Szirák község képviselő testületének 9/2019 (XII.19.) önkormányzati rendelete
Szirák Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 12. 01Szirák község képviselő testületének 9/2019 (XII.19.) önkormányzati rendelete Szirák Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Szirák Község Önkormányzat képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a szervezeti és működési szabályzatról a következő rendeletet alkotja.
1. § [ AZ ÖNKORMÁNYZAT ELNEVEZÉSE ÉS JELKÉPEI]
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szirák Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye: Szirák, Petőfi út 31.
(3) A képviselő-testület hivatalának megnevezése és székhelye: Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal, 2688. Vanyarc Veres Pálné út 54.
2. § [Jelképek]
A Község címeréről és zászlajáról, azok használati rendjéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
3. § (1a) Az Önkormányzat, a képviselő-testület, a polgármester, és a Hivatal bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.
(1b) Az Önkormányzat bélyegzőinek lenyomatait az 1. számú melléklet tartalmazza.
4. § A képviselő-testület a község díszpolgárává avathatja azt a személyt, aki kiemelkedő tevékenységet végzett a község érdekében. A díszpolgárrá avatásra vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
5. § [A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI, AZ ÖNKORMÁNYZATI JOGOK]
Az önkormányzat jogi személy. Az Önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő testületet illetik meg. A képviselő testületet a polgármester képviseli.
6. § (1) Az önkormányzat köteles ellátni a törvényben meghatározott kötelező feladatait.
(2) A Mötv. 10. § (2) bekezdésében foglaltak betartásával az önkormányzat önként is vállalhat feladatellátást. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a kötelezően előírt önkormányzati feladatok ellátását.
(3) A közfeladat önkéntes vállalásához, illetve ellátásának megszüntetéséhez a képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése szükséges.
(4) Az önkormányzat a helyi önkormányzati politikával, illetve annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival vállalkozásélénkítő környezetet teremt.
7. § (1) A helyi önkormányzat véleményt nyilváníthat és kezdeményezést tehet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban.
(1a) Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett lakossági réteg, érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
8. § Önkormányzati döntést, a helyi népszavazás, helyi önkormányzat képviselő-testülete – annak felhatalmazására bizottsága, részönkormányzat testülete, társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.
FELADATOK és HATÁSKÖRÖK
9. §
Feladat- és hatáskör
10. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartoznak a Mötv. 42. §-ban meghatározottak, amelyekben kizárólag a képviselő-testület dönthet.
11. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott ellátandó feladatok
12. §
III. F E J E Z E T
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A Képviselő-testület tagjai
13. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.
(2) A Képviselő-testület tagjainak száma 6 fő.
(3) A Képviselők névsorát jelen rendelet 1. számú függeléke tartalmazza. A változásokat a Közös Hivatal 2 munkanapon belül átvezeti.
(4) A képviselő Szirák település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit. Részt vesz a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében.
(5) A képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.
(6) A képviselő - tevékenysége során - hivatalos személyként jár el.
(7) A képviselő döntéseit saját meggyőződése alapján hozza. A képviselői minőségben hozott döntéséért kizárólag jogszabály által meghatározott esetekben vonható felelősségre. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.
(8) A képviselő, a képviselő-testület ülésén a napirendi pontok elfogadását megelőzően
A Képviselő-testület működése
14. § (1) A Képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint tartja rendes üléseit. Ettől eltérni a Képviselő-testület határozata szerint lehet.
(2) A Képviselő-testület az ülését Szirák Község Önkormányzat tanácskozó termében tartja. A Képviselő-testület ettől eltérhet.
(3) A képviselő testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
A Képviselő-testület ülésének nyilvánossága
15. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A Képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben zárt ülést tart illetőleg tarthat.
A Képviselő-testületi ülés összehívása
16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkét tisztségviselő egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze, és vezeti.
(2) A Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend tárgyának és előadójának megjelölését.
(3) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a fő napirendi pontok tárgyának és előterjesztőjének, továbbá az egyéb napirendi pontok tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(4) A munkaterv szerinti ülésre szóló meghívót az ülés anyagával együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt a testületi ülés napját megelőzően legalább 3 nappal megkapják. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – lehetőség szerint az előterjesztéssel együtt – pedig az ülés előtt legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni. Rendkívül sürgős esetben lehetőség van a képviselő-testület ülésének személyesen vagy telefonon történő összehívására.
A Képviselő-testületi ülésre meghívottak köre
17. § A Képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:
a) a képviselőket,
b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző),
c) a nemzetiségi önkormányzat tagjait,
d) szakértő
Rendkívüli testületi ülés
18. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervében nem meghatározott testületi ülést tarthat(továbbiakban: rendkívüli ülés).
(2) A polgármesternek össze kell hívnia a Képviselő-testület ülését:
a) a települési képviselők legalább egynegyedének írásbeli indítványára, annak átvételétől számított 15. napon belüli időpontra;
b) a Képviselő-testület bizottságának határozatba foglalt indítványra, az indítvány átvételétől számított 15 napon belüli időpontra
(3) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.
(4) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.
(5) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.
(6) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók.
(7) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával az ülés előtt kézbesíteni kell a képviselők részére.
Az ülés vezetése
19. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, távollétében a 16. § (1) bekezdésében meghatározott helyettesítés rendje szerint alpolgármester, az alpolgármester akadályoztatása esetén a Korelnök vezeti.
(2) Az ülés megnyitásakor a polgármester megállapítja a megjelentek számát, az ülés határozatképességét, majd
a) javaslatot tesz a napirendi pontokra, azok sorrendjére,
b) beszámol az elmúlt Képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről,
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
d) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, illetve rendelettervezetet, berekeszti az ülést.
Napirendek meghatározása
20. § (1) A polgármester az adott ülés napirendi pontjainak tervezésénél figyelembe veszi a Munkatervben arra az ülésre meghatározott napirendeket, a korábbi üléseken tett napirendi javaslatokat, továbbá a Jegyző, és a Közös Hivatal javaslatait.
(2) A polgármester a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendekről a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
(3) A Képviselő-testület a napirendek sorrendjének meghatározásáról történt döntést követően, azon egyszerű többséggel változtathat.
Sürgősségi indítvány
21. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, az alpolgármester, bármely bizottság, és a képviselők terjeszthetnek elő.
(2) A sürgősség tárgyában a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(3) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a Képviselő-testület első napirendként tárgyalja.
Vita vezetése
22. § (1) A polgármester minden napirendet külön-külön nyit meg. Az előterjesztő kiegészítése után a polgármester megnyitja a vitát.
(2) A vita során – a jelentkezések sorrendjének figyelembevételével – a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak, szólhatnak a tárgyhoz.
(3) Egy képviselő, egy adott napirendhez két alkalommal szólhat hozzá, hozzászólásonként maximum 5 perc időtartamban. A polgármester, további egyszeri maximum 3 perc hozzászólási lehetőséget biztosíthat. További hozzászólásra csak a Képviselő-testület döntése alapján van lehetőség.
(4) A hozzászólás során a képviselői kérdésre a kérdezett választ köteles adni. A választ követően a képviselő folytathatja hozzászólását.
(5) A Képviselő-testület vita közben - egyszerű többséggel - a tanácskozási joggal nem rendelkezőknek is szót adhat, maximum 3 perces hozzászólásra.
A Képviselő-testületi ülés rendjének fenntartása
23. § (1) A Képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani, – olyan jellegű tetszést, vagy nem tetszést, amely zavarhatja mások hozzászólását, nem nyilváníthatnak ki – kötelesek a részükre kijelölt székeken helyet foglalni.
(2) A polgármester köteles gondoskodni a Képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról. A rend fenntartása érdekében:
a) Képviselő általi rendzavarás esetén:
aa) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a tárgytól eltér, már elhangzottakat indokolatlanul ismétel.
ab) rendre utasítja, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a Képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést vagy, másokat sértő fogalmazást használ,
b) Egyéb rendzavarás esetén:
ba) A képviselő-testületi ülésén jelenlévő meghívottakat vagy más megjelenteket a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendreutasíthatja. Amennyiben a rendzavarás folytatódik, vagy újra megismétlődik, a rendbontókat az ülésterem elhagyására kötelezheti.
(3) A polgármester tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás esetén az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
(4) A polgármester, a (2)-(3) bekezdésekben foglalt, a rend fenntartása érdekében tett, indokolt intézkedéseiről a Képviselő-testület nem nyit vitát, azokkal kapcsolatban felszólalásnak helye nincs.
Tanácskozási jog
24. § (1) A Képviselő-testületi ülésen tanácskozási joga van – mely jelenti szavazati jog nélkül a vitában való részvétel jogát (hozzászólás)
a) jegyzőnek, az aljegyzőnek,
b) a közös hivatal köztisztviselőinek a szakterületüket érintő napirendi pontoknál,
c) nemzetiségi önkormányzatok tagjainak,
d) adott napirendi pontnál a napirend előadójának, az ahhoz meghívott személynek,
e) annak, akinek a testület egyszerű többséggel tanácskozási jogot adott,
f) Képviselő-testület által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőinek tevékenységi körükben, a Képviselő-testület, valamint a bizottsági üléseken,
g) könyvvizsgálónak.
Személyes megszólíttatás
25. § (1) A vitában elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek joga van a napirendi pont lezárása után legfeljebb 1 perc időtartamban észrevételt tenni.
(2) Viszontválasznak helye nincs.
Ügyrendi javaslat
26. § (1) Az ügyrendi javaslat: a Képviselő-testületi ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésekre vonatkozó javaslat.
(2) A képviselők az ülés során bármikor tehetnek ügyrendi javaslatot, és részükre soron kívül szót kell adni.
(3) Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
Előterjesztések
27. § (1) Az előterjesztés lehet:
a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat),
b) beszámoló,
c) jogszabályban kötelezően meghatározott formátum.
Előterjesztők
28. § (1) Előterjesztés megtételére jogosult
a) települési képviselő,
b) tisztségviselő,
c) Képviselő-testület bizottsága,
e) nemzetiségi önkormányzatok elnökei,
h) intézményvezetők,
i) jegyző, aljegyző, illetve az általuk megbízott köztisztviselők,
k) esetenként, akit a Képviselő-testület felkér
l) önkormányzati feladatot megállapodás alapján ellátó szervezetek képviselője
Vita lezárása
29. § (1) Ha a napirendhez több hozzászóló nincs, a polgármester a vitát lezárja.
(2) Bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását, melyről a Képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű többséggel határoz.
A Képviselő-testületi döntés meghozatalának módjai
Nyílt szavazás
30. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
(4) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
Névszerinti szavazás
31 §
Titkos szavazás
32. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.
(2) Bármely képviselő javaslatára minősített szótöbbséggel hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.
(3) A titkos szavazás lebonyolításában a Vagyonnyilatkozat vizsgáló és ügyrendi bizottság elnöke és két tagja vesz részt (továbbiakban: szavazatszámláló bizottság).
(4) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(5) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.
(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a Képviselő-testület részére.
(7) A titkos szavazással hozott határozatot már a nyilvános ülésen kell ismertetni.
Határozathozatal
33. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után szavaz a határozati javaslatról.
(2) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.
(3) A határozatképtelen testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.
(4) Képviselő-testület a határozatait általában egyszerű szótöbbséggel (a jelenlévő települési képviselők több mint felének egybehangzó szavazata) hozza.
(5) A polgármester elsőként a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat, végül a módosításokkal teljes határozati javaslatot teszi fel szavazásra.
(6) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.
(7) A döntést követően ugyanabban a kérdésben bármely képviselő új szavazást kezdeményezhet. Erről a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A szavazás egy alkalommal ismételhető meg.
Határozathozatal személyi kérdésben
34. § (1) A Képviselő-testület valamennyi személyi kérdés esetében (választás, kinevezés, vezetői megbízás) minősített többséggel dönt.
(2) Több jelölt esetén – ha közülük többen is megkapták a minősített többséget – a legtöbb szavazattal támogatott jelölt személyét fogadja el.
Minősített többség
35. § Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:
a) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal
b) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez.
c) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;
d) sürgősségi indítvány elfogadásához;
e) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához.
f) képviselő kizárásához
Személyes érintettség
36. § (1) A polgármester, illetőleg a képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget.
(2) A Képviselő-testületi döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
(3) A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület egyszerű többségi szavazással dönt.
(4) Amennyiben a képviselő, illetve a polgármester személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, úgy a döntésből mérlegelés nélkül ki kell zárni.
(5) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
Munkaterv
37. § (1) A képviselő-testület működésének alapja a munkaterv, amelyet a testület évenként hagy jóvá.
(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző/aljegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a testület elé, minden év január 31-ig.
(3) A munkaterv összeállításához javaslatot tehet:
A határozat alakszerűsége
38. § (1) A határozat megjelölése magában foglalja a határozatot hozó szerv megnevezését, a határozat számát (arab számmal), meghozatalának idejét (évét, valamint zárójelben a hónapját és napját).
Interpelláció
39. § (1) A képviselő a testületi ülésen - a fő napirendi pontok lezárása után – a testület tagja
A jegyzőkönyv
40. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell Mötv 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat. Erről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző/aljegyző, valamint egy fő képviselő – mint hitelesítő - írja alá.
(3) A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Nógrád Megyei Kormányhivatala részére.
(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(5) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. Erre a közös önkormányzati Hivatalban, valamint Szirák Község honlapján van lehetőség.
Hangfelvétel
41. § (1) A képviselő-testület üléseiről kizárólag a jegyző jogosult hangfelvételt készíteni abból a célból, hogy segítségére legyen a jegyzőkönyv összeállításánál. A jegyzőkönyv elkészültével a hangfelvétel megsemmisítésre kerül.
IV. F E J E Z E T
AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS
42. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) Képviselő-testület tagjai,
b) a Képviselő-testület bizottságai, a tanácsnok,
c) nemzetiségi önkormányzat,
d) a jegyző, aljegyző,
(2) A javaslatot a jegyzőhöz kell írásban benyújtani.
(3) Az elfogadott önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(5) A képviselő-testületnek a rendeletei előkészítésében való társadalmi részvétel szabályait e rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(6) A rendelettervezetről való szavazás során először a módosító indítványokról, majd a rendelettervezet egészéről dönt a testület.
(7) A rendelet végén minden esetben meg kell határozni hatálybalépésének napját.
(8) A rendeleteket az önkormányzat honlapján valamint a– 5. számú mellékletben rögzített helyszíneken található – hivatalos hirdetőtábláin a rendeletalkotásról szóló hirdetmény kifüggesztésével ki kell hirdetni.
V. F E J E Z E T
A LAKOSSÁGGAL VALÓ KAPCSOLATTARTÁS FORMÁI
43. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:
HELYI NÉPSZAVAZÁS
44. § (1) A helyi népszavazásban az vehet részt, aki a helyi önkormányzati választáson választásra jogosult.
(2) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a választópolgárok legalább 25 %-a.
(3) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezte.
(4) A helyi népszavazás kiírását tárgyaló képviselő-testületi ülésre a polgármester hívja meg az aláírást gyűjtők képviselőjét.
(5) A helyi népszavazás lebonyolításának a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvények rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni
A KÖZMEGHALLGATÁS
45. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és az érdekelt szervezetek közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek. A közmeghallgatás helyét és idejét a munkatervben meg kell határozni.
(2) A közmeghallgatás tényét az ülés előtt a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
(4) A közmeghallgatáson is – mint a képviselő-testületi ülésen – a testületnek határozatképesnek kell lennie.
A FÓRUM
46. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása, a vélemények megismerése céljából - fórumot hívhat össze.
(2) A fórumot a polgármester vagy az általa meghatalmazott személy vezeti.
(3) A fórumra meg kell hívni mindazokat, akiknek meghívása a képviselő-testület üléseire is kötelező.
(4) A fórum időpontjáról, tárgyáról és helyéről tájékoztatni kell a lakosságot.
(5) A fórumról feljegyzést kell készíteni, amelynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
A KÉPVISELŐI FOGADÓÓRA
47. § (1) A képviselő-testület tagjai a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében képviselői fogadóórát tarthatnak.
(2) A képviselői fogadóórákon az elhangzott közérdekű bejelentésekről, javaslatokról a képviselő feljegyzést készít. A feljegyzés alapján a szükséges intézkedések megtételéről a jegyző gondoskodik.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
48. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó bizottságokat választ és ideiglenes (ad hoc) bizottságokat hozhat létre.
(2)1 A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre (tagjai névsorát e rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.
a) Vagyonnyilatkozat vizsgáló, ügyrendi bizottság és Szociális Bizottság, 3 fővel, amelynek, tagjainak több mint fele, önkormányzati képviselő.
b) Sport bizottság, 3 fővel, amelynek, tagjainak több mint fele, önkormányzati képviselő.
(3) A képviselő egyidejűleg csak egy bizottságnak lehet az elnöke. E rendelkezés nem zárja ki, hogy a képviselő ad hoc bizottságnak elnöke lehessen.
(4) A bizottsági üléseken bármely képviselő részt vehet tanácskozási joggal, szavazati joggal azonban csak a bizottság megválasztott tagjai bírnak.
(5) A bizottság belső működési szabályait – az Mötv. és e rendelet keretei között – maga állapítja meg.
(6) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(7) Az ideiglenes- bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
(8) A bizottságok feladat és hatáskörét, működésük alapvető szabályait, e rendelet 7. számú melléklete tartalmazza
49. § (9) Az állandó bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a képviselők közül kell megválasztani. A polgármester és a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.
(10) A bizottság határozatképességére és határozat hozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(11) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyre formailag és tartalmilag is a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok az irányadóak. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá.
VII. F E J E Z E T
A POLGÁRMESTER ÉS AZ ALPOLGÁRMESTER
A POLGÁRMESTER
50. § (1) Szirák Község Önkormányzatának vezetője a polgármester, aki megbízatását főállásban látja el. Tevékenysége során elsősorban a polgármesteri programjában foglaltak végrehajtása a fő célkitűzés.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.
(3) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát. Tevékenységével hozzájárul Szirák település fejlődéséhez, elsődleges feladata a település fejlesztése, a közszolgáltatások szervezése, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel együttműködve.
(4) A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével látja el. A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében, a társult önkormányzatok polgármestereivel közösen, irányítja a hivatalt.
(5) A polgármester szabadsága tekintetében a döntési jogosultság a képviselő-testületet át nem
51. § (1) A polgármester feladatait az Mötv. 67. § (1) bekezdése tartalmazza.
(2)2 Amennyiben a képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést úgy az Mötv 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével, döntést hozhat az alábbi ügyekben:
a) a képviselő-testület által korábban elfogadott éves költségvetés végrehajtásához szükséges, halaszthatatlan pénzügyi döntések meghozatala, előirányzat-átcsoportosítás legfeljebb a költségvetési rendeletben meghatározott mértékig,
b) a működés folyamatos biztosításához szükséges, halaszthatatlan dologi kiadások jóváhagyása, közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos szerződések és számlák rendezése,
c) a már megkezdett vagy folyamatban lévő pályázatokhoz, projektekhez kapcsolódó, határidős döntések meghozatala,
d) olyan ügyek eldöntése, amelyek elmaradása az önkormányzat folyamatos működését vagy jogszabályban rögzített határidők betartását veszélyeztetné.
e) A polgármester a hozott döntésről a képviselő-testületet a következő rendes ülésen tájékoztatja.
(3)3 A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, az alábbi, képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben:
a) a költségvetési rendelet végrehajtásához kapcsolódó halaszthatatlan pénzügyi döntések, különösen:
aa) előirányzat-átcsoportosítás a költségvetési rendeletben meghatározott mértékig,
ab) kötelezettségvállalások jóváhagyása a működés folyamatos biztosítása érdekében,
b) az önkormányzati intézmények működését biztosító, sürgős dologi kiadásokkal kapcsolatos döntések,
c) olyan szerződések megkötése, módosítása vagy meghosszabbítása, amelyek elmaradása a hivatal vagy az önkormányzati feladatellátás folyamatosságát veszélyeztetné,
d) a folyamatban lévő pályázatokhoz, támogatásokhoz vagy beruházásokhoz kapcsolódó, határidőhöz kötött döntések meghozatala,
e) jogszabályban meghatározott határidőkhöz kötött, elmulaszthatatlan döntések meghozatala.
f) A polgármester köteles a hozott döntésekről a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen tájékoztatni.
(4) A polgármester tekintetében a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat, illetményét jogszabály keretei között határozza meg. A polgármester az államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
(5) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzat képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.
AZ ALPOLGÁRMESTER
52. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 2 fő alpolgármestert választhat. A képviselő-testület az alpolgármestert saját tagjai közül választ meg. Az alpolgármester megbízatása megszűnik az új polgármester megválasztásával, valamint ha a képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízását visszavonja. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a tisztséget, a képviselő-testület által a törvény keretei között meghatározott tiszteletdíjban részesül.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi feladatát.
(3) A polgármesterre vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak az alpolgármesterre is.
(4) Az alpolgármester heti egy alkalommal ügyfélfogadást, fogadónapot tart.
VIII. F E J E Z E T
A POLGÁRMESTERI HIVATAL ÉS A JEGYZŐ
53. § (1)4 . Szirák Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Vanyarc Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Vanyarci Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel közös hivatalt hozott létre, az önkormányzatok működésével, az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvényben meghatározott feladatok ellátására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény , az államháztartásról szóló törvény végrehajtását meghatározó 368∕2011. (XII.31.) számú Korm. rendelet, valamin az Mötv.85. § (1) bekezdése alapján
(2) . A képviselő-testületek meghatározzák a közös hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát.
(3) . A polgármesterek a képviselő-testületek együttes üléseinek döntései, valamint a megkötött megállapodásuk szerint irányítják a közös hivatalt.
(4) . A közös hivatalt a jegyző vezeti.
(5) . A települési képviselők a közös hivataltól a jegyző/aljegyző útján igényelhetik a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést.
(6) . A közös hivatal önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati költségvetési szerv. Költségvetési előirányzatait a létrehozó önkormányzatok együttes ülésen határozzák meg, amely előirányzat beépül a székhely (Vanyarc) település költségvetési rendeletébe.
(7) .A jegyző külön döntése alapján az érdemi ügyintézők kiadmányozási jogot kaphatnak.
(8) A közös hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát az SZMSZ. 8. számú melléklete tartalmazza.
(9) .A közös hivatal látja el a nemzetiségi és etnikai kisebbségekkel kapcsolatos feladatokat, így költségvetési gazdálkodásának könyvelését, házipénztár kezelését, jegyzőkönyveinek elkészítését, ügyviteli feladatainak ellátását.
A JEGYZŐ
54. § (1) A polgármesterek – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.
(2) A jegyző vezeti a közös hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
(3) A jegyző feladatait az Mötv. 81. § (3) bekezdése felsorolja.
(4) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(5) A jegyzőt szabadságának, illetve más okból történő távollétének ideje alatt az aljegyző, a jegyző és az aljegyző egyidejű akadályoztatása esetén, a Közös Hivatal anyakönyvvezetői feladatokat ellátó ügyintézője helyettesíti.
IX. F E J E Z E T
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
55. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet (vagyonrendelet) állapítja meg.
(2) A vagyonrendeletben meg kell határozni a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, a törzsvagyon korlátozottan forgalomképes tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.
(3) Törzsvagyonnak az, az önkormányzati tulajdon nyilvánítható, amely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását, vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja.
(4) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
56. § (1) A képviselő-testület a költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik:
57. § (1) A költségvetési évet követően a képviselő-testület zárszámadását rendeletben állapítja meg. A rendelettervezetet a költségvetési törvényben előírtaknak megfelelően kell elkészíteni.
(2) A zárszámadás előkészítésére és előterjesztésére a költségvetési rendeletre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
58. § (1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra gazdasági programot készít. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
(2) A gazdasági program tartalmazza különösen:
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁNAK ELLENŐRZÉSE
59. § (1) A helyi önkormányzatok gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi
(2) A közös hivatal és az intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület látja el megfelelő képesítéssel rendelkező belső ellenőr útján.
(3) Belső ellenőrzési feladatok ellátására a közös hivatal köt megállapodást a közös hivatalt fenntartó önkormányzatok, és azok által fenntartott valamennyi intézményre vonatkozóan.
TÁRSULÁSOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK, ÉRDEKKÉPVISELET
60. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület más települések képviselő-testületeivel, gazdasági-, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatást nyújtó intézményekkel alakíthat ki társulásokat.
(2) Az önkormányzat a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozza meg.
(3) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.
61. § (1) A képviselő-testület feladatköreiben más képviselő-testületekkel, illetve más jogi személlyel és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel eseti és rendszeres kapcsolatot alakít ki, feladatai ellátása érdekében megállapodásos kapcsolatok létesítésére, együttműködésre törekszik.
(2) Az együttműködés keretében a felek tanácskozásokat, közös rendezvényeket szervezhetnek tapasztalataik kölcsönös átadása, a helyi sajátosságoknak megfelelő szervezeti megoldások, kulturális és egyéb feladataik hatékonyabb, eredményesebb és színvonalasabb ellátása, valamint a lakosság önszerveződő közösségeivel, a társadalmi és érdekképviseleti szervekkel való hatékonyabb és szélesebb körű együttműködés érdekében.
(3) Együttműködési megállapodás megkötésére a képviselő-testület jogosult. A megállapodást a képviselő-testület nevében a polgármester írja alá.
62. § Az önkormányzat az önkormányzati jogok és érdekek kollektív képviseletének, védelmének és érvényesülésének előmozdítása, valamint az önkormányzati működés fejlesztése céljából érdekképviseleti szervezeteket hozhat létre.
63. §
VAGYONNYILATKOZAT TÉTELI KÖTELEZETTSÉG
A FELTERJESZTÉSI JOG
64. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati jogokat, illetve a helyi önkormányzat feladat és hatáskörét érintő bármely kérdésben - közvetlenül vagy érdekképviseleti szervezete útján - az adott kérdésben hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordulhat, és
XIII. F E J E Z E T
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
65. § (1) Jelen rendelet 2019. december 20. napján lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Szirák Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2015 (III.09.) számú rendelete
1. függelék
1a.5 Novák Lajos
1b. Cselovszki László
1c. Dudás Edit
1d. Hlavacska Péter
1e.6 Novák János
1f.7 Novák Zoltán
1g.8 Herczeg Vilmos
1. melléklet
2. melléklet
a) - Települési temetési támogatás
2. Az önkormányzat képviselő testülete a következő hatáskörök gyakorlását átruházza a Jegyző hatáskörébe: Települési lakásfenntartási támogatási kérelem elbírálása.
3. Az önkormányzat Képviselő-testülete a következő hatáskörök gyakorlását átruházza a Szociális Bizottság hatáskörébe: Rendkívüli települési támogatás
4. melléklet
5. melléklet
3044 Szirák, Petőfi út 31.
www.szirak.hu
6. melléklet 10
1. Vagyonnyilatkozat vizsgáló, ügyrendi Bizottság és Szociális Bizottság
1.1. Cselovszki László
1.2. Herczeg Vilmos
1.3. Bangó Jolán Erzsébet
2. Sport Bizottság:
2.1. Novák János
2.2. Novák Zoltán
8. melléklet 11
9. melléklet
A 48. § (2) bekezdése a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 51. § (2) bekezdése a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 51. § (3) bekezdése a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 53. § (1) bekezdése a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. függelék 1a. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. függelék 1e. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. függelék 1f. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. függelék 1f. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. függelék 1g. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (XI. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. függelék 1g. pontja a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. függelék 3. melléklet a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. függelék 6. melléklet a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2024. (X. 15.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. függelék 8. mellékletet a Szirák Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.