Viss Község Önkormányzata Képviselő testületének 3/2020 (II.14.) önkormányzati rendelete
Viss Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 12. 04Viss Község Önkormányzata Képviselő testületének 3/2020 (II.14.) önkormányzati rendelete
Viss Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Viss Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
Az önkormányzat elnevezése, székhelye, működési területe
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Viss Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat). Székhelye: 3956 Viss, Kolozsvári út 28.
(2) Az önkormányzat azonosító adatai:
a) törzsszám: 545716
b) adószám: 15545710 – 2 – 05
c) KSH statisztikai számjel:15545710-8411-321-05
d)1 Költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla: 50463684-10012129-00000000
e)2 Állami hozzájárulás pénzforgalmi számla: 50463684-10012136-00000000
f)3 Közfoglalkoztatási programokhoz nyújtott költségvetési támogatás alszámla: 50463684-10012277-00000000.
(3)4 Az önkormányzat e-mail címe: vissonkoffice@gmail.com.
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: a www.viss.hu
(5) Az önkormányzat működési területe: Viss község közigazgatási területe.
2. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Viss Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)
(2)5 A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.
(3) Az önkormányzat szervei:
a) Viss Község Önkormányzat Képviselő-testülete,
b) a polgármester,
c) a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága,
d) a Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal,
e) a jegyző,
f) a társulások.
(4) A képviselő-testület hivatalának megnevezése és címe: Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal 3955 Kenézlő Aradi út 49. (továbbiakban: Közös Hivatal)
(5) Az önkormányzat és a polgármester, hivatalos kör alakú bélyegzőjén középen a Magyarország címere van, a körívén pedig az alábbi felirat olvasható: „KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT * Viss*”
3. § Önkormányzat jelképei: „Viss község címere álló, csücskös talpú tárcsapajzs, vörös mezejében zöld pajzsláb. A vörös mezőben a pajzsláb vonalára állított, ívesen kiszélesedő szárú, domború végű, ezüst latin kereszt. A címerpajzsot két oldalról 1-1, arany bogyótermésű zöld babérág övezi. Az ágakat a pajzs alatt hármas tagolású fecskefarok-végződésű, íves aranyszalag fogja össze. A szalagon feketével a nagybetűs településnév: VISS.”
4. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek kormányzati funkció szerinti besorolását e rendelet 1. és 2. melléklete tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladat- és hatásköröket a Mötv. 42. §-ában foglaltak határozzák meg.
(3) A képviselő-testület a szerveire átruházott hatásköröket e rendelet 3. melléklete tartalmazza.
A Képviselő-testület ülései
5. § (1) A Képviselő-testület alakuló és rendes ülést tart, valamint rendkívüli ülést tarthat.
(2) A Képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén a testület ülésének összehívására és vezetésére az alpolgármester jogosult.
(3) A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére a korelnök jogosult.
Alakuló ülés
6. § (1) Az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül kell összehívni, az összehívásról a polgármester gondoskodik.
(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
a) a Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választások eredményéről,
b) a képviselők eskü(fogadalom) tétele,
c) a polgármester eskü(fogadalom) tétele,
d) a polgármester tiszteletdíjának megállapítása,
e) az alpolgármester megválasztása, eskü(fogadalom) tétele, tiszteletdíjának megállapítása,
f) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata.
Rendes ülés
7. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 7 alkalommal – csütörtöki napon 11 órától - tart ülést.
(2) A polgármesternek össze kell hívni a Képviselő-testület ülését a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.
Rendkívüli ülés
8. § (1) A polgármester a Képviselő-testületet rendkívüli ülés tartására is összehívhatja a 9. § (3) bekezdésében meghatározott formában.
(2) A Képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni a Mötv-ben meghatározottakon túl:
a) a helyi népszavazásra irányuló érvényes kezdeményezés esetén,
b) a jegyző indítványára,
c) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó olyan halaszthatatlan ügyben, amelynek tárgyalását jogszabály teszi kötelezővé, vagy amelyben a késedelem jelentős kárral, vagy hátránnyal járna (pályázati, költségvetést érintő ügyek, személyi ügyek, stb.).
(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a javasolt napirendi pontok, azok előterjesztői megjelölésével a polgármesternél kell előterjeszteni.
Az ülés összehívása
9. § (1) Az ülés összehívása írásbeli meghívóval történik és az abban szereplő napirendi javaslatok előterjesztéseit úgy kell kiküldeni, hogy azt a meghívottak az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.
(2) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a napirendet és az előterjesztők nevét. A meghívó mellékletét képezik az írásos előterjesztések és a határozati javaslatok.
(3) A sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtti napon vagy az ülés előtt 4 órával is küldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, írásbeliségtől is el lehet tekinteni, a sürgősség okát azonban közölni kell.
10. § (1) A Képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
a) A Képviselő-testület tagjait – mind a zárt, mind a nyilvános - ülés előterjesztéseinek megküldésével,
b) a jegyzőt,
c) nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d) a napirendi pontok előterjesztőit,
e) akiket a polgármester és a Képviselő-testület indokoltnak tart.
(2) A meghívottak közül állandó tanácskozási jog illeti meg:
a) a jegyzőt,
b) nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(3) Az egyes napirendi pontokhoz meghívottak részére írásos előterjesztést csak azon napirendi ponthoz kell megküldeni, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.
(4) A Képviselő-testület zárt üléseire szóló írásos előterjesztéseket kizárólag azok részére lehet megküldeni, akik a zárt ülésen részt vehetnek.
11. § (1) A Képviselő-testület üléseinek nyilvánosságára és zárt üléseire a Mötv. előírásai az irányadók.
(2) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, napirendjéről a nyilvánosságot a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és elektronikus formában az önkormányzat honlapján kell értesíteni az ülést megelőző 3 nappal.
(3) A Képviselő-testület bármely képviselő és a jegyző indítványára zárt ülést rendelhet el, vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.
(4) A zárt ülésen az Mötv.-ben meghatározott személyek vesznek részt.
A Képviselő-testületi ülés határozatképessége
12. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.
(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a Képviselő-testületet 5 napon belül újból össze kell hívni.
(3) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.
A Képviselő-testület ülésének vezetése
13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.
(3) Az ülés vezetése során a polgármester megállapítja a határozatképességet és előterjeszti az ülés napirendjét.
(4) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
Napirendi pont tárgyalásának elnapolása
14. § A polgármester, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.
15. § (1) A polgármester – a napirendek sorrendjében – minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
(2) A vita során az ülésen először az előterjesztő tehet szóban kiegészítést az anyaghoz, majd a képviselők tehetnek fel kérdéseket és a tanácskozási joggal résztvevők.
(3) A kiegészítés és a kérdések megválaszolása után van lehetőség a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak felszólalására.
(4) A felszólalás időtartamát a polgármester megszabhatja, illetve ismételt felszólalás esetén az idő túllépésénél megvonhatja a szót a felszólalótól.
(5) A vita lezárására és a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot, és e javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(6) Az ülésen megjelent egyéb érdeklődők a napirendhez kapcsolódóan a Képviselő-testület külön döntése alapján kaphatnak szót.
(7) A napirend tárgyalása során és a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat, vagy indítvány tekintetében törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
Tanácskozás rendjének fenntartása
16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
(2) A rend fenntartása kapcsán figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
(3) Ismételt figyelmeztetést követően a szót megvonhatja.
(4) A polgármester rendreutasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testületi ülésen méltatlan magatartást tanúsít.
(5) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok rendzavarása esetén a polgármester rendre utasíthat. Ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet az ülésterem elhagyására is kötelezheti, a képviselő kivételével.
(6) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
Előterjesztések
17. § (1) A testületi ülésre az előterjesztés írásban, vagy szóban kerül benyújtásra.
(2) Előterjesztésnek minősül a rendelet és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(3) Írásban kell benyújtani a rendelet-tervezeteket, az intézmények beszámolóit, az önkormányzat vagyonát érintő előterjesztéseket és a határozati javaslatokat.
Vita bezárása
18. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja.
(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A Képviselő-testület e kérdésben vita nélkül határoz.
Szavazás
19. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) A polgármester a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.
(3) A határozati-javaslatokat pozitív kérdésként kell feltenni.
(4) Azt a határozati javaslatot, amely nem kapja meg a szükséges többséget, elvetettnek kell tekinteni. A Képviselő-testület minősített többséggel dönt arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni.
(5) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több, mint a felének – 3 képviselőnek – igenlő szavazata szükséges.
(6) Először a módosító indítványokat, a kiegészítő javaslatokat kell szavazásra bocsátani, végül a módosító indítványokkal, kiegészítésekkel korrigált határozati-javaslatot, vagy rendelet-tervezetet kell megszavaztatni.
(7) A szavazás nyílt, vagy a Mötv. előírásai alapján kötelezően, illetve a meghatározott ügyekben a Képviselő-testület döntése alapján titkos lehet. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.
(8) A nyílt szavazás kézfeltartással történik.
(9) Szavazati jog gyakorlásának az minősül, ha a jelenlévő képviselő „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaz, illetve „tartózkodik”
(10) A képviselő-testület alakszerű határozat nélkül dönt:
a) a feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
b) informális jelentés tudomásul vételéről,
c) interpellációra adott válasz elfogadásáról.
(11) A szavazatok összeszámolásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, a polgármester köteles a szavazást megismételtetni.
(12) Amennyiben a képviselő a Mötv. 49. §-a szerinti személyes érintettségét nem jelenti be, és a Képviselő-testület így nem határoz a döntésből való kizárásáról és ezt a testületi ülést követő 60 napon belül bárki írásban jelzi, akkor:
a) a döntés hatályban marad, ha azt legalább 4 képviselő megszavazta,
b) a döntést ismételten a testület elé kell terjeszteni megerősítésre, vagy elvetésre, ha az 4 szavazatnál kevesebbel lett elfogadva.
A név szerinti szavazás
20. § (1) Nyílt szavazás esetén bármely képviselő a szavazás megkezdése előtt benyújtott javaslatára név szerinti szavazást kezdeményezhet. E kérdésben a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők „igen”, „nem” nyilatkozattal szavaznak.
(3) A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazáshoz igénybe vett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A Képviselő-testület szükség szerint dönt a titkos szavazás, vagy név szerinti szavazás elrendeléséről.
A titkos szavazás
21. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.
(2) Bármely képviselő indítványára hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.
(3) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja.
(4) Érvényesen szavazni csak a szavazólapon szereplő jelölt(ek)re, vagy döntési változatokra lehet. A szavazáshoz tollat kell használni.
(5) Igen szavazatnak a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának a meghagyása, ellenszavazatnak pedig a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának az áthúzása számít.
(6) Érvénytelen a szavazat:
a) ha nem hivatalos – bélyegzőlenyomat nélküli – szavazólapon adták le,
b) ha ceruzával töltötték ki a szavazólapot,
c) ha nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy a képviselő kire, vagy milyen döntésre szavazott, vagy
d) ha a szavazó képviselő a megválaszthatónál több jelölt nevét, vagy több döntési változatot jelöl meg a szavazólapon.
(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a bizottság tagjai és a jegyző ír alá.
Minősített többség
22. § Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:
a) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal;
b) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez;
c) véleménynyilvánításhoz olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;
d) az éves költségvetés 1%-át meghaladó forgalmi értékű tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;
e) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;
f) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához;
g) a 21. § (2) bekezdése szerinti titkos szavazás elrendeléséhez azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést tarthat vagy köteles tartani;
h) a 19. § (11) bekezdés szerinti új szavazás elrendeléséhez;
Kérdés, interpelláció
23. § (1) A képviselő az ülésen kérdést, vagy interpellációt intézhet a polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottsági elnökhöz és a jegyzőhöz.
(2) A kérdésre és az interpellációra a testületi ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(3) Amennyiben a választ a kérdező, vagy interpelláló képviselő nem fogadja el, úgy a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül határoz.
(4) Amennyiben a testület sem fogadja el a kérdésre, vagy interpellációra adott választ, annak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottságra bízza, amely a vizsgálat eredményéről a Képviselő-testület következő ülésén köteles számot adni.
Lakossági fórumok, közmeghallgatás
24. § (1) A polgármester vagy a Képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, és a jelentősebb döntések előkészítésére az állampolgárok és társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
(2) a lakossági fórum időpontját és tárgyát legalább 15 nappal korábban a helyben szokásos módon és a www.viss.hu honlapon közzé kell tenni.
(1) A Képviselő-testület évente előre meghirdetett közmeghallgatást tart, mely időpontjára a polgármester tesz javaslatot.
(2) Közmeghallgatást kell tartani akkor is, ha azt a helyi önkormányzati képviselők többsége indítványozza.
(3) A közmeghallgatás időpontjáról annak megtartása előtt legalább 10 nappal, hirdetmény útján a lakosságot értesíteni kell.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell. Ha ez nem lehetséges, akkor 15 napon belül írásban választ kell adni.
Önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai
25. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a Képviselő-testület tagjai,
b) a Képviselő-testület bizottsága,
c) a jegyző
d) a nemzetiségi önkormányzat vezetője.
(2) A rendeletek alkotására és megjelölésére a 2010. évi CXXX. törvény és a 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(3) Az önkormányzati rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon záradékként fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.
(4) Az SZMSZ szempontjából egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmény: a Képviselő-testület határozatai, tájékoztatói, nyilvános üléseinek előterjesztései, valamint ezen ülések jegyzőkönyvei.
(5) Az önkormányzati rendeleteket, előterjesztéseket és jegyzőkönyveket a www.viss.hu honlapon is közzé kell tenni.
Jegyzőkönyv
26. § (1) A Képviselő-testület üléseiről jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a napirendi pontok előterjesztőinek nevét,
c) az írásos előterjesztéshez fűzött szóbeli kiegészítés rövid tartalmát,
d) a felszólalók nevét és a felszólalások lényegét,
e) a szavazás számszerűsített eredményét,
f) a szavazás során „nem”-mel szavazó nevét, ha ezt az így szavazó kéri,
g) bármely képviselő kérésére hozzászólása szó szerinti rögzítését,
h) a határozatok szó szerinti szövegét,
i) a rendeletalkotás esetén a rendelet teljes szövegét,
j) a kérdéseket, interpellációkat és az azokra adott válasz lényegét,
k) az ülésen történő fontosabb eseményeket.
(2) A jegyzőkönyv mellékletét képező anyagok:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) az írásos előterjesztések, indítványok, kérdések, interpellációk, rendelettervezetek, határozati-javaslatok egy-egy példánya,
d) név szerinti szavazásról készült névsor,
e) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,
f) esküokmány.
(3) A képviselők, vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik az általuk közöltekkel.
(4) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvek – zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével – a hivatalban a jegyzőnél megtekinthetők, elektronikus példányát az önkormányzat honlapján kell közzétenni.
A képviselők
27. § (1) A képviselők jogállására a Mötv. előírásai az irányadóak.
(2) A települési képviselő a Büntető Törvénykönyv alkalmazásában hivatalos személynek minősül.
A képviselő jogai és kötelezettségei, a képviselő díjazása
28. § (1) Minden önkormányzati képviselő jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A képviselő:
a) köteles tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában,
b) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
c) köteles felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében,
d) köteles bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalnál,
e) köteles a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,
f) köteles a rendszeres kapcsolat tartására a választókkal a lakosság különböző társadalmi és önszerveződő közösségeivel,
g) köteles írásban, vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésén, vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni.
(3) A képviselők tiszteletdíjban részesülnek, melynek mértékét önkormányzati rendelet szabályozza.
(4)6 Az önkormányzati képviselő egy havi tiszteletdíj megvonásban részesül, amennyiben három egymást követő testületi ülésen nem jelenik meg.
Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség,
29. § (1) A képviselői vagyonnyilatkozatot a Képviselő-testület Ügyrendi Bizottsága tartja nyilván, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról az erre vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint.
(2) Az Ügyrendi Bizottság nyilvántartja és ellenőrzi a Mötv. 39. §-ában foglaltak alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek vagyonnyilatkozatát.
A Képviselő-testület bizottsága
30. § (1) A Képviselő-testület egy állandó bizottságot, az Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő.
(2) A Képviselő-testület egyes feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat is alakíthat.
(3)7
A bizottságok működése
31. § (1) A bizottságok szükség szerint üléseznek, de elsősorban a Képviselő-testület ülésének hetében tartják.
(2) Az ülés összehívásáról, vezetéséről a bizottság elnöke gondoskodik, akadályoztatása esetén a bizottság elnökhelyettese. A bizottságok technikai feladatainak ellátását a Közös Hivatal biztosítja.
(3) Az ülések meghívóját és az előterjesztéseket a bizottság elnöke a bizottsági ülés napját megelőzően legkésőbb 3 nappal eljuttatja a bizottsági tagok és meghívottak részére.
(4) A bizottságok ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a polgármestert,
b) alpolgármestert,
c) jegyzőt,
d) akinek részvétele a tárgyalt napirend tárgyalásához szükséges.
(5) A bizottság ülésein a Képviselő-testület tagjai tanácskozási joggal részt vehetnek.
(6) A bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(7) A jegyzőkönyv az Mötv.-ben meghatározottakat tartalmazza.
(8) A bizottság hatáskörébe tartozó ügyekben határozatot hoz, melynek jelölése a 5/2019. (III.13.) IM rendelet 15. § (1)-(2) bekezdései szerint történik.
32. § Az Ügyrendi Bizottság feladatköre:
a) Véleményezi a Képviselő-testület döntése alapján megjelölt előterjesztéseket.
b) Figyelemmel kíséri az önkormányzati rendelet végrehajtását.
c) Lebonyolítja a Képviselő-testület ülésein a titkos szavazásokat.
d) Eljár az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeinek kivizsgálásában és előterjeszti annak eredményét a Képviselő-testület következő ülésére.
e) Nyilvántartja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatát, gondoskodik annak megőrzéséről, kezeléséről és visszaadásáról. Szükség esetén elvégzi a vagyonnyilatkozathoz kapcsolódó ellenőrzési feladatokat.
Ideiglenes bizottság
33. § (1) A Képviselő-testület egyes feladatok eredményes elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság meghatározott ideig, vagy a meghatározott feltétel bekövetkeztéig működik.
(3) Az ideiglenes bizottság feladatait a Képviselő-testület határozza meg.
A polgármester
34. § (1) A polgármester megbízatását főállásban, a Mötv. által meghatározott kereteken belül látja el feladatait és gyakorolja önkormányzati és hatósági hatásköreit.
(2) A polgármester a Mötv. 68. § (2) bekezdése alapján a Képviselő-testület határozat-képtelensége vagy a határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat a Mötv. 42. §-ba nem tartozó minden ügyben, ha azt törvény nem tiltja.
(3) A polgármester a Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat a Mötv. 42. §-ába nem tartozó halaszthatatlan önkormányzati ügyekben, ha azt törvény nem tiltja.
Alpolgármester
35. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére a képviselők közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A polgármester helyettesítése esetén az alpolgármestert mindazon jogok és hatáskörök megilletik, mint a polgármestert.
(3) Az alpolgármester a polgármester megbízása alapján helyettesíti, valamint látja el a feladatait.
Képviselő-testület Hivatala
36. § (1)8 A Képviselő-testület Közös Hivatalt hoz létre Kenézlő, Györgytarló, Makkoshotyka, Viss és Zalkod önkormányzatok Képviselő-testületeivel, melynek neve: Kenézlői Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 3955 Kenézlő, Aradi út 49.
(2)9
(3) A jegyző kinevezése az Mötv. alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.
(4) A jegyző vezeti a Közös Hivatalt és ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
A jegyző
37. § (1) A Közös Hivatal vezetője a jegyző.
(2) A jegyző feladatai különösen:
a) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,
b) vezeti a Közös Hivatalt, megszervezi annak munkáját,
c) előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
d) gondoskodik a bizottságok szervezési és ügyviteli feladatainak ellátásáról,
e) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről,
f) napi munkakapcsolatot tart a polgármesterrel,
g) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a hivatal munkájáról és az ügyintézésről.
(3)10 A közös önkormányzati hivatalt a jegyzője vezeti, akadályoztatása esetén a Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei - legfeljebb 6 hónap időtartamra - a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös önkormányzati hivatali köztisztviselőt bízzák meg a jegyzői feladatok ellátásával. Amennyiben nincs a képesítési feltételeknek megfelelő végzettségű köztisztviselő, akkor a jegyző hat hónapon belüli tartós akadályoztatása esetén, a kormányhivatal vezetőjét kell kérni, hogy ideiglenes hatállyal más jegyzőt nevezzen ki.
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat
38. § (1) A Képviselő-testület a helyi roma nemzetiségi önkormányzatok (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) részére, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) 80. §-ában meghatározottak szerint biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, szakmai segítséget nyújt, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív végrehajtási feladatok ellátásáról az együttműködési megállapodásban szabályozott módon
(2) Helyiséghasználat biztosítása: A képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat részére Viss önkormányzat épületében külön - az önkormányzat feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt - helyiséget biztosít a helyi nemzetiségi önkormányzat részére havonta igény szerint, de legalább 32 órában, melynek a rezsi és fenntartási költségét az önkormányzat viseli.
(3) Ha jogszabály a Nemzetiségi Önkormányzat részére valamely döntés meghozatalánál a közneveléssel kapcsolatos és a nemzetiségi kulturális önigazgatással kapcsolatos ügyben véleményezési, vagy egyetértési jogot biztosít, a döntést a Képviselő-testület csak a Nemzetiségi Önkormányzat nyilatkozatának kikérését követően hozza meg.
(4) Az Njtv. által meghatározott nemzetiségi jogok, különösen a kollektív nyelvhasználat, oktatás, nevelés, hagyományápolás és kultúra, a helyi sajtó, az esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás és a szociális ellátás kérdéskörében a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő határozatot a Képviselő-testület csak az e lakosságot képviselő Nemzetiségi Önkormányzat egyetértésével alkotja meg.
(5) A (3) és (4) bekezdés szerinti döntés meghozatalának szándékáról írásban kell értesíteni a Nemzetiségi Önkormányzatot, vagy a területi nemzetiségi önkormányzatot.
Az önkormányzat gazdálkodása, belső ellenőrzése
39. § (1) Az önkormányzat saját vagyonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik. A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.
(3) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
(4) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása a Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulással kötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerint történik.
Az önkormányzat gazdasági alapjai
40. § (1) A Képviselő-testület meghatározza gazdasági programját és évenként költségvetéséről rendeletet alkot.
(2) A gazdasági programot a Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül fogadja el, ha az egy választási ciklus idejére szól.
(3) Ha a meglévő gazdasági program az előző cikluson túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott Képviselő-testület az alakuló ülést követő 6 hónapon belül köteles megvizsgálni és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni, vagy módosítani.
Az önkormányzat társulásai
41. § Az önkormányzat az alábbi társulásoknak tagja:
a) Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulás
b)11 Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás.
Záró rendelkezés
42. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Viss Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018. (V. 30.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
I. Az önkormányzat államháztartási szakágazati besorolása: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
II. Az önkormányzat szakmai alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti megjelölése:
|
Kormányzati funkciók |
Megnevezés |
|---|---|
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
013320 |
Köztemető-fenntartás és működtetés |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
04114012 |
Területfejlesztés igazgatása13 |
|
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
|
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
|
042130 |
Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások |
|
04431014 |
Építésügy igazgatása |
|
045120 |
Út, autópálya építése |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
|
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
064010 |
Közvilágítás |
|
066010 |
Zöldterület- kezelés |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
|
074032 |
Ifjúság – egészségügyi gondozás |
|
081045 |
Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
|
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
|
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|
082091 |
Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
082093 |
Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek |
|
082094 |
Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
|
091110 |
Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai |
|
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
|
15 |
|
|
16 |
|
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
|
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
|
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|
10705117 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
|
107052 |
Házi segítségnyújtás |
|
10705518 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
2. melléklet a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez
|
Római Katolikus Egyház támogatása |
|
Görög Katolikus Egyház támogatása |
|
Református Egyház támogatása |
|
Vissi Polgárőr Egyesület19 |
|
Arany János Tehetséggondozó Programban tanuló hátrányos helyzetű tanulók támogatása |
|
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerben lévő tanulók támogatása |
3. melléklet a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez20
1. Polgármesterre átruházott hatáskörök
1.1. Az 1988. évi I. törvény 33. § (1) bekezdés bb) pontja és a 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott közútkezelői hozzájárulás kiadása,
1.2. A 4/2021. (IV. 6.) önkormányzati rendeletben meghatározott települési támogatások megállapítása.
1.3. A településképi védelemről szóló 11/2017. (XII. 29.) önkormányzati rendeletben meghatározott hatásköröket a polgármester gyakorolja.
2. A jegyzőre átruházott hatáskörök
3. Viss Község Önkormányzatának társulásaira átruházott hatáskörök:
3.1. A Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:
a)21 a társulás gondoskodik az egészségügyi alapellátás együttes szervezésén belül a fogorvosi ügyelet megszervezéséről és fenntartásáról.
b) a társult önkormányzatoknál és az önkormányzatok szervezeteinél a Társulás gondoskodik a belső ellenőrzés megszervezéséről, és fenntartásáról.
3.2.22 Az Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök: Ellátja az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontjában meghatározott hulladékgazdálkodással kapcsolatos közfeladatot
1. függelék a 3/2020. (II. 14.) önkormányzati rendelethez23
Az 1. § (2) bekezdés d) pontja a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdés e) pontja a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 1. § (2) bekezdés f) pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 1. § (3) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. § (2) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § (4) bekezdését a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (VIII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 30. § (3) bekezdését a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 27.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 36. § (1) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 36. § (2) bekezdését a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 27.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 37. § (3) bekezdése a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 41. § b) pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte. A 41. § b) pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 041140. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdése iktatta be.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 041140. sor 2. mezője a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (XII. 3.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 044310. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdése iktatta be.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 29. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 30. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 107051. sora a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet II. pontjában foglalt táblázat 107055. sorát a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A 2. mellékletben foglalt táblázat „Vissi Polgárőr Egyesület” sora a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet 3.1. pont a) alpontja a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. melléklet 3.2. pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 22.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte. A 3. melléklet 3.2. pontját a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.
Az 1. függeléket a Viss Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (IV. 19.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.