Attala Község Önkormányzata 8/2019 (VIII.30..) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Hatályos: 2019. 08. 31Attala Község Önkormányzata 8/2019 (VIII.30..) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Attala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés a)-h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében az állami főépítészi hatáskörben eljáró Tolna Megyei Kormányhivatal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a kulturális örökség védelméért felelős miniszter, a Tolna Megyei Kormányhivatal örökségvédelmi hatáskörében eljáró Szekszárdi Járási Hivatala, a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, a honvédelemért felelős miniszter, valamint Attala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településfejlesztéssel, településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés helyi szabályairól szóló 10/2017. (VI.29.) önkormányzati rendeletében felsorolt partnerek véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § E rendelet célja Attala Község településképének, épített környezetének megőrzése érdekében a helyi építészeti értékvédelemmel, a településképi követelményekkel és a településkép-érvényesítési eszközökkel kapcsolatos szabályok megállapítása.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában:
1. Áttört kerítés: olyan kerítés, amelynek a kerítés síkjára merőleges átláthatósága 50%-nál nagyobb mértékben nem korlátozott.
2. Fényreklám: tartószerkezeten elhelyezett, reklám megjelenítésére alkalmas led panel, videófal, monitor.
3. Földszínek: tört, meleg színek, melyek a barna-vörös-narancs-sárga-zöldessárga színtartomány közepesen telített árnyalatai.
4. Hirdető-berendezés: hirdetések, reklámok elhelyezésére szolgáló, fixen rögzített vagy mozgó, közterületről érzékelhető szerkezet, mely képi, illetve hang effektusok megjelenítésére, valamint információk tárolására is alkalmas.
5. Információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó, valamint a CityLight és CityBoard formátumú eszköz.
6. Más célú berendezés: elsődleges funkcióját tekintve közterületi, köztéri bútor, különösen a pad, a kerékpárállvány, a hulladékgyűjtő, a telefonfülke, a reklámfelületet is tartalmazó, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés, korlát.
7. Pasztellszín: a színek világos, kis telítettségű árnyalatai, melyek között előnyben kell részesíteni a meleg árnyalatokat, mint a bézs, narancs, sárga, barna, vörös árnyalatai.
8. Rikító szín: nagy telítettségű, élénk, erőteljes, figyelemfelkeltő színek.
9. Természetes színek: zöld és árnyalatai, barna és árnyalatai, vörös és árnyalatai, fehér, szürke és árnyalatai.
10. Védett érték: helyi egyedi védelem alatt álló épület, építmény, építményrész, egyéb elem.
A helyi védelem
3. A helyi védelem célja, feladata
3. § (1) A helyi építészeti értékek minden olyan helyi építészeti, településtörténeti, községképi, néprajzi, képzőművészeti, iparművészeti szempontból jelentős egyedi, vagy együttes alkotás, annak tartozékai és részei (különösen épület, építmény, épületegyüttes, település-rész), valamint az ezeket körülvevő építészeti környezet, ami nem minősül műemléknek, műemlék jellegű értéknek, műemléki környezetnek.
(2) A helyi védelem célja Attala Község településképe és történelme szempontjából meghatározó, hagyományt őrző építészeti örökségeinek és táji értékeinek védelme, a jövő nemzedékek számára történő megóvása.
(3) A helyi értékvédelem feladata a különleges oltalmat igénylő értékek számbavétele, meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a nyilvánossággal történő megismertetése.
4. A helyi védelem fajtái
4. § (1) A helyi védelemnek két fajtája van: területi és egyedi. A területi védelem (HT) településszerkezet, vagy utcakép védelem. Az egyedi védelem egy létesítményre szól és kiterjedhet az építmény teljes külső megjelenésére (H1), vagy az építmény valamely részértékére (H2).
(2) A helyi védelem alatt álló területet és védett értékeket e rendelet 1. melléklete tünteti fel.
5. A helyi védelem alá helyezés, valamint megszüntetés szabályai
5. § (1) A helyi védelem alá helyezésre vagy annak megszüntetésére bármely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – a polgármesterhez írásban benyújtott – kezdeményezése alapján kerülhet sor. A kezdeményezésre a településrendezési eszközök keretében elkészült örökségvédelmi hatástanulmány is javaslatot tehet.
(2) A helyi védelem alá helyezésre vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a) a védelemre javasolt érték megnevezését, címét, helyrajzi számát,
b) a védelem jellegével kapcsolatos javaslatot,
c) a kezdeményezés rövid indokolását,
d) a védendő érték fotódokumentációját, helyszínrajzát,
e) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.
(3) A helyi védelem alá helyezés értékvizsgálat alapján történik. Az értékvizsgálatot és szakmai indoklást az önkormányzat készíti vagy készítteti el.
(4) A helyi védelem megszüntetésére vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a) a védelem alatt álló érték megnevezését, címét, helyrajzi számát,
b) a védelem törlésével kapcsolatos javaslat rövid indokolását,
c) a védett érték felmérési és fotódokumentációját,
d) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.
(5) A védetté nyilvánításról és a védelem megszüntetéséről írásban értesíteni kell:
a) az ingatlan tulajdonosát, kezelőjét,
b) a védetté nyilvánításra, illetve annak megszüntetésére javaslatot tevőt.
(6) Helyi védelem alá helyezésről, vagy megszüntetéséről kizárólag a Képviselő-testület hozhat – e rendelet módosítása, vagy felülvizsgálata keretében – döntést.
(7) A helyileg védett értékké nyilvánítás, illetőleg megszüntetés tényét az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni. A bejegyzés elmaradása a védettség hatályát nem érinti. Az illetékes földhivatalt a bejegyzés végett a jegyző keresi meg.
6. A védett értékek megjelölése
6. § (1) A védett értéket meg kell jelölni az erre a célra rendszeresített táblával („Védett épület”, vagy „Védett építmény”).
(2) A tábla elhelyezését a tulajdonos tűrni köteles.
(3) A tábla elkészíttetéséről, elhelyezéséről és eltávolításáról a jegyző gondoskodik.
(4) A tábla fenntartása és karbantartása a tulajdonos feladata.
7. A helyi védelem alatt álló értékek nyilvántartása
7. § (1) A védett értékekről az önkormányzat nyilvántartást vezet, amelybe bárki betekinthet.
(2) A nyilvántartás tartalmazza:
a) a védett érték megnevezését, védelmi nyilvántartási számát és azonosító adatait,
b) a védelem típusát,
c) a védett érték helymeghatározásának adatait, területi védelem esetén a védett terület lehatárolását,
d) a védelem rövid indokolását,
e) az értékeket bemutató térképet, terv és fotóanyagot,
f) a védett érték állapotfelmérésének adatait, a helyreállítási javaslatot, valamint
g) minden egyéb adatot, amely a megőrzendő érték szempontjából a védelemmel összefüggésben a nyilvántartást vezető indokoltnak tart.
8. A védettséghez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
8. § (1) A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége.
(2) A védett érték megfelelő fenntartását és megőrzését elsősorban a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.
(3) A védett épületek belső korszerűsítését, átalakítását a védettség nem akadályozza, azt az eredeti szerkezet, annak jellege és belső értékek lehetőség szerinti megtartásával kell megoldani.
9. A helyi egyedi védelemhez kapcsolódó településképi önkormányzati támogatás és ösztönző rendszer
9. § (1) A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat.
(2) A támogatás mértékét az önkormányzat Képviselő-testülete évente a költségvetésben határozza meg.
(3) A támogatás feltételeit, folyósításának, elszámolásának módját, az elvégzett munkák bizonylatolásának rendjét a támogatásban részesített tulajdonossal kötött megállapodásban kell rögzíteni.
Településképi szempontból meghatározó területek
10. Attala Község településképi szempontból meghatározó területei
10. § (1) Az önkormányzat településképi szempontból meghatározó területekként jelöli az alábbi területeket:
a) Attala falusias karakterű terület,
b) Szentivánpuszta,
c) Gazdasági területek,
d) Külterület.
(2) A településképi szempontból meghatározó területek lehatárolását a 2. melléklet tartalmazza.
11. Településkép védelme szempontjából kiemelt területek
11. § (1) Településkép védelme szempontjából kiemelt területek:
a) országos ökológiai hálózat övezete – ökológiai folyosó,
b) tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő területek övezete,
c) helyi jelentőségű védett természeti terület,
d) műemlékek és műemléki környezet,
e) régészeti lelőhelyek és régészeti érdekű területek.
(2) A településkép védelme szempontjából kiemelt területek felsorolását és lehatárolását az 1. függelék tartalmazza.
Településképi követelmények
12. Településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények
12. § (1) A 10. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott területen új épületeket, építményeket a meglévő állapothoz igazodóan kell elhelyezni és kialakítani, úgy hogy azok a történeti fejlődés során kialakult jelenlegi telekstruktúrát és helyi építészeti karaktert megőrizzék.
(2) Tetőtér csak egyszintesen építhető be.
13. § (1) A 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott területen új lakóépületek telepítésénél a meglevő beépítéshez és építészeti kialakításhoz kell illeszkedni.
(2) Tetőtér csak egyszintesen építhető be.
14. § (1) A 10. § (1) bekezdés c)–d) pontjában meghatározott területen épületet, építményt úgy kell elhelyezni, hogy telepítésével, műszaki megoldásaival alkalmazkodjon a természetes terepadottságokhoz.
(2) Tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület övezetében új épület építése csak a tájba illesztés fokozott figyelembe vételével történhet, a kialakult tájhasználat, telekstruktúra, a hagyományos beépítési módok megőrzése mellett.
13. Településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények
15. § (1) A 10. § (1) bekezdés a)–d) pontjában meghatározott területeken az épületek homlokzatainak, nyílászáróinak, kerítéseinek színezésére rikító színek használata településkép-védelmi szempontból nem megengedett.
(2) A homlokzatok burkolóanyaga – a gazdasági területek kivételével – nagyelemes fém és műanyag hullám- illetve trapézlemez burkolat nem lehet.
(3) Homlokzat színezése során fehér, tört-fehér, illetve pasztellszínek és földszínek alkalmazhatók.
(4) A közterület kialakításának követelményei:
a) Az egységes utcaképi megjelenés érdekében az egyes utca, vagy útszakaszok mentén azonos fafajú fasorok létesíthetők.
b) A közterületek berendezései (utcabútorok, hirdető-berendezések, világítótestek, pavilonok, autóbuszvárók, stb.) az utcakép jellegzetességének megtartásával helyezhetők el.
(5) A zöldfelület kialakításának követelményei:
a) A településképi szempontból meghatározó területeken elsősorban tájban honos és a termőhelyi adottságoknak megfelelő növényfajok telepíthetők.
b) A településképi szempontból meghatározó területeken, a tájidegen, invazív növényfajok nem alkalmazhatók.
16. § (1) A 10. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott területen az új épületek, vagy épületbővítések tömegaránya, fő méretei a környezetében már meglévő épületekhez illeszkedve alakítható ki.
(2) Új lakóház 35-45°-os tetőhajlásszögű magastetővel létesíthető. Az épület tetőgerince nem térhet el az utcában jellemzően kialakult tetőgerinc iránytól.
(3) Új lakó- és középület építése vagy felújítása esetén alkalmazható tető-héjazati anyag: a hagyományos égetett cserép színárnyalatainak megfelelő színű cserép, betoncserép, bitumenes zsindely, vagy cserépfedést utánzó fémlemez.
(4) A tetőhéjazat cseréje esetén, egy tetőfelületen többféle anyagú, színű tetőhéjazat - kivéve a gyárilag színárnyalatos kivitelűt - nem helyezhető el.
(5) A homlokzat részleges felújítása során a meglévőtől színében és anyagában kirívóan eltérő anyag nem alkalmazható.
(6) Az egy telken lévő építmények tömegei és homlokzatai úgy alakíthatók ki, hogy azok egymással összhangban legyenek és formai szempontból egységes építmény-együttes hatását keltsék.
(7) Az utcafronton áttört vagy tömör kerítés létesíthető, anyagában, kialakításában harmonizáljon a főépülettel.
17. § (1) A 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott területen utcai épület esetében magastető építhető 35-45 fokos hajlásszöggel.
(2) A lakóépületek tetőfedése cserép, betoncserép, bitumenes zsindely és egyéb hagyományos héjazattal létesíthető.
(3) A tetőhéjazat cseréje esetén, egy tetőfelületen többféle anyagú, színű tetőhéjazat - kivéve a gyárilag színárnyalatos kivitelűt - nem helyezhető el.
(4) A lakótelken épülő gazdasági-kiszolgáló épületek a lakóépülettel azonos, vagy azzal harmonizáló megjelenésű homlokzatképzéssel létesíthetők.
(5) Az utcafronton áttört, fa vagy fém kerítés létesíthető. Az alkalmazott anyag- és színhasználat harmonizáljon az épülettel.
18. § (1) A 10. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott területen az épületek, építmények az adott terület építési hagyományainak megfelelően tájba illően alakítható ki.
(2) Tetőfedés színeként természetes színek alkalmazhatók.
(3) Épületcsoportnál azonos tetőalakítás alkalmazása javasolt.
19. § (1) A 10. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott területen tájba illeszkedő, hagyományos tömegű és építészeti karakterű épületeket lehet elhelyezni.
(2) A tető hajlásszöge 30-45o közötti lehet. A nagyfesztávú csarnokszerkezetek alacsonyabb hajlásszögű tetővel is építhetők.
(3) Az épületek tetőfedése – a nagyfesztávú csarnokszerkezetek kivételével – cserép, betoncserép és bitumenes zsindely és egyéb hagyományos héjazattal létesíthető.
(4) A tájbaillesztés érdekében a rálátási irányba nyitott telekhatárok mentén, az épület, építmény takarására honos fa- és cserjefajok telepítendők.
14. Helyi védett területre vonatkozó építészeti követelmények
20. § Az 1. mellékletben jelölt területen a településszerkezet védelmét kell biztosítani. Ezért itt
a) az új épületek, vagy épületbővítések helyét, tömegét és annak arányait a környezetében meglévő hagyományosan kialakult fésűs, hajlított, vagy keresztcsűrös beépítési formához kell igazítani;
b) a tető lejtésszögének 37-42° között lehet, az épület, épületszárny, illetve a ráépített tető szélessége nem haladhatja meg a 7,0 m-t;
c) a kialakult keresztcsűrös, valamint hátsókerti beépítés - a telek szélességétől függetlenül - fenntartható, felújítható és tömegén belül korszerűsíthető.
15. Helyi egyedi védelem alá helyezett értékekre vonatkozó építészeti követelmények
21. § (1) A védett építményeket, épületeket hagyományos építészeti tömegükben, tetőformájukban és homlokzati jellegükkel kell megtartani, érintetlenül hagyva (szükség esetén visszaállítva) az eredeti nyílásrendet, a nyílászárók osztását, a díszeket, a homlokzati és kiegészítő tagozatokat.
(2) Védett épületeket csak úgy lehet bővíteni, hogy azok eredeti tömegformája, homlokzati kialakítása és utcaképi szerepe ne változzon.
(3) Az épület jellegéhez szorosan hozzátartozó építmények (kerítés, kapu, szegletkő, rács) lehetőség szerint eredeti állapotukban megőrzendők.
(4) Reklám, reklámhordozó helyi védelem alatt álló épületen, illetve az előtte levő közterületen nem helyezhető el.
(5) Védett épületek bontása csak a műszaki avultság beálltával történhet, a védettség megszűntének kimondása után.
16. Helyi védelemmel érintett területeken elhelyezett sajátos építményekre, műtárgyakra vonatkozó anyaghasználati követelmények
22. § (1) Utcai homlokzaton, tetőfelületen elektronikus hírközlési építmények és berendezései (antennák, antennatartó szerkezetek, parabola antenna stb.), közüzemi szolgáltatások mérő órái, nyomásszabályozó, valamint mesterséges szellőzés kültéri egysége nem helyezhető el.
(2) Épület közvetlenül közterület felé néző homlokzatán vezeték (kábel, gáz- és egyéb csővezeték) nem vezethető látható módon, a falsíkon kívül.
(3) A villanyóra szekrények falba süllyesztve, a nyílászárókkal harmonizáló takarással helyezhetők el.
(4) Égéstermék elvezetésére utcai homlokzaton szerelt kémény nem építhető. Épített égéstermék elvezető csak tégla vagy vakolt felületű lehet.
17. Felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére vonatkozó szabályok
23. § (1) A település területén a vezeték nélküli hírközlés sajátos építményeinek, műtárgyainak elhelyezésére alapvetően nem alkalmas területek: a 10. § (1) bekezdés a)–b) pontjában és a 11. § (1) bekezdésében meghatározott területek.
(2) A település területén a vezeték nélküli hírközlés sajátos építményeinek, műtárgyainak elhelyezésére elsősorban alkalmas területek: a 10. § (1) bekezdés c)–d) pontjában meghatározott területek, az (1) bekezdés figyelembevételével.
24. § (1) Belterületen, valamint külterület beépítésre szánt területén, új vezetékes energiaellátási és elektronikus hírközlési hálózatokat elsősorban földkábelbe fektetve kell építeni. A földfeletti vezetés esetén az építendő hálózatot lehetőleg a meglevő oszlopsorra, illetve közös tartóoszlopra kell feszíteni.
(2) Jelentősebb energiaigény növekedés esetén a tervezett transzformátorok helyét a beépítéssel összehangoltan a környezetbe illesztve kell kijelölni.
25. § A fényszennyezés elkerülése érdekében szükséges az alábbi szempontok figyelembe vétele a közvilágítás és külső világító testek elhelyezése, korszerűsítése esetében:
a) kerülni kell a hideg fehér fényű világítást, amely 500 nanométernél rövidebb hullámhosszúságú fényt tartalmaz;
b) a világítótestek ernyőzése olyan legyen, hogy a fényt oda irányítsa, ahol arra szükség van;
c) az utcákat egyenletesen, és amennyire csak lehet, alacsony intenzitással kell megvilágítani;
d) a kültéri világítás a tényleges használat idejéhez igazítandó, illetve 22 óra, vagy éjfél után közvilágítás fénye csökkenthető.
18. Egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények
26. § (1) A tervezett lakóépületek és intézmények homlokzatára szerelt gépészeti kapcsolószekrények és a dobozok helyét és a színét, az épület stílusához, a homlokzat színéhez igazodva lehet kiválasztani. A berendezések a közmű üzemeltetők előírásainak figyelembe vételével az épületek alárendelt homlokzatára szerelhetők, illetve építhetők a kerítésbe.
(2) Házi gáznyomás-szabályozó az épület utcai homlokzatára nem helyezhető el, a berendezés csak a telkek előkertjében, udvarán, vagy az épület alárendeltebb homlokzatára szerelhető, kivéve műszaki szükségszerűség, amely esetén az épület homlokzatán takartan - az épülettel szerves egységet képező módon - helyezhető el.
(3) A csapadékvíz-, ill. szennyvíz-elvezetés, tárolás módjának és kezelésének építményei, műtárgyai a közterületet sem műszakilag, sem településképvédelmi szempontból nem zavaró módon alakítandók ki.
19. Cég- és címtáblára vonatkozó településképi követelmények
27. § (1) Épületek homlokzataira kerülő cég- és címtábla épületdíszítő tagozatot nem takarhat el.
(2) Új épület létesítésénél, meglévő épületek átalakításánál vagy homlokzatának felújításakor a közterülettől látható felületen cég-, címtáblát, cégért úgy lehet elhelyezni, hogy az épület architektúráját ne változtassa meg.
(3) Az épületeken elhelyezhető cégérek szerkezeteinek felülete rikító színű, káprázást okozó, illetve fényvisszaverő kialakítású nem lehet, az összképben zavaró hatás nem engedhető meg.
(4) Épületeken cégtábla, címtábla, üzletfelirat, névtábla legfeljebb 2 m² területen helyezhető el.
(5) Üzletenként legfeljebb 1 db cégtábla és 1 db címtábla helyezhető el.
20. Reklámra, reklámhordozóra vonatkozó településképi követelmények
28. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó területen reklámok, reklámhordozók, cég-, címtáblák és cégérek csak a jelen rendeletben előírt célra és módon, településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően helyezhető el, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendeletben meghatározott területfelhasználású területen és módon.
(2) A község területén legfeljebb 50 db reklámhordozó helyezhető el a település építészeti arculatához illeszkedő formai kialakítással, jellemzően fa vagy fém anyaghasználattal.
29. § (1) Közterületen reklám közzétételére, reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként kizárólag utcabútor használható.
(2) Építési reklámháló kizárólag az építési tevékenység időtartamára - de legfeljebb 6 hónapos időtartamra - helyezhető ki azzal a feltétellel, hogy az építési napló bejegyzése igazolja a felújítás megkezdését, illetve amennyiben az építési napló vezetésére nem áll fenn kötelezettség, vállalják ennek vezetését és igazolják a felújítás megkezdését. Építési reklámháló kihelyezése az építési tevékenység időtartamára településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően lehetséges.
(3) Utasváró, kioszk tetején reklámhordozó, illetve reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el, ezt meghaladóan az utasváró és a kioszk teljes felülete felhasználható reklám közzétételére.
(4) Közművelődési célú hirdetőoszlop teljes felülete reklám céljára felhasználható, az információs célú berendezésnek legfeljebb 2/3 része.
(5) A más célú berendezés reklámcélra nem használható, kivéve a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezést.
(6) Közművelődési célú hirdetőoszlop kizárólag közművelődési intézmény közelében helyezhető el.
(7) Helyi rendezvény, vagy a település által támogatott eseményről, rendezvényekről történő tájékoztatás érdekében az adott esemény bekövetkezését megelőző két héten belül az eseményre vonatkozó tájékoztatás reklámhordozón, transzparensen a közterület, illetve magánterület igénybevételével is elhelyezhető.
(8) Az ingatlan elidegenítésére irányuló hirdetés legfeljebb 1,5 m² nagyságú ideiglenes reklámhordozón helyezhető el közút és a közforgalom számára el nem zárt magánút felőli részen.
(9) Építési reklámháló által igénybe vehető felület nem haladhatja meg a 8 m²-t.
(10) Jelen rendelet szabályaitól eltérően elhelyezett, idejét múlt, egyéb jogszabályokba ütköző reklámhordozót haladéktalanul el kell távolítani.
30. § (1) Az épületeken elhelyezhető reklámhordozó szerkezeteinek, felülete, rikító színű, káprázást okozó, illetve fényvisszaverő kialakítású nem lehet, az összképben zavaró hatás nem engedhető meg.
(2) Belterületen 1,0 m²-es nagyságot meghaladó reklám, reklámhordozó szerkezet nem helyezhető el, és nem engedélyezhető 1 m² felületet meghaladó reklámjellegű homlokzatfestés sem.
31. § (1) Magántulajdonban lévő ingatlanon elhelyezett reklámhordozók, nem az engedélyeknek megfelelő kivitelezésből eredő lebontásáért az ingatlan tulajdonosa a reklámhordozó elhelyezőjével egyetemlegesen felel.
(2) A reklámhordozó elhelyezője kártalanítási igény nélkül köteles a reklámhordozót átalakítani, vagy lebontani, különös tekintettel, ha
a) az a településképi szempontoknak nem felel meg,
b) a reklámhordozóval érintett üzlet, intézmény, vállalkozás, vagy annak tevékenysége megszűnt, továbbá a reklámhordozó aktualitását vesztette vagy műszakilag kifogásolható állapotba került.
Településkép-érvényesítési eszközök
21. A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció
32. § (1) A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - szakmai konzultáció keretében tájékoztatást biztosít a településképi követelményekről, valamint a hatályos településrendezési eszközben foglalt előírásokról.
(2) Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:
a) Ha a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik.
b) A helyi védett építmények külső vagy belső felújítási, helyreállítás, bővítési vagy bontási, továbbá a védett építmény jellegét, megjelenését bármely módon érintő munka – függetlenül attól, hogy az építési engedély alapján, vagy anélkül végezhető – megkezdése, valamint a védett építmény rendeltetésének megváltoztatása esetén.
c) Közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén.
(3) A szakmai konzultáció iránti kérelmet a polgármesternek címezve kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) az építtető vagy kérelmező nevét, címét, telefonos elérhetőségét,
b) a tervezett építési tevékenység helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),
c) az építési tevékenység rövid leírását,
d) az építési munka jellegétől függően indokolt esetben rajzi munkarészek csatolását.
(4) A polgármester a kérelmezőt a konzultáció időpontjáról postai úton, vagy e-mailben értesíti.
(5) A szakmai konzultációt a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül kell lefolytatni.
(6) A szakmai konzultációról emlékeztető készül, melyben a felvetett javaslatokat, valamint az önkormányzati főépítész vagy a polgármester lényeges nyilatkozatait kell rögzíteni.
22. A településképi véleményezési eljárás
33. § Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:
a) új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,
b) meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.
34. § (1) Településképi véleményezési eljárás a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet) foglaltak szerint kerül lefolytatásra.
(2) A polgármester véleménye a 33. §-ban meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.
35. § (1) A településképi véleményezési eljárás lefolytatása iránti kérelmet az e rendelet 3. mellékletében foglalt mintának megfelelően kell benyújtani és a véleményezendő építészeti-műszaki dokumentációt elektronikus formában az ÉTDR tárhelyére fel kell tölteni.
(2) A kérelemhez az (1) bekezdés szerinti építészeti-műszaki dokumentációt kell mellékelni a Korm. rendeletben meghatározott tartalommal.
(3) A településképi vélemény kialakításánál a Korm. rendeletben meghatározott szempontokat és e rendelet előírásait kell figyelembe venni.
(4) A polgármester véleményében a tervezett építési tevékenységet
a) engedélyezésre – feltétel nélkül, vagy feltétel meghatározásával – javasolja, vagy
b) engedélyezésre nem javasolja, ha
ba) a kérelem vagy melléklete nem felel meg a (1) és (2) bekezdésben meghatározottaknak, vagy
bb) a főépítész szakmai álláspontja a tervezett építési tevékenységet nem támogatja.
(5) A polgármester a hiánytalan kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül megküldi véleményét a kérelmezőnek.
23. A településképi bejelentési eljárás
36. § A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:
a) építmény átalakítása, felújítása, helyreállítása, korszerűsítése, homlokzatának megváltoztatása, kivéve zártsorú vagy ikres beépítésű építmény esetén, ha e tevékenységek a csatlakozó építmény alapozását vagy tartószerkezetét is érintik;
b) meglévő építmény utólagos hőszigetelése, homlokzati nyílászáró cseréje, a homlokzatfelület színezése, a homlokzat felületképzésének megváltoztatása;
c) új, önálló (homlokzati falhoz rögzített vagy szabadon álló) égéstermék-elvezető kémény építése melynek magassága a 6,0 m-t nem haladja meg;
d) szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, illetve elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t;
e) kerítés, valamint közterületről látható kerti építmény építése, meglévő átalakítása, bővítése, valamint
f) meglévő építmények rendeltetésének – részleges vagy teljes – megváltoztatása esetén, amennyiben a meglévő lakórendeltetés megváltoztatása történik, illetve lakórendeltetésre történő változás kerül kialakításra;
g) helyi védett területen lévő épület, vagy védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás esetén;
h) védett érték közterületre néző homlokzatán történő nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;
i) védett értéken cégér, üzletfelirat elhelyezése tekintetében;
j) reklámok, reklámhordozók elhelyezésével, átalakításával kapcsolatban.
37. § (1) A településképi bejelentési eljárás lefolytatása során vizsgálni szükséges, hogy a véleményezésre benyújtott építészeti-műszaki dokumentáció tartalma
a) megfelel-e az e rendeletben foglalt előírásoknak,
b) kidolgozása a szakmai konzultáció szerint történt-e,
c) a b) pont szerinti előírásoktól eltérő megoldás azokkal egyenértékű vagy kedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményez-e.
(2) Az építmény, épületrész megjelenésével kialakításával kapcsolatban vizsgálni kell, hogy:
a) azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e az épített környezethez,
b) a külső megjelenés megfelel-e az e rendelet előírásainak
c) összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
d) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, burkolatát, műtárgyait, valamint növényzetét.
38. § (1) A településképi bejelentési eljárás az építtető, illetve az építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa (a továbbiakban együtt: kérelmező) kérelmére indul.
(2) A kérelmet Attala Község Polgármesteréhez a Korm. rendelet 26/B. § (2) és (3) bekezdésekben meghatározott tartalommal, a 36. § szerinti építési tevékenység megkezdése előtt 15 nappal kell benyújtani, az e rendelet 4. mellékletét képező kérelem benyújtásával.
(3) A polgármester a településképi bejelentési eljárást a Korm. rendeletben meghatározottak szerint folytatja le.
(4) A polgármester településképi bejelentési eljárásban hozott döntése ellen Attala Község Önkormányzatának Képviselő-testületénél lehet fellebbezéssel élni.
24. A településképi kötelezés, a településkép-védelmi bírság
39. § (1) A polgármester településképi kötelezési eljárást folytat le
a) az e rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértése,
b) a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése
esetén.
(2) A településképi kötelezési eljárás keretében a polgármester felhívja az ingatlan-tulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.
(3) A (2) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester – önkormányzati hatósági döntéssel – az ingatlantulajdonost az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezi, egyidejűleg településkép-védelmi bírság megfizetésére is kötelezi.
(4) A (3) bekezdés szerinti hatósági döntésben megállapított határidőre történő nem teljesítése esetére az önkormányzat képviselő-testülete az ingatlantulajdonossal szemben településkép-védelmi bírság kiszabását rendelheti el, melynek összege:
a) az e rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértése esetén legalább 50.000 forint, legfeljebb 500.000 forint,
b) a bejelentési dokumentációban foglaltaktól eltérő építési tevékenység megvalósítása esetén az eltérés mértékétől függően legalább 50.000 forint, legfeljebb 500.000 forint,
c) a polgármester tiltása ellenére megvalósított, településképi bejelentéshez kötött építési tevékenység esetén legalább 50.000 forint, legfeljebb 500.000 forint.
(5) A településkép-védelmi bírság kiszabásánál az alábbi szempontokat kell mérlegelni:
a) a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,
b) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,
c) a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,
d) a jogsértő állapot időtartamát,
e) a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát,
f) a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartását, valamint
g) a jogsértést elkövető gazdasági súlyát.
(6) A településkép-védelmi bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a Magyar Államkincstárnál vezetett – és a határozatban is megjelölt – előirányzat-felhasználási számlájára átutalási megbízással, vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton kell megfizetni.
(7) A határidőre be nem fizetett településkép-védelmi bírság behajtására az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény előírásai az irányadók.
Záró rendelkezések
25. Hatályba léptető rendelkezések
40. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nap lép hatályba.
(2) E rendelet előírásait a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
26. Hatályon kívül helyező rendelkezések
41. § (1) Hatályát veszti Attala község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi építészeti értékek védelméről szóló 3/2001. (V.1.) önkormányzati rendelete.
(2) Hatályát veszti Attala község Önkormányzata Képviselő-testületének a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról és a településképi bejelentési eljárásról szóló 12/2017. (X.31.) önkormányzati rendelete. Hatályát veszti Attala község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 6/2018. (IX.28.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
1.) Helyi területi védelem (HT)

2.) Helyi egyedi védelem
A |
B |
C |
D |
|
Sorszám |
Védett érték |
Cím |
Helyrajzi szám |
Véd. foka |
1. |
Római Katolikus Templom |
Béke tér |
230 |
H1 |
2. |
Szentháromság Szobor (I. világháborús emlékmű) |
Béke tér |
229/5 |
H1 |
3. |
Szent Imre szobor |
Béke tér - templomkert |
229/3 |
H1 |
4. |
Kálvária |
Széchenyi u. |
151/1 |
H1 |
2. melléklet

3. melléklet
1. Az építtető (tervező) neve, lakcíme:
2. A kérelemmel érintett ingatlan címe, helyrajzi száma:
3. A tervezett építmények száma és rendeltetése:
4. Az ingatlan adatai:
5. Az építtető(k) neve, lakcíme (amennyiben a tervező a kérelmező):
6. A kérelem tárgyával összefüggésben korábban keletkezett szakmai vélemények, hatósági döntések (határozatok, végzések) megnevezése, iktatószáma, kelte:
7. A kérelemhez csatolt mellékletek:
8. ÉTDR azonosító:
4. melléklet
1. Az építtető (tervező) neve, lakcíme:
2. A tervezett építési tevékenység, reklámok, reklámhordozók vagy rendeltetésváltoztatás helye, a telek helyrajzi száma:
3. A folytatni kívánt építési tevékenység, reklám, illetve reklámhordozó elhelyezése vagy rendeltetésváltoztatás megjelölése:
4. Az ingatlan adatai:
5. Az építtető(k) neve, lakcíme (amennyiben a tervező a kérelmező):
6. Az építési tevékenység elvégzése, a rendeltetésváltozás megvalósítása vagy a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének tervezett időtartama:
7. A kérelemhez csatolt mellékletek:
1. függelék

törzs-szám |
azonosító |
védelem státusza |
védelem fajtája |
hrsz |
cím |
név |
|---|---|---|---|---|---|---|
4450 |
8541 |
Műemléki védelem |
Műemlék |
388 |
Dózsa György utca |
Nepomuki Szent János-szobor |
4450 |
17458 |
Műemléki védelem |
Műemléki környezet |
Nepomuki Szent János-szobor ex lege műemléki környezete |
azonosító |
település |
szám |
régészeti védelem |
név |
|---|---|---|---|---|
23025 |
Attala |
1 |
régészeti lelőhely |
Kenderföldek |
59932 |
Attala |
2 |
régészeti lelőhely |
Ráctemető |
51067 |
Attala |
3 |
régészeti lelőhely |
Tabold dűlő |
72507 |
Attala |
4 |
régészeti lelőhely |
Káposztás |
72509 |
Attala |
5 |
régészeti lelőhely |
Alsórét |
72511 |
Attala |
6 |
régészeti lelőhely |
Vasút melléke |
72513 |
Attala |
7 |
régészeti lelőhely |
Községi rét |
84597 |
Attala |
8 |
régészeti lelőhely |
Rákóczi utca |
84599 |
Attala |
9 |
régészeti lelőhely |
Szentiványi- kút |
71357 |
Gölle |
35 |
régészeti lelőhely |
Vasút-kanyar-dűlő 3. |
2. függelék
A |
B |
|
|---|---|---|
Magyar név |
Tudományos név |
|
1. |
fehér akác |
Robinia pseudoacacia |
2. |
mirigyes bálványfa |
Ailanthus altissima |
3. |
keskenylevelű ezüstfa |
Elaeagnus angustifolia |
4. |
zöld juhar |
Acer negundo |
5. |
amerikai kőris |
Fraxinus americana |
6. |
kései meggy |
Prunus serotina |
7. |
kanadai nyár |
Populus x canadensis |
8. |
nyugati ostorfa |
Celtis occidentalis |
9. |
cserjés gyalogakác |
Amorpha fruticosa |
10. |
kisvirágú nebáncsvirág |
Impatiens parviflora |
11. |
bíbor nebáncsvirág |
Impatiens grandiflora |
12. |
japánkeserűfű-fajok |
Fallopia spp. |
13. |
magas aranyvessző |
Solidago gigantea |
14. |
kanadai aranyvessző |
Solidago canadensis |
15. |
közönséges selyemkóró |
Solidago canadensis |
16. |
ürömlevelű parlagfű |
Ambrosia artemisiiflora |
17. |
arany ribiszke |
Ribes aureum |
18. |
adventív szőlőfajok |
Vitis-hibridek |
19. |
vadszőlőfajok |
Parthenocissus spp. |
20. |
süntök |
Echinocystis lobata |
21. |
észak-amerikai őszirózsák |
Aster spp. |
22. |
magas kúpvirág |
Rudbeckia laciniata |
23. |
vadcsicsóka |
Helianthus tuberosus s. l. |
24. |
olasz szerbtövis |
Xanthium strumaium subsp. italicum |
25. |
amerikai karmazsinbogyó/amerikai alkörmös |
Phytholacca americana |
26. |
kínai karmazsinbogyó/kínai alkörmös |
Phytholacca esculenta |
27. |
japán komló |
Humulus japonicus |
28. |
átoktüske |
Cenchrus incertus |
29. |
nem hazai tündérrózsa fajok |
|
30. |
kanadai átokhínár |
Elodea canadensis |
31. |
aprólevelű átokhínár/vékonylevelű átokhínár |
Elodea nuttallii |
32. |
moszatpáfrányfajok |
Azolla mexicana, Azolla filiculoides |
33. |
borfa/ tengerparti seprűcserje |
Baccharis halimifolia |
34. |
karolinai tündérhínár |
Cabomba caroliniana |
35. |
közönséges vízijácint |
Eichhornia crassipes |
36. |
perzsa medvetalp |
Heracleum persicum |
37. |
kaukázusi medvetalp |
Heracleum mantegazzianum |
38. |
Szosznovszkij-medvetalp |
Heracleum sosnowskyi |
39. |
hévízi gázló |
Hydrocotyle ranunculoides |
40. |
nagy fodros-átokhínár |
Lagarosiphon major |
41. |
nagyvirágú tóalma |
Ludwigia grandiflora |
42. |
sárgavirágú tóalma |
Ludwigia peploides |
43. |
sárga lápbuzogány |
Lysichiton americanus |
44. |
közönséges süllőhínár |
Myriophyllum aquaticum |
45. |
felemáslevelű süllőhínár |
Myriophyllum heterophyllum |
46. |
keserű hamisüröm |
Parthenium hysterophorus |
47. |
ördögfarok keserűfű |
Persicaria perfoliata |
48. |
kudzu nyílgyökér |
Pueraria montana |
49. |
aligátorfű |
Alternanthera philoxeroides |
50. |
óriásrebarbara |
Gunnera tinctoria |
51. |
tollborzfű |
Pennisetum setaceum |
52. |
Alternanthera philoxeroides |