Budapest XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2020. (VI.26.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásának feltételeiről, valamint a lakbér mértékéről szóló 32/2012. (XI. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2020. 06. 29- 2020. 06. 29Budapest XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2020. (VI.26.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásának feltételeiről, valamint a lakbér mértékéről szóló 32/2012. (XI. 26.) önkormányzati rendelet módosításáról
2020-06-29-tól 2020-06-30-ig
Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése szerinti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 86. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:
1. § Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének az Önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásának feltételeiről, valamint a lakbér mértékéről szóló 32/2012. (XI. 26.) önkormányzati rendeletének (továbbiakban: Rendelet) 2. § (1) bekezdése a következő cf) alponttal egészül ki:
„[c) a Polgármester dönt]
cf) a lakásbérleti jog meghosszabbításáról piaci alapú lakbérfizetési kötelezettség mellett,”
2. § A Rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A bérleti szerződést az Önkormányzat költségére végrehajtási záradékkal ellátott közjegyzői okiratba kell foglalni:
a) ha a szerződés határozott időtartamú, vagy feltétel bekövetkezéséig tart,
b) ha kizárólag költségelven bérbe adható lakásba történt a bérlőkijelölés,
c) ha a szerződést rendkívüli élethelyzetbe került személlyel, a 17. § szerint pályázati eljárás nélkül kötötték határozott időtartamra,
d) a Szobabérlők Házában levő lakás bérbeadása esetén.”
3. § A Rendelet 24/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„24/A. § (1) Költségelven történő határozott időre szóló bérleti jogviszony a bérlő kérelmére a Polgármester döntése alapján a bérleti jogviszony 8. évét követően is meghosszabbítható, de a lakás a 24. § (5) bekezdésében foglalt eset kivételével, ismételten a továbbiakban csak piaci bérleti díj megfizetése mellett adható bérbe, feltéve, hogy a bérlő lakbér- és közüzemi díjtartozással nem rendelkezik, valamint számlavezető bankjánál a bérleti díj összegére az Önkormányzat javára azonnali beszedési megbízást ad, valamint a lakás - e rendelet szabályai alapján - kizárólag költségelven bérbeadható lakásnak minősül. Piaci bérleti díj fizetésére kötelezett bérlő jövedelmi és vagyoni viszonyainak vizsgálata a bérleti jogviszony hosszabbításakor nem szükséges.
(2) Kizárólag költségelven bérbe adható lakásnak minősülő ingatlanban piaci bérleti díj fizetésére kötelezett bérlő kérelmére a határozott időre szóló bérleti jogviszony a Polgármester döntése alapján meghosszabbítható, de a lakás a továbbiakban csak piaci bérleti díj megfizetése mellett adható bérbe, feltéve, hogy a bérlő lakbér- és közüzemi díjtartozással nem rendelkezik, valamint számlavezető bankjánál a bérleti díj összegére az Önkormányzat javára azonnali beszedési megbízást ad, valamint a lakás - e rendelet szabályai alapján - kizárólag költségelven bérbe adható lakásnak minősül. Piaci bérleti díj fizetésére kötelezett bérlő jövedelmi és vagyoni viszonyainak vizsgálata a bérleti jogviszony hosszabbításakor nem szükséges.”
4. § A Rendelet 37. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) Amennyiben a bérlő az (5) bekezdésben meghatározott igazolási kötelezettségét
a) határidőben, de legkésőbb a felhívás évének (továbbiakban: tárgyév) június 30. napjáig teljesíti, a bérbeadás jellegét és az ennek megfelelő lakbérmértéket - a felülvizsgálat alapján - szociálisnak vagy költségelvűnek kell minősíteni a tárgyév július 1. napjától,
b) határidőben, de legkésőbb a tárgyév június 30. napjáig nem teljesíti, akkor a tárgyév július 1. napjától a bérbeadás jellegét és az ennek megfelelő lakbérmértéket költségelvűnek kell minősíteni,
c) határidőn túl, azaz tárgyév június 30. napját követően teljesíti, és e rendelet 12. § (2) bekezdésében meghatározott szociális rászorultsági feltételeknek megfelel, a bérbeadás jellegét és az ennek megfelelő lakbérmértéket az igazolási kötelezettség teljesítését követő második hó 1. napjától kell újra szociálisnak minősíteni.”
5. § A Rendelet 38. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan költségelven történő bérbeadása esetén a bérleti díj mértéke 622 Ft/m2/hó, függetlenül a lakás komfortfokozatától.”
6. § Ez a rendelet 2020. június 29. napján lép hatályba.
Kovács Péter | Dr. Csomor Ervin |
Általános indokolás
Az Önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadásának feltételeiről, valamint a lakbér mértékéről szóló 32/2012. (XI. 26.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Lakáskódex) 38. § (1) bekezdése szerint:
A lakbérek mértékét három évente legalább egyszer, első alkalommal 2017. június 30-áig, majd ezt követően minden 3. év június 30-áig - felül kell vizsgálni úgy, hogy értékállósága biztosított legyen.
A rendelet módosítása a költségelvű lakbér emelése mellett minden más lakbérmérték változatlanul hagyását célozza.
Ezeken kívül a rendelet pontosításokat tartalmaz, melyek a jogalkalmazást segítik.
Részletes indokolás
1-3. §-hoz
Jogalkalmazást segítő pontosításokat tartalmaz. A hosszabbításról minden esetben a Polgármester dönt, így a piaci alapú hosszabbítás is a Polgármester hatáskörében tartása indokolt.
4. §-hoz
A szociális rászorultság igazolásának elmulasztása esetén, az egyébként méltányosságból hosszabbra tervezett átminősítési időintervallum, azt eredményezné, hogy az igazolások jogkövető módon történő csatolása, a bérlőt rosszabb helyzetbe hozná, mintha nem tenne eleget ennek a kötelezettségének, ezért ennek rendezése szükséges. A szociális rászorultság felülvizsgálata jelenleg zajlik, így az ebből adódó negatív hatások még elkerülhetőek.
5. §-hoz
A rendelet szerinti lakbérmérték felülvizsgálata az idei évben indokolt. A költségelvű lakbér 10% emelése indokolt, a valós bérleti díjakat meg sem közelíti a kerületben.
6. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.