Kozármisleny Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2020 (V.8.) önkormányzati rendelete

Kozármisleny Város Önkormányzata szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI.14.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2020. 05. 09- 2022. 02. 08

Kozármisleny Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2020 (V.8.) önkormányzati rendelete

Kozármisleny Város Önkormányzata szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI.14.) önkormányzati rendelet módosításáról1

2020.05.09.

Kozármisleny Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott hatáskörében Kozármisleny Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Kozármisleny Város Önkormányzata szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI.14.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: SZMSZ) V. fejezete a következő 2. alcímmel egészül ki:

„2. A Képviselő-testületet megillető hatáskörök polgármester általi gyakorlása veszélyhelyzetben

„59/A § (1) A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 46. § (4) bekezdése alapján veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatásköreit a polgármester gyakorolja.
(2)Az (1) bekezdéssel összhangban Kormány által kihirdetett veszélyhelyzetben a polgármester gyakorolja a Képviselő-testület által az SZMSZ 3. mellékletében a bizottságokra és a jegyzőre átruházott hatásköreit is.
(3)A polgármester a képviselő-testületi hatásköröket a Mötv. 9. §-ában meghatározott jóhiszeműség, valamint a társadalmi rendeltetetésnek megfelelő joggyakorlás elvével összhangban köteles gyakorolni, és döntéseinek mindenkor meg kell felelnie a szükségesség és arányosság követelményének.
(4)Veszélyhelyzet idején a polgármester képviselő-testületi hatáskörben eljárva határozat, normatív határozat és rendelet (továbbiakban együtt: döntés) formájában hozhat döntést.

59/B. §

Az 59/A. § (1) bekezdésében meghatározott esetben az Önkormányzat testületei nem üléseznek, ezért a Képviselő-testület működésére vonatkozó II. fejezet 10. §-tól 27. §-ig, 29. §-t, a 31. § -41. §-ig, a 46. § -47. §-ig a képviselő-testület bizottságaira vonatkozó IV. fejezet rendelkezéseit és a 68. § (3), (4) és 71. § rendelkezéseit nem lehet alkalmazni.
Az SZMSZ 42. § -45. §- ában a képviselő-testület helyett polgármestert kell érteni.

59/C. § Képviselő-testületi hatáskörben eljárva hozott döntések alapjául a 28. § (1) bekezdésében meghatározott írásbeli előterjesztések szolgálnak, mellyel kapcsolatos egyeztetések elsősorban telefonon és e-mailen keresztül történnek a polgármester, jegyző és hivatali dolgozók ill. a képviselők között.

59/D. § (1) A polgármester a Város polgárait széles körben érintő, az Önkormányzat működését és gazdálkodását alapjaiban meghatározó ügyekben tervezett döntéseit megelőzően előzetes véleményezést ill. konzultációt tarthat.

(2) A konzultációra sor kerülhet

a) a képviselő-testületi hatáskörök,

b) a bizottságokra átruházott hatáskörök gyakorlásához kapcsolódóan.

(3) A konzultáción a (2) bekezdésben meghatározott hatáskörbe tartozó ügyben tervezett polgármesteri döntés meghozatala előtt véleményt nyilváníthat minden képviselő, átruházott bizottsági hatáskörben tervezett határozat vonatkozásában a polgármester kizárólag a hatáskör gyakorlására eredetileg jogosult bizottság tagjaival konzultálhat.

(4) A konzultáció elektronikus levélváltás vagy videókonferencia útján történhet. Az elektronikus levélváltás esetén a hivatali ügyintéző által megküldött előterjesztést véleményezésére a képviselőknek ill. bizottsági tagoknak 2 nap áll rendelkezésre. A véleményeket e-mail formájában kell továbbítani a Polgármesternek.

(5) A videokonferencia konzultáció időpontjáról szóló értesítést az érintett képviselők elektronikus elérhetőségére a konzultáció megtartását megelőző 1 nappal előbb kézbesíteni kell. Az értesítéshez csatolni kell a konzultáció témáinak listáját, a témák rövid szakmai ismertetését és a polgármesteri hatáskörgyakorlás során a meghozni tervezett határozatok, valamint a rendeletek tervezetét.

(6) A konzultáción személyesen a polgármester, az alpolgármester, a jegyző vagy az aljegyző, valamint a konferenciát rögzítő technikai személyzet vehet részt.

(7) A konzultációt a polgármester vezeti.

(8) A konzultáció részei:

1. polgármesteri tájékoztató, melynek keretében a polgármester tájékoztatja a videókonferenciába bekapcsolódó képviselőket a veszélyhelyzetben hozott döntéseiről, a veszélyhelyzet elhárításához és a védekezéshez kapcsolódó intézkedéseiről. A tájékoztatót követően a polgármester ismerteti a konzultáció témáit, majd számba veszi a konzultáción részt vevő képviselőket. A konzultáción kizárólag a számba vett képviselők vehetnek részt. A képviselők a számba vételük időpontjában nyilatkoznak arról, mely témák vonatkozásában kívánnak véleményt nyilvánítani.

2. A polgármester a téma ismertetését követően szót ad a téma vonatkozásában vélemény-nyilvánítási szándékot bejelentő képviselőknek. Vélemény-nyilvánításra minden képviselő számára 5 perc áll rendelkezésre. A konzultáción elhangzó téma kapcsán feltett kérdésekre, felvetett javaslatokra a konzultáció személyes résztvevői a konzultáción rövid választ adhatnak.

(9) A konzultáción elhangzott vélemények a polgármestert döntésében nem kötik.

(10) A videókonferencia útján tartott konzultáció időpontjáról a város lakosságát a város hivatalos honlapján értesíteni kell, a konzultáció nyilvánosságára a 20. § kell alkalmazni.

(11) A konzultáción elhangzottakról hangfelvétel, ennek alapján rövid összefoglaló jegyzőkönyv készül.”

„e) a képviselő-testület tagjainak”

3. § (1) Az SZMSZ 45. § (3) bekezdése a következő szöveggel egészül ki:

„A kihirdetett határozatokat elektronikus úton meg kell küldeni a képviselő-testület tagjainak is.”

(2) Az SZMSZ 72. § (2) bekezdése a következő szöveggel egészül ki:

„Az V. fejezet 2. alcím, a 44. § (2) e), valamint a 45. § (3) az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott, Kormány által kihirdetett veszélyhelyzet megszűnését követő napon hatályát veszti.”

4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Dr. Biró Károly Dr. Halmos Barbara
polgármester jegyző
Záradék:
Megalkotta: Kozármisleny Város Polgármestere a 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott hatáskörében
Kihirdetve: 2020. május 8.

INDOKOLÁS

Kozármisleny Város Önkormányzata Képviselő-testületének

Kozármisleny Város Önkormányzata szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI.14.) önkormányzati rendelet módosításához

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. §-a szerint a Képviselő-testületet tájékoztatni kell a javasolt szabályozás szükségességéről, továbbá ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatásait. A jogszabály tervezetét az alábbiakkal indokolom:

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A Kormány a 40/2020. (III.11.) Korm. rendelet 1. §- ában az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdet ki. Kihirdetett veszélyhelyzetben a katasztrófavédelemről szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 46. § (4) bekezdése szerint valamennyi képviselő-testületi feladat- és hatáskört a polgármester gyakorolja, az ott meghatározott korlátokra tekintettel.
A döntések támogatottságának és szakmai megalapozottságának biztosítása érdekében célszerű a képviselő-testületi hatáskörök és a bizottságokra átruházott hatáskörök gyakorlása során a Város polgárait széles körben érintő, az Önkormányzat működését és gazdálkodását alapjaiban meghatározó döntések meghozatalát megelőzően polgármesteri konzultációt tartani.
Az SZMSZ 3. melléklete a polgármesterre, a jegyzőre és a bizottságokra ruházott át eredetileg a Képviselő- testület hatáskörébe tartozó döntési kompetenciákat. Miután a Kat. 46. § (4) bekezdése kihirdetett veszélyhelyzetben valamennyi képviselő-testület hatáskör gyakorlására a polgármestert hatalmazza fel, a polgármester ilyenkor a jegyzőre és a bizottságokra átruházott közgyűlési hatáskörök gyakorlására is jogosult. Ez azt jelenti, az SZMSZ 3. melléklete szerint bizottsági hatáskörbe tartozó döntés meghozatalát megelőzően ilyen ügyben is konzultációt lehet tartani, természetesen a hatáskör SZMSZ szerinti címzettjei: az érintett bizottság tagjainak részvételével. A konzultációnak jogilag szabályozott formát kell biztosítani, mely a hatályos SZMSZ veszélyhelyzeti hatáskörgyakorlási szabályokat részletező – a kihirdetett veszélyhelyzet alatt hatályos – kiegészítésével realizálható.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. § Az SZMSZ V. fejezete a polgármesterre vonatkozó 1. alcíme után kerül beiktatásra a tervezet szerint a 2. alcím, mely kihirdetett veszélyhelyzetben a Képviselő-testületet megillető hatáskörök polgármester általi gyakorlásának szabályait tartalmazza.

59/A. § Az (1) bekezdésben a polgármester veszélyhelyzet idején történő hatáskörgyakorlásának törvényi felhatalmazását tartalmazza. A (2) szakasz rögzíti, hogy ez az átruházott hatáskörök gyakorlására is igaz.

A (3) bekezdés a polgármester veszélyhelyzet idején történő hatáskörgyakorlásának alapelveit rögzíti, melyeket a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi LXXXIX. törvény 9. §-a rögzít.
A (4) a polgármester által hozott döntések formáját rögzíti.

59/B. § Az (1) bekezdés tartalmazza, hogy a testületi ülések hiányában az SZMSZ testületek működésére vonatkozó felsorolt szabályait nem lehet alkalmazni.

59/C. § Ez a szakasz rögzíti, hogy a Képviselő-testületi hatáskörben eljárva hozott döntések alapjául is az írásbeli előterjesztések szolgálnak, de a veszélyhelyzetre tekintettel az egyeztetések elsősorban telefonon és e-mailen keresztül történnek a polgármester, jegyző és hivatali dolgozók ill. a képviselők között.

59/D. § Az (1) - (11) bekezdés a Város polgárait széles körben érintő, az Önkormányzat működését és gazdálkodását alapjaiban meghatározó ügyekben tervezett polgármesteri döntéseket megelőző előzetes véleményezés ill. konzultáció egységes eljárásrendjét határozza meg.

A tervezet (10) bekezdése tartalmazza azt a Kat. 46. § (4) bekezdéséből következő szabályt, hogy a konzultáción elhangzott vélemények a polgármestert döntésében nem kötik.
A (11) bekezdés a konzultáció nyilvánosságára vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz annak érdekében, hogy a konzultáció tényéről és az ott elhangzottakról a lakosság minél szélesebb köre tájékoztatást kapjon.

2. § A kihirdetett rendeletek képviselő-testület tagjainak történő megküldésének szabályát tartalmazza.

3. § (1) A kihirdetett határozatok képviselő-testület tagjainak történő megküldésének szabályát tartalmazza.

(2) Annak érdekében, hogy a tervezet szerinti polgármesteri hatáskörgyakorlására vonatkozó szabályozás kizárólag a kihirdetett veszélyhelyzetben legyen hatályban, az SZMSZ hatályba lépésre vonatkozó rendelkezései kiegészítésre kerülnek az új alcímre vonatkozóan a veszélyhelyzet megszűnéséhez, mint feltételhez kötött hatályvesztéssel.

4. § A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.

Kozármisleny, 2020. május 8.
dr. Halmos Barbara s. k.
jegyző
1

Az önkormányzati rendeletet a Kozármisleny Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (II. 8.) önkormányzati rendelete 2. § (31) bekezdése hatályon kívül helyezte 2022. február 9. napjával.