai programjának, házirendjének jóváhagyása.
11. Az Önkormányzat kormányzati funkciói
20. § Az Önkormányzat kormányzati funkcióit a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
12. Az önkormányzati rendelet és határozat
21. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a képviselő,
b) a bizottság,
c) a polgármester vagy
d) a jegyző.
(2) A képviselő a Képviselő-testület ülésén az önkormányzati rendelet tárgyának, a szabályozás céljának megjelölésével illetőleg a szabályozás lényegi tartalmi elemeinek ismertetésével kezdeményezheti rendelet megalkotását. A kezdeményezés törvényességével kapcsolatban a jegyző lehetőség szerint a Képviselő-testület ülésén állást foglal. A kezdeményezés alapján a jegyző a rendelettervezetet a soron következő rendes képviselő-testületi ülésre előkészíti, vagy amennyiben azt állapítja meg, hogy a rendelet megalkotása Alaptörvénybe vagy más jogszabályba ütközik, e tényről tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(3) Az önkormányzati rendeletek előkészítése a jegyző feladata.
(4) A Képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő rendelet előkészítéséhez elveket, szempontokat állapíthat meg. A rendelettervezetet a polgármester az érdemi vita előtt hirdetőtáblán vagy az Önkormányzat honlapján közszemlére teheti.
(5)21 Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. Az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni a Nemzeti Jogszabálytár azon felületére mutató hivatkozást, ahol az Önkormányzat rendeletei elérhetők.
(6) A rendeletekről a jegyző minden évben 1-gyel kezdődő sorszámozással nyilvántartást vezet, amely tartalmazza a rendelet számát és címét.
22. § (1) A határozatokat évenként 1-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni, fel kell tüntetni az évszámot. Az évszámot követően zárójelben az ülés hónapját (római számmal) és napját (arab számmal) kell feltüntetni
(2) A határozat első részében tartalmazza a Képviselő-testület döntését, második részében végrehajtás felelősét, valamint a végrehajtás határidejét. Nem kell külön határidőt megjelölni azon határozatok esetében, amelyeknél a Képviselő-testület valamilyen tény, esemény tudomásul vételéről döntött, és további intézkedést nem igényel.
(3) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, melyet minden évben 1-től kezdődő sorszámozással kell ellátni.
(4) A képviselő a képviselő-testület ülésén kezdeményezheti határozat elfogadását. A kezdeményezés ismertetni kell a határozat meghozatalának indokát, célját és a határozati javaslat pontos szövegét. A határozati javaslat törvényességéről a jegyző véleményt nyilvánít. A határozati javaslat szavazásra bocsátásáról az ülésvezető dönt.
13. A vagyonnyilatkozatok kezelése
23. § (1) A vagyonnyilatkozatokat egy példányban, személyenként külön-külön kell benyújtani zárt borítékban a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság (e §-ban a továbbiakban: Bizottság) elnöke részére. A Bizottság elnöke a leadott vagyonnyilatkozatokról nyilvántartást vezet. A vagyonnyilatkozat őrzésének technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(2) A polgármester illetve a képviselők vagyonnyilatkozata ügyfélfogadási időben az Önkormányzati Hivatal hivatali helyiségében tekinthető meg.
(3) A betekintési szándékot írásban a polgármesterhez kell bejelenteni, aki ezt haladéktalanul, de legkésőbb három munkanapon belül továbbítja a Bizottság elnökéhez. A Bizottság elnöke a betekintőt három munkanapon belül írásban értesíti a vagyonnyilatkozat megtekintésének időpontjáról. Az értesítést úgy kell kézbesíteni, hogy azt a betekintő a betekintés időpontja előtt legalább nyolc nappal megkapja.
(4) A vagyonnyilatkozat megtekintése során a betekintőn kívül a Bizottság legalább két képviselő tagjának is jelen kell lennie.
14. A képviselői kötelezettségszegés következményei
24. § (1) Ha a képviselő a (2) bekezdésben meghatározott kötelezettségeit megszegi, a Képviselő-testület a képviselő tiszteletdíját legfeljebb 25%-kal, legfeljebb tizenkét havi időtartamra csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.
(2) Kötelezettségszegésnek minősül
a) a kétszeri igazolatlan távollét a képviselő-testületi és a bizottsági ülésről,
b) a testületi megbízás nem teljesítése,
c) a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség teljesítésének elmulasztása,
d) a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő fogalmazás,
e) figyelmeztetés utáni ismételt rendzavarás.
(3) A képviselő-testület a tiszteletdíj-csökkentés mértékének és időtartamának megállapításakor mérlegeli a kötelezettségszegés súlyát, következményeit és ismétlődő jellegét.
15. Helyi népszavazás
25. § Helyi népszavazást legalább 440 választópolgár kezdeményezhet.
16. Záró rendelkezések
26. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2014. (X.20.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
1 |
11130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|||||||
2 |
13320 |
Köztemető-fenntartás és -működtetés |
|||||||
3 |
13330 |
Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés |
|||||||
4 |
13350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|||||||
5 |
32020 |
Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenység |
|||||||
6 |
41231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
|||||||
7 |
41232 |
Start-munkaprogram - Téli közfoglalkoztatás |
|||||||
8 |
41233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|||||||
9 |
41237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
|||||||
10 |
42180 |
Állat-egészségügy |
|||||||
11 |
45120 |
Út, autópálya építése |
|||||||
12 |
45160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|||||||
13 |
47120 |
Piac üzemeltetése |
|||||||
14 |
52020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|||||||
15 |
52030 |
Szennyvíziszap kezelése, ártalmatlanítása |
|||||||
16 |
52080 |
Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése |
|||||||
17 |
61020 |
Lakóépület építése |
|||||||
18 |
63020 |
Víztermelés, -kezelés, -ellátás |
|||||||
19 |
63080 |
Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
|||||||
20 |
64010 |
Közvilágítás |
|||||||
21 |
66010 |
Zöldterület-kezelés |
|||||||
22 |
66020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|||||||
23 |
72111 |
Háziorvosi alapellátás |
|||||||
24 |
72112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
|||||||
25 |
72311 |
Fogorvosi alapellátás |
|||||||
26 |
72450 |
Fizikoterápiás szolgáltatás |
|||||||
27 |
74031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
|||||||
28 |
74032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
|||||||
29 |
76062 |
Település-egészségügyi feladatok |
|||||||
30 |
81030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|||||||
31 |
81041 |
Versenysport- és utánpótlás- nevelési tevékenység és támogatása |
|||||||
32 |
81045 |
Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
|||||||
33 |
82042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
|||||||
34 |
82043 |
Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme |
|||||||
35 |
82044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|||||||
36 |
82061 |
Múzeumi gyűjteményi tevékenység |
|||||||
37 |
82063 |
Múzeumi kiállítási tevékenység |
|||||||
38 |
82064 |
Múzeumi, közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység |
|||||||
39 |
82091 |
Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|||||||
40 |
82092 |
Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|||||||
41 |
83050 |
Televízió- műsor szolgáltatása és támogatása |
|||||||
42 |
86030 |
Nemzetközi kulturális együttműködés |
|||||||
43 |
86090 |
Egyéb szabadidős szolgáltatás |
|||||||
44 |
91140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
|||||||
45 |
96015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
|||||||
46 |
96025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
|||||||
47 |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|||||||
48 |
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
|||||||
49 |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
A 2. § a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (1) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. § (1a) bekezdését a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 4. § (4) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (5) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. § (3) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 7. § (7) bekezdését a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 12. § (2) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (2) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 14. § (1) bekezdés c) pontja a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 14. § (1) bekezdés d) pontját a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
A 14. § (2) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 15. § (1) bekezdés h) pontját a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 15. § (4) bekezdését a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 15. § (5) bekezdését a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 15. § (6) bekezdését a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
A 9/A. alcímet a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (X. 1.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte. A 9/A. alcím címe a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 18/A. §-t a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 18/B. §-t a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.
A 19. § a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 21. § (5) bekezdése a Jánosháza Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 20.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.