Kántorjánosi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2020.(II.12.) önkormányzati rendelete

Kántorjánosi Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 12- 2020. 06. 10

Kántorjánosi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. § A költségvetés bevételei és kiadásai


(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését:

445 990 236 Ft

Költségvetési bevétellel

590 990 236 Ft

Költségvetési kiadással

- 145 000 000 Ft

- 87 849 123 Ft

- 57 150 877 Ft

Költségvetési egyenleggel[1]

- ebből  működési (hiány)

         felhalmozási (hiány)


153 073 269 Ft

Finanszírozási  bevétellel

8 073 269 Ft

Finanszírozási  kiadással

145 000 000 Ft


Finanszírozási  egyenleggel

           

a bevételek és kiadások főösszegét 599 063 505 Ft-ban


állapítja meg.


(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5)   A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6)   Hitel felvételére nem kerül sor.

3. § A költségvetés részletezése


A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 3., 4., 5., 6. mellékletek szerint határozza meg.

(2)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.

(3)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 8. melléklet szerint részletezi.

(4)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 9. melléklet tartalmazza

(5) Az Önkormányzat a kiadások között tartalékot nem állapít meg.

4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai


(1)   Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2)   Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3)   A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. § Az előirányzatok módosítása


      (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)           és (4) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2)  A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

 (5)  Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(6)   A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(7) Az önkormányzat saját forrásai terhére - a képviselő-testület hivatalánál (polgármesteri hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 38 650 Ft-ban állapítja meg.

(8) ) A köztisztviselői éves  Cafetéria-keretet bruttó 200 000 Ft-ban állapítja meg.

6. § A gazdálkodás szabályai


(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4)   A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.


  1. 8. § Záró és vegyes rendelkezések

(1)   Ez a rendelet 2020. február 12. napján 13.00 órakor kerül kihirdetésre. A rendelet 2020. február 12. napján 14.00 órakor lép hatályba, de rendelkezéseit 2020. január 1. napjától kell alkalmazni.


dr. Péter Zoltán sk.

Makó Beáta sk.

polgármester

jegyző


Előzetes hatásvizsgálat

Kántorjánosi Község Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló rendelet tervezetéhez

Tájékoztatás előzetes hatásvizsgálat eredményéről


  1. Várható társadalmi hatások

A költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.


  1. Várható gazdasági, költségvetési hatások

A rendelet-tervezet magába foglalja Kántorjánosi Község Önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését. A 2019. évre vonatkozóan a költségvetésről szóló rendeletben jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható kötelezettség. A költségvetés nemzetgazdasági hatása az, hogy az államháztartás része, a különböző jogcímeken a központi költségvetésből igényelhető támogatások révén.


  1. Várható környezeti hatások

A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt határa nincs.


  1. Várható egészségi következmények

A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi következményei nincsenek.


  1. Adminisztratív

A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt határa nincs. A költségvetési rendeletben foglalt pénzügyi,- számviteli és szociális előírások végrehajtása a szakmai, ügyintézési és adminisztratív feladatok végrehajtásában többletfeladatokat jelent a költségvetési szervek számára.



  1. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A költségvetési rendelet megalkotását szükségessé teszi az Mötv. és az Áht. előrírása, melynek elmaradása törvényességi mulasztásnak számít, ami támogatás megvonásával jár. 


  1. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet végrehajtásával kapcsolatban a személyi, szervezeti, tárgyi, pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.



Kántorjánosi, 2020. február 07.

                                                                                                Makó Beáta sk.

                                                                                                  jegyző



Kántorjánosi Község Önkormányzata 1/2020. (II.12.)
önkormányzati rendeletének indokolása

a Kántorjánosi Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény előírásai alapján megalkotásra került Kántorjánosi Község Önkormányzatának 2020. évre vonatkozó költségvetés tervezete.


A tervezés során figyelemmel voltunk arra, hogy a tervezett bevételek közgazdaságilag megalapozottan, a tervezett kiadások kizárólag a közfeladatok megfelelő ellátásához szükséges mértékben kerüljenek jóváhagyásra.

Új közfeladat nem került az ellátandó feladatok sorába.

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (2) A jegyző, főjegyző (a továbbiakban együtt: jegyző) a költségvetési rendelet-tervezetet a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően készíti elő. A tervszámoktól csak a külső gazdasági feltételeknek a tervszámok elfogadását követően bekövetkezett lényeges változása esetén térhet el, az eltérést és annak indokát a költségvetési rendelet-tervezet indokolásában ismertetni kell.

24. § (3) A jegyző által a (2) bekezdés szerint előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig, ha a központi költségvetésről szóló törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig nem fogadta el, a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek.

Ennek elmaradása mulasztásban megnyilvánuló jogszabálysértés von maga után, mely esetben Magyarországi helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 132. § (1) bekezdés a) pontja alapján a Kormányhivatal törvényességi felhívással élhet.

A helyi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról az önkormányzati hivatal gondoskodik.

83.§ (6) Ha a helyi önkormányzat a Mötv. 111/A. §-a szerinti valamely kötelezettségének nem tesz eleget, a helyi önkormányzatokért felelős miniszter a kötelezettség teljesítésére meghatározott határidő utolsó napját követő hónap első napjától a mulasztás megszüntetéséig a nettó finanszírozás alapján a helyi önkormányzatot megillető támogatás folyósítását felfüggeszti. E rendelkezést kell alkalmazni a nemzetiségi önkormányzat Njt. 134. §-a szerinti valamely kötelezettségének elmulasztására is, azzal, hogy a nemzetiségi önkormányzatot megillető támogatás folyósításának felfüggesztésére a nemzetiségpolitikáért felelős miniszter jogosult.


RÉSZLETES INDOKOLÁS

I.

Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2020. évben


II.


A költségvetés-politika céljai és keretei


III.


A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei


IV.


Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai


V.


Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai


1. Kötelező feladatok

  • Mötv. szerinti feladatok


2. Önként vállalt feladatok

  • Képviselők tiszteletdíja
  • „Kántori Jánoskodás” című rendezvény megrendezése


3. Államigazgatási feladatok

  • Polgármesteri Hivatal fenntartása



A/ BEVÉTELEK

  • Önkormányzatok működési támogatásai
  • Működési célú támogatások államháztartáson belülről
  • Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről
  • Közhatalmi bevételek
  • Működési bevételek
  • Felhalmozási bevételek
  • Működési célú átvett pénzeszközök
  • Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
  • Hitel-, kölcsönfelvétel államháztartáson kívülről
  • Belföldi értékpapírok bevételei
  • Költségvetési, vállalkozási maradvány igénybevétele
  • Finanszírozási bevételek
  • Adóssághoz nem kapcsolódó származékos ügyletek bevételei


B/ KIADÁSOK

  • Személyi juttatások
  • Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
  • Dologi kiadások
  • Ellátottak pénzbeli juttatásai
  • Egyéb működési célú kiadások
  • Beruházások
  • Felújítások
  • Egyéb felhalmozási kiadások
  • Finanszírozási kiadások





VI.

Az Áht. 24. § (4) bekezdés a)-d) pontjai által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza


  1. az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást),
  2. a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
  3. a közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást.
  4. előirányzat felhasználási tervét,
  5. az Áht. 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.











[1]

A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások különbözeteként a költségvetési többletet vagy hiányt (költségvetési egyenleg) kell bemutatni.