Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 5/2020. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 02. 28- 2020. 06. 24


Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének Pénzügyi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:



1. A rendelet hatálya


1. §

(1) A rendelet hatálya kiterjed Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésére (továbbiakban: Közgyűlés) és szerveire, a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) által irányított és fenntartott költségvetési szervekre (továbbiakban: intézmények), az Önkormányzatnál előirányzott központi kezelésű feladatokra.

(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, amelyek e költségvetésben szereplő előirányzatokból részesülnek.


2. Általános rendelkezések


2. §


(1) A Közgyűlés a költségvetési rendelet címrendjét a (2) – (4) bekezdések szerint állapítja meg.


(2) Az 1., 2., és 3. sz. - mellékletei római számozással jelölik a „címeket”, arab sorszámozással az „alcímeket”. Az Önkormányzat, az intézmények, külön-külön alkotnak egy-egy címet. A bevételek esetében a címeken belül alcímeken kerültek rögzítésre az egyes „jogcímek”. Az intézményeken belül a forrásonkénti bevételeket az államháztartásért felelős miniszter előírása szerinti esetekben az intézmények elemi költségvetései rögzítik. Az Önkormányzat és az intézmények kiadásai esetében az egyes alcímek alábontása a kiemelt előirányzatokat vagy szakmai feladatokat jelent. 


(3) A költségvetés bevételeit az 1. számú melléklet foglalja össze. Az intézmények működési és egyéb bevételeit, valamint az intézmények engedélyezett létszámát a 2. számú melléklet tartalmazza.

(4) A kiadások közül külön jogcímet alkotnak egyenkénti felsorolással az intézmények a 2. számú melléklet, az Önkormányzat által kezelt előirányzatok a 3. számú melléklet szerint. A Közgyűlés által a nemzetiségi önkormányzatok számára biztosított támogatások önálló címet képeznek Szolnok Megyei Jogú Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata, Szolnoki Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat, Szolnoki Ukrán Nemzetiségi Önkormányzat alcím megjelöléssel. 

(5) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak bevételi és kiadási előirányzatait a 3.c.   számú melléklet tartalmazza.



3. A költségvetés bevételei és kiadásai


3. §


A Közgyűlés az Önkormányzat költségvetési bevételeinek és kiadásainak főösszegét, valamint azok egyenlegét, az e rendelet mellékleteiben részletezett, és az 1. számú mellékletben összefoglalt, bevételi források és kiadási jogcímek figyelembevételével az alábbiak szerint állapítja meg:


                                  

12.687.087.503

 Ft

működési bevétel,

1.140.237.460

Ft

belső finanszírozási működési bevétel

302.540.798

Ft

forgatási célú értékpapír beváltása

14.129.865.761

Ft

működési kiadás,

0

Ft

működési forráshiány


12.389.782.007

Ft

felhalmozási bevétel,

10.005.586.321

Ft

belső finanszírozási felhalmozási bevétel

919.980.202

Ft

forgatási célú értékpapír beváltása

23.315.348.530

Ft

felhalmozási kiadás,

0

Ft

felhalmozási forráshiány


4. §


(1) A 3.§- ban megjelölt tárgyévi működési és felhalmozási kiadások pénzügyi fedezete a tárgyévi bevételekből, valamint az előző évek pénzmaradványából származó belső finanszírozású működési és felhalmozási forrásokból, valamint forgatási célú értékpapír értékesítéséből biztosított.


(2) Az egyensúly megőrzése érdekében év közben az egyéb, bevételt növelő, illetve kiadást csökkentő intézkedéseket Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzatának a 144/2011. (V.26.) számú közgyűlési határozattal elfogadott Adósságkezelési Komplex Programjában foglaltaknak megfelelően kell megtenni.

(3) Az igénybevételre tervezett éven belüli külső forrás törlesztő részleteit és kamatait, a vonatkozó szerződésekből eredő fizetési kötelezettségeket a tárgyévi költségvetésbe be kell tervezni és jóvá kell hagyni. Az Önkormányzat által vállalt készfizető kezességből adódó éves fizetési kötelezettségre is ugyanezek a szabályok vonatkoznak.


(4) A tervezett működési bevételek teljesítése és a kiadási szükségletek évközi eltérésének kiegyenlítését biztosító likvid-hitelkeret felső határa 500.000 ezer Ft, amely hitel igénybevétele a mindenkori pénzügyi szükségletekhez igazodóan történhet.


(5) Az 5.b számú mellékletben szereplő ÁFA levonási joggal érintett fejlesztések esetén a költségvetési egyensúly és likviditás, valamint a fejlesztések tervezett megvalósításának biztosítása érdekében az ÁFA bevételek beszedése és az ÁFA kiadások teljesítése közötti időbeni eltérés kiegyenlítését biztosító évközi ÁFA finanszírozást szolgáló, likvid hitel igénybevételére külön Közgyűlési döntést követően, az abban foglalt keretösszeg erejéig kerülhet sor, azzal, hogy a hitel igénybevétele a mindenkori pénzügyi szükségletekhez igazodóan történhet.


(6) A működési feladatok hatékonyabb ellátása, valamint a pénzügyi egyensúly megőrzése érdekében Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) előkészíti az állami költségvetéshez benyújtható, a helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatokra vonatkozó pályázatokat.


5. §


(1) A Közgyűlés a bevételi főösszeget, és az azzal azonos mértékű kiadási előirányzatot az 1. 1.a., 1.b., 1.c., 2., 3., 3.a, 3.b, 3.c, számú mellékletekben részletezett módon állapítja meg.


(2) Kiemelt kiadási előirányzatok:


Személyi juttatások

4.304.289.136

Ft

Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

795.765.773

Ft

Dologi kiadások

8.296.206.764

Ft

Ellátottak pénzbeli juttatásai

183.466.000

Ft

Egyéb működési célú kiadások

4.305.510.678

Ft

Felhalmozási kiadások

19.546.175.940

Ft

                          Ebből: Beruházási kiadások

11.841.668.602

Ft

                                      Felújítási kiadások

7.487.407.617

Ft

                                      Egyéb felhalmozási kiadások                    

217.099.720

Ft


(3) Az intézmények 2020. évi létszámkerete 2020. január 1-től 1.026,55 álláshely, 2020. március 1-től 1.048,35 álláshely a 2. számú mellékletben foglalt részletezés szerint.


(4) A Polgármesteri Hivatal 2020. január 1-jei igazgatási létszámkerete 212 álláshely, azzal, hogy a Közgyűlés további 5 fő határozott idejű foglalkoztatását engedélyezi munkaerőpiaci forrás igénybevétele mellett.


(4a) A Közgyűlés a Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában

a) az illetményalapot - Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény 60.§ (6) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - saját forrásai terhére 45.000 Ft összegben,

b) az illetménykiegészítést az érettségi iskolai végzettségű köztisztviselők esetében az alapilletmény 10%-ban, a felsőfokú végzettségű köztisztviselők esetében az alapilletmény 30%-ban állapítja meg.


(4b) A Polgármester és alpolgármesterek személyi juttatásai a 3. számú melléklet XI. cím alatt kerültek megtervezésre. A 3. számú melléklet 11.1. önkormányzati igazgatás alcím alatt a Közgyűlés az engedélyezett létszámkeretet 11 főben határozza meg.    


(5) A Közgyűlés a több éves kihatással járó kötelezettségek előirányzatait éves bontásban az 5. 5.a., 5.b. számú mellékletek szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait a tárgyévi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


(6) A Közgyűlés az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23.§ (2) bekezdésében előírt követelmények, valamint az Áht. 24.§ (4) bekezdésben foglalt tájékoztató mérlegek és kimutatások tartalmát e rendelet: 1., 1.a., 1.b., 1.c., 2., 3., 3.a., 3.b., 3 c., 4., 4.a., 5., 5.a., 5.b., 5.c., 6., 7., 8. számú mellékleteiben foglalt tartalommal állapítja meg.



6. §


(1) A Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 34.§ alapján az önkormányzati működésre és az ágazati feladatok ellátására nyújtott támogatásokat az 1. számú melléklet tartalmazza, a támogatások jogcímeit és összegét a 1.a. számú melléklet részletezi.


(2) Az állam által nyújtott általános célú és kötött felhasználású működési támogatások e rendelet 1.b. számú melléklete szerint az intézmények, valamint az Önkormányzat költségvetésében maradéktalanul megtervezésre kerültek.


(3) Az egészségügyi alapellátást az Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő közvetlenül finanszírozza. Az e célra tervezett kötött felhasználású előirányzat 269.171.000 Ft, mely a Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága költségvetésében maradéktalanul megtervezésre került.


(4) A Polgármesteri Hivatal nevében végzett tevékenységek bevételi és kiadási előirányzatai az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet (továbbiakban: Ávr.) 24.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint kerültek megtervezésre.



4. A költségvetés tartalékai


7. §


(1) A Közgyűlés az Önkormányzat egyes feladatainak ellátásához a felhasználásra vonatkozóan célokhoz és feltételekhez kötött, valamint általános jellegű, e rendelet 3. számú melléklete XIII. Tartalékok címen 505.011.793 Ft előirányzatot állapít meg.

(2) A tartalékokkal (3. számú melléklet 13.1 – 13.3 alcímek) való rendelkezés (átcsoportosítás) jogát Szolnok Megyei Jogú Város Polgármestere (továbbiakban: Polgármester) gyakorolja. A Polgármester a céltartalékon jóváhagyott előirányzatokat jogosult átcsoportosítani a központi kezelésű feladatokra, vagy a költségvetési intézmények részére.

(3) A céltartalékok előirányzatai nem léphetők túl, a céltartalékon képződő maradvány a költségvetés általános tartalékát növeli.


(4) A Közgyűlés a működés – üzemeltetés – fenntartás feladataira e rendelet 3. számú mellékletének 13.1 alcím szerinti részletezettséggel együttesen 336.999.018 Ft „Működési költségvetés céltartaléka” előirányzatot állapít meg.


(5) A működési költségvetés céltartalékán belül a Közgyűlés „Intézményi feladatok céltartaléka” előirányzatot állapít meg 265.799.018 Ft összegben.


(5a) Az Intézményi feladatok céltartaléka előirányzaton belül az „Üres álláshelyek tartaléka” jogcímen elkülönített 45.584.938 Ft előirányzat felhasználására, valamint a „Rehabilitációs hozzájárulás tartaléka” jogcímen elkülönített 46.414.080 Ft előirányzat felhasználására az intézmények által dokumentált, tényleges kifizetéseknek megfelelően, külön igénylés alapján negyedévenként kerül sor.

(5b) Az Intézményi feladatok céltartaléka előirányzaton belül a „Szent Tamás Görög Katolikus Általános Iskola működési hozzájárulás” jogcímen elkülönített 98.800.000 Ft intézményhez történő átcsoportosítására az intézménnyel kötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerinti ütemben kerül sor.

(5c) Az Intézményi feladatok céltartaléka előirányzaton belül a „Gyermekétkeztetési rezsi- és nyersanyagár változása miatti tartalék” jogcímen elkülönített 60.000.000 Ft felhasználásáról az élelmezési rezsi és nyersanyagár változásáról szóló külön Közgyűlési döntés alapján lehet intézkedni.


(5d) A Közgyűlés az Intézményi feladatok céltartaléka előirányzaton belül „Önkormányzati informatikai beszerzések jogcímen” 15.000.000 Ft-ot különít el.


(6) A Közgyűlés, a Működési költségvetés céltartalékon belül „Egyéb működési feladatok tartaléka” előirányzatot határoz meg 47.200.000 Ft összegben. Az előirányzat az év közben jelentkező, más forrásokból nem megoldható feladatok, ill. előre nem látható váratlan helyzetek kezelésének forrásául szolgál. 


(7) A Közgyűlés a Működési költségvetés céltartalékán belül a szünidei étkezés feladatainak biztosítására 20.000.000 Ft-ot, továbbá a közművelődési intézmények, szervezetek érdekeltségnövelő pályázatához kapcsolódó önerő fedezetére 4.000.000 Ft-ot állapít meg.


(8) A Közgyűlés az önkormányzati vagyon értékének megőrzése, a hatékony vagyongazdálkodás elősegítése érdekében, valamint egyes pályázati forrásból megvalósítani tervezett fejlesztések önrészének fedezetéül „Fejlesztési feladatok céltartaléka” előirányzatot állapít meg 108.012.775 Ft összegben. A tartalék felhasználására - szakmai javaslatot követően - a Polgármester jogosult.


(8a) A Fejlesztési feladatok céltartaléka tartalmazza a Merengő Jézus szobor felújításához szükséges önrész fedezetét, valamint a fejlesztések megvalósításához kapcsolódó logisztikai feladatok kiadási előirányzatát is. A Közgyűlés a tartalék felhasználására felhatalmazza a Polgármestert.



8. §


(1) A Közgyűlés a költségvetés „Általános tartalékát” 60.000.000 Ft-ban állapítja meg, mely előirányzat az évközi elmaradt bevételeinek pótlását, az év közben felmerülő többletkiadások forrásigényét biztosítja.


(2) Az általános tartalék az első félévben időarányosan használható fel.



5. Költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok


9. §


(1) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben foglaltak szerint az Önkormányzat biztosítja a Szolnok Városi Óvodák és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága intézményekben, továbbá a közigazgatási területén a tankerületi központ, és szakképzési centrum által fenntartott nem bentlakásos nevelési-oktatási intézményekben és az Önkormányzat közigazgatási területén a köznevelési fenntartó által üzemeltetett kollégiumban elhelyezett gyermekek részére - az érintett nevelési-oktatási intézmények által közölt adatok alapján - az intézményi gyermekétkeztetést.


(2) Az Önkormányzat a gyermekek és tanulók részére nyújtott élelmezési szolgáltatást Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata, Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága, valamint a Szolnoki Kistérségi Többcélú Társulása Egyesített Szociális Intézménye útján biztosítja.


(3) A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21/C. §-ban meghatározottak részére az Önkormányzat - figyelemmel a 328/2011. (XII.29.) Korm. rendeletben foglaltakra - Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálata útján biztosítja a szünidei gyermekétkeztetést.


 10. §


(1) A Közgyűlés bizottságai feladatkörébe utalt előirányzat-felhasználásra vonatkozó döntési jogkör gyakorlásához, e rendelet 3. számú mellékletében részletezettek szerint együttesen 40.614.213 Ft előirányzatot állapít meg a Közgyűlés.


(2) Amennyiben a bizottság előirányzat-felhasználási döntése alapítvány támogatását eredményezi, úgy a bizottsági döntés előirányzat-felhasználásra vonatkozó előterjesztésnek minősül, melynek elfogadásáról a Közgyűlés dönt.


(3) Az (1) bekezdésben foglalt előirányzaton belül a Sport, Turisztikai és Civil kapcsolatok Bizottság a 3. számú melléklet 4.2.4. alcímen tervezett „Sport célú támogatás” jogcímen 29.500.000 Ft, a 3. számú melléklet 4.4.5. alcímen tervezett „Civil szervezetek pályázati úton történő támogatása” jogcímen 3.000.000 Ft, együttesen 32.500.000 Ft előirányzat felhasználásában illetékes.


(4) Az Egészségügyi és Szociális Bizottság a 3. számú melléklet 4.3.3. alcímen tervezett „Egészségügyi prevenciós feladatok támogatása” jogcímen 1.000.000 Ft, a 3. számú melléklet 4.4.4. alcímen tervezett „Idősügyi feladatok támogatása” jogcímen 2.125.600 Ft, együttesen 3.125.600 Ft előirányzat felhasználásában illetékes.


(5) Az (1) bekezdésben foglalt előirányzaton belül a Jogi, Rendészeti, Közbeszerzési és Ellenőrző Bizottság a 3. számú melléklet 2.9.8 során tervezett „Bűnmegelőzési és Közbiztonsági feladatok támogatása” jogcímen 1.400.000 Ft előirányzat felhasználásában illetékes.


(6) A Környezetvédelmi és Fenntartható Fejlődés Bizottság a 3. számú melléklet 6.1 alcímen tervezett „Környezetvédelmi Alap” jogcímen 3.588.613 Ft előirányzat felhasználásában illetékes azzal, hogy az előirányzatból 1.000.000 Ft-ot közterületen lévő hulladékgyűjtő edényzetek elhelyezésére szolgáló ketrecek létesítésére kell fordítani. Az önkormányzat által a feladatra biztosított forrás nem haladhatja meg a költségek 1/3-át.


(7) Az Önkormányzat által, nem önkormányzati tulajdonú és fenntartású, vagy nem önkormányzati feladatot ellátó szervezeteknek nyújtott - 100 ezer Ft feletti - támogatás folyósítás feltétele annak igazolása, hogy a támogatottnak nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.


(8) Az Önkormányzat által, az előző bekezdés hatálya alá nem tartozó szervezetnek nyújtott támogatás folyósításának feltétele a támogatott írásos nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nincs adó (beleértve a helyi adót és gépjárműadót is), vám és társadalombiztosítási tartozása.


11. §


(1) A 2. számú mellékletben nevesített intézmények előirányzat-felhasználási jogkörrel a személyi juttatások és az ahhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzat vonatkozásában minden esetben, az egyéb előirányzataik vonatkozásában jogszabály vagy az irányító szerv döntései alapján rendelkeznek.


(2) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmények előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek a 2. számú mellékletben számukra meghatározott előirányzatok felett.


(3) A gazdasági szervezettel nem rendelkező Szolnok Városi Óvodák és Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatósága az előirányzatai feletti előirányzat-felhasználási jogkörét a gazdálkodási tevékenységét ellátó Szolnok Megyei Jogú Város Intézményszolgálatával kötött munkamegosztási megállapodásban foglaltak szerint gyakorolja.


(4) A gazdasági szervezettel nem rendelkező Damjanich János Múzeum, Szolnoki Bartók Béla Kamarakórus, valamint a Verseghy Ferenc Könyvtár és Közművelődési Intézmény az előirányzatai feletti előirányzat-felhasználási jogkörét a gazdálkodási tevékenységét ellátó Szolnoki Kulturális Ellátó Szervezettel kötött munkamegosztási megállapodásban foglaltak szerint gyakorolja.


(5) Az intézmények a 2. számú mellékletben foglalt részletezettséggel megállapított önkormányzati támogatást csak közfeladataik ellátására használhatják fel.


(6) Az intézmények előirányzat-módosítási hatáskörükben – az Önkormányzat egyidejű tájékoztatása mellett – bevételi és kiadási előirányzatuk főösszegét és a megfelelő részelőirányzatokat a tervezett bevételi főösszeget meghaladó, ténylegesen teljesített bevételükből a ténylegesen teljesített bevétel mértékének megfelelő értékhatárhoz kötötten megemelhetik az alábbiak szerint:

a) a bevétel megszerzéséhez szükséges közvetlen költségek fedezetének biztosítása mellett emelhetők a működési kiadások;

b) az átvett pénzeszközök, valamint a támogatások és a támogatásértékű bevételek esetében a megkötött megállapodás szerinti mértékben és kiadási jogcím szerint emelhető a bevétel és a kiadás egyaránt.


(7) Az intézmények a többletbevételük terhére vállalt, felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat csak a Közgyűlés jóváhagyását követően emelhetik fel.


(8) Az intézmények vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amely többlet önkormányzati támogatást eredményez 2020. évre, illetve az azt követő évekre.


(9) A személyi juttatások kiemelt előirányzat terhére vállalt kötelezettségek esetében akkor is szükséges pénzügyi ellenjegyzés a fedezet rendelkezésre állásáról, ha a számfejtés és az ehhez kapcsolódó kifizetőhelyi feladatok a kincstár által működtetett központosított illetmény számfejtési rendszeren keresztül történik.


(10) Az intézményeknek az ellátottak részére nyújtott élelmezési szolgáltatáshoz - az intézmények által tervezett élelmezési napok szerint – az Önkormányzat támogatást nyújt. A 2020. évi költségvetési zárási feladatok keretében az e rendelet III. – IV. számú függelékében szereplő tervezett élelmezési napok és térítési díjak, valamint a tényleges élelmezési napok és teljesített térítési díjak alapján az önkormányzati támogatás elszámolásra kerül.


(11) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmények – a kijelölt intézményekkel kötött munkamegosztási megállapodásban foglaltakra is figyelemmel - kötelesek a gazdálkodás vitelét, valamint számviteli rendjét meghatározó szabályzataikat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével elkészíteni, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.


(12) Feladat elmaradásából származó - személyi és dologi - megtakarítások felhasználására csak a Közgyűlés döntésének megfelelően kerülhet sor.


(13) Az e rendeletben meghatározott kiemelt előirányzatokat az intézmények kötelesek betartani, illetve betartatni. Az előirányzat túllépés megakadályozása az intézményvezetők kiemelt feladata és felelőssége.

 


12. §


A nemzetiségi önkormányzatok támogatása tartalmazza a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. számú törvény 80.§ (1) bekezdésében foglalt feladatellátáshoz kapcsolódó költségek fedezetét.



13. §


(1) Az Önkormányzat számára év közben meghatározott célra támogatásként, támogatásértékű bevételként vagy átvett pénzeszközként érkezett bevételek a bevételi és kiadási előirányzatokat azonos összeggel módosítják. Az ily módon biztosított források felhasználásáról, az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításainak jóváhagyásáról, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, az emiatt szükségessé váló költségvetési rendelet módosításáról a Közgyűlés szükség szerint, de legalább negyedévente dönt.

(2) A Közgyűlés és szervei az államháztartáson kívüli források átvételéről és átadásáról a 25/2013. (VI.28.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint döntenek.

(3) Amennyiben év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, vagy szükségessé válik, hogy az Önkormányzat lemondás alapján előirányzatot csökkentsen, az ezekkel kapcsolatos előirányzat módosításokról a Polgármester döntést hozhat.

(4) A Közgyűlés – figyelemmel az Ávr. 43/A.§ (2) bekezdésében foglaltakra - felhatalmazza a Polgármestert, hogy az e rendelet 3. számú mellékletében foglalt alcímeken belül, valamint egy-egy címhez tartozó alcímek között a kiemelt előirányzatokra is kiterjedően átcsoportosításokat hajtson végre.


(5) Az 1.c. melléklet 1.3.1.1 pontjában szereplő bevételi előirányzat a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. számú törvény 18.§-ban foglaltaknak megfelelően a víziközmű-fejlesztés finanszírozását szolgálja.


14. §


(1) A 3. számú melléklet VIII. címben nevesített fejlesztési feladatok előirányzatai tartalmazzák a projektek előkészítési, kivitelezési, lebonyolítási munkálataira szükséges kiadások fedezetét. A tervezett feladatok megvalósítására vonatkozó kötelezettségvállalásokat ennek figyelembevételével kell megtenni.


(2) A 3. számú melléklet VIII. címben nevesített 8.48. „Projekt feladatok ellátása” jogcímen 342.473.086 Ft összegű előirányzat tartalmazza az előző évről áthúzódó tervezési, valamint projekt lebonyolítási feladatok kiadásainak elszámolását, valamint az indításra tervezett beruházások koncepciói és engedélyes tervei elkészítésére, a fejlesztések előkészítésére, megvalósítására szolgáló forrásokat. A rendelkezésre álló előirányzat felhasználásakor figyelemmel kell lenni a területi operatív programok kiírására, valamint a megjelent pályázati felhívásokra. A tervezett feladatok megvalósítására vonatkozó kötelezettségvállalásokat ennek figyelembevételével kell megtenni.


(3)  A 3. számú melléklet VIII. címben nevesített 8.55. „Útfejlesztések előkészítése (tervezése), műszaki ellenőrzés” 28.600.000 Ft összegű előirányzat elsősorban a 2020-2024. közötti időszakra vonatkozó, egyes parkolók járdák helyi közutak, kerékpárutak rekonstrukcióját, fejlesztését tartalmazó program elfogadásáról szóló 206/2019. (VIII.22.) számú közgyűlési határozatban foglaltak megvalósítását célzó feladatok előkészítésére és műszaki ellenőri feladatainak ellátására szolgál.


(4) A költségvetési egyensúly megőrzése érdekében az indításra tervezett beruházások előkészítésére megelőlegezett forrásokat a projektek elszámolható költségelemeinek részévé kell tenni, amennyiben arra az érintett pályázati felhívás lehetőséget nyújt.


(5) ÁFA levonási joggal érintett fejlesztés esetén a költségvetési egyensúly és likviditás biztosítása és az ÁFA 2020. éven belüli visszaigénylése érdekében

a) legkésőbb 2020. szeptember 30-i teljesítési dátummal kiállított és benyújtott számlát lehet befogadni, ha

aa) a fizetés tárgyévben esedékes, vagy

ab) a beszerzés fordított adózás hatálya esik, és

b) az ÁFA levonását megalapozó bevételszerző tevékenységre irányuló szerződést legkésőbb a kiviteli szerződés megkötéséig meg kell kötni.


(5a) Az (5) bekezdésben foglaltakat a vonatkozó közbeszerzési eljárások ajánlati dokumentációjába is bele kell foglalni.


(5b) Egyes fejlesztések tervezett megvalósítása érdekében a (4) bekezdésben foglaltaktól legfeljebb 300 millió Ft összegű ÁFA visszaigénylés erejéig, a költségvetési egyensúly és likviditás biztosítása mellett – a 4.§ (5) bekezdésben foglaltak mellett- a Polgármester jogosult eltérni.


(6) A fejlesztési feladatok részbeni fedezetét biztosító átvett pénzeszközök, valamint számításba vett egyéb, nem önkormányzati források teljesítésének elmaradása, az üzemeltetési, fenntartási feladatok pénzügyi forrásának hiánya esetén a fejlesztések elindításáról, illetve folytatásáról - az új körülményre való tekintettel - a Közgyűlés külön döntést hoz.


(7) Indításra tervezett fejlesztési feladat esetén - kivéve infrastruktúrális létesítmények - a fejlesztés indítására vonatkozó döntés megalapozása érdekében - az üzemeltetési költségeket és azok biztosíthatóságára vonatkozó elképzeléseket is tartalmazó - üzemeltetési koncepciót legkésőbb a kiviteli szerződés megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás megindításáig a Közgyűlés elé kell terjeszteni. Az üzemeltetési koncepció Közgyűlés általi jóváhagyása nélkül a közbeszerzés nem indítható el.


15. §


(1) A működési költségvetés bevételi előirányzatai teljesítésében a tervezetthez viszonyított kiesés esetén a költségvetésben tervezett feladatok megvalósíthatóságáról, a forráshiány megszüntetése érdekében szükséges intézkedésekről a Közgyűlés szükség szerint dönt.  


(2) A költségvetés kiadási előirányzatai között nem szereplő feladatra, a tervezett feladat előirányzatát meghaladó kiadási szükségletre kötelezettségvállalás vagy pénzügyi kötelezettséget keletkeztető intézkedés nem tehető.


(3) A költségvetés bevételi előirányzataiban nem szereplő, vagy a tervezett előirányzatot meghaladó ténylegesen teljesített bevételek - kivéve a kötött felhasználási célú átvett forrásokat - a kiadási előirányzatokban szereplő feladatok megvalósításának elmaradásából, illetve a tervezettnél kisebb ráfordítással megvalósított feladatok előirányzati maradványából keletkező kiadási megtakarítások a költségvetés általános tartalékát növelik.

(4) A Közgyűlés felhatalmazza a Polgármestert az átmenetileg szabaddá váló saját bevételekből származó pénzeszközökből államilag garantált hozamú értékpapír vásárlására, vagy ilyen jellegű betétben történő pénzeszköz elhelyezésre.




16. §


(1) A költségvetés végrehajtását az intézmények tekintetében a Polgármesteri Hivatal köteles ellenőrizni, az Önkormányzat éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a Polgármester a zárszámadási rendelettervezet előterjesztésekor köteles a Közgyűlést tájékoztatni.


(2) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmény vezetője köteles gondoskodni a saját és a hozzá rendelt intézmények belső ellenőrzésének megszervezéséről.


(3) A kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vezetője köteles gondoskodni a gazdasági társaság belső ellenőrzésének megszervezéséről.


17. §


Az Önkormányzat tulajdonosi minőségében hozott döntései a költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását, a pénzügyi források felhasználhatóságát átmenetileg sem korlátozhatják.

                                                                                                                               

18. §


(1) Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az intézmény 30 napon túli lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy harminc millió forintot.

                                                                                                                               

(2) A gazdasági szervezettel rendelkező intézmény vezetője az (1) bekezdésben foglalt határérték 50 %-nak elérésekor haladéktalanul köteles Szolnok Megyei Jogú Város Jegyzőjének bejelentést tenni a tartozás fennállásáról.


(3) Az önkormányzati biztos kijelölését a Közgyűlés a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően teszi meg.


19. §


(1) Az intézmények, valamint a kizárólagosan önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok az általuk ellátott közfeladatok hatékonyságát javító intézkedésekkel a gazdaságosság, takarékosság, célszerűség követelményeinek érvényesítésével kötelesek elősegíteni a költségvetés pénzügyi egyensúlyának megőrzését.


(2) A 3. számú melléklet IV. címben nevesített 4.5.1. „Szolnoki Szigligeti Színház Nonprofit Kft. támogatása” soron szereplő 327.132.408 Ft összegű előirányzat az önkormányzat támogatását tartalmazza. A működéshez szükséges központi költségvetési támogatás az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény szerinti közös működtetésre irányuló megállapodás megkötését követően épül be a Szolnoki Szigligeti Színház Nonprofit Kft támogatásába.  


(3) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok az üzleti tervben foglaltak teljesüléséről, a kiadásaik és bevételeik alakulásáról havonta információt kötelesek szolgáltatni a Polgármester részére.


(4) Az - önkormányzati támogatásban részesülő – önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kötelesek az éves önkormányzati támogatás – a 232/2019. (IX.26.) számú közgyűlési határozat szerinti önkormányzati támogatás kivételével- 3%-ának megfelelő tartalékot képezni elsősorban fejlesztési feladatokra, beszerzések megvalósítására. A tartalék felhasználására - a Polgármester döntése alapján - az I-III. negyedévi teljesítési adatok függvényében kerülhet sor. Az erre vonatkozó kötelezettséget és eljárásrendet a támogatási szerződésekbe bele kell foglalni.

20. §


(1) A bérlakás-privatizációs bevételek felhasználására vonatkozó elszámolást az e rendelet I. számú függeléke tartalmazza.


(2) A Közgyűlés a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 21.§ (2) bekezdése szerinti felhatalmazással nem kíván élni.


(3) A Közgyűlés elrendeli, hogy a Volánbusz Zrt. felé fennálló kötelezettség teljesítése érdekében a részletfizetési megállapodás megkötését a szükséges döntések meghozatala érdekében elő kell készíteni azzal, hogy ahhoz szükség esetén Magyarország gazdasági stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV. számú törvényben foglaltak szerint a Kormány hozzájárulását meg kell kérni. 


(4) A költségvetés teljesítéséről, a bevételek és kiadások alakulásáról a Közgyűlést havonta tájékoztatni kell.  


(4a) E rendelet 7.§ (2), (8) bekezdéseiben, a 13.§ (3)-(4), 15.§ (4) bekezdéseiben, valamint a 19.§ (3) bekezdésében foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni a Közgyűlés részére, és a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat módosítási jogkör 2020. december 31-ig gyakorolható.


(5) E rendeletben foglaltak végrehajtásáról a 2020. évi zárszámadásról szóló rendeletben kell számot adni.


(6) A Szolnoki Kistérségi Többcélú Társulása működésével kapcsolatos bevételek és kiadások e rendelet 1. számú mellékletében teljes körűen megtervezésre kerültek, azzal, hogy az 1. számú mellékletben „bevételek” jogcímen szereplő 1.345.786.791 Ft az 1.2 alcím alatt szereplő önkormányzat működési támogatásait növeli meg az 1.a számú melléklet szerinti jogcímen, és az 1. számú melléklet „kiadások” jogcím 1.345.786.791 Ft előirányzat az Egyéb működési célú kiadások kiemelt előirányzat összegét növeli. A Szolnoki Kistérségi Többcélú Társulása működésével kapcsolatos bevételek és kiadások vonatkozásában a Közgyűlés döntési jogkörrel nem rendelkezik.


6. Záró, hatályba léptető rendelkezések


21. §


(1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy az Áht. 25.§ (3) – (4) bekezdése szerinti előirányzat teljesítések az e rendelet által meghatározott kiadási és bevételi előirányzatokba beépültek.


(2) Hatályát veszti Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata 2020. évi költségvetését megállapító rendelet előkészítéséről szóló 296/2019. (XII. 19.) számú közgyűlési határozat.



Kelt: Szolnok Megyei Jogú Város Közgyűlésének 2020. február 27-i ülésén

                                                                                                                   

       



                   Szalay Ferenc                                                              dr. Sebestyén Ildikó

                   polgármester                                                                            jegyző


Mellékletek