Önkormányzat Képviselő-Testületének 2/2020.(I.23.) önkormányzati rendelete
Vác Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(I.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 21/2014. (VI.20.) sz. rendelet módosításáról
Hatályos: 2020. 01. 23- 2020. 01. 23Önkormányzat Képviselő-Testületének 2/2020.(I.23.) önkormányzati rendelete
Vác Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(I.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 21/2014. (VI.20.) sz. rendelet módosításáról
2020-01-23-tól 2020-01-24-ig
Vác Város Önkormányzat Képviselő-testületének
2/2020.(I.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat tulajdonában álló lakások
és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló
21/2014. (VI.20.) sz. rendelet módosításáról
Vác Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 13.§ (1) bekezdés 9. pontjában és a 42. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvényben kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
1.§
Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről, valamint elidegenítéséről szóló 21/2014. (VI.20.) számú rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 6.§ (8) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) Szociális helyzet alapján bérlakás juttatására nem jogosult a pályázó:
- amennyiben a pályázó, házastársa, illetve a vele együtt költöző hozzátartozója lakóingatlan, építési telek, üdülő ingatlannal rendelkezik. Ez alól kivételt képez a pályázó tulajdonában álló, de haszonélvezettel terhelt lakás, amennyiben azt a haszonélvező lakja, vagy
- önkormányzati lakás bérlője és a lakást nem bocsátja a bérbeadó rendelkezésére, vagy
- lakásigénye mértékét meghaladó szobaszámú lakáshoz jutna, vagy
- a pályázó és a lakásba vele együtt költözők egy főre jutó havi jövedelme meghaladja a
mindenkori öregségi nyugdíjminimum 400 % -át, - amennyiben pályázó rendszeres jövedelemmel rendelkezik, és nem csatolja a Nemzeti Adó- és
Vámhivatal által kibocsátott előző évre megállapított jövedelemigazolását; - amennyiben a Ltv. alapján megvásárolt önkormányzati bérlakását értékesítette;
- akinek Vác Város Önkormányzat felé köztartozása van.”
2.§
A Rendelet 6.§ (9) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(9) Költségalapon meghatározott lakbérű bérlakásra pályázhat minden állandó bejelentett váci lakos, kivéve:
- amennyiben a pályázó, házastársa, illetve a vele együtt költöző hozzátartozója lakóingatlan, építési telek, üdülő ingatlannal rendelkezik. Ez alól kivételt képez a pályázó tulajdonában álló, de haszonélvezettel terhelt lakás, amennyiben azt a haszonélvező lakja;
- ha önkormányzati lakás bérlője, és a lakást nem bocsátja a tulajdonos rendelkezésére;
- ha az Ltv. alapján megvásárolt önkormányzati bérlakását értékesítette;
- önkormányzati lakásbérletre vagy magántulajdonú lakásra tartási szerződést kötött;
- mint önkormányzati lakás bérlőjének, vagy a bérlő házastársának szerződésszegő magatartása
miatt öt éven belül a bérleti jogviszonya megszűnt;
- ha lakásba költözők egy főre jutó nettó jövedelme nem éri el a mindenkori öregségi
nyugdíj minimum 500 %-át.”
3.§
A Rendelet 6.§ (10) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(10) A piaci alapon kialakított lakbérű lakások bérleti jogára az a természetes személy pályázhat, aki váci lakos, és vállalja a pályázatban kiírt feltételeket, kivéve:
- amennyiben a pályázó, házastársa, illetve a vele együtt költöző hozzátartozója lakóingatlan, építési telek, üdülő ingatlannal rendelkezik. Ez alól kivételt képez a pályázó tulajdonában álló, de haszonélvezettel terhelt lakás, amennyiben azt a haszonélvező lakja.
A pályázatok elbírálásánál előnyt élvez az, akinek és a lakásba vele együtt költözők egy főre jutó havi jövedelme meghaladja a mindenkori öregségi nyugdíj minimum 400 %-át.”
4.§
A Rendelet 6.§-a a következő (11) bekezdéssel egészül ki:
„(11) A 6.§ (8)-(9)-(10) bekezdésben foglalt feltételeknek a bérleti jogviszony teljes időtartama alatt fenn kell állniuk. Bármely feltétel megszűnése a bérleti jogviszony rendkívüli felmondását vonhatja maga után.”
5.§
A Rendelet 25.§ (4) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Részletfizetési megállapodás vagy egyéb fizetési kedvezményt biztosító megállapodás csak azzal köthető, akinek bérleti jogviszonya, illetve az Emberi Kapcsolatok Bizottsága által jóváhagyott egyéb használati jogviszonya áll fenn. A jelen bekezdésbe nem tartozó egyedi esetekben – a hátralék összegtől függetlenül - kizárólag az Emberi Kapcsolatok Bizottsága jogosult döntést hozni.
A részletfizetés
a) 100.000,- Ft tőke tartozásig legfeljebb 12 havi,
b) 100.001-200.000,- Ft tőke tartozásig legfeljebb 24 havi,
c) 200.001,- Ft tőke tartozás felett pedig legfeljebb 36 havi
részletre engedélyezhető azzal, hogy a részletfizetési megállapodás megkötésével egyidejűleg bérlő/használó a teljes tartozás legalább 25%-ának megfelelő mértékű részletet egy összegben köteles megfizetni azzal, hogy az egyösszegű részlet pontos összegét – az összes körülmény figyelembevételével – a Bizottság határozza meg minden egyes esetben.”
6.§
A Rendelet 25.§ (8) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:
„(8) A polgármester a (7) bekezdésben foglaltak kimerítését követően annak a (4) bekezdés szerinti bérlőnek/használónak, akinek tartozása az 500.000,-Ft-ot (azaz ötszázezer forintot) nem haladja meg egyedi, különös méltánylást érdemlő esetben – írásbeli kérelmére – részletfizetést engedélyezhet a (4) bekezdés alkalmazásával azzal, hogy az egyösszegű részlet pontos összegét – az összes körülmény figyelembevételével – a Polgármester határozza meg minden egyes esetben.”
7.§
A Rendelet 30.§ (7) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„ c) A bérlő a b) pont szerint jóváhagyott összeget bérbeszámítással, az alábbiak szerint érvényesítheti:
ca) 100.000 Ft-tól 10 millió Ft-ig legfeljebb a jóváhagyott összeg 50%-a erejéig,
cb) 10 millió Ft-tól 30 millió Ft-ig legfeljebb a jóváhagyott összeg 60%-a erejéig,
cc) 30 millió Ft-tól 50 millió Ft-ig legfeljebb a jóváhagyott összeg 75% -a erejéig,
cd) 50 millió forint felett legfeljebb a jóváhagyott összeg 90%-a erejéig.
A c) pont ca) és cb) alpontban foglalt esetek vonatkozásában a döntés a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság hatáskörébe tartozik, a c) pont cc) és cd) alpontban foglalt esetek vonatkozásában a döntés a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik. A határozott és határozatlan idejű bérleti szerződés esetén is a felújítás vagy korszerűsítés részletes terveit és költségvetését a bérbeadóval, illetve annak műszaki ellenőrével előzetesen jóvá kell hagyatni és elkészítésének költségeit a bérlő köteles viselni.”
8.§
A Rendelet 1. számú mellékletének 2.a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„2.a.) A jelen rendelet. 1. számú mellékletében felsorolt épületek közül az alábbiakban felsoroltakban lévő önkormányzati lakásokat jelöli ki a képviselőtestület piaci alapon bérbeadásra:
- Budapesti főút 9. fszt. 6.
- Budapesti főút 21.
- Március 15. tér 10., 15., 17., 19., 21., 22., 23., 25., 27.
- Eszterházy u. 2.
- Széchenyi u. 8., 10-12., 14.
- Szent István tér 4.
- Zöldfa u. 22. III/11.
- Rádi út 14. 3.em.2.
- Dr. Csányi László krt. 26. 4.em.1.”
9.§
(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és azt követő napon hatályát veszti.
(2) A rendelet kihirdetéséről a Szervezeti és Működési Szabályzatban meghatározott módon a jegyző gondoskodik.
Vác, 2020. január 21.
Matkovich Ilona polgármester | dr. Zsidel Szilvia jegyző |
INDOKOLÁS
Vác Város Önkormányzatának az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről, valamint elidegenítésükről szóló 21/2014. (VI.20.) számú rendeletének (a továbbiakban: Rendelet) felülvizsgálata során megállapításra került, hogy szükséges módosítani a Rendelet 6.§-át, amely a pályázat útján történő önkormányzati lakáshoz juttatást szabályozza.
Az egységes szabályozás jegyében, a módosítás értelmében valamennyi (szociális, piaci alapú, költségelvű) lakáspályázatból kizárása kerül az a természetes személy pályázó, aki saját maga, házastársa, illetve a vele együtt költöző hozzátartozója lakóingatlan, építési telek, üdülő ingatlannal rendelkezik. Indokolt, hogy a pályázatban előírt feltételeknek való megfelelés az egész bérleti jogviszony alatt fennálljon, ennek elmaradása pedig a bérleti jogviszony lehetséges megszüntetését vonja maga után.
A Rendelet 1. számú melléklet 2. pontja tartalmazza a piaci alapon bérbe adható önkormányzati lakások listáját, amelyet bővíteni indokolt.
A Rendelet felülvizsgálata során megállapításra került, hogy szükséges módosítani a Rendelet 25.§-ának a hátralékok rendezésére vonatkozó szabályait.
A Rendelet 25.§ (4) és (8) bekezdése rendelkezik arról, hogy a részletfizetés legfeljebb hány havi részletre engedélyezhető azzal, hogy a teljes tartozás 25%-nak megfelelő mértékű részletet köteles megfizetni a bérlő/használó a megállapodás megkötésével egyidejűleg, bizottsági és polgármesteri hatáskört érintő kérelmek esetében.
A fenti szabályok módosítása indokolt, figyelemmel arra, hogy az egyedi kérelmek feltárták, hogy egyes esetekben a kérelmezőknek lehetősége lenne nagyobb, egyösszegű befizetésre is, továbbá a tulajdonos/bérbeadó az egyes kérelmek elbírálásakor, azok specifikumára tekintettel, mérlegelési jogkörében eljárva tudna dönteni a megállapodás megkötésekor fizetendő összegről, amelynek minimum százalékát indokolt szabályozni.
A Rendelet 30. § (7) bekezdésének módosítása szükséges, melynek célja, a felújítás, átalakítás és korszerűsítés, ennek nyomán pedig a bérbeszámítás szabályainak még részletesebb, pontosabb kidolgozása.