Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 47/2020 (X.5.) önkormányzati rendelete

Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 47/2020. (X. 5.) önkormányzati rendelete egyes rendeleteknek a járványhelyzet által fokozottan sújtott ágazatokban a fővárosi vállalkozások bevételkiesés okozta terheinek enyhítését célzó módosításairól

Hatályos: 2020. 10. 08- 2020. 10. 08

Budapest Főváros Közgyűlése

az 1-2. § tekintetében a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 36. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 7. pontjában, valamint 107. §-ban meghatározott feladatkörében eljárva,

a 3. § tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 19. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

a 4. § tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) és g) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,

az 5. § tekintetében a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva

a következőket rendeli el:

1. §


Az egyes nem lakás céljára szolgáló ingatlanok ellenérték fejében hasznosított szerződéseinek veszélyhelyzettel összefüggő alkalmazásáról szóló 38/2020. (VI. 26.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) a következő 3/A.–3/B. §-sal egészül ki:


„3/A. § (1) A bérlő 2020. október 31-ig előterjesztett kérelme alapján, a bérbeadóval történő megállapodás szerint a kedvezményes időszakra szóló bérleti díj a 2. § (2) bekezdésben és a 3. §-ban foglaltak szerint legfeljebb 90%-kal akkor is csökkenthető, ha a bérlő bérleti jogviszonya 2019. június 30-át követően keletkezett, vagy egyébként hitelt érdemlően igazolja, hogy a bérleményben működtetett üzlete 2019. március 1. és 2019. június 30. között méltányolható okból nem volt nyitva.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetben a 2019. július 1-től 2020. március 1-ig terjedő időszak azon első négy egymást követő teljes hónapjában elért árbevételt kell figyelembe venni, amikor a bérlő bérleményben működtetett üzlete nyitva tartott.

(3) Ha a bérlő önhibáján kívül a kedvezményes időszak előtt nem tudott négy egymást követő teljes hónapon át nyitva tartani, úgy a kedvezmény mértéke a kedvezményes időszak és az azon belül zárva tartott időszak százalékos arányában állapítható meg azzal, hogy a kedvezmény nem haladhatja meg a 90%-ot.


3/B. § (1) A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerint mikro- vagy kisvállalkozásnak minősülő, 56-os (vendéglátás), 79-es (utazásközvetítés, utazásszervezés, egyéb foglalás), 82.30-as (konferencia, kereskedelmi bemutató szervezése), 90-es (alkotó-, művészeti, szórakoztató tevékenység) vagy 93-as (sport-, szórakoztató, szabadidős tevékenység) TEÁOR vagy TESZOR számmal azonosított tényleges főtevékenységet végző vállalkozás 2020. március 31. előtt kötött bérleti szerződés szerinti díja – ide nem értve a bérleti szerződésben a bérlőre áthárított társasházi közös költséget – a 2020. szeptember 1. és 2021. március 31. közötti időszakra eső egyes naptári hónapokban a megelőző év azonos naptári hónapjában elért árbevételhez képesti árbevétel-csökkenéssel arányosan, de legfeljebb 90%-kal csökkenthető a bérlő írásbeli kérelmére, ha

  1. a bérlő hitelt érdemlően igazolja, hogy az érintett naptári hónapban elért árbevétele a megelőző év azonos naptári hónapjában elért árbevételhez képest 25%-nál nagyobb mértékben csökkent, és
  2. a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerinti kisvállalkozásnak minősülő bérlő esetén az átlagos statisztikai létszáma az adott időszak utolsó munkanapján legfeljebb 10%-kal alacsonyabb, mint 2020. szeptember 30. napján volt.

(2) Ha a bérlőnek a megelőző naptári év azonos hónapjában a bérleti jogviszonya nem állt fenn vagy egyébként hitelt érdemlően igazolja, hogy a bérleményben működtetett üzlete méltányolható okból nem volt nyitva, az (1) bekezdés alkalmazásában az árbevétel csökkenését az ezen körülmény megszűnését követő első teljes naptári hónapban, de legkésőbb 2020. március hónapban elért árbevételhez képest kell számítani.

(3) Az (1) bekezdés alkalmazásában tényleges főtevékenységnek azt a tevékenységet kell érteni, amelyből a bérlőnek a 2019. évben vagy 2020. január 1. és 2020. augusztus 31. között a legtöbb az értékesítési nettó árbevétele, de legalább értékesítési nettó árbevételének 30%-a származott.”


2. §


Az R. 4. §-ában a „2–3. §-ban” szövegrész helyébe a „23/B. §-ban” szöveg lép.


3. §


(1) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Ingyenes sajtótermék közterületen való osztásához, illetve az ahhoz használt eszközök közterületen való elhelyezéséhez akkor adható közterület-használati hozzájárulás, ha az érintett sajtótermék kiadója a közterület-használati hozzájárulást tartalmazó hatósági szerződésben vállalja, hogy a sajtótermék egyes lapszámaiban legalább négy teljes oldal terjedelemben Budapest Főváros Önkormányzata és annak a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (6) bekezdése szerinti intézményei számára olyan, tartalmában és formájában kizárólag általuk meghatározott tájékoztatás közzétételét biztosítja ellenszolgáltatás nélkül, amely valamely konkrét közérdekű információt közvetít.”


 (2) A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelet a következő 24/A. §-sal egészül ki:

„24/A. § (1) A 2020. szeptember 1. és 2021. március 31. közötti időszakra a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerinti mikro- vagy kisvállalkozásnak nem kell megfizetnie a vendéglátó üzlet előkertje, terasza, illetve az azokhoz kapcsolódó eszközök után megállapított közterület-használati díj 10%-át meghaladó összeget.

(2) Az (1) bekezdés szerinti közterület-használat a 24. § (2) bekezdés d) pontja szerinti különösen indokolt esetnek minősül.

(3) Az (1) bekezdés szerinti közterület-használat után az egyes rendeleteknek a járványhelyzet által fokozottan sújtott ágazatokban a fővárosi vállalkozások bevételkiesés okozta terheinek enyhítését célzó módosításairól szóló 47/2020. (X. 5.) önkormányzati rendelet hatálybalépése előtt már megfizetett díjnak az (1) bekezdés szerinti mentesség alá eső részét a közterület-használónak kérelmére vissza kell fizetni.”


4. §


A Budapest Főváros Önkormányzata vagyonáról, a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 22/2012. (III. 14.) önkormányzati rendelet a következő 42/D. §-sal egészül ki:


42/D. § (1) A 2020. szeptember 1. és 2021. március 31. közötti időszakra a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerinti mikro- vagy kisvállalkozásnak nem kell megfizetnie a vendéglátó üzletének a Fővárosi Önkormányzat vagyonkezelésében lévő közterületeken található előkertje, terasza, illetve az azokhoz kapcsolódó eszközök után megállapított közterület-használati díj 10%-át meghaladó összeget.

 (2) Az (1) bekezdés szerinti közterület-használat után az egyes rendeleteknek a járványhelyzet által fokozottan sújtott ágazatokban a fővárosi vállalkozások bevételkiesés okozta terheinek enyhítését célzó módosításairól szóló 47/2020. (X. 5.) önkormányzati rendelet hatálybalépése előtt már megfizetett díjnak az (1) bekezdés szerinti mentesség alá eső részét a közterület-használónak kérelmére vissza kell fizetni.”


5. §


A személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet 12. §-a a következő (10a)–(10b) bekezdéssel egészül ki:


„(10a) A 2021. évre vonatkozó taxi droszthasználati díjat egy alkalommal csökkenteni kell a 2020. március 1. és 2020. december 31. közötti időszakra azonos kötelezett által ténylegesen megfizetett díj 70%-ával.

(10b) A 2021. január 1. és 2021. március 31. közötti időszakra arányosan eső éves díjból 70% kedvezményt kell biztosítani.”


6. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.




         dr. Számadó Tamás                                                              Karácsony Gergely 

        főjegyző                                                                         főpolgármester



INDOKOLÁS


Általános indokolás


A humánjárvány miatt a Kormány által elrendelt veszélyhelyzet és a kapcsolódó rendelkezések okozta bizonytalan gazdasági helyzetben a mikro- és kisvállalkozások segítése céljából a főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés hatáskörét gyakorolva a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 40/2006. (VII. 14.) fővárosi önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Helyiségrendelet) módosításával (egy új 20/A. § beiktatásával), a hatálya alá tartozó helyiségek vonatkozásában 2020. március 1-től 2020. június 30-ig fizetési haladékot adott a Fővárosi Önkormányzat által bérbe adott helyiségek bérleti díjából a mikró- és kisvállalkozások számára.

A válság hatásának pontosabb ismeretében megalkotásra került az egyes nem lakás céljára szolgáló ingatlanok ellenérték fejében hasznosított szerződéseinek veszélyhelyzettel összefüggő alkalmazásáról szóló 38/2020. (VI. 26.) önkormányzati rendeletet (Kedvezményrendelet) . Ezen új szabályozás célja az volt, hogy a járványügyi veszélyhelyzet miatt jelentős és előre nem kalkulálható, az érintett bérlők egyéni körülményei alapján igen nagy eltéréseket mutató veszteségeket elkönyvelni kénytelen bérlők bizonyos biztonságot kapjanak, fizetőképességüket a fizetési halasztás folytán megőrizve képesek legyenek átvészelni keresletnek a kijárási korlátozásokból eredő jelentős csökkenését, esetleges teljes kiesését. A Kedvezményrendelet egyrész automatikus kedvezményt biztosított meghatározott bérlői kör részére, konkrét bevételi vagy létszám adatok változásától függetlenül, másrészt bevételi és létszám adatok változásának függyvényében nyújtott kedvezményt a bérlői kör azon részére, akik a válallkozásuk létszám és bevétel adatainak változását a Kedvezményrendeletben előírtak szerint igazolták

A Kedvezményrendelet gyakorlati alkalmazása során azonban felmerült, hogy annak alkalmazása során méltánytalan helyzet állhat elő, mivel egyes bérlők önhibájukon kívül nem tudnak a kedvezményre jogosultság megállapítása alapjául szolgáló adatokat előterjeszteni, így nem  volt elbírálható a kérelmük. Ennek okán került sor a Kedvezményrendelet módosítására, a kedvezményre jogoult esetek bővítésével.

A koronavírus-járvány második hullámára figyelemmel a fővárosi turisztikai szektor számára a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló erőforrások hasznosítása során újabb segítség nyújtása indokolt azzal, hogy az ágazat mikro és kisvállalkozásai számára a bérleti díjból és a teraszdíjból kevdezményt szükséges nyújtani.

A Fővárosi Érdekegyeztető Tanácsban született megállapodásnak megfelelően a taxik drosztdíjaiból 70% kedvezmény olyan módon való nyújtása is indokolt, hogy az a 2021. évi díjból kerüljön jóváírásra.


Részletes indoklás


Az 1-2. §-hoz


A gyakorlatban vannak olyan, a Kedvezményrendelet hatálya alá eső bérlők, akik nem tudnak a megelőző év naptári hónapjaira vonatkozó árbevételt igazolni (pl. építési munkák vagy felújítási munkák miatt zárva tartott az üzlet ebben az időszakban, vagy 2019. június 30-át követően keletkezett a bérleti jogviszony). Erre a kivételi körre tartalmaz speciális rendelkezéseket a javaslat.

A koronavírus-járvány második hullámára is figyelemmel a Kedvezményrendelet szabályozási koncepcióját követve, de célzottan a turisztikai szektor mikro- és kisvállalkozásai számára a 2020. szeptember és 2021. március közötti időre szóló bérleti díjból az árbevétel-csökkenéssel arányos kedvezmény biztosítása indokolt, feltéve, hogy a nyár végi foglalkoztatási szinthez képest a munkahelyeket a vállalkozás megvédi.


A 3-4. §-hoz


A fővárosi közterületen ingyenesen osztott sajtótermékekben a kereskedelmi célú reklámok mellett közérdekű információk megjelentetése is szükséges, tekintettel arra, hogy ezen sajtótermékek terjesztése a fővárosi közterület mint a nemzeti vagyon körébe tartozó erőforrás igénybevételével történik.

A tervezet a mikro- és kivállalkozások segítése érdekében a vendéglátó teraszok után fizetendő közterület-használati hozzájárulásból 2021. március 31-ig 90%-os kedvezményt ad, arra is figyelemmel, hogy a szabadtéri vendéglátás esetén a fertőzés átadásának veszélye kisebb, így a teraszok működését ösztönözni szükséges.


Az 5. §-hoz


A Fővárosi Érdekegyeztető Tanácsban született megállapodásnak megfelelően a taxik drosztdíjaiból a tervezet 70% kedvezmény nyújtását rendeli el, olyan módon, hogy az adminisztraítv terhek csökkentése érdekében a csökkentés a 2021. évi díjból kerül jóváírásra. A FÖÉT megállapodáshoz képest a rendelet a kedvezményes időszakot hosszabban, 2021. március 31-ig terjedően határozza meg.


A 6. §-hoz



Hatálybaléptető rendelkezést tartalmaz.