Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2020. (VI.30.) önkormányzati rendelete
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról
Hatályos: 2020. 07. 01- 2022. 06. 01
Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2020. (VI.30.) önkormányzati rendelete
A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról 1
2020.07.01.
Tiszalúc Nagyközség Képviselő- testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Sztv.)1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45§ (1) bekezdésében, 92. § (1), (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében a), d), g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. Törvény 18. § (2) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. , 8.a. pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva Tiszalúc Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének és Szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018. (IV.26.) önkormányzati rendeletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Gazdálkodási, Településfejlesztési, Jogi és Egészségügyi, Szociális és Közrendvédelmi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I. Fejezet
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed mindazon a Sztv. 3. §.-ában meghatározott személyekre, akik Tiszalúc Nagyközség illetékességi területén bejelentett állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.
2. § (1) E rendelet alapján adható támogatások körében, figyelmen kívül kell hagyni mindazon juttatásokat, amelyeket az állampolgár a társadalom humanitárius szervezeteinek (egyházak, alapítványok és egyéb társadalmi szervezetek) keresztül kaphat.
(2) Elemi kár esetén – árvíz, tűz, stb. – benyújtott krízis segélykérelem elbírálásánál a jövedelmi viszonyokat nem kell vizsgálni.
(3) A rendszeresen folyósított ellátások utalásáról az önkormányzat tárgyhót követő 5-napjáig utólag gondoskodik.
(4) A pénzbeli vagy természetbeni ellátás megállapítására irányuló kérelmet illetve kezdeményezést a szükséges igazolásokkal és nyilatkozatokkal együtt Tiszalúc Nagyközség Önkormányzat Hivatala Igazgatási Osztályán kell benyújtani.
(5) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező köteles a maga, valamint közös háztartásban élő közeli hozzátartozói személy adatairól, jövedelemi viszonyairól nyilatkozni, továbbá a jövedelemre vonatkozó adatokat, bizonyítékokat becsatolni, melyek az alábbiak lehetnek:
a.) A munkáltató által kiállított jövedelemigazolás
b.) Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által minden év elején megküldött igazolás
c.) Gyes-ről, gyed-ről, gyet-ről a folyósító szerv igazolása
d.) Gyermektartásdíjat megállapító jogerős bírósági ítélet másolata, illetve a gyermektartási díj összegéről a szülők között – peren kívül – létrejött megállapodás másolata
e.) Az árvaellátást megállapító jogerős határozat másolata
f.) Nyugdíjat – öregségi, özvegyi, rokkantsági – megállapító jogerős határozat másolata
g.) Egyéni vagy társas vállalkozók esetén a jövedelem igazolására NAV által kiadott igazolás
h.) A táppénzfolyósító szerv igazolása
i.) Ösztöndíjat folyósító szerv igazolása
j.) Valamint minden olyan egyéb igazolás, amely alkalmas a tényleges jövedelem megállapítására
(6) A havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél a kérelem benyújtását megelőző 3 hónap jövedelmét tartalmazó igazolást kell csatolni és átlagát kell figyelembe venni
(7) Az egyéb jövedelmeknél az érintett által büntetőjogi felelősséggel tett nyilatkozatot is mellékelni kell.
(8) A kérelmekhez mellékelni kell a család vagyonára vonatkozó vagyonnyilatkozatot is.
(9) Az Igazgatási Osztály köteles a kérelmező által benyújtott igazolások, adatok valódiságát vizsgálni, amelyben az Sztv.10. §.(2) bekezdése alapján információkat szerezhet be és előre be nem jelentett helyszíni szemlét, környezettanulmányt végezhet.
(10) A támogatás iránti kérelmeket a döntés meghozatalára az Igazgatási Osztály készít elő és arról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester vagy a Szociális és Egészségügyi Bizottság – továbbiakban bizottság – dönt.
3. § (1) Jelen önkormányzati rendelet szerinti ellátások elbírálása – a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben – az alábbiak szerint történik.
(2) Polgármester hatáskörébe tartozik:
a.) Szt. 48. § szerinti köztemetés
b.) települési támogatás azonnali intézkedést igénylő krízis helyzetben
c.) jövedelempótlási célú települési támogatás
(3) A Szociális és Egészségügyi Bizottság hatáskörébe tartozik:
a.) település támogatás elhunyt személy eltemetéséhez, és egyéb eseti kérelmek alapján
b.) oktatási- nevelési év kezdési támogatás
d.) óvodai, napközi otthoni, térítési díjak mérséklése, elengedése
(4) A Szociális és Egészségügyi Bizottság szükség szerint, havonta azonban legalább 1 alkalommal ülésezik.
(5) A Képviselő- testület Szociális és Egészségügyi Bizottságának elnöke, az általános iskola gyermekvédelmi felelőse, az óvoda gyermekvédelmi felelőse, a Szociális Iroda vezetője, védőnők, gyermekorvos, az önkormányzat jegyzője, az igazgatási osztály vezetője, az igazgatási osztály előadói Szociális kerekasztalt alkotnak. A Szociális Kerekasztal tagjai sorából elnököt választ, évente ülésezik, ahol helyi szociálpolitikai elemzést végez és információt ad a Szociális és Egészségügyi Bizottságon keresztül a Képviselő-testületnek.
4. § (1) A rendelet hatálya az alábbi pénzbeli és természetbeni ellátásokra terjed ki:
(2) A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatások formái:
a.) szociális információs szolgáltatás
e.) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
(3) Az önkormányzat által természetben nyújtható szociális ellátásokat e rendelet 10 § , 13 §-a tartalmazza.
II. Fejezet
5. § (1) Az önkormányzat a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került valamint időszakosan tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére települési támogatást nyújt.(kérelem nyomtatvány a rendelet 1 számú melléklete)
(2) települési támogatást akkor állapítható meg, ha
a.) a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át,
b.) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180%-át.
(3) települési támogatást elsősorban:
a.) hosszantartó betegség idejére,
b.) élelmiszer, ruhanemű, tüzelővásárlás
c.) étkeztetés biztosítása, intézményi térítési díj kifizetése
d.) gyógyszer, gyógyászati segédeszközök beszerzése
e.) azon állampolgár részére, akinél valamely társadalombiztosítási ellátás megállapítása folyamatban van, és más forrásból nem származik jövedelme.
(4) A települési támogatás megállapításánál a kérelmező és családja egységes elbírálás alá esik, egy családon belül több személy részére nem állapítható meg egy időben illetve egybeeső időszakra önkormányzati segély.
(5) Alkalmanként önkormányzati segélyt – a rászorultsághoz igazodóan – 1000.- Ft és 10.000.-Ft között lehet megállapítani.
(6) Az települési támogatás adható:
b.) természetbeni juttatásként. – élelmiszerutalványban, közüzemi díj intézményhez történő átutalásával, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz megvásárlásának támogatásában, étkezési térítési díj kedvezményeként.
(7) Nem állapítható meg települési támogatás annak a személynek, aki az önkormányzattal szemben fennálló érvényes szerződésből fakadó fizetési kötelezettségének önhibájából nem tesz eleget, feltéve, ha az ellátása elmaradása saját maga vagy családja létfenntartását nem veszélyezteti.
Oktatási- nevelési év kezdési támogatás
5/A. § (1.) Oktatási-nevelési év kezdési támogatás címen települési támogatás állapítható meg minden az adott év augusztus 1- napján tiszalúci állandó lakóhellyel rendelkező gyermeket nevelő szülő részére, akinek a gyermeke eleget tesz következő oktatás-nevelési évben a tankötelezettségének.
a.) 3-6 éves gyermek, aki a Tiszalúci Napköziotthonos Óvoda nyilvántartásában szerepel, vagy óvodalátogatási igazolással alapján,
b.) 6-14 éves gyermek estén, aki a Tiszalúci Arany János Általános Iskola tanulói nyilvántartásában szerepel, vagy más közoktatási intézmény esetén iskolalátogatási igazolás alapján,
c.) 14-év felett az a tiszalúci gyermek, aki középfokú oktatási intézmény nappali tagozaton első szakmáját vagy érettségijét szerzi, az iskolalátogatási igazolást alapján.
(2) ) A támogatást a gyermekkel közös lakcímen élő szülő vagy más törvényes képviselő kérelmére nyújtható.
(3) A tanszertámogatás évente egy alkalommal, kérhető augusztus 1- és október 31. között. (kérelem nyomtatvány a rendelet 2. számú melléklete)
(4) A támogatás összegét gyermekenként egységesen a Képviselő testület évente határozatban az éves költségvetés függvényében a szociális normatíva keret terhére állapítja meg.
(5) A tanévkezdési célú települési támogatás azoknak nyújtható, akiknek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 1000%-át nem haladja meg.
5/B. § (1) Kérelemre időskorúak települési támogatására jogosult, Tiszalúc nagyközségben állandó lakóhellyel rendelkező lakos
a) aki a tárgyév december 31. napjáig betölti, vagy betöltötte a 65. életévét,
b) akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 1000%-át nem haladja meg. (kérelem nyomtatvány a rendelet 3. számú melléklete)
(2) A támogatás összegét egységesen a Képviselő testület évente határozatban az éves költségvetés függvényében a szociális normatíva keret terhére állapítja meg.
(3) A támogatás kifizetésének időpontja minden év október hónap.
Jövedelempótlási célú települési támogatás
(1) Az Önkormányzat közfeladatainak ellátásában közreműködő szociálisan rászorult személyek települési támogatása a jövedelempótlási célú települési támogatás.
(2) Hivatalból vagy kérelemre induló eljárásra jövedelempótlási célú települési támogatásban részesíthető: (kérelem nyomtatvány a rendelet 5. számú melléklete)
a) aki az Önkormányzattal, vagy az Önkormányzat tagságával működő gazdasági társasággal foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban áll,
b) akinek a jövedelme nem éri el a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összegét, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló garantált bérminimumát,
c) akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át,
d) akinek, vagy a vele egy háztartásban élőknek nincs vagyona.
(3) A jövedelempótlási célú települési támogatás összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át érheti el.
(4) A jövedelempótlási célú települési támogatást havonta kell megállapítani.
(5) A jövedelempótlási célú települési támogatás
a)– különös méltánylást érdemlő esetben – a (2) bekezdés b)–d) pontjaitól.
Települési támogatás krízis esetben
6. § (1) Kivételes méltánylást érdemlő esetben – így különösen elemi kár esetén – a polgármester az önkormányzati segélynél magasabb összegű települési támogatást nyújthat.
(2) Elemi kár: a károsult mindennapi életviteléhez elengedhetetlenül szükséges, személyi tulajdonát képező ingóságokban – beleértve a személyazonosítást szolgáló iratokat is – valamint a károsult lakhatását biztosító, vagy tulajdonában lévő lakóépületben természeti csapás (pl. földrengés, árvíz, vihar, jégeső, rendkívüli mértékű csapadék, belvíz stb.) vagy tűz által bekövetkezett károsodás.
(3) A települési támogatás formája lehet:
a.) visszatérítendő kamatmentes támogatás – felső határ 200.000 Ft
b.) vissza nem térítendő támogatás – felső határ: 50.000 Ft
(4) A települési támogatás visszatérítendő kamatmentes formája esetén a polgármester külön szerződést köt annak rendezésére, visszafizetésére vonatkozóan, amely az ügy rendezéséhez szükséges formai és tartalmi követelményeket is kell, hogy tartalmazzon.
Települési támogatás elhunyt eltemetési költségeihez
7. § (1) Települési támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek, aki az elhunyt volt tiszalúci lakos közeli hozzátartozója eltemetéséről gondoskodott és a temetési költségeket viselte.
(2) Akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 1000 %-át nem haladja meg.
(3) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről a segélyt kérő személy nevére kiállított számlák eredeti példányát, és a halott anyakönyvi kivonat másolatát. (kérelem nyomtatvány a rendelet 4. számú melléklete)
(4) A temetési költségek viseléséhez támogatás egyszer adható temetésenként, melynek összege 15.000.-Ft.
(5) Nem állapítható meg önkormányzati segély, ha az elhunyt köztemetett, illetve aki a kérelmet a temetést követő 30 napon túl terjeszti elő.
III. Fejezet
Természetben nyújtott szociális ellátások
8. § (1) Közköltségen történő eltemettetés elrendelése, illetve a temetési költség megtérítésére kötelezés a polgármester határkörébe tartozik a Sztv.48. §.-alapján.
(2) A temetésről sorrendben a következők kötelesek gondoskodni:
a.) aki a temetést szerződésben vállalta,
b.) akit az arra elhunyt végrendelete kötelez
c.) végintézkedés hiányában az elhunyt temetéséről az elhalálozása előtt vele együtt élő házastársa, vagy élettársa,
d.) az elhunyt egyéb közeli hozzátartozója (Ptk.VIII könyv 1§.(1) 1 pontja.) a törvényes öröklés rendje szerint.
(3) Azt, aki a temetésre kötelezett és kötelezettségét nem teljesíti, a jegyző felszólítja 15 napon belüli teljesítésre. Ha a kötelezett a felszólításnak nem tesz eleget, az elhunytat közköltségen kell eltemetni.
(4) A temetésre köteles személy kérelmére indokolt esetben a polgármester a köztemetés költségének megtérítésére részletfizetést engedélyezhet.
(5) A közköltségen történő eltemetés költsége a helyben szokásos legolcsóbb hamvasztásos temetés költségének megfelelő összeg.
Egyéb természetben nyújtható támogatások
9. § (1) Étkezési és kollégiumi elhelyezési díjhoz az oktatási intézmény illetve a szülő kérésére az önkormányzat – a költségvetési rendeletben biztosított átmeneti segély keret terhére – hozzájárulhat. A kérelmek elbírálásánál az átmeneti segélyre való eljárási szabályokat kell alkalmazni.
(2) A születések szabályozása érdekében – védőnői javaslat alapján – a terhességek megelőzésére szolgáló eszköz beszerzésének költségeit az önkormányzat átvállalja az átmeneti segélykeret terhére.
IV. Fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások
10. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetésről kell gondoskodni, akik azt önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(2) Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa eltartottat is, aki a kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az (1) bekezdés szerinti étkezésről más módon gondoskodni.
(3) Nem részesíthető étkeztetésben az a személy, aki tartási, életjáradéki, vagy öröklési szerződést kötött.
(4) Az étkeztetés formái:
c.) házhoz szállítás házi segítségnyújtás keretében
(5) Az ellátásért a rendelet 6. mellékletében szabályozott térítési díjat kell fizetni.
(6) A kérelme a Szociális Iroda vezetőjénél kell benyújtani.
A kérelemhez mellékelni kell:
a) környezettanulmány,
b) jövedelemigazolás,
c) esetleg háziorvos véleménye
11. § (1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni azokról a személyekről, akik otthonukban koruk, vagy egészségi állapotuk miatt önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak.
(2) A házi segítségnyújtás iránti igényeket a Szociális Iroda vezetőjénél kel benyújtani.
(3) A házi segítségnyújtás térítési díját e rendelet 6. melléklete szabályozza.
12. § (1) A családsegítő szolgáltatás célja a település önkormányzat működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése.
(2) A Sztv. 64. §.-ban foglaltakon túl a Szociális Iroda a munkanélküliek együttműködési kötelezettségeiről programot dolgoz ki, melynek szempontjai:
a.) az egyéni együttműködési program kidolgozásához személyes beszélgetés során az alábbi körülményeket, tényeket kell írásban rögzíteni az együttműködésre kötelezett személy nyilatkozata alapján.
aa.) családi körülmények (családban, vagy egyedül él-e?; van-e eltartott vagy gondozott családtag?)
ab.) lakáskörülményei (lakás típusa, költségei, ott lakók száma, a család jövedelme, vagyoni helyzete)
ac.) fizikai egészségi állapot,
ad.) iskolai végzettség, szakképesítés
b.) az együttműködésre kötelezett mentális állapota vizsgálatakor ki kell térni
ba.) mennyi ideje munkanélküli, sikertelen elhelyezkedési kísérletei hogyan befolyásolják lelki állapotát,
bb.) milyen a munkavégzési motiváltsága,
bc.) tényleges munkavégzési képessége
bd.) hogyan viszonyul munkanélküli státuszához (elfogadja, elutasítja)
be.) személyiségi zavar tapasztalható-e
bf.) szenvedélybetegségre vagy fogyatékosságra utaló tünet tapasztalható-e
(3) Az együttműködési program végrehajtása.
a.) az egyéni együttműködési program végrehajtásának figyelemmel kísérése a Szociális Iroda feladata, aki egyben köteles a Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztályát tájékoztatni:
aa.) az együttműködésre való jelentkezés elmulasztásáról,
ab.) az egyéni együttműködési program kidolgozásának akadályozásáról, aláírásának megtagadásáról,
ac.) az együtt nem működés tényéről,
ad.) a program zökkenőmentes folytatása esetén negyedévenként a program megvalósulásáról.
b.) a Szociális Iroda a program befejeztével köteles azt lezárni, és értékelést készíteni, amit a program befejeződését követő 15 napon belül az értékelés egyidejű megküldése mellett kell továbbítani a Polgármesteri Hivatal Igazgatási Osztályára.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
13. § A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a Sztv. 65. §.-ban foglaltak szerint a Szociális Iroda keretein belül történik. Intézményi rendszerét, működtetését a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás biztosítja Szerencs székhellyel.
14. § A támogató szolgáltatást a Szociális Iroda végzi a Sztv. 65/C. §.-ban foglaltak szerint. Intézményi rendszerét, működtetését a Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás biztosítja Szerencs székhellyel.
15. § (1) A nappali ellátás körébe tartozik az idősek klubja, melynek a szociális és mentális támogatásra szoruló önmaguk ellátására részben képes időskorúak napközbeni gondozására szolgál.
Az ellátás a Szociális Iroda 3565 Tiszalúc, Táncsics utca 7. szám alatt.
16. § (1) Ezen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) Hatályát veszti a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeli ellátásokról szóló 3/2015/II.24. önkormányzati rendelet.