Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 38/2020.(X.30.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Hatályos: 2020. 11. 01- 2020. 10. 31

Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 26. §, az Szt. 92. § (1) bekezdésében, az Szt. 115. § (7) bekezdésében, az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontjában és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1a) bekezdésében, a Gyvt. 29. § (1)-(2) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. és 11a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. §


A szociális igazgatásról és egyes szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: R.) 2. § (1) bekezdés 1. pontjában az „és a ca) – cb) alpontjaiban” szövegrész helyébe a „és a ca) – cc) alpontjaiban” szöveg lép, valamint a „9. § cc) – cf) alpontjaiban” szövegrész helyébe a „9. § cd) – cj) alpontjaiban” szöveg lép.


2. §


R. 7. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

 „(2) Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, a lakhatási támogatást, a rendszeres gyógyszertámogatást, a tervezett létfenntartási támogatást, a betegápolási támogatást, a betegápolási plusz támogatást, a keresetpótló támogatást és a gyermeknevelési támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.”


3. §


R. 14. § (3) bekezdés b) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

b) aki egyedülélő, vagy nyugdíjas és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, vagy”


4. §


(1) R. 15. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Akut megbetegedésekből eredő gyógyszerszükséglethez, vagy oltóanyag megvásárlásához eseti gyógyszertámogatás nyújtható annak a személynek, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-át, vagy az e rendelet szerinti havi rendszerességgel nyújtott támogatások valamelyikében részesül, és az igazolt gyógyszer, - vagy oltóanyag költsége (továbbiakban együtt: gyógyszerköltség) eléri az 1 000 Ft-ot.”





(2) R. 15. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Az eseti gyógyszertámogatás megállapítható összege az igazolt eseti gyógyszerköltség, de ugyanazon személy részére tárgyévben legfeljebb 15 000 Ft, oltóanyag esetében a vakcina költsége, de ugyanazon személy részére tárgyévben legfeljebb 30 000 Ft.”


5. §


(1) R. 16. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) A vényköteles gyógyszerszükségletet és a gyógyszerköltséget a háziorvos igazolja. Az igazoláson külön meg kell jelölni a vényköteles és a nem vényköteles gyógyszereket. ”


(2) R. 16. § (2) bekezdésben a „társadalombiztosításba nem befogadott” szövegrész helyébe a „nem vényköteles” szöveg lép.

6. §


R. 17. § (3) bekezdésben a „200%-át” szövegrész helyébe a „250%-át” szöveg lép, valamint a „250%-át” szövegrész helyébe a „300%-át” szöveg lép.


7. §


(1) R. 18. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Betegápolási plusz támogatás állapítható meg annak a személynek,

a) aki az e rendelet szerinti betegápolási támogatásban részesül és az ápolt személy fokozott ápolást igényel, valamint

b) aki az Szt. 43. § szerinti ápolási díjban (továbbiakban: kiemelt összegű ápolási díj) részesül, azt okirattal igazolja, és megfelel a 17. § (3) bekezdésben foglaltaknak.”


(2) R. 18. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4) A betegápolási plusz támogatás havi összege: 25 000 Ft.”


(3) R. 18. § (5) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(5) A betegápolási plusz támogatás egy év időtartamra állapítható meg, de legfeljebb a betegápolási támogatásra való jogosultság vagy a kiemelt összegű ápolási díjra való jogosultság fennállásáig.”


8. §


(1) R. 19. § (1) bekezdésben a „300%-át” szövegrész helyébe a „350%-át” szöveg lép, valamint a „350%-át” szövegrész helyébe a „400%-át” szöveg lép.


(2) R. 19. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4) Létfenntartási támogatás mértéke összességében - ide nem értve a 21. § (3) és (4) bekezdéseiben és a 22. § (2) bekezdésben foglalt támogatásokat - egy naptári éven belül nem haladhatja meg

a) a 160 000 Ft-ot, amennyiben a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 300%-át, egyedülélő esetén a 350%-át;

b) a 130 000 Ft-ot, amennyiben a családban az egy főre jutó jövedelem meghaladja az a) pontban megjelölt értéket, de nem haladja meg az (1) bekezdés szerinti értéket.”



9. §


(1) R. 21. § (2) bekezdésben „az 50 ezer forintot” szövegrész helyébe „a 75 000 Ft-ot” szöveg lép.


(2) R. 21. § (3) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3) Szilárd tüzelőanyag vásárlásához nyújtott eseti létfenntartási támogatás összege egy naptári éven belül nem haladhatja meg az 50 000 Ft-ot, melyet a támogatásban részesülő nevére szóló számlával kell igazolni a támogatás folyósításától számított 30 napon belül.”


10. §


R. 22. § (3) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3) A (2) bekezdésben foglaltak szerint megállapítható létfenntartási támogatás tárgyévi összege családonként a 100 ezer forintot nem haladhatja meg.”



11. §


R. 24/A. § (1) bekezdés a) pontjában a „lakóhellyel” szövegrész helyébe a „lakcímmel” szöveg lép.


12. §


AR. 29. §-a  helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„ 29. § (1) Az önkormányzat a Rotavírus valamint a Meningococcus B baktérium okozta megbetegedések megelőzése céljából a térítésköteles védőoltások költségéhez támogatást nyújt azon családok számára, akik 2 év alatti gyermeket nevelnek, és a védőoltás beadását jövedelmi helyzetük miatt nem tudják vállalni.

(2) Rotavírus elleni oltóanyag térítésmentesen biztosítható azon gyermekek részére, akik családja a kérelem beadásakor az alábbi rendszeres ellátás valamelyikében részesül:

a) e rendelet szerinti gyermeknevelési támogatás,

b) Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény,

c) Szt. szerinti aktív korúak ellátása,

d) e rendelet szerinti keresetpótló támogatás,

e) e rendelet szerinti betegápolási támogatás.

(3) Meningococcus B elleni oltóanyag térítésmentesen biztosítható azon 2 év alatti gyermekek részére, akik a kérelem beadásakor a Gyvt. szerinti rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek. A térítésmentes védőoltási támogatás az alapimmunitáshoz szükséges valamennyi oltás tekintetében egy határozatban kerül megállapításra. Az emlékeztető oltások esetén ismételten kérelmet kell benyújtani.

(4) Az oltóanyagok beszerzéséről és kiadásáról a Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat Egészségügyi Szolgálata gondoskodik.

(5) A határozat kézhezvételét követő 60 napon belül orvosi igazolás benyújtása szükséges arról, hogy a támogatott gyermeke részesült a védőoltásban. Az igazolás benyújtásának elmulasztása esetén a támogatás jogosulatlanul igénybevett ellátásnak minősül. „





13. §


R. 31. § (2) bekezdésben a „családokat” szövegrész helyébe a „személyeket valamint velük együtt élő házastársukat” szöveg lép.


14. §


R. 33. § (2) bekezdés b) pontja kiegészül az alábbi bj) alponttal:

bj) Szenvedélybetegek nappali ellátása (Szt. 65/F §).”


15. §


(1) R. 4.3. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.

(2) R. 4.4/B. melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.

(3) R. 4.10. melléklete helyébe e rendelet 3. melléklete lép.


Átmeneti- és záró rendelkezések


16. §


(1) Ez a rendelet 2020. november 1-jén lép hatályba

(2) Hatályát veszti a R. 7. § (5) bekezdése 2020. november 1-jén.



17. §


A 2020. október 31-éig véglegesen megállapított betegápolási kiegészítő támogatásokat 2020. november 1-jétől e rendelet szerinti betegápolási plusz támogatásnak kell tekinteni, és az új rendelkezéseket kell tekintetükben alkalmazni.




Őrsi Gergely

Polgármester

dr. Szalai Tibor

Jegyző


ZÁRADÉK



A rendeletet a Képviselő-testület a 2020. október 29-i ülésén fogadta el, hatályba lépésének napja 2020. november 01.

Kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján az SZMSZ 37. § (9) bekezdésében foglaltaknak megfelelően megtörtént.


Budapest, 2020. október 30.



                                                                                                        dr. Szalai Tibor

                            jegyző


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat kiemelt feladatának tekinti a kerületben élő polgárok, valamint gyermeket nevelő családok segítését.

A helyi szociális pénzbeli és természetbeni juttatások rendszerét az Önkormányzat időről időre felülvizsgálja és a napi ügyintézés tapasztalatait alapul véve módosítja. Jelen módosítás is az előző évek tendenciáját követi, a támogatások összegének növelésével, illetve a támogatotti kör kiszélesítésével. Mindemellett részben az egyes eljárásbeli rendelkezéseinek szükségszerű pontosítása is indokolt. A rendelet megalkotásával egyidejűleg a szociális ellátások számára a költségvetési fedezetük biztosított.




RÉSZLETES INDOKOLÁS


1-2. §-hoz: A jövedelem fogalmának meghatározásában a korábbi rendeletmódosítás által kibővült támogatások átvezetésre kerülnek, illetve a jelen módosítással érintett támogatási forma eljárásrendjét szabályozza (A támogatások a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kerülnek megállapításra.).


3-5. §-hoz: Javasolt a vényköteles és nem vényköteles gyógyszerek figyelembe vétele a fenti arány megtartása mellett az ügyfelek számára érthetőbbé és egyszerűbbé válik az eljárás.

Az eseti gyógyszertámogatás esetében a jövedelemhatár minden kérelmező tekintetében egységesen 128.250,-Ft, szélesedik a jogosultak köre, ami az oltóanyaghoz nyújtott támogatási forma miatt indokolt. Mindemellett továbbra is igényelheti a támogatás eseti formáját jövedelemigazolások benyújtása és jövedelemszámítás nélkül, aki a módosítás alapján már bármely R. szerinti havi rendszerességgel nyújtott támogatásban  részesül. Ezekben az esetekben korábban már vizsgáltuk a jövedelmet, ezáltal tovább egyszerűsödik az eljárásrend és nem szükséges az ügyfeleknek ismét benyújtania a korábbi igazolásaikat.

A kerület védőnői, háziorvosai visszajelzése alapján az oltóanyagok költségére nyújtott eseti gyógyszertámogatás esetében, annak magas árára való tekintettel indokolt egy magasabb összegben adható eseti gyógyszertámogatás. Az eseti gyógyszertámogatás esetében a megállapítható összeg maximumát javasoljuk éves keretként megállapítani, amit ugyanaz a személy akár egyben is igényelhet, ezáltal szükség esetén egy költségesebb gyógyszer vagy vakcina megvásárlásában is segítséget tud nyújtani az Önkormányzat.  Az összeg emelésével várhatóan több személy részére lennének elérhetőek a sokszor nagyon fontos oltóanyagok.


6-7. §-hoz: Az önkormányzat kiemelten fontosnak tartja a tartósan beteg hozzátartozójuk otthon ápolását, gondozását végző személyek anyagi támogatását. Ennek megfelelően a betegápolási támogatást igénylő, ápolást végző személyre vonatkozó jövedelem értékhatár emelésére kerül sor az alábbiak szerint: betegápolási támogatás állapítható meg annak, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 250 %-át, egyedülélő esetében a 300%-át. Az intézkedéssel a jogosulti kör szélesedik.

Az R. szerint a betegápolási támogatáson túl kiegészítő támogatás kerül megállapításra azon esetekben, mikor az ápolt személy fokozott ápolást igényel, illetve aki esetében a demencia olyan mértékű, hogy állandó felügyeletre szorul. Ezt a speciális jogosulti kört szélesíti ki a módosítás azzal, hogy új néven, betegápolási plusz támogatás néven a fenti személyeken túl igényelhetik azok a II. kerületi lakosok is, akik részére a BFKH II. Kerületi Hivatala kiemelt ápolási díjat állapított meg. Mindhárom esetben az ápolt állapota állandó felügyeletet, gondozást igényel, így az ápoló a jogszabály szerint lehetséges munkavégző tevékenységet nem tud végezni, egyedüli jövedelemforrása a támogatás marad. A betegápolási plusz támogatás havi összege 25.000,-Ft-ra emelkedik.


8-9. §-hoz: Az Ellátási Osztály tapasztalatai azt mutatják, hogy a mindennapi, rendszeres kiadásokon felül az alkalmanként jelentkező többletkiadások egyre jobban megterhelik a családokat, köztük azokat is, amelyek magasabb jövedelemmel rendelkeznek. Tekintettel arra, hogy a rendszeres kiadások, illetve egy-egy alkalmanként jelentkező többletkiadás az aránylag magasabb jövedelemmel rendelkező személyeknek is komoly létfenntartási gondot jelenthet, így indokolt a felső jövedelemhatár családos esetén a nyugdíjminimum 350%-ra történő emelése, egyedülélő személy esetében pedig a nyugdíjminimum 400%-ra emelése.  Indokolt az adható összeg éves keretének emelése is, a jövedelemhatárokon belül az alacsonyabb jövedelműek esetében 160.000,-Ft-ra, a magasabb jövedelműek esetében 130.000,-Ft-ra. 

Az eseti létfenntartási támogatás egyszeri maximális összegének 50.000,-Ft-ról 75.000,-Ft-ra történő emelése a támogatás hatékonyságát javítja, azáltal, hogy különös méltánylást érdemlő esetben komolyabb összeggel tudja támogatni a rászorulót az önkormányzat.

A módosítással a szilárd tüzelőanyag vásárlásához nyújtott eseti létfenntartási támogatás éves összege is emelkedik, a jelenlegi 35.000,-Ft-ról 50.000,-Ft-ra, tekintettel arra, hogy a tapasztalatok azt mutatják, hogy az egy télre szükséges tüzelőanyagok megvásárlása a jelenlegi összegből nem biztosítható.


10. §-hoz: A jelen rendelet alapján a Közoktatási, Közművelődési, Sport, Egészségügyi, Szociális és Lakásügyi Bizottság hatáskörébe tartozó létfenntartási támogatás megállapításánál az adható éves keretösszeget a családra kell alkalmazni, nem külön a családtagokra.


11. §-hoz: Az R. 24. § belül II. kerületi lakcímet, majd lakóhelyet ír elő a szabályozás. Ennek kiküszöbölésére egységesen a II. kerületi lakcím meghatározás indokolt.


 12. §-hoz: Az önkormányzat a jelenlegi szabályozás szerint térítésmentesen biztosítja a Rotavírus elleni oltóanyagot rászorultsági alapon. Szakmai ajánlások alapján az aktív megelőzés jelenleg ismert egyetlen hatásos módszere a védőoltás. Különösen ajánlott a védőoltás a leginkább veszélyeztetett csoportokba tartozóknak, vagyis a csecsemőknek és a kisgyermekeknek. Az Önkormányzat támogatást kíván nyújtani a Meningococcus baktérium B típusa által okozott agyhártyagyulladás megelőzése céljából azon kisgyermekes családok számára, akik ezt a térítésköteles oltóanyagot anyagi helyzetük miatt nem tudják megvásárolni. Elsőként a legrászorultabbak, vagyis a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő (továbbiakban: Rgyk) 2 év alatti gyermekek részére a Meningococcus B elleni védőoltás térítésmentes biztosítására teszünk javaslatot. Az Rgyk a Gyermekvédelmi törvény által szabályozott alacsonyabb jövedelem (az egy főre jutó jövedelem a 41.760,-Ft-ot nem haladja meg) mellett megállapítható természetbeni juttatás.

A szakmai ajánlások védőoltásként a Bexsero oltóanyagot jelölik meg, amely a hazánkban forgalomban lévő, Meningococcus B okozta agyhártyagyulladás megelőzésére szolgáló védőoltások közül az egyetlen, ami már 2 hónapos kortól adható. Mivel a járványos agyhártyagyulladás valószínűsége 6 hónapos kor előtt a legnagyobb, az oltási sort érdemes 2-3 hónapos korban elkezdeni. A Bexsero alap oltási sora életkortól függően 2 vagy 3 oltásból áll (havonta egy oltás), majd szintén életkortól függően szükség lehet emlékeztető oltásra, melynek beadása 1-1,5 évvel később történik az utolsó alapoltás után. A vakcina jelenlegi ára: 36.000,-Ft/adag.

Az eljárásrend azonos a Rotavírus és a Meningococcus B elleni védőoltás támogatás esetében, a felírt oltóanyagot az Egészségügyi Szolgálat szerzi be, és fizeti ki a megállapító határozat bemutatása után, így nem kell a jogosultnak megelőlegezni az oltóanyag költségét. Az Egészségügyi Szolgálat a számlát utólag benyújtja az Önkormányzat felé. Az eljárás egyszerűsítése végett, tekintettel arra, hogy az alapimmunizáláshoz szükséges oltások között igen rövid idő telik el, egy határozatban kerül megállapításra mindegyik alapoltás térítésmentes biztosítása, ezzel csökkentve az ismételt, azonos tárgyú kérelmek számát. A szülőknek az emlékeztető oltás idején viszont, mivel körülményeikben változás állhatott be az eltelt hosszabb idő alatt, ismételt kérelmet szükséges benyújtaniuk. Az oltás beadásáról orvosi igazolás szükséges.


13. §-hoz: Az R. előírása szerint a meghatározott ellátásokra jogosult személyek és velük együtt élő házastársuk is részesül a karácsonyi támogatásban. A módosítással a szociális intézmények vezetői által javasolt esetekben is a házaspár mindkét tagja részesülhet a karácsonyi támogatásban, hiszen a család tagjainak jövedelmi helyzetét a szociális intézmény vezetője is együttesen vizsgálja, tehát a rászorultság a házastársra is érvényes.


14. §-hoz: Az önkormányzat kötelező feladatként ellátási szerződés keretében biztosítja a szenvedélybetegek nappali ellátását. A szenvedélybetegek közösségi ellátását végző intézmény vállalta a szenvedélybetegek nappali ellátásának biztosítását is, viszont a szociális szolgáltatásra vonatkozó ellátási szerződés megkötésére a 2020. évtől az egyházi fenntartója jogosult, ezért a szerződés megkötésével célszerű volt megvárni az egyházi intézmény átszervezését.


15. §-hoz: Az R. 4.3., 4.4/B. valamint a 4.10 melléklete szerinti kérelemnyomtatványok aktualizálása vált szükségszerűvé a rendelet módosítása következtében.


16. §-hoz: A hatályba lépésről, valamint a hatályon kívül helyezésről rendelkezik.


17. §-hoz: Az átmeneti szabályokról rendelkezik