Bucsu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2020 (X.22.) önkormányzati rendelete
Bucsu Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2023. 02. 17Bucsu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2020 (X.22.) önkormányzati rendelete
Bucsu Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Bucsu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, illetékességi területe, kapcsolatai
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Bucsu Község Önkormányzata
2. Az Önkormányzat jelképei, nyilvánosság
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az Önkormányzat címere: A címeren kék színű csücskös talpú pajzsban, zöld talajon egytornyos, kétablakos, vörös tetejű, toronybejáratos ezüst (fehér) templom áll. A tornyon és a tető sarkán kereszt látszik.
(3) Az Önkormányzat zászlója: téglalap alakú, kék ,fehér színű, rajta az Önkormányzat címerével.
(4) A címert és a zászlót kizárólag hiteles alakban szabad ábrázolni. A címer használatának köre:
a) a település életével, fejlődésével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléklapokon;
b) ünnepségeken, rendezvényeken;
c) idegenforgalmi propagandában, nemzetközi kapcsolatokban;
d) a polgármester és a jegyző tevékenysége kapcsán;
e) az Önkormányzati Képviselő-testület külön engedélye alapján.
Az állami címer elsőbbségét a használat során biztosítani kell.
3. § Az Önkormányzat díszpolgári címet adományozhat.
4. § Az önkormányzat, a polgármester, a jegyző, a közös önkormányzati hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a) Bucsu Község Önkormányzata
b) Bucsu Község Polgármestere
c) Séi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője
d) Séi Közös Önkormányzati Hivatal
3. Az Önkormányzat feladatvállalása
5. § (1) Az Önkormányzat ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
(2) Az Önkormányzat által használt kormányzati funkciókat az 1. számú melléklet tartalmazza
6. § (1) További feladatok felvállalását megelőzőn előkészítő eljárást kell lefolytatni,
4. Önkormányzati hatáskörök
7. § (1) A Képviselő-testület operatív döntést igénylő esetekre tekintettel, egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át. A képviselő-testület a hatáskör gyakorlás átruházásáról vagy visszavonásáról annak felmerülésekor, vagy az egyes tárgykörökben rendeletalkotásakor dönt.
(2) Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a képviselő-testület következő ülésén beszámol.
(3) Az átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
8. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 5 fő.
(2) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
5. A Képviselő-testület összehívása
9. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester papíralapon vagy elektronikus úton meghívóval, és az írásos előterjesztések együttes megküldésével hívja össze, az ülést megelőzően öt nappal. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, a javasolt napirendeket és a napirendek előterjesztőinek nevét.
(2) Indokolt esetben az (1) bekezdésben meghatározottaktól eltérően szóban vagy telefonon is intézkedhet az ülés összehívásáról, a határnapra tekintet nélkül.
10. § (1) A Képviselő-testület nyilvános üléseinek időpontjáról a lakosságot hirdetmény útján kell tájékoztatni.
(2) A nyilvánosság biztosításához az ülésteremben a feltételeket meg kell teremteni.
(3) Az írásos meghívóval rendelkezők az ülésen tanácskozási joggal vehetnek részt.
(4) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni a napirenddel közvetlenül érintett szervezet képviselőjét.
6. Előterjesztések
11. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket szóban vagy írásban lehet megtenni.
(2) Írásos előterjesztést kell készíteni:
7. A Képviselő-testület ülése
12. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester vezeti. A polgármestert akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg egyidejű tartós akadályoztatása esetén a korelnök képviselő hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.
(3) A polgármester az ülés kezdetén megállapítja a határozatképességet, melyet az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kísér.
13. § (1) Az ülés rendjének fenntartása az ülésvezető feladata. Az ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében az ülésvezető a következő intézkedéseket teheti, illetve köteles megtenni:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a hozzászólásra kapott időintervallumot túllépte, vagy akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
b) rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
c) figyelmezteti azt az ülésen, közmeghallgatáson jelenlévő választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,
d) az ülés elhagyására kötelezheti azt a választópolgárt, aki a tanácskozás rendjét ismételten megzavarja.
(2) A ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
(3) Amennyiben a képviselő valamely ügyben elmulasztja személyes érintettségének bejelentését, és a személyes érintettséget bármely önkormányzati képviselő a döntés meghozatalától számított hat hónapon belül bejelenti, a képviselő-testület dönt az érintett önkormányzati képviselő kizárásáról. Amennyiben a képviselő-testület az önkormányzati képviselőt kizárja, az ügyben korábban meghozott határozatát hatályon kívül helyezi, és az ügyet újratárgyalja.
8. Szavazás
14. § (1) A képviselő-testület a határozatait általában szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
15. § (1) A szavazásra feltett kérdést közérthetően úgy kell megfogalmazni, hogy az igennel vagy nemmel eldönthető legyen.
(2) A polgármester a szavazást követően megállapítja a javaslat mellet, majd ellene szavazók, végül a tartózkodók számát.
16. § A név szerinti szavazás esetén a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy
17. § (1) A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, normatív vagy egyedi határozatot hoz.
(2) A képviselő határozat meghozatalát vagy rendelet megalkotását írásban vagy szóban kezdeményezheti a Képviselő-testület ülésén.
(3) Rendeletalkotási kezdeményezésre jogosult a polgármester, a képviselő és a jegyző.
(4) Az önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat székhelyén található hirdetőtáblán való kifüggesztéssel kell kihirdetni, továbbá közzé kell tenni az Önkormányzat honlapján.
18. § . (1) A képviselő-testület más település képviselő-testületeivel együttes ülést tarthat, melyre a (2)-(6) bekezdés kivételével a rendes képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadóak.
(2) A képviselő-testületek együttes ülésére szóló meghívót az érintett települések polgármesterei írják alá.
(3) Amennyiben az együttes ülés helyszíne Bucsu, akkor az együttes ülést Bucsu polgármestere vezeti.
(4) Az együttes ülésen a határozatképességet a résztvevő képviselő-testületek külön- külön megállapított határozatképessége figyelembe vételével kell megállapítani.
(5) A napirend vitája után a határozati javaslatot a résztvevő képviselő-testületeknek külön-külön kell szavazásra feltenni. Egybehangzó határozatok meghozatala esetén a javaslatot elfogadottnak kell tekinteni és a jegyzőkönyvben a döntések eredményét településenként kell határozatba rögzíteni.
(6) Az együttes ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint. A jegyzőkönyvet az érintett települések polgármesterei és jegyzői írják alá.
9. Jegyzőkönyv
19. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül, amely az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:
a) szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, és
b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kell kezelni. A zárt ülésen hozott – a közérdekű adatok nyilvánosságát szabályozó törvény alapján – közérdekű, vagy közérdekből nyilvános adatnak minősülő határozat nyilvános, a zárt ülési jegyzőkönyv ezen része megtekinthető a Közös Hivatalban, ügyfélfogadási időben.
10 Az Önkormányzat együttműködése
20. § Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:
a) Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása, melynek feladata családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása
b) Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás, melynek feladata a szilárd hulladékkezelési rendszer létrehozása és működtetése.
c) A Felsőcsatári Cuvarnica Óvoda, melynek feladata a kötelező nevelési, oktatási feladatok ellátása.
11. Helyi népszavazás
21. § Helyi népszavazást legalább 115 fő választópolgár kezdeményezhet.
12. Belső ellenőrzés
22. § Az önkormányzat belső ellenőrzéséről, jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, eseti megbízás formájában.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEI
13. A képviselő-testület bizottságai
23. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságot hoz létre.
(2) A képviselő-testület állandó bizottságaként Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottságot hoz létre. A bizottság tagjainak száma 3 fő. A bizottság tagjait a képviselők közül kell megválasztani.
(3) A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság feladata: a polgármester, a képviselők, valamint jogszabályban meghatározott hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának jogszabály szerinti kezelése, ellenőrzése. A bizottság jogosult az összeférhetetlenség és méltatlanság megállapítására irányuló kérelem kivizsgálására
(4) A Vagyonellenőrző és Méltatlanságot Ellenőrző Bizottság szükség szerint ülésezik. Üléseit a bizottság elnöke hívja össze.
24. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátására ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
25. § (1) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést írásban, a kezdeményezés alapjául szolgáló tények, körülmények megjelölésével, a polgármesternek címezve kell benyújtani.
(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, illetve képviselői vagy bizottsági indítványt (a továbbiakban együtt: kezdeményezés) a polgármester átadja a kijelölt bizottság elnöke, vagy akadályoztatása esetén a kijelölt bizottság tagja részére.
(3) A kijelölt bizottság az átvételt követő 8 napon belül kivizsgálja a kezdeményezést, amelynek során meghallgathatja az érintett képviselőket és a kezdeményezés benyújtóját, továbbá dokumentumokat tanulmányozhat és adatokat kérhet be.
(4) A kijelölt bizottság elnöke a következő képviselő-testületi ülésen, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül tájékoztatja a képviselő-testületet a kijelölt bizottság vizsgálatának megállapításairól, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos döntésre vonatkozó javaslatáról.
26. § A méltatlansággal kapcsolatos eljárás során az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás szabályait kell megfelelően alkalmazni.
27. § A kijelölt bizottság elnöke az összeférhetetlenségre, méltatlanságra vonatkozó iratokat az önkormányzati hivatalban e célra kijelölt helyen elkülönítetten kezeli, és gondoskodik az adatvédelmi szabályok betartásáról.
14. A képviselő
28. § A képviselő a vele szemben a fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek.
29. § (1) A képviselőt megilleti a kérdezési és az interpellációs jog. Az interpellációkra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, ezt követően a képviselő-testület határoz.
(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület nem hoz döntést.
15. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző
30. § A polgármester megbízatását – tiszteletdíjasként – társadalmi funkcióban látja el.
31. § A polgármester akadályoztatása esetén az e Rendelet 11. § (1) és (2) bekezdésében
32. § (1) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ, aki tevékenységét társadalmi funkcióban látja el.
(2) Az alpolgármestert a polgármester tartós távollétében vagy tartós akadályoztatása esetén a polgármester jogosultságai illetik meg. Egyéb esetben a helyettesítés rendjét a polgármester az általa meghatározott körben és terjedelemben, írásbeli felhatalmazással szabályozza.
33. § (1) A jegyző feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatban:
a) előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket;
b) előkészíti a képviselő-testület elé kerülő rendelet-tervezeteket;
c) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos igazgatási teendőket;
d) szükség esetén törvényességi észrevételt tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában;
e) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert és a képviselőket az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a közös hivatal pénzügyi vezetője látja el.
16. A Közös Önkormányzati Hivatal
34. § (1) A Képviselő-testület Narda, Perenye és Sé községekkel együtt közös önkormányzati hivatalt hozott létre.
IV. FEJEZET.
LAKOSSÁGI FÓRUMOK
35. § (1) A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a helyben szokásos módon, a rendezvény előtt, legalább öt nappal értesíteni kell. A helyben szokásos mód alatt a lakosság szórólapon, és a hivatalos honlapon történő értesítését kell érteni.
(2) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére megállapított szabályok vonatkoznak. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, kérdésre adott válaszról - amennyiben arra nem a közmeghallgatáson került sor - a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
36. § (1) Az állampolgárokat érintő fontosabb községfejlesztési és közszolgáltatási kérdésekben, a lakosság véleményének megismerése céljából lakossági fórum tartható.
(2) Összehívására, vezetésére, bonyolítására a 34. §-ban leírtak az irányadók és kötelezőek.
V. FEJEZET.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
37. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Bucsu Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 6/2019.(X. 12.) önkormányzati rendelete.
Az 1. melléklet a Bucsu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Bucsu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.