Attala Község Önkormányzata 8/2019 (VIII.30..) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

Hatályos: 2019. 08. 31

Attala Község Önkormányzata 8/2019 (VIII.30..) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

2019.08.31.

Attala Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés a)-h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében az állami főépítészi hatáskörben eljáró Tolna Megyei Kormányhivatal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a kulturális örökség védelméért felelős miniszter, a Tolna Megyei Kormányhivatal örökségvédelmi hatáskörében eljáró Szekszárdi Járási Hivatala, a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, a honvédelemért felelős miniszter, valamint Attala Község Önkormányzata Képviselő-testületének a településfejlesztéssel, településrendezéssel és településkép-érvényesítéssel összefüggő partnerségi egyeztetés helyi szabályairól szóló 10/2017. (VI.29.) önkormányzati rendeletében felsorolt partnerek véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § E rendelet célja Attala Község településképének, épített környezetének megőrzése érdekében a helyi építészeti értékvédelemmel, a településképi követelményekkel és a településkép-érvényesítési eszközökkel kapcsolatos szabályok megállapítása.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. Áttört kerítés: olyan kerítés, amelynek a kerítés síkjára merőleges átláthatósága 50%-nál nagyobb mértékben nem korlátozott.

2. Fényreklám: tartószerkezeten elhelyezett, reklám megjelenítésére alkalmas led panel, videófal, monitor.

3. Földszínek: tört, meleg színek, melyek a barna-vörös-narancs-sárga-zöldessárga színtartomány közepesen telített árnyalatai.

4. Hirdető-berendezés: hirdetések, reklámok elhelyezésére szolgáló, fixen rögzített vagy mozgó, közterületről érzékelhető szerkezet, mely képi, illetve hang effektusok megjelenítésére, valamint információk tárolására is alkalmas.

5. Információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó, valamint a CityLight és CityBoard formátumú eszköz.

6. Más célú berendezés: elsődleges funkcióját tekintve közterületi, köztéri bútor, különösen a pad, a kerékpárállvány, a hulladékgyűjtő, a telefonfülke, a reklámfelületet is tartalmazó, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés, korlát.

7. Pasztellszín: a színek világos, kis telítettségű árnyalatai, melyek között előnyben kell részesíteni a meleg árnyalatokat, mint a bézs, narancs, sárga, barna, vörös árnyalatai.

8. Rikító szín: nagy telítettségű, élénk, erőteljes, figyelemfelkeltő színek.

9. Természetes színek: zöld és árnyalatai, barna és árnyalatai, vörös és árnyalatai, fehér, szürke és árnyalatai.

10. Védett érték: helyi egyedi védelem alatt álló épület, építmény, építményrész, egyéb elem.

II. Fejezet

A helyi védelem

3. A helyi védelem célja, feladata

3. § (1) A helyi építészeti értékek minden olyan helyi építészeti, településtörténeti, községképi, néprajzi, képzőművészeti, iparművészeti szempontból jelentős egyedi, vagy együttes alkotás, annak tartozékai és részei (különösen épület, építmény, épületegyüttes, település-rész), valamint az ezeket körülvevő építészeti környezet, ami nem minősül műemléknek, műemlék jellegű értéknek, műemléki környezetnek.

(2) A helyi védelem célja Attala Község településképe és történelme szempontjából meghatározó, hagyományt őrző építészeti örökségeinek és táji értékeinek védelme, a jövő nemzedékek számára történő megóvása.

(3) A helyi értékvédelem feladata a különleges oltalmat igénylő értékek számbavétele, meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a nyilvánossággal történő megismertetése.

4. A helyi védelem fajtái

4. § (1) A helyi védelemnek két fajtája van: területi és egyedi. A területi védelem (HT) településszerkezet, vagy utcakép védelem. Az egyedi védelem egy létesítményre szól és kiterjedhet az építmény teljes külső megjelenésére (H1), vagy az építmény valamely részértékére (H2).

(2) A helyi védelem alatt álló területet és védett értékeket e rendelet 1. melléklete tünteti fel.

5. A helyi védelem alá helyezés, valamint megszüntetés szabályai

5. § (1) A helyi védelem alá helyezésre vagy annak megszüntetésére bármely természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – a polgármesterhez írásban benyújtott – kezdeményezése alapján kerülhet sor. A kezdeményezésre a településrendezési eszközök keretében elkészült örökségvédelmi hatástanulmány is javaslatot tehet.

(2) A helyi védelem alá helyezésre vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a védelemre javasolt érték megnevezését, címét, helyrajzi számát,

b) a védelem jellegével kapcsolatos javaslatot,

c) a kezdeményezés rövid indokolását,

d) a védendő érték fotódokumentációját, helyszínrajzát,

e) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.

(3) A helyi védelem alá helyezés értékvizsgálat alapján történik. Az értékvizsgálatot és szakmai indoklást az önkormányzat készíti vagy készítteti el.

(4) A helyi védelem megszüntetésére vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a védelem alatt álló érték megnevezését, címét, helyrajzi számát,

b) a védelem törlésével kapcsolatos javaslat rövid indokolását,

c) a védett érték felmérési és fotódokumentációját,

d) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.

(5) A védetté nyilvánításról és a védelem megszüntetéséről írásban értesíteni kell:

a) az ingatlan tulajdonosát, kezelőjét,

b) a védetté nyilvánításra, illetve annak megszüntetésére javaslatot tevőt.

(6) Helyi védelem alá helyezésről, vagy megszüntetéséről kizárólag a Képviselő-testület hozhat – e rendelet módosítása, vagy felülvizsgálata keretében – döntést.

(7) A helyileg védett értékké nyilvánítás, illetőleg megszüntetés tényét az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni. A bejegyzés elmaradása a védettség hatályát nem érinti. Az illetékes földhivatalt a bejegyzés végett a jegyző keresi meg.

6. A védett értékek megjelölése

6. § (1) A védett értéket meg kell jelölni az erre a célra rendszeresített táblával („Védett épület”, vagy „Védett építmény”).

(2) A tábla elhelyezését a tulajdonos tűrni köteles.

(3) A tábla elkészíttetéséről, elhelyezéséről és eltávolításáról a jegyző gondoskodik.

(4) A tábla fenntartása és karbantartása a tulajdonos feladata.

7. A helyi védelem alatt álló értékek nyilvántartása

7. § (1) A védett értékekről az önkormányzat nyilvántartást vezet, amelybe bárki betekinthet.

(2) A nyilvántartás tartalmazza:

a) a védett érték megnevezését, védelmi nyilvántartási számát és azonosító adatait,

b) a védelem típusát,

c) a védett érték helymeghatározásának adatait, területi védelem esetén a védett terület lehatárolását,

d) a védelem rövid indokolását,

e) az értékeket bemutató térképet, terv és fotóanyagot,

f) a védett érték állapotfelmérésének adatait, a helyreállítási javaslatot, valamint

g) minden egyéb adatot, amely a megőrzendő érték szempontjából a védelemmel összefüggésben a nyilvántartást vezető indokoltnak tart.

8. A védettséghez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek

8. § (1) A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége.

(2) A védett érték megfelelő fenntartását és megőrzését elsősorban a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.

(3) A védett épületek belső korszerűsítését, átalakítását a védettség nem akadályozza, azt az eredeti szerkezet, annak jellege és belső értékek lehetőség szerinti megtartásával kell megoldani.

9. A helyi egyedi védelemhez kapcsolódó településképi önkormányzati támogatás és ösztönző rendszer

9. § (1) A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jókarbantartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat támogatást adhat.

(2) A támogatás mértékét az önkormányzat Képviselő-testülete évente a költségvetésben határozza meg.

(3) A támogatás feltételeit, folyósításának, elszámolásának módját, az elvégzett munkák bizonylatolásának rendjét a támogatásban részesített tulajdonossal kötött megállapodásban kell rögzíteni.

III. Fejezet

Településképi szempontból meghatározó területek

10. Attala Község településképi szempontból meghatározó területei

10. § (1) Az önkormányzat településképi szempontból meghatározó területekként jelöli az alábbi területeket:

a) Attala falusias karakterű terület,

b) Szentivánpuszta,

c) Gazdasági területek,

d) Külterület.

(2) A településképi szempontból meghatározó területek lehatárolását a 2. melléklet tartalmazza.

11. Településkép védelme szempontjából kiemelt területek

11. § (1) Településkép védelme szempontjából kiemelt területek:

a) országos ökológiai hálózat övezete – ökológiai folyosó,

b) tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő területek övezete,

c) helyi jelentőségű védett természeti terület,

d) műemlékek és műemléki környezet,

e) régészeti lelőhelyek és régészeti érdekű területek.

(2) A településkép védelme szempontjából kiemelt területek felsorolását és lehatárolását az 1. függelék tartalmazza.

IV. Fejezet

Településképi követelmények

12. Településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények

12. § (1) A 10. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott területen új épületeket, építményeket a meglévő állapothoz igazodóan kell elhelyezni és kialakítani, úgy hogy azok a történeti fejlődés során kialakult jelenlegi telekstruktúrát és helyi építészeti karaktert megőrizzék.

(2) Tetőtér csak egyszintesen építhető be.

13. § (1) A 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott területen új lakóépületek telepítésénél a meglevő beépítéshez és építészeti kialakításhoz kell illeszkedni.

(2) Tetőtér csak egyszintesen építhető be.

14. § (1) A 10. § (1) bekezdés c)–d) pontjában meghatározott területen épületet, építményt úgy kell elhelyezni, hogy telepítésével, műszaki megoldásaival alkalmazkodjon a természetes terepadottságokhoz.

(2) Tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület övezetében új épület építése csak a tájba illesztés fokozott figyelembe vételével történhet, a kialakult tájhasználat, telekstruktúra, a hagyományos beépítési módok megőrzése mellett.

13. Településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények

15. § (1) A 10. § (1) bekezdés a)–d) pontjában meghatározott területeken az épületek homlokzatainak, nyílászáróinak, kerítéseinek színezésére rikító színek használata településkép-védelmi szempontból nem megengedett.

(2) A homlokzatok burkolóanyaga – a gazdasági területek kivételével – nagyelemes fém és műanyag hullám- illetve trapézlemez burkolat nem lehet.

(3) Homlokzat színezése során fehér, tört-fehér, illetve pasztellszínek és földszínek alkalmazhatók.

(4) A közterület kialakításának követelményei:

a) Az egységes utcaképi megjelenés érdekében az egyes utca, vagy útszakaszok mentén azonos fafajú fasorok létesíthetők.

b) A közterületek berendezései (utcabútorok, hirdető-berendezések, világítótestek, pavilonok, autóbuszvárók, stb.) az utcakép jellegzetességének megtartásával helyezhetők el.

(5) A zöldfelület kialakításának követelményei:

a) A településképi szempontból meghatározó területeken elsősorban tájban honos és a termőhelyi adottságoknak megfelelő növényfajok telepíthetők.

b) A településképi szempontból meghatározó területeken, a tájidegen, invazív növényfajok nem alkalmazhatók.

16. § (1) A 10. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott területen az új épületek, vagy épületbővítések tömegaránya, fő méretei a környezetében már meglévő épületekhez illeszkedve alakítható ki.

(2) Új lakóház 35-45°-os tetőhajlásszögű magastetővel létesíthető. Az épület tetőgerince nem térhet el az utcában jellemzően kialakult tetőgerinc iránytól.

(3) Új lakó- és középület építése vagy felújítása esetén alkalmazható tető-héjazati anyag: a hagyományos égetett cserép színárnyalatainak megfelelő színű cserép, betoncserép, bitumenes zsindely, vagy cserépfedést utánzó fémlemez.

(4) A tetőhéjazat cseréje esetén, egy tetőfelületen többféle anyagú, színű tetőhéjazat - kivéve a gyárilag színárnyalatos kivitelűt - nem helyezhető el.

(5) A homlokzat részleges felújítása során a meglévőtől színében és anyagában kirívóan eltérő anyag nem alkalmazható.

(6) Az egy telken lévő építmények tömegei és homlokzatai úgy alakíthatók ki, hogy azok egymással összhangban legyenek és formai szempontból egységes építmény-együttes hatását keltsék.

(7) Az utcafronton áttört vagy tömör kerítés létesíthető, anyagában, kialakításában harmonizáljon a főépülettel.

17. § (1) A 10. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott területen utcai épület esetében magastető építhető 35-45 fokos hajlásszöggel.

(2) A lakóépületek tetőfedése cserép, betoncserép, bitumenes zsindely és egyéb hagyományos héjazattal létesíthető.

(3) A tetőhéjazat cseréje esetén, egy tetőfelületen többféle anyagú, színű tetőhéjazat - kivéve a gyárilag színárnyalatos kivitelűt - nem helyezhető el.

(4) A lakótelken épülő gazdasági-kiszolgáló épületek a lakóépülettel azonos, vagy azzal harmonizáló megjelenésű homlokzatképzéssel létesíthetők.

(5) Az utcafronton áttört, fa vagy fém kerítés létesíthető. Az alkalmazott anyag- és színhasználat harmonizáljon az épülettel.

18. § (1) A 10. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott területen az épületek, építmények az adott terület építési hagyományainak megfelelően tájba illően alakítható ki.

(2) Tetőfedés színeként természetes színek alkalmazhatók.

(3) Épületcsoportnál azonos tetőalakítás alkalmazása javasolt.

19. § (1) A 10. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott területen tájba illeszkedő, hagyományos tömegű és építészeti karakterű épületeket lehet elhelyezni.

(2) A tető hajlásszöge 30-45o közötti lehet. A nagyfesztávú csarnokszerkezetek alacsonyabb hajlásszögű tetővel is építhetők.

(3) Az épületek tetőfedése – a nagyfesztávú csarnokszerkezetek kivételével – cserép, betoncserép és bitumenes zsindely és egyéb hagyományos héjazattal létesíthető.

(4) A tájbaillesztés érdekében a rálátási irányba nyitott telekhatárok mentén, az épület, építmény takarására honos fa- és cserjefajok telepítendők.

14. Helyi védett területre vonatkozó építészeti követelmények

20. § Az 1. mellékletben jelölt területen a településszerkezet védelmét kell biztosítani. Ezért itt

a) az új épületek, vagy épületbővítések helyét, tömegét és annak arányait a környezetében meglévő hagyományosan kialakult fésűs, hajlított, vagy keresztcsűrös beépítési formához kell igazítani;

b) a tető lejtésszögének 37-42° között lehet, az épület, épületszárny, illetve a ráépített tető szélessége nem haladhatja meg a 7,0 m-t;

c) a kialakult keresztcsűrös, valamint hátsókerti beépítés - a telek szélességétől függetlenül - fenntartható, felújítható és tömegén belül korszerűsíthető.

15. Helyi egyedi védelem alá helyezett értékekre vonatkozó építészeti követelmények

21. § (1) A védett építményeket, épületeket hagyományos építészeti tömegükben, tetőformájukban és homlokzati jellegükkel kell megtartani, érintetlenül hagyva (szükség esetén visszaállítva) az eredeti nyílásrendet, a nyílászárók osztását, a díszeket, a homlokzati és kiegészítő tagozatokat.

(2) Védett épületeket csak úgy lehet bővíteni, hogy azok eredeti tömegformája, homlokzati kialakítása és utcaképi szerepe ne változzon.

(3) Az épület jellegéhez szorosan hozzátartozó építmények (kerítés, kapu, szegletkő, rács) lehetőség szerint eredeti állapotukban megőrzendők.

(4) Reklám, reklámhordozó helyi védelem alatt álló épületen, illetve az előtte levő közterületen nem helyezhető el.

(5) Védett épületek bontása csak a műszaki avultság beálltával történhet, a védettség megszűntének kimondása után.

16. Helyi védelemmel érintett területeken elhelyezett sajátos építményekre, műtárgyakra vonatkozó anyaghasználati követelmények

22. § (1) Utcai homlokzaton, tetőfelületen elektronikus hírközlési építmények és berendezései (antennák, antennatartó szerkezetek, parabola antenna stb.), közüzemi szolgáltatások mérő órái, nyomásszabályozó, valamint mesterséges szellőzés kültéri egysége nem helyezhető el.

(2) Épület közvetlenül közterület felé néző homlokzatán vezeték (kábel, gáz- és egyéb csővezeték) nem vezethető látható módon, a falsíkon kívül.

(3) A villanyóra szekrények falba süllyesztve, a nyílászárókkal harmonizáló takarással helyezhetők el.

(4) Égéstermék elvezetésére utcai homlokzaton szerelt kémény nem építhető. Épített égéstermék elvezető csak tégla vagy vakolt felületű lehet.

17. Felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére vonatkozó szabályok

23. § (1) A település területén a vezeték nélküli hírközlés sajátos építményeinek, műtárgyainak elhelyezésére alapvetően nem alkalmas területek: a 10. § (1) bekezdés a)–b) pontjában és a 11. § (1) bekezdésében meghatározott területek.

(2) A település területén a vezeték nélküli hírközlés sajátos építményeinek, műtárgyainak elhelyezésére elsősorban alkalmas területek: a 10. § (1) bekezdés c)–d) pontjában meghatározott területek, az (1) bekezdés figyelembevételével.

24. § (1) Belterületen, valamint külterület beépítésre szánt területén, új vezetékes energiaellátási és elektronikus hírközlési hálózatokat elsősorban földkábelbe fektetve kell építeni. A földfeletti vezetés esetén az építendő hálózatot lehetőleg a meglevő oszlopsorra, illetve közös tartóoszlopra kell feszíteni.

(2) Jelentősebb energiaigény növekedés esetén a tervezett transzformátorok helyét a beépítéssel összehangoltan a környezetbe illesztve kell kijelölni.

25. § A fényszennyezés elkerülése érdekében szükséges az alábbi szempontok figyelembe vétele a közvilágítás és külső világító testek elhelyezése, korszerűsítése esetében:

a) kerülni kell a hideg fehér fényű világítást, amely 500 nanométernél rövidebb hullámhosszúságú fényt tartalmaz;

b) a világítótestek ernyőzése olyan legyen, hogy a fényt oda irányítsa, ahol arra szükség van;

c) az utcákat egyenletesen, és amennyire csak lehet, alacsony intenzitással kell megvilágítani;

d) a kültéri világítás a tényleges használat idejéhez igazítandó, illetve 22 óra, vagy éjfél után közvilágítás fénye csökkenthető.

18. Egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények

26. § (1) A tervezett lakóépületek és intézmények homlokzatára szerelt gépészeti kapcsolószekrények és a dobozok helyét és a színét, az épület stílusához, a homlokzat színéhez igazodva lehet kiválasztani. A berendezések a közmű üzemeltetők előírásainak figyelembe vételével az épületek alárendelt homlokzatára szerelhetők, illetve építhetők a kerítésbe.

(2) Házi gáznyomás-szabályozó az épület utcai homlokzatára nem helyezhető el, a berendezés csak a telkek előkertjében, udvarán, vagy az épület alárendeltebb homlokzatára szerelhető, kivéve műszaki szükségszerűség, amely esetén az épület homlokzatán takartan - az épülettel szerves egységet képező módon - helyezhető el.

(3) A csapadékvíz-, ill. szennyvíz-elvezetés, tárolás módjának és kezelésének építményei, műtárgyai a közterületet sem műszakilag, sem településképvédelmi szempontból nem zavaró módon alakítandók ki.

19. Cég- és címtáblára vonatkozó településképi követelmények

27. § (1) Épületek homlokzataira kerülő cég- és címtábla épületdíszítő tagozatot nem takarhat el.

(2) Új épület létesítésénél, meglévő épületek átalakításánál vagy homlokzatának felújításakor a közterülettől látható felületen cég-, címtáblát, cégért úgy lehet elhelyezni, hogy az épület architektúráját ne változtassa meg.

(3) Az épületeken elhelyezhető cégérek szerkezeteinek felülete rikító színű, káprázást okozó, illetve fényvisszaverő kialakítású nem lehet, az összképben zavaró hatás nem engedhető meg.

(4) Épületeken cégtábla, címtábla, üzletfelirat, névtábla legfeljebb 2 m² területen helyezhető el.

(5) Üzletenként legfeljebb 1 db cégtábla és 1 db címtábla helyezhető el.

20. Reklámra, reklámhordozóra vonatkozó településképi követelmények

28. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó területen reklámok, reklámhordozók, cég-, címtáblák és cégérek csak a jelen rendeletben előírt célra és módon, településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően helyezhető el, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendeletben meghatározott területfelhasználású területen és módon.

(2) A község területén legfeljebb 50 db reklámhordozó helyezhető el a település építészeti arculatához illeszkedő formai kialakítással, jellemzően fa vagy fém anyaghasználattal.

29. § (1) Közterületen reklám közzétételére, reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként kizárólag utcabútor használható.

(2) Építési reklámháló kizárólag az építési tevékenység időtartamára - de legfeljebb 6 hónapos időtartamra - helyezhető ki azzal a feltétellel, hogy az építési napló bejegyzése igazolja a felújítás megkezdését, illetve amennyiben az építési napló vezetésére nem áll fenn kötelezettség, vállalják ennek vezetését és igazolják a felújítás megkezdését. Építési reklámháló kihelyezése az építési tevékenység időtartamára településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően lehetséges.

(3) Utasváró, kioszk tetején reklámhordozó, illetve reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el, ezt meghaladóan az utasváró és a kioszk teljes felülete felhasználható reklám közzétételére.

(4) Közművelődési célú hirdetőoszlop teljes felülete reklám céljára felhasználható, az információs célú berendezésnek legfeljebb 2/3 része.

(5) A más célú berendezés reklámcélra nem használható, kivéve a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezést.

(6) Közművelődési célú hirdetőoszlop kizárólag közművelődési intézmény közelében helyezhető el.

(7) Helyi rendezvény, vagy a település által támogatott eseményről, rendezvényekről történő tájékoztatás érdekében az adott esemény bekövetkezését megelőző két héten belül az eseményre vonatkozó tájékoztatás reklámhordozón, transzparensen a közterület, illetve magánterület igénybevételével is elhelyezhető.

(8) Az ingatlan elidegenítésére irányuló hirdetés legfeljebb 1,5 m² nagyságú ideiglenes reklámhordozón helyezhető el közút és a közforgalom számára el nem zárt magánút felőli részen.

(9) Építési reklámháló által igénybe vehető felület nem haladhatja meg a 8 m²-t.

(10) Jelen rendelet szabályaitól eltérően elhelyezett, idejét múlt, egyéb jogszabályokba ütköző reklámhordozót haladéktalanul el kell távolítani.

30. § (1) Az épületeken elhelyezhető reklámhordozó szerkezeteinek, felülete, rikító színű, káprázást okozó, illetve fényvisszaverő kialakítású nem lehet, az összképben zavaró hatás nem engedhető meg.

(2) Belterületen 1,0 m²-es nagyságot meghaladó reklám, reklámhordozó szerkezet nem helyezhető el, és nem engedélyezhető 1 m² felületet meghaladó reklámjellegű homlokzatfestés sem.

31. § (1) Magántulajdonban lévő ingatlanon elhelyezett reklámhordozók, nem az engedélyeknek megfelelő kivitelezésből eredő lebontásáért az ingatlan tulajdonosa a reklámhordozó elhelyezőjével egyetemlegesen felel.

(2) A reklámhordozó elhelyezője kártalanítási igény nélkül köteles a reklámhordozót átalakítani, vagy lebontani, különös tekintettel, ha

a) az a településképi szempontoknak nem felel meg,

b) a reklámhordozóval érintett üzlet, intézmény, vállalkozás, vagy annak tevékenysége megszűnt, továbbá a reklámhordozó aktualitását vesztette vagy műszakilag kifogásolható állapotba került.

V. Fejezet

Településkép-érvényesítési eszközök

21. A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció

32. § (1) A település főépítésze - alkalmazása hiányában a polgármester - szakmai konzultáció keretében tájékoztatást biztosít a településképi követelményekről, valamint a hatályos településrendezési eszközben foglalt előírásokról.

(2) Az építtetőnek vagy meghatalmazottjának az építés megkezdése előtt szakmai konzultációt kell kérni:

a) Ha a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelet hatálya alá tartozó, egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység alapján történő új lakóépület építése, illetve meglévő épület bővítése történik.

b) A helyi védett építmények külső vagy belső felújítási, helyreállítás, bővítési vagy bontási, továbbá a védett építmény jellegét, megjelenését bármely módon érintő munka – függetlenül attól, hogy az építési engedély alapján, vagy anélkül végezhető – megkezdése, valamint a védett építmény rendeltetésének megváltoztatása esetén.

c) Közterületen kapubeálló, híd építése, átépítése esetén.

(3) A szakmai konzultáció iránti kérelmet a polgármesternek címezve kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell:

a) az építtető vagy kérelmező nevét, címét, telefonos elérhetőségét,

b) a tervezett építési tevékenység helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),

c) az építési tevékenység rövid leírását,

d) az építési munka jellegétől függően indokolt esetben rajzi munkarészek csatolását.

(4) A polgármester a kérelmezőt a konzultáció időpontjáról postai úton, vagy e-mailben értesíti.

(5) A szakmai konzultációt a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül kell lefolytatni.

(6) A szakmai konzultációról emlékeztető készül, melyben a felvetett javaslatokat, valamint az önkormányzati főépítész vagy a polgármester lényeges nyilatkozatait kell rögzíteni.

22. A településképi véleményezési eljárás

33. § Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni az alábbi esetekben:

a) új építmény építési engedélyezési eljárását megelőzően,

b) meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amelynél a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII.7.) Korm. rendelet szerinti területi építészeti-műszaki tervtanácsnak nincs hatásköre, és amennyiben összevont telepítési eljárást, ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt nem kezdeményezett az építtető.

34. § (1) Településképi véleményezési eljárás a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet) foglaltak szerint kerül lefolytatásra.

(2) A polgármester véleménye a 33. §-ban meghatározott esetekben az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.

35. § (1) A településképi véleményezési eljárás lefolytatása iránti kérelmet az e rendelet 3. mellékletében foglalt mintának megfelelően kell benyújtani és a véleményezendő építészeti-műszaki dokumentációt elektronikus formában az ÉTDR tárhelyére fel kell tölteni.

(2) A kérelemhez az (1) bekezdés szerinti építészeti-műszaki dokumentációt kell mellékelni a Korm. rendeletben meghatározott tartalommal.

(3) A településképi vélemény kialakításánál a Korm. rendeletben meghatározott szempontokat és e rendelet előírásait kell figyelembe venni.

(4) A polgármester véleményében a tervezett építési tevékenységet

a) engedélyezésre – feltétel nélkül, vagy feltétel meghatározásával – javasolja, vagy

b) engedélyezésre nem javasolja, ha

ba) a kérelem vagy melléklete nem felel meg a (1) és (2) bekezdésben meghatározottaknak, vagy

bb) a főépítész szakmai álláspontja a tervezett építési tevékenységet nem támogatja.

(5) A polgármester a hiánytalan kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül megküldi véleményét a kérelmezőnek.

23. A településképi bejelentési eljárás

36. § A község teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni:

a) építmény átalakítása, felújítása, helyreállítása, korszerűsítése, homlokzatának megváltoztatása, kivéve zártsorú vagy ikres beépítésű építmény esetén, ha e tevékenységek a csatlakozó építmény alapozását vagy tartószerkezetét is érintik;

b) meglévő építmény utólagos hőszigetelése, homlokzati nyílászáró cseréje, a homlokzatfelület színezése, a homlokzat felületképzésének megváltoztatása;

c) új, önálló (homlokzati falhoz rögzített vagy szabadon álló) égéstermék-elvezető kémény építése melynek magassága a 6,0 m-t nem haladja meg;

d) szobor, emlékmű, kereszt, emlékjel építése, illetve elhelyezése esetén, ha annak a talapzatával együtt mért magassága nem haladja meg a 6,0 m-t;

e) kerítés, valamint közterületről látható kerti építmény építése, meglévő átalakítása, bővítése, valamint

f) meglévő építmények rendeltetésének – részleges vagy teljes – megváltoztatása esetén, amennyiben a meglévő lakórendeltetés megváltoztatása történik, illetve lakórendeltetésre történő változás kerül kialakításra;

g) helyi védett területen lévő épület, vagy védett érték közterületre néző homlokzatán történő színezés, új tetőhéjalás esetén;

h) védett érték közterületre néző homlokzatán történő nyílászáró csere, valamint előtető építése esetén;

i) védett értéken cégér, üzletfelirat elhelyezése tekintetében;

j) reklámok, reklámhordozók elhelyezésével, átalakításával kapcsolatban.

37. § (1) A településképi bejelentési eljárás lefolytatása során vizsgálni szükséges, hogy a véleményezésre benyújtott építészeti-műszaki dokumentáció tartalma

a) megfelel-e az e rendeletben foglalt előírásoknak,

b) kidolgozása a szakmai konzultáció szerint történt-e,

c) a b) pont szerinti előírásoktól eltérő megoldás azokkal egyenértékű vagy kedvezőbb beépítést, illetve településképi megjelenést eredményez-e.

(2) Az építmény, épületrész megjelenésével kialakításával kapcsolatban vizsgálni kell, hogy:

a) azok építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e az épített környezethez,

b) a külső megjelenés megfelel-e az e rendelet előírásainak

c) összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,

d) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, burkolatát, műtárgyait, valamint növényzetét.

38. § (1) A településképi bejelentési eljárás az építtető, illetve az építési tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa (a továbbiakban együtt: kérelmező) kérelmére indul.

(2) A kérelmet Attala Község Polgármesteréhez a Korm. rendelet 26/B. § (2) és (3) bekezdésekben meghatározott tartalommal, a 36. § szerinti építési tevékenység megkezdése előtt 15 nappal kell benyújtani, az e rendelet 4. mellékletét képező kérelem benyújtásával.

(3) A polgármester a településképi bejelentési eljárást a Korm. rendeletben meghatározottak szerint folytatja le.

(4) A polgármester településképi bejelentési eljárásban hozott döntése ellen Attala Község Önkormányzatának Képviselő-testületénél lehet fellebbezéssel élni.

24. A településképi kötelezés, a településkép-védelmi bírság

39. § (1) A polgármester településképi kötelezési eljárást folytat le

a) az e rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértése,

b) a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése

esetén.

(2) A településképi kötelezési eljárás keretében a polgármester felhívja az ingatlan-tulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.

(3) A (2) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester – önkormányzati hatósági döntéssel – az ingatlantulajdonost az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezi, egyidejűleg településkép-védelmi bírság megfizetésére is kötelezi.

(4) A (3) bekezdés szerinti hatósági döntésben megállapított határidőre történő nem teljesítése esetére az önkormányzat képviselő-testülete az ingatlantulajdonossal szemben településkép-védelmi bírság kiszabását rendelheti el, melynek összege:

a) az e rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértése esetén legalább 50.000 forint, legfeljebb 500.000 forint,

b) a bejelentési dokumentációban foglaltaktól eltérő építési tevékenység megvalósítása esetén az eltérés mértékétől függően legalább 50.000 forint, legfeljebb 500.000 forint,

c) a polgármester tiltása ellenére megvalósított, településképi bejelentéshez kötött építési tevékenység esetén legalább 50.000 forint, legfeljebb 500.000 forint.

(5) A településkép-védelmi bírság kiszabásánál az alábbi szempontokat kell mérlegelni:

a) a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,

b) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,

c) a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,

d) a jogsértő állapot időtartamát,

e) a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát,

f) a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartását, valamint

g) a jogsértést elkövető gazdasági súlyát.

(6) A településkép-védelmi bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a Magyar Államkincstárnál vezetett – és a határozatban is megjelölt – előirányzat-felhasználási számlájára átutalási megbízással, vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton kell megfizetni.

(7) A határidőre be nem fizetett településkép-védelmi bírság behajtására az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény előírásai az irányadók.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

25. Hatályba léptető rendelkezések

40. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nap lép hatályba.

(2) E rendelet előírásait a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

26. Hatályon kívül helyező rendelkezések

41. § (1) Hatályát veszti Attala község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi építészeti értékek védelméről szóló 3/2001. (V.1.) önkormányzati rendelete.

(2) Hatályát veszti Attala község Önkormányzata Képviselő-testületének a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról és a településképi bejelentési eljárásról szóló 12/2017. (X.31.) önkormányzati rendelete. Hatályát veszti Attala község Önkormányzata Képviselő-testületének a településkép védelméről szóló 6/2018. (IX.28.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet

Helyi védelem

1.) Helyi területi védelem (HT)

null

2.) Helyi egyedi védelem

A

B

C

D

Sorszám

Védett érték

Cím

Helyrajzi szám

Véd. foka

1.

Római Katolikus Templom

Béke tér

230

H1

2.

Szentháromság Szobor (I. világháborús emlékmű)

Béke tér

229/5

H1

3.

Szent Imre szobor

Béke tér - templomkert

229/3

H1

4.

Kálvária

Széchenyi u.

151/1

H1

2. melléklet

Településképi szempontból meghatározó területek
null

3. melléklet

Településképi véleményezés – KÉRELEM
ATTALA KÖZSÉG POLGÁRMESTERE
7252 Attala, Kossuth utca 15.
K É R E L E M

1. Az építtető (tervező) neve, lakcíme:

(továbbá meg lehet adni elektronikus levélcímet és telefonos elérhetőséget)

2. A kérelemmel érintett ingatlan címe, helyrajzi száma:

3. A tervezett építmények száma és rendeltetése:

4. Az ingatlan adatai:

A telek HÉSz szerinti építési övezeti besorolása:

5. Az építtető(k) neve, lakcíme (amennyiben a tervező a kérelmező):

6. A kérelem tárgyával összefüggésben korábban keletkezett szakmai vélemények, hatósági döntések (határozatok, végzések) megnevezése, iktatószáma, kelte:

7. A kérelemhez csatolt mellékletek:

Építészeti-műszaki dokumentáció pld
Építészeti-műszaki dokumentáció digitális adathordozón (cd, dvd) db
Egyéb okirat

8. ÉTDR azonosító:

Kelt: -, - év hó nap
aláírás (kérelmező)

4. melléklet

Településképi bejelentés – KÉRELEM
ATTALA KÖZSÉG POLGÁRMESTERE
7252 Attala, Kossuth utca 15.
K É R E L E M

1. Az építtető (tervező) neve, lakcíme:

(továbbá meg lehet adni elektronikus levélcímet és telefonos elérhetőséget)

2. A tervezett építési tevékenység, reklámok, reklámhordozók vagy rendeltetésváltoztatás helye, a telek helyrajzi száma:

3. A folytatni kívánt építési tevékenység, reklám, illetve reklámhordozó elhelyezése vagy rendeltetésváltoztatás megjelölése:

4. Az ingatlan adatai:

A telek HÉSz szerinti építési övezeti besorolása:

5. Az építtető(k) neve, lakcíme (amennyiben a tervező a kérelmező):

6. Az építési tevékenység elvégzése, a rendeltetésváltozás megvalósítása vagy a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének tervezett időtartama:

7. A kérelemhez csatolt mellékletek:

Építészeti-műszaki dokumentáció pld
Építészeti-műszaki dokumentáció digitális adathordozón (cd, dvd) db
Egyéb okirat
Kelt: -, - év hó nap
aláírás (kérelmező)

1. függelék

Településkép védelme szempontjából kiemelt területek
A.) Táj- és természetvédelmi szempontú kijelölés alatt álló területek
null
B.) Örökségvédelemmel érintett területek
A település műemlékei:

törzs-szám

azonosító

védelem státusza

védelem fajtája

hrsz

cím

név

4450

8541

Műemléki védelem

Műemlék

388

Dózsa György utca

Nepomuki Szent János-szobor

4450

17458

Műemléki védelem

Műemléki környezet

Nepomuki Szent János-szobor ex lege műemléki környezete

A település régészeti területei:

azonosító

település

szám

régészeti védelem

név

23025

Attala

1

régészeti lelőhely

Kenderföldek

59932

Attala

2

régészeti lelőhely

Ráctemető

51067

Attala

3

régészeti lelőhely

Tabold dűlő

72507

Attala

4

régészeti lelőhely

Káposztás

72509

Attala

5

régészeti lelőhely

Alsórét

72511

Attala

6

régészeti lelőhely

Vasút melléke

72513

Attala

7

régészeti lelőhely

Községi rét

84597

Attala

8

régészeti lelőhely

Rákóczi utca

84599

Attala

9

régészeti lelőhely

Szentiványi- kút

71357

Gölle

35

régészeti lelőhely

Vasút-kanyar-dűlő 3.

2. függelék

Telepítésre nem javasolt, idegenhonos inváziós fajok jegyzéke
A Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság adatszolgáltatása alapján

A

B

Magyar név

Tudományos név

1.

fehér akác

Robinia pseudoacacia

2.

mirigyes bálványfa

Ailanthus altissima

3.

keskenylevelű ezüstfa

Elaeagnus angustifolia

4.

zöld juhar

Acer negundo

5.

amerikai kőris

Fraxinus americana

6.

kései meggy

Prunus serotina

7.

kanadai nyár

Populus x canadensis

8.

nyugati ostorfa

Celtis occidentalis

9.

cserjés gyalogakác

Amorpha fruticosa

10.

kisvirágú nebáncsvirág

Impatiens parviflora

11.

bíbor nebáncsvirág

Impatiens grandiflora

12.

japánkeserűfű-fajok

Fallopia spp.

13.

magas aranyvessző

Solidago gigantea

14.

kanadai aranyvessző

Solidago canadensis

15.

közönséges selyemkóró

Solidago canadensis

16.

ürömlevelű parlagfű

Ambrosia artemisiiflora

17.

arany ribiszke

Ribes aureum

18.

adventív szőlőfajok

Vitis-hibridek

19.

vadszőlőfajok

Parthenocissus spp.

20.

süntök

Echinocystis lobata

21.

észak-amerikai őszirózsák

Aster spp.

22.

magas kúpvirág

Rudbeckia laciniata

23.

vadcsicsóka

Helianthus tuberosus s. l.

24.

olasz szerbtövis

Xanthium strumaium subsp. italicum

25.

amerikai karmazsinbogyó/amerikai alkörmös

Phytholacca americana

26.

kínai karmazsinbogyó/kínai alkörmös

Phytholacca esculenta

27.

japán komló

Humulus japonicus

28.

átoktüske

Cenchrus incertus

29.

nem hazai tündérrózsa fajok

30.

kanadai átokhínár

Elodea canadensis

31.

aprólevelű átokhínár/vékonylevelű átokhínár

Elodea nuttallii

32.

moszatpáfrányfajok

Azolla mexicana, Azolla filiculoides

33.

borfa/ tengerparti seprűcserje

Baccharis halimifolia

34.

karolinai tündérhínár

Cabomba caroliniana

35.

közönséges vízijácint

Eichhornia crassipes

36.

perzsa medvetalp

Heracleum persicum

37.

kaukázusi medvetalp

Heracleum mantegazzianum

38.

Szosznovszkij-medvetalp

Heracleum sosnowskyi

39.

hévízi gázló

Hydrocotyle ranunculoides

40.

nagy fodros-átokhínár

Lagarosiphon major

41.

nagyvirágú tóalma

Ludwigia grandiflora

42.

sárgavirágú tóalma

Ludwigia peploides

43.

sárga lápbuzogány

Lysichiton americanus

44.

közönséges süllőhínár

Myriophyllum aquaticum

45.

felemáslevelű süllőhínár

Myriophyllum heterophyllum

46.

keserű hamisüröm

Parthenium hysterophorus

47.

ördögfarok keserűfű

Persicaria perfoliata

48.

kudzu nyílgyökér

Pueraria montana

49.

aligátorfű

Alternanthera philoxeroides

50.

óriásrebarbara

Gunnera tinctoria

51.

tollborzfű

Pennisetum setaceum

52.

Alternanthera philoxeroides