Lak Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2020. (XI.26.) önkormányzati rendelete
A szervezeti és működési szabályzatról
Hatályos: 2020. 11. 27- 2021. 09. 14Lak Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2020. (XI.26.) önkormányzati rendelete
A szervezeti és működési szabályzatról
Lak Község Önkormányzatának Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI.3.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva,
az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:
Lak községi Önkormányzata
Székhelye, címe:
3786.Lak, Kossuth L. út 18.
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése:
Lak községi Önkormányzat Képviselő-testülete
Székhelye, címe:
3786.Lak Kossuth L. út 18.
A képviselő-testület átruházott hatáskörei
[1] §
A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.
Az ülés összehívása, vezetése, tanácskozási rendje.
A tanácskozás rendjének fenntartása
3. § (1) A képviselő - testület évenként hat ülést tart.
(2) Az ülés helye: Lak Község Önkormányzati Hivatal, Lak, Kossuth u. 18.
(3) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül (a továbbiakban: rendkívüli ülés), melyet a polgármester a rendes üléstől eltérő időpontban hívhat össze.
(4) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó írásbeli meghívóval kell összehívni.
(5) A kézbesítés papír alapon történik, a kézbesítés tényét a képviselő, bizottsági tag, vagy az általa megbízott személy a kézbesítőív aláírásával igazolja.
(6) Rendkívüli ülés összehívását a polgármesternél írásban kell kezdeményezni az ülés időpontjára és napirendjére vonatkozó javaslattal együtt.
(7) A rendkívüli ülés indokolt esetben telefonon is összehívható. A telefonon történő összehívás esetén a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen is kiosztásra kerülhet.
(8) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább öt nappal, míg a rendkívüli ülésre szóló meghívót az ülés kezdő időpontját megelőző legalább huszonnégy órával ki kell kézbesíteni.
(9) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke gondoskodik a képviselő - testület ülésének összehívásáról, vezetéséről.
4. § (1) Az önkormányzati ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot közhírré tétel útján, az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, az ülést megelőzően legalább 5 nappal korábban kell értesíteni.
(2) A nyilvános testületi ülésen résztvevő állampolgárok hozzászólási időtartama testületi döntés alapján korlátozható.
5. § Az önkormányzati ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a) a Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét
- b) a munkatervben szereplő napirendekhez tartozó előadókat, meghívottakat.
6. § A képviselő - testület a polgármester előterjesztése alapján dönt:
- a) a napirendről,
- b) a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról,
- c) az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről adott tájékoztatók, beszámolók elfogadásáról.
7. § (1) A polgármester az elfogadott napirendeknek megfelelően az egyes előterjesztések felett külön - külön vitát nyit.
(2) Az írásbeli előterjesztést az előadó a vita megnyitása előtt szóban tömören kiegészítheti úgy, hogy ne ismételje az előterjesztésben foglaltakat.
(3) Az előadóhoz a képviselők és tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolnia kell.
8. § (1) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét.
(2) A vita lezárására vagy a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. Az indítvány felett a testület vita nélkül határoz.
(3) A vita lezárása után a napirendi pont előadója szükség esetén reagálhat a hozzászólásokra.
(4) A döntéshozatal előtt a bizottság elnöke és a jegyző felszólalási jogot kaphat, amennyiben a döntést illetően észrevételt kíván tenni.
(5) A polgármesteri összefoglalónak a vita lényegét tömören összegeznie kell, melyben érdemben térjen ki az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a döntést érintő valamennyi felvetésre.
9. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
(2) Ez irányú jogosítványai:
- a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,
- b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő - testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
- c) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévő állampolgárt, aki a tanácskozást magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezheti,
- d) ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester javaslatára a képviselő - testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ebben az esetben az ülés csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.
A képviselő-testület,
az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
10. § (1) [2] Lak község Önkormányzat képviselő - testületének tagjai: 4 fő települési képviselő és a polgármester. A Képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 1. függeléke tartalmazza.
(2) A képviselő köteles
- a) tevékenyen részt venni a képviselő - testület munkájában,
- b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
[3]) részt venni a testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokban,
d) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő - testület vagy bizottságának ülésén illetve egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
e) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, a különböző önszerveződő közösségekkel.
(3) A képviselő a jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat.
(4) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén –közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.
(5) A személyesen érintett képviselő –érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(6) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(7) A képviselő-testület eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(8) A képviselő-testület az eljárás lefolytatása után a vizsgálat eredményének ismeretében külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
11. § (1) A képviselőt megillető tiszteletdíj és egyéb juttatások rendjét önálló rendelet szabályozza.
(2) A képviselő-testület tagját a tiszteletdíj nem illeti meg, ha feladatai ellátásában egy hónapon túl akadályoztatva van.
(3) A tiszteletdíjat egy hónapra meg kell vonni a képviselőtől, ha a képviselő-testület munkáját önhibájából elhanyagolja, két egymást követő testületi ülésen előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt.
(4) A tiszteletdíj megvonására vonatkozó előterjesztést a polgármester döntésre a képviselő-testület elé terjeszti.
A nyilvánosság biztosítása
12. § A képviselő-testület működésének nyilvánosságát hivatalos honlap működtetése útján biztosítja.
Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: http://www.lak.hu/
A képviselő-testületi ülés előkészítése
13. § (1) A képviselő - testület éves munkaterv alapján végzi tevékenységét.
(2) Az éves munkatervet a polgármester iránymutatása alapján a jegyző állítja össze és azt a polgármester terjeszti a testület elé.
(3) A testület és a bizottság munkatervének összhangjáról a polgármester gondoskodik.
(4) A polgármester a munkaterv összeállításához javaslatot kérhet
- a) a települési képviselőktől,
- b) közszolgáltatást nyújtó szervezetek vezetőitől,
- c) a településen működő sportegyesülettől
- d) a helyi civil szervezetektől.
(5) A munkaterv tartalmazza:
- a) az ülések tervezett időpontját,
- b) az ülések várható napirendjét
- c) a napirend előkészítésében részt vevő szerveket, személyeket,
- d) a napirendek előadóit,
- e) a közmeghallgatás időpontját,
- f) a napirendi pontok előkészítésével, az ülések lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat.
(6) A munkatervet meg kell küldeni:
- a) a települési képviselőnek,
- b) a nem testületi tag bizottsági tagoknak,
- c) a munkatervben érintett előadóknak.
Az előterjesztések tartalmi, formai követelményei
14. § (1) Előterjesztést kell készíteni azon napirendek esetében, amelyhez a képviselő – testület döntése szükséges.
(2) A képviselő - testülethez előterjesztést nyújthat be:
- a) a települési képviselő
- b) a polgármester
- c) a képviselő - testület bizottsága.
(3) Kizárólag írásban készülhet előterjesztés az alábbi ügyekben:
- a) önkormányzati rendeletalkotás,
- b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
- c) helyi népszavazás kiírása,
- d) munkaprogram, munkaterv,
- e) a képviselő - testület által meghatározott értékhatár feletti hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, alapítványrendelés,
- f) társulások létrehozása, csatlakozás társulásokhoz, társulásból való kilépés,
- g) PTK-ból eredő jogügyletek,
- h) önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyek,
- i) valamennyi határozati javaslat,
- j) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló.
15. § (1) Az előterjesztésnek általában két részből kell állnia.
(2) Az első részben
- a) a tárgyat pontosan meg kell határozni,
- b) meg kell jelölni, hogy a képviselő - testület korábban foglalkozott - e a témával, ha igen milyen határozatot hozott,
- c) értékelni kell, hogy a korábbi határozat hogyan került végrehajtásra, milyen intézkedések történtek a végrehajtása érdekében,
- d) az előterjesztésből ki kell tűnnie az előkészítő, összehangoló munkának, az esetleges eltérő véleményeknek,
- e) fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket, amelyek indokolják a döntés szükségességét,
- f) az előterjesztés készítői érdemben terjesztik a testület elé az előkészület alakalmával felmerült nézeteket, a mellettük és ellenük szóló érvekkel együtt, hogy a testület ezek ismeretében hozhassa meg döntését.
(3) Az előterjesztés második része a határozati javaslat
- a) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat, indokolást nem tartalmazhat,
- b) ne ismételje meg más szervek jogszabályi előírásait,
- c) tartalmazza a végrehajtásért felelős személy nevét, a végrehajtás határidejét,
- d) a végrehajtás határidejére vonatkozóan folyamatos vagy naptár szerinti megjelölést használhat, de folyamatos határidő esetén is meg kell jelölni az időközönkénti beszámolási kötelezettség időpontjait.
16. § Az írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően legalább 8 nappal korábban kell polgármester részére megküldeni.
A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
17. § (1) A képviselő - testület döntéseit nyílt szavazással - kézfelemeléssel - hozza.
(2) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben szabályozott titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon külön helyiség és urna igénybevételével történik.
(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
- a) a szavazás helyét, napját,
- b) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
- c) a szavazás során felmerült körülményeket,
- d) a szavazás eredményét.
(4) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsor szerint „igen” „nem” „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
A rendeletalkotás
18. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:
- a) a polgármester
- b) a képviselő
- c) a képviselő - testület bizottsága
- d) a jegyző
(2) A rendeletalkotással kapcsolatos kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
(3) A polgármester - az illetékes bizottság és a hivatal bevonásával megvizsgálja kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő - testület elé terjeszti.
(4) A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata.
(5) A tervezetek érdemi vitája előtt, amennyiben szükséges a testület közmeghallgatást is tarthat.
19. § (1) Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján ki kell hirdetni.
(2) A jegyző feladata folyamatosan figyelemmel kísérni az önkormányzati rendeletek időszerűségét és javaslatot tenni az elavult rendeletek hatályon kívül helyezésére, és szükség esetén javasolni új rendelet megalkotását.
20. § (1) Az önkormányzati rendeletek végrehajtásáról a polgármester tájékoztatást ad a képviselő - testületnek.
(2) A képviselő - testület egyes rendeletek hatályosulását bizottsága útján ellenőrizheti.
(A hatályos önkormányzati rendeletek gyűjteményét a 2. függelék tartalmazza)
A határozathozatal
21. § (1) Döntések előtt ellenőrizni kell a határozatképesség meglétét.
(2) Határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő - testületi ülést 14 napon belül ugyanazon napirendek megtartásával össze kell hívni.
(3) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslat felett kell dönteni.
22. § Minősített többség szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott eseteken kívül:
- a) képviselő - testület hatáskörének átruházásához,
- b) sürgősségi indítvány elfogadásához,
- c) társasági jog hatálya alá tartozó vállalkozások társasági szerződésébe foglalt rendelkezések meghatározásához.
A képviselő - testület jegyzőkönyve
23. §
1. A jegyzőkönyv tartalmazza a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon kívül:
a) az ülésről távolmaradt képviselők nevét, távolmaradásuk okát
b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat.
(2) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív.
24. § A rendeletek, határozatok nyilvántartásának vezetéséről a jegyző gondoskodik
25. §
Lakossági fórumok, közmeghallgatás
[4]§
(1) Képviselő - testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében falugyűlést szervez.
(2) A falugyűlés időpontját a testület határozza meg.
(3) A falugyűlés helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.
(4) Képviselő - testület a falugyűlésen elhangzott hozzászólásokat értékeli és kijelöli azt a személyt, aki a szükséges intézkedést előkészíti.
27. § (1) Képviselő - testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját a testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.
(4) Közmeghallgatást a képviselő - testület külön is elrendelhet egy-egy nagyobb horderejű, a
lakosság szélesebb rétegét érintő kérdésben.
A polgármester, alpolgármester és jegyző
A polgármester
28. § (1) A polgármester tisztségét főállásban tölti be.
(2) A polgármester helyi önkormányzatokról szóló törvényben szabályozott feladatin túl ellátja a következő feladatokat:
- a) Biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát.
- b) Feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése.
- c) Segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját.
- d) Együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.
29. § (1) A főállású polgármester munkaideje heti 40 óra.
(2) A polgármester kötelező fogadó órája heti 2óra, hétfői napokon.8.30.órától 10.30.óráig.
Az alpolgármester
30. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) [5] Az alpolgármester társadalmi megbízatásban tölti be tisztségét.
A jegyző
31. § (1) A jegyző a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott feladatain túl
- a) rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő - testületnek, bizottságnak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
- b) a polgármester irányításával előkészíti a képviselő – testület és a bizottsága elé kerülő előterjesztéseket,
- c) tájékoztatja a képviselő - testületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
- d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
- e) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,
- f) igény szerint segíti a települési önszerveződő közösségek tájékoztatását,
- g) gondoskodik az SZMSZ függelékeinek folyamatos előkészítéséről, vezetéséről, kiegészítéséről.
(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat az aljegyző látja el.
A Borsodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal
32. § (1) A képviselő - testület Borsodsziráki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre.
(2) A Közös Önkormányzati hivatal belső szervezeti felépítését, feladatkörét, ügyfélfogadási rendjét a hivatal Szervezeti és Működési szabályzata tartalmazza.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal létszámát, a hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési fenntartási költségeket, felhasználható bérkeretet a Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló megállapodás alapján, az önkormányzat költségvetési rendelete tartalmazza.
A képviselő - testület bizottsága
33. §
.
(1) Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselőből áll. Tagjainak névsorát e rendelet 3. függeléke tartalmazza.
(2) A képviselő-testület meghatározott feladatkörök ellátására ideiglenes (ad hoc) bizottságot
hozhat létre. Az ideiglenes bizottság elnöke minden esetben képviselő lehet.
34. § (1) A bizottság tevékenységéről évente legalább egy alkalommal beszámol a képviselő -
testületnek.
(2) A bizottság éves munkaterv alapján végzi tevékenységét, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testületnek bemutat.
(3) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(4) Az elnök köteles összehívni a bizottságot a képviselő-testület határozatára.
35. § (1) Az Ügyrendi Bizottság álalános feladatai:
- a) a képviselő-testület munkatervéhez javaslattétel,
- b) előterjesztés vagy önálló indítvány soron kívüli tárgyalásának kezdeményezése,
- c) bizottsági ajánlástétel,
- d) mindazoknak a feladatoknak az ellátása, amelyeket törvény vagy az Önkormányzat a kötelezően létrehozandó bizottság hatáskörébe utal,
- e) önkormányzati képviselők, a polgármester, az alpolgármester és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,
- f) önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeinek kivizsgálása,
- g) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításának kezdeményezése,
- h) a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet,
- i) a település szociális és egészségügyi helyzetének figyelemmel kísérése,
- j) az egészségvédelmi feladatok ellátása érdekében az illetékes intézményekkel, társadalmi szerveződésekkel való együttműködés segítése,
- k) mindazoknak a hatásköröknek az ellátása, amelyeket törvény vagy az önkormányzat a bizottság hatáskörébe utal.
A nemzetiségi önkormányzat működése
36. § (1) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 80. § alapján a települési roma nemzetiségi önkormányzat részére a testületi működés feltételeként – önkormányzati tulajdonú – helyiséget biztosít a 3786. Lak, Kossuth út 48. szám alatti épületben.
(2) A helyiség használatának rendjéről és feltételeiről, a feladatok végrehajtásáról a nemzetiségi önkormányzattal külön megállapodást köt.
Külön megállapodás alapján
a) biztosítja a nemzetiségi önkormányzat adminisztratív feladatainak ellátást: meghívó, előterjesztések, jegyzőkönyv elkészítése, levelezések,
b) pénzügyi, számviteli, gazdasági, nyilvántartási és iratkezelései feladatok ellátását,
c) vállalja a nemzetiségi önkormányzat által használt iroda karbantartásást és fenntartásást.
37. § (1) A költségvetés és zárszámadás előkészítésének, végrehajtásának szabályozását a helyi önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat együttműködési megállapodásában rögzíti.
(2) A közös önkormányzati hivatal ellátja a települési nemzetiségi önkormányzat működésével
összefüggő ügyviteli, valamint gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos
feladatokat.
[6]8. §
(1) A helyi nemzetiségi önkormányzatnak az Njtv. -ben rögzített egyetértési, vagy vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlásával hozható döntés esetén a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének az egyetértés tárgyában hozott döntése, a kialakított és írásba foglalt véleménye beszerzéséről a polgármester gondoskodik.
(2) A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületének az Njtv.-ben meghatározottak szerinti javaslatot, kezdeményezést az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával a polgármesternek címezve kell benyújtania.
(3) A Polgármester a helyi nemzetiséget érintő, a nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott előterjesztést köteles a Képviselő-testület soron következő ülésére beterjeszteni és az előterjesztőt tanácskozási joggal meghívni.
(4) A települési nemzetiségi önkormányzat üléseiről készült – közös önkormányzati hivatalban lévő -jegyzőkönyvek és mellékletei beköttetéséről évente a jegyző gondoskodik.
Az önkormányzat feladat- és hatáskörei
39. § Az Önkormányzat a kötelezően előírt feladatait az alábbi módon látja el:
- a) Óvodai nevelést 100 férőhelyes napközi otthonos óvodában.
- b) Általános iskolai oktatást 1- 8 osztályú edelényi és a laki iskola látja el.
- c) Háziorvosi szolgálat működtetését önkormányzati fenntartásban, 1 háziorvossal, az épület és műszerek ingyenes biztosításával, a működési költségekhez való hozzájárulással, vegyes körzet keretében biztosítja, Lak községben.
Az egészségügyi alapellátást a Védőnői Szolgálat fenntartásával biztosítja.
Az orvosi ügyeletet feladat-ellátási szerződés keretében Edelény Város Önkormányzata útján biztosítja.
d) A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás a Borsodsziráki Család- és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosított.
e) A házi segítségnyújtás a Nyitott Ajtó Baptista Gyülekezet Arany Híd Házi Segítségnyújtó Szolgálat által biztosított.
f) Az önkormányzat gondoskodik a kezelésében lévő 4 km út és 2,5 km járda, a közterületek és a ravatalozó karbantartásáról.
g) Biztosítja a község közterületein a közvilágítást az ÉMÁSZ szolgáltató által.
h) Vezetékes ivóvíz rendszert az Észak-Magyarországi Regionális Vízművek Zrt. üzemelteti.
i) Hulladék gyűjtési szállítási kötelező közszolgáltatást a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás útján, közszolgáltatási Szerződés alapján biztosítja.
j) Szenyvízelvezetés és tisztítás közszolgáltatást a 9 település tulajdonában lévő hálózat bérbeadása útján, az Észak-magyarországi Regionális Vízművek végzi.
k) A különböző pénzbeni és természetbeni szociális alapellátást a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően biztosítja.
40. § A képviselő-testület az önkormányzat kormányzati funkcióit a rendelet 4 . függeléke szerint állapítja meg.
41. §
1. Az önként vállalt feladatokat az éves költségvetésben, fedezet biztosításával dönti el.
(2) Nem kötelező feladatellátás keretében támogatja a helyi civil szervezetek és az egyház tevékenységét.
Az önkormányzat társulásai
42. § (1) A képviselő-testület a következő társulásokban vesz részt:
- a) Edelényi Kistérség Többcélú Kistérségi Társulása.
- b) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.
(2) A társulások létrehozását, működési rendjét a létrehozásukról szóló együttműködési megállapodás tartalmazza.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
43. § A költségvetési rendelet megalkotása - a költségvetési törvény által előírt részletezésben az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseit betartva – egy fordulóban történik.
44. § A képviselő - testület vagyonát és a vagyonával való rendelkezés szabályait önkormányzati rendeletben állapítja meg.
Az ellenőrzés
45. § Az önkormányzat és költségvetési szerveinek ellenőrzését belső ellenőr útján látja el, egyéni vállalkozó által, külön szerződésben meghatározottak szerint.
Záró rendelkezések
46. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Lak község Önkormányzata képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2015.(III.19.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet
(A melléklet szövegét a(z) 1.melléklet a 12-2020.rendelethez.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)
4. függelék az 1. melléklethez
(A melléklet szövegét a(z) 4.függelék.pdf elnevezésű fájl tartalmazza.)