Szirák község képviselő testületének 9/2019 (XII.19.) önkormányzati rendelete
Szirák Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 11. 30Szirák község képviselő testületének 9/2019 (XII.19.) önkormányzati rendelete Szirák Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Szirák Község Önkormányzat képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a szervezeti és működési szabályzatról a következő rendeletet alkotja.
1. § [ AZ ÖNKORMÁNYZAT ELNEVEZÉSE ÉS JELKÉPEI]
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szirák Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: Szirák, Petőfi út 31.
(3) A képviselő-testület hivatalának megnevezése és székhelye: Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal, 2688. Vanyarc Veres Pálné út 54.
2. § [Jelképek]
A Község címeréről és zászlajáról, azok használati rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
3. § (1a) Az Önkormányzat, a képviselő-testület, a polgármester, és a Hivatal bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.
(1b) Az Önkormányzat bélyegzőinek lenyomatait az 1. számú melléklet tartalmazza.
4. § A képviselő-testület a község díszpolgárává avathatja azt a személyt, aki kiemelkedő tevékenységet végzett a község érdekében. A díszpolgárrá avatásra vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
5. § [A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI, AZ ÖNKORMÁNYZATI JOGOK]
Az önkormányzat jogi személy. Az Önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő testületet illetik meg. A képviselő testületet a polgármester képviseli.
6. § (1) Az önkormányzat köteles ellátni a törvényben meghatározott kötelező feladatait.
(2) A Mötv. 10. § (2) bekezdésében foglaltak betartásával az önkormányzat önként is vállalhat feladatellátást. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a kötelezően előírt önkormányzati feladatok ellátását.
(3) A közfeladat önkéntes vállalásához, illetve ellátásának megszüntetéséhez a képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése szükséges.
(4) Az önkormányzat a helyi önkormányzati politikával, illetve annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival vállalkozásélénkítő környezetet teremt.
7. § (1) A helyi önkormányzat véleményt nyilváníthat és kezdeményezést tehet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban.
(1a) Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett lakossági réteg, érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
8. § Önkormányzati döntést, a helyi népszavazás, helyi önkormányzat képviselő-testülete – annak felhatalmazására bizottsága, részönkormányzat testülete, társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.
FELADATOK és HATÁSKÖRÖK
9. §
Feladat- és hatáskör
10. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak a Mötv. 42. §-ban meghatározottak, amelyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.
11. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott ellátandó feladatok
12. §
III. F E J E Z E T
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A Képviselő-testület tagjai
13. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.
(2) A Képviselő-testület tagjainak száma 6 fő.
(3) A Képviselők névsorát jelen rendelet 1. számú függeléke tartalmazza. A változásokat a Közös Hivatal 2 munkanapon belül átvezeti.
(4) A képviselő Szirák település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit. Részt vesz a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében.
(5) A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
(6) A képviselő - tevékenysége során - hivatalos személyként jár el.
(7) A képviselő döntéseit saját meggyőződése alapján hozza. A képviselői minőségben hozott döntéséért kizárólag jogszabály által meghatározott esetekben vonható felelősségre. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.
(8) A képviselő, a képviselő-testület ülésén a napirendi pontok elfogadását megelőzően
A Képviselő-testület működése
14. § (1) A Képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint tartja rendes üléseit. Ettől eltérni a Képviselő-testület határozata szerint lehet.
(2) A Képviselő-testület az ülését Szirák Község Önkormányzat tanácskozó termében tartja. A Képviselő-testület ettől eltérhet.
(3) A képviselő testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
A Képviselő-testület ülésének nyilvánossága
15. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A Képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben zárt ülést tart illetőleg tarthat.
A Képviselő-testületi ülés összehívása
16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkét tisztségviselő egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze, és vezeti.
(2) A Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend tárgyának és előadójának megjelölését.
(3) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a fő napirendi pontok tárgyának és előterjesztőjének, továbbá az egyéb napirendi pontok tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(4) A munkaterv szerinti ülésre szóló meghívót az ülés anyagával együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt a testületi ülés napját megelőzően legalább 3 nappal megkapják. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – lehetőség szerint az előterjesztéssel együtt – pedig az ülés előtt legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. Rendkívül sürgős esetben lehetőség van a képviselő-testület ülésének személyesen vagy telefonon történő összehívására.
A Képviselő-testületi ülésre meghívottak köre
17. § A Képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:
a) a képviselőket,
b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző),
c) a nemzetiségi önkormányzat tagjait,
d) szakértő
Rendkívüli testületi ülés
18. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervében nem meghatározott testületi ülést tarthat(továbbiakban: rendkívüli ülés).
(2) A polgármesternek össze kell hívnia a Képviselő-testület ülését:
a) a települési képviselők legalább egynegyedének írásbeli indítványára, annak átvételétől számított 15. napon belüli időpontra;
b) a Képviselő-testület bizottságának határozatba foglalt indítványra, az indítvány átvételétől számított 15 napon belüli időpontra
(3) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.
(4) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.
(5) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.
(6) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók.
(7) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával az ülés előtt kézbesíteni kell a képviselők részére.
Az ülés vezetése
19. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, távollétében a 16. § (1) bekezdésében meghatározott helyettesítés rendje szerint alpolgármester, az alpolgármester akadályoztatása esetén a Korelnök vezeti.
(2) Az ülés megnyitásakor a polgármester megállapítja a megjelentek számát, az ülés határozatképességét, majd
a) javaslatot tesz a napirendi pontokra, azok sorrendjére,
b) beszámol az elmúlt Képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről,
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
d) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, illetve rendelettervezetet, berekeszti az ülést.
Napirendek meghatározása
20. § (1) A polgármester az adott ülés napirendi pontjainak tervezésénél figyelembe veszi a Munkatervben arra az ülésre meghatározott napirendeket, a korábbi üléseken tett napirendi javaslatokat, továbbá a Jegyző, és a Közös Hivatal javaslatait.
(2) A polgármester a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendekről a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
(3) A Képviselő-testület a napirendek sorrendjének meghatározásáról történt döntést követően, azon egyszerű többséggel változtathat.
Sürgősségi indítvány
21. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, az alpolgármester, bármely bizottság, és a képviselők terjeszthetnek elő.
(2) A sürgősség tárgyában a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(3) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a Képviselő-testület első napirendként tárgyalja.
Vita vezetése
22. § (1) A polgármester minden napirendet külön-külön nyit meg. Az előterjesztő kiegészítése után a polgármester megnyitja a vitát.
(2) A vita során – a jelentkezések sorrendjének figyelembevételével – a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak, szólhatnak a tárgyhoz.
(3) Egy képviselő, egy adott napirendhez két alkalommal szólhat hozzá, hozzászólásonként maximum 5 perc időtartamban. A polgármester, további egyszeri maximum 3 perc hozzászólási lehetőséget biztosíthat. További hozzászólásra csak a Képviselő-testület döntése alapján van lehetőség.
(4) A hozzászólás során a képviselői kérdésre a kérdezett választ köteles adni. A választ követően a képviselő folytathatja hozzászólását.
(5) A Képviselő-testület vita közben - egyszerű többséggel - a tanácskozási joggal nem rendelkezőknek is szót adhat, maximum 3 perces hozzászólásra.
A Képviselő-testületi ülés rendjének fenntartása
23. § (1) A Képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani, – olyan jellegű tetszést, vagy nem tetszést, amely zavarhatja mások hozzászólását, nem nyilváníthatnak ki – kötelesek a részükre kijelölt székeken helyet foglalni.
(2) A polgármester köteles gondoskodni a Képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról. A rend fenntartása érdekében:
a) Képviselő általi rendzavarás esetén:
aa) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a tárgytól eltér, már elhangzottakat indokolatlanul ismétel.
ab) rendre utasítja, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a Képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést vagy, másokat sértő fogalmazást használ,
b) Egyéb rendzavarás esetén:
ba) A képviselő-testületi ülésén jelenlévő meghívottakat vagy más megjelenteket a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendreutasíthatja. Amennyiben a rendzavarás folytatódik, vagy újra megismétlődik, a rendbontókat az ülésterem elhagyására kötelezheti.
(3) A polgármester tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás esetén az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(4) A polgármester, a (2)-(3) bekezdésekben foglalt, a rend fenntartása érdekében tett, indokolt intézkedéseiről a Képviselő-testület nem nyit vitát, azokkal kapcsolatban felszólalásnak helye nincs.
Tanácskozási jog
24. § (1) A Képviselő-testületi ülésen tanácskozási joga van – mely jelenti szavazati jog nélkül a vitában való részvétel jogát (hozzászólás)
a) jegyzőnek, az aljegyzőnek,
b) a közös hivatal köztisztviselőinek a szakterületüket érintő napirendi pontoknál,
c) nemzetiségi önkormányzatok tagjainak,
d) adott napirendi pontnál a napirend előadójának, az ahhoz meghívott személynek,
e) annak, akinek a testület egyszerű többséggel tanácskozási jogot adott,
f) Képviselő-testület által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőinek tevékenységi körükben, a Képviselő-testület, valamint a bizottsági üléseken,
g) könyvvizsgálónak.
Személyes megszólíttatás
25. § (1) A vitában elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek joga van a napirendi pont lezárása után legfeljebb 1 perc időtartamban észrevételt tenni.
(2) Viszontválasznak helye nincs.
Ügyrendi javaslat
26. § (1) Az ügyrendi javaslat: a Képviselő-testületi ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésekre vonatkozó javaslat.
(2) A képviselők az ülés során bármikor tehetnek ügyrendi javaslatot, és részükre soron kívül szót kell adni.
(3) Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
Előterjesztések
27. § (1) Az előterjesztés lehet:
a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat),
b) beszámoló,
c) jogszabályban kötelezően meghatározott formátum.
Előterjesztők
28. § (1) Előterjesztés megtételére jogosult
a) települési képviselő,
b) tisztségviselő,
c) Képviselő-testület bizottsága,
e) nemzetiségi önkormányzatok elnökei,
h) intézményvezetők,
i) jegyző, aljegyző, illetve az általuk megbízott köztisztviselők,
k) esetenként, akit a Képviselő-testület felkér
l) önkormányzati feladatot megállapodás alapján ellátó szervezetek képviselője
Vita lezárása
29. § (1) Ha a napirendhez több hozzászóló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(2) Bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását, melyről a Képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű többséggel határoz.
A Képviselő-testületi döntés meghozatalának módjai
Nyílt szavazás
30. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
(4) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
Névszerinti szavazás
31 §
Titkos szavazás
32. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.
(2) Bármely képviselő javaslatára minősített szótöbbséggel hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.
(3) A titkos szavazás lebonyolításában a Vagyonnyilatkozat vizsgáló és ügyrendi bizottság elnöke és két tagja vesz részt (továbbiakban: szavazatszámláló bizottság).
(4) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(5) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.
(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a Képviselő-testület részére.
(7) A titkos szavazással hozott határozatot már a nyilvános ülésen kell ismertetni.
Határozathozatal
33. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után szavaz a határozati javaslatról.
(2) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.
(3) A határozatképtelen testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
(4) Képviselő-testület a határozatait általában egyszerű szótöbbséggel (a jelenlévő települési képviselők több mint felének egybehangzó szavazata) hozza.
(5) A polgármester elsőként a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat, végül a módosításokkal teljes határozati javaslatot teszi fel szavazásra.
(6) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
(7) A döntést követően ugyanabban a kérdésben bármely képviselő új szavazást kezdeményezhet. Erről a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A szavazás egy alkalommal ismételhető meg.
Határozathozatal személyi kérdésben
34. § (1) A Képviselő-testület valamennyi személyi kérdés esetében (választás, kinevezés, vezetői megbízás) minősített többséggel dönt.
(2) Több jelölt esetén – ha közülük többen is megkapták a minősített többséget – a legtöbb szavazattal támogatott jelölt személyét fogadja el.
Minősített többség
35. § Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:
a) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal
b) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez.
c) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;
d) sürgősségi indítvány elfogadásához;
e) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához.
f) képviselő kizárásához
Személyes érintettség
36. § (1) A polgármester, illetőleg a képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget.
(2) A Képviselő-testületi döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(3) A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület egyszerű többségi szavazással dönt.
(4) Amennyiben a képviselő, illetve a polgármester személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, úgy a döntésből mérlegelés nélkül ki kell zárni.
(5) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
Munkaterv
37. § (1) A képviselő-testület működésének alapja a munkaterv, amelyet a testület évenként hagy jóvá.
(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző/aljegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a testület elé, minden év január 31-ig.
(3) A munkaterv összeállításához javaslatot tehet:
A határozat alakszerűsége
38. § (1) A határozat megjelölése magában foglalja a határozatot hozó szerv megnevezését, a határozat számát (arab számmal), meghozatalának idejét (évét, valamint zárójelben a hónapját és napját).
Interpelláció
39. § (1) A képviselő a testületi ülésen - a fő napirendi pontok lezárása után – a testület tagja
A jegyzőkönyv
40. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell Mötv 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat. Erről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző/aljegyző, valamint egy fő képviselő – mint hitelesítő - írja alá.
(3) A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Nógrád Megyei Kormányhivatala részére.
(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(5) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. Erre a közös önkormányzati Hivatalban, valamint Szirák Község honlapján van lehetőség.
Hangfelvétel
41. § (1) A képviselő-testület üléseiről kizárólag a jegyző jogosult hangfelvételt készíteni abból a célból, hogy segítségére legyen a jegyzőkönyv összeállításánál. A jegyzőkönyv elkészültével a hangfelvétel megsemmisítésre kerül.
IV. F E J E Z E T
AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
42. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) Képviselő-testület tagjai,
b) a Képviselő-testület bizottságai, a tanácsnok,
c) nemzetiségi önkormányzat,
d) a jegyző, aljegyző,
(2) A javaslatot a jegyzőhöz kell írásban benyújtani.
(3) Az elfogadott önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(5) A képviselő-testületnek a rendeletei előkészítésében való társadalmi részvétel szabályait e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(6) A rendelettervezetről való szavazás során először a módosító indítványokról, majd a rendelettervezet egészéről dönt a testület.
(7) A rendelet végén minden esetben meg kell határozni hatálybalépésének napját.
(8) A rendeleteket az önkormányzat honlapján valamint a– 5. számú mellékletben rögzített helyszíneken található – hivatalos hirdetőtábláin a rendeletalkotásról szóló hirdetmény kifüggesztésével ki kell hirdetni.
V. F E J E Z E T
A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI
43. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:
HELYI NÉPSZAVAZÁS
44. § (1) A helyi népszavazásban az vehet részt, aki a helyi önkormányzati választáson választásra jogosult.
(2) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a választópolgárok legalább 25 %-a.
(3) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezte.
(4) A helyi népszavazás kiírását tárgyaló képviselő-testületi ülésre a polgármester hívja meg az aláírást gyűjtők képviselőjét.
(5) A helyi népszavazás lebonyolításának a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvények rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni
A KÖZMEGHALLGATÁS
45. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és az érdekelt szervezetek közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek. A közmeghallgatás helyét és idejét a munkatervben meg kell határozni.
(2) A közmeghallgatás tényét az ülés előtt a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
(4) A közmeghallgatáson is – mint a képviselő-testületi ülésen – a testületnek határozatképesnek kell lennie.
A FÓRUM
46. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - fórumot hívhat össze.
(2) A fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.
(3) A fórumra meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület üléseire is kötelező.
(4) A fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről tájékoztatni kell a lakosságot.
(5) A fórumról feljegyzést kell készíteni, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
A KÉPVISELŐI FOGADÓÓRA
47. § (1) A képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében képviselői fogadóórát tarthatnak.
(2) A képviselői fogadóórákon az elhangzott közérdekű bejelentésekről, javaslatokról a képviselő feljegyzést készít. A feljegyzés alapján a szükséges intézkedések megtételéről a jegyző gondoskodik.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
48. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó bizottságokat választ és ideiglenes (ad hoc) bizottságokat hozhat létre.
(2) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre (tagjai névsorát e rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.
a) Vagyonnyilatkozat vizsgáló és ügyrendi bizottság, 3 fővel, amelynek, tagjainak több mint fele, önkormányzati képviselő.
b) Szociális bizottság, 3 fővel, amelynek, tagjainak több mint fele, önkormányzati képviselő.
c) Kulturális és sport bizottság, 3 fővel, amelynek, tagjainak több mint a fele, önkormányzati képviselő.
(3) A képviselő egyidejűleg csak egy bizottságnak lehet az elnöke. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a képviselő ad hoc bizottságnak elnöke lehessen.
(4) A bizottsági üléseken bármely képviselő részt vehet tanácskozási joggal, szavazati joggal azonban csak a bizottság megválasztott tagjai bírnak.
(5) A bizottság belső működési szabályait – az Mötv. és e rendelet keretei között – maga állapítja meg.
(6) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(7) Az ideiglenes- bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
(8) A bizottságok feladat és hatáskörét, működésük alapvető szabályait, e rendelet 7. számú melléklete tartalmazza
49. § (9) Az állandó bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a képviselők közül kell megválasztani. A polgármester és a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.
(10) A bizottság határozatképességére és határozat hozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(11) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyre formailag és tartalmilag is a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá.
VII. F E J E Z E T
A POLGÁRMESTER ÉS AZ ALPOLGÁRMESTER
A POLGÁRMESTER
50. § (1) Szirák Község Önkormányzatának vezetője a polgármester, aki megbízatását főállásban látja el. Tevékenysége során elsősorban a polgármesteri programjában foglaltak végrehajtása a fő célkitűzés.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.
(3) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát. Tevékenységével hozzájárul Szirák település fejlődéséhez, elsődleges feladata a település fejlesztése, a közszolgáltatások szervezése, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel együttműködve.
(4) A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével látja el. A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében, a társult önkormányzatok polgármestereivel közösen, irányítja a hivatalt.
(5) A polgármester szabadsága tekintetében a döntési jogosultság a képviselő-testületet át nem
51. § (1) A polgármester feladatait az Mötv. 67. § (1) bekezdése tartalmazza.
(2) Amennyiben a képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést úgy az Mötv 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével, döntést hozhat.
(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.
(4) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, illetményét jogszabály keretei között határozza meg. A polgármester az államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
(5) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzat képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.
AZ ALPOLGÁRMESTER
52. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 2 fő alpolgármestert választhat. A képviselő-testület az alpolgármestert saját tagjai közül választ meg. Az alpolgármester megbízatása megszűnik az új polgármester megválasztásával, valamint ha a képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízását visszavonja. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a tisztséget, a képviselő-testület által a törvény keretei között meghatározott tiszteletdíjban részesül.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi feladatát.
(3) A polgármesterre vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak az alpolgármesterre is.
(4) Az alpolgármester heti egy alkalommal ügyfélfogadást, fogadónapot tart.
VIII. F E J E Z E T
A POLGÁRMESTERI HIVATAL ÉS A JEGYZŐ
53. § (1) . Szirák Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Vanyarc Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Bér Község Önkormányzata Képviselő-testülete Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel közös hivatalt hozott létre, az önkormányzatok működésével, az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvényben meghatározott feladatok ellátására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény , az államháztartásról szóló törvény végrehajtását meghatározó 368∕2011. (XII.31.) számú Korm. rendelet, valamin az Mötv.85. § (1) bekezdése alapján
(2) . A képviselő-testületek meghatározzák a közös hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát.
(3) . A polgármesterek a képviselő-testületek együttes üléseinek döntései, valamint a megkötött megállapodásuk szerint irányítják a közös hivatalt.
(4) . A közös hivatalt a jegyző vezeti.
(5) . A települési képviselők a közös hivataltól a jegyző/aljegyző útján igényelhetik a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést.
(6) . A közös hivatal önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati költségvetési szerv. Költségvetési előirányzatait a létrehozó önkormányzatok együttes ülésen határozzák meg, amely előirányzat beépül a székhely (Vanyarc) település költségvetési rendeletébe.
(7) .A jegyző külön döntése alapján az érdemi ügyintézők kiadmányozási jogot kaphatnak.
(8) A közös hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát az SZMSZ. 8. számú melléklete tartalmazza.
(9) .A közös hivatal látja el a nemzetiségi és etnikai kisebbségekkel kapcsolatos feladatokat, így költségvetési gazdálkodásának könyvelését, házipénztár kezelését, jegyzőkönyveinek elkészítését, ügyviteli feladatainak ellátását.
A JEGYZŐ
54. § (1) A polgármesterek – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.
(2) A jegyző vezeti a közös hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
(3) A jegyző feladatait az Mötv. 81. § (3) bekezdése felsorolja.
(4) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(5) A jegyzőt szabadságának, illetve más okból történő távollétének ideje alatt az aljegyző, a jegyző és az aljegyző egyidejű akadályoztatása esetén, a Közös Hivatal anyakönyvvezetői feladatokat ellátó ügyintézője helyettesíti.
IX. F E J E Z E T
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
55. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet (vagyonrendelet) állapítja meg.
(2) A vagyonrendeletben meg kell határozni a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.
(3) Törzsvagyonnak az, az önkormányzati tulajdon nyilvánítható, amely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását, vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja.
(4) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
56. § (1) A képviselő-testület a költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik:
57. § (1) A költségvetési évet követően a képviselő-testület zárszámadását rendeletben állapítja meg. A rendelettervezetet a költségvetési törvényben előírtaknak megfelelően kell elkészíteni.
(2) A zárszámadás előkészítésére és előterjesztésére a költségvetési rendeletre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
58. § (1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra gazdasági programot készít. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
(2) A gazdasági program tartalmazza különösen:
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁNAK ELLENŐRZÉSE
59. § (1) A helyi önkormányzatok gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi
(2) A közös hivatal és az intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület látja el megfelelő képesítéssel rendelkező belső ellenőr útján.
(3) Belső ellenőrzési feladatok ellátására a közös hivatal köt megállapodást a közös hivatalt fenntartó önkormányzatok, és azok által fenntartott valamennyi intézményre vonatkozóan.
TÁRSULÁSOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK, ÉRDEKKÉPVISELET
60. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület más települések képviselő-testületeivel, gazdasági-, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatást nyújtó intézményekkel alakíthat ki társulásokat.
(2) Az önkormányzat a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozza meg.
(3) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.
61. § (1) A képviselő-testület feladatköreiben más képviselő-testületekkel, illetve más jogi személlyel és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel eseti és rendszeres kapcsolatot alakít ki, feladatai ellátása érdekében megállapodásos kapcsolatok létesítésére, együttműködésre törekszik.
(2) Az együttműködés keretében a felek tanácskozásokat, közös rendezvényeket szervezhetnek tapasztalataik kölcsönös átadása, a helyi sajátosságoknak megfelelő szervezeti megoldások, kulturális és egyéb feladataik hatékonyabb, eredményesebb és színvonalasabb ellátása, valamint a lakosság önszerveződő közösségeivel, a társadalmi és érdekképviseleti szervekkel való hatékonyabb és szélesebb körű együttműködés érdekében.
(3) Együttműködési megállapodás megkötésére a képviselő-testület jogosult. A megállapodást a képviselő-testület nevében a polgármester írja alá.
62. § Az önkormányzat az önkormányzati jogok és érdekek kollektív képviseletének, védelmének és érvényesülésének előmozdítása, valamint az önkormányzati működés fejlesztése céljából érdekképviseleti szervezeteket hozhat létre.
63. §
VAGYONNYILATKOZAT TÉTELI KÖTELEZETTSÉG
A FELTERJESZTÉSI JOG
64. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati jogokat, illetve a helyi önkormányzat feladat és hatáskörét érintő bármely kérdésben - közvetlenül vagy érdekképviseleti szervezete útján - az adott kérdésben hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordulhat, és
XIII. F E J E Z E T
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
65. § (1) Jelen rendelet 2019. december 20. napján lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Szirák Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2015 (III.09.) számú rendelete
1. függelék
1a. Kómár Jánosné
1b. Cselovszki László
1c. Dudás Edit
1d. Hlavacska Péter
1e. Novák Lajos
1f.1 Pogány Jenőné
1g.2 Lakatos Andrea
1. melléklet
2. melléklet
a) - Települési temetési támogatás
2. Az önkormányzat képviselő testülete a következő hatáskörök gyakorlását átruházza a Jegyző hatáskörébe: Települési lakásfenntartási támogatási kérelem elbírálása.
3. Az önkormányzat Képviselő-testülete a következő hatáskörök gyakorlását átruházza a Szociális Bizottság hatáskörébe: Rendkívüli települési támogatás
3. melléklet
1a. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
1b. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
1c. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
1d. 013390 Egyéb kiegészítő szolgáltatások
1e.3
1f. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
1g. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
1h. 041236 Országos közfoglalkoztatási program
1i. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
1j. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
1k. 047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
1l. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
1m. 063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
1n. 064010 Közvilágítás
1o. 066010 Zöldterület-kezelés
1p. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
1q. 072111 Háziorvosi alapellátás
1r. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
1s. 072311 Fogorvosi alapellátás
1t. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
1u. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
1v. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
1w. 082044 Könyvtári szolgáltatások
1x. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
1y. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
1z. 096010 Óvodai intézményi étkeztetés
11. 104042 Gyermekjóléti szolgáltatások
12. 107051 Szociális étkeztetés
13. 107052 Házi segítségnyújtás
14. 107054 Családsegítés
4. melléklet
5. melléklet
3044 Szirák, Petőfi út 31.
www.szirak.hu
6. melléklet
8. melléklet
I.
a) A közös hivatal neve: Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal
b) A közös hivatal székhelye, címe: 2688 Vanyarc, Veres Pálné út 54.
c) A közös hivatal kirendeltségei:
d) Az alapítók megnevezése:
e) Létrehozásáról rendelkező határozatok száma:
f) Az alapítás éve: 2013.
g) A közös hivatal szakágazati besorolása: Önkormányzati igazgatás
h) A közös hivatal törzsszáma: 814032
i) A közös hivatal adószáma: 15814036-1-12
j) A közös hivatal költségvetési elszámolási számla száma: 55400077-11056328-00000000
k) A közös hivatal ÁFA alanyisága: nem alanya
l) A közös hivatal működési területe: Vanyarc, Szirák és Bér települési
önkormányzatok közigazgatási területe
m) A közös hivatal irányító szerve:
a) Pásztói Kistérség Többcélú Társulása belső ellenőrei, illetve belső ellenőr
b) a Képviselő-testületek.
a) a közös hivatal vezetőjére,
b) a közös hivatal dolgozóira,
c) a közös hivatal szolgáltatásait igénybe vevőkre.
II. fejezet
a) ellátja a Képviselő-testületek működéséhez kapcsolódó szervezési és adminisztrációs feladatokat,
b) tájékoztatással és ügyviteli közreműködéssel segíti az önkormányzati képviselők és a Képviselő-testületek munkáját,
c) közreműködik a testületi szervek által tárgyalandó írásos előterjesztések elkészítésében,
d) előkészíti és végrehajtja a Képviselő-testületek döntéseit (határozatok, rendeletek)
III. fejezet
a) szolgálati érdek esetén a szabadságot a tárgyévet követő év január 31-ig, kivételesen fontos
szolgálati érdek esetén legkésőbb március 31-ig,
b) a köztisztviselő betegsége vagy a személyét érintő más elháríthatatlan akadály esetén az
a) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben,
b) vezeti a közös hivatalt, felelős a közös hivatal működéséért és gazdálkodásáért,
c) biztosítja a közös hivatal működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, a képviselő-testületek által megszabott költségvetési keretek között,
d) képviseli a közös hivatalt külső szervek előtt,
e) tervezi, szervezi, irányítja és ellenőrzi a közös hivatal szakmai és gazdasági működésének valamennyi területét,
f) gyakorolja a munkáltatói jogokat,
g) ellátja a közös hivatal működését érintő jogszabályokban, önkormányzati rendeletekben és döntésekben a vezető részére előírt feladatokat,
h) elkészíti a közös hivatal SZMSZ-ét és más, kötelezően előírt szabályzatait, rendelkezéseit,
i) kapcsolatot tart a helyi, területi és országos szakmai szervezetekkel, közös hivatalokkal, polgármesteri hivatalokkal,
j) támogatja a közös hivatal munkáját segítő testületek, szervezetek, közösségek tevékenységét,
k) folyamatosan értékeli a közös hivatal tevékenységét, munkáját.
l) a közös hivatal dolgozói részére negyedévente értekezletet tart, ahol az aktuális feladatokon túl tájékoztatást ad a Képviselő-testület döntéseiről, a testület működésével kapcsolatos várható feladatokról. Az értekezletekről emlékeztető készül.
m) a jegyző a képviselő-testület éves munkatervének megfelelően beszámol a
a) összehangolja az előkészítő munkát, gondoskodik a törvényességről, a jogszabályok
önkormányzati rendeletek, határozatok rendelkezéseinek betartásáról;
b) tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testületek, bizottságok ülésein,
c) figyelemmel kíséri az előterjesztések, döntési tervezetek előzetes bizottsági
megtárgyalását;
d) figyelemmel kíséri a testületi ülések menetét törvényességi szempontból, ha a
döntéseknél jogszabálysértést észlel, köteles jelezni,
e) gondoskodik a jegyzőkönyvek pontos vezetéséről, a döntések érdekeltek részére
történő eljuttatásáról, ha a döntéseknél jogszabálysértést észlel, köteles jelezni;
f) kezeli a polgármesterek személyi anyagát, ellátja a foglalkoztatásukkal kapcsolatos ügyviteli feladatokat.
g) gondoskodik a törvényességi ellenőrzést szolgáló, az önkormányzatot és szerveit
érintő dokumentumoknak a Nógrád Megyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztéséről,
h) évente beszámol a képviselő-testületeknek a hivatal tevékenységéről
a) aláírás, hitelesítés, döntéstervezet jóváhagyása az arra jogosult személy részéről;
b) külső szervhez vagy személyhez iratot, kiadmányt csak a kiadmányozási joggal
a) azt az illetékes kiadmányozó saját kezűleg aláírja;
b) a kiadmányozó gépelt neve mellett az „s.k.” jelzés szerepel és – nem nyomdai
c) nyomdai sokszorosítás esetén elegendő a kiadmányozó gépelt neve mellett az „s.k.”
d) a másolattal kiadmányozott (s.k. jelzéssel ellátott) iratnál is kell lenni olyan eredetinek,
melyet a kiadmányozó saját kezűleg írt alá;
e) a kiadmányozó, illetve a felhatalmazott személy aláírása mellett a szerv címerrel és
sorszámmal ellátott, hivatalos bélyegzőjének lenyomata szerepel.
f) a másolat vagy kiadmány hitelesítését, az eredeti iratot őrző ügyintéző végzi
záradékolással.
g) helyettesként történő kiadmányozásnál a helyettesítő köteles a helyettesített neve
mellett „h” betűvel a helyettesítés tényét jelezni.
h) megbízás alapján történő kiadmányozás esetén meg kell az iraton jelölni, kinek a
a) az alapító okiratokat;
b) a felhívásokat, közleményeket, meghívókat, a Képviselő-testületet érintő ügyekben a
testületi beszámolókat, tájékoztatókat;
c) főhatóságokhoz, más szervezetekhez az önkormányzat nevében benyújtott
pályázatokat, kérelmeket;
d) külföldre, önkormányzati tárgyban küldendő leveleket;
e) a polgármestereknek, intézményeknek, vállalatok és gazdasági társaságok vezetőinek
f) az önkormányzat nevében kötött szerződések aláírása tekintetében a pénzkezelési
szabályzat rendelkezései az irányadók;
g) az önkormányzat nevében a keresetlevelet, önkormányzati perekben a jogi képviselő
meghatalmazását;
h) az önkormányzat nevében adott meghatalmazásokat;
i) polgármesteri rendelkezéseket, utasításokat, belső határozatokat;
j) honosítási, visszahonosítási esküokmányokat;
k) az Önkormányzat jelképei használata tárgyában kiadott engedélyt.
Saját nevében kiadmányozza:
a) a törvény által hatáskörébe utalt közigazgatási ügyekben és hatósági jogkörben
keletkezett ügyiratokat;
b) a nevére érkezett kérelmekre, levelekre adott válaszokat;
c) polgármesteri utasításokat, körleveleket;
d) intézményeknek szóló körlevelek kiadását.
a) az államigazgatási ügyekben hozott döntéseket
b) a felsőbb szintű közigazgatási szervekkel folytatott levelezéseket, felterjesztéseket,
tájékoztatókat, jelentéseket;
c) a közös hivatal tevékenységére vonatkozó jelentéseket;
d) a jegyző hatáskörébe tartozó közszolgálati tárgykörben keletkezett ügyiratokat;
e) jogszabálysértésekre vonatkozó indítványok tárgyában keletkezett levelezéseket;
f) saját nevére érkező kérelmekre, levelekre, megkeresésekre adott válaszokat;
g) az országgyűlési képviselőnek, a testületi képviselőknek a közös hivatal működésével
kapcsolatban írt leveleket;
h) a testületek részére készített előterjesztéseket, beszámolókat;
i) az első fokú hatósági határozatok ellen benyújtott fellebbezések felterjesztését a
j) az új anyakönyvet, használatba vétele előtt hitelesíti;
k) a közös hivatal képviseletére adott meghatalmazásokat.
a) az anyakönyvvezetői megbízással rendelkező(k) a nyilvántartással összefüggésben
kiállított okiratok, levelek kiadmányozására;
b) a hatósági munkájukkal kapcsolatban általuk készített feljegyzés, jegyzőkönyv
aláírására; valamint
c) munkáltatói intézkedések értelmében az ügyintézők kiadmányozási jogot gyakorolnak.
d) hagyatéki ügyekben, adó- és értékbizonyítvány kiállításában, adó-elszámolási
IV. FEJEZET
1. A Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata (Ügyrendje) - 2013. május 1.
napján lép hatályba.
2. Hatályát veszti a Vanyarc – Szirák- Bér Községek Körjegyzősége Szervezeti- és Működési Szabályzata (ügyrendje).
3. Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának
(Ügyrendje) mellékletei, illetve függelékei:
a.) 1. melléklet: Közös Hivatal alapító okirata
b.) 2. függelék Közös Hivatal dolgozóinak munkaköri leírásai
c.) 3. függelék Ügyfélfogadás rendje
d.) 4. függelék Bélyegző nyilvántartás
e.) 5. melléklet: Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek
Vanyarc, 2013. április 15.
( Várnai Ildikó)
jegyző
1. számú melléklet
ALAPÍTÓ OKIRAT
Vanyarc Község Önkormányzatának Képviselő-testülete, Szirák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete, és Bér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 8. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról kiadott 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 5. § (1)-(2) bekezdésében foglalt tartalmi követelményeknek megfelelően az alábbi alapító okiratot adják ki.
A költségvetési szerv
1. Megnevezése, székhelye, telephelyei:
Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal Sziráki Kirendeltsége: 3044 Szirák, Petőfi út 31.
Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal Béri Kirendeltsége: 3045 Bér, Petőfi út 32.
a) Megnevezése: Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal
b) Székhelye: 2688 Vanyarc, Veres Pálné út 54.
c) Telephelyei neve, címe:
2. Közfeladata:
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 84. § (1) bekezdése alapján a közös hivatal ellátja az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatokat. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.
3. Alaptevékenysége:
A közös hivatal ellátja a Mötv.-ben és a vonatkozó egyéb jogszabályokban a számára meghatározott feladatokat Vanyarc, Szirák, Bér települések vonatkozásában. A közös hivatal feladatait részletesen a társult települések önkormányzatai által jóváhagyott, a közös hivatal működtetésére és fenntartására létrejött megállapodás tartalmazza.
4. A költségvetési szerv alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
841105 Helyi önkormányzatok, valamint többcélú kistérségi társulások igazgatási tevékenysége
011130 Önkormányzatok és önkormányzati Hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége
011140 Országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége
011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013210 Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások
016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz
kapcsolódó tevékenység
5. Vállalkozási tevékenység felső határa a módosított kiadási előirányzatok arányában:
Vállalkozási tevékenységet nem folytat.
6. Illetékessége, működési köre:
Vanyarc, Szirák és Bér önkormányzatok közigazgatási területe
7. Irányító szerv neve, székhelye:
Vanyarc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 2688 Vanyarc Veres Pálné út 54.
Alapítói jogokat gyakorló irányító szervek neve, székhelye:
Szirák Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3044 Szirák Petőfi út 31.
Bér Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3045 Bér Petőfi út 32.
8. Gazdálkodási besorolása:
Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv
9. Vezetőjének megbízási rendje:
A Közös Hivatal vezetője a jegyző.
A jegyző kinevezése a Mötv. 82-83. §-ai, valamint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezéseinek megfelelően történik.
Az érintett települések polgármesterei – pályázat alapján határozatlan időre – nevezik ki a jegyzőt.
A jegyző kinevezéséhez az érintett települések polgármestereinek lakosságszám-arányos, többségi döntése szükséges.
A vezető felett az egyéb munkáltatói jogokat a társult önkormányzatok polgármesterei együttesen gyakorolják.
10. Foglalkoztatottjaira vonatkozó foglalkoztatási jogviszonyok megjelölése:
A foglalkoztatottjainak jogviszonya: alapesetben közszolgálati, akikre a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény az irányadó.
Egyes foglalkoztatottjainak a jogviszonya: munkaviszony, akikre nézve a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény az irányadó,
Közalkalmazotti, akikre a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény az irányadó.
Egyéb foglalkoztatásra irányuló jogviszonyra: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (külön megbízásos jogviszony) az irányadó.
A jegyző – az érintett polgármesterek (az általuk meghatározott körben) – egyetértésével gyakorolja a munkáltató jogokat a közös hivatal köztisztviselői, közalkalmazottai, illetve a munka törvénykönyve, valamint a Ptk. alapján foglalkoztatott alkalmazottak tekintetében.
11. Záradék:
Jelen alapító okirat 2013. március. 1-jén lép hatályba.
Az Alapító Okiratot határozataikban jóváhagyták:
Vanyarc Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete a 16/2013.(II. 27.) határozatával, Szirák Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 34/2013.(II. 27.) határozatával,
Bér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 10/2013.(II. 07.) határozatával.
Vanyarc, 2013. február 28.
…………………… ……………………… ……………………… Hrncsjár Mihályné Kómár Jánosné Matics János József
polgármester polgármester polgármester
………………………
Várnai Ildikó
jegyző
2. számú függelék
Közös hivatal dolgozóinak munkaköri leírása
1.A jegyző ( aljegyző) munkaköri leírása
1. Képviselő-testületek és bizottságok működéséhez kapcsolódó feladatok:
Ø A Képviselő-testületek és a bizottságok munkájának előkészítése.
Ø Tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testületek és a bizottságok ülésein.
Ø A Képviselő-testületi ülések és a bizottsági ülések meghívójának összeállítása a munkaterv, testületi határozatok és egyéb előterjesztések és indítványok alapján.
Ø Írásos tájékoztatás adása az ülések időpontjáról a tervezett napirendekről.
Ø Az ülések meghívóinak elkészítése
Ø Testületi, bizottsági anyagok sokszorosítása és kiküldése.
Ø Az ülések technikai feltételeinek biztosítása
Ø Az üléseken jegyzőkönyv vezetése – az igazgatási munkatárs közreműködésével - hiteles jegyzőkönyv- és határozat-kivonatok elkészítése
Ø Képviselő-testületi ülést követő 15 napon belül a jegyzőkönyvek Nógrád Megyei Kormányhivatalhoz történő továbbítása.
Ø Önkormányzati rendeletek kihirdetése honlapon történő megjelentetéssel. A Kormányhivatal részre a kihirdetést követően a rendeletek megküldése.
Ø Képviselők részére leírási és egyéb adminisztrációs feladatok ellátása.
Ø Az önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok ellátása.
Ø Képviselő-testületi előterjesztések elkészítése.
Ø Rendeletalkotás, felülvizsgálat és hatályon kívül helyezés kezdeményezése, előkészítése.
Ø Képviselő-testületi határozatok, helyi rendeletek nyilvántartása, a rendeletek egységes szerkezetbe foglalása.
Ø Jelzi a képviselő-testületeknek, bizottságoknak, polgármestereknek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.
Ø Évente beszámol együttes testületi ülésen a Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal tevékenységéről.
Ø Döntésre előkészíti a polgármesterek hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket.
Ø Dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármesterek adnak át.
2. Munkáltatói jogokhoz kapcsolódó feladatok:
Ø Gyakorolja a munkáltatói jogokat a Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői tekintetében, továbbá gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az aljegyző tekintetében.
Ø Közszolgálati jogviszonyt érintő előkészítő feladatok ellátása.
Ø Szabadság-nyilvántartás vezetése hivatali dolgozók és intézményvezetők vonatkozásában.
Ø Köztisztviselői jogviszony létesítéssel, megszűnéssel kapcsolatos iratkezelés, nyilvántartás.
3. Fejlesztési, karbantartási és műszaki feladatok:
Ø Önkormányzatok közbeszerzési eljárásainak előkészítése.
Ø Építési tevékenységgel is járó közterület használat engedélyének kiadása.
Ø Helyi közút nem közlekedési célú igénybevételének engedélyezése, útkezelői hozzájárulások, kiadása.
Ø Önkormányzat tulajdonosi hozzájárulását igénylő ügyek előkészítése.
Ø A közlekedéssel, közlekedésszervezéssel és forgalomtechnikai változtatásokkal kapcsolatos feladatok ellátásnak szervezése.
4. Egyéb feladatok:
Ø Közreműködés az önkormányzati rendezvények előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában.
Ø Önkormányzati vagyonhasznosításhoz kapcsolódó testületi döntések előkészítése.
Ø Törvényben vagy kormányrendeletben előírt államigazgatási feladatok, hatósági hatáskörök ellátásának biztosítása.
Ø A Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal munkájának megszervezése, vezetése
Ø Kiadmányozás rendjének szabályozása.
Ø Köztisztviselők és intézményvezetők személyi anyagának kezelése, közszolgálati nyilvántartás vezetése.
Ø Költségvetési koncepció, éves költségvetés, költségvetés módosítás, féléves és éves költségvetési beszámoló testületi előterjesztésének elkészítése.
Ø Kötelezettségvállalás, utalványozás ellátása – szabályzat szerint.
Ø Gazdálkodással kapcsolatos munkafolyamatba épített ellenőrzési feladatok ellátása.
Ø Intézményvezetői álláshelyek pályáztatási eljárásának lebonyolítása.
Ø Intézmények alapító okiratainak kezelése.
Ø Adatszolgáltatás teljesítése.
Ø Szakhatósági hozzájárulások kiadása.
Ø A képviselő-testületek hatáskörébe tartozó ügyekben döntés előkészítés, testületi előterjesztés elkészítése.
Ø Közreműködés a közrend, a közbiztonság védelmében.
Ø Közreműködés a közterület, az épített és természeti környezet védelmében.
Ø Közreműködés az állategészségügyi és ebrendészeti feladatok ellátásában.
Ø Kapcsolattartás a közüzemi szolgáltatókkal.
Ø Káreseményekkel kapcsolatos biztosítási ügyek intézése, helyreállítás.
A jegyző határozza meg a jegyző és aljegyző közötti munkamegosztás rendjét.
2.) Adóügyi előadó- anyakönyvvezető
Helyi adóval és gépjárműadóval kapcsolatos feladatok:
Ø helyi adórendeletek előkészítése.
Ø a helyi adókkal, a gépjárműadóval, talajterhelési díjjal és az adók módjára behajtandó köztartozásokkal kapcsolatos I. fokú adóhatósági feladatok ellátása (adókivetés, adóbevallások ellenőrzése, nyilvántartása, határozat elkészítése, értesítés, felhívás kiadása).
Ø méltányossági ügyek előkészítése, környezettanulmányok készítése.
Ø behajthatatlan tartozások törlése.
Ø adók számítógépes nyilvántartása, adóbevételek könyvelése.
Ø adóellenőrzések végzése.
Ø adótartozások, és az adók módjára behajtandó köztartozások végrehajtásával kapcsolatos ügyek intézése.
Ø adó- és értékbizonyítvány, adóigazolás valamint perköltségmentességhez szükséges igazolás kiadása.
Ø statisztikai adatszolgáltatások teljesítéséről.
Anyakönyvvezetői feladatok
Állampolgársági és anyakönyvi igazgatási feladatok ellátása.
Ø születési, házasságkötési és halálozási anyakönyv vezetése, utólagos bejegyzések teljesítése.
Ø családi eseményeket (házasságkötés, névadó) megelőző eljárás lefolytatása és annak ünnepélyes lebonyolítása.
Ø közreműködés felmentés megadásában a házasságkötést megelőző kötelező várakozási idő alól.
Ø anyakönyvi kivonat és másolat kiadása.
Ø adatszolgáltatás az alap- és utólagos bejegyzésről.
Ø külföldi állampolgár anyakönyvi eseményeiről az érintett állampolgársága szerint illetékes idegen állam magyarországi külképviseleti hatóságának értesítése.
Ø magyar állampolgárok külföldi anyakönyvi eseményei hazai anyakönyvezésének előkészítése (jegyzőkönyv felvétele, annak dokumentumokkal együtt történő felterjesztése).
Ø házassági névváltoztatással kapcsolatos feladatok (jegyzőkönyv, anyakönyvi kivonat kiadás, adatszolgáltatás) ellátása.
Ø születési családi és/vagy utónév megváltoztatásával kapcsolatos előkészítő (kérelem nyomtatvány kitöltése és továbbítása a az illetékes szervhez ) eljárás.
Ø kiskorúak családi jogállásának rendezése teljes hatályú apai elismerő jognyilatkozattal.
Ø állampolgárság megszerzésére irányuló kérelmek előkészítése és továbbítása az illetékes szervhez.
Ø az állampolgársági eskü előkészítése, lebonyolítása és az előírt adatszolgáltatás teljesítése.
Csatolt feladatként látja el:
Ø végzi a hagyatéki ügyintézéssel kapcsolatos feladatokat
3.) Gazdálkodási – pénzügyi előadók:
I. ügyintéző, egyben gazdasági vezető
5. ) Általános ügyintézők: 2 fő
Ügykezelési – iktatáshoz, postázáshoz kapcsolódó – feladatok:
Ø Beérkező posta átvétele, szignálásra való előkészítése,
Ø Szignált ügyiratok iratkezelési szabályzat és helyi irattári terv alapján történő iktatása – főszámra -, az iktatott iratok ügyintézők részére történő átadása,
Ø Ügyiratok kezelésének, irattározásának és selejtezésének elvégzése,
Ø Együttműködés a Levéltárral,
Ø A kiküldendő napi postáról postakönyv vezetése.
Ø Hivatal gépelési feladatainak ellátása, igény szerint,
Ø általános adminisztrációs feladatokat lát el a polgármester , a jegyző
vonatkozásában, valamint a kisebbségi önkormányzatok esetében ( testületi
jegyzőkönyvek, levelezés ),
Ø a testületi ülések technikai feltételeit biztosítja ( meghívók elkészítése, jelenléti ív, anyagok sokszorosítása stb. ), testületi jegyzőkönyvek továbbítása a Nógrád megyei Kormányhivatal felé, valamint a TERKA rendszeren keresztül.
Egyéb feladatok ellátása:
Ø intézkedik a talált robbanóanyagok elszállíttatásáról
Ø egyéb éves statisztikai jelentések elkészítésében részt vesz ( szociális, települési, non-profil szervezetekről, stb. ),
Ø Méhészek, a vándorméhészek nyilvántartás
Ø Eb-nyilvántartás és eboltás megszervezése,
Ø Növényvédelmi kötelezések kiadása.
Ø A községi honlapok üzemeltetőjének soron kívül megküldi a tárgykörében a nyilvános közzétételi anyagokat.
Ø Ellátja a termőföld bérbeadásával, adás-vételével kapcsolatos nyilvántartási
és hirdetési feladatokat
Ø Vanyarc településen a közös hivatal pénztárának kezelése, valamint népesség-nyilvántartás kezelése
3.számú melléklet
Ügyfélfogadás rendje
1.) Jegyző ügyfélfogadása
Vanyarc településen szerda 8,00 órától 16,00 óráig
Szirák község kirendeltségén kedd 9,00 órától 16,00 óráig
Bér község kirendeltségén csütörtök 9,00 órától 16,00 óráig
2.) Aljegyző , illetve e feladattal megbízott köztisztviselő ügyfélfogadása
Szirák község kirendeltségén szerda 8,00 órától 16 óráig
Bér község kirendeltségén csütörtök 9,00 órától 16 óráig ( jegyző
helyettesítése esetén )
3.) Közös hivatal dolgozóinak általános ügyfélfogadása
Minden településen hétfő, szerda 8,00 órától 16,00 óráig
pénteken 8,00 órától 12,00 óráig
Indokolt esetben a jegyző elrendelheti, hogy a székhelyen dolgozó köztisztviselők a Szirák-i, valamint a Bér-i Kirendeltségen is tartsanak ügyfélfogadást. ( anyakönyvvezető, adóügyi előadó, pénzügyi előadók, )
4.számú függelék
Bélyegző nyilvántartás
Bélyegző lenyomata |
Átvevő neve, beosztása |
Átvétel időpontja |
Átvevő aláírása |
Bélyegző visszaadása |
Átvevő aláírása |
---|---|---|---|---|---|
5. számú melléklet
Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek
A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről az „egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről „ szóló módosított 2007. évi CLII. törvény rendelkezik.
A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségnek a kötelezett a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget megalapozó jogviszony, beosztás létrejötte, munka- vagy feladatkör betöltése érdekében azt megelőzően köteles eleget tenni.
1.) Jegyző 2 évente
2.) Aljegyző 2 évente
3.) Köztisztviselők:
- pénzügyi ügyintézői munkakörben 2 évente
- adóügyi előadó 2 évente
- pénztár kezeléssel megbízott
ügyintéző 2 évente
kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.
Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítése: az esedékesség évében június 30. napjáig.
9. melléklet
Az 1. függelék 1f. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. függelék 1g. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. függelék 3. melléklet 1e. pontját a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.