Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2020 (VI.26.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításról

Hatályos: 2020. 06. 27- 2020. 06. 28

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 20. § (3) bekezdése a következők szerint módosul:


„(3) A Képviselő-testület az „egyebek” napirendi pont keretében – az (1)-(2) bekezdés alkalmazásával – szóbeli előterjesztéseket is tárgyalhat, de ebben az esetben is kötelező az írásbeli határozati javaslat előterjesztése. Az „egyebek” napirendi pont esetében a képviselő felszólalási időkeretére, valamint a polgármester és a feladatkörében érintett alpolgármester válaszadási időkeretére a 22/A. §-ban a napirend előtti felszólalással kapcsolatban rögzítettek az irányadók. A 22/A. § (2) bekezdésében rögzítettek az „egyebek” napirendi pontra is irányadók.”


2. §


Az SZMSZ IV. fejezete a következő 22/A. §-al egészül ki:


„22/A. §


(1) A napirend elfogadását követően, de még a napirendi pontok megtárgyalását megelőzően bármely képviselő - legfeljebb öt perc időtartamban - felszólalhat bármely, a Képviselő-testület feladatkörét érintő, de a Képviselő-testület ülésének elfogadott napirendjén nem szereplő kérdésben.

(2) A felszólalási szándékot – ha az ügy körülményei ezt lehetővé teszik – legkésőbb az ülés megnyitása előtt egy órával be kell jelenteni az elnöknek. A felszólalási szándék bejelentésével egyidejűleg közölni kell a felszólalás tárgyát és okát.

(3) A napirend előtti felszólalásra - legfeljebb öt perc időtartamban - a polgármester, az alpolgármesterek és a jegyző válaszolhat. A Képviselő-testület egy alkalommal – legfeljebb öt perccel – a felszólalás idejét meghosszabbíthatja.


3. §


Az SZMSZ 49. § (1) bekezdésében a „legalább 30 nappal” szövegrész helyébe a „legalább 15 nappal” szöveg lép.

4. §


Az SZMSZ 51. § (1) bekezdésében a „hetedik napig” szövegrész helyébe az „ötödik napig” szöveg lép.


5. §


(1) Az SZMSZ 52. § (3) bekezdése a következők szerint módosul.


„(3) A feltett kérdésekre a választ a polgármester vagy felkérése alapján az alpolgármester, a jegyző, illetve a Polgármesteri Hivatal vezető megbízatású köztisztviselője – elsősorban témakörök szerint csoportosítva – adja meg.”


(2) Az SZMSZ 52. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki.


„(6) A közmeghallgatáson elhangzott kérdések megválaszolására, amennyiben a válaszadásra nem a közmeghallgatáson kerül sor, akkor a választ 15 napon belül írásban kell megadni. A kérdező azt is kérheti, hogy a választ – a szóbeli válaszadás és tárgyalás helyett – írásban kapja meg.”


(3) Az SZMSZ 52. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki.


„(7) Ha a kérdező a közmeghallgatás tárgyalásán nem jelent meg, úgy részére a választ 15 napon belül írásban kell megadni.”


(4) Az SZMSZ 52. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki.


„(8) A (6) és (7) bekezdésben foglalt esetekben az írásbeli válaszról a Képviselő-testületet is tájékoztatni kell.”


6. §


Az SZMSZ 53. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„53. §

A veszélyhelyzet ideje alatt tartott közmeghallgatás során egyes eljárási szabályok eltérő alkalmazásáról


(1) A közmeghallgatást veszélyhelyzet esetén - az érintettek személyes megjelenése nélkül - kizárólag elektronikus úton lehet megtartani, mely során a kérdések, és az ahhoz kapcsolódó iratok kizárólag elektronikus úton - a polgármester által meghatározott módon és formában - terjeszthetők elő.


(2) A polgármester a jegyző útján, az Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi mindazon információkat, amelyek az érintettek közmeghallgatásban való részvétele szempontjából lényegesek. A közzététel tartalmazza azt a határidőt, amelyen belül a kérdéseket fel lehet tenni.


(3) A polgármester a közmeghallgatás eredményessége érdekében a (2) bekezdésben foglaltakon kívül más alkalmas eszközt - így különösen helyi műsorszóró szolgáltatást, interaktív kommunikációt lehetővé tévő információ-technikát, hirdetményi vagy közösségi felületeket - is igénybe vehet.


(4) A polgármester, illetve a polgármester felkérése alapján az alpolgármester, a jegyző, illetve a Polgármesteri Hivatal vezető megbízatású köztisztviselője a (2) bekezdés szerint beérkezett kérdésekkel kapcsolatos tájékoztatását az Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi. Ha a kérdések sajátosságai megkívánják, a tájékoztatást írásbelinek nem minősülő elektronikus úton is megküldi az érintett részére.”


7. §


A Rendelet 3. számú „Az Önkormányzat kormányzati funkciói” megnevezésű melléklete az alábbi szövegrésszel egészül ki:


„082020 színházak tevékenysége

082030 művészeti tevékenységek (kivéve: színház)

086090 egyéb szabadidős szolgáltatás

016080 kiemelt önkormányzati rendezvények.”


8. §


A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.





Dr. Dallos Andrea

Jegyző


Déri Tibor

polgármester





Záradék

A rendelet kihirdetve a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel 2020. június 26.



                                                                                                          dr. Dallos Andrea

                                                                                                                      jegyző





Általános indokolás


A közmeghallgatások, valamint a képviselő-testületi ülések hatékonyságának és eredményességének biztosítása érdekében szükségessé vált a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) módosítása (a továbbiakban: Módosítás). A jelen Módosítás következtében a közmeghallgatások és a képviselő-testületi ülések, és az azokhoz kapcsolódó admininsztrációs terhek is módosulnak, mely hozzájárul az ülések hatékony és eredményes lefolytatásához.




Részletes indokolás


1. §-hoz


Az „egyebek” napirendi pontra vonatkozó szabályok kiegészülnek azzal, hogy a képviselő felszólalási időkeretére, a polgármester és a feladatkörében érintett alpolgármester válaszadási időkeretére, valamint a felszólalási szándék bejelentésére az SZMSZ 22/A. §-ában foglalt, napirend előtti felszólalással kapcsolatos szabályok az irányadók.


2. §-hoz


Megállapítja a napirend előtti felszólalásra vonatkozó szabályokat.


3. §-hoz


A közmeghallgatás meghirdetésének határideje a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 30 napról a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 napra módosul.


4. §-hoz


A közmeghallgatásra vonatkozó kérdések benyújtásának határideje a közmeghallgatás napját megelőző hetedik napról a közmeghallgatás napját megelőző ötödik napra módosul.


5. §-hoz


(1) Megállapítja, hogy a közmeghallgatáson feltett kérdésekre a válasz elsősorban témakörönként csoportosítva adható meg.


(2) Megállapítja, hogy amennyiben a közmeghallgatáson elhangzott kérdések megválaszolására nem a közmeghallgatáson kerül sor - bármely ok miatt - a választ 15 napon belül írásban kell megadni. Továbbá rendelkezik arról, hogy a közmeghallgatáson kérdést feltevő azt is kérheti, hogy a választ – a szóbeli tárgyalás helyett – írásban kapja meg.


(3) Megállapítja, hogy amennyiben a kérdező a közmeghallgatás tárgyalásán nem jelent meg, úgy részére a választ 15 napon belül írásban kell megadni.


(4) Megállapítja, hogy az SZMSZ 52. § (6) és (7) bekezdésében foglalt esetekben a Képviselő-testületet is tájékoztatni kell.


6. §-hoz


Az SZMSZ 53. §-ában foglalt korábbi rendelkezés hatályon kívül helyezésével egyidejűleg megállapítja a veszélyhelyzet ideje alatt tartott közmeghallgatás során alkalmazandó egyes eltérő eljárási szabályokat.



7. §-hoz


Módosítja a rendelet 3. számú mellékletét, egyes kormányzati funkciók kiegészítésével.


8. §-hoz


Hatályba léptető rendelkezés.



Előzetes Hatásvizsgálat


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény rendelkezései értelmében a jogszabály-tervezet várható következményeiről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai

A rendelet-módosításnak nincs társadalmi, gazdasági és költségvetési hatása

A rendelet-módosítás társadalmi hatása

A rendelet-módosításnak társadalmi hatása nincs.

Környezeti és egészségi következményei

A rendelet-módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A rendelet-módosítás várhatóan csökkenti az adminisztrációs terheket.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye)

A rendelet-módosítás a közmeghallgatások, valamint a képviselő-testületi ülések hatékonyságának és eredményességének magasabb szintű biztosítása érdekében vált szükségessé. A jogalkotás elmaradása nélkül a közmeghallgatások, valamint a képviselőt-testületi ülések hatékonyságának és eredményességének magasabb szintű biztosítása elmarad.

A tervezett jogszabály-módosítás egyéb jelentősnek ítélt hatásai

A rendelet-tervezetnek egyéb hatásai nincsenek.