Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2020.(II.14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásról szóló 3/2013. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2020. 02. 15- 2020. 02. 14Paks Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2020.(II.14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásról szóló 3/2013. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
2020-02-15-tól 2020-02-15-ig
Paks Város Önkormányzata Képviselő-testülete a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (3) bekezdés a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodásról szóló 3/2013. (II. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) bevezető rendelkezése helyébe a következő rendelkezés lép:
„Paks Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés i) pontjában, a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. pontjában, 5. § (2) bekezdés b)-c) pontjában, 6. § (5) bekezdésében, 11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében és a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (3) bekezdés a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 18. pontjában és 107. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”
2. §
A Rendelet a következő VI/B. Fejezettel egészül ki:
„VI/B. Fejezet
A Paksi Közlekedési Kft. közlekedésszervezői feladatok kizárólagos ellátására történő felhatalmazása
17. Közlekedésszervező kijelölése, a kijelölés céljai
28/C. § Paks Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 22. § (1) bekezdése szerint a helyi személyszállítási közszolgáltatásokkal kapcsolatos közlekedésszervezési feladatainak – e rendeletben meghatározott körben és módon történő – ellátására kizárólagos joggal az egyszemélyes tulajdonában lévő Paksi Közlekedési Korlátolt Felelősségű Társaságot, mint közlekedésszervezőt (a továbbiakban: Közlekedésszervező) jelöli ki.
18. A Közlekedésszervező által történő feladatellátással elérni kívánt célok
28/D. § Paks Város közlekedésszervezési feladatainak ellátása
a) az Sztv. és a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és az 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2007. október 23-i 1370/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 1370/2007/EK rendelet) alkalmazását szolgáló integrált közlekedésszervezési és közszolgáltatási rendszer létrehozása, mely szakmai irányítást gyakorló Közlekedésszervezőből és a közszolgáltatás magas színvonalú ellátásához a humán és tárgyi erőforrásokat hatékonyan felhasználó – egy vagy több – üzemeltetőből álló struktúrát jelent,
b) a közösségi közlekedés integrált szemléletű tervezésének és szervezésének a többi közlekedési módot is figyelembe vevő megvalósítása és közreműködés egységes közlekedéspolitika kialakításában,
c) a közösségi közlekedésre fordítható erőforrások összességében legkedvezőbb felhasználása, a társadalmi igényekre, a városszerkezeti adottságokra, az energiahatékonyságra, a fenntarthatóságra és környezetvédelemre, valamint a biztonságra is tekintettel,
d) műszaki fejlesztési, szolgáltatásfejlesztési és hatékonyságjavítási célok elérése,
e) a regionális szinten is együttműködő, integrált szolgáltatást nyújtó közösségi közlekedési rendszer kiépítésének előmozdítása az érintett partnerekkel együttműködve,
f) a helyi közszolgáltatás igénybevételi és díjszabási rendszerének a társadalmi és utazási igényeknek megfelelő kidolgozása, üzemeltetése és fejlesztése a Paks Kártya bevonásával,
g) a műszaki eszközökkel, járművekkel és az infrastruktúrával kapcsolatos igények egységes szemléletű megfogalmazása és képviselete,
h) az egységes menet- és bérletjegy értékesítési rendszer összehangolásának kezdeményezése és szakmai megalapozása a Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszerrel,
i) az autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás (a továbbiakban: helyi közszolgáltatás) szempontjából meghatározó gazdasági szereplőkkel együttműködve Paks város közigazgatási határán belüli és a régióból érkező közúti közlekedési terhelés csökkentése.
19. A Közlekedésszervező működésének területi határai
28/E. § A Közlekedésszervező e rendelet szerinti feladatainak ellátásával kapcsolatos működésének területi határa Paks Város közigazgatási határa.
20. Az átadott feladatok köre
28/F. § (1) A közlekedésszervezői feladatok ellátásának részletes szabályait, a feladatok pénzügyi és teljesítményi korlátait az Önkormányzat és a Közlekedésszervező közötti feladatellátási szerződés tartalmazza. A Közlekedésszervező kijelölése a következő feladatok ellátását foglalja magában:
1. az Önkormányzattal kötött feladatellátási szerződésben foglaltak szerinti közreműködés a helyi menetrend szerinti közösségi közlekedési személyszállítás lehető legmagasabb színvonalú megszervezésében, figyelembe véve a pénzügyi lehetőségeket,
2. az Ellátásért felelős felkérésére a közszolgáltatási feladatok és az azokkal összefüggő követelmények meghatározása adott területre (területrészre, hálózatra, vonalcsoportra, vonalra vagy járatra), ennek keretében az autóbusz közlekedési hálózat és a helyi közszolgáltatási menetrend kidolgozása és megrendelése,
3. az Ellátásért felelős megbízása alapján a helyi személyszállítási közszolgáltatást végző, a szolgáltatások teljesítésének ellenőrzése, a feladatellátási szerződésben foglaltak szerint,
4. az Ellátásért felelős egyedi megbízása alapján a Közlekedésszervező közreműködik a közszolgáltatás teljesítésére vonatkozó - az Ellátásért felelős és a Közszolgáltató közötti közszolgáltatási szerződésben meghatározott - költség-felülvizsgálati módszertan kidolgozásában és a bázisadatok felmérésében,
5. a helyi személyszállítási közszolgáltatás ellátására vonatkozó menetrendi koncepciók kidolgozása, közforgalmú menetrend készítése, közreműködés annak közzétételében,
6. az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatásoknak az utazók számára - a technológiai, műszaki és költségvetési lehetőségek között - összehangolt, egységes feltételek mellett hozzáférhető szolgáltatási rendszer kialakításában való közreműködés,
7. az Ellátásért felelős egyedi megbízása alapján a személyszállítási közszolgáltatási menetrendek egységes egyeztetési eljárásáról szóló miniszteri rendelet szerinti eljárásokban való részvétel,
8. az utasok számára elektronikus formában egységesen megismerhető közszolgáltatási menetrend és elektronikus utazásszervező működtetéséhez szükséges menetrendi adatok szolgáltatása és fejlesztésére vonatkozó koncepció készítése és annak végrehajtásában közreműködés,
9. az előre tervezett elektronikus és megállóhelyi utastájékoztatás megvalósításához és a szolgáltató(k) tájékoztatási feladatainak elrendeléséhez, a rendkívüli elektronikus és megállóhelyi utas-tájékoztatási feladatok végrehajtásához és a szolgáltató(k) általános utastájékoztatási feladataihoz szükséges menetrendi adatok szolgáltatása,
10. a menetrend megtartását kizáró esemény esetén a tömegközlekedési forgalmi rend meghatározása, menetrendi és utastájékoztatási intézkedések megtételéhez, az intézkedések rendjének meghatározásához, ennek keretében az előre látható ideiglenes tömegközlekedési forgalmi változások elrendeléséhez, rendkívüli és előre nem tervezhető esetekben a tömegközlekedési forgalmi rend meghatározásához szükséges menetrendi és tájékoztatási adatok biztosítása,
11. javaslattétel az autóbusszal végzett külön célú menetrend szerinti szolgáltatóra vonatkozó járati engedély kiadását szabályozó rendeletalkotás körében az Sztv. 42. § (3)-(4) bekezdés szerinti feltételekre, továbbá az ilyen tárgyú önkormányzati rendelet betartásának ellenőrzése,
12. az Ellátásért felelős egyedi megbízása alapján javaslattétel Paks közlekedésfejlesztési koncepciójára, a mindenkori költségvetési és támogatási lehetőségek figyelembevételével, tekintettel a műszaki szükségszerűségekre, a környezeti, a közlekedéspolitikai célokra, a megvalósítandó fejlesztések és beruházások prioritására,
13. az 1370/2007/EK rendelet 7. cikke szerinti tájékoztatási kötelezettség teljesítése és az éves összevont jelentés elkészítése és közzététele,
14. javaslattétel a helyi közszolgáltatás menet- és bérletjegy típusaira, díjaira, pót- és egyéb díjaira, a díjalkalmazási feltételeire, továbbá az ezek megsértése esetén érvényesíthető jogkövetkezményeknek a megállapítására,
15. a Közlekedésszervező személyszállítási üzletszabályzatának elkészítése, hatóság által történő jóváhagyásának teljeskörű bonyolítása, közzététele, az egy vagy több közlekedési szolgáltató üzletszabályzatának a hatóság részére történő benyújtás előtti véleményezése,
16. a helyi közszolgáltatással kapcsolatban beérkező észrevételek, panaszok teljeskörű kivizsgálása, megválaszolása, valamint a szolgáltatás minőségének javítása céljából azok rendszerezése, intézkedések megfogalmazása, végrehajtása, az egy vagy több közszolgáltatóhoz érkező panaszok kivizsgálásának nyomon követése, felügyelete,
17. saját és bizományosi hálózaton keresztül történő menet- és bérletjegy, valamint egyéb igazolványok és díjtermékek értékesítése, a bevételek beszedése,
18. a menet- és bérletjegy ellenőrzés, valamint az ehhez kapcsolódó folyamatok és eljárások teljeskörű lebonyolítása,
19. a helyi közszolgáltatás ellenőrzése, intézkedések megfogalmazása, valamint azok végrehajtása,
20. a szociálpolitikai menetdíj támogatás igénylése,
21. sztrájk és rendkívüli akadályoztatás esetére a jegyek és bérletek kölcsönös elfogadását érintő együttműködés általános kereteit meghatározó megállapodás megkötése az Önkormányzat előzetes jóváhagyásával az elővárosi és regionális menetrend szerinti szolgáltatást végző közszolgáltatókkal,
22. a helyi közszolgáltatással összefüggő bevételek és kiadások nyilvántartása,
23. a menetrend szerinti helyi, elővárosi és regionális személyszállítási közszolgáltatás igénybevételére jogosító egységes jegy- és bérletrendszer kialakításának kezdeményezése, szakmai megalapozása az érintett ellátási felelősökkel együttműködve, majd a kialakítást követően a rendszer bevezetésében, működtetésében való részvétel,
24. olyan elektronikus alapú jegy és bérlet értékesítési és ellenőrzési rendszer kialakításának kezdeményezése, szakmai megalapozása és üzemeltetése, amely lehetővé teszi az ellenőrzött jegyek és bérletek számának járat és vonali kimutatását,
25. javaslattétel Paks várostervezési és a közlekedést érintő fejlesztési és egyéb stratégiai koncepcióira a mindenkori költségvetési és támogatási lehetőségek figyelembevételével, a műszaki szükségszerűségekre, a környezeti, közlekedéspolitikai célokra tekintettel a megvalósítandó fejlesztések, beruházások prioritására, az elfogadott koncepciók, tervek végrehajtásának ütemezésére,
26. az Önkormányzat tulajdonát képező, a helyi közszolgáltatás ellátását biztosító vagyonelemek használata, valamint a közlekedési szolgáltató és a (2) bekezdés szerinti közreműködő részére történő használatba adása,
27. az autóbusszal végzett különcélú menetrend szerinti személyszállítási járati engedélyekben foglaltak betartásának ellenőrzése.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatok esetében a Közlekedésszervező a feladatellátási szerződésben (a továbbiakban: Szerződés) meghatározott módon, legfeljebb 49 % mértékben közreműködőt vonhat be.
21. A Közlekedésszervező önként ellátható feladatai
28/G. § A Közlekedésszervező a 28/F. §-ban foglalt feladatain túl további önként vállalt feladatokat is elláthat, megállapodásokat köthet, amennyiben azok Paks város közigazgatási területén a közlekedési rendszer fejlesztését, a szolgáltatási színvonal javulását, a költséghatékonyság növelését, egységes feladatellátást, az Önkormányzat környezeti és közlekedési célkitűzéseinek teljesülését szolgálják.
22. A Közlekedésszervező egyéb feladatai
28/H. § A Közlekedésszervező az Ellátásért felelőssel e rendeletben és az ennek alapján készült feladatellátási szerződésben meghatározott közlekedésszervezési feladatokon túl, az alábbi személygépjárművel és autóbusszal történő komplex, menetrend szerinti és igényvezérelt helyi közösségi közlekedési szolgáltatásokat is ellátja:
a) az önkormányzat által nyújtott egészségügyi ellátások (alap-, és szakellátások) igénybevételének segítése az igénybevevők egészségügyi intézménybe szállításával,
b) a köznevelési feladatokhoz kapcsolódóan a város területén élő gyermekek számára a közneveléshez egyenlő esélyekkel való hozzájutás biztosítása a köznevelési intézményekbe szállításukkal,
c) a helyi közművelődési feladatellátáshoz kapcsolódóan az igénybevevőknek az ezen feladatokat ellátó önkormányzati intézményekbe (kulturális központ, könyvtár, múzeum és ezek intézményegységei) szállítása, továbbá az önkormányzat által szervezett rendezvények látogatásának a rendezvény helyszínére szállítással történő megkönnyítése,
d) az önkormányzati közfeladat ellátásában megállapodás szerint résztvevő helyi tömegsport, kulturális és szociális feladatokat végző szervezetek tevékenységéhez, rendezvényeihez kapcsolódó személyszállítási feladatok ellátása,
e) az önkormányzat vagy társulása által fenntartott, vagy megállapodás alapján az önkormányzat feladatait ellátó szociális-, és gyermekvédelmi intézmények feladatellátásának segítése az intézmény szolgáltatását igénybevevőknek az intézménybe való szállításával,
f) gyermek- és szociális étkeztetési feladatok ellátásához kapcsolódó személyszállítási feladatok elvégzése.
23. A feladatellátási szerződés tartalma, időtartama
28/I. § (1) A feladatellátási szerződés tartalmazza:
a) az e rendeletben a Közlekedésszervező részére átadott és az önként vállalt közösségi közlekedési feladatokat teljes részletességgel,
b) a helyi közösségi közlekedési szolgáltatással szembeni követelményeket,
c) a Közlekedésszervező döntési jogköreivel, annak gyakorlásával kapcsolatos részletes szabályokat,
d) az Ellátásért felelőssel közös döntési jogkörök gyakorlásának a módját,
e) az átadott feladat finanszírozás részletes szabályait,
f) a szakmai felügyeletre vonatkozó szabályokat,
g) a regionális, vagy más ellátásért felelőssel, vagy közszolgáltatóval való együttműködés kereteit.
(2) A feladatellátási szerződés a felek által történt aláírás napjától számított 10 éves határozott időtartamra szól.
24. A Közlekedésszervező döntési és javaslattételi jogkörei
28/J. § (1) A Közlekedésszervező feladatellátása körében az alábbi döntési és javaslattételi jogkörökkel rendelkezik:
a) a közszolgáltatási szerződésben a közszolgáltatás teljesítményének mérésére meghatározott mennyiségi követelmények figyelembevételével meghatározott kereten belül javaslatot tesz a járatok Sztv. 2. § 23. pontja szerinti menetrendjének meghatározására az Ellátásért felelős illetékes szerve felé,
b) az Ellátásért felelős felkérésére javaslatot tesz az ellátásért felelős illetékes szerve felé az alapvető szolgáltatási jellemzők meghatározására, minőségi paraméterek és minimumkövetelmények beállítására, továbbá a minőségi és hatékonysági ösztönző rendszerek kialakítására,
c) javaslatot tesz Paks közlekedésfejlesztési koncepciójára a közlekedési igények felmérése alapján.
(2) A Közlekedésszervező az átadott feladatok tekintetében jogköreit írásban, önállóan, a költséghatékonyságot, a forgalombiztonságot és a közlekedéspolitikai célkitűzéseket szem előtt tartva gyakorolja.
(3) A döntési és javaslattételi jogkör gyakorlása során az érintettek előzetes tájékoztatása és véleményük kikérése a Közlekedésszervező feladata. Végleges hálózatmódosulás esetén, vagy az adott viszonylat kapacitását lényegesen befolyásoló menetrendi változás esetén a Közlekedésszervező köteles kikérni az érintettek véleményét oly módon, hogy a módosításra vonatkozó javaslatát 60 nappal a tervezett bevezetés előtt elkészíti és közzéteszi honlapján legalább 14 napig tartó véleményezés céljából.
(4) A Közlekedésszervező a véleményezési időszak lezárását követően a véleményeket értékeli, és a módosítási javaslatot az Ellátásért felelős Városépítő Bizottsága elé terjeszti. A Bizottság a módosítások bevezetéséről legalább a bevezetést megelőző 30 nappal meghozza döntését, tájékoztatja arról a Közlekedésszervezőt, amely közreműködik annak közzétételében.
(5) A Közlekedésszervező köteles olyan rendszert kialakítani, melynek segítségével bárki az általa meghatározott járatok esetében értesítést kérhet a véleményezésre bocsátott, továbbá a bevezetésre kerülő forgalmi változásokról.
(6) A véleményezési eljárást elhagyni vagy a határidőket csökkenteni csak akkor lehet, ha azt rendkívüli helyzet, ideiglenes forgalmi változás vagy előre nem tervezhető esemény indokolja. A Közlekedésszervező az erre vonatkozó indoklását köteles közzétenni honlapján.
25. Az ellátásért felelős és a Közlekedésszervező megosztott döntési jogkörei
28/K. § (1) A pénzügyi kihatással nem járó menetrendi módosításokról Közlekedésszervező önállóan dönt azzal, hogy változtatást követően azt köteles bejelenteni tudomásul vétel céljából az Ellátásért felelős Városépítő Bizottságának oly módon, hogy a Bizottság a tudomásul vételt 30 napon belül meg tudja tenni. Amennyiben a Bizottság nem ért egyet a Közlekedésszervező menetrendet érintő döntéseivel, azok megváltoztatását vagy megsemmisítését kezdeményezheti a Képviselő-testületnél.
(2) A feladat-ellátási szerződésben meghatározott, azonnali intézkedést igénylő esetekben a Közlekedésszervező soron kívül, önállóan dönt, és döntéséről utólag tájékoztatja az Ellátásért felelőst. Az Ellátásért felelős ezekben az esetekben a döntést megváltoztathatja vagy megsemmisítheti.
(3) Az autóbusszal végzett különcélú menetrend szerinti személyszállítási szolgáltató tevékenységét - az Sztv. 42. § (3) bekezdése és 49. § (3) bekezdés c) pontja szerinti külön rendeletben foglaltak és a kiadott járati engedélyekben foglaltak betartását - a Közlekedésszervező ellenőrzi. Az ellenőrzés során tapasztaltakat a Közlekedésszervező jegyzőkönyvben rögzíti, amelynek egy példányát az Ellátásért felelős részére a jegyzőkönyv felvételét követő 15 napon belül a szükséges intézkedések megtétele céljából átadja. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a Közlekedésszervező írásba foglalt álláspontját is.
26. A közlekedésszervező részére átadott feladatok finanszírozása
28/L. § Az Ellátásért felelős a Közlekedésszervező részére átadott feladatok ellátásához szükséges forrásokat a feladat-ellátási szerződés szerint, az 1370/2007/ EK rendeletben foglaltak alapján bocsátja a Közlekedésszervező rendelkezésére. A Közlekedésszervezőt terhelő kötelezettségek és az eseti jellegű vagy külön felkérés alapján elvégzett feladatok teljesítéséhez szükséges (nettó) költség ellentételezésére vonatkozó részletes szabályokat a feladat-ellátási szerződés tartalmazza.
27. A közlekedés szervező szakmai felügyelete
28/M. § (1) A Közlekedésszervező tevékenységét az Ellátásért felelős felügyeli.
(2) A Közlekedésszervező - e rendelet szerinti körben hozott - döntéseit az Ellátásért felelős megváltoztathatja vagy megsemmisítheti. Az Ellátásért felelős a szakmai felügyelet körében legalább évente egy alkalommal értékeli a Közlekedésszervező tevékenységét és a következő időszakra tervezett stratégiai intézkedéseit.
(3) Az Ellátásért felelős a felügyelet körében jogosult a Közlekedésszervező által az egyes feladatokhoz kapcsolódóan érvényesíteni kívánt költségek indokoltságát, megalapozottságát megvizsgálni, észrevételt tenni, külső szakértő vagy könyvvizsgáló bevonásával vizsgálatot folytatni.
28. A Közlekedésszervező kötelezettségei a területileg érintett ellátásért felelősökkel
28/N. § (1) A Közlekedésszervező a feladatok ellátása során köteles együttműködni az Ellátásért felelőssel, a szolgáltatóval, továbbá a helyi személyszállítással érintett utak tulajdonosaival, kezelőivel.
(2) A Közlekedésszervező tevékenysége során az e rendelet szerinti kötelezettségeinek folyamatosan köteles eleget tenni.
(3) A Közlekedésszervezőnek a tevékenység ellátása során rendelkeznie kell
a) az átvett feladatok ellátásához szükséges nyilvántartási rendszerrel,
b) a feladatok ellátásához szükséges képzettséggel rendelkező, megfelelő létszámú szakemberállománnyal.
(4) A Közlekedésszervező köteles az általa ellátott feladatok ellátásában érintett hatóságokkal együttműködni és a rendelkezésére álló adatokat a hatóságoknak átadni.”
3. §
Ez a rendelet 2020. február 15-én lép hatályba.
Paks, 2020. február 14.
Szabó Péter Dr. Blazsek Balázs
polgármester címzetes főjegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet 2020. február 14-én kihirdetésre került.
Dr. Blazsek Balázs
címzetes főjegyző