Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 06. 08

Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.06.08.

Ebergőc község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Ebergőc Község Önkormányzatára és az Önkormányzat szerveire, tisztségviselőire.

(2) A rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdésben említett szervek és személyek feladat-és hatáskörére, továbbá a képviselő-testület és szervei (bizottságok, polgármester, hivatal, jegyző) működési rendjére.

Az önkormányzat hivatalos megnevezése

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Ebergőc község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 9451. Ebergőc, Kossuth L. u. 16.

(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Ebergőc község közigazgatási területe.

(4) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet: Ebergőc község Önkormányzatának Képviselő-testülete.

(5) A képviselő-testület hivatalának neve: Sopronkövesdi Közös Önkormányzati Hivatal Rövidített neve: Sopronkövesdi KÖH

(6) Az önkormányzat jogi személy.

Az önkormányzat jelképei, díjak és kitüntetések

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.

(3) A képviselő-testület által adományozható díjakat és kitüntetéseket külön rendelet határozza meg

A képviselő-testület tagjai

4. §

(1) A képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.
(2) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.
(3) A képviselők névsorát a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza, a változásokat a jegyző 3 munkanapon belül átvezeti.
A képviselő-testület és működése

5. § (1) A képviselő-testület, alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A rendes testületi ülést úgy kell írásban összehívni, hogy a meghívót, annak mellékleteivel együtt, legalább az ülést megelőző három nappal kézhez kapják a meghívottak.

(3) A (2) bekezdésben leírtaktól rendkívüli esetben el lehet térni azzal a feltétellel, ha a képviselő-testület valamennyi tagja értesül az ülésről.

(4) Az ülésre a napirenddel közvetlenül érintett és Ebergőcön székhellyel rendelkező intézmények, társadalmi szervezetek képviselőit meg kell hívni, akik az ülésen - tevékenységi körükben — tanácskozási joggal vehetnek részt. A községben működő önszerveződő közösségek listáját az 1. számú melléklet tartalmazza.

6. § Amennyiben a képviselő-testület a meghívóban szereplő időpontot követő 30 percen belül nem válik határozatképessé, az ülés elmarad.

7. § (1) A képviselő-testület tagjai az ülésen a napirend jóváhagyását megelőzően rendkívüli esetben tehetnek napirendi javaslatot. A javaslatról a képviselő-testület a napirend határozattal történő jóváhagyásával dönt.

(2) Az (1) bekezdésben leírt esetekben a napirend előadója a javaslatot tevő képviselőtestületi tag lesz.

(3) A már elfogadott, de az ülésen még nem tárgyalt napirendi pont elnapolásáról a képviselőtestület minősített többséggel dönt.

8. § (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása a napirendi pont előadójának előterjesztésével

kezdődik. A napirend tárgyalása során biztosítani kell, hogy a képviselő-testület tagjai és

napirendhez meghívottak, valamint a jegyző, ismertethesse az előterjesztéshez, illetőleg a napirendhez kapcsolódó véleményét, javaslatait. Az ülés vezetője ismételten csak akkor köteles szót adni, ha a hozzászólás a korábbiakhoz képest érdemben új véleményt tartalmaz.
(2) A rendelet-tervezet jóváhagyásáról és a határozati javaslatról történő szavazást megelőzi a módosító javaslatról történő szavazás. Több módosító javaslatról, ezen előterjesztésének időrendjében kell egyenként szavazni.
(3) Amennyiben nyilvánvaló, hogy az ülésen tárgyalt napirendi pontban nem születik döntés, a napirendi pontot az ülés vezetője a soron következő képviselő-testületi ülésre elnapolhatja.

9. § Az ülés vezetője köteles az ülés rendjét fenntartani. Ennek érdekében jogosult:

a) a rendzavarótól megvonni a szót;

b) a rendzavarót rendre utasítani;

c) ismételt rendreutasítást követően a rendzavarót — a képviselő-testület tagja kivételével — az ülésteremből kiküldeni.

A képviselő-testületi döntés meghozatalának módjai
Nyílt szavazás

10. § (1) A szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok megszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.

(3) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók számát.

Névszerinti szavazás 11. §
(1) A képviselő-testület az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint névszerinti szavazást tart, melyről vita nélkül egyszerű többséggel dönt.
(2) Név szerinti szavazásnál a jegyző ABC - sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, a képviselők "igen"-nel, vagy "nem"-mel szavazhatnak. A polgármester utoljára szavaz.
(3) A jegyző a szavazatokat a névsorban feltünteti, összeszámolja az eredményt és azt átadja a levezető elnöknek, aki kihirdeti az eredményt.
(4) A névszerinti szavazáshoz igénybevett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

Titkos szavazás

12. §

(1) Bármely képviselő javaslatára minősített szótöbbséggel hozott határozata szerint a képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat vagy köteles tartani.
(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
(3) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
A képviselő-testület ülése az Mötv. 46. § (1) bekezdése szerint nyilvános, a képviselő-testület zárt ülést a Mötv.46. § (2) bekezdése szerinti esetben tart, illetve tarthat.

A képviselő-testület döntései

14. § (1) A képviselő-testület határozatának tervezetét a napirendi pont előadója készíti el és terjeszti elő, legkésőbb az ülésen.

(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza a döntést szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtásért felelős személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(3) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: határozat sorszáma/döntés éve (hónapja, napja) határozat.

15. § (1) Az önkormányzati rendelet jogszabályszerkesztését a jegyző végzi.

(2) A rendelet megjelölése a következő:

Röjtökmuzsaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/kihirdetés éve (hónapja, napja) önkormányzati rendelete / a rendelet címe.
(3) A képviselő-testület rendeletét a jegyző a Hivatal központi hirdetőtáblájára — 15 napra történő kifüggesztéssel - hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének tényét a rendeletre záradékként rá kell vezetni.

Minősített többség

16. §

Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének egybehangzó szavazata) szükséges az Mötv. 50. §-ban kötelezően előírtakon kívül:
a) a helyi népszavazás elrendeléséhez, kitüntetések és elismerő címek alapításához;
b) a gazdasági program elfogadásához, a költségvetési rendelet és a gazdasági program
végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásáról szóló döntéshez, a hitelfelvételhez, a kötvénykibocsátáshoz, a kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz, államháztartáson kívüli forrás, valamint közösségi célú alapítvány és alapítványi forrás átvételéhez, átadásához;
c) közterület elnevezéséhez, köztéri szobor, műalkotás állításához;
d) a bíróságok ülnökeinek megválasztásához;
e) állásfoglaláshoz intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;
f) a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyásához;
g) területszervezési kezdeményezéshez.

A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

17. § (1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét a polgármester, a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet a képviselő-testület ülését követő 15 napon belül — a Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás Modul elektronikus felületén keresztül — a jegyző megküldi a Kormányhivatalnak.

(2) A jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző az előterjesztésekkel együtt megőrzi.

A képviselő-testület bizottságai

18. § (1) A képviselő-testület, tagjaiból állandó bizottságként háromfős Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság feladata:

a) a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása.;

b) a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének kivizsgálása;

c) titkos szavazás lebonyolítása.

(3) Az Ügyrendi bizottság által ellátandó feladatok részletes leírását a 2. számú melléklet, elnökének és tagjainak felsorolást a 2. számú függelék tartalmazza.

(4) A képviselő-testület valamely konkrét feladat ellátása érdekében ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság hatásköréről és összetételéről a bizottságot létrehozó határozatában dönt.

(5) A bizottságok működésére, a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy ahol a rendelet polgármestert említ, ott a bizottság elnökét kell érteni.

Közmeghallgatás

19. §

(1) A képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatási időpontjáról és helyéről legalább öt nappal korábban tájékoztatni kell a lakosságot. Meghirdetéséről és levezetéséről a polgármester gondoskodik.
Tisztségviselők

Polgármester

20. §
(1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A polgármestert tartós akadályoztatása vagy tisztsége egyidejű betöltetlensége esetén az alpolgármester, mindkettőjük tartós akadályoztatása illetőleg tisztségük egyidejű betöltetlensége esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselőtestület üléseit.
(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

Alpolgármester

21. §

A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetőleg munkájának segítésére, a polgármester javaslatára a tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbizatásban látja el a tisztségét.

Jegyző, Aljegyző

22. §

(1) Ellátja a képviselő-testület, a bizottságok, valamint a Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.
(2) Felügyeli a Hivatal tevékenységének törvényességére, ennek körében ellenőrzi a Hivatal hatósági tevékenységét, szükség esetén funkcionális, eseti és célvizsgálatot rendel el.
(3) Biztosítja a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések igazgatási, szakmai színvonalát és törvényességét, különös figyelemmel a rendelet-tervezetekre és határozati javaslatokra. Törvényességi észrevétele nélkül nem kerülhet előterjesztés a képviselő-testület elé. A döntések törvényességéért, törvényességi észrevételének megtételéért önálló felelősség terheli.
(4) A jegyző és az aljegyző a közös hivatalban részt vevő önkormányzatok hivatali kirendeltségein illetve az Ebergőci Önkormányzat hivatalában fogadóórát tart.
(5) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat az aljegyző látja el. A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége illetve tartós akadályoztatásuk esetén —legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a pénzügyi vezető látja el.
Sopronkövesdi Közös Önkormányzati Hivatal

23. § (1) Sopronkövesd, Ebergőc, Nagylózs, Pinnye és Röjtökmuzsaj községek képviselőtestületei - megállapodás alapján - igazgatási feladataik ellátására közös önkormányzati hivatalt alakítanak, amelynek működési és szervezeti felépítését a 4. számú melléklet tartalmazza.

(2) A közös önkormányzati hivatal alakítására és fenntartására kötött megállapodás, valamint a Hivatal Alapító Okirata, Szervezeti és Működési Szabályzata e rendelet 3. számú függelékét képezi.

24. § A helyi önkormányzati feladat-és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. Az önkormányzat által ellátandó alaptevékenységek kormányzati funkcióit az 5. számú melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat gazdálkodására vonatkozó szabályok

Az önkormányzat költségvetése

25. §

(1) A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. E rendeletben dönt arról, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl milyen önként vállalt feladatot és azt milyen mértékben látja el.
(2) A költségvetési rendeletet, a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően kell előkészíteni és megalkotni.
(3) A költségvetési rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti el,a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

26. §

(1) A rendelet 2019. december 20-án lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2014.(XII.12.) önkormányzati rendelet.
A rendelet kihirdetésének napja: 2019. december 11.

1. függelék a 3. melléklethez

1

Az 5. melléklet az Ebergőc Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (VI. 7.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.