Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének 3/2020.(III.12.) önkormányzati rendelete
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 03. 13- 2021. 07. 31Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének 3/2020.(III.12.) önkormányzati rendelete
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Alsódobsza Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Alsódobsza Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 3717 Alsódobsza, Rákóczi út 44.
(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése: Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete
(4) A képviselő-testület hivatala Megyaszói Közös Önkormányzati Hivatal
Székhelye: 3718 Megyaszó, Alkotmány út 2.
Alsódobszai Kirendeltsége: 3717 Alsódobsza, Rákóczi út 44.
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülései
2. § (1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülésezik.
(3) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
(4) A munkaterv tartalmazza:
- a) az ülések várható időpontját.
- b) az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját.
- c) közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
3. § A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
4. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
- a) az ülés helyét,
- b) az ülés időpontját,
- c) a tervezett napirendeket,
- d) a napirendek előadóit,
- e) a Képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázására vagy email-ben történő elküldésére nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- a) képviselőknek,
- b) jegyzőnek,
- c) nem állandó meghívottaknak:
- ca) előterjesztőknek,
- cb) akiket az ülés összehívója megjelöl,
- cc) intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor,
- cd) szakértőnek.
5. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet, a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal.
(2) A polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
(3) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
6. § A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a) a jegyzőt,
- b) előterjesztőt,
- c) szakértőt.
7. § A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, valamint a közösségi hirdetőtáblákra.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
8. § (1) A polgármester feladata:
- a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
- b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,
- c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
- d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
- e) tárgyalt napirendként:
ea) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
eb) vita összefoglalása,
ec) indítványok szavazásra való feltevése,
ed) határozati javaslatok szavaztatása,
ee) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
ef) a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése.
f) a rend fenntartása,
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h) az ülés bezárása.
(2) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
b) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,
c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót,
d) amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést a polgármester az általa meghatározott időre felfüggeszti.
(3) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésüket vagy nemtetszésüket nem nyilváníthatják ki, az ülést nem zavarhatják. Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítása
9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 4 fő, polgármesterrel együtt 5 fő.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
10. § (1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
A Képviselő-testület döntései
11. § 1. Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
2. A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
3. A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
4. A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
5. A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
6. A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
7. Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) meghatározottakon túl:
- a) helyi népszavazás kiírásához,
- b) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz,
- c) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárásával kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyben való döntéshez,
- d) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához.
(8) Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut a képviselő személyes érintettsége, első alkalommal a polgármester felszólítja kötelezettsége jövőbeni teljesítésére, következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1000 Ft.
Önkormányzati rendelet
12. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:
- a) polgármester,
- b) képviselő,
- c) képviselő-testület bizottsága,
- d) jegyző.
(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(4) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
13. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által alkotott rendelet megjelölése: Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének …/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
Önkormányzati határozat
14. § (1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(2) Határozathozatal nélkül jegyzőkönyvben rögzítendő a beszámolók és szakmai beszámolók elfogadása.
(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
15. § (1) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik: Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének sorszám/évszám (hó, nap.) KT Határozata.
(2) A normatív határozatok kihirdetésének és közzétételének módja megegyezik a 12. § (3)–(4) bekezdésében foglaltakkal.
(3) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
A jegyzőkönyv
16. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet egy példányban kell készíteni, melyet 15 napon belül aláírásokkal, pecséttel ellátva a Nemzeti Jogszabálytár felületére fel kell tölteni, melyért a jegyző a felelős.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a) a meghívót,
- b) a jelenléti ívet,
- c) előterjesztéseket,
- d) illetve a képviselők kérése alapján a képviselői beadványokat, hozzászólásokat és írásban benyújtott képviselői hozzászólásokat.
(3) A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.
(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
(5) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(6) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
(7) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
A képviselők névsora
17. § A települési képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
A képviselők tiszteletdíja
18. § (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult.
(2) A települési képviselők tiszteletdíjáról önálló rendelet rendelkezik.
(3) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott.
(4) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek.
(5) Indokolt a távolmaradás:
- a) betegség miatt,
- b) munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,
- c) halaszthatatlan családi esemény miatt.
(6) A távolmaradás „igazolt” vagy „igazolatlan” tényét a jelenléti íven és a jegyzőkönyvben is rögzíteni kell.
(7) Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő- testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.
(8) Az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.
(9) A (7)–(8) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik.
(10) A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat.
(11) A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell:
- a) mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása,
- b) az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra.
A Képviselő- testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
19. § A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.
A bizottság működése
20. § (1) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze, a polgármester indítványozhatja a bizottsági ülés összehívását.
(2) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(3) A bizottság ülésén a jegyző tanácskozási joggal részt vesz.
(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:
- a) képviselők,
- b) bizottság által meghívott személyek.
(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(7) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Nemzeti Jogszabálytár felületére feltölteni.
(8) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Képviselő-testület hivatala látja el.
A Képviselő-testület állandó bizottsága
21. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottságot hoz létre. Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság tagjainak száma: 3 fő.
(2) A bizottsági tagok névsorát a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(3) Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság feladatai:
- a) a képviselő-testület tagjait terhelő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget nyilvántartja, ellenőrzi és az ezzel összefüggő kezdeményezéseket vizsgálja
- b) a képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést vizsgálja
- c) az önkormányzati intézmények dolgozóinak magatartásával kapcsolatban felmerülő etikai észrevételek kivizsgálása.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
22. § (1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
- a) meghatározott időre, vagy
- b) meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.
(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- a) dönt a bizottság elnevezéséről,
- b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- c) meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő- testülethez,
- d) meghatározza a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester, Alpolgármester, Jegyző
A polgármester
23. § A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
24. § (1) A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
- a) döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított,
- b) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,
- c) a képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
(2) Dönthet az 500.000 Ft-ot meg nem haladó kötelezettségvállalások, szerződések megkötésének érdekében.
Az alpolgármester
25. § (1) A képviselő-testület képviselő –testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
A jegyző
26. § (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén, ill. tartós akadályoztatása esetére a jegyzői feladatok ellátását - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásában szerepel és aki rendelkezik a jegyzői munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel.
(2) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint a jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A Képviselő-testület hivatala
27. § A hivatal a jegyző által elkészített Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.
Közmeghallgatás
28. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 7 nappal.
(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.
(4) Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni és azt aláírás után a jegyző 15 napon belül köteles feltölteni a Nemzeti Jogszabálytár felületére.
Társulás
29. § (1) Alsódobsza Község Önkormányzata az alábbi társulásoknak a tagja:
- a) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás (székhelye: Szerencs),
- b) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás (székhelye: Kazincbarcika)
(2) A Társulási Tanácsok ülésén az önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályoztatása esetén feladatát az alpolgármester látja el.
(3) A Képviselő-testület a 29. § (1) bekezdésben meghatározott Társulások társulási tanácsaira nem ruházott át hatásköröket.
Vagyongazdálkodás
30. § Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkcióit a rendelet 3. függeléke tartalmazza.
Záró rendelkezések
31. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2019 (X.25.) önkormányzati rendelete.
1. függelék
Települési képviselők névsora:
Bűdi Károly polgármester
Bérczes Endre alpolgármester
Bűdi Károly képviselő
Csáki Miklósné képviselő
Nagy Béla képviselő
2. függelék
Bizottsági tagok névsora:
Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság tagjai:
Elnök: Csáki Miklósné képviselő
Tag: Bűdi Károly képviselő
Tag: Nagy Béla képviselő
3. függelék
Alaptevékenységi besorolás:
841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
Kormányzati funkció:
Sorsz. | kor.funk. | megnevezés |
|---|---|---|
011130 | Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége | |
013320 | Köztemető-fenntartás és - működtetés | |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok | |
013390 | Egyéb kisegítő szolgáltatás | |
031030 | Közterület rendjének fenntartása | |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás | |
041232 | Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás | |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás | |
042220 | Erdőgazdálkodás | |
045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása | |
047410 | Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek | |
064010 | Közvilágítás | |
066010 | Zöldterület-kezelés | |
066020 | Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások | |
082042 | Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása | |
082044 | Könyvtári szolgáltatások | |
082091 | Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése | |
082092 | Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása | |
091140 | Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai | |
096015 | Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben | |
096025 | Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben | |
104031 | Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása | |
104035 | Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében | |
104037 | Intézményen kívüli gyermekétkeztetés | |
106020 | Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások | |
107051 | Szociális étkeztetés szociális konyhán | |
107055 | Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |