Kántorjánosi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020.(II.12.) önkormányzati rendelete
Kántorjánosi Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 02. 12- 2020. 06. 10Kántorjánosi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020.(II.12.) önkormányzati rendelete
Kántorjánosi Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről
2020-02-12-tól 2020-06-10-ig
Kántorjánosi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya
(1) A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.
2. § A költségvetés bevételei és kiadásai
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:
445 990 236 Ft | Költségvetési bevétellel |
590 990 236 Ft | Költségvetési kiadással |
- 145 000 000 Ft - 87 849 123 Ft - 57 150 877 Ft | Költségvetési egyenleggel[1] - ebből működési (hiány) felhalmozási (hiány) |
153 073 269 Ft | Finanszírozási bevétellel |
8 073 269 Ft | Finanszírozási kiadással |
145 000 000 Ft | Finanszírozási egyenleggel
|
a bevételek és kiadások főösszegét 599 063 505 Ft-ban
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.
(6) Hitel felvételére nem kerül sor.
3. § A költségvetés részletezése
A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 3., 4., 5., 6. mellékletek szerint határozza meg.
(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.
(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 8. melléklet szerint részletezi.
(4) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 9. melléklet tartalmazza
(5) Az Önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.
4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
5. § Az előirányzatok módosítása
(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(6) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
(7) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 38 650 Ft-ban állapítja meg.
(8) ) A köztisztviselői éves Cafetéria-keretet bruttó 200 000 Ft-ban állapítja meg.
6. § A gazdálkodás szabályai
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
- 8. § Záró és vegyes rendelkezések
(1) Ez a rendelet 2020. február 12. napján 13.00 órakor kerül kihirdetésre. A rendelet 2020. február 12. napján 14.00 órakor lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1. napjától kell alkalmazni.
dr. Péter Zoltán sk. | Makó Beáta sk. |
polgármester | jegyző |
Előzetes hatásvizsgálat
Kántorjánosi Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendelet tervezetéhez
Tájékoztatás előzetes hatásvizsgálat eredményéről
- Várható társadalmi hatások
A költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
- Várható gazdasági, költségvetési hatások
A rendelet-tervezet magába foglalja Kántorjánosi Község Önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését. A 2019. évre vonatkozóan a költségvetésről szóló rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható kötelezettség. A költségvetés nemzetgazdasági hatása az, hogy az államháztartás része, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén.
- Várható környezeti hatások
A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt határa nincs.
- Várható egészségi következmények
A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi következményei nincsenek.
- Adminisztratív
A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt határa nincs. A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.
- A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előrírása, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár.
- A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A rendelet végrehajtásával kapcsolatban a személyi, szervezeti, tárgyi, pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Kántorjánosi, 2020. február 07.
Makó Beáta sk.
jegyző
Kántorjánosi Község Önkormányzata 1/2020. (II.12.)
önkormányzati rendeletének indokolása
a Kántorjánosi Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásai alapján megalkotásra került Kántorjánosi Község Önkormányzatának 2020. évre vonatkozó költségvetés tervezete.
A tervezés során figyelemmel voltunk arra, hogy a tervezett bevételek közgazdaságilag megalapozottan, a tervezett kiadások kizárólag a közfeladatok megfelelő ellátásához szükséges mértékben kerüljenek jóváhagyásra.
Új közfeladat nem került az ellátandó feladatok sorába.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (2) A jegyző, főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) a költségvetési rendelet-tervezetet a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell.
24. § (3) A jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.
Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértés von maga után, mely esetben Magyarországi helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 132. § (1) bekezdés a) pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet.
A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik.
83.§ (6) Ha a helyi önkormányzat a Mötv. 111/A. §-a szerinti valamely kötelezettségének nem tesz eleget, a helyi önkormányzatokért felelős miniszter a kötelezettség teljesítésére meghatározott határidő utolsó napját követő hónap első napjától a mulasztás megszüntetéséig a nettó finanszírozás alapján a helyi önkormányzatot megillető támogatás folyósítását felfüggeszti. E rendelkezést kell alkalmazni a nemzetiségi önkormányzat Njt. 134. §-a szerinti valamely kötelezettségének elmulasztására is, azzal, hogy a nemzetiségi önkormányzatot megillető támogatás folyósításának felfüggesztésére a nemzetiségpolitikáért felelős miniszter jogosult.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
I.
Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2020. évben
II.
A költségvetés-politika céljai és keretei
III.
A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei
IV.
Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai
V.
Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai
1. Kötelező feladatok
- Mötv. szerinti feladatok
2. Önként vállalt feladatok
- Képviselők tiszteletdíja
- „Kántori Jánoskodás” című rendezvény megrendezése
3. Államigazgatási feladatok
- Polgármesteri Hivatal fenntartása
A/ BEVÉTELEK
- Önkormányzatok működési támogatásai
- Működési célú támogatások államháztartáson belülről
- Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
- Közhatalmi bevételek
- Működési bevételek
- Felhalmozási bevételek
- Működési célú átvett pénzeszközök
- Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
- Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről
- Belföldi értékpapírok bevételei
- Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele
- Finanszírozási bevételek
- Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei
B/ KIADÁSOK
- Személyi juttatások
- Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
- Dologi kiadások
- Ellátottak pénzbeli juttatásai
- Egyéb működési célú kiadások
- Beruházások
- Felújítások
- Egyéb felhalmozási kiadások
- Finanszírozási kiadások
VI.
Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza
- az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást),
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
- a közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást.
- előirányzat felhasználási tervét,
- az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.
A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési többletet vagy hiányt (költségvetési egyenleg) kell bemutatni.