Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Polgármesterének a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt jogköre alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében meghozott Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzat Képviselő-testületének 53/2020. (XII.17.) önkormányzati rendelete

a Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításról

Hatályos: 2020. 12. 18- 2020. 12. 18

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Polgármesterének a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt jogköre alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében meghozott döntése szerint, a Képviselőtestületnek az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


  1. §


A Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 3. melléklete helyébe a következő 3. melléklet lép.


Az Önkormányzat kormányzati funkciói


011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

031030 Közterület rendjének fenntartása

032020 Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045120 Út, autópálya építése

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

072210 Járóbetegek gyógyító szakellátása

074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

074052 Kábítószer-megelőzés programjai, tevékenységei

081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

083030 Egyéb kiadói tevékenység

101221 Fogyatékossággal élők nappali ellátása

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107015 Hajléktalanok nappali ellátása

107016 Utcai szociális munka

082020 Színházak tevékenysége

082030 Művészeti tevékenységek (kivéve: színház)

086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás”



  1. §



Az SZMSZ 4. melléklet I. fejezete helyébe a következő fejezet lép:



I. A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottságra átruházott hatáskörök



Sor-szám

Az átruházott hatáskör címzettje

A feladat-és hatáskör átruházásáról szóló döntés

Az átruházott feladat-és hatáskör tartalma

1.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

A lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994.(V.4.) számú rendelet 3. § (2) bekezdés


A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság önkormányzati érdekből a lakás vételárát a forgalmi értéknél, illetve a rendelet 5. §-ában meghatározottnál alacsonyabb mértékben is megállapíthatja.

2.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

A lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994.(V.4.) számú rendelet 13. § (1) bekezdés


Az elidegeníthető lakások körét a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság jelöli ki.

3.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

A lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítéséről szóló 7/1994.(V.4.) számú rendelet 21. §


A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság kijelölheti azon helyiségek körét, amelyeket az Önkormányzat hosszú távon nem kíván elidegeníteni (tilalmi lista).

4.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X.07.) számú rendelet 5. § (1)-(3) bekezdés, 6. § (4) bekezdés és 7. § (2a) bekezdés

A helyiséget kereskedelmi, szolgáltató, ipari, irodai, raktározási, gépkocsi-tárolási és egyéb közösségi célra lehet bérbe adni. A helyiséget játékterem működtetése céljára, illetve – kivéve, ha a helyiségben már korábban is ilyen tevékenységet folytattak - szeszes italt árusító vendéglátó-ipari tevékenység folytatására csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság előzetes hozzájárulásával lehet bérbe adni. A helyiségnek fentiektől eltérő célra történő bérbeadásáról a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.  A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság ebben az esetben a bérbeadás céljára tekintettel – a jelen rendelet keretei között - sajátos szerződési feltételeket határozhat meg.

A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a rendeletben meghatározott eseteken túl is hozzájárulhat határozatlan időre szóló vagy 5 évnél hosszabb határozott idejű bérleti jogviszony létrehozásához.

A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a rendeletben meghatározott eseteken felüli, a bérleti jogviszonyt megszüntető feltételt is meghatározhat.


5.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X.07.) számú rendelet 23. §

Az irányadó bérleti díjak mértékét a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság – normatív alapon –határozza meg. Amennyiben a bérbeadó és a bérlő a helyiség bérleti díja vonatkozásában a megállapított irányadó bérleti díjhoz képest alacsonyabb összegben kíván megállapodni, úgy a megállapodás jóváhagyásáról – amennyiben a jelen rendelet eltérően nem rendelkezik - a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt. Az irányadó bérleti díjak évenkénti felülvizsgálatáról a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

6.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 7.26/2004. (X.07.) számú rendelet 27. §

A bérlő a helyiségbe más személyt csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság előzetes hozzájárulásával fogadhat be.

7.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és bérbeadásának szabályairól szóló 26/2004. (X.07.) számú rendelet 42. § (2) és (3) bekezdés

A kedvezményes bérbeadásról – a helyiségben folytatni kívánt tevékenység szerint illetékes Bizottság állásfoglalásának ismeretében – a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt. A kedvezményes bérbeadás feltételeit a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság határozza meg. Ennek során a bérleti díj vonatkozásában kedvezmény vagy mentesség adható, illetve mentesítés adható a szerződéskötési díj megfizetése alól is.

8.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

a piacok és a vásárcsarnokok létesítéséről és működésük rendjéről szóló 27/2008. (X.06.) számú rendelet 16. §, 28. § és 43. §

A helypénz mértékét a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság határozza meg.

A külön díjazás ellenében végzett, a kereskedelmi tevékenységet segítő egyéb szolgáltatások díját, valamint a tárolási díjakat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság határozza meg.

A piac területére megállapított irányadó bérleti díjnál alacsonyabb összegű bérleti díjjal csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság jóváhagyásával lehet bérleti szerződést kötni.


9.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata vagyonáról és a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 48/2012. (XI.30.) számú rendelet 20. § (2) bekezdés, 21. § (2) bekezdés, 22. § (2) bekezdés, 27. § (3) bekezdés, 39. § (1) bekezdés, 41. § (1) bekezdés, 46. § (1) bekezdés, 48. § (2) bekezdés, 52. § (1) bekezdés, 53. § (1) bekezdés,

Az Önkormányzat forgalomképtelen vagyona felett az alábbi tulajdonosi jogokat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság gyakorolja:

   a) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű forgalomképtelen vagyon 1 évet meghaladó, de 5 évet meg nem haladó időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása,

   b) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meg nem haladó értékű forgalomképtelen vagyon 5 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.

Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyona felett az alábbi tulajdonosi jogokat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság gyakorolja:

   a)      az 5 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó, de a 25 millió forintot meg nem haladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon tulajdonjogának megszerzése,

   b)      az 1 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó, de a 25 millió forintot meg nem haladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon tulajdonjogának átruházása,

   c) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon 1 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.

   d) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meg nem haladó értékű korlátozottan forgalomképes vagyon 5 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.

Az Önkormányzat üzleti vagyona felett az alábbi tulajdonosi jogokat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság gyakorolja:

      a) a 100 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó értékű üzleti vagyon 1 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása,

   b) a 10 millió forint egyedi forgalmi értéket meghaladó, de a 100 millió forintot meg nem haladó értékű üzleti vagyon 5 évet meghaladó vagy határozatlan időtartamú, tulajdonjogot nem érintő hasznosítása.

A gazdasági társaságok tekintetében a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt:

   a)   a gazdasági társaság előző évi pénzügyi elszámolásának elfogadásáról,

   b)      a számviteli törvény szerinti éves beszámoló, az eredmény-kimutatás és az adózott eredmény felhasználására tett javaslat jóváhagyásáról,

   c)      az éves közszolgáltatási terv és az annak végrehajtásáról szóló beszámoló jóváhagyásáról.

Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes, bármely jogcímen történő átruházásáról, vagy a vagyon egyéb módon történő, ingyenes vagy kedvezményes hasznosításáról

500 ezer forint értéket meghaladóan, de 50 millió forint értéket meg nem haladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

Az Önkormányzat ingyenes, vagy kedvezményes vagyonszerzéséről       5 millió forint értéket meghaladóan, de 50 millió forint értéket meg nem haladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

Önkormányzati tulajdonú (résztulajdonú) ingatlan társasházzá alakításáról forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes ingatlan esetében a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

Az Önkormányzat meglévő vagy várományi vagyonát érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötésének jóváhagyására - a vagyonkezelésbe adott vagyonelemek kivételével, illetve, ha a vagyongazdálkodásba adott vagyonelemek tekintetében a vagyongazdálkodási szerződés eltérően nem rendelkezik - 100 millió forint pertárgy értéket vagy peren kívüli egyezségben szereplő 100 millió forint értéket meghaladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság jogosult.

Behajthatatlannak nem minősülő követelésről való teljes vagy részbeni lemondásra vagy annak egy részéről történő lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik - 500 ezer forint követelés összeget meghaladóan, de 50 millió forint követelés összeget meg nem haladóan a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

Behajthatatlanná vált követelésről való lemondásról – ha más önkormányzati rendelet eltérően nem rendelkezik - 20 millió forint követelés összeget meghaladóan a Bizottság dönt.

10.

Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság

a közterületek használatáról és rendjéről szóló 7/2014. (II.28.) számú rendelet 7. § (2) bekezdés, 10. § (2) bekezdés, 12. § (3) bekezdés, 31. §, 36. §, 46. §

A közúti közlekedési szolgáltatást végző, 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek közterületi tárolásához csak a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság által e célra kijelölt területekre adható közterület-használati hozzájárulás.

A közterület-használathoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt,

   a)      ha a kérelmező a közterületen építésügyi hatósági engedélyköteles építményt kíván elhelyezni,

   b)      ha a kérelmező a közterületen településképi bejelentési kötelezettség alá eső, két évet meghaladó időtartamra szánt építményt kíván elhelyezni,

   c)      a két évet meghaladó határozott időtartamú, az előreláthatóan a két évet meghaladó időpontban bekövetkező meghatározott feltételig tartó vagy a határozatlan időtartamú közterület-használat engedélyezése esetében.

A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság építmény elhelyezésére vonatkozó közterület-használat esetében engedélyezheti a határozatlan időtartamú közterület-használatot is.

Ha valamely közterület-használati formára nézve az 1. melléklet nem tartalmaz megfelelő díjtételt, úgy az egyedi közterület-használati díjat a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság – az 1. melléklet elveinek és az arányosság követelményének figyelembe vételével - állapítja meg. Többszöri igény esetében a díjszabást megfelelően ki kell egészíteni.

A közterület tartós (1 évet meghaladó) használata esetében a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a fizetendő közterület-használati díj mértékét – a felek közös megállapodása esetében - az 1. mellékletben meghatározottól eltérő mértékben is megállapíthatja.

Amennyiben ugyanazon kérelmező nagyobb számú (tíznél több) hirdető-berendezést kíván elhelyezni, úgy kérelmére a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a közterület-használati díjat az 1. mellékletben meghatározottnál alacsonyabb mértékben is megállapíthatja.

A közterület-használati díj fizetésének kötelezettsége alól kérelemre,

   a)      a közterület használatának kulturális-, sport-, hitéleti- vagy egyéb közérdekű céljára,

   b)      a közterületi rendezvény humanitárius, karitatív jellegére, vagy

   c)      a közterület használójának nonprofit jellegére

részben vagy egészben felmentés adható. A felmentés kérdésében a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság dönt.

A Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a közterület-használati díjat kérelemre, mérsékelheti vagy teljes egészében elengedheti a mutatványos vagy cirkuszi tevékenység esetében.

Nem kell a közterület filmforgatási célú használatáért díjat fizetni      amennyiben a díjmentességet a Gazdasági és Tulajdonosi Bizottság a kérelmező kérelmére – a filmforgatásra irányuló kérelemnek a Fővárosi Kormányhivatalhoz történő benyújtását megelőzően – a filmforgatás közérdekű céljára figyelemmel engedélyezte.





3. §


Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.






Dr. Dallos Andrea                                                                                                                                                                               Déri Tibor

                  jegyző                                                                                                                                                                                      polgármester



Záradék:

A rendelet 2020. december 17. napján az Önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján kifüggesztésre, az Önkormányzat hivatalos honlapján közzétételre került.







Dr. Dallos Andrea                                                                             jegyző                                                                  



























     

Általános indokolás


A Budapest Főváros IV. kerület Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) vagyonáról és a vagyonelemek feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 48/2012. (XI. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Vagyonrendelet) 2020. decemberi módosítására (a továbbiakban: Módosítás) tekintettel az Önkormányzat Képviselő-testületének (a továbbiakban: Képviselő-testület) Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) 4. mellékletének kisebb korrekciója vált szükségessé, tekintettel arra, hogy a Módosítás alapján a Vagyonrendelet 27. § (3) bekezdése módosult a tekintetben, hogy a Képviselő-testület Gazdasági és Tulajdonosi Bizottságának feladatköreként került rögzítésre a gazdasági társaságok előző évi pénzügyi elszámolásának elfogadása, mely feladatkör ellátását biztosító bizottsági hatáskört az SZMSZ 3. mellékletében is rögzíteni szükséges. Ezzel egyidejűleg felülvizsgálatra kerültek az SZMSZ 1. mellékletében nevesített önkormányzati kormányzati funkciók is, mely során megállapítást nyert, hogy azokat aktualizálni szükséges, erre tekintettel szükségessé vált az SZMSZ 3. mellékletének módosítása.






Részletes indokolás


  1. §-hoz


A Budapest Főváros IV. kerület Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet 3. mellékletében a már nem aktuális önkormányzati kormányzati funkciók törlésre kerültek.


  1. §-hoz


Az SZMSZ 4. melléklet I. fejezetének táblázata „Az átruházott feladat- és hatáskör tartalma” elnevezésű oszlopának 9. sorában található szöveg módosult.


  1. §-hoz


Hatályba léptető rendelkezés.



Előzetes Hatásvizsgálat


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény rendelkezései értelmében a jogszabály-tervezet várható következményeiről tájékoztatni kell a Képviselő-testületet.

Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai

A rendelet-módosításnak társadalmi, gazdasági és költségvetési hatásai nincsenek.

Környezeti és egészségi következményei

A rendelet-módosításnak környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.

Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A rendelet-módosításnak adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.

Jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következménye)

A jogszabály megalkotása szükséges, tekintettel arra, hogy a Képviselő-testület Gazdasági és Tulajdonosi Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság) csak a részére biztosított hatáskör birtokában láthatja el jogszabályban (önkormányzati rendeletben) rögzített feladatát, továbbá, hogy csak az aktuális az önkormányzati kormányzati funkciók szerepeljenek az SZMSZ-ben. A jogalkotás elmaradásának várható következménye, hogy a Bizottság nem tudja ellátni jogszabályban (önkormányzati rendeletben) rögzített feladatát, továbbá, hogy a már nem aktuális önkormányzati kormányzati funkciók továbbra is szerepelni fognak az SZMSZ-ben.

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei

A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.

A tervezett jogszabály-módosítás egyéb jelentősnek ítélt hatásai

A rendelet-tervezetnek egyéb hatásai nincsenek.

A tervezett jogszabály-módosítás adatvédelmi hatásai:

A rendelet-tervezetnek adatvédelmi hatásai nincsenek.