Viss Község Önkormányzata Képviselő testületének 3/2020 (II.14.) önkormányzati rendelete

Viss Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 12. 04

Viss Község Önkormányzata Képviselő testületének 3/2020 (II.14.) önkormányzati rendelete

Viss Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.12.04.

Viss Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

Az önkormányzat elnevezése, székhelye, működési területe

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Viss Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat). Székhelye: 3956 Viss, Kolozsvári út 28.

(2) Az önkormányzat azonosító adatai:

a) törzsszám: 545716

b) adószám: 15545710 – 2 – 05

c) KSH statisztikai számjel:15545710-8411-321-05

d)1 Költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla: 50463684-10012129-00000000

e)2 Állami hozzájárulás pénzforgalmi számla: 50463684-10012136-00000000

f)3 Közfoglalkoztatási programokhoz nyújtott költségvetési támogatás alszámla: 50463684-10012277-00000000.

(3)4 Az önkormányzat e-mail címe: vissonkoffice@gmail.com.

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: a www.viss.hu

(5) Az önkormányzat működési területe: Viss község közigazgatási területe.

2. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Viss Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)

(2)5 A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.

(3) Az önkormányzat szervei:

a) Viss Község Önkormányzat Képviselő-testülete,

b) a polgármester,

c) a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága,

d) a Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal,

e) a jegyző,

f) a társulások.

(4) A képviselő-testület hivatalának megnevezése és címe: Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal 3955 Kenézlő Aradi út 49. (továbbiakban: Közös Hivatal)

(5) Az önkormányzat és a polgármester, hivatalos kör alakú bélyegzőjén középen a Magyarország címere van, a körívén pedig az alábbi felirat olvasható: „KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT * Viss*”

3. § Önkormányzat jelképei: „Viss község címere álló, csücskös talpú tárcsapajzs, vörös mezejében zöld pajzsláb. A vörös mezőben a pajzsláb vonalára állított, ívesen kiszélesedő szárú, domború végű, ezüst latin kereszt. A címerpajzsot két oldalról 1-1, arany bogyótermésű zöld babérág övezi. Az ágakat a pajzs alatt hármas tagolású fecskefarok-végződésű, íves aranyszalag fogja össze. A szalagon feketével a nagybetűs településnév: VISS.”

4. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek kormányzati funkció szerinti besorolását e rendelet 1. és 2. melléklete tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladat- és hatásköröket a Mötv. 42. §-ában foglaltak határozzák meg.

(3) A képviselő-testület a szerveire átruházott hatásköröket e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

A Képviselő-testület ülései

5. § (1) A Képviselő-testület alakuló és rendes ülést tart, valamint rendkívüli ülést tarthat.

(2) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén a testület ülésének összehívására és vezetésére az alpolgármester jogosult.

(3) A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.

Alakuló ülés

6. § (1) Az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül kell összehívni, az összehívásról a polgármester gondoskodik.

(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:

a) a Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választások eredményéről,

b) a képviselők eskü(fogadalom) tétele,

c) a polgármester eskü(fogadalom) tétele,

d) a polgármester tiszteletdíjának megállapítása,

e) az alpolgármester megválasztása, eskü(fogadalom) tétele, tiszteletdíjának megállapítása,

f) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata.

Rendes ülés

7. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 7 alkalommal – csütörtöki napon 11 órától - tart ülést.

(2) A polgármesternek össze kell hívni a Képviselő-testület ülését a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.

Rendkívüli ülés

8. § (1) A polgármester a Képviselő-testületet rendkívüli ülés tartására is összehívhatja a 9. § (3) bekezdésében meghatározott formában.

(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni a Mötv-ben meghatározottakon túl:

a) a helyi népszavazásra irányuló érvényes kezdeményezés esetén,

b) a jegyző indítványára,

c) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó olyan halaszthatatlan ügyben, amelynek tárgyalását jogszabály teszi kötelezővé, vagy amelyben a késedelem jelentős kárral, vagy hátránnyal járna (pályázati, költségvetést érintő ügyek, személyi ügyek, stb.).

(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a javasolt napirendi pontok, azok előterjesztői megjelölésével a polgármesternél kell előterjeszteni.

Az ülés összehívása

9. § (1) Az ülés összehívása írásbeli meghívóval történik és az abban szereplő napirendi javaslatok előterjesztéseit úgy kell kiküldeni, hogy azt a meghívottak az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.

(2) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a napirendet és az előterjesztők nevét. A meghívó mellékletét képezik az írásos előterjesztések és a határozati javaslatok.

(3) A sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtti napon vagy az ülés előtt 4 órával is küldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, írásbeliségtől is el lehet tekinteni, a sürgősség okát azonban közölni kell.

10. § (1) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:

a) A Képviselő-testület tagjait – mind a zárt, mind a nyilvános - ülés előterjesztéseinek megküldésével,

b) a jegyzőt,

c) nemzetiségi önkormányzat elnökét,

d) a napirendi pontok előterjesztőit,

e) akiket a polgármester és a Képviselő-testület indokoltnak tart.

(2) A meghívottak közül állandó tanácskozási jog illeti meg:

a) a jegyzőt,

b) nemzetiségi önkormányzat elnökét.

(3) Az egyes napirendi pontokhoz meghívottak részére írásos előterjesztést csak azon napirendi ponthoz kell megküldeni, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.

(4) A Képviselő-testület zárt üléseire szóló írásos előterjesztéseket kizárólag azok részére lehet megküldeni, akik a zárt ülésen részt vehetnek.

11. § (1) A Képviselő-testület üléseinek nyilvánosságára és zárt üléseire a Mötv. előírásai az irányadók.

(2) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, napirendjéről a nyilvánosságot a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és elektronikus formában az önkormányzat honlapján kell értesíteni az ülést megelőző 3 nappal.

(3) A Képviselő-testület bármely képviselő és a jegyző indítványára zárt ülést rendelhet el, vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.

(4) A zárt ülésen az Mötv.-ben meghatározott személyek vesznek részt.

A Képviselő-testületi ülés határozatképessége

12. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a Képviselő-testületet 5 napon belül újból össze kell hívni.

(3) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.

A Képviselő-testület ülésének vezetése

13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.

(2) A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.

(3) Az ülés vezetése során a polgármester megállapítja a határozatképességet és előterjeszti az ülés napirendjét.

(4) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

Napirendi pont tárgyalásának elnapolása

14. § A polgármester, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

15. § (1) A polgármester – a napirendek sorrendjében – minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

(2) A vita során az ülésen először az előterjesztő tehet szóban kiegészítést az anyaghoz, majd a képviselők tehetnek fel kérdéseket és a tanácskozási joggal résztvevők.

(3) A kiegészítés és a kérdések megválaszolása után van lehetőség a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak felszólalására.

(4) A felszólalás időtartamát a polgármester megszabhatja, illetve ismételt felszólalás esetén az idő túllépésénél megvonhatja a szót a felszólalótól.

(5) A vita lezárására és a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot, és e javaslatról a testület vita nélkül határoz.

(6) Az ülésen megjelent egyéb érdeklődők a napirendhez kapcsolódóan a Képviselő-testület külön döntése alapján kaphatnak szót.

(7) A napirend tárgyalása során és a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat, vagy indítvány tekintetében törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

Tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.

(2) A rend fenntartása kapcsán figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.

(3) Ismételt figyelmeztetést követően a szót megvonhatja.

(4) A polgármester rendreutasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testületi ülésen méltatlan magatartást tanúsít.

(5) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok rendzavarása esetén a polgármester rendre utasíthat. Ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet az ülésterem elhagyására is kötelezheti, a képviselő kivételével.

(6) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

Előterjesztések

17. § (1) A testületi ülésre az előterjesztés írásban, vagy szóban kerül benyújtásra.

(2) Előterjesztésnek minősül a rendelet és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(3) Írásban kell benyújtani a rendelet-tervezeteket, az intézmények beszámolóit, az önkormányzat vagyonát érintő előterjesztéseket és a határozati javaslatokat.

Vita bezárása

18. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja.

(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.

Szavazás

19. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A polgármester a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.

(3) A határozati-javaslatokat pozitív kérdésként kell feltenni.

(4) Azt a határozati javaslatot, amely nem kapja meg a szükséges többséget, elvetettnek kell tekinteni. A Képviselő-testület minősített többséggel dönt arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni.

(5) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több, mint a felének – 3 képviselőnek – igenlő szavazata szükséges.

(6) Először a módosító indítványokat, a kiegészítő javaslatokat kell szavazásra bocsátani, végül a módosító indítványokkal, kiegészítésekkel korrigált határozati-javaslatot, vagy rendelet-tervezetet kell megszavaztatni.

(7) A szavazás nyílt, vagy a Mötv. előírásai alapján kötelezően, illetve a meghatározott ügyekben a Képviselő-testület döntése alapján titkos lehet. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.

(8) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.

(9) Szavazati jog gyakorlásának az minősül, ha a jelenlévő képviselő „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaz, illetve „tartózkodik”

(10) A képviselő-testület alakszerű határozat nélkül dönt:

a) a feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

b) informális jelentés tudomásul vételéről,

c) interpellációra adott válasz elfogadásáról.

(11) A szavazatok összeszámolásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételtetni.

(12) Amennyiben a képviselő a Mötv. 49. §-a szerinti személyes érintettségét nem jelenti be, és a Képviselő-testület így nem határoz a döntésből való kizárásáról és ezt a testületi ülést követő 60 napon belül bárki írásban jelzi, akkor:

a) a döntés hatályban marad, ha azt legalább 4 képviselő megszavazta,

b) a döntést ismételten a testület elé kell terjeszteni megerősítésre, vagy elvetésre, ha az 4 szavazatnál kevesebbel lett elfogadva.

A név szerinti szavazás

20. § (1) Nyílt szavazás esetén bármely képviselő a szavazás megkezdése előtt benyújtott javaslatára név szerinti szavazást kezdeményezhet. E kérdésben a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem” nyilatkozattal szavaznak.

(3) A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazáshoz igénybe vett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A Képviselő-testület szükség szerint dönt a titkos szavazás, vagy név szerinti szavazás elrendeléséről.

A titkos szavazás

21. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.

(2) Bármely képviselő indítványára hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.

(3) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja.

(4) Érvényesen szavazni csak a szavazólapon szereplő jelölt(ek)re, vagy döntési változatokra lehet. A szavazáshoz tollat kell használni.

(5) Igen szavazatnak a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának a meghagyása, ellenszavazatnak pedig a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának az áthúzása számít.

(6) Érvénytelen a szavazat:

a) ha nem hivatalos – bélyegzőlenyomat nélküli – szavazólapon adták le,

b) ha ceruzával töltötték ki a szavazólapot,

c) ha nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy a képviselő kire, vagy milyen döntésre szavazott, vagy

d) ha a szavazó képviselő a megválaszthatónál több jelölt nevét, vagy több döntési változatot jelöl meg a szavazólapon.

(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a bizottság tagjai és a jegyző ír alá.

Minősített többség

22. § Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:

a) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal;

b) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez;

c) véleménynyilvánításhoz olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;

d) az éves költségvetés 1%-át meghaladó forgalmi értékű tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;

e) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;

f) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához;

g) a 21. § (2) bekezdése szerinti titkos szavazás elrendeléséhez azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést tarthat vagy köteles tartani;

h) a 19. § (11) bekezdés szerinti új szavazás elrendeléséhez;

Kérdés, interpelláció

23. § (1) A képviselő az ülésen kérdést, vagy interpellációt intézhet a polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottsági elnökhöz és a jegyzőhöz.

(2) A kérdésre és az interpellációra a testületi ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(3) Amennyiben a választ a kérdező, vagy interpelláló képviselő nem fogadja el, úgy a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül határoz.

(4) Amennyiben a testület sem fogadja el a kérdésre, vagy interpellációra adott választ, annak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottságra bízza, amely a vizsgálat eredményéről a Képviselő-testület következő ülésén köteles számot adni.

Lakossági fórumok, közmeghallgatás

24. § (1) A polgármester vagy a Képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, és a jelentősebb döntések előkészítésére az állampolgárok és társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hívhat össze.

(2) a lakossági fórum időpontját és tárgyát legalább 15 nappal korábban a helyben szokásos módon és a www.viss.hu honlapon közzé kell tenni.

(1) A Képviselő-testület évente előre meghirdetett közmeghallgatást tart, mely időpontjára a polgármester tesz javaslatot.

(2) Közmeghallgatást kell tartani akkor is, ha azt a helyi önkormányzati képviselők többsége indítványozza.

(3) A közmeghallgatás időpontjáról annak megtartása előtt legalább 10 nappal, hirdetmény útján a lakosságot értesíteni kell.

(4) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell. Ha ez nem lehetséges, akkor 15 napon belül írásban választ kell adni.

Önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai

25. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a Képviselő-testület tagjai,

b) a Képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző

d) a nemzetiségi önkormányzat vezetője.

(2) A rendeletek alkotására és megjelölésére a 2010. évi CXXX. törvény és a 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(3) Az önkormányzati rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon záradékként fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.

(4) Az SZMSZ szempontjából egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmény: a Képviselő-testület határozatai, tájékoztatói, nyilvános üléseinek előterjesztései, valamint ezen ülések jegyzőkönyvei.

(5) Az önkormányzati rendeleteket, előterjesztéseket és jegyzőkönyveket a www.viss.hu honlapon is közzé kell tenni.

Jegyzőkönyv

26. § (1) A Képviselő-testület üléseiről jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a napirendi pontok előterjesztőinek nevét,

c) az írásos előterjesztéshez fűzött szóbeli kiegészítés rövid tartalmát,

d) a felszólalók nevét és a felszólalások lényegét,

e) a szavazás számszerűsített eredményét,

f) a szavazás során „nem”-mel szavazó nevét, ha ezt az így szavazó kéri,

g) bármely képviselő kérésére hozzászólása szó szerinti rögzítését,

h) a határozatok szó szerinti szövegét,

i) a rendeletalkotás esetén a rendelet teljes szövegét,

j) a kérdéseket, interpellációkat és az azokra adott válasz lényegét,

k) az ülésen történő fontosabb eseményeket.

(2) A jegyzőkönyv mellékletét képező anyagok:

a) a meghívó,

b) a jelenléti ív,

c) az írásos előterjesztések, indítványok, kérdések, interpellációk, rendelettervezetek, határozati-javaslatok egy-egy példánya,

d) név szerinti szavazásról készült névsor,

e) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,

f) esküokmány.

(3) A képviselők, vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik az általuk közöltekkel.

(4) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvek – zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével – a hivatalban a jegyzőnél megtekinthetők, elektronikus példányát az önkormányzat honlapján kell közzétenni.

A képviselők

27. § (1) A képviselők jogállására a Mötv. előírásai az irányadóak.

(2) A települési képviselő a Büntető Törvénykönyv alkalmazásában hivatalos személynek minősül.

A képviselő jogai és kötelezettségei, a képviselő díjazása

28. § (1) Minden önkormányzati képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselő:

a) köteles tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában,

b) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) köteles felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében,

d) köteles bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalnál,

e) köteles a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,

f) köteles a rendszeres kapcsolat tartására a választókkal a lakosság különböző társadalmi és önszerveződő közösségeivel,

g) köteles írásban, vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésén, vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni.

(3) A képviselők tiszteletdíjban részesülnek, melynek mértékét önkormányzati rendelet szabályozza.

(4)6 Az önkormányzati képviselő egy havi tiszteletdíj megvonásban részesül, amennyiben három egymást követő testületi ülésen nem jelenik meg.

Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség,

29. § (1) A képviselői vagyonnyilatkozatot a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága tartja nyilván, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról az erre vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint.

(2) Az Ügyrendi Bizottság nyilvántartja és ellenőrzi a Mötv. 39. §-ában foglaltak alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek vagyonnyilatkozatát.

A Képviselő-testület bizottsága

30. § (1) A Képviselő-testület egy állandó bizottságot, az Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő.

(2) A Képviselő-testület egyes feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat is alakíthat.

(3)7

A bizottságok működése

31. § (1) A bizottságok szükség szerint üléseznek, de elsősorban a Képviselő-testület ülésének hetében tartják.

(2) Az ülés összehívásáról, vezetéséről a bizottság elnöke gondoskodik, akadályoztatása esetén a bizottság elnökhelyettese. A bizottságok technikai feladatainak ellátását a Közös Hivatal biztosítja.

(3) Az ülések meghívóját és az előterjesztéseket a bizottság elnöke a bizottsági ülés napját megelőzően legkésőbb 3 nappal eljuttatja a bizottsági tagok és meghívottak részére.

(4) A bizottságok ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a polgármestert,

b) alpolgármestert,

c) jegyzőt,

d) akinek részvétele a tárgyalt napirend tárgyalásához szükséges.

(5) A bizottság ülésein a Képviselő-testület tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek.

(6) A bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.

(7) A jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakat tartalmazza.

(8) A bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben határozatot hoz, melynek jelölése a 5/2019. (III.13.) IM rendelet 15. § (1)-(2) bekezdései szerint történik.

32. § Az Ügyrendi Bizottság feladatköre:

a) Véleményezi a Képviselő-testület döntése alapján megjelölt előterjesztéseket.

b) Figyelemmel kíséri az önkormányzati rendelet végrehajtását.

c) Lebonyolítja a Képviselő-testület ülésein a titkos szavazásokat.

d) Eljár az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeinek kivizsgálásában és előterjeszti annak eredményét a Képviselő-testület következő ülésére.

e) Nyilvántartja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatát, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról. Szükség esetén elvégzi a vagyonnyilatkozathoz kapcsolódó ellenőrzési feladatokat.

Ideiglenes bizottság

33. § (1) A Képviselő-testület egyes feladatok eredményes elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság meghatározott ideig, vagy a meghatározott feltétel bekövetkeztéig működik.

(3) Az ideiglenes bizottság feladatait a Képviselő-testület határozza meg.

A polgármester

34. § (1) A polgármester megbízatását főállásban, a Mötv. által meghatározott kereteken belül látja el feladatait és gyakorolja önkormányzati és hatósági hatásköreit.

(2) A polgármester a Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület határozat-képtelensége vagy a határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat a Mötv. 42. §-ba nem tartozó minden ügyben, ha azt törvény nem tiltja.

(3) A polgármester a Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat a Mötv. 42. §-ába nem tartozó halaszthatatlan önkormányzati ügyekben, ha azt törvény nem tiltja.

Alpolgármester

35. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére a képviselők közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) A polgármester helyettesítése esetén az alpolgármestert mindazon jogok és hatáskörök megilletik, mint a polgármestert.

(3) Az alpolgármester a polgármester megbízása alapján helyettesíti, valamint látja el a feladatait.

Képviselő-testület Hivatala

36. § (1)8 A Képviselő-testület Közös Hivatalt hoz létre Kenézlő, Györgytarló, Makkoshotyka, Viss és Zalkod önkormányzatok Képviselő-testületeivel, melynek neve: Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 3955 Kenézlő, Aradi út 49.

(2)9

(3) A jegyző kinevezése az Mötv. alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(4) A jegyző vezeti a Közös Hivatalt és ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.

A jegyző

37. § (1) A Közös Hivatal vezetője a jegyző.

(2) A jegyző feladatai különösen:

a) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

b) vezeti a Közös Hivatalt, megszervezi annak munkáját,

c) előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

d) gondoskodik a bizottságok szervezési és ügyviteli feladatainak ellátásáról,

e) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről,

f) napi munkakapcsolatot tart a polgármesterrel,

g) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a hivatal munkájáról és az ügyintézésről.

(3)10 A közös önkormányzati hivatalt a jegyzője vezeti, akadályoztatása esetén a Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei - legfeljebb 6 hónap időtartamra - a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös önkormányzati hivatali köztisztviselőt bízzák meg a jegyzői feladatok ellátásával. Amennyiben nincs a képesítési feltételeknek megfelelő végzettségű köztisztviselő, akkor a jegyző hat hónapon belüli tartós akadályoztatása esetén, a kormányhivatal vezetőjét kell kérni, hogy ideiglenes hatállyal más jegyzőt nevezzen ki.

A Roma Nemzetiségi Önkormányzat

38. § (1) A Képviselő-testület a helyi roma nemzetiségi önkormányzatok (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) részére, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 80. §-ában meghatározottak szerint biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, szakmai segítséget nyújt, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív végrehajtási feladatok ellátásáról az együttműködési megállapodásban szabályozott módon

(2) Helyiséghasználat biztosítása: A képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat részére Viss önkormányzat épületében külön - az önkormányzat feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt - helyiséget biztosít a helyi nemzetiségi önkormányzat részére havonta igény szerint, de legalább 32 órában, melynek a rezsi és fenntartási költségét az önkormányzat viseli.

(3) Ha jogszabály a Nemzetiségi Önkormányzat részére valamely döntés meghozatalánál a közneveléssel kapcsolatos és a nemzetiségi kulturális önigazgatással kapcsolatos ügyben véleményezési, vagy egyetértési jogot biztosít, a döntést a Képviselő-testület csak a Nemzetiségi Önkormányzat nyilatkozatának kikérését követően hozza meg.

(4) Az Njtv. által meghatározott nemzetiségi jogok, különösen a kollektív nyelvhasználat, oktatás, nevelés, hagyományápolás és kultúra, a helyi sajtó, az esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás és a szociális ellátás kérdéskörében a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő határozatot a Képviselő-testület csak az e lakosságot képviselő Nemzetiségi Önkormányzat egyetértésével alkotja meg.

(5) A (3) és (4) bekezdés szerinti döntés meghozatalának szándékáról írásban kell értesíteni a Nemzetiségi Önkormányzatot, vagy a területi nemzetiségi önkormányzatot.

Az önkormányzat gazdálkodása, belső ellenőrzése

39. § (1) Az önkormányzat saját vagyonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik. A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.

(3) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(4) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása a Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulással kötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerint történik.

Az önkormányzat gazdasági alapjai

40. § (1) A Képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és évenként költségvetéséről rendeletet alkot.

(2) A gazdasági programot a Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül fogadja el, ha az egy választási ciklus idejére szól.

(3) Ha a meglévő gazdasági program az előző cikluson túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül köteles megvizsgálni és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni, vagy módosítani.

Az önkormányzat társulásai

41. § Az önkormányzat az alábbi társulásoknak tagja:

a) Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulás

b)11 Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás.

Záró rendelkezés

42. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Viss Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018. (V. 30.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat államháztartási szakágazati besorolása valamint szakmai alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti megjelölése

I. Az önkormányzat államháztartási szakágazati besorolása: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

II. Az önkormányzat szakmai alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti megjelölése:

Kormányzati funkciók

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

04114012

Területfejlesztés igazgatása13

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

04431014

Építésügy igazgatása

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület- kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság – egészségügyi gondozás

081045

Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

082094

Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

15

16

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

10705117

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

10705518

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

2. melléklet a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat önként vállalt feladatai

Római Katolikus Egyház támogatása

Görög Katolikus Egyház támogatása

Református Egyház támogatása

Vissi Polgárőr Egyesület19

Arany János Tehetséggondozó Programban tanuló hátrányos helyzetű tanulók támogatása

Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerben lévő tanulók támogatása

3. melléklet a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez20

A Képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök

1. Polgármesterre átruházott hatáskörök

1.1. Az 1988. évi I. törvény 33. § (1) bekezdés bb) pontja és a 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott közútkezelői hozzájárulás kiadása,

1.2. A 4/2021. (IV. 6.) önkormányzati rendeletben meghatározott települési támogatások megállapítása.

1.3. A településképi védelemről szóló 11/2017. (XII. 29.) önkormányzati rendeletben meghatározott hatásköröket a polgármester gyakorolja.

2. A jegyzőre átruházott hatáskörök

A közterületi nevek megállapításáról, a házszámozás, valamint a névtáblák és a házszámtáblák elhelyezésének rendjéről szóló 1/2015. (II. 13.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdése alapján új épület esetében házszámozás elvégzése.

3. Viss Község Önkormányzatának társulásaira átruházott hatáskörök:

3.1. A Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

a)21 a társulás gondoskodik az egészségügyi alapellátás együttes szervezésén belül a fogorvosi ügyelet megszervezéséről és fenntartásáról.

b) a társult önkormányzatoknál és az önkormányzatok szervezeteinél a Társulás gondoskodik a belső ellenőrzés megszervezéséről, és fenntartásáról.

3.2.22 Az Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök: Ellátja az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontjában meghatározott hulladékgazdálkodással kapcsolatos közfeladatot

1. függelék a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez23

1

Az 1. § (2) bekezdés d) pontja a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

Az 1. § (2) bekezdés e) pontja a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

Az 1. § (2) bekezdés f) pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

4

Az 1. § (3) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 2. § (2) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 28. § (4) bekezdését a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

7

A 30. § (3) bekezdését a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 27.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

8

A 36. § (1) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

9

A 36. § (2) bekezdését a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 27.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

10

A 37. § (3) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

11

A 41. § b) pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte. A 41. § b) pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

12

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 041140. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdése iktatta be.

13

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 041140. sor 2. mezője a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XII. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

14

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 044310. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdése iktatta be.

15

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 29. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

16

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 30. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

17

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 107051. sora a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

18

Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 107055. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

19

A 2. mellékletben foglalt táblázat „Vissi Polgárőr Egyesület” sora a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

20

A 3. melléklet a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 3. melléklet 3.1. pont a) alpontja a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

22

A 3. melléklet 3.2. pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte. A 3. melléklet 3.2. pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.

23

Az 1. függeléket a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.