Mezőfalva Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2020. (XI.30.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátási formák szabályozásáról és a Szociálpolitikai Kerekasztalról

Hatályos: 2021. 01. 01- 2021. 05. 19

Mezőfalva Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2020. (XI.30.) önkormányzati rendelete

az egyes szociális ellátási formák szabályozásáról és a Szociálpolitikai Kerekasztalról

Mezőfalva Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörében eljáró Mezőfalva Nagyközség Önkormányzat Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 45. § (1), (3), (7) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában, (2) bekezdésében és 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Mezőfalva Nagyközség közigazgatási területén a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 4. §-ában meghatározott személyekre.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

  • a) az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat, továbbá a jövedelem meghatározását az Szt. 4. §-ában foglaltak szerint kell értelmezni,
  • b) környezettanulmány: a kérelmező családi és vagyoni viszonyainak esetenkénti helyszíni ellenőrzése, különösen az Szt. 10. § (6) bekezdésében foglalt jövedelem vélelmezésére,
  • c) elemi kár: a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. § 70. pontja szerinti elemi kár,
  • d) lakóingatlan: lakás céljára létesített használatbavételi engedéllyel vagy fennmaradási engedéllyel rendelkező az ingatlan-nyilvántartásban lakóház, lakóépület, lakás, tanyaként feltüntetett földrészleten lévő lakóház megnevezéssel nyilvántartott, vagy ilyenként feltüntetésre váró ingatlan,
  • e) életvitelszerű lakás, - tartózkodás: egy magánszemély akkor tartózkodik életvitelszerűen egy ingatlanban, ha onnan szervezi életét, így különösen, ha rendszeresen onnan indul munkába, vagy oktatási intézménybe, és oda tér haza, ott folytatja az életviteléhez szükséges tevékenységeket, közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe annak kapcsán, és amely elsődleges elérhetőségi címeként, levelezési címeként jelenik meg a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál, mely tényt a magánszemély – különösen – nevére szóló közüzemi számlával, lakcímigazolvánnyal bizonyítani tud.

II. FEJEZET Hatáskör, ellátási formák, pénzbeli és természetbeni szociális ellátások közös eljárási szabályai

3. A hatáskör gyakorlásának szabályai

3. § (1) Az e rendeletben meghatározott pénzbeli és természetben nyújtott ellátások tekintetében - a (2) bekezdés kivételével - a döntés Mezőfalva Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) - által átruházott hatáskörében eljárva az Egészségügyi és Szociális Bizottságot (továbbiakban: Bizottság) illeti meg.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt települési támogatás tekintetében a döntés a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében eljárva a polgármestert illeti meg.

4. Ellátási formák

4. § Pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátási formák:

  • a) pénzbeli ellátás:

- települési támogatás

b) természetben nyújtott ellátások:

- köztemetés

- a települési támogatás természetben is nyújtható.

c) személyes gondoskodást nyújtó ellátások:

- étkeztetés,

- házi segítségnyújtás,

- családsegítés,

- nappali ellátás.

5. Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások közös eljárási szabályai

5. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelem az e rendelet mellékleteiben meghatározott formanyomtatvány kitöltésével postai úton, hivatali kapun keresztül vagy személyesen a Mezőfalvai Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) terjeszthető elő, továbbá hivatalból is kezdeményezhető.

(2) Az egyes ellátási formákra való jogosultság elbírálásához – a kérelmező családi, háztartási viszonyaira figyelemmel – csatolni kell:

  • a) kérelmező és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozók rendszeres jövedelmi adatainak igazolását, továbbá lakásfenntartási támogatás igénylése esetén a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter által e célra rendszeresített formanyomtatványon benyújtandó vagyonnyilatkozatot.
    • aa) rendszeres jövedelmekről szóló mellékletek:

    - munkabérből származó jövedelem esetén a munkáltató által kiállított, 30 napnál nem régebbi, a kérelem beadását megelőző havi nettó jövedelemről szóló igazolás,

- a nyugdíjfolyósító szerv által a tárgyévben kiállított éves nyugdíjösszesítőt, vagy az ellátás megállapításáról szóló határozatot, amennyiben az ellátás megállapítására a tárgyévben került sor, valamint a kérelem beadását megelőző havi nyugdíjszelvényt, vagy bankszámlakivonatot,

- egyéb rendszeres, a Járási Hivatal által folyósított, pénzellátásra vonatkozó, 30 napnál nem régebbi igazolást, valamint a kérelem beadását megelőző havi ellátás összegét igazoló postai szelvényt, vagy bankszámlakivonatot,

- a kérelem beadása idején regisztrált álláskereső esetén Járási Hivatal által kiállított, 30 napnál nem régebbi igazolást – ellátatlan regisztrált álláskereső esetén az igazolásának tartalmaznia kell, hogy ellátásban nem részesül -, valamint amennyiben a regisztrált álláskereső ellátásban részesül, mellékelni kell a kérelem beadását megelőző havi ellátás összegét igazoló postai szelvényt, vagy bankszámlakivonatot,

- vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem beadását megelőző 12 hónap 1 havi átlagjövedelem számításához szükséges, a lezárt adóévről szóló, az állami adóhatóság által kiadott jövedelemigazolást, a le nem zárt időszakra vonatkozóan a könyvelő vagy a kérelmező által kiállított jövedelemnyilatkozatot,

- az ösztöndíj összegét igazoló, a kérelem beadását megelőző havi bankszámlakivonatot vagy postai szelvényt.

b) gyermekek ellátásához kapcsolódó jövedelmek igazolására csatolandó mellékletek:

- gyermekvállalás támogatására nyújtott pénzbeli ellátás igazolásáról szóló határozatot, vagy jövedelemigazolást, valamint az ellátás összegét igazoló, a kérelem beadását megelőző havi postai szelvényt, vagy bankszámlakivonatot,

- családi pótlék szüneteltetése esetén az illetékes hatóság döntését a szüneteltetés okáról és időtartamáról,

- a gyermek elhelyezése és tartása tárgyában hozott bírósági ítéletet, végzést, vagy gyámhatósági jegyzőkönyvet, gyámság alá helyezett gyermek esetén a gyámkirendelő határozatot,

- kérelem beadását megelőző havi gyermektartás folyósítását igazoló postai szelvényt, vagy banki átutalást, ennek hiányában a tartásra kötelezett nyilatkozatát a tartásdíj mértékéről két tanú igazolásával,

- a fizetett tartásdíjat megállapító végzést, és amennyiben a munkáltatói igazolás nem tartalmazza a levonás összegét, a kifizetést igazoló szelvényt, vagy banki átutalást.

c) árvaság, félárvaság esetén az árvaellátást megállapító határozatot, valamint igazolást az ellátás összegéről,

d) amennyiben kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója munkahellyel, nyugdíjjal vagy egyéb jövedelemmel, bármilyen foglalkoztatási jogviszonnyal, őstermelői engedéllyel nem rendelkezik, úgy ennek okáról, tényéről nyilatkoznia kell,

e) jövedelmet terhelő letiltás esetén a letiltás jogcímének és a jövedelmet terhelő letiltás nettó összegének igazolását,

f) gondnokság alatt álló kérelmező esetén a gondnokkirendelő határozatot és bírósági ítéletet,

g) a 16. életévét betöltött gyermek esetében a köznevelési, illetve felsőoktatási intézmény 30 napnál nem régebbi igazolását a nappali oktatás munkarendje szerint fennálló tanulói vagy hallgatói jogviszonyról,

h) egyedül élő kérelmező esetében nyilatkozatot ennek tényéről,

i) bérlet, illetve albérlet esetén a lakáshasználat jogcímét igazoló szerződést, illetve nyilatkozatot,

j) a volt munkáltató hivatalos igazolását arra vonatkozóan, hogy a keresőtevékenység a kérelem előterjesztését megelőző 30 napon belül szűnt meg,

k) amennyiben az ellátás iránti kérelmet tartós betegség, fogyatékosság, gyógyászati segédeszköz vásárlása, magas gyógyszerköltség, kórházi ápolás indokolja, az erre vonatkozó orvosi, gyógyszertári, kórházi igazolást,

l) amennyiben a kérelem tárgya közüzemi díj, díjhátralék, intézményi térítési díj megfizetéséhez nyújtandó támogatás, úgy az érintett közüzem, intézmény hivatalos felszólítását, számlalevelét, stb.

(3) Ha a kérelem adatai hiányosak, vagy a szükséges mellékletek csatolása elmaradt, ez esetben - a (5) bekezdésben foglaltak kivételével - hiánypótlásra kell felhívni a kérelmezőt az értesítés kézhezvételétől számított 8 napos határidővel.

(4) Amennyiben a kérelmező a hiánypótlási eljárás során nem működik együtt, vagy a hiánypótlást elmulasztja, a kérelmet el kell utasítani vagy a rendelkezésre álló adatok alapján kell dönteni.

(5) Ha a szükséges okmányok és igazolások nem állnak rendelkezésre és beszerzésük nehézségbe ütközik, vagy hosszabb időt vesz igénybe, ugyanakkor sürgős intézkedés szükséges, mert a késedelem emberi életet, egészséget vagy testi épséget veszélyeztetne, akkor a kérelmező írásban tett nyilatkozata is elfogadható.

6. § A jövedelem számításánál irányadó időszak a rendszeresen mérhető jövedelmeknél egy hónap, egyéb jövedelmeknél egy év, mely adatból kell meghatározni az egy hónapra számított jövedelmet.

7. § (1) A Hivatal a jövedelmi- és vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságát a rendelkezésre álló adatbázisok felhasználásával ellenőrzi.

(2) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében a Hivatal megkeresheti:

  • a) az állami adóhatóságot,
  • b) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
  • c) az igazolást kiállító szervet,
  • d) a munkáltatót,
  • e) a szociális ellátások rendszerét,
  • f) a kérelmező által megjelölt pénzforgalmi szolgáltatót,
  • g) közúti közlekedési nyilvántartást vezető hatóságot,
  • h) ingatlanügyi hatóságot.

(3) A szociális ellátás megállapítása előtt a Hivatal a kérelmező által benyújtott igazolások valódiságát megvizsgálja, és szükség esetén az igénylőnél környezettanulmányt végez.

(4) Kötelezően környezettanulmányt kell készíteni, ha a becsatolt nyilatkozatok és igazolások valóságtartalma tekintetében a Hivatal tudomása alapján kétség merül fel, vagy a hatáskört gyakorló szerv kifejezett kérésére.

(5) A környezettanulmányt a Hivatal köztisztviselője folytatja le, melyen a bizottsági hatáskörbe utalt ügyben a Bizottság tagja is részt vehet. A helyszínen történő környezettanulmány lefolytatásának megtagadása esetén az együttműködés hiánya miatt a kérelmet el kell utasítani.

(6) A Hivatal a kérelmeket döntésre előkészíti.

8. § A havonta rendszeresen folyósított szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt, különösen ha:

  • a) a közös háztartásban élő közeli hozzátartozók egy főre jutó jövedelme módosult,
  • b) a közös háztartásban élő közeli hozzátartozók létszáma megváltozott,
  • c) az igénylő lakóhelye megváltozott.

9. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a beérkezéstől számított 15 napon belül kell elbírálni.

10. § (1) A megállapított szociális ellátások kifizetése:

  • a) a lakásfenntartási támogatás a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig a jogosult által megjelölt rendszeres kiadást számlázó közüzemi szolgáltató részére történő utalással,
  • b) rendkívüli települési támogatások esetében a döntés meghozatalát követő
    • ba) legkésőbb 4. munkanapon kérelmező rendelkezése szerinti bankszámlájára történő utalással, ennek hiányában
    • bb) 8. naptól a Hivatal házipénztárában, akadályoztatás esetén kérelmező lakcímére történő postai utalással kerül kifizetésre.

(2) A hatáskör gyakorlója a kifizetésről az (1) bekezdés b) pontjában foglalt időpontoktól eltérően a szociális ellátásról szóló határozatban rendelkezhet.

(3) Ha a jogosult a részére megállapított rendkívüli települési támogatást a döntés hozataltól számított 90 napig nem veszi fel, akkor a határozatot vissza kell vonni.

(4) Jogosult halála esetén a fel nem vett rendkívüli települési támogatást a vele közös háztartásban együtt élt házastársa vagy élettársa, gyermeke, unokája, szülője, nagyszülője

vagy testvére az itt meghatározott sorrendben veheti fel a halál időpontját követő hónap utolsó napjáig.

(5) Amennyiben a települési támogatást kérelmező a kérelem benyújtását követően, de még a döntés meghozatala előtt elhalálozik, az eljárást meg kell szüntetni.

11. § (1) A készpénzben felvett Bizottsági hatáskörben nyújtott rendkívüli települési támogatások esetében -, amennyiben felmerül a nem rendeltetésszerű felhasználás veszélye -

a Bizottság határozatában rendelkezhet arról, hogy a kérelmezőnek a támogatás összegének felvételétől számított 15 napon belül el kell számolnia.

(2) Amennyiben kérelmező az elszámolási kötelezettségének maradéktalanul nem tesz eleget, az elszámolásra nyitva álló határidő leteltétől számított 6 hónapon belül rendkívüli települési támogatásban nem részesülhet. Az elszámolási kötelezettségről rendelkező határozatban – az elszámolás elmaradása esetére – kilátásba kell helyezni a joghátrány alkalmazását.

(3) Kérelmező a 15 napos határidő elmulasztása esetén, amennyiben az neki nem volt felróható, a határidő elteltétől számított 3 hónapon belül igazolási kérelemmel élhet.

12. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt a hatáskör gyakorlója kötelezi a pénzbeli ellátás visszafizetésére, a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az intézményi térítési díj teljes megfizetésére, természetbeni ellátás esetén a pénzegyenérték, továbbá a kamat összegének megfizetésére. A visszatérítésre vonatkozóan az Szt. 17. §-ában foglalt szabályokat kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti döntés véglegessé válását követő 15 napon belül kérelmezhető a megtérítés összegének, illetve a pénzegyenértékének és a kamat összegének méltányosságból történő

  • a) elengedése
  • b) csökkentése
  • c) részletekben megfizetése,

amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné.

(3) A (2) bekezdés szerinti kérelmet a Hivatalnál kell előterjeszteni az 5. § (1) bekezdésében megjelölt úton.

(4) A (2) bekezdés a) pontja alkalmazásában súlyosan veszélyeztetett helyzetnek minősül, és a megtérítés összege, illetve pénzegyenértéke és a kamat összege elengedhető, ha az ellátásban részesülő

  • a) hajléktalanná vált, vagy
  • b) családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 75 %-át.

(5) A (2) bekezdés b) pontja alkalmazásában súlyosan veszélyeztetett helyzetnek minősül, és a megtérítés összege, illetve pénzegyenértéke és a kamat összege csökkenthető, ha az ellátásban részesülő családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át. A csökkentés mértéke a fizetési kötelezettség 50 %-a.

(6) A (2) bekezdés c) pontja alkalmazásában súlyosan veszélyeztetett helyzetnek minősül, és a megtérítés összegére, illetve pénzegyenértékre és a kamat összegére akkor engedélyezhető részletfizetés, ha az ellátásban részesülő családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át. A részletfizetés időtartama a fizetési kötelezettség összegétől függően 50.000 forintig 3 hónap, 50.000 forint felett 6 hónap.

(7) A (2) bekezdés szerinti méltányossági kérelmekben e rendelet szerinti hatáskör gyakorlója dönt.

13. § (1) A Bizottság és a polgármester által hozott döntések ellen a kézhezvételt követő naptól számított 15 napon belül a Képviselő-testülethez címzett illetékmentes fellebbezéssel lehet élni, melyet szóban vagy írásban a Hivatalban kell benyújtani. A szóban előterjesztett fellebbezést jegyzőkönyvbe kell foglalni.

(2) A Bizottság és a polgármester a fellebbezést – amennyiben határozatát nem vonja vissza, illetőleg nem módosítja – a szükséges iratok csatolásával a Képviselő-testület soron következő ülése elé terjeszti.

III. FEJEZET Pénzbeli és természetben nyújtott ellátások

6. Települési támogatás

14. § (1) A települési támogatás a családok, és a háztartások létfenntartási és lakhatási lehetőségeinek segítése érdekében nyújtott pénzbeli vagy természetbeni támogatás.

(2) A települési támogatás formái:

  • a) rendkívüli települési támogatás,
  • b) lakásfenntartási támogatás.

(3) Rendkívüli települési támogatás

  • a) létfenntartási gondok enyhítése,
  • b) eseti gyógyszer- gyógyászati segédeszköz kiadás (a továbbiakban: rendkívüli

gyógyszersegély),

c) gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott támogatás,

d) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás,

e) krízissegély

céljából nyújtható.

15. § (1) A rendkívüli települési támogatást az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, a kérelemhez mellékelni kell az 5. § (2) bekezdésében előírt dokumentumokat. A kérelemben meg kell jelölni a 14. § (3) bekezdés szerint igényelt ellátási formát, és - a (3) bekezdés d) pontjában meghatározott ellátás kivételével - nyilatkozni kell azokról az okokról, körülményekről, élethelyzetről, amelyek miatt a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) A megállapított rendkívüli települési támogatás folyósítása

  • a) készpénzben,
  • b) természetben az igénylő költségeinek részbeni vagy teljes átvállalásával történhet.

16. § Rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból állapítható meg annak a személynek, aki önhibáján kívül létfenntartást veszélyetető rendkívüli élethelyzetbe került ezáltal időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, s emiatt önmaga vagy családja ellátásáról más módon gondoskodni nem tud, feltéve, hogy

  • a) családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át
  • b) egyedül élő esetén a havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 220 %-át.

17. § Létfenntartási gonddal küzd az a személy, akinek

  • a) hirtelen fellépő betegség, tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be, vagy
  • b) nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik vagy
  • c) önhibáján kívül legfeljebb 2 havi közüzemi díjhátraléka, lakbérhátraléka halmozódott fel, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy
  • d) nagyobb összegű váratlan kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy
  • e) hajléktalanság veszélye fenyegeti vagy
  • f) az éhezés veszélye fenyegeti.

18. § (1) Rendkívüli gyógyszersegély nyújtható azon családok kiadásainak csökkentésére, akik nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy betegség miatt jelentkező magas gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadást jövedelmi helyzetük miatt nem képesek megfizetni.

(2) Rendkívüli gyógyszersegélyre benyújtott települési támogatás iránti igény megállapításának a 16. §-ban meghatározottakon túl további feltétele, hogy az igazolt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz kiadás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át, és a kérelmező a kérelem benyújtásának időpontjában nem részesül közgyógyellátásban.

(3) Rendkívüli gyógyszersegély – a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően – a 16. §-ban meghatározott feltételek alapján nőgyógyászati kezelések, ellátások, gyógyászati célú eszköz céljára is nyújtható. A kérelemhez csatolni kell a szakorvos igazolását vagy a védőnő javaslatát.

(4) Rendkívüli gyógyszersegélyre megállapított települési támogatás elsősorban természetben adható, a gyógyszer, gyógyászati segédeszköz számlával igazolt költségének átvállalásával, megtérítésével.

19. § (1) A 14. § (3) bekezdés a)-b) pontja alapján alkalmanként adott rendkívüli települési támogatás összege esetenként a rászorultsághoz igazodóan legalább 3.000,- forint, legfeljebb 30.000,- forint lehet. Ilyen címen egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb 50.000,- forint rendkívüli települési támogatásban részesíthető.

(2) A 14. § (3) bekezdés a)-b) pontja alapján nyújtható támogatást naptári negyedévenként egy alkalommal lehet nyújtani.

20. § (1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatás a gyermek, illetve a fiatal felnőtt étkeztetésével, gondozásával, tartásával, oktatásával és iskoláztatásával összefüggésben lévő kiadásokra, valamint a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba történő visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokra (a továbbiakban együtt: rendkívüli gyermekvédelmi támogatás) igényelhető. A kérelemhez csatolni kell a támogatásra okot adó körülmények igazolására szolgáló iratokat.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatást a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani.

(3) Az egy családban élő gyermek, illetve a fiatal felnőtt részére nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatást naptári negyedévenként egy alkalommal lehet megállapítani.

(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege egyszeri alkalommal gyermekenként, illetve fiatal felnőttenként 2.500,- forinttól 10.000,- forintig terjedhet. Egy naptári éven belül ugyanaz a gyermek, illetve fiatal felnőtt legfeljebb 40.000,- forint támogatásban részesíthető.

21. § (1) A polgármester az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt rendkívüli települési támogatást (a továbbiakban: temetési segély) nyújt annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, feltéve, hogy

- családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén annak 400 %-át és

- a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban nem részesül.

(2) A temetési segély iránti kérelmet a számlakiállítást követő 30 napon belül kell előterjeszteni, melyhez csatolni kell a temetési segélyt kérő nevére kiállított temetési számlákat, a családban élő közeli hozzátartozók jövedelemigazolását, valamint az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát.

(3) A temetési segély – rendkívüli szükség esetén – megállapítható a temetés költségeit igazoló számla hiányában is. Ez esetben kötelezni kell a jogosultat a folyósított összeg számlával történő utólagos elszámolására.

(4) A temetési segély összege 30.000 forint. Amennyiben a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti, a segély összege elérheti a költségek teljes összegét, de ez esetben sem haladhatja meg a 100.000,- forintot.

(5) A (4) bekezdés alkalmazásában a kérelmező vagy családja létfenntartását akkor veszélyezteti a temetési költségek viselése, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 75 %-át nem haladja meg.

(6) A temetési segély folyósítása történhet természetben, a temetkezési vállalkozó részére történő kifizetéssel, ha az összes körülményre tekintettel feltételezhető, hogy a jogosult a segélyt nem a rendeltetésének megfelelően használja fel, vagy a vállalkozó felé fennálló tartozásának rendezése céljából az szükségessé válik.

22. § (1) Krízissegély címén rendkívüli települési támogatásban részesíthető – jövedelmi helyzettől függetlenül – az a személy,

  • a) aki hirtelen fellépő, illetve krónikus betegség, továbbá súlyos vagy életveszélyes sérüléssel járó baleset miatt bekövetkezett legalább 10 nap folyamatos kórházi fekvőbeteg ellátásban részesült,
  • b) aki vagyon elleni bűncselekmény áldozata lett,
  • c) akinek a településen lévő saját tulajdonú, általa életvitelszerűen lakott házát olyan mértékű elemi kár, természeti katasztrófa sújtotta, amely a rendeltetésszerű használatot nehezíti vagy akadályozza,
  • d) akinek családi életében olyan hirtelen fellépő rendkívül sürgős szükség következett be, amelyben a késedelem a kérelmező vagy a család életét, testi épségét, egészségét veszélyezteti.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a krízissegély iránti kérelmet az ellátás befejező időpontjától számított 30 napon belül lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a kezelés időtartamáról szóló igazolást.

(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kérelmet az esemény bekövetkezését követő 30 napon belül lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a rendőrség által kiállított közokiratot (feljelentés, jegyzőkönyv vagy határozat).

(4) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben a krízissegély iránti kérelmet a káresemény bekövetkeztétől számított 15 napon belül kell benyújtani. Ilyen kérelem esetén környezettanulmányt kell készíteni.

(5) Az (1) bekezdés a) pontja szerint nyújtható krízissegély összege esetenként legfeljebb 15.000,- forint, és évente két alkalommal állapítható meg ugyanazon személynek vagy családnak.

(6) Az (1) bekezdés b) pontja szerint nyújtható krízissegély összege legfeljebb 30.000,- forint és évente egyszer állapítható meg ugyanazon személynek vagy családnak.

(7) Az (1) bekezdés c) és d) pontja szerint nyújtható krízissegély összege legfeljebb 100.000,- forint és évente egyszer állapítható meg ugyanazon személynek vagy családnak.

7. Lakásfenntartási támogatás

23. § (1) A lakásfenntartási támogatás (a továbbiakban: támogatás) a szociálisan rászoruló háztartások részére a lakóingatlan fenntartásához kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott természetbeni hozzájárulás.

(2) A lakóingatlan fenntartásához kapcsolódó figyelembe vehető rendszeres kiadások:

  • a) villanyáram-fogyasztás,
  • b) gázfogyasztás,
  • c) vízfogyasztás,
  • d) csatornahasználat,
  • e) szemétszállítási díj.

(3) A támogatás iránti kérelmet a 2. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani, melyhez csatolni szükséges az 5. § (2) bekezdésben foglaltakon túl:

  • a) a lakóingatlan tulajdonviszonyait igazoló okiratot (tulajdoni lap másolat vagy adásvétel szerződés, illetve egyéb hitelt érdemlő okirat), vagy bérleti, albérleti szerződést,
  • b) a lakóingatlan nagyságát igazoló iratot (használatbavételi engedély, bérleti szerződés, lakásbiztosítási szerződés illetve egyéb hitelt érdemlő okirat) és
  • b) a közüzemi szolgáltató által kiállított igazolást vagy a közüzemi számlát.

(4) A kérelemben meg kell jelölni azt a (2) bekezdés szerinti rendszeres kiadást, amely a lakhatást a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

24. § (1) Támogatás azon nagykorú természetes személynek nyújtható, aki a település közigazgatási területén életvitelszerűen a bejelentett lakóhelyén vagy tartózkodási helyén tulajdonosként, haszonélvezőként, bérlőként, társbérlőként, albérlőként, lakástulajdonos kiskorú gyermek törvényes képviselőjeként lakik.

(2) Támogatásra jogosult az a személy, akinek:

  • a) háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 230 %-át,
  • b) egyedül élő esetében 280 %-át

nem haladja meg, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

25. § (1) A támogatást – a jogosultsági feltételek fennállása esetén – a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani 6 hónap időtartamra. Bérlő, albérlő esetén a szerződés lejártának hónapjáig, de legfeljebb 6 hónap időtartamra kell megállapítani a támogatást.

(2) Amennyiben a támogatásban részesülő személy lakcíme a támogatás folyósításának időtartama alatt megváltozik, vagy a jogosult meghal, a változás, illetve a haláleset hónapjára járó támogatás teljes összegben kell folyósítani, azzal, hogy a támogatást a változást követő hónap első napjától kell megszüntetni.

(3) A (2) bekezdésben foglaltaknak megfelelően kell megszüntetni a támogatást annak a személynek,

  • a) aki azt kérelmezi,
  • b) aki a lakóingatlant értékesíti,
  • c) aki nem bejelentett lakóhelyén vagy tartózkodási helyén él életvitelszerűen,
  • d) akire nézve olyan adat vagy körülmény merül fel, amely alapján támogatásban nem lett volna részesíthető,
  • e) akire nézve a közüzemi szolgáltató jelzése szerint a fogyasztási helyen fogyasztó változás következett be.

26. § A támogatás ugyanazon lakóingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg - függetlenül a lakóingatlanban élő személyek és háztartások számától – azzal, hogy külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás részeit.

27. § Nem részesíthető támogatásban az az igénylő,

  • a) akinek lakáshasznosításból származó jövedelme van,
  • b) aki nem életvitelszerűen használja a lakóingatlant,
  • c) aki a gyermektartásdíj megállapítását nem kéri, arról lemond, annak végrehajtását nem kezdeményezi,
  • d) akinek a lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn.

28. § (1) A támogatás havi összege a lakóingatlan nagyságától függően a választott közüzemi számla egyhavi összege, de legfeljebb:

  • a) 45 m2–ig 2.500,- Ft
  • b) 46-80 m2 között 3.500,- Ft
  • c) 81 m2–től 5.000,- Ft.

(2) A jogosult részére megállapított támogatást a 10. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint kell utalni.

(3) A támogatásra jogosult támogatása lejártát követő hónap első napjától nyújthat be új kérelmet.

8. Köztemetés

29. § (1) A polgármester elrendeli az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetését, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemetésre köteles személy vagy az, akinek az eltemetés a kötelezettsége lenne, arról nem gondoskodik.

(2) A közköltségen történő eltemettetés elrendeléséről szóló határozat meghozatala előtt legalább kettő temetésre jogosult szolgáltatótól árajánlatot kell kérni a legolcsóbb temetésre vonatkozóan.

(3) Az eltemettetésre köteles személy a térítési kötelezettség alól kérelmére mentesíthető

  • a) egészben, ha családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,
  • b) 50 %-ban, ha családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.

IV. FEJEZET Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

9. Általános rendelkezések

30. § (1) Mezőfalva Nagyközség Önkormányzata a személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatások közül biztosítja az arra rászorulók étkeztetését, házi segítségnyújtását, nappali ellátását, valamint családsegítő tevékenységet végez.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátását a Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézmény (a továbbiakban: Intézmény) végzi.

31. § (1) Az étkeztetés, házi segítségnyújtás, nappali ellátásra irányuló alapszolgáltatás igénylését e rendelet 3. melléklete szerinti kérelemmel és a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SZCSM rendelet 1. melléklete szerinti egészségi állapotra vonatkozó igazolással, valamint jövedelemnyilatkozattal együtt az intézményvezetőnél kell előterjeszteni. A kérelem elbírálásáról, annak beérkezését követően 8 napon belül az intézményvezető dönt.

(2) Az intézményvezető döntése ellen az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül a Képviselő-testülethez lehet írásban fordulni, melyet a Hivatalban kell előterjeszteni. Az ellátás kérdéséről a Képviselő-testület soron következő ülésén határozattal dönt.

(3) Az intézményvezető külön eljárás nélkül köteles a személyes gondoskodást nyújtó ellátások bármelyikét biztosítani, ha valamely személy azonnali ellátása halaszthatatlan, a késedelem a rászorulónak életét, testi épségét, egészségét veszélyeztetné, vagy súlyos nélkülözésnek tenné ki. Ilyen esetben az intézményvezető feljegyzést készít és 8 napon belül gondoskodik a formanyomtatvány kitöltetéséről és a szükséges mellékletek beszerzéséről, valamint dönt az ellátásra jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról.

(4) Amennyiben a háziorvos, szakorvos szakvéleménye szerint soron kívüli szolgáltatás biztosítása indokolt, az intézményvezető külön eljárás keretében biztosíthatja az ellátást, ha az ellátott szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan kedvezőtlen változás következett be, amely gyorsított eljárást igényel.

32. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybevételekor – családsegítő tevékenységet kivéve - az intézményvezető az ellátásra jogosulttal, illetve törvényes képviselőjével az ellátás típusának megfelelő megállapodást köt.

(2) A megállapodás módosítására akkor kerülhet sor, ha:

  • a) az ellátásra jogosult más ellátási formát kér és arra igényjogosultságot kap, vagy az

ellátás módjában történik változás,

b) a jogosult jövedelmi helyzete vagy a mindenkori öregségi nyugdíjminimum, illetve

intézményi térítési díj változása miatt a személyi térítési díj összegét változtatni kell.

(3) A megállapodás módosítása iránti igényt az ellátásra jogosult, illetve törvényes képviselője az intézményvezetőnél jelentheti be a 31. § (1) bekezdésében foglaltak szerint.

33. § Az intézményvezető a felvételi eljárással kapcsolatos tapasztalatokról, valamint az intézmény szakmai munkájáról és tevékenységéről évente beszámol a Képviselő-testületnek.

10. Étkeztetés

34. § (1) Munkanapokon egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni annak a szociálisan rászorult igénylőnek, aki azt az Szt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak szerint önmaga, illetve eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes biztosítani.

(2) Étkeztetés igénybevételénél szociálisan rászorulónak minősül az a jogosult, aki az alábbi feltételek valamelyikének megfelel:

- 18. életévét betöltötte és jövedelemmel nem rendelkezik,

- a 60. életévét betöltötte,

- egészségi állapota miatt: aki a megromlott egészségi állapotát kórházi zárójelentéssel vagy szakorvosi véleménnyel igazolja, vagy a háziorvos javasolja az ellátását;

- fogyatékosság, pszichiátriai betegség miatt: aki a fogyatékosságát, pszichiátriai betegségét kórházi zárójelentéssel vagy szakorvosi véleménnyel igazolja, és a háziorvos javasolja az ellátását;

- szenvedélybetegség miatt: aki a szenvedélybetegsége következtében beállt szervi károsodását kórházi zárójelentéssel vagy szakorvosi véleménnyel igazolja, és a háziorvos javasolja az ellátását;

- hajléktalanság miatt: aki éjszakáit Mezőfalva Nagyközség közterületén tölti.

(3) Az ellátás módja lehet:

a) az étel helyben fogyasztása az Intézményben,

b) az étel elvitele saját erőből,

c) az étel gondozók általi házhoz szállítása.

(4) Az étkeztetésért fizetendő személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg a külön önkormányzati rendeletben foglaltak alapján.

(5) Az étkeztetés igénybevételére vonatkozóan a 4. melléklet szerinti megállapodást kell megkötni.

(6) Az Szt. 100. §-ában meghatározottakon túl meg kell szüntetni az ellátását annak a jogosultnak, aki:

- fertőző beteggé vagy kórokozó-hordozóvá vált,

- amennyiben az ételt részére házhoz szállítják és a szociális gondozót munkájában

szándékosan akadályozza vagy testi épségét veszélyeztető magatartást tanúsít,

- az intézményben történő elfogyasztás esetén többszöri agresszív, fenyegető

magatartásával a közösséget zavarja, a házirendben foglalt szabályokat megsérti.

11. Házi segítségnyújtás

35. § (1) Kérelemre vagy az érintett személy beleegyezésével hivatalból az Szt. 63. §-a szerinti házi segítségnyújtást kell biztosítani.

(2) A házi segítségnyújtásért fizetendő személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg a külön önkormányzati rendeletben foglaltak alapján.

(3) A házi segítségnyújtás igénybevételére vonatkozóan az 5. melléklet szerinti megállapodást kell megkötni.

(4) A házi segítségnyújtást az intézményvezető megtagadhatja, ismételt esetben pedig az ellátást megszüntetheti, ha a segítségnyújtásra jogosult a szociális gondozót munkájában szándékosan akadályozza, pl. a lakásba felhívás ellenére nem engedi be, vagy a gondozó testi épségét veszélytető magatartást tanúsít.

(5) A (4) bekezdés szerinti házi segítségnyújtás megtagadásáról az intézményvezető jegyzőkönyvet köteles készíteni.

12. Nappali ellátás

36. § (1) Nappali ellátásra jogosultak az Szt. 65/F. §-ában meghatározott személyek.

(2) A nappali ellátás igénybevételére vonatkozóan a 6. melléklet szerinti megállapodást kell megkötni.

(3) Nem veheti igénybe az ellátást az a személy, aki:

- mozgásában oly mértékben korlátozott, hogy még segítséggel sem képes eljárni az

Intézménybe,

- fertőző beteg, vagy kórokozó-hordozó,

- közveszélyes elmebeteg,

- a közösségi életvitelre és normák betartására alkalmatlan.

(4) Az ellátás keretében – az ellátott igényétől függően – az Intézmény napi háromszori étkezést biztosít.

(5) Az étkezés utáni személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg a külön önkormányzati rendeletben foglaltak alapján.

37. § (1) Az Szt. 100. §-ában meghatározottakon túl meg kell szüntetni az intézményi jogviszonyát annak a jogosultnak, aki:

- ápolásra szorul és házi segítségnyújtásra van szüksége,

- fertőző beteggé vagy kórokozó-hordozóvá válik,

- közveszélyes, vagy többszöri agresszív, fenyegető magatartásával a közösséget

zavarja, és beilleszkedni nem tud vagy nem akar, a házirendben foglalt együttélési

szabályokat súlyosan megsérti,

- a közösség sérelmére szabálysértést vagy bűncselekményt követett el,

- akinek másik intézményben történő elhelyezése indokolt.

(2) Azonnali hatállyal meg kell tagadni az ellátását annak a jogosultnak, aki:

- az ellátást ittas állapotban veszi igénybe,

- az alapvető közegészségügyi-járványügyi szabályokat nem tartja be,

- agresszív magatartásával zavarja a közösséget.

(3) A (2) bekezdés szerinti ellátás megtagadásáról az intézményvezető jegyzőkönyvet köteles készíteni.

13. Családsegítés

38. § (1) Az Intézmény Mezőfalva közigazgatási területén élő családok, személyek számára szociális és mentálhigiénés problémák jelentkezése esetén az életvezetési képesség megőrzése, krízishelyzetek megelőzése és megszüntetése érdekében családsegítést végez.

(2) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes és térítésmentes, a segítségnyújtás módját az Intézmény Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

14. A jogosultak érdekvédelme

39. § (1) A személyes gondoskodás iránti ellátás igénybevételekor a jóváhagyott érvényben lévő intézményi házirend egy példányát az igénybe vevő számára át kell adni.

(2) A személyes gondoskodásra jogosult és hozzátartozója, valamint a jogosult jogait és érdekeit képviselő társadalmi szervezet az intézmény vezetőjénél, illetve a házirendben megjelölt területileg illetékes ellátottjogi képviselőnél panasszal élhet elsősorban:

  • a) az intézményi jogviszony megsértése,
  • b) személyiségi jogainak, kapcsolattartásának sérelme,
  • c) intézmény dolgozóinak szakmai, titoktartási, vagyonvédelmi kötelezettségei

megsértése esetén,

d) ellátás körülményeit érintő kifogások orvoslása érdekében.

(3) A panasz kivizsgálására jogosult köteles 15 napon belül írásban értesíteni a panasztevőt, az előterjesztett panasz eredményéről. Ha a panasz kivizsgálásra jogosult egyúttal intézkedésre is jogosult, úgy intézkedik, egyéb esetben javaslatot tehet.

(4) Amennyiben az intézményvezető határidőben nem intézkedik, vagy a panasztevő nem ért egyet az intézkedéssel, akkor a sérelmesnek vélt elutasítás, illetve döntés ellen a kézhezvételt követő 15 napon belül írásban Mezőfalva Nagyközség Önkormányzat Polgármesteréhez fordulhat panaszának kivizsgálása ügyében, melyet az intézményvezetőnél kell benyújtani.

(5) A (4) bekezdés szerint benyújtott panaszt az intézményvezető a kézhezvételt követő három munkanapon belül – írásban kifejtett véleményével együtt – továbbítja a polgármesternek, aki a panaszról harminc napon belül dönt és értesíti az érdekelteket.

V. FEJEZET Szociálpolitikai Kerekasztal

40. § (1) Mezőfalva Nagyközség Önkormányzata Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre különösen a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban (a továbbiakban: Koncepció) meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal az (1) bekezdésben meghatározott feladatkörében megvizsgálja

  • a) az egyes ellátotti csoportok helyzetének változásait a Koncepcióban meghatározott feladatok időarányos teljesítésével
  • b) a Koncepció végrehajtása érdekében elfogadott döntések megvalósulását, valamint
  • c) a Koncepcióban kitűzött és elért eredményeket.

(3) A Koncepció a Szociálpolitikai Kerekasztal által meghatározott megállapítások és vélemények figyelembevételével kerül elfogadásra.

41. § (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal szavazati joggal rendelkező tagjai:

- Egészségügyi és Szociális Bizottság elnöke,

- Hivatal igazgatási osztályvezetője,

- Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézmény vezetője,

- Petőfi Sándor Általános iskola igazgatója által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat

ellátó pedagógus,

- Mezőfalvi Tündérkert Óvoda vezetője által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó

óvodapedagógus,

- I. felnőtt háziorvosi körzet orvosa,

- I. védőnői körzet védőnője.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal elnöke az Egészségügyi és Szociális Bizottság elnöke.

(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal munkájában tanácskozási joggal részt vehet:

- Mezőfalva Nagyközség polgármestere,

- Mezőfalva Nagyközség alpolgármestere, önkormányzati képviselők,

- Mezőfalva Nagyközség jegyzője,

- Hivatal szociális feladatokat ellátó igazgatási ügyintézője.

42. § (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal ülésének összehívásáról az elnök gondoskodik, az ügyviteli feladatok ellátását a Hivatal biztosítja.

(2) Ülés összehívását a Szociálpolitikai Kerekasztal bármelyik tagja kezdeményezheti.

(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak. Az ülésről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvet az elnök és a szavazati joggal rendelkező tagok közül egy fő írja alá.

(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal döntésének formája határozat, amelyet a jelenlévő tagok egyszerű szótöbbséggel hoznak meg.

(5) A Szociálpolitikai Kerekasztal akkor határozatképes, ha a tagok közül legalább 4 fő jelen van.

VI. FEJEZET Záró rendelkezések

43. § (1) Ez a rendelet 2021. január 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet rendelkezéseit a rendelet hatályba lépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Mezőfalva Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes szociális ellátási formák szabályozásáról szóló 10/2000. (VI. 9.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet

üres cím

1. melléklet

2. melléklet

üres cím

2. melléklet

3. melléklet

üres cím

3. melléklet

4. melléklet

üres cím

4. melléklet

5. melléklet

üres cím

5. melléklet

6. melléklet

üres cím

6. melléklet