Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2020 (VI.26.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításról
Hatályos: 2020. 06. 27- 2020. 06. 28Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2020 (VI.26.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításról
Hatályos: 2020. 06. 27- 2020. 06. 28
Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 20. § (3) bekezdése a következők szerint módosul:
„(3) A Képviselő-testület az „egyebek” napirendi pont keretében – az (1)-(2) bekezdés alkalmazásával – szóbeli előterjesztéseket is tárgyalhat, de ebben az esetben is kötelező az írásbeli határozati javaslat előterjesztése. Az „egyebek” napirendi pont esetében a képviselő felszólalási időkeretére, valamint a polgármester és a feladatkörében érintett alpolgármester válaszadási időkeretére a 22/A. §-ban a napirend előtti felszólalással kapcsolatban rögzítettek az irányadók. A 22/A. § (2) bekezdésében rögzítettek az „egyebek” napirendi pontra is irányadók.”
2. §
Az SZMSZ IV. fejezete a következő 22/A. §-al egészül ki:
„22/A. §
(1) A napirend elfogadását követően, de még a napirendi pontok megtárgyalását megelőzően bármely képviselő - legfeljebb öt perc időtartamban - felszólalhat bármely, a Képviselő-testület feladatkörét érintő, de a Képviselő-testület ülésének elfogadott napirendjén nem szereplő kérdésben.
(2) A felszólalási szándékot – ha az ügy körülményei ezt lehetővé teszik – legkésőbb az ülés megnyitása előtt egy órával be kell jelenteni az elnöknek. A felszólalási szándék bejelentésével egyidejűleg közölni kell a felszólalás tárgyát és okát.
(3) A napirend előtti felszólalásra - legfeljebb öt perc időtartamban - a polgármester, az alpolgármesterek és a jegyző válaszolhat. A Képviselő-testület egy alkalommal – legfeljebb öt perccel – a felszólalás idejét meghosszabbíthatja.
3. §
Az SZMSZ 49. § (1) bekezdésében a „legalább 30 nappal” szövegrész helyébe a „legalább 15 nappal” szöveg lép.
4. §
Az SZMSZ 51. § (1) bekezdésében a „hetedik napig” szövegrész helyébe az „ötödik napig” szöveg lép.
5. §
(1) Az SZMSZ 52. § (3) bekezdése a következők szerint módosul.
„(3) A feltett kérdésekre a választ a polgármester vagy felkérése alapján az alpolgármester, a jegyző, illetve a Polgármesteri Hivatal vezető megbízatású köztisztviselője – elsősorban témakörök szerint csoportosítva – adja meg.”
(2) Az SZMSZ 52. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki.
„(6) A közmeghallgatáson elhangzott kérdések megválaszolására, amennyiben a válaszadásra nem a közmeghallgatáson kerül sor, akkor a választ 15 napon belül írásban kell megadni. A kérdező azt is kérheti, hogy a választ – a szóbeli válaszadás és tárgyalás helyett – írásban kapja meg.”
(3) Az SZMSZ 52. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki.
„(7) Ha a kérdező a közmeghallgatás tárgyalásán nem jelent meg, úgy részére a választ 15 napon belül írásban kell megadni.”
(4) Az SZMSZ 52. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki.
„(8) A (6) és (7) bekezdésben foglalt esetekben az írásbeli válaszról a Képviselő-testületet is tájékoztatni kell.”
6. §
Az SZMSZ 53. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„53. §
A veszélyhelyzet ideje alatt tartott közmeghallgatás során egyes eljárási szabályok eltérő alkalmazásáról
(1) A közmeghallgatást veszélyhelyzet esetén - az érintettek személyes megjelenése nélkül - kizárólag elektronikus úton lehet megtartani, mely során a kérdések, és az ahhoz kapcsolódó iratok kizárólag elektronikus úton - a polgármester által meghatározott módon és formában - terjeszthetők elő.
(2) A polgármester a jegyző útján, az Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi mindazon információkat, amelyek az érintettek közmeghallgatásban való részvétele szempontjából lényegesek. A közzététel tartalmazza azt a határidőt, amelyen belül a kérdéseket fel lehet tenni.
(3) A polgármester a közmeghallgatás eredményessége érdekében a (2) bekezdésben foglaltakon kívül más alkalmas eszközt - így különösen helyi műsorszóró szolgáltatást, interaktív kommunikációt lehetővé tévő információ-technikát, hirdetményi vagy közösségi felületeket - is igénybe vehet.
(4) A polgármester, illetve a polgármester felkérése alapján az alpolgármester, a jegyző, illetve a Polgármesteri Hivatal vezető megbízatású köztisztviselője a (2) bekezdés szerint beérkezett kérdésekkel kapcsolatos tájékoztatását az Önkormányzat hivatalos honlapján közzéteszi. Ha a kérdések sajátosságai megkívánják, a tájékoztatást írásbelinek nem minősülő elektronikus úton is megküldi az érintett részére.”
7. §
A Rendelet 3. számú „Az Önkormányzat kormányzati funkciói” megnevezésű melléklete az alábbi szövegrésszel egészül ki:
„082020 színházak tevékenysége
082030 művészeti tevékenységek (kivéve: színház)
086090 egyéb szabadidős szolgáltatás
016080 kiemelt önkormányzati rendezvények.”
8. §
A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Dallos Andrea Jegyző | Déri Tibor polgármester |
Záradék
A rendelet kihirdetve a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel 2020. június 26.
dr. Dallos Andrea
jegyző
Általános indokolás
A közmeghallgatások, valamint a képviselő-testületi ülések hatékonyságának és eredményességének biztosítása érdekében szükségessé vált a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) módosítása (a továbbiakban: Módosítás). A jelen Módosítás következtében a közmeghallgatások és a képviselő-testületi ülések, és az azokhoz kapcsolódó admininsztrációs terhek is módosulnak, mely hozzájárul az ülések hatékony és eredményes lefolytatásához.
Részletes indokolás
1. §-hoz
Az „egyebek” napirendi pontra vonatkozó szabályok kiegészülnek azzal, hogy a képviselő felszólalási időkeretére, a polgármester és a feladatkörében érintett alpolgármester válaszadási időkeretére, valamint a felszólalási szándék bejelentésére az SZMSZ 22/A. §-ában foglalt, napirend előtti felszólalással kapcsolatos szabályok az irányadók.
2. §-hoz
Megállapítja a napirend előtti felszólalásra vonatkozó szabályokat.
3. §-hoz
A közmeghallgatás meghirdetésének határideje a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 30 napról a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 napra módosul.
4. §-hoz
A közmeghallgatásra vonatkozó kérdések benyújtásának határideje a közmeghallgatás napját megelőző hetedik napról a közmeghallgatás napját megelőző ötödik napra módosul.
5. §-hoz
(1) Megállapítja, hogy a közmeghallgatáson feltett kérdésekre a válasz elsősorban témakörönként csoportosítva adható meg.
(2) Megállapítja, hogy amennyiben a közmeghallgatáson elhangzott kérdések megválaszolására nem a közmeghallgatáson kerül sor - bármely ok miatt - a választ 15 napon belül írásban kell megadni. Továbbá rendelkezik arról, hogy a közmeghallgatáson kérdést feltevő azt is kérheti, hogy a választ – a szóbeli tárgyalás helyett – írásban kapja meg.
(3) Megállapítja, hogy amennyiben a kérdező a közmeghallgatás tárgyalásán nem jelent meg, úgy részére a választ 15 napon belül írásban kell megadni.
(4) Megállapítja, hogy az SZMSZ 52. § (6) és (7) bekezdésében foglalt esetekben a Képviselő-testületet is tájékoztatni kell.
6. §-hoz
Az SZMSZ 53. §-ában foglalt korábbi rendelkezés hatályon kívül helyezésével egyidejűleg megállapítja a veszélyhelyzet ideje alatt tartott közmeghallgatás során alkalmazandó egyes eltérő eljárási szabályokat.
7. §-hoz
Módosítja a rendelet 3. számú mellékletét, egyes kormányzati funkciók kiegészítésével.
8. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
Előzetes Hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény rendelkezései értelmében a jogszabály-tervezet várható következményeiről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai
A rendelet-módosításnak nincs társadalmi, gazdasági és költségvetési hatása
A rendelet-módosítás társadalmi hatása
A rendelet-módosításnak társadalmi hatása nincs.
Környezeti és egészségi következményei
A rendelet-módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai
A rendelet-módosítás várhatóan csökkenti az adminisztrációs terheket.
Jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye)
A rendelet-módosítás a közmeghallgatások, valamint a képviselő-testületi ülések hatékonyságának és eredményességének magasabb szintű biztosítása érdekében vált szükségessé. A jogalkotás elmaradása nélkül a közmeghallgatások, valamint a képviselőt-testületi ülések hatékonyságának és eredményességének magasabb szintű biztosítása elmarad.
A tervezett jogszabály-módosítás egyéb jelentősnek ítélt hatásai
A rendelet-tervezetnek egyéb hatásai nincsenek.