Nyúl község képviselő testületének 5/2020 (II.27..) önkormányzati rendelete

A településrendezési szerződések megkötésének szabályairól, és a közterület-kialakítási terv készítésének szabályairól

Hatályos: 2021. 12. 01

Nyúl község képviselő testületének 5/2020 (II.27..) önkormányzati rendelete

A településrendezési szerződések megkötésének szabályairól, és a közterület-kialakítási terv készítésének szabályairól

2021.12.01.

Nyúl Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 28. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. § (1) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed:

a) a településrendezési eszközökben rögzített újonnan beépítésre szánt és jelentős mértékben átépítésre kerülő területen megvalósuló közterület-kialakításra, útépítésre vagy közműfejlesztésre,

b) a helyi építési szabályzat egyes övezetek részletes szabályozási előírásaiban meghatározott esetben,

c) olyan fejlesztő által kezdeményezett fejlesztési célok megvalósítására, mely közterület építését, átalakítását, felújítását, közműkapacitás-növelését igényli,

d) a külterületi ingatlan belterületbe vonására, és

e) egyes településrendezési eszközök jelentős módosítására irányuló kérelemre.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a közforgalom számára megnyitott magánutak létesítésére, kivéve, ha az a közúti közlekedési övezetben (KÖu) kerül kialakításra.

2. § E rendelet alkalmazásában:

a) fejlesztési terület: Az a terület, ahol a fejlesztés a rendezési tervi keretek között a szükséges műszaki infrastruktúra biztosítása mellett megvalósítható.

b) fejlesztő: Adott fejlesztési területen a településrendezési eszközökben rögzített célokat megvalósító tulajdonos vagy a tulajdonos kötelezettségét átvállaló magánszemély, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság.

c) közterület kialakítási terv (a továbbiakban: KKT): a fejlesztési területre készítendő olyan műszaki dokumentáció, amely a rendezési tervben kiszabályozott közterület műszaki infrastruktúra rendszerének kialakítását mutatja be.

d) településrendezési előszerződés (a továbbiakban: TRESZ): az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 30/A. § szerinti településrendezési szerződés létrejöttét elősegítő dokumentum, mely jogerős hatósági engedélyek megléte nélkül, előzetesen rögzíti és biztosítja az adott településfejlesztéssel összefüggő beruházás főbb jogi, pénzügyi, időbeli és műszaki paramétereit, a kötelezettségvállalásokat, előkészítve a településrendezési szerződés későbbi időpontban történő megkötésének sarkalatos feltételeit.

e) településrendezési szerződés (a továbbiakban: TRSZ): olyan polgári jogi megállapodás, mely a településfejlesztési célok megvalósítása érdekében vállalt kötelezettségeket, műszaki, jogi feltételeket és biztosítékokat rögzíti.

f) településfejlesztési hozzájárulás: a településfejlesztési cél megvalósulása előtt a szükséges kiszolgáló intézmények ( humán infrastruktúra: oktatás, egészségügy stb. )

finanszírozásához történő pénzbeli hozzájárulás.

3. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó esetekben a településrendezési eszközökben rögzített cél megvalósítása a fejlesztőt terheli.

(2) A fejlesztő kötelezettségvállalásait az 5. vagy 6. §-ban szabályozott szerződésben szükséges rögzíteni.

(3) Az építésügyi hatósági engedélyezési eljárás során – az összevont telepítési eljárást kivéve – az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012.(XI.08.)Kormányrendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) 18. § (1) bekezdés eb) és ec) pontjainak vizsgálata esetén elsődlegesen az alábbi bizonyítási eszközök fogadhatók el:

a) TRESZ,

b) TRSZ,

c) az állam vagy az önkormányzat kötelezettségvállalása,

d) a 6. § (5) bekezdése szerinti nyilatkozat, vagy

e) magántulajdonban maradó út esetén az út tulajdonosának nyilatkozata arról, hogy az utat és a hozzá kapcsolódó közművet az épület használatbavételéig kiépíti és forgalomba helyezi.

(4) Az építésügyi hatósági használatbavételi engedélyezési vagy tudomásulvételi eljárás során a Kormányrendelet 40. § (3) bekezdés és 54. § (6) bekezdés b) pontjában meghatározott rendeltetésszerű használathoz szükséges közműellátás és közlekedési hálózathoz való csatlakozás vizsgálata esetén elsődlegesen az alábbi bizonyítási eszközök fogadhatók el:

a) közműellátás vizsgálata esetén, amennyiben a közmű

aa) nem önkormányzati tulajdonban van, közműnyilatkozat, vagy

ab) az önkormányzat tulajdonában van vagy tulajdonába kerül, a polgármester tulajdonosi hozzájáruló nyilatkozata, valamint

b) közlekedési hálózathoz való csatlakozás vizsgálata esetén, amennyiben az út

ba) önkormányzat tulajdonában van vagy tulajdonába kerül, a polgármester hozzájáruló nyilatkozata, vagy ideiglenes illetve végleges forgalomba helyezési engedély, vagy

bb) magántulajdonban marad, ideiglenes vagy végleges forgalomba helyezési engedély.

4. § (1) Az 1. § (1) bekezdés a) és b) pontja esetén a TRSZ megkötését megelőzően a fejlesztő KKT-t készít az önkormányzat jóváhagyásával lehatárolt tervezési területre. A KKT készítése alól a polgármester felmentést adhat különösen akkor, ha

a) a már meglévő, kiépített közterület nem igényel további infrastruktúra-fejlesztést,

b) a közterület kiépítése, fejlesztése folyamatban van,

c) közforgalom számára megnyitott magánút érintett, vagy

d) a fejlesztő az adott településrész területén megvalósítandó közérdekű kötelezettséget vállal.

(2) A KKT jóváhagyásra benyújtandó az önkormányzathoz.

(3) A jóváhagyott KKT az Étv. 30/A. (3) bekezdésében írt tanulmányterv részeként felhasználható. A KKT részeként a külön jogszabályokban meghatározott engedélyezési tervek is benyújthatók.

(4) KKT-t a fejlesztő készít, a tartalomnak megfelelő tervezési jogosultságú szaktervezők bevonásával az 1. sz. mellékletnek megfelelő tartalommal, és eljárásrendben, a szükséges egyeztetések után.

(5) Az Önkormányzat egyetértése szükséges a jóváhagyott KKT alapján készített szakági terv engedélyezésre történő benyújtásához.

(6) A fejlesztő a jóváhagyott KKT birtokában terjesztheti elő a TRSZ megkötésére irányuló kérelmét az Önkormányzatnál. Valamennyi, fejlesztő nevére szóló szakági engedélyterv a jóváhagyott KKT-val egyező műszaki tartalommal és az önkormányzat előzetes írásbeli egyetértésével nyújtható be engedélyezésre.

(7) A KKT-ben rögzített műszaki tartalom érvényességi ideje addig tart, amíg a területre vonatkozó településrendezési eszközök változatlanok.

5. § (1) A TRESZ-ben a szerződés előszerződési jellegére tekintettel a fejlesztő és az önkormányzat vállalja, hogy egymással legkésőbb az építési tevékenység megkezdéséhez szükséges építésügyi hatóság engedélyének megszerzéséig végleges településrendezési szerződést (TRSZ) kötnek.

(2) TRESZ megkötése szükséges az alábbi esetekben:

a) belterületbe vonás esetén,

b) a településrendezési eszköz módosítása szükséges egy olyan településfejlesztési cél fejlesztő általi megvalósításához, ahol a fejlesztés nagyságrendje, helyzete, településszerkezetre gyakorolt hatása vagy az érintett ingatlan felértékelődése indokolttá teszi, vagy

c) a településfejlesztési cél mindenkori fejlesztő általi megvalósítására és a TRSZ megkötésére kizárólag településrendezési eszköz módosítását követően kerülhet sor.

(3) A TRESZ alapdokumentuma a (2) bekezdés b) és c) pont esetén a fejlesztés megalapozottságát rögzítő, fejlesztő által elkészített tanulmányterv.

(4) A TRESZ megkötésének nem feltétele a jóváhagyott KKT.

(5) A településrendezési eszközökben rögzített cél megvalósításával összefüggő használatbavételi engedélyezési vagy tudomásulvételi eljárás során szükségessé váló feladatok és kötelezettségek teljesítésére csak TRSZ alapján kerülhet sor. TRESZ alapján fejlesztő csak abban az esetben kezdeményezhet használatbavételi engedélyezési vagy tudomásulvételi eljárást, ha a TRESZ-ben a felek erről megállapodtak.

(6) A fejlesztési céllal összefüggésben nem adható ki tulajdonosi hozzájárulás a TRSZ megkötését megelőzően, az ehhez szükséges feltételeket a TRESZ-ben rögzíteni szükséges.

6. § (1) A fejlesztő a jóváhagyott KKT birtokában terjesztheti elő a TRSZ megkötésére irányuló kérelmét az önkormányzatnál a 2. sz. mellékletben foglalt tartalmi előírásokkal.

(2) TRSZ megkötése szükséges az 1. § (1) bekezdésben szabályozott esetekben, kivéve ha az 5. § (2) bekezdése szerint TRESZ megkötésére kerül sor.

(3) A TRSZ-ben rögzített és a fejlesztő által létrehozott közterületeket, közműveket, valamint egyéb műtárgyakat a fejlesztő külön megállapodás alapján térítésmentesen az önkormányzat tulajdonába adja. A felmerülő közteher-fizetési kötelezettség minden esetben a fejlesztőt terheli.

(4) A TRSZ-ben a Fejlesztő által vállalt, és a fejlesztési területen létrehozott létesítmény és építmény rendeltetésszerű használatához szükséges hatósági határozatban a használatba vétel, üzembe helyezés, stb. feltételéül elő nem írt kötelezettség biztosítására a Fejlesztő megfelelő garanciát köteles nyújtani.

(5) Amennyiben a tervtanács javaslata alapján a fejlesztés nincs összhangban az önkormányzat településfejlesztési stratégiájával, településrendezési célokkal, vagy a településképpel, az önkormányzat a szerződést nem köteles megkötni.

(6) Amennyiben TRSZ a Fejlesztőnek felróható okból nem jön létre, és az önkormányzatnak a fejlesztési terület beépítése kapcsán költségviselőként infrastrukturális beruházásokat kell megvalósítania, a beruházás teljes költéségét az Étv. 28. § (2) bekezdése alapján, önkormányzati hatósági határozatban az érintett ingatlanok tulajdonosaira kell hárítani.

7. § (1)1 Minden szabályozási tervben rögzített településfejlesztési cél megvalósítása során, melyben építési telekalakításra vagy külterületi ingatlan belterületbe vonására kerül sor, úgy a terület tulajdonosának vagy a területen fejleszteni szándékozónak településfejlesztési hozzájárulást kell fizetnie.

(2)2 A településfejlesztési hozzájárulás megfizetése előfeltétele a belterületbe vonásnak.

(3)3 A településfejlesztési hozzájárulás mértéke – függetlenül az ingatlan infrastrukturális ellátottságától - belterületbe vonás esetén ingatlanonként: 500.000 Ft.

(3a)4

(4)5 Belterületen e gynél több újonnan kialakuló új építési telek kialakítás esetén – függetlenül a telekalakitással érintett terület infrastrukturális ellátottságától – a második és minden további új telek esetén kérelmezőnek a kiszolgáló intézmények fejlesztésére szánt alapba kialakuló ingatlanonként 500.000 Ft összegű területfejlesztési hozzájárulást kell fizetni. Telekszámnak az övezeti jelben megállapított paraméterekkel kialakítható telekszámot kell figyelembe venni.

(5)6 Amennyiben a Helyi Építési Szabályzat lehetőséget ad arra, hogy az ingatlanon egynél több lakás létesíthető, úgy - függetlenül a terület infrastrukturális ellátottságától - az építőnek/építtetőnek a kiszolgáló intézmények fejlesztésére szánt alapba a második és minden további lakás után 1.500.000,- Ft összegű területfejlesztési hozzájárulást kell fizetni.

(6)7 Belterületbe csatolási kérelem abban az esetben támogatható, ha a terület

a) belterületi útkapcsolattal rendelkezik, vagy

b) A településszerkezeti tervben szereplő kiszabályozott gyűjtőút mellett fekszik.

8. §

Záró rendelkezések

(1)Ez a rendelet kihirdetése napját követő napon lép hatályba.
(2)A rendelet 7.§ (4)-(5) bekezdéseiben foglaltakat a 2020. március 1. napja után indult eljárásokban kell alkalmazni.

1. melléklet

KKT tartalmi előírásai és eljárásrend

1. A külterületi KKT tervlapjainak léptéke 1:1000 – 1:250-ig változhat, a belterületi KKT legalább 1:500 léptékű.

2. A KKT tervlapjai az alábbi szakági terveket és dokumentumokat kell, hogy tartalmazzák:

a) geodéziai felmérés: legalább a földmérési alaptérképnek megfelelő tartalommal, a szintkottázás szükség szerinti besűrítésével;

b) útépítési helyszínrajz: az útépítési tervnek legalább a meglévő kiépített hálózatig kell terjednie. Az útépítési terven jelölni kell a teljes telektömb beépítésének terveit, valamint a létesítendő kapubejárók helyét, továbbá a járdatő tervezett szintjét is. Ha a csapadékvíz-elvezetés nem zárt csatornahálózattal történik, akkor annak megoldását is legalább itt be kell mutatni, ügyelve a telekbejáratokra is. Az akadálymentes közlekedés jogszabályban előírt feltételeit biztosítani kell;

c) hossz-szelvény(ek) és minta-keresztszelvény(ek) jogszabályban előírt részletességgel;

d) csapadékvíz elvezetés: a felszíni csapadékvíz elvezetését biztosító rendszer szállítóképességét egészen a végbefogadóig ellenőrizni kell minden nagyobb (0,5 ha-t meghaladó telekterületű) beruházás esetén. A felszíni csapadékvíz elvezető rendszerek méretezése során hidrológiai, hidraulikai számításokkal kell igazolni a tervezett rendszer működésének alkalmasságát. A rendszert „csapadékvíz elvezetési koncepcióval" rendelkező területeken az abban előírtaknak megfelelően kell megtervezni és megvalósítani (nyílt vagy zárt);

e) közműépítési helyszínrajz: a szorosan vett tervezési területen túl a tervnek legalább a meglévő hálózatok csatlakozási pontjáig; befogadó vagy táppontig kell terjednie. A tervnek tartalmaznia kell legalább a villamos energia ellátás, a közvilágítás, a zöldfelület kialakítás, a vízellátás és a csatornázás megoldását, valamint – amennyiben a tervezési területen arra lehetőség van – a gázellátás, telefon és kábelhálózat megoldását is;

f) műszaki leírás: Ismerteti a műszaki infrastruktúrára (közművek, utak és egyéb műtárgyak) vonatkozó, a tervlapokat kiegészítő információkat, valamint az alkalmazott műszaki megoldásokat alátámasztó számításokat és indokolásokat;

g) költségbecslés (szakági tervező által készített);

h) egyeztetési jegyzőkönyvek: a leendő út- és a zöldfelületek kezelőivel, valamint a közmű-üzemeltetőkkel folytatott egyeztetésekről. (A dokumentumnak igazolni kell, hogy a tervi munkarész bemutatásra került, azzal az érintett szolgáltató, kezelő egyetértett, a tervezési területen kívüli hálózatfejlesztési igény felmerül-e.) és

i) tervezői nyilatkozat: a rendezési tervnek való megfelelőségről és jogszabályoknak való megfelelőségről.

3. A KKT-t a polgármesteri hivatal illetékes szervezeti egységénél 8 példányban, tartalomjegyzékkel ellátva kell jóváhagyásra leadni. A dokumentációt elektronikusan is be kell nyújtani.

4. A benyújtást követően az önkormányzat formai vagy tartalmi hiányosság esetén a hiányzó munkarészek pótlására, tervek átdolgozására hívja fel a fejlesztőt.

5. A polgármesteri hivatal illetékes szervezeti egységei részvételével egyeztető tárgyalást tart. Az egyeztető tárgyaláson elhangzott megállapítások, javaslatok alapján a terv kiegészítését kell kérni a fejlesztőtől.

6. A KKT kizárólag egyeztetést követően nyújtható be jóváhagyásra.

2. melléklet

TRSZ tartalmi előírásai és eljárásrend

1. A TRSZ szerkezeti tagozódása, kötelező tartalmi elemei:

a) A szerződés tárgya

b) A fejlesztési terület

c) A településrendezés tartalma

d) Általános rendelkezések

e) Műszaki tartalom

f) Az infrastrukturális létesítmények átadása

g) Az infrastrukturális létesítmények építésével kapcsolatos követelmények

h) Biztosíték és

i) szükség szerinti egyéb rendelkezések

2. A TRSZ mellékletei:

a) A jóváhagyott tanulmányterv vagy KKT,

b) A fejlesztési terület településrendezési eszközök szerint vett lehatárolása, helyszínrajz, és kialakítása (jogerős telekalakítási engedély),

c) A engedélyezett jogerős és érvényes hatósági határozatok, és hozzá tartozó, engedélyezési záradékkal ellátott tervdokumentáció(k),

d) Közműszolgáltatók, érintett útkezelők, a területen közösségi szolgáltatást végző szervezetek nyilatkozatai a közművek kiépítésének lehetőségeiről, megvalósítási feltételeiről és módjáról, valamint a kiépítendő közterület járműhasználhatósági, telekmegközelíthetőségi szempontjait illetően, és

e) Meghatalmazások.

3. A TRSZ tárgyának megvalósulását követően az alábbi dokumentumokat kell szükség szerint mellékelni, és az elkészült létesítmények műszaki átadás-átvételi eljárása előtt 4 példányban leadni a polgármesteri hivatal illetékes szervezeti egységénél.

a) megvalósulási dokumentáció a Fejlesztő, a kivitelező és a műszaki ellenőr által aláírva (nyomtatott és elektronikus (dwg/pdf) formában)

b) jogerős vízjogi létesítési engedély

c) jogerős vízjogi üzemeltetési engedély

d) jogerős útépítési engedély

e) műszaki átadási jkv.

f) üzembehelyezési jkv.

g) kivitelezői nyilatkozat

h) műszaki ellenőri nyilatkozat

i) tervezői nyilatkozat

j) ivóvízvezeték nyomáspróba és vízvizsgálati jkv.

k) szennyvíz csatorna víztartási próba jkv.

l) talaj tömörségi vizsgálati jkv.

m) minőségi tanúsítványok

n) igazolás „Előközművesítési keret“ befizetéséről

1

A 7. § (1) bekezdése a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

2

A 7. § (2) bekezdése a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

A 7. § (3) bekezdése a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

4

A 7. § (3a) bekezdését a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

5

A 7. § (4) bekezdése a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 7. § (5) bekezdését a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be. A 7. § (5) bekezdése a Nyúl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2021. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

7

A 7. § (6) bekezdését a Nyúl Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.