Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének 28/2020 (VII.15.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításról

Hatályos: 2020. 07. 15- 2020. 07. 16

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 58. §-a az alábbi i) ponttal egészül ki:


„i) Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság, tagjainak száma: 6”


2. §


Az SZMSZ 60. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


A - Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság kivételével - bizottságok elnökeit és tagjait a Képviselő-testület – a frakciók és frakciószövetsége javaslatait is figyelembe véve – választja meg.”


3. §


Az SZMSZ 60. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


A – Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság kivételével - Bizottságok az általuk elfogadott szervezeti és működési szabályzatban határozzák meg működésük rendjét.”


4. §


Az SZMSZ Ötödik része a következő 60/A. §-szal egészül ki:


60/A. §


(1) A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság elnöke a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság elnöke.


(2) A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság tagjai:

a) Pénzügyi és Költségvetési Bizottság elnöke

b) Városfejlesztési Tanácsnok

c) Közművelődési és Oktatási Bizottság elnöke

d) Népjóléti és Lakásügyi Bizottság elnöke

e)Városüzemeltetési és Városfejlesztési Bizottság elnöke.


(3) A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság működése rendjét az Önkormányzat mindenkor hatályos Közbeszerzési Szabályzata (a továbbiakban: Közbeszerzési Szabályzat) határozza meg.


5. §


Az SZMSZ 62. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


A – Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság kivételével - bizottság ülését a bizottság elnöke, távollétében alelnöke, illetve ez utóbbi akadályoztatása esetén a bizottság szervezeti és működési szabályzatában meghatározott személy hívja össze.


6. §


Az SZMSZ 62. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


A – Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság kivételével - bizottság ülését össze kell hívni, ha azt

   a)  a képviselő-testület elrendeli,

   b) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző vagy a bizottsági tagok legalább egynegyede - a javasolt napirend megjelölésével – indítványozza.


7. §


Az SZMSZ Ötödik része a következő 62/A. §-szal egészül ki:


62/A. §


(1) A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti.


(2) A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság összehívására a közbeszerzési eljárás által megkívánt határidők megfelelő figyelembevételével kell sort keríteni, döntését a Közbeszerzési Szabályzat szerint hozza meg.”


8. §



Az SZMSZ 64. § helyébe a következő rendelkezés lép:


A bizottság ülésén – a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság kivételével – a nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság esetében a szavazás a Közbeszerzési Szabályzatban foglalt módon történik.”


9. §


Az SZMSZ 1. számú melléklete a következő 9. ponttal egészül ki:


Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság


9.1. A közbeszerzési eljárást lezáró, a szerződő fél kiválasztását szolgáló döntést – közbeszerzési értékhatárra tekintet nélkül – a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hozza meg.


9.2. A 9.1. pontban említett döntésen kívül:

a)        dönt a megfelelő eljárási forma kiválasztásáról;

b)        a hirdetmények – a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben (a továbbiakban:  Kbt.)  szabályozott kötelező közzétételi módokon kívüli – más módon történő közzétételéről;

c)        meghatározza az ajánlati/ajánlattételi/részvételi felhívás elemeit, a dokumentáció rendelkezésre bocsátásának feltételeit.


9.3. Amennyiben a Közbeszerzési Szabályzat másként nem rendelkezik, a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hoz döntést minden olyan egyéb kérdésben, amelyben a Kbt. alapján érdemi döntés szükséges.


10. §


Az SZMSZ 4. számú melléklete a következő III/A. ponttal egészül ki:


A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottságra átruházott hatáskörök:


Sor-szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma


Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság

a többször módosított Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatáról szóló 70/2019. (IV. 25.) önkormányzati rendelet

1. A közbeszerzési eljárást lezáró, a szerződő fél kiválasztását szolgáló döntést – közbeszerzési értékhatárra tekintet nélkül – a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hozza meg.


2. Az előző pontban említett döntésen kívül:

a)         dönt a megfelelő eljárási forma kiválasztásáról;

b)         a hirdetmények – Kbt.-ben szabályozott kötelező közzétételi módokon kívüli – más módon történő közzétételéről;

c)         meghatározza az ajánlati/ajánlattételi/részvételi felhívás elemeit, a dokumentáció rendelkezésre bocsátásának feltételeit.


3. Amennyiben a Közbeszerzési Szabályzat másként nem rendelkezik, a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hoz döntést minden olyan egyéb kérdésben, amelyben a Kbt. szerint érdemi döntés szükséges.












11. §


Az SZMSZ 4. számú melléklet V. pontja (A polgármesterre átruházott hatáskörök) a következő 19. ponttal egészül ki:


Sor-szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

19.

polgármester

a többször módosított Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatáról szóló 70/2019. (IV. 25.) önkormányzati rendelet

közbeszerzési eljárásokban dönt az ajánlattételi, részvételi határidő meghosszabbításáról



12. §


Jelen rendelet 2020. július 15. napján 14 óra 00 perckor lép hatályba.






Dr. Dallos Andrea                                                                                                                                                                              Déri Tibor

                  jegyző                                                                                                                                                                                     polgármester








Záradék:


A rendelet 2020. július 15. napján 14 órakor 10 perckor az Önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján kifüggesztésre, az Önkormányzat hivatalos honlapján közzétételre került.






Általános indokolás


A Kormány veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020 (III.11) Korm. rendeletével 2020. március 11. napján elrendelte a veszélyhelyzetet.  A jogszabály alkalmazása kapcsán felvetődött annak a kérdése, hogy ez mennyiben érinti a közbeszerzési döntéshozatalt Önkormányzatunknál.


A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerint:

Veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek feladat- és hatáskörét a polgármester, illetve a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja. Ennek keretében nem foglalhat állást önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti.


A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 27. § (1) bekezdése alapján:

Az ajánlatkérő köteles meghatározni a közbeszerzési eljárásai előkészítésének, lefolytatásának, belső ellenőrzésének felelősségi rendjét, a nevében eljáró, illetve az eljárásba bevont személyek, valamint szervezetek felelősségi körét és a közbeszerzési eljárásai dokumentálási rendjét, összhangban a vonatkozó jogszabályokkal. Ennek körében különösen meg kell határoznia az eljárás során hozott döntésekért felelős személyt, személyeket vagy testületeket. A közbeszerzési szabályzatban vagy a (2) bekezdés alkalmazása során meg kell határozni az ajánlatkérő nevében eljárók körét, valamint az ajánlatkérő nevében az EKR alkalmazására vonatkozó jogosultságok gyakorlásának rendjét.


A Közbeszerzési Döntéshozó Testületet (KDT) a Képviselő-testület a 417/2010. (X.28.) Kt. döntésével hozta létre. Az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelete ide bizottságként nem definiálja a KDT-t, ahogy a korábbi Szervezeti Működési Szabályzat sem.  A 2010. évtől kezdődően és azt követően is folyamatosan döntéshozó testületként hozta meg a KDT a döntéseit.  A korábban alkalmazott döntési mechanizmuson az Önkormányzat 2019. évtől sem kívánt változtatni, hiszen több éven keresztül jól működött a KDT.


A Közbeszerzési Szabályzat rögzíti a KDT feladatait, felelősségi köreit, döntési mechanizmusát.


A döntési hatáskörök elhatárolásának kérdésben Önkormányzatunk megkereste a Közbeszerzési Hatóságot, majd a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztályát, amely megkeresésekben kértük állásfoglalásukat, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt ki rendelkezik döntési jogkörrel és ki hozhat döntés közbeszerzésekkel kapcsolatos ügyekben. A Közbeszerzési Hatóság, valamint Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya egyhangúan az az állásfoglalást adta, amely szerint „az ajánlatkérő szabályzata alapján továbbra is jogszerűen járhat el döntéshozóként az abban meghatározott Testület.”


Önkormányzatunk fentiekkel megkereste a Budapest Főváros Kormányhivatalát is, amely hatóság – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 133. § (3) bekezdése szerinti – szakmai segítségnyújtás keretében megerősítette azt, hogy az Önkormányzat a veszélyhelyzet ideje alatt a Közbeszerzési Szabályzata alapján jogszerűen járt el, a KDT jogszerűen hozta meg döntéseit. Ugyanakkor a mindenkor hatályos jogszabályi rendelkezésekre – így az Mötv. és Kbt. rendelkezéseire – tekintettel kiemelte, hogy a Kbt. 27. §-ában meghatározott eljárásrendet csak az adott ajánlatkérőre vonatkozó jogszabályokkal lehet meghatározni, így az Önkormányzat mint ajánlatkérő esetében nem lehet eltekinteni az Mötv.-ben rögzítettekről.


A Kbt. 5. § (1) bekezdése határozza meg az ajánlatkérő szervezeteket, amelyek közé tartoznak a költségvetési szervek, valamint a helyi önkormányzatok, azonban nem nevesíti az ajánlatkérő nevében eljáró döntéshozó személyt vagy szervet. A Kbt. IV. fejezete tartalmazza a közbeszerzési eljárások alanyaira vonatkozó rendelkezéseket, a 27. § határozza meg az eljárások felelősségi rendjének, illetve a dokumentálás rendjének meghatározására vonatkozó ajánlatkérői kötelezettségeket.


Az Mötv. 41. §-a szerint

(2) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselőtestület szervei: a polgármester, a főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke, a képviselő-testület bizottságai, a részönkormányzat testülete, a polgármesteri hivatal, a megyei önkormányzati hivatal, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.

(3) Önkormányzati döntést a képviselő-testület, a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a képviselő-testület bizottsága, a részönkormányzat testülete, a társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.

(4) A képviselő-testület - e törvényben meghatározott kivételekkel - hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.


A hivatkozott jogszabályhelyek együtteséből következik, hogy az önkormányzati feladatok címzettje a képviselő-testület, önkormányzati döntést főszabályként képviselő-testület hozhat. A jogszabály ugyanakkor azt is meghatározza, hogy ha a képviselő-testület nem kívánja fenntartani a döntési jogosultságát, úgy mely szerveire ruházhatja át e jogkört. Az Mötv. eltérést nem engedő módon, taxatíve felsorolja, hogy a képviselő-testület hatáskörét kikre, mely szervekre ruházhatja át.


Fentieknél fogva, a hatályos jogszabályi – így különösen az Mötv. – rendelkezésekkel való összhang biztosítása érdekében szükségessé vált a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: SZMSZ) módosítása (a továbbiakban: Módosítás). Jelen Módosítás következtében a Képviselő-testület 417/2010. (X. 28.) Kt döntésével létrehozott Közbeszerzési Döntéshozó Testület, Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság néven a Képviselő-testület állandó bizottságai közé fog tartozni.
















Részletes indokolás


1. §-hoz


A Képviselő-testület állandó bizottságai körébe kerül a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság, amely tagjainak száma 6 fő.


2. és 3. §-hoz


A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság létrehozásával megállapítja a 2. és 3. § az SZMSZ-ben rögzített bizottságok működésével kapcsolatos alapvető szabályokat.


  1. §-hoz

(1) Megállapítja a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság elnökét.


(2) Megállapítja a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság tagjait.


(3) Megállapítja, hogy a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság működése rendjét az Önkormányzat mindenkor hatályos Közbeszerzési Szabályzata határozza meg.


5. §-hoz


A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság létrehozásával megállapítja a bizottságok ülésének összehívásával kapcsolatos szabályokat.


6. §-hoz


A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság létrehozásával megállapítja a bizottsági ülések összehívásának alapvető szabályait.


7. §-hoz


(1) Megállapítja a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság ülésének összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat. A szabályozás értelmében a bizottsági üléseket az elnök hívja össze és vezeti.


(2) Megállapítja a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság összehívására vonatkozó szabályokat, amelynek értelmében a közbeszerzési eljárás által megkívánt határidők megfelelő figyelembevételével kell sort keríteni a Bizottság ülésére. Rendelkezik továbbá arról is, hogy a Bizottság a döntéseit a Közbeszerzési Szabályzatban foglaltak szerint hozza meg.

8. §-hoz


Megállapítja, hogy a bizottság ülésén – a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság kivételével – a nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Deklarálja továbbá azt is, hogy a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság esetében a szavazás a Közbeszerzési Szabályzatban foglalt módon történik.

9. §-hoz


Az SZMSZ 1. számú mellékletét kiegészíti a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság feladatainak felsorolásával.

A Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság feladatai e szerint:

  • A közbeszerzési eljárást lezáró, a szerződő fél kiválasztását szolgáló döntést – közbeszerzési értékhatárra tekintet nélkül – a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hozza meg.
  • Az előző pontban említett döntésen kívül:



  • Amennyiben a Közbeszerzési Szabályzat másként nem rendelkezik, a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság hoz döntést minden olyan egyéb kérdésben, amelyben érdemi döntés szükséges.


10. §-hoz


Igazodva a 9. §-hoz deklarálja a Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság átruházott feladatait, amelyet a Bizottság az Mötv. 41. § alapján lát el.


11. §-hoz


Az SZMSZ 4. számú melléklet V. pontja a Képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit tartalmazza, amelyek közé új átruházott hatáskörként bekerül a közbeszerzési eljárásokban az ajánlattételi, részvételi határidő meghosszabbításáról való döntés.


12. §-hoz


Hatályba léptető rendelkezés.



Előzetes Hatásvizsgálat


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény rendelkezései értelmében a jogszabály-tervezet várható következményeiről tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai

A rendelet-módosításnak nincs társadalmi, gazdasági és költségvetési hatása.

A rendelet-módosítás társadalmi hatása

A rendelet-módosításnak társadalmi hatása nincs.

Környezeti és egészségi következményei

A rendelet-módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A rendelet-módosításnak adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye)

A rendelet-módosítás a hatályos jogszabályi – így különösen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) – rendelkezésekkel való összhang biztosítása érdekében szükségessé vált a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: SZMSZ) módosítása (a továbbiakban: Módosítás). A jelen Módosítás következtében a Képviselő-testület 417/2010. (X. 28.) Kt döntésével létrehozott Közbeszerzési Döntéshozó Testület, Közbeszerzési Döntéshozó Bizottság néven a Képviselő-testület bizottságai közé fog tartozni. A jogalkotás elmaradása nélkül jogszerűségi aggályok merülhetnének fel az Önkormányzat közbeszerzési eljárást lezáró, szerződő fél kiválasztását szolgáló döntéshozatali szervét illetően.

A tervezett jogszabály-módosítás egyéb jelentősnek ítélt hatásai

A rendelet-tervezetnek egyéb hatásai nincsenek.