Telkibánya Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020. (II.14.) önkormányzati rendelete

Telkibánya Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának egységes szerkezetben történő elfogadásáról

Hatályos: 2020. 02. 15- 2021. 09. 30

Telkibánya Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020. (II.14.) önkormányzati rendelete

Telkibánya Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának egységes szerkezetben történő elfogadásáról

Telkibánya Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Telkibánya Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat). Székhelye: 3896 Telkibánya, Nagy út 2. szám.

(2) Az önkormányzat működési területe: Telkibánya község közigazgatási területe.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Telkibánya Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület). A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.

(4) A képviselő-testület bizottságának elnevezése: Telkibánya Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága (a továbbiakban: Ügyrendi Bizottság). Az Ügyrendi Bizottság névsorát a 2. számú függelék tartalmazza.

(5) A képviselő-testület hivatalának feladatait a Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) látja el. Székhelye: 3896 Telkibánya, Nagy út 2. szám.

(6) Az önkormányzat jelképei:

1. Az önkormányzat címere:

Alsó részén lekerekített pajzs alakzat, mely két mezőre oszlik. A pajzs alsó ívelt, zöld részén háromtornyú vár, melynek tornyai a pajzs többi részét betöltő világoskék mezőbe nyúlik.

A vár mindkét oldalán egy-egy bányász.

A kék mező felső harmadában, jobb és bal oldalon negyvenöt fokos szögben döntött pajzs alakú címer.

Mindkettő hosszában osztott. Jobb oldala árpádsávos, bal oldala sötétkék alapon öt arany színű stilizált liliomot ábrázol.

2. Az Önkormányzat pecsétje:

Kör alakú. Középső rész bal oldalán hegyoldal bányabejárattal. Jobb oldalán bányász, kezében csákány és kalapács.

Az ábrázolás alsó részén 1840. évszám.

Felirata: „Telkibánya helység pecsétje.”

3. Település zászlaja:

Telkibánya község zászlaja két egyenlő szélességű, aranysárga és zöld színű függőleges sávból áll.

c) Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.

(7) Az önkormányzat körbélyegzője középen a Magyar Köztársaság címerét, körben a Telkibánya Község Önkormányzata elnevezést tartalmazza.

(8) A Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal középen a Magyar Köztársaság címerét, körben a Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét tartalmazza.

(9) Az önkormányzat azonosító adatai:

a) törzsszám: 348474

b) adószám: 15348472-2-05

c) KSH statisztikai számjel: 15348472-8411-321-05

II. FEJEZET A képviselő-testület

1. Az önkormányzat feladatai és hatásköre

2. § (1) Az önkormányzat ellátja azokat a kötelező feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.

(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását a rendelet 3. számú függeléke tartalmazza.

(3) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

  • a) Saját számlás utas szállítás (óvodás gyermekek eseti szállítása, általános iskolai tanulók eseti szállítása tanulmányi- és sportrendezvényekre, Telkibányai Aranygombos Sportegyesület - TASE csapatának sporteseményekre történő szállítása, eseti szállítása
  • b) Nem önkormányzatnál dolgozók vendégétkeztetése eseti jelleggel,
  • c) Közterület-, föld bérbeadása
  • d) Nem lakás céljára szolgáló épület használatba- és bérbeadása,
  • e) Erdőgazdálkodási tevékenység,
  • f) Beruházások kivitelezésében történő közreműködés (építőipari segédmunkák,

őrzési feladatok ellátása)

g) Társulásokban való részvétel.

3. § (1) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköreinek felsorolását az 1. számú melléklet tartalmazza.

(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója a munkatervben foglaltak szerint beszámol a képviselő-testületnek az általa hozott döntésekről.

2. A képviselő-testület működése

4. § A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő

5. § A képviselő-testület

  • a) alakuló
  • b) soros
  • c) soron kívüli

ülést tart.

6. § Az alakuló ülés napirendje:

  • a) Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről;
  • b) az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele;
  • c) polgármesteri ciklus-program ismertetése;
  • d) polgármester illetményének megállapítása;
  • e) alpolgármester választása;
  • f) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása
  • g) Ügyrendi Bizottság megválasztása;
  • h) egyebek.

7. § (1) A képviselő-testület soros ülését évente legalább hat alkalommal, az éves munkaterve szerint tartja.

(2) A képviselő-testület soros üléseinek helye a munkatervben kerül meghatározásra.

8. § (1) A munkaterv tervezetének elkészítéséről a polgármester iránymutatása alapján a jegyző gondoskodik, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv készítéséhez:

  • a) javaslatot lehet kérni:
    • aa) a képviselőktől.
  • b) javaslatot tehetnek:
    • ba) a hivatalhoz bejelentett civil szervezetek vezetői,
    • bb) a helyi közszolgáltatást nyújtó szervek,
    • bc) az önkormányzati intézmények vezetői.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

  • a) az ülések tervezett időpontját,
  • b) az ülés napirendjét és előadóit,
  • c) az előterjesztések elkészítésének felelőseit,
  • d) a napirend megtárgyalásához külön meghívottak megnevezését,
  • e) a közmeghallgatás időpontját,
  • f) az előterjesztések leadásának határidejét.

(4) A munkatervet meg kell küldeni:

  • a) a települési képviselőknek,
  • b) a munkatervben érintett előadóknak.

9. § (1) A munkatervben nem szereplő ülés soron kívüli ülésnek minősül (a továbbiakban: soron kívüli ülés), melyet a polgármester a soros üléstől eltérő időpontban hívhat össze.

(2) A soron kívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt írásban a polgármesternél kell előterjeszteni - szöveges indokolással és döntési javaslattal - az ülés napirendjének, helyének és idejének megjelölésével. A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül lehetőleg a kezdeményező által megjelölt időpontra - köteles az ülést összehívni.

3. Ciklus-program, gazdasági program

10. § A polgármester ciklus-programját az alakuló ülésen ismerteti a képviselő-testülettel.

11. § (1) A képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltak alapján határozza meg az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgáló Gazdasági Programját.

(2) A Gazdasági Program végrehajtásáról - az elfogadás, és felülvizsgálat évének kivételével - a polgármester minden év szeptemberében tájékoztatja a képviselő-testületet.

4. A képviselő-testület ülésének összehívása, az ülés nyilvánossága

12. § A képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, vagy a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök hívja össze és vezeti.

13. § (1) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó írásbeli meghívóval kell összehívni.

(2) A soron kívüli ülés indokolt esetben telefonon is összehívható. A telefonon történő összehívás esetén a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen kerül kiosztásra.

(3) A soros ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően lehetőleg 5 nappal, a soron kívüli ülésre szóló meghívót lehetőleg huszonnégy órával előbb ki kell kézbesíteni.

(4) A lakosság esetében a tájékoztatás a képviselő-testületi tagok meghívásával egyidőben.

14. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a) a jegyzőt,
  • b) akinek meghívását a munkaterv tartalmazza,
  • c) akit a polgármester a napirendi pontra való tekintettel indokoltnak tart.

15. § (1) A meghívóval együtt a képviselők részére az írásos előterjesztéseket is kézbesíteni kell.

(2) A tanácskozási joggal meghívottak közül valamennyi előterjesztést meg kell küldeni jegyző részére.

(3) Az (1) - (2) bekezdésben nem szabályozott esetben a tanácskozási joggal meghívottak csak az őket érintő napirendeket kapják meg írásban.

(4) A képviselő-testület ülésének idejéről, helyéről, napirendjéről a község lakosságát tájékoztatni kell a meghívónak önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, az ülés napját megelőzően lehetőleg 5 nappal.

16. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart, illetve zárt ülést rendelhet el Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben.

(2) Zárt ülés megtartását:

  • a) a polgármester,
  • b) bármely képviselő,
  • c) a jegyző és
  • d) az érintett személy vagy szerv indítványozhatja.

(3) A zárt ülés tartásának szükségességét az előterjesztő köteles előzetesen jelezni.

17. § (1) A képviselő-testület határozatképtelensége esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 15 napon belül újból össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

(2) A képviselő-testület ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a soron kívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni, és az így tartott soron kívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.

III. FEJEZET A képviselő-testület elnöke, az elnök jogköre

5. Az ülés, és a vita vezetése

18. § A polgármesternek - mint a képviselő-testület elnökének - ülésvezetési feladatai, és jogköre:

  • a) megnyitja az ülést, megállapítja a jelenléti ív alapján számszerűen a határozatképességet és folyamatosan figyelemmel kíséri azt,
  • b) előterjeszti a meghívó alapján a napirendi javaslatot és szavazásra bocsátja,
  • c) napirendenként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, a jelentkezés sorrendjében megadja a szót a hozzászólásokra,
  • d) a vita és az előterjesztés során elhangzott határozati javaslatokat és módosító indítványokat egyenként - az elhangzás sorrendjében - szavazásra bocsátja,
  • e) megállapítja a szavazás eredményét, és kihirdeti a képviselő-testület határozatát,
  • f) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,
  • g) berekeszti az ülést,
  • h) a szó megadása vagy annak megtagadása,
  • i) a napirendi pont tárgyalásának elnapolására való javaslattétel,
  • j) tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására való javaslattétel.

19. § (1) A képviselő-testület minden előterjesztés, önálló indítvány és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön vitát nyit, amelynek során:

  • a) az írásbeli előterjesztést az előadó a vita előtt röviden szóban indokolhatja, kiegészítheti,
  • b) az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,
  • c) a válaszadással kapcsolatosan a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak további egy alkalommal kérdéseket tehetnek fel,
  • d) a válaszadás után a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak észrevételeiket, javaslataikat ismertethetik.

(2) A hozzászóló az adott témában legfeljebb kétszer szólalhat fel. Az első hozzászólás időtartama témánként és hozzászólónként legfeljebb 5 perc, a második hozzászólás időtartama legfeljebb 3 perc. Harmadik hozzászólást a polgármester engedélyezhet.

(3) A képviselő-testület esetenként - vita nélkül - dönt arról, hogy a tanácskozási joggal nem rendelkezők részére felszólalási jogot biztosít-e.

(4) A napirend előadója válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra, ezt követően a polgármester lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja. A vita lezárása után, a szavazás előtt az előterjesztő viszontválaszra jogosult, amelynek időtartama legfeljebb 3 perc.

(5) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely kérdésben törvényességi észrevételt kíván tenni.

(6) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és megjelöli a napirend tárgyalásának legközelebbi időpontját.

(7) A képviselő-testület nyilvános ülésein a napirendhez kapcsolódóan - a képviselő-testület külön döntése nélkül - szót kaphatnak az országos hatáskörű szervek képviselői, valamint meghívás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal képviselője.

6. A polgármester egyéb feladatai, a tanácskozás rendjének fenntartása

20. § A napirendi pont tárgyalása során a polgármester egy alkalommal tanácskozási szünetet rendelhet el, amelynek időtartama legfeljebb tíz perc lehet. Ezt bármelyik képviselő kezdeményezheti. Vita esetén a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a tanácskozási szünet elrendeléséről.

21. § Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja a tárgyszerűségre, a tárgyra térésre. A felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonhatja.

22. § A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek során:

  • a) figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem méltó magatartást tanúsít, másokra sértő kifejezéseket használ, b) akinek magatartása az a) pont szerinti figyelmeztetés ellenére ismételten kifogás alá esik, azt rendre utasítja, ha a rendreutasítás eredménytelen, a polgármester kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt rója meg, melyről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
  • c) ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely az ülés folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre felfüggeszti,
  • d) ismétlődő rendzavarás esetén a képviselő-testület - vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott - döntése alapján a rendbontót - a képviselő kivételével - az ülés helyszínének elhagyására szólítja fel.

IV. FEJEZET A képviselő-testület ülése

7. A napirend megállapítása, elnapolása és a napirendek fajtái

23. § (1) A képviselő-testület soros ülésének napirendjére a meghívó alapján a polgármester tesz javaslatot. A napirendet a képviselő-testület állapítja meg.

(2) Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.

(3) Napirendi javaslaton kívüli téma sürgősségi indítvány esetén, valamint a polgármester külön indítványára tárgyalható.

(4) Sürgősségi indítványt tisztségviselő, vagy képviselő írásban vagy szóban terjeszthet elő.

(5) Az indítvány a sürgősség tényének és rövid indoklásának ismertetése mellett terjeszthető be, melyet testületi ülésen ismertetni kell.

(6) A sürgősségről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többségű szavazással dönt.

(7) Ha valamely képviselő ellenzi a sürgősségi megtárgyalást, akkor a polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak - legfeljebb 2 percben - a sürgősség tényének rövid indoklására.

(8) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványozott kérdést a képviselő-testület napirendként tárgyalja.

(9) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, vagy elismeri, de a téma az előkészítés hiánya miatt megtárgyalásra nem alkalmas, úgy azt a soron következő ülésre kell napirendi pontként felvenni.

24. § (1) A képviselő-testület soron kívüli ülésén az a napirend tárgyalható, amelyre a soron kívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott, valamint a polgármester külön indítványa alapján napirendre vett téma.

(2) Sürgősségi indítványt tisztségviselő vagy képviselő szóban terjeszthet elő.

25. § Az előterjesztés visszavonható, illetve a napirendi pont tárgyalása elnapolható. A napirend elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell, s arról a képviselő-testület vita nélkül határoz, szükség esetén meghatározza a további előkészítés rendjét.

26. § A képviselő-testület a rendeletben meghatározott módon ülésének napirendjére felveszi

  • a) a polgármesteri beszámolót, ezen belül:
    • aa) két képviselő-testületi ülés közötti időszak fontosabb eseményeit.
  • b) a munkatervben szereplő előterjesztéseket, ezen belül:
    • ba) a rendelet-tervezeteket,
    • bb) a beszámolókat, jelentéseket és az ahhoz kapcsolódó határozati javaslatokat,
    • bc) a tájékoztatókat, és egyéb bejelentéseket.
  • c) az önálló indítványokat.

8. Az előterjesztések, önálló és nem önálló indítványok

27. § (1) Előterjesztésnek minősül:

  • a) a rendelet-tervezet,
  • b) a beszámoló,
  • c) a határozati javaslat,
  • d) a tájékoztató,
  • e) az indítvány.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

  • a) polgármester,
  • b) alpolgármester,
  • c) képviselők,
  • d) jegyző,
  • e) akiket a képviselő-testület felkér, illetve kötelez.

(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést írásban és szóban egyaránt meg lehet tenni.

(4) A szóbeli előterjesztést közvetlenül a képviselő-testület előtt kell megtenni, az írásbeli előterjesztést pedig legkésőbb az ülés napját megelőző 7. napig a polgármesterhez kell benyújtani.

(5) Az írásbeli előterjesztésnek célszerű tartalmaznia:

  • a) az előterjesztés címét és előadóját,
  • b) a jogszabályi hátteret a korábbi, a tárggyal összefüggő testületi határozatokat,
  • c) a helyzetértékelést, az alternatívákat, a lefolytatott egyeztetéseket,
  • d) a döntési javaslatot és indokait,
  • e) a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot,
  • f) a határidő, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megjelölését.

28. § (1) A napirendek tárgyalásának sorrendjét lehetőleg az alábbiak szerint kell meghatározni:

  • a) polgármesteri beszámoló,
  • b) rendelet-tervezet,
  • c) beszámoló (jelentés) és határozati javaslat,
  • d) sürgősséggel tárgyalandó javaslat,
  • e) tájékoztató,
  • f) napirend utáni felszólalás (nyílt ülés utolsó napirendi pontja után).

(2) A napirendek tárgyalásának sorrendjénél a képviselő-testület az egy témakörbe tartozó előterjesztéseket egymás után, együtt tárgyalja meg, függetlenül a megállapított sorrendtől.

29. § (1) A munkatervben nem szereplő képviselői önálló indítványt a soros ülés napját megelőzően legalább 7 nappal írásban kell a polgármesterhez beterjeszteni.

(2) A beterjesztéssel szemben támasztott követelményekre a 27. § (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(3) Önálló indítvány alapján napirendi pontként a 27. § előírásainak megfelelő rendelettervezet, vagy határozati javaslat vehető fel.

30. § (1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan a következő, nem önálló indítványok nyújthatók be:

  • a) sürgősségi javaslat,
  • b) módosító javaslat.

(2) A módosító javaslat ismertetését követően az elnök a napirend előterjesztőjét érdemi nyilatkozattételre hívja fel.

9. Tanácskozási jog, felszólalás

31. § (1) A felszólalások lehetnek:

  • a) napirend utáni felszólalás,
  • b) napirendhez kapcsolódó felszólalás,
  • c) ügyrendi felszólalás.

(2) Akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.

32. § (1) A napirendhez kapcsolódó képviselői felszólalások sorrendjét a jelentkezés sorrendjében a polgármester határozza meg.

(2) A képviselő-testület ülésén a nem tanácskozási joggal jelenlévők közül eseti jelleggel az szólalhat fel, akinek a polgármester a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott döntése alapján szót ad.

33. § (1) A napirend tárgyalását érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő két percre szót kérhet és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(2) Napirend utáni - legfeljebb 5 perces időtartamú - felszólalásra a polgármestertől bármely képviselő - a tárgy megjelölésével - kérhet lehetőséget.

(3) A megkérdezettnek az ülésen, de legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

10. A képviselő-testület döntései

34. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben.

(2) A szavazás során előbb a módosító és kiegészítő, azt követően az előterjesztésben szereplő javaslatokról dönt a képviselő-testület.

(3) A polgármester az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás „igen”-nel vagy „nem”-mel történhessen.

(4) A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása után a képviselő-testület külön határozattal dönt arról, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot érvényében fenntartja-e.

11. Rendeletalkotás

35. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

  • a) a polgármester,
  • b) alpolgármester
  • c) a képviselők,
  • d) a jegyző.

(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania. A polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület következő ülésén állást foglal a rendelet szükségességéről és meghatározza az előkészítés menetét.

(3) Az önkormányzati rendeleteket a képviselő-testület ciklusonként felülvizsgálja.

(4) A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a jogalkotásról szóló törvény által előírt tartalmi elemeket.

(5) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

36. § A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a jogalkotásról szóló törvény által előírt tartalmi elemeket.

37. § (1) A rendeletek kihirdetésének helyében szokásos módja az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztés.

(2) Kihirdetni csak a polgármester és a jegyző által aláírt rendeletet lehet. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés napjával.

12. Határozathozatal

38. § (1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.

(2) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

39. § A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester félévenként tájékoztatja a képviselő-testületet.

13. Szavazás

40. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) Szavazás közben a szavazást indokolni nem lehet.

(3) Szavazni először a napirendet érintő módosító javaslatokról kell. A polgármester a módosító javaslatokat elhangzás sorrendjében teszi fel szavazásra.

41. § (1) A képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben titkos szavazást tarthat.

(2) A képviselő-testület - indítvány alapján - esetenként egyszerű szótöbbséggel dönt a titkos szavazásról.

(3) A titkos szavazást borítékba helyezett szavazólappal, lezárt urnába történő helyezéssel, külön helyiségben kell lebonyolítani.

42. § (1) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A névsort csatolni kell a jegyzőkönyvhöz.

(3) A szavazás eredményét ülésvezetési jogosítványai keretében a polgármester állapítja meg és ismerteti az önkormányzat döntését.

14. Jegyzőkönyv

43. § (1) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készülhet. A testületi ülésről, a tanácskozás lényegét tartalmazó, szerkesztett jegyzőkönyvet 14 nap alatt kell elkészíteni.

(2) A jegyzőkönyv Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltakon túl tartalmazza:

  • a) az ülésről távolmaradt képviselő nevét,
  • b) a napirend előadójának nevét,
  • c) a polgármester intézkedéseit,
  • d) az ülésen történt fontosabb eseményeket,
  • e) az elhangzott bejelentéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat.

(3) Az írásos jegyzőkönyv mellékletét képezi:

  • a) a meghívó,
  • b) az írásos előterjesztések,
  • c) a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások,
  • d) a nem önálló indítványok,
  • e) a jelenléti ív,
  • f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és mellékletei,
  • g) a név szerinti szavazásról készült névsor.

(4) A képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyveket - a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével - a Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatalban bárki megtekintheti.

(5) A jegyzőkönyvből készített kivonat, másolat, az önkormányzati rendelet, hozott határozat szövegének hitelesítésére a jegyző, távolléte esetén a helyettese jogosult.

(6) A jegyzőkönyv felterjesztése előtt – a polgármester és a jegyző írja alá.

V. FEJEZET Ügyrendi Bizottság

44. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság.

(2) Az ügyrendi bizottság három tagját a képviselő-testület választja.

(3) Az Ügyrendi Bizottság:

  • a) ellátja a polgármester és a helyi képviselők vagyonnyilatkozat-tételével, nyilvántartásával, kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,
  • b) ellátja a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolításával kapcsolatos teendőket,
  • c) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi ügyeket kivizsgálja, döntésre előkészíti,
  • d) kivizsgálja és döntésre előkészíti a polgármesterrel és a képviselőkkel kapcsolatban felmerülő méltatlansági ügyeket,
  • e) elvégzi a személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálását és a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron kívüli ülésén előterjeszti.

45. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyv készül.

(2) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be.

(3) A bizottság döntéseit határozatok formájában hozza meg.

46. § A bizottság tevékenységéről a képviselő-testületnek beszámolási kötelezettséggel tartozik.

47. § (1) A képviselő-testület jelentősebb időszakos vagy egyedi feladat elvégzésére ideiglenes (ad-hoc) bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság megválasztására és működésére az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezések értelemszerűen irányadóak.

(3) Az ideiglenes bizottság a feladatainak elvégzése és az arról tett jelentés elfogadása után megszűnik.

VI. FEJEZET A képviselők jogai és kötelességei

48. § (1) A képviselő kötelessége az általa tartott fogadóórán kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel.

(2) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára.

(3) Köteles tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.

(4) A képviselő köteles jelezni a polgármesternek vagy a jegyzőnek, ha az ülésen nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.

(5) A polgármester a képviselő testületi ülésen való részvételét kérésére írásban igazolja.

(6) A képviselőt a polgármester, a jegyző, aljegyző a Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói, az önkormányzat irányítása, illetve felügyelete alá tartozó intézmények vezetői munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni, és az általa előadott ügyben - amennyiben az azonnal lehetséges - érdemi választ adni.

VII. FEJEZET A képviselő-testület tisztségviselői

15. A polgármester

49. § (1) A polgármester tisztségét főállásban tölti be.

(2) A polgármester feladatai a rendeletben és a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl - különösen, hogy:

  • a) segíti a képviselők munkáját,
  • b) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,
  • c) együttműködik az egyházakkal, társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(3) A polgármester feladata az önkormányzat képviselete során a médiával való kapcsolattartás.

(4) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét hétfő- és szerdai napján 9.00 órától 12.00 óráig.

16. Az alpolgármester

50. § (1) A képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester tevékenységét a polgármester irányítja.

VIII. FEJEZET A jegyző és az aljegyző

17. A jegyző

51. § (1) A jegyző feladata a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakon túl az önkormányzati munkával összefüggésben a következők:

  • a) közreműködik a képviselő-testület munkatervi javaslatának elkészítésében,
  • b) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntéstervezetek a törvényességi követelményeknek megfeleljenek,
  • c) biztosítja a testületi ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését, határidőn belüli megküldését a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére,
  • d) ellátja továbbá mindazon feladatokat, amellyel a képviselő-testület és a polgármester megbízza.

(2) A jegyző ügyfélfogadást tart minden hét keddi napján 9.00 órától 12.00 óráig.

18. Az aljegyző

52. § (1) Az aljegyző látja el a jegyző helyettesítését.

(2) Az aljegyző feladatát a jegyző határozza meg.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség 6 hónapot meg nem haladó egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a feladat ellátásához szükséges iskolai végzettséggel rendelkező igazgatási főelőadó látja el, ilyen személy hiányában a feladatokat a Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői közül az kaphat, aki a feladat ellátásához szükséges iskolai végzettséggel rendelkezik.

IX. FEJEZET A képviselő-testület hivatala

53. § (1) A képviselő-testület a saját, a képviselő-testület bizottsága és a tisztségviselők munkájának segítésére, a döntések szakmai előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére - külön alapító okirattal - egységes hivatalt hoz létre.

A hivatal elnevezése: „Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal”.

(2) A Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal munkarendje:

Hétfő, kedd, szerda, csütörtök: 7.30 - 16.00 óráig

Péntek: 7.30 - 13.30 óráig

(3) A Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási ideje:

Hétfőtől-péntekig: 8.00-12.00 óráig,

Hétfő és szerda: 13.00-16.00 óráig,

Ebédidő: minden nap 12.00-12.30 óráig.

X. FEJEZET Választópolgárok részvétele az önkormányzásban

19. Lakossági fórum

54. § (1) Az önkormányzat a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását lakossági fórumok keretében.

(2) A képviselő-testület a lakossági fórumok szervezéséről esetenként dönt.

(3) A lakossági fórum helyét és időpontját legalább 15 nappal korábban az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel és a lakossági tájékoztatókkal (szórólap) a lakosság tudomására kell hozni, az önkormányzat hirdetőtábláján történő tájékoztatással.

20. Közmeghallgatás

55. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett munkaterv szerinti időpontban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább 15 nappal korábban a lakosság tudomására kell hozni.

(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők.

(3) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. Egyedi hatósági ügyekben nem adható szó.

(4) Az állampolgárok és a (3) bekezdésben megjelölt szervezetek képviselői a képviselő- testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezettnek kell válaszolni.

(5) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.

(6) A közmeghallgatás alatt az ülésen a lakosság szóban felteheti kérdéseit és elmondhatja javaslatait.

(7) A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólások tartalmát a polgármester által kijelölt személy megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket előkészíti. A polgármester azokra a kérdésekre, amelyekre azonnal nem tud választ adni - 15 napon belül értesíti az illetékest.

XI. FEJEZET A tárulások

56. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásban vesz részt.

(2) A társulások jegyzékét, valamint a társulásokra átruházott feladatokat és hatásköröket a 2. számú melléklet tartalmazza.

XII. FEJEZET Az önkormányzat költségvetése és vagyona

57. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletekben szabályozza.

(2) Az éves költségvetésben meghatározott reprezentációs költség a polgármester rendelkezése alapján használható fel.

(3) Az önkormányzat és intézményeinek gazdálkodás ellenőrzését külső belső ellenőri szerződés keretén belül látja el.

XII. FEJEZET Záró rendelkezések

58. § Ez a rendelet 2020. február 15-én lép hatályba.

59. § Hatályát veszti a szervezeti és működési szabályzatáról szóló 7/2019. (X. 24.) rendelet.