Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2020. (VII. 31.) önkormányzati rendelete
A házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítése, valamint családi események engedélyezésének szabályairól és a többletszolgáltatások ellentételezéséért fizetendő díjakról
Hatályos: 2020. 08. 01- 2020. 10. 30Békés Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2020. (VII. 31.) önkormányzati rendelete
A házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítése, valamint családi események engedélyezésének szabályairól és a többletszolgáltatások ellentételezéséért fizetendő díjakról
Hatályos: 2020. 08. 01- 2020. 10. 30
BÉKÉS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
14/2020. (VII. 31.)
önkormányzati rendelete
A HÁZASSÁGKÖTÉSEK, BEJEGYZETT ÉLETTÁRSI KAPCSOLATOK LÉTESÍTÉSE, VALAMINT CSALÁDI ESEMÉNYEK ENGEDÉLYEZÉSÉNEK SZABÁLYAIRÓL ÉS A TÖBBLETSZOLGÁLTATÁSOK ELLENTÉTELEZÉSÉÉRT FIZETENDŐ DÍJAKRÓL[1]
Békés Város Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi 1. törvény 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya a Békés Város Önkormányzata közigazgatási területén történő házasságkötésekre, bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésével összefüggő eljárásokra és az azokkal kapcsolatos többletszolgáltatást és kiegészítő szolgáltatásokat igénybe vevőkre, valamint a közreműködő anyakönyvvezetőkre terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában
- alapszolgáltatás: az anyakönyvvezető hivatali helyiségben, maximum 10 fő (beleértve a házasulandókat és a tanúkat is) jelenlétében hivatali munkaidő alatt házasságkötéssel és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésével összefüggő ingyenes szolgáltatása,
- anyakönyvi esemény: a házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése,
- családi esemény: névadó, házassági évforduló, fogadalom megerősítése
- felek: akik között az anyakönyvi és családi esemény létrejön,
- rendezvényszervező: az önkormányzattal szerződéses viszonyban álló vállalkozó
- hivatali helyiség: a Békési Polgármesteri Hivatal 5630 Békés, Petőfi utca 2. szám földszintjén található anyakönyvvezetői iroda
- díszterem: a Békési Polgármesteri Hivatal 5630 Békés, Petőfi utca 2. szám 1. emeletén található díszterem
- hivatali munkaidő: a Békési Polgármesteri Hivatal mindenkor hatályos szervezeti és működési szabályzatában meghatározott munkarend
- többletszolgáltatás: munkaidőn és hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi esemény, valamint munkaidőn kívüli dísztermi anyakönyvi és családi esemény
- kiegészítő szolgáltatások: a gyertyaceremónia, a homokceremónia
3. Az anyakönyvi és családi esemény létesítésének szabályai
3. § (1) A házasságkötési szándék bejelentésekor az anyakönyvvezető átadja a rendelet 1. számú függeléke szerinti tájékoztatót és 2. számú függeléke szerinti szolgáltatás igénybevételi lapot.
(2) Munkaidőn valamint hivatali helyiségen kívül anyakönyvi eseményt létesíteni – az anyakönyvi eljárásról szóló törvényben maghatározott munkaszüneti napok, valamint amennyiben valamelyik munkaszüneti nap pénteki napra esik, az azt követő szombati nap kivételével – csak szombati napokon 14 órától 18 óráig lehet.
(3) Munkaidőn- és hivatali helyiségen kívül családi eseményt lebonyolítani – az anyakönyvi eljárásról szóló törvényben maghatározott munkaszüneti napok, valamint amennyiben valamelyik munkaszüneti nap pénteki napra esik, az azt követő szombati nap kivételével – csak szombati napokon 10 órától 12 óráig lehet.
4. Munkaidőben és hivatali helységben történő anyakönyvi esemény létesítésének szabályai
4. § A munkaidőben és hivatali helyiségben anyakönyvi esemény maximum 10 fő részvételével tartható (beleértve a házasulandókat és a tanúkat is). Az alapszolgáltatásba, amely a Hivatal épületében található anyakönyvvezetői irodában történik, az anyakönyvvezető ünnepi beszéde és a gyűrűhúzás, mint szertartási elem tartozik bele.
5. Munkaidőn kívül Díszteremben történő anyakönyvi és családi esemény létesítésének szabályai
5. § (1) Díszteremben anyakönyvi és családi esemény csak hivatali munkaidőn kívül rendezhető.
(2) A díszteremben rendezett anyakönyvi és családi esemény lebonyolítása történhet a Békési Polgármesteri Hivatallal szerződésben álló rendezvényszervező közreműködésével, melynek további szolgáltatatási költségeit a házasuló felek viselik a rendezvényszervezővel kötött megállapodás alapján, vagy történhet rendezvényszervező nélkül.
(2) A rendezvényszervező közreműködése nélkül Díszteremben tartott anyakönyvi és családi esemény esetében a Hivatal által nyújtott szolgáltatások a következők:
- az anyakönyvvezető anyakönyvi eseményen történő közreműködése (ünnepi beszéde) és a gyűrűhúzás, mint szertartási elem lebonyolítása
- díj ellenében a díszterem és
- a díszteremben lévő hangosítás használata (a zene biztosítása a házasulandó felek feladata)
- pezsgős koccintás (a pezsgő biztosítása a házasulandó felek feladata)
(3) A Díszteremben tartott anyakönyvi és családi esemény esetében a Hivatal által pénzbeli ellenszolgáltatás fejében nyújtott kiegészítő szolgáltatások a következők:
a) gyertyaceremónia
b) homokceremónia
(4) A kiegészítő szolgáltatások mindenkori díját a jelen rendelet 1-es számú függeléke szerinti tájékoztató tartalmazza.
6. Rendezvényszervezőre vonatkozó szabályok
6. § (1) Rendezvényszervező a díszteremben tartott anyakönyvi és családi eseményen akkor közreműködhet, ha előzetesen írásos megállapodást kötött a Hivatallal. Minden Rendezvényszervező azonos tartalmú megállapodást köt a Hivatallal.
(2) Rendezvényszervező kizárólag munkaidőn kívül a Díszteremben és a hivatali helyiségen kívül tartott anyakönyvi és családi eseményen vehet részt.
7. A munkaidőn- és hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi események szabályai
7. § (1) Hivatali helyiségen kívül anyakönyvi és családi esemény csak munkaidőn kívül létesíthető, kivéve, ha rendkívüli körülmény áll fenn. Rendkívüli körülmény különösen a felek valamelyikének mozgáskorlátozottsága, közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetén a szociális intézményben vagy lakáson lebonyolított anyakönyvi esemény.
(2) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi esemény létesítésénél az anyakönyvvezető akkor közreműködik, ha meggyőződött arról, hogy a felek által megjelölt külső helyszín alkalmas az anyakönyvi esemény ünnepélyes és méltóságteljes lebonyolítására.
(3) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi esemény engedélyezéséhez csatolni kell a megjelölt helyszín tulajdonosának, üzemeltetőjének, azzal rendelkezni jogosultnak a helyszín biztosításáról szóló nyilatkozatát vagy a használatról szóló megállapodás másolatát.
(4) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a hivatali helyiségbe előjegyzett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti.
(5) Hivatali helyiségen kívül az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi és családi esemény helyszínére való szállításáról és a hivatali helyiségbe való visszajuttatásáról a felek gondoskodnak.
(6) Szabadtéren anyakönyvi és családi esemény kizárólag április 1. és szeptember 30. napja közötti időben engedélyezhető azzal a feltétellel, hogy kedvezőtlen időjárási viszonyok (zápor, zivatar, jégeső, szélvihar, 18 Celsius fok alatti, 30 Celsius fok feletti hőmérséklet esetén – az anyakönyvi iratok, illetve az anyakönyvvezető védelme érdekében – az anyakönyvvezető jogosult a házasságkötés helyszínét megváltoztatni, melynek értelmében az csak a Békési Polgármesteri Hivatalban tartható meg.
(7) Szabadtéri anyakönyvi és családi esemény kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt legkésőbb az anyakönyvi esemény napján, az eseményt megelőző két órával mondható le, illetve a díjkülönbözet írásban 8 napon belül igényelhető vissza.
8. A többletszolgáltatások ellentételezéseként fizetendő díj
8. § (1) Munkaidőn kívül a Díszteremben tartott anyakönyvi és családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 25.000,- Ft + Áfa-t kell megfizetni.
(2) Hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi és családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 40.000,- Ft. + Áfa-t kell megfizetni.
9. § (1) Az e rendelet alapján fizetendő díjat az erre rendszeresített postai utalványon való megfizetéssel vagy Békés Város Önkormányzata költségvetési számlájára való utalással kell teljesíteni, legkésőbb az anyakönyvi esemény létesítését megelőzően 5 munkanappal.
(2) Amennyiben a munkaidőn, valamint hivatali helyiségen kívül tartandó anyakönyvi vagy családi esemény bármilyen okból meghiúsul, és azt a felek az anyakönyvi esemény kitűzött időpontja előtt legalább 5 nappal írásban bejelentik, a már kiegyenlített, (1) bekezdésben meghatározott díjat a meghiúsulás bejelentésétől számított 8 napon belül vissza kell fizetni vagy utalni.
(3) Ha az anyakönyvi vagy családi esemény létesítése előtt 5 napon belül bekövetkezett rendkívüli körülmény miatt hiúsul meg, indokolással ellátott kérelemre, az eset körülményeinek figyelembevételével a befizetett díj teljes összege visszatéríthető.
(4) Mentes a díjfizetési kötelezettség alól a rendkívüli körülmény fennállása, különösen a felek valamelyikének mozgáskorlátozottsága, közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetén a szociális intézményben vagy lakáson lebonyolított anyakönyvi esemény.
9. Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj
10. § (1) A munkaidőn- vagy hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezetőt - választása szerint - a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő egésze vagy egy része helyett a mindenkori köztisztviselői illetményalap 20 %-ának megfelelő díjazás illeti meg óránként, a 8. §-ban meghatározott díjak terhére.
(2) A munkaidőn- vagy hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi és családi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezetőt munkaidőn kívüli napon legalább 3 óra, legfeljebb 6 óra díjazás illeti meg.
10. Záró rendelkezések
11. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépést követően bejelentett anyakönyvi események vonatkozásában kell alkalmazni.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének a munkaidőn, valamint hivatali helyiségen kívül tartandó házasságkötésekért, valamint bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítése engedélyezésének szabályairól és a többletszolgáltatások ellentételezéséért fizetendő díjakról szóló 21/2017. (VII. 27.) önkormányzati rendelete.
Békés, 2020. július 30.
Kálmán Tibor s.k. Tárnok Lászlóné s.k.
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került: 2020. július 31. napján
Tárnok Lászlóné s.k.
jegyző
1. számú függelék a 14/2020. (VII. 31.) önkormányzati rendelethez
Tájékoztatás igényelhető szolgáltatások jegyzékéről
(az árak magukban foglalják az áfát)
1. A Hivatal erre kijelölt helyiségében (anyakönyvvezetői iroda) hivatali munkaidőben ingyenesen vehetők igénybe az alábbi szolgáltatások:
- résztvevő személyek maximális száma: 10 fő (beleértve a házasulandókat és a tanúkat is)
- ünnepi beszéd tartása
- gyűrűhúzás lehetőségének biztosítása
Az 1. pontban meghatározott anyakönyvi eseményekre rendelkezésre álló időkeret 15 perc, amelybe beletartozik az előzetes okirat-ellenőrzés, a házasság megkötése és a fotózás is.
2. A munkaidőn kívül megtartandó eseményhez kapcsolódó többletszolgáltatás és a felek döntése szerint igénybe vehető egyéb szolgáltatási díjak a következők (az önkormányzati rendeletben előírtak szerint):
- munkaidőn kívül a Díszteremben tartott anyakönyvi és családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 25.000,- Forint + ÁFA
összesen: 31.750,- Forint, amely az alábbi szolgáltatásokat tartalmazza
- az anyakönyvvezető anyakönyvi eseményen történő közreműködése (ünnepi beszéde) és a gyűrűhúzás, mint szertartási elem lebonyolítása
- a díszterem és
- a díszteremben lévő hangosítás működtetése (a zene biztosítása a házasulandó felek feladata)
- pezsgős koccintás (a pezsgő biztosítása a házasulandó felek feladata)
- munkaidőn kívül a Díszteremben tartott anyakönyvi és családi esemény esetén az opcionálisan igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások ellentételezéseként nettó
- gyertyaceremónia esetén nettó 2.000, -Ft-ot
- homokceremónia esetén nettó 3000, -Ft-ot
kell megfizetni
- hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi és családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 40.000,- Forint + ÁFA
összesen: 50.800,- Forint - egyéb, a rendezvényszervezővel megbeszéltek szerint igénybe vett szolgáltatás díja a fent említett összegbe nem tartozik bele
A 2. pontban meghatározott anyakönyvi eseményekre rendelkezésre álló időkeret 60 perc, amelyből 15 perc az előzetes okirat-ellenőrzés és ceremónia-előkészület, valamint maximum 30 perc a ceremónia (bevonulás, házasság megkötése, gratuláció és fotózás).
2. számú függelék a 14/2020. (VII. 31.) önkormányzati rendelethez
Szolgáltatás igénybevételi lap
Alulírott (vőlegény) ............................................................................................................
lakóhelye:.............................................................................................................................
és
Alulírott (menyasszony) .....................................................................................................
lakóhelye:.............................................................................................................................
Az alábbi szolgáltatást(okat) kérjük: (a választott szolgáltatáshoz tegyen X-et)
1. Hivatali munkaidőben ingyenesen vehetők igénybe az alábbi szolgáltatások maximum 10 fő (beleértve a házasulandókat és a tanúkat is):
- ünnepi beszéd
- gyűrűhúzás lehetőségének biztosítása
Tudomásul veszem, hogy az anyakönyvi eseményre rendelkezésre álló időkeret 15 perc, amelybe beletartozik az előzetes okirat-ellenőrzés, a házasság megkötése és a gratuláció is.
2. A munkaidőn kívül megtartandó eseményhez kapcsolódó többletszolgáltatás és a házasulandók döntése szerint igénybe vehető egyéb kiegészítő szolgáltatási díjak a következők:
- munkaidőn kívül a Díszteremben tartott anyakönyvi és családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 25.000,- Forint + ÁFA
Összesen: 31.750,- Forint
Gyertyaceremónia
- jin-jang gyertya
- 3 vékony szálas gyertya
- homokceremónia szertartás (homok színe:…………………………………………..)
- Hangosítás kezelése (A zenét a pár hozza az előre egyeztetett adathordozón és formátumban)
- Pezsgős koccintás
- hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi és családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 40.000,- Forint + ÁFA
Összesen: 50.800,- Forint - rendezvényszervező igénybevétele
- rendezvényszervező nélkül igénybe vehető kiegészítő szolgáltatások kellékeiről Önök gondoskodnak
Tudomásul veszem, hogy az anyakönyvi eseményre rendelkezésre álló időkeret 60 perc, amelyből 15 perc az előzetes okirat-ellenőrzés és ceremónia-előkészület, valamint maximum 30 perc a ceremónia (bevonulás, házasság megkötése, gratuláció és fotózás), valamint vállalom a szolgáltatások megfizetését.
Kelt: Békés, ......................................................
....................................................................................
Vőlegény Menyasszony
Elfogadta Békés Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. július 30.-i ülésén.