Homrogd község képviselő testületének 2/2020 (II.14.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 02. 25

Homrogd község képviselő testületének 2/2020 (II.14.) önkormányzati rendelete

2022.02.25.

a Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Homrogd község Önkormányzatának Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d). pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:

Homrogd község Önkormányzat
(2) Az Önkormányzat székhelye:1
3812 Homrogd, Kossuth utca123. sz.
(3) Az Önkormányzat működési területe Homrogd község közigazgatási területére terjed ki.
(4) Az Önkormányzat jelképe: a címer, a zászló.
II. Fejezet

Az Önkormányzat feladata, hatásköre

2. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) 13. §. (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.

(2) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg kell állást foglalni.

(3) A Képviselőtestület által átruházott hatásköröket a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) 1. sz. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A Képviselőtestület működése

1. A Képviselőtestület összehívása

3. § (1) A Képviselőtestület tagjainak száma: 5 fő. Tagjainak névsorát az 1. sz. függelék tartalmazza.

(2) A Képviselőtestület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(3) A Képviselőtestület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(4) A Képviselőtestületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.

(5) A (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően - halasztást nem tűrő esetben - az írott anyag kiküldésétől el lehet tekinteni. Az ülés összehívása történhet telefonon, e-mailben, vagy hivatalsegéd közreműködésével, de a sürgősség okát a testületi ülésen közölni kell.

(6) A Képviselőtestület üléseire a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:

a.) jegyzőt,
b.) a napirendi pontok előadóit,
c.) a Homrogdi Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
d.) a Homrogdi Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,
e.) önszerveződő közösségeket képviselő személyt,
f.) akiket a polgármester és a Képviselőtestület indokoltnak tart.

2. Az alakuló ülés

4. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester a választást követő 15 napon belül hívja össze.

(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.

(3) Az alakuló ülés napirendje:

a.) Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről
b.) a polgármester és az önkormányzati képviselők eskütétele, esküokmány aláírása
c.) polgármester illetményének megállapítása,
d.) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata, módosítása,
e.) bizottságok megválasztása, bizottsági tagok eskütétele,
f.) alpolgármester megválasztása,
g.) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása.
(4) A Képviselő-testület alakuló ülésén – saját tagjai közül – titkos szavazással alpolgármestert választ.

3. A Képviselőtestület ülése, az ülésvezetés szabályai, előterjesztés

5. § (1) A Képviselőtestület üléseiről jelenléti ívet kell vezetni, melyet minden jelenlévőnek alá kell írnia.

(2) A polgármester a képviselőtestületi ülés vezetése során

a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,

b) megállapítja a határozatképességet és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,

c) előterjeszti az ülés napirendjét,

d) napirendi pontonként vezeti a vitát,

e) szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, rendelet tervezetet,

f) megadja, illetve megvonja a szót,

g) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától vagy ismétlésbe bocsátkozik,

h) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását,

i) biztosítja az ülés zavartalan rendjét.

(3) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.

(4) A képviselőtestületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében

a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja.

(5) Ha a nyilvános ülésen megjelent érdeklődők a tanácskozás rendjét megzavarják, rendre utasíthatók, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezhetők. Szükség esetén, legfeljebb 1 óra időtartamra szünet rendelhető el.

(6) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 perc időtartamban, szóban kiegészítést tehet, ha az új információkat tartalmaz

b) az előterjesztőhöz a képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni legfeljebb 5 perc időtartamban.

(7) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor legfeljebb 5 perc időtartamban. Ha ugyanaz a személy ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik a polgármester a második és a további hozzászólásokat 1 percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(8) A képviselőtestület tagjai, valamint a bizottságok, a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselőtestülethez.

(9) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy visszavonhatja.

(10) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet, melyről a képviselőtestület vita nélkül határoz.

(11) Bármely képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(12) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület- az elhangzás sorrendjében- majd az eredeti határozati javaslatról.

(13) A polgármester javasolhatja, az adott napirendi pont vitájának lezárásáig, napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(14) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a Képviselő-testület elnapolta, vagy amelyek tárgyalása határozat-képtelenség miatt maradt el, a következő ülés napirendjének elejére kell felvenni, kivéve ha az elnapolásról hozott határozatában a Képviselő-testület másként döntött.

(15) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A határozatképességet folyamatosan figyelemmel kell kísérni.

(16) A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

4. A tanácskozás rendje, szavazás

6. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a.) az előadó a napirendhez a tanácskozás előtt szóban kiegészítést tehet,
b.) az előadóhoz a Képviselőtestület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor, Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a tanácskozás bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(5) A tanácskozás lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határozat. A tanácskozás lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(6) A tanácskozás lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(7) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a tanácskozásban elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti javaslatról.
(8) A testület alakszerű határozat nélkül dönt:
a.) feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
b.) információs jelentés tudomásul vételéről,
c.) interpellációra adott válasz elfogadásáról.

7. § (1) A Képviselőtestület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.

(2) A személyesen érintett képviselőtestületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.

(3) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:

a) az első kötelezettség mulasztását követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének:

b) a következő alkalommal bírság kiszabására kerülhet sor.

(4) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával. Az indítványról a képviselőtestület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(5) Név szerinti szavazásánál a jegyző betűrendben felolvassa a képviselőtestület tagjainak névsorát, a jelenlévő önkormányzati képviselők nevük felolvasásakor „igen” – „nem” „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak. A leadott szavazatok a képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvben név szerint rögzítésre kerülnek.

6) Titkos szavazást bármely képviselő kezdeményezhet, a kezdeményezésről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(7) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság jelenlévő tagjai bonyolítják le.
(8) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik, urna igénybevételével.
(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet készít az Ügyrendi Bizottság elnöke, mely tartalmazza a szavazás helyét, napját kezdő és befejező időpontját, a bizottság tagjainak a nevét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazás eredményét.
(10) Az Ügyrendi Bizottság elnöke a szavazás eredményét ismerteti a képviselőtestülettel.
(11) A titkos szavazásról szóló jegyzőkönyv a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.

5. Kérdés és interpelláció

8. § (1) A képviselőtestület tagja a képviselőtestület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel. Kérdés intézhető a polgármester, alpolgármester, bizottság elnöke, a jegyző, aljegyző felé.

(2) A kérdésre a megkérdezettnek lehetőleg a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A kérdést legfeljebb 3 perces időkeretben lehet feltenni és a válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg a 3 percet. Amennyiben összetett probléma felvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 15 napon belül, írásban kell választ adni.

(3) A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz, aljegyzőhöz önkormányzati ügyekben, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.

(4) Az interpellációt a polgármesternél az ülést megelőző 3 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt, írásban kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.

(5) Amennyiben az interpellációt a képviselő-testület ülését megelőző 3 napon belül nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 30 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő testületi ülésen tájékoztatást adni.

(6) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásáról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.

6. A tanácskozás rendjének fenntartása

9. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a.) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót,
b.) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselőtestület tagjához méltatlan magatartást tanúsít,
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

7. A jegyzőkönyv

10. § (1) A testületi ülésről, bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a jegyző évente beköttet és elhelyez az irattárban.

(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52 § (1) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:

a) a távolmaradt képviselők nevét,

b) az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét és az érkezésük időpontját,

c) az ülés bezárásának időpontját.

(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az előterjesztéseket, jelenléti ívet, a titkos szavazásról szóló jegyzőkönyvet, a polgármester és a jegyző aláírásával ellátott rendeletet.

8. Közmeghallgatás

11. § (1) Képviselő testület a lakossággal való közvetlen kapcsolattartás érdekében évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontját a testület határozza meg.

(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell.

(4) Közmeghallgatást a képviselő testület külön is elrendelhet egy-egy nagyobb horderejű, a lakosság szélesebb rétegét érintő kérdésben.

9. Az önkormányzati rendeletalkotás

12. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a.) a polgármester,
b.) a képviselő,
c.) a képviselőtestület bizottsága,
d.) a jegyző,
e.) a kisebbségi önkormányzat elnöke,
f.) a civil szervezet képviselője.
(2) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(3) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

10. A jegyző törvényességi észrevétele

13. § (1) A jegyző, ha törvénysértő döntési javaslatot vagy működést észlel, köteles erről azonnal tájékoztatni a Képviselőtestületet.

(2) A törvényességi jelzést követően a Képviselőtestület vagy elnapolja a napirend megtárgyalását és a döntéshozatalt, vagy újratárgyalja az érintett napirendet. Ha a törvényességi jelzés a Képviselőtestület működését érinti, a polgármester intézkedik a törvényes működés helyreállításáért.

(3) Amennyiben a Képviselőtestület a jegyző törvényességi jelzése ellenére sem módosítja a kifogásolt határozati javaslatot vagy rendeleti szövegezést, abban az esetben a jegyző a jegyzőkönyvben a döntéshozatalt követően feltünteti a jogszabálysértés tényét, és annak kapcsán kialakított véleményét.

IV. Fejezet

A települési képviselő

14. § ( 1) A képviselő főbb kötelezettségei:

a.) köteles tevékenyen részt venni a Képviselőtestület munkájában,
b.) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c.) köteles felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
d.) köteles bejelenteni személyes érintettség a döntéshozatalnál,
e.) köteles bejelenteni, ha akadályoztatva van a képviselő-testületi ülésén való részvételben.
V. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

15. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.

(2) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a.) Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottság
(3) A Képviselőtestület állandó bizottságai tagjainak névsorát a 2. sz. függelék tartalmazza.
VI. Fejezet

1. A polgármester

16. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el.

(2) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.

(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:

a.) települési támogatás,
b.) rendkívüli települési támogatás megállapítása,
c.) települési temetési segély,
d.) szociális étkeztetés,
e.) közterület használattal kapcsolatos engedély kiadása,
f.) az önkormányzat mindenkori éves költségvetéséről szóló rendeletben ekként meghatározott jogosultságok.
(5) A polgármester, a Hivatalban szerdai napokon 10001400 óra között tart fogadónapot.

2. Alpolgármester

17. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestereket választhat.

(2) A polgármesterek társadalmi megbízatásban, a polgármester irányításával látják el feladataikat.

(3) A polgármester általános helyettesítését a képviselő-testület tagjai közül megválasztott alpolgármester látja el.

(4) Az alpolgármesterekre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó jogszabályi előírások.

(5) Az alpolgármesterek feladatát, hatáskörét a polgármester határozza meg, irányítja tevékenységüket.

(6) A polgármesterre átruházott hatáskörben kizárólag az általános helyettesítéssel megbízott alpolgármester jogosult döntést hozni.

3. Jegyző, aljegyző

18. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal polgármesteri jegyzőt és aljegyzőt neveznek ki.

(2) A jegyző, aljegyző ellátja a Mötv. 81. §. (3) bekezdésében foglalt feladatokat.

(3) A jegyzőt terheli a törvényességi jelzés (szignalizációs) kötelezettsége.

(4) A jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat havi időtartamra- a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény 247. §.-ban meghatározott képzési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselő látja el.

4. Közös Önkormányzati Hivatal

19. § (1) Homrogd, Monaj, Nyésta, Felsővadász, Gadna, Kupa községek képviselő-testületei az önkormányzatok működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Homrogd székhellyel közös hivatalt tartanak fenn, határozatlan időre.

(2) A Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye:2

3812 Homrogd, Kossuth u. 123. sz.
(3) A Közös Hivatal ügyfélfogadási rendje:
hétfő: 8.00-12.00 és 13.00-15.00
kedd: 8.00-12.00 és 13.00-15.00
szerda: nincs ügyfélfogadás
csütörtök: 8.00-12.00 és 13.00-15.00
péntek: nincs ügyfélfogadás
( 4) A jegyző ügyfélfogadását a Közös Hivatal székhelyén tartja.
VII. Fejezet

1. Társulások

20. § (1) A Társulások alapítására, bármely Társulásba történő belépésre vagy onnét történő kiválásra a polgármester tesz javaslatot a Képviselő-testület részére.

(2) A Szikszói Kistérségi Többcélú Társulásra átruházott hatáskörök:

a.) orvosi ügyeleti feladatellátás megszervezése és működtetése.
b.) a Szikszói Kistérségi Szociális Szolgáltató Központon keresztül biztosítja a szociális és gyermekjóléti feladatokat,
b.) családsegítést,
c.) jelzőrendszeres házi segítségnyújtást.
(4) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:
a.) hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.

2. Településrészi önkormányzat

21. § (1) A képviselő-testület - szervezeti és működési szabályzatában meghatározottak szerint - valamely településrész sajátos érdekeinek képviseletére településrészi önkormányzatot (részönkormányzat) hozhat létre települési képviselőkből és más, az adott településrészen élő választópolgárokból.

(2) A részönkormányzat testületére önkormányzati hatósági hatáskör nem ruházható át.

(3) A településrészi önkormányzati testület munkájának segítésére a képviselő-testület hivatali kirendeltségeket hozhat létre, amelyek egyben a lakossági ügyintézésben ügyfélszolgálati teendőket is elláthatnak.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapja

22. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.

(2) A Képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a központi költségvetési törvény határozza meg.

(3) A kormányzati funkciókat a 2. sz. melléklet tartalmazza.

IX. Fejezet

Nemzetiségi önkormányzat

23. § (1) Az Önkormányzat a Homrogdi Roma Nemzetiségi Önkormányzat és a Homrogdi Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket a nemzetiségi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban szabályozott módon.

(2) A Képviselő-testület a rendelkezésre álló anyagi eszközök arányában biztosítja a Homrogdi Roma Nemzetiségi Önkormányzat és a Homrogdi Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat részére a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról az alábbiak szerint:

(3) Helyiséghasználat biztosítása:

a.) a Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzatok részére a 3812 Homrogd, Kossuth u. 121. szám alatti (Esély Közösségi Ház), az Önkormányzat tulajdonát képező ingatlanban biztosít igény szerint az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használatát,
b.) az Önkormányzat az a.) pontban meghatározott helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségek és fenntartási költségeket viseli.
(4) Az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzatok külön kérelmére a működésével kapcsolatos, eseti jellegű események ellátását szolgáló intézmények (pl. közmeghallgatás, rendezvények, stb.) lebonyolítására az Önkormányzat egyéb helyiségeit is ingyenesen biztosítja.
(5) A Nemzetiségi Önkormányzatok működéséhez szükséges adminisztratív feladatokat a Homrogdi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, igazgatási ügyintézője, a gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási feladatokat a pénzügyi-gazdálkodási ügyintéző látja. el.
(6) A jegyző vagy az általa megbízott személy.
a.) részt vesz a kisebbségi ülés előkészületeiben,
b.) a testületi ülésről jegyzőkönyvet készít és gondoskodik a Nemzeti Jogtár honlapján való közzétételről,
c.) jelzi a Nemzetiségi Önkormányzatok felé, amennyiben törvénysértést észlel,
d.) ellátja a Nemzetiségi Önkormányzatok működésével kapcsolatos nyilvántartási és iratkezelési feladatokat,
e.) gondoskodik a Nemzetiségi Önkormányzatok működésével kapcsolatos közérdekű adatok, valamint közérdekből nyilvános adatok megismerhetővé tételéről.
(7) A Nemzetiségi Önkormányzatok képviselő-testületének az Njtv-ben meghatározottak szerinti javaslatot, kezdeményezést az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával a polgármesternek címezve kell benyújtania.
(8) A Polgármester a helyi nemzetiséget érintő, a nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott előterjesztést köteles a Képviselő-testület soron következő ülésére beterjeszteni és az előterjesztőt tanácskozási joggal meghívni.
X. Fejezet

Záró rendelkezések

24. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Ezzel egyidejűleg az 7/2018. (V.29.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

1. függelék

Homrogd község Önkormányzat Képviselőtestületének névsora

1. Juhász Gábor polgármester

2. Vróbel Péter alpolgármester

3. Galváczki Zsolt képviselő

4. Pintér István képviselő

5. Olajos Zsolt képviselő

2. függelék

A Vagyonnyilatkozat-ellenőrzési és Összeférhetetlenségi Bizottság névsora

1. Galváczki Zsolt tag

2. Pintér István tag

3. Olajos Zsolt tag

1. melléklet

Az átruházott feladat és hatáskörökről
A képviselőtestület az alább felsorolt tulajdonosi jogok és kötelezettségek tulajdonosi joggyakorlására a polgármestert hatalmazza fel:

a) a képviselőtestület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírására;

b) a képviselőtestület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadás, a szerződés aláírása;

c) az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszűntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása;

d) az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási, peres, vagy nemperes eljárás megindítása;

e) közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötése, feltéve, hogy e jogok biztosítása nem eredményez változást, vagy korlátozást az érintett ingatlanok településrendezési terv szerinti felhasználhatóságában”

A polgármester eljár a közterület használatáról szóló rendeletben meghatározott hatáskörben, a közterület használatra engedélyt a rendeletben meghatározott feltételek mellett a polgármester ad.
Hatásköri szabályok
A képviselő-testület a törvény alapján őt megillető önkormányzati hatósági jogkör (megállapítás, felülvizsgálat, megvonás) gyakorlását
a.) települési támogatás,
b.) rendkívüli települési támogatás,
c.) temetési segély,
d.) szociális étkeztetés
átruházza a polgármesterre.

2. melléklet

3Homrogd község Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

Korm.funk.

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

049030

Kéményseprő-ipari tevékenység

063020

Víztermelés, - kezelés, -ellátás

064010

Közvilágítás

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és étkeztetés

082044

Könyvtári szolgáltatások

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi és kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek, énekkar

082094

Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés

102050

Időskorúak társadalmi integrációját célzó programok

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107051

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki szolgáltatás

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

1

A rendelet a 2/2022. (II.25.) önkormányzati rendelet alapján módosult

2

A rendelet a 2/2022. (II.25.) önkormányzati rendelet alapjánmódosult

3

A 2. melléklet a 7/2021. (VII.28.) önkormányzati rendelet alapján módosult