Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5 / 2020 (II.13.) Önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 02. 14- 2023. 01. 26Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5 / 2020 (II.13.) Önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról1
Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2018. (IV.18.) önkormányzati rendelet 20. § (4) bekezdés f) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I.
Általános rendelkezések
1. §
II.
Önkormányzati feladatok és hatáskörök
1. A Képviselő-testület feladatai
2. § (1) Az Önkormányzat főbb feladata: önállóan, szabadon, demokratikus módon széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról.
(2) A Képviselő-testület ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésében, továbbá egyéb jogszabályokban nevesített feladat- és hatásköreit.
(3) A Képviselő-testület az önként vállalt feladatok ellátása érdekében, a lakossági igények alapján – anyagi lehetőségeinek függvényében, - 5 éves gazdasági programjára alapozva – határozza meg, hogy mely feladatokat milyen mértékben és módon lát el.
(4) Az önként vállalt feladatok az alábbiak:
2. A Képviselő-testület hatásköre
3. § (1) A Képviselő-testület hatásköréből nem ruházhatók át a Mötv. 42. §-ában meghatározott feladatok.
(2) A képviselő-testület által átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat kötelező feladatellátására az SZMSZ 4. függelékében felsorolt intézményeket hozza létre.
(4) Az önkormányzat szabadon vállalhatja helyi közügy önálló megoldását, ilyen irányú döntése esetén előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során ki kell tűzni az elérhető, megvalósítandó célokat és meg kell állapítani a feladat ellátásának anyagi és személyi feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület illetékes bizottságát-bizottságait véleményezési jog illeti meg. Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester, az alpolgármester vagy az erre felkért bizottság folytatja le.
III.
A Képviselő-testület működése
3. A képviselő-testület összehívása
4. § (1) A Képviselő-testülete 7 főből (polgármesterből és 6 képviselőből) áll. A képviselő-testület tagjainak névsorát az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.
(2) A polgármester és a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester egyidejű akadályoztatása, illetve a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottság elnöke látja el az elnöki teendőket.
5. § A testületi ülés lehet:
(1) Alakuló ülés
4. Az ülések előkészítése
6. § (1) A testület állandó meghívottjaiként tanácskozási joggal vesznek részt a testületi üléseken:
5. Az előterjesztés
7. § (1) Az előterjesztések írásban, a polgármester előzetes engedélyével kivételesen szóban történhetnek.
6. Képviselő-testület ülése, szabályai
8. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester hívja össze. Mindkettőjük akadályoztatása, illetve a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén az ülés összehívásáról a Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottság elnöke gondoskodik.
(2) A Képviselő-testület ülése nyilvános. Az ülés nyilvánossága az állampolgároknak a részvétel lehetőségét jelenti, ezért az ülés időpontját és helyét a javasolt napirend feltüntetésével az állampolgárok tájékoztatása érdekében –– az ülésre küldött meghívóval egy időben – a Polgármesteri Hivatal hirdető tábláján ki kell függeszteni és a honlapon közzé kell tenni.
(3) A testületi ülésre kiküldött tárgyalandó anyagot – zárt ülés anyagának kivételével – az érdeklődők a honlapon és a Hivatalban ügyfélfogadási időben megtekinthetik.
(4) Zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást csak a polgármester, vagy az ülést levezető elnök adhat. A tájékoztatás nem sértheti meg azokat az érdekeket és jogszabályi rendelkezéseket, amelyek a zárt ülés elrendelésének alapjául szolgáltak.
(5) A Képviselő-testület normatív határozatát nyilvánosan kell kihirdetni.
(6) A zárt ülésre vonatkozó előterjesztést külön borítékban kell kiküldeni.
(7) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak.
7. A Képviselő-testület tanácskozási rendje
9. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vagy az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása, illetve a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottság elnöke vezeti. Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet, kijelöli a jegyzőkönyvvezetőt és a jegyzőkönyv hitelesítőket.
(2) Ha az ülés elnöke az ülés kezdetekor megállapítja a határozatképtelenséget, akkor az ülést nem nyitja meg, legfeljebb az ülés tervezett időpontjához képest 30 percig várhat annak megnyitására, ha várható, hogy az ülés határozatképessé válik.
(3) Ha az ülés folyamán az elnök határozatképtelenséget állapít meg, szünetet rendel el, amennyiben valószínűsíthető a határozatképesség ismételt megléte. A szünet ideje legfeljebb 30 perc. Amennyiben a szünet ideje lejárt, vagy a határozatképtelenség beálltakor nem valószínűsíthető az újbóli határozatképesség, az elnök az ülést bezárja.
(4) A határozatképtelenség miatt félbeszakadt, vagy elmaradt képviselő-testületi ülést az elnök 15 napon belül köteles összehívni azonos napirenddel azzal, hogy a képviselő-testület a napirend elfogadásánál vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönthet újabb napirendi pont tárgyalásáról is.
10. § (1) A polgármester
a) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
b) tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről,
c) közli a települési képviselők által előzetesen írásban benyújtott kérdések, interpellációk tárgyát,
d) ismerteti az ülést megelőző napon írásban benyújtott sürgősségi indítványt.
(2) A napirendi pontok elfogadása után a napirend változtatására csak a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozata alapján van lehetőség.
(3) A rendes testületi ülésen a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést első napirendi pontként kell előterjeszteni. A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt az előterjesztésről.
(4) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt, az elnök javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának új időpontját.
(5) Az előterjesztés tárgyalása előtt az előadó az előterjesztését szóban kiegészítheti. Az előterjesztés előadójához a testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.
(6) A napirendet előzetesen tárgyaló bizottság elnöke ismerteti a bizottság állásfoglalását. Az ülés elnöke ezután nyitja meg a vitát. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében ad lehetőséget. Az elnök minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. A tanácskozási joggal rendelkező meghívottak a képviselők felszólalását követően szólalhatnak fel az elnök jóváhagyásával és az általa meghatározott sorrendben. Kivételt képez ez alól, ha a tanácskozási joggal rendelkező meghívottat az elnök a felszólalásra felkéri vagy a felszólalást külön engedélyezi a részére.
(7) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot a vita lezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
(8) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.
(9) A vita során bármikor, illetve a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a napirendhez kapcsolódóan törvényességi észrevételt kíván tenni.
(10) A hozzászólások időtartamának korlátozására, valamint a vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(11) A vita lezárását követően az elnök összefoglalja az elhangzottakat, és annak alapján javaslatot tesz a döntésre
(12) Módosító javaslatként terjeszthető elő, ami részleteiben eltér az eredeti javaslattól. Sorrendben először a módosító, majd az eredeti javaslat kerül szavazásra. Több módosító javaslat esetén az utolsóként elhangzott javaslatot kell szavazásra feltenni. Új indítványként kerül előterjesztésre, ami az eredeti javaslattól egészében eltér.
(13) A szavazatok összeszámlálásával az elnök megállapítja a javaslat mellett, majd a javaslat ellen szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát. A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az elnök kihirdeti a döntést. A szavazást megismételni csak technikai okok, számszaki hiba észlelése miatt lehet.
(14) Az ülésen megjelent állampolgároknak – kérésükre – indokolt esetben a polgármester hozzászólási jogot biztosíthat. Időtartama legfeljebb öt perc.
11. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
8. Határozathozatal
12. § (1) A Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó ügyekben a Mötv. 47. §-ának figyelembevételével határozatot hoz.
(2) A Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyek eldöntéséhez szükséges minősített többség a megválasztott képviselők több mint felének, azaz 4 főnek a támogató szavazatát jelenti.
(3) A Képviselő-testület számozott, alakszerű határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt az adminisztratív jellegű ügyekben (napirend elfogadása, jegyzőkönyv vezetésére megbízás, jegyzőkönyv hitelesítőinek megbízása, ügyrendi kérdések, lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadása, képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válaszok, tájékoztatás elfogadása, név szerinti szavazás elrendelése).
(4) A Képviselő-testület határozatait a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 32/2010. (XII.31.) KIM rendelet szerint kell megjelölni.
(5) A határozatok tárgy szerinti és határidős nyilvántartásáért a jegyző felelős.
(6) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően azonnal, de legkésőbb 5 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személynek.
13. § (1) A határozathozatal szavazással történik, általában kézfelemeléssel.
(2) A Képviselő-testület a képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el, a kezdeményezésről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, s a képviselők „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavazhatnak.
(4) A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja az elnöknek, aki a szavazás eredményét kihirdeti. A szavazás eredményét rögzítő névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(5) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.
(6) A települési képviselő az ülés megkezdése előtt vagy legkésőbb a napirendi pont vitájának megkezdésekor az ülést levezető elnöknek köteles bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalban.
(7) Amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a Képviselő-testület a tudomására jutást követő munkaterv szerinti ülésén a döntést felülvizsgálja. A bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselő tárgyhavi tiszteletdíját a Képviselő-testület bármely képviselő javaslatára megvonhatja.
14. § (1) A Képviselő-testület indítvány alapján, esetenként dönt a Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben a titkos szavazás elrendeléséről.
(2) A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat a Képviselő-testületi ülésen megválasztott eseti szavazatszámláló bizottság látja el. A bizottság elnökének és két tagjának személyére a polgármester tesz indítványt, a megválasztásról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(4) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.
(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a Képviselő-testület részére.
(6) A titkos szavazással hozott határozatot már a nyilvános ülésen kell ismertetni.
9. Az önkormányzat rendeletalkotása
15. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a Képviselő-testület tagjai;
b) a Képviselő-testület bizottságai elnökeik útján;
c) a polgármester;
d) a jegyző.
(2) A rendeletalkotásra irányuló indítványt a polgármesterhez kell előterjeszteni, aki a rendelet tárgya szerint illetékes képviselő-testületi bizottság és a jegyző bevonásával a kezdeményezés alapján készített rendelet-tervezetet a következő képviselő-testületi ülésén előterjeszti.
(3) A rendelettervezethez indokolást kell csatolni, amely tartalmazza azokat a társadalmi, gazdasági és szakmai körülményeket, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá a hatásvizsgálati lapon ismertetni kell a jogi szabályozás várható hatásait.
(4) A (5) bekezdésben foglalt kivétellel az önkormányzati rendelet tervezetét társadalmi egyeztetésre kell bocsátani. A rendelettervezetet a honlapon kell közzétenni úgy, hogy elegendő idő, 5 nap álljon rendelkezésre annak érdemi megítéléséhez és a vélemények kifejtéséhez.
(5) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani
10. Kérdés, interpelláció
16. § (1) A képviselő a feladatkörébe tartozó minden ügyben – felvilágosítás kérése céljából – kérdést terjeszthet elő szóban és írásban.
(2) A szóban elmondott kérdés maximális időtartama 3 perc.
11. A jegyzőkönyv
17. § (1) A jegyzőkönyvet 15 napon belül elektronikus úton az erre a célra kialakított informatikai rendszeren keresztül meg kell küldeni a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalnak.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
1. a testületi ülés helyét és időpontját;
2. az ülés zárt, illetve rendes, rendkívüli jellegét;
3. a megjelent önkormányzati képviselők nevét;
4. a meghívottak nevét, megjelenésük tényét, külön a távolmaradásukat bejelentők, a távolmaradásukat be nem jelentők nevét, a megjelenés, távozás időpontját;
5. a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat;
6. az előterjesztéseket;
7. az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét, külön kérésre szó szerint;
8. ülésen történt fontosabb eseményeket;
9. a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;
10. a döntéshozatalban résztvevők számát;
11. a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;
12. a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését;
13. a szavazás számszerű eredményét;
14. a hozott döntések tartalmát, a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét;
15. a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyv hitelesítők aláírását.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) meghívó,
b) az írásos előterjesztések,
c) a képviselők kérésére az írásban is benyújtott képviselői hozzászólás,
d) jelenléti ív,
e) titkos szavazásról készült jegyzőkönyv.
(4) Az ülésről hangfelvétel készül, amelyet archiválni kell. A hangfelvétel elkészítéséről és az archiválásról a jegyző gondoskodik.
(5) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvet mellékleteivel együtt az állampolgárok részére hozzáférhetővé kell tenni. A testületi dokumentumok megtekintésének lehetőségét a jegyző biztosítja, gondoskodik azok évenkénti bekötéséről.
(6) A jegyzőkönyvet évenként egy számon kell iktatni és folyamatosan növekvő alszámokkal kell ellátni. A zárt ülés jegyzőkönyvét „szolgálati használatra” minősítéssel kell ellátni.
(7) A jegyzőkönyv Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal felé felterjesztett példányával megegyező eredeti példányát összefűzve, hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárócédulával rögzítve évenként kötegelve a Polgármesteri Hivatal jegyzői irodájában kell tárolni.
12. Lakossági fórum, közmeghallgatás
18. § (1) A jelentősebb testületi döntések, helyzetértékelések előtt az önkormányzat választott képviselői és bizottságai lakossági fórumot szervezhetnek.
A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatáson lehetővé teszi az állampolgároknak, a társadalmi szervezeteknek, hogy közvetlenül terjesszék elő közérdekű javaslataikat, kérdéseiket, valamint közérdekű kezdeményezéseiket. A lakosság meghatározó körét vagy egészét érintő testületi döntések meghozatala előtt egy hónappal a Képviselő-testület közmeghallgatást tart.
(3) A testület a döntés előtt közmeghallgatást tarthat:
a) az éves költségvetés, zárszámadás,
b) helyi életviszonyokat szabályozó rendelet,
c) nagyobb fejlesztés, beruházás,
d) jelentősebb vagyoni rendelkezés esetén,
e) egyéb esetekben akkor, amikor azt a szavazásra jogosult állampolgárok 10%-a kéri, vagy a képviselők ¼-e azt indítványozza.
(4) A közmeghallgatás kiírására a testületi ülés összehívásával kapcsolatos szabályok az irányadók az (5)-(7) bekezdésben foglalt eltérésekkel.
(5) A közmeghallgatást más helyen is lehet tartani.
(6) Kihelyezett képviselő-testületi ülést is lehet tartani.
(7) A közmeghallgatás, illetve a lakossági fórum helyéről, idejéről a legalább az eseményt megelőző 8 nappal a 6. § (7) bekezdésben foglaltak szerint kell tájékoztatni a lakosságot.
(8) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, ennek akadálya esetén az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni.
13. A képviselők kötelezettségei
19. § (1) A képviselő-testület tagját megválasztásának időpontjától megbízatása megszűnéséig tiszteletdíj illeti meg. Az önkormányzati képviselők tiszteletdíját Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a 11/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelete szabályozza. A tiszteletdíjak fedezetéről az önkormányzat költségvetésében kell gondoskodni.
(2) A képviselők főbb kötelezettségei:
A titoktartási kötelezettsége a megbízatása után is fennáll.
IV.
Képviselő-testület Bizottságai
14. A bizottság feladatai
20. § (1) A Képviselő-testület Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottságot (a továbbiakban: bizottság) hoz létre. A bizottság véleményezi a feladatkörébe tartozó előterjesztést, amelyre vonatkozóan
a) módosító javaslatot tehet,
b) nem kellő előkészítettségre hivatkozva javasolhatja a kiegészítést,
c) javasolhatja, hogy az előterjesztést a Képviselő-testület vegye le a napirendjéről.
A bizottságnak a döntést indokolnia kell.
(2) A Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottság 3 fő képviselő-testületi és 2 fő nem képviselő-testületi tagból áll.
(3) A Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottság feladatai:
15. A bizottság működése, munkaterve
21. § (1) A bizottság éves munkaterv alapján működik.
16. A bizottság összehívása, tanácskozási rendje
22. § (1) A bizottsági ülések összehívása, vezetése az elnök, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes feladata.
(2) A bizottságot össze kell hívni a Képviselő-testület, a polgármester és a bizottsági tagok egynegyedének indítványára.
(3) A bizottság szükség szerint, vagy legalább évenként 6 alkalommal ülésezik.
(4) A bizottság határozatképes, ha tagjainak több mint a fele jelen van. Döntéseit szótöbbséggel hozza.
(5) A bizottság különös szakképzettséget igénylő kérdések eldöntésére szakértőként nem bizottsági tagokat is bevonhat.
(6) Zárt ülésre a képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(7) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet 15 napon belül a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalnak meg kell küldeni.
(8) A bizottság önkormányzati hatósági jogkörben hozott egyedi döntésre vonatkozó határozatát – mely tartalmazza az ülés időpontját is – a bizottság elnöke írja alá.
(9) A bizottság működésére további szabályokat is megállapíthat.
(10) Az ideiglenes bizottság működésére e rendelet szabályait kell alkalmazni.
(11) Az állandó jelleggel megválasztott bizottság tagjainak nevét
az SZMSZ 3. függeléke tartalmazza.
(12) A bizottságra átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.
23. § (1) A képviselő-testület ülésén a bizottság állásfoglalását az elnök ismerteti, távolléte esetén az ülésen jelen lévő bizottsági tag.
(2) A bizottsági ülés tervezett napirendjén túl a bizottság egyszerű szótöbbséggel vita nélkül dönt a bizottsági ülésen szóban elhangzó vagy írásban előterjesztett napirend tárgyalásáról.
(3) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek a Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakat kell tartalmaznia a Mötv. 60. § szerinti eltérésekkel.
(4) A bizottság ülésére az írásos anyagok megküldésével egyidejűleg meg kell hívni a bizottsági tagokat, a polgármestert, az alpolgármestereket, a jegyzőt és a napirendhez kapcsolódó szakterületen dolgozó intézményvezetőt, közalkalmazottat vagy köztisztviselőt. Értesíteni kell a nem bizottsági tag képviselőket.
(5) A bizottsági ülés meghívóját és az előterjesztéseket legalább 2 nappal a tervezett időpont előtt a bizottság tagjainak és a meghívottaknak az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni.
(6) A bizottság nem képviselő-testületi tagok közül választott tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben foglaltak szerint vagyonnyilatkozat tételére kötelesek.
V.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
17. A polgármester feladatai
24. § (1) A megválasztott polgármester tisztségét főállásban tölti be.
(2) A polgármester – akár határozatban megjelölt felelősként, akár közvetetten – felelős a feladatkörét érintő képviselő-testületi határozatok végrehajtásáért.
(3) Gondoskodik az összetett, vagy több felelős közreműködését igénylő határozatok végrehajtásáról, tervszerű ütemezéséről, amennyiben szükséges megszervezi a bizottság21 munkáját a határozatok végrehajtásának ellenőrzésében.
(4) A határozat végrehajtásáért felelős a megjelölt határidő lejárta után 5 napon belül köteles írásban vagy szóban jelentést tenni a polgármesternek a végrehajtásról.
(5) Ha a Képviselő-testület határozata olyan folyamatosan ellátandó feladatok megvalósítására irányul, melynek végrehajtási határideje is folyamatos, a Képviselő-testületnek a határozatban megjelölt időközönként tájékoztatást kell adni.
(6) Azokban az esetekben, amikor a Képviselő-testület határozatát a végrehajtásért felelős mulasztása miatt nem hajtják végre, az erről szóló beszámoló keretében a Képviselő-testületet a mulasztást elkövető felelősségre vonásáról tájékoztatni kell. Ha a felelősségre vonás megállapítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik, erre vonatkozó javaslatot is elő kell terjeszteni.
(7) A határozat végrehajtásáért felelős személy, ha akadályozó körülményt észlel, annak elhárítását köteles a polgármestertől kérni.
(8) A települést érintő önkormányzati ügyekben képviseli az önkormányzatot és nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek, vagy azzal az adott témától függően megbízhatja a hivatal köztisztviselőjét.
(9) A polgármester köteles bejelenteni a képviselő-testületi ülésen, ha 10 napot meghaladó tartós távolléte várható, amennyiben ennek időpontja előre ismert.
(10) A polgármester ellátja a képviselő-testület döntése által az átruházott hatáskörből adódó teendőket. Az átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.
(11) A polgármester minden kedden 13-16 óráig ügyfélfogadást tart.
18. Az alpolgármesterek feladatai
25. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A képviselő-testületi tagok közül választott alpolgármester a polgármester távolléte, akadályoztatása, vagy a polgármesteri tisztség betöltetlensége esetén ellátja mindazokat a feladatokat, melyeket jogszabály és az SZMSZ a polgármester hatáskörébe utal.
19. A jegyző, aljegyző feladata
26. § (1) A jegyző köteles gondoskodni arról, hogy a testületi ülések előterjesztései megfeleljenek a törvényességi követelményeknek.
(2) Rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságnak22 az önkormányzati munkájukat érintő megjelenő jogszabályokról.
(3) A polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket.
(4) A Képviselő-testület vagy szervei jogszabálysértő döntése, működése esetén ezt a tényt írásban jelzi a szerv vezetőjének a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével. Képviselő-testületi ülésen felmerült jogszabálysértés esetén az írásbeliség mellőzhető, és a jelzést a jegyzőkönyvében kell rögzíteni.
(5) A jegyző minden hétfőn 13-16 óráig ügyfélfogadást tart.
(6) A Hivatalt érintő igazgatási ügyekben képviseli az önkormányzatot és nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek, vagy azzal az adott témától függően megbízhatja a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőjét.
26/A. §
20. A képviselő-testület hivatala
27. § (1) A képviselő-testület hivatala: a Szirmabesenyői Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal). Székhelye: 3711 Szirmabesenyő, Kossuth 5.
VI.
A Képviselő-testület költségvetése, vagyona
28. § (1) A Képviselő-testület minden év november 30-ig meghatározza gazdálkodási tervét.
(2) A gazdálkodási tervet a Képviselő-testület Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottsága megtárgyalja és véleményezi.
(3) A Képviselő-testület a gazdálkodási tervéről hozott határozatában az alábbiakról dönt:
29. § (1) A költségvetési rendelettervezet testület elé terjesztésének formája:
a) rendelettervezet,
b) rendelettervezethez kapcsolódó mellékletek.
(2) A költségvetési rendelettervezetet – testületi előterjesztést megelőzően – a költségvetési szervek vezetőivel egyeztetni kell, melyről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(3) A költségvetési rendelettervezetet a Képviselő-testület Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Bizottsága megtárgyalja és véleményezi.
(4) A költségvetési rendelet elfogadását követően a költségvetési szervek vezetőivel írásban közölni kell a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat, és a költségvetés végrehajtására vonatkozó kötelező előírásokat.
30. § (1) A költségvetési rendelet évközi módosításait a Képviselő-testület valamennyi Bizottsága megtárgyalja és véleményezi.
(2) A polgármester a zárszámadási rendelettel egyidejűleg beszámolót terjeszt a Képviselő-testület elé az önkormányzat vagyoni helyzetéről.
(3) A helyesbített maradvány jóváhagyása a költségvetési beszámoló elfogadásával egy időben történik. A maradvány keletkezésének forrásait, a maradványt terhelő kötelezettségek kimutatását biztosítani kell.
31. § (1) A Képviselő-testület évente a költségvetésről szóló rendeletben 1 millió forint összegű pénzügyi keretet bocsát a polgármester rendelkezésére.
(2) A (1)-(2) bekezdésben meghatározott pénzügyi keret kizárólag a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott helyi önkormányzati feladatok megvalósításával összefüggő célra használható fel.
(3) A keret a (3) bekezdésben meghatározott célokkal összefüggésben sem használható fel:
a) a választási eljárásról szóló törvényben meghatározott kampánytevékenység céljára;
b) a polgármester a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségre;
c) olyan célra, amely - különösen fenntartási- vagy karbantartási igényére tekintettel - az önkormányzat részére további olyan terhet keletkeztet, melynek fedezete nem biztosított.
(4) A pénzügyi keret tervezett felhasználásához a polgármester és a képviselő a felhasználást megelőzően rendes vagy rendkívüli testületi ülésen a Képviselő-testület hozzájárulását kéri.
32. § Az évközi beszámoló (féléves beszámoló) a feladatellátás előirányzatainak időarányos pénzügyi teljesítését tartalmazzák.
VII.
A települési önkormányzatok társulásai
33. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy társulás kezdeményezésében részt vegyen.
(2) A képviselő-testület döntése alapján létrejött társulásokat a 2. melléklet tartalmazza.
VIII.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
34. §
1. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
1. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátásokról döntés,
2. A közterület-használati engedély kiadása, közterület-használati díj fizetési kötelezettség megállapítása,
3. A hulladékról szóló 2012. CLXXXV. törvény 33-34. §-ban foglat hatáskörök,
4. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 36. § (1) bekezdésben foglalt hatáskörök.
5. dönt a szociális célú tűzifa juttatás odaítéléséről
2. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
1. Több önkormányzattal (Arnót, Sajóbábony, Sajóecseg, Sajókeresztúr, Sajósenye, Sajópálfala, Sajóvámos) közösen működteti az orvosi ügyeletet. Orvosi Ügyelet címe: 3711 Szirmabesenyő, Állomás u. 61-63.
2. Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Budapest
3. Mária Út Közhasznú Egyesület
3. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
N.
ELŐTERJESZTÉS
Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata
Képviselő-testületének
202... hó nap-i [rendkívüli] ülésére
Javaslat/Tervezet/Beszámoló/Tájékoztató
(téma megjelölése, előterjesztés címe)
[Név]
[titulus]
[Név]
[titulus]
[titulus]
dr. Szakos Judit
jegyző
Szirmabesenyő, 202…
Előzetesen tárgyalja: …………….. Bizottság |
Pénzügyileg ellenőrizte:…………………….. |
|
A döntéshez egyszerű |
||
Az előterjesztést nyílt ülésen kell tárgyalni |
||
Az előterjesztést zárt ülésen kell tárgyalni |
||
Az előterjesztés zárt ülésen tárgyalható |
||
A rendelettervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani |
||
Melléklet: |
||
Függelék: |
||
Az előterjesztés kapcsán érintettségét jelezte: |
…………………………… képviselő |
Tisztelt Képviselő Testület!
I. Tartalmi összefoglaló
a) Határozati javaslat minta
HATÁROZATI JAVASLAT
Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
…/202.. ( hó. nap) Kt. határozata a …………..-ra, -re
b) Rendelettervezet minta
TERVEZET
……………….szóló 201…(….) önkormányzati rendelet megalkotásáról/ módosításáról
c) Hatásvizsgálati lap minta:
Hatásvizsgálati lap
Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
………………………………szóló
…/2018. (…) önkormányzati rendelet megalkotásához/módosításához
Tájékoztatás az előzetes hatásvizsgálat eredményéről
I. Társadalmi hatás:
II. Gazdasági, költségvetési hatások:
III. Környezeti és egészségügyi következmények:
IV. Adminisztratív terheket befolyásoló hatás:
V. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
VI. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
4. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK TAGJAI
1. Bodnár Krisztián polgármester
2. Balogh István
3. Dr. Hazadi István
4. Juhászné Molnár Mária
5. Kertészné Dr. Kocsis Krisztina
6. Petróné Szénégető Orsolya
7. Verhóczki Péter
5. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
1. Szirmabesenyői Polgármesteri Hivatal 3711 Szirmabesenyő, Kossuth utca 5. – saját gazdasági szervezettel rendelkezik
2. Szirmabesenyői Napsugár Óvoda és Bölcsőde 3711 Szirmabesenyő, Déryné u. 24. – saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik
3. Szirmabesenyői Segítő szolgálat és Konyha 3711 Szirmabesenyő, Kossuth u. 19. – saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik
7. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
8. melléklet az 5/2020. (II. 13.) önkormányzati rendelethez
1. Szirmabesenyői TGV Településüzemeltetési, Gazdaságfejlesztési és Vagyonkezelői Nonprofit Kft.
Az önkormányzati rendeletet a Szirmabesenyő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 26.) önkormányzati rendelete 33. §-a hatályon kívül helyezte 2023. január 27. napjával.