Torony község képviselő testületének 7/2020 (VIII.11.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 09. 01- 2020. 10. 09Torony község képviselő testületének 7/2020 (VIII.11.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2020-09-01-tól 2020-10-09-ig
Torony Község Önkormányzata Képviselő-testületének
7/2020. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Torony Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Torony Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
- Az önkormányzat székhelye: 9791 Torony, Rohonoczi u. 6.
- A képviselő-testület hivatalának neve: Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal).
- Az Önkormányzat és szervei által használt hivatalos kör alakú pecsét közepén a Magyar Köztársaság címere található, a köríven a „Torony Község Önkormányzata”, „Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal”, „Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője” felirat található.
A bélyegzőket sorszámmal kell ellátni, azokról lenyomatukkal és a használó megjelölésével a Közös Hivatal nyilvántartást vezet. A pecsétek, bélyegzők készítésének, használatának rendjéről belső szabályzatot
- Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:
- a Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv hitelesítésére;
- a Képviselő-testület által adományozott elismeréseken, okleveleken;
- önkormányzati ügyek során.
- Az önkormányzat hivatalos lapja a „Toronyi Híradó”, mely időszakonként, szükség szerint jelenik meg évfolyam, szám/különszám megjelölésével.
- Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.torony.hu.
2. §
- Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló. Használatuk rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
- A helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának joga a képviselő-testületet illeti meg. A helyi kitüntetések és elismerő címek adományozásának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
II. Fejezet
Az önkormányzat feladat, és hatásköre
3. §
- Az Önkormányzat ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
- A helyi közügy önálló megoldásának önkéntes vállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelyben tisztázni kell a feladat ellátásának anyagi, személyi, továbbá technikai feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület illetékes bizottságai véleményt nyilvánítanak.
- Az Önkormányzat kötelező feldatait jelen rendelet 2. számú melléklete, az önként vállalt feladatait jelen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
- A Képviselő-testület szervei:
- a polgármester,
- a képviselő-testület bizottságai,
- a tanácsnok
- Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal,
- jegyző,
- Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal, valamint
- az Önkormányzat (6) bekezdés szerinti társulásai.
- A képviselő-testület a polgármesterre ruházza az alábbi hatásköreit
- pályázat benyújtása közfoglalkoztatási támogatás igénylésére, közfoglalkoztatási szerződés megkötése, közfoglalkoztatottak feletti munkáltatói jogok gyakorlása,
- közterület használat engedélyezése,
- települési támogatások közül a temetési segély, köztemetés megállapítása,
- a képviselő-testület az önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok esetén a tulajdonosi hozzájárulás megadását a nyomvonal jellegű létesítmények esetén a polgármesterre ruházza át,
- közútkezelői hozzájárulás iránti kérelmek elbírálása.
- A Pénzügyi és Településfejlsztési Bizottság, valamint a Szociális-, Egészségügyi-, Gyermek- és Ifjúságvédelmi Bizottság, Vagyon- és Ügyrendi bizottság és a Tanácsnok feladat- és hatásköreit jelen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
- Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb ellátása érdekében – jogi személyiséggel rendelkező – társulásokban vesz részt. Torony Község Önkormányzata tagja a Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulásnak, a Nyugat-dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásnak, valamint a „Csicsergő Óvoda Fenntartására szóló” Intézményfenntartó Társulásnak.
- A Képviselő-testület feladatainak eredményes ellátása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik a megyei önkormányzattal, más települési önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel és civil szervezetekkel.
III. fejezet
A képviselő-testület működése
1.Gazdasági program
4.§
- Az önkormányzat a kötelező- és önként vállalt feladatait a ciklus időtartamára szóló gazdasági programban határozza meg és az éves költségvetési rendeleteiben foglaltak szerint látja el.
- A polgármester – megválasztását követő 6 hónapon belül – előterjeszti a Képviselő- testület 5 évre szóló gazdasági programját.
- A polgármester a gazdasági program elkészítéséhez az előkészítés során javaslatot kér a képviselőktől, bizottságoktól, a jegyzőtől, az önkormányzati intézmények vezetőitől.
- A program időarányos teljesítését a ciklus 3. évében át kell tekinteni és a végrehajtását az 5. évben értékelni kell.
2. Munkaterv
5. §
- A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.
- A jegyző előkészíti a munkatervet, amelyet a képviselő-testület – a polgármester előterjesztése alapján – legkésőbb a tárgyév január 31-ig fogad el.
- A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
- a képviselő-testület tagjaitól,
- a képviselő-testület bizottságaitól,
- az intézmények vezetőitől,
- a jegyzőtől.
- A munkaterv összeállításához a településen működő társadalmi és civil szervezetek is javaslatot tehetnek.
- A javaslatokat – a lehetőségekhez képest – figyelembe kell venni a bizottságok munkaterveinek összeállításánál is.
- A munkatervet meg kell küldeni a képviselőknek és a napirendben érintett előterjesztőknek.
- A munkatervnek tartalmaznia kell:
- a tárgyidőszak főbb feladait
- az ülések tervezett időpontját, az előre tervezhető napirendi pontokat, előterjesztők nevét
- a közmeghallgatás(ok) és a lakossági fórum(ok) témáit és időpontját
- ünnepi ülés tartását
- a napirendhez meghívottak körét
- A munkatervtől indokolt esetben a polgármester eltérhet, az esetleges módosításokról a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.
3. A képviselő-testület ülése
6. §
- A képviselő-testület létszáma 7 fő. A képviselő-testület tagjainak nevét a rendelet 3. függeléke tartalmazza.
- A képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg. A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, és ünnepi ülést, illetve közmeghallgatást tart.
- A képviselő-testület állami ünnepek, jeles évfordulók, kitüntetések, díjak átadása alkalmából ünnepi ülést tart. Az ünnepi ülés összehívására, levezetésére a rendkívüli ülésre vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.
4. Alakuló ülés
7. §
- A képviselő-testület az alakuló ülését az Mötv. 43. § (1) bekezdésében meghatározott határidőn belül tartja meg.
Az alakuló ülés során
- a helyi választási bizottság elnöke ismerteti az önkormányzati választás eredményét, majd az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütételét követően átadja a megbízóleveleket,
- a polgármester ismerteti a programját,
- megállapítja a polgármester illetményét és költségtérítését,
- megválasztja a képviselő-testület bizottságainak tagjait,
- megválasztja az alpolgármestert, és megállapítja tiszteletdíját és költségtérítését.
- Az alakuló ülés összehívására, vezetésére, és a tárgyalandó napirendi pontokra egyebekben az Mötv. 43. § (2) és (3) bekezdése irányadó.
5. A képviselő-testület rendes ülése
8. §
- A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart a Művelődési Ház és Könyvtár (9791 Torony, Felsőőri u. 47.) nagytermében.
Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül és más időpontban is összehívható.
- A képviselő-testület ülését a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti.
6. A Képviselő-testület rendkívüli ülése
9. §
- A polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli testületi ülést is összehívhat. Rendkívüli esetben a rendkívüli ülés telefonon és elektronikus úton is összehívható az értesítést követő napra, napirend megjelölésével.
- A polgármester a képviselő-testület ülését köteles összehívni az Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.
- A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesternél – és ezzel egyidejűleg a jegyzőnek megküldve – kell előterjeszteni.
- A rendkívüli ülés írásos meghívója megegyezik a rendes ülésre ülésre küldött meghívó tartalmával, azzal az eltéréssel, hogy interpellációk, kérdések, és egyéb napirendi pont nem szerepel a napirendi javaslatban.
- A rendkívüli ülés vezetése a rendes ülés vezetésére vonatkozó szabályok szerint történik.
- Rendkívüli ülés tartásakor nem kell alkalmazni a rendelet 12. § (2)-(3), (5) bekezdéseiben foglalt határidőket, valamint a sürgősségi indítványra vonatkozó rendelkezésekben foglaltakat.
7. A képviselő-testület összehívása, meghívója
10. §
- A képviselő-testületet meghívóját a tervezett írásbeli előterjesztésekkel együtt legalább 5 nappal a képviselő-testület ülése előtt elektronikus úton kell megküldeni, a testületi tagok által megadott elektronikus kézbesítési címre.
Amennyiben az elektronikus megküldés sikertelen, vagy el nem hárítható technikai ok miatt nem lehetséges, a testületi ülés dokumentumait papír alapon kell megküldeni.
- A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, napját, kezdési időpontját, a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, az ülés típusát.
A meghívó mellé csatolni kell a benyújtott írásbeli előterjesztéseket, önálló képviselői indítványokat és határozati javaslatokat.
- A meghívóban szereplő tárgysorozat sorrendje:
a) rendelet-tervezetek, költségvetés, zárszámadási előterjesztések,
b) gazdasági, vagyoni ügyek,
c) a polgármester, alpolgármester, jegyző, bizottsági elnökök előterjesztései,
d) választási és kinevezési ügyek,
e) testületi hatáskörbe tartozó egyedi ügyek,
f) kérdések, közérdekű bejelentések, interpellációk.
- A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal a lakosságot az ülés előtt 5 nappal a hivatal hirdetőbláján, valamint a település honlapján keresztül tájékoztatja.
8. Meghívottak köre
11. §
- A képviselő-testület ülésére – tanácskozási joggal – meg kell hívni:
- a tárgyalandó napirendi pont szerint illetékes szerv, illetőleg önszervezendő közösség képviselőit, az intézményvezetőket, a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal érintett ügyintézőjét,
- a megyei kormányhivatal által, az Mötv. 132. § (1) bekezdésében meghatározott törvényességi felügyeleti eljárás keretében a megyei kormányhivatal képviselőjét,
- akinek meghívását a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a képviselők legalább negyede szükségesnek tart.
9. Nyilvános és zárt ülés
12. §
- A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján lehet nyilvános és zárt.
- A képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés a)-b) pontjaban meghatározott esetekben zárt ülést tart, az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben a testület – minősített többséggel meghozott döntéssel – zárt ülés tárgyalásáról határozhat.
- Személyi ügy tárgyalása az érintett személy távollétében kizárólag zárt ülésen történhet.
10. A határozatképesség, a képviselő-testületi ülés napirendje
13. §
- A képviselő-testület létszáma 7 fő, a képviselő-testület határozatképességére az Mötv. 47. § (1) bekezdése az irányadó.
- Amennyiben a képviselő-testület ülése határozatképtelen, a polgármester 7 napon belül az ülést ismételten összehívja.
- Az ülés napirendjére - a képviselő-testület munkatervében, valamint a képviselő-testületi ülés meghívójában foglaltak alapján – az ülésvezető személy tesz javaslatot. A képviselő-testület a napirendről egyszerű többséggel – vita nélkül - dönt.
- A képviselő-testület tagjai, a jegyző, illetve az előterjesztő kezdeményezheti valamely napirendi pont elnapolását, illetve napirendre vételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
11. A testületi ülés tanácskozási rendjének fenntartása
14. §
- A polgármester a képviselő-testületi ülés megnyitását követően megállapítja a testület határozatképességét, javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető személyére.
A polgármester a testület határozatképességét az ülés végéig folyamatosan figyelemmel kíséri, határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti, és – amennyiben a határozatképesség nem állítható helyre – az ülést új időpont kitűzésével elnapolja.
- A polgármester a napirendi pontok tárgyalása előtt beszámol a két testületi ülés közötti időszak legfontosabb eseményeiről, a megtett polgármesteri intézkedésekről és végrehajtott feladatokról, valamint a lejárt határidejű, folyamatban lévő határozatok végrehajtása érdekében megtett intézkedésekről.
- A polgármester beszámol a hatályos költségvetési rendelet értelmében a polgármester hatáskörébe tartozó, évközben keletkező többletbevétel felhasználásáról.
- A jegyző a polgármesteri beszámolót követően tájékoztatást ad a hatósági munkáról, a törvényesség helyzetéről, és azokról a kihirdetett, vagy hatályba léptetett jogszabályokról, amelyek az önkormányzat, vagy a hivatal feladatkörét, hatósági hatáskörét érintik, megváltoztatják, illetve új feladatkört állapítanak meg.
- Az ülés vezetése során a polgármester
- javaslatot tesz az ülés napirendjére, megállapítja, valamint folyamatosan figyelemmel kíséri a képviselő-testület határozatképességét,
- képviselő kérésére napirendhez nem tartozó, de a település életében nagy jelentőségű és halaszthatatlan ügyben napirend előtti felszólalást engedélyezhet 5 perces időkeretben,
- gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról,
- napirendi pontonként vezeti a vitát, megadja, illetve jelen rendeletben meghatározott esetben megvonja a szót,
- döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
- a szavazás eredményének megállapítását követően kihirdeti a képviselő-testület határozatát.
- A polgármester a (5) bekezdés c) pont szerinti feladatkörében eljárva
- a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita hatékony és érdemi eldöntésére,
- figyelmezteti a hozzászólót, ha az a tárgytól eltér, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ,
- rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít, a tanácskozás rendjét megzavarja, vagy egyéb módon akadályozza a képviselő-testület munkáját,
- megvonja a szót attól a felszólalótól, akit több alkalommal túllépte a részére biztosított időkeretet, a napirendtől az ismételt figyelmeztetés ellenére eltér.
- A képviselő-testület – bármely tagjának javaslatára – vita nélkül, minősített többséggel meghozott határozattal rendbírsággal sújtja azt a képviselőt, aki az ülés során sértő, megalázó, a testülethez méltatlan kifejezést, hangnemet használ.
- A rendbírság összege alkalmanként 3 000 forint, mely a kiszabást követően fizetendő tiszteletdíj összegéből kerül levonásra.
- Tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita lefolytatását lehetetlenné tevő esemény esetén az ülés vezető – ha a figyelmeztetés nem jár eredménnyel – az ülést felfüggeszti, vagy berekeszti, és a hátralévő napirendi pontok tárgyalását a következő ülésre elnapolhatja.
12. A napirendi pontok tárgyalása
- Az ülésvezető minden napirendi pontról külön vitát nyit.
- Az írásbeli előterjesztést vitára bocsátás előtt szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére legfeljebb 10 percben az előterjesztő jogosult.
- A napirendi ponttal, valamint az előterjesztéssel kapcsolatosan a települési képviselők, valamint az ülésen tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel legfeljebb 1 perces időtartamban, melyekre az előterjesztőnek válaszolnia kell.
- A kérdések elhangzását követően bizottsági elnökök, valamint a témakörben érintett tanácsnok legfeljebb 5 percben ismertethetik a napirenddel kapcsolatos bizottsági, vagy tanácsnoki véleményt, valamint tehetik meg a bizottság által elfogadott módosító javaslatokat. Ezt követően a települési képviselők fejthetik ki álláspontjukat, valamint tehetik módosító javaslataikat.
- Adott napirendhez egy települési képviselő legfeljebb egy alkalommal legfeljebb, 10 percben szólhat hozzá.
- A képviselő-testület egyszerű többséggel dönt a tanácskozási joggal nem rendelkező jelenlévő számára történő hozzászólási jog biztosításáról, melynek időtartama legfeljebb 5 perc lehet.
- A vita lezárására bármelyik képviselő a polgármesternek javaslatot tehet. A képviselő-testület erről vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. A vita lezárását követően az előterjesztő válaszol a hozzászólásokra, és nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket, módosító javaslatokat elfogadja-e.
- A polgármester – személyes érintettség esetén – a képviselő számára hozzászólást engedélyezhet legfeljebb 2 percben. A felszólalást követően viszontválasznak, további vitának nincs helye.
13. Előterjesztés
15. §
- Előterjesztésnek minősül:
- a munkatervbe felvett beszámoló és tájékoztató,
- egyéb képviselő-testületi döntést igénylő javaslat,
- képviselő, képviselő-testület vagy képviselő-testület bizottsága és tanácsnoka által javasolt rendelet-, vagy határozattervezet.
- Az előterjesztés főbb elemei:
- Az előterjesztés tárgyát megalapozó jogszabály, a testület döntési hatáskörére vonatkozó jogszabályi utalás.
- A tárggyal kapcsolatos előzmények, ennek keretében a korábbi képviselő-testületi, illetőleg bizottsági döntések, a végrehajtás tapasztalatai.
- A döntés indokoltságát alátámasztó körülmények, megállapítások, valamint lefolytatott egyeztetések eredménye
- Előzetes hatásvizsgálat eredményei
- az előkészítés során elhangzott és a döntéshez kapcsolódó javaslatnál figyelmen kívül hagyott vélemények, valamint azok indokai.
- Döntési alternatívák, valamint az azokhoz kapcsolódó előnyök és hátrányok bemutatása
- Javaslat a tárgyban meghozott korábbi döntések /határozatok, rendeletek/ hatályon kívül helyezésére, vagy érvényben tartására.
- Határozati javaslat, melyből egyértelműen megállapítható a döntés tárgya, a végrehajtandó feladat, a döntéssel érintett szerv, vagy személy, a végrehajtás határideje, a végrehajtásért felelős személy neve.
- A határozati javaslat az előterjesztés szerves része, ezért a dátum és az aláírás a határozati javaslat után következik.
- Az előterjesztéseknek része a melléklet, amely a döntést megalapozó szükséges adatokat tartalmazza. Amennyiben a döntés egy melléklet elfogadására irányul, úgy a határozat kizárólag a melléklettel együtt érvényes.
- A tájékoztató és beszámoló tárgyú előterjesztés esetén is kell határozati javaslatot készíteni.
- Szerződéskötés esetén a szerződés-tervezetet kell javaslatként a Képviselő-testület elé terjeszteni.
- Az előterjesztés készítője felel a jogszerű, megfelelő színvonalú és döntésre alkalmas előterjesztéséért. Az előterjesztés munkaterv szerinti határidőre való benyújtásáért a napirend előterjesztője a felelős. Az előterjesztés készítője felelős az előterjesztés határidőre való elkészítéséért, az előterjesztésben szereplő adatok teljességéért és valóságosságáért, valamint a határozati javaslat megalapozottságáért.
14. Önálló indítvány
16. §
- Önálló indítványt terjeszthet elő bármely képviselő a képviselő-testület feladat-, és hatáskörébe tartozó ügyben. Az önálló indítványt a testületi ülést megelőző 2 nappal lehet a jegyzőhöz és az illetékes bizottsághoz írásban, indokolással ellátva benyújtani.
- A bizottsági jóváhagyással rendelkező önálló indítványt a polgármester köteles a képviselő-testületi ülésen a képviselő-testület elé terjeszteni és javaslatot tenni annak napirendre tűzésére, vagy annak megtagadására. A képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt az önálló indítvány napirendre való tűzéséről.
15. Sürgősségi indítvány
17. §
- Sürgősségi indítvány - a sürgősség tényének rövid indoklásával - írásban legkésőbb az ülést megelőző napon délelőtt 10 óráig nyújtható be a polgármesternél.
- Sürgősségi indítvány kezdeményezésére jogosult:
- a polgármester,
- képviselő-testület bizottsága
- a tanácsnok, két további települési képviselővel egyetértésben
- a települési képviselők egynegyede,
- a jegyző.
- A sürgősségi indítványt a polgármester ismerteti, és szükség esetén alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indoklására.
16. Ügyrendi észrevétel
18. §
- Ügyrendi kérdésben bármely települési képviselő soron kívül kérhet szót, melyet az ülésvezető köteles megadni.
- Ügyrendi észrevételnek minősül a tanácskozás rendjére, az ülés vezetésére vonatkozó, a szavazás módjára irányuló – a tárgyalt napirendet érdemben nem érintő - felszólalás. Az ügyrendi észrevétel megtevőjének meg kell indokolnia ügyrendi észrevételének az okát.
- Az ügyrendi észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
17. Felvilágosítás kérése
19. §
A települési képviselő önkormányzati ügyekben az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontja alapján a képviselő-testület ülésén a polgármestertől, (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől, tanácsnoktól felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb harminc napon belül írásban - érdemi választ kell adni.
18. Közérdekű kérdés, bejelentés, javaslat
20. §
(1) A képviselő közérdekű kérdés, bejelentés vagy javaslat tételére vonatkozó szándékát a napirend elfogadásáig – a téma megjelölésével – az ülésvezető részére jelentheti be. Megtárgyalására az ülés végén kerül sor. Amennyiben a felvetésnek – az ülésen is jelenlévő – konkrét címzettje van, az elnök lehetőséget biztosíthat a válaszadásra, de vita ezen napirend keretében nem nyitható.
(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról nem dönt a Képviselő-testület.
19. Interpelláció, kérdés
21. §
- Interpellációt valamely önkormányzati döntés, önkormányzati intézkedés, vagy önkormányzati intézkedés elmulasztása miatt lehet előterjeszteni, a települési képviselő a rendes testületi ülést megelőző 8 nappal a polgármesternél interpellációt nyújthat be.
Az interpellációnak tartalmaznia kell:
- a képviselő nevét,
- az interpelláció tárgyát,
- az interpelláció címzettjét.
- A polgármester biztosítja az interpelláció nyilvántartásba vételét és az interpelláció címzettjéhez történő eljuttatását.
- Az interpellációra adott válasz ismeretében az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amelyre az interpelláció címzettje nyilatkozhat.
Amennyiben az interpellációra a választ az interpelláló képviselő nem fogadja el, választ, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
- Amennyiben a képviselő-testület a választ nem fogadja el, a hatáskörébe tartozó ügyben haladéktalanul intézkedést tesz. Ennek eredményéről a következő ülésen tájékoztatást kell adni.
- Az interpelláció alapján a képviselő-testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet, lefolytatásával megbízhatja valamely bizottságát, vagy erre az esetre biztosságot hozhat létre.
- Ha az interpellált személy az interpellációra az idő rövidsége, vagy annak természete miatt nem tud válaszolni, akkor a választ 15 napon belül megküldi az interpellálónak. A következő rendes képviselő-testületi ülés előtt a választ valamennyi képviselőnek el kell küldeni.
- Kérdés, az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési és előkészítési jellegű felvetés, tudakozódás.
A kérdésre a megkérdezett személy a képviselő-testület ülésén – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – köteles választ adni.
20. A szavazás és döntéshozatal módja
22. §
- Az egyszerű többségű és a minősített többségű döntéshozatalra az Mötv. 47. § (2) bekezdése irányadó.
- A képviselő-testület minősített többséggel dönt az Mötv. 50. §-ában meghatározott ügykörökön túl
- sürgősségi indítvány napirendre vételéről,
- titkos szavazás elrendeléséről,
- kitüntetések, díjak, elismerések adományozásáról,
- ideiglenes bizottság választásáról, feladatának megállapításáról, megbízásának meghosszabbításáról,
- hatáskör átruházásáról és visszavételéről,
- az önkormányzati tulajdonban álló vagyon értékesítéséről, megterheléséről,
- fegyelmi ügyekben hozott döntésekről.
- A polgármester a vita lezárást követően először a módosító, kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra. Amennyiben a módosító indítványt a képviselő-testület elutasítja, az eredeti – előterjesztésben szereplő – határozati javaslatot kell szavazásra bocsátani.
- A jegyzőnek jelzési kötelezettsége van a jogszabálysértő javaslatok, továbbá működés esetén. A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
- A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza meg.
- Az eldöntendő javaslatot az ülésvezető bocsátja szavazásra. A döntési javaslat szövegét egyértelműen és úgy kell feltenni szavazásra, hogy arról egyértelműen lehessen szavazni.
Szavazni csak személyesen lehet, a települési képviselő “igen”-nel, “nem”-mel vagy “tartózkodom”-mal szavazhat.
21. Nyílt szavazás
23. §
- A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
- A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg. Amennyiben a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy azt valamelyik képviselő kéri, az ülést vezető a szavazást köteles megismételni.
22. Név szerinti szavazás
24. §
- A képviselő-testület az Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározott esetkörön kívül – a képviselők bármelyikének kezdeményezésére név szerinti szavazást tarthat. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
- A név szerinti szavazás esetén a jegyző név szerint felolvassa a települési képviselők nevét betűrendben, akik nevük elhangzásakor "igen"-nel, vagy "nem"-mel szavaznak. A szavazás eredményét az ülésvezető hirdeti ki. A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a testületi ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
23. Titkos szavazás
25. §
- A képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben titkos szavazást tarthat.
- Titkos szavazást a polgármester, valamint a képviselő-testület tagjainak legalább egynegyede kezdeményezhet, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
- A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak.
- Az érvényes szavazás módját, valamint a más jogszabályban meghatározott, a titkos szavazással összefüggő szabályokat a szavazatszámláló bizottság elnöke ismerteti.
- Érvénytelen a szavazat, ha
- azt nem a hivatalos szavazólapon adták le,
- nem lehet kétséget kizáró módon megállapítani a szavazó települési képviselő akaratát,
- a szavazólapot ceruzával töltötték ki.
- A képviselő-testület titkos szavazása során hivatalos szavazólap az a szavazólap, amelyet a szavazatszámláló bizottság tagjai a szavazólap hátoldalán az aláírásukkal hitelesítettek.
- A titkos szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke állapítja meg.
- A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
- a szavazás helyét és idejét,
- a szavazást lebonyolító szavazatszámláló bizottság jelenlévő tagjainak nevét és tisztségét,
- a szavazás eredményét.
- A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet a képviselő-tesztület üléséről készült jegyzőkönyv első példányához kell csatolni.
24. A képviselő-testület döntései
26. §
- A képviselő-testület döntései a rendelet és a határozat.
- A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal és a döntés tartalmára utaló címmel kell ellátni.
- A képviselő-testületi rendeletekről és határozatokról a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet. A nyilvántartásban a meghozott határozat mellett szerepeltetni kell a határozatban foglaltak végrehajtásának állapotát, teljesülés esetén rövid szöveges leírással.
25. Önkormányzati rendeletalkotás
27. §
- Rendelet meghozatalát, módosítását kezdeményezheti a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint választópolgárok erre irányuló népi kezdeményezéssel, helyi népszavazással.
- A rendelettervezetet a jegyző készíti elő.
- Az önkormányzati rendeletalkotás és kihirdetés részletes szabályait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
26. A képviselő-testületi ülések dokumentálása
28. §
- A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, melyről az Mötv. 52. § (1) bekezdésében maghatározott tartalmi feltételeknek megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni.
- A jegyző gondoskodik a nem selejtezhető hanganyag megőrzéséről és arról, hogy a rögzített anyag visszahallgatható, illetve lejátszható legyen.
- A képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, a jelenléti ívet, a napirendi pontok anyagát és az előterjesztések egy-egy példányát, a jegyző törvényességi észrevételét, az önkormányzati rendelettervezet szövegét, a kihirdetett önkormányzati rendeletet, az írásban benyújtott hozzászólásokat, a felvilágosítás kérésére vonatkozó beadványát és a sürgősségi indítványt.
- A jegyző gondoskodik
- a jegyzőkönyv eredeti példányának és mellékleteinek megőrzéséről,
- a jegyzőkönyv évenkénti beköttetéséről és irattárba helyezéséről.
- a jegyzőkönyveknek az Njt-rendszeren keresztül a Vas Megyei Kormányhivatal részére, elektronikus formában történő megküldéséről az ülés napját követő 15 napon belül.
- a jegyzőkönyveknek az önkormányzati kéviselők részére, elektronikus formában történő megküldéséről az ülés napját követő 15 napon belül.
- a jegyzőkönyvnek az önkormányzat hivatalos honlapján történő közzétételéről, valamint a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéséről
- A zárt ülésről készült jegyzőkönyvek elkészítésére az (1)-(4) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni a (4) bekezdés e) pontjában foglaltak kivételével.
27. Közmeghallgatás
29. §
- A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.
- A közmeghallgatás időpontját a képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg. A közmeghallgatás időpontjáról a polgármester legalább 10 nappal korábban tájékoztatja a lakosságot a település honlapján, valamint a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőábláján hirdetményi közzététellel.
- A közmeghallgatáson elgazott közérdekű kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal válaszolni kell.
Amennyiben a közérdekű kérdés, javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a polgármester, a jegyző, vagy a képviselő-testület illetékes bizottsága megvizsgálja, és annak eredményéről a javaslatot tevő személyt 15 napon belül tájékoztatja.
- A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a képviselő-testület nyilvános ülésére vonatkozó általános rendelkezései irányadóak.
- A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók.
28. Lakossági fórum
30. §
- A képviselő-testület a munkatervében, vagy határozatában dönthet lakossági fórumok tartásáról, melyek a lakosság és a társadalmi szervezetek tájékoztatását, illetőleg a döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
- A lakossági fórumról feljegyzés készül.
IV. Fejezet
A települési képviselő
31. §
- A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviselik a választók érdekeit.
- A települési képviselőket, a bizottsági elnököket, a bizottsági tagokat tiszteletdíj illeti meg, melynek mértékét, folyósításának feltételeit külön önkormányzati rendelet szabályozza.
29. A képviselő jogai
32. §
- A képviselő az Mötv.-ben meghatározottakon túl jogosult
- megbizatásának idejére képviselői tevékenységének végzése érdekében igénybe venni a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal kijelölt hivatali helyiségét,
- Annak érdekében, hogy az önkormányzati képviselő a munkáját megalapozottan és felelősségteljesen végezhesse, az önkormányzati ügyeket tartalmazó iratokba az iratbetekintési szabályzat alapján betekinthet, azokról jegyzeteket, feljegyzéseket készíthet, a személyes adatok és az üzleti titkok védelmére, az iratvédelemre és iratkezelésrevonatkozó szabályok betartásával.
- A települési képviselő a döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmilyen hátrány nem érheti.
30. A képviselő kötelezettségei
33. §
- A képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés i)-k) pontjaiban meghatározottakon túl köteles
- olyan magatartás tanúsítására, mely méltóvá teszi közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
- köteles előzetesen bejelenteni az ügyben személyes érintettségét , ha a képviselő-testület, vagy bizottság ülésén nem tud megjelenni, vagy képviselői munkájának ellátásában akadályoztatva v an,
- a tudomosára jutott szolgálati, üzleti titkot megőrizni,
- nem vehet részt olyan tevékenység végzésében, mely a település érdekeivel ellentétes.
- Igazoltan van távol a képviselő-testületi vagy bizottsági ülésről, aki a távolmaradását az ülés előtt bejelentette, illetve fontos, méltányolható ok, vagy betegség miatt marad távol.
- Igazolatlanul van távol a képviselő, ha a szbályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a képviselő-testület, vagy bizottság ülésén előzetes bejelentés, vagy igazolás nélkül távolmaradt, és távolmaradását alappal nem menti ki.
- Amennyiben a képviselő a személyes érintettsége estén a jogszabályban meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor – erre vonatkozó indítvány esetén – a rendelet 14. § (7) bekezdésében meghatározott mértékű rendbírsággal sújtható.
- A képviselőt mind a képviselő-testület, mind annak valamely bizottsága konkrét feladat elvégzésével bízhatja meg, a képviselő köteles az elvégzett munkáról a következő testületi ülésen beszámolni.
- A képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő tiszteletdíját legfeljebb 25 %-al, legfeljebb 6 hónapnyi időtartamra csökkentheti, illetve megvonhatja.
Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy megvonás újra megállapítható.
V. Fejezet
A képviselő-testület bizottságai
34. §
- A képviselő-testület a testületi döntés előkészítése, megalapozása és testületi munka segítése, végrehajtásának szervezése, ellenőrzésére állandó bizottságokat választ, illetve eseti bizottságokat hozhat létre. A képviselő-testület az eseti bizottságot meghatározott időre és meghatározott feladat elvégzésére hozza létre, amely az idő leteltét, illetve a feladat elvégzését követően megszűnik.
- A képviselő-testület az Mötv. 57. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 3 tagú Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságot, 3 tagú Szociális-, Egészségügyi-, Gyermek- és Ifjúságvédelmi Bizottságot, és 3 tagú Vagyonnyilatkozat Ellenőrző- és Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
- A bizottságok feladat- és hatásköreit a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
- A bizottság belső működési szabályait rögzítő ügyrendjét maga állapítja meg.
- A bizottság azokban az ügyekben tarthat zárt ülést, melyekben az Mötv. kötelzővé teszi, vagy megengedi.
- Több bizottság feladat- és hatáskörébe tartozó ügy esetén a bizottságok együttes ülést tarthatnak. Az együttes ülést - megegyezés alapján – valamely illetékes bizottság elnöke vezeti.
- A bizottságok működésével kapcsolatos ügyviteli feladatokat a bizottság mellett működő, a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői közül a jegyző által kijelölt személy látja el.
35. §
A képviselő-testület az alábbi esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságot hoz létre:
- egy-egy önkormányzat rendelet, vagy a település életét meghatározó feladatban való közreműködés, mely külön vizsgálatot, és széleskörű tájékozódást igényel,
- titkos szavazás lebonyolítására,
- a képviselő-testület hatáskörébe tartozó egyes személyi ügyek vizsgálata.
31. A bizottság ülésének dokumentumai
36. §
- A bizottság üléséről hangfelvétel készül, amelyről az Mötv. szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni.
- A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, és egy tagja írja alá.
32. A tanácsnok
37. §
- A képviselő-testület az önkormányzati működés segítésére a saját tagjai közül tanácsnokot választ. A tanácsnok személyére a polgármester, az alpolgármester, vagy bármely települési képviselő javaslatot tehet.
- a képviselő-testület és bizottságainak hatáskörébe tartozó feladatok ellátásának segítése, támogatása, tanácsadói, koordinációs és szervezési feladatok ellátása. A képviselő-testület bizottsági üléseinek állandó meghívottja, résztvevője.
- az önkormányzat külső kommunikációs feladatainak segítése, kapcsolatok kiépítése és fenntartása, érdekérvényesítés, negatív intézkedések hatásának kivédése,
- stratégiai, fejlesztési EU-s és hazai pályázatok figyelésével, benyújtásával, kezelésével, végrehajtásával, menedzselésével, elszámolásával kapcsolatos közreműködés, szakmai tanácsadás.
- A tanácsnok köteles az általa felügyelt ügykörben szükség szerint intézkedést kezdeményezni, tapasztalatairól a képviselő-testületet évente egy alkalommal tájékoztatni.
- A tanácsnok feladatkörében kezdeményezett testületi intézkedést a képviselő-testület soron következő ülésének napirendjére fel kell venni.
- A tanácsnok megbízatása a megválasztásával kezdődik és a képviselő-testület megbízatásának végéig tart. A tanácsnoki megbízatás megszűnik továbbá, ha
- a képviselő megbízatása az Mötv. 29.§ (1) bekezdése alapján megszűnik;
- a képviselő a tanácsnoki megbízatásáról írásban lemond;
- a tanácsnokot a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával visszahívja.
VI. Fejezet
Tisztségviselők
33. Polgármester, alpolgármester
38. §
- A polgármester megbízatását főállásban látja el.
- A polgármester az Mötv.-ben és egyéb jogszabályokban foglaltakon túlmenően:
- szervezi az önkormányzat feladat- és hatásköreinek hatékony ellátását, a közszolgáltatások jó színvonalon történő biztosítását,
- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,
- segíti a képviselőket, a bizottságokat a munkájuk ellátásában,
- együttműködik a civil szervezetekkel,
- rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet, a bizottságokat és a tanácsnokot az időszerű feladatokról,
- kapcsolatot tart az önkormányzati intézmények vezetőivel,
- a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatalban
hétfői és szerdai napokon8.00- 11.00 óráig fogadóórát tart,
- a hatályos költségvetési rendelet értelmében az évközben keletkező többletbevétel felhasználásáról ötszázezer forintig a polgármester, ezen összeg felett a képviselőtestület dönt. A forrásfelhasználásról, a döntéséről a képviselő-testületi üléseken tartott beszámolójában tájékoztatni köteles.
39. §
- A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának elősegítésére egy alpolgármestert választ, aki a feladatát társadalmi megbizatásban látja el.
- Az alpolgármester feladatköreit a polgármester határozza meg.
34. Jegyző, aljegyző
40. §
- A jegyző – a polgármester irányításával vezeti a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatalt.
- A jegyző az Mötv. és egyéb jogszabályokban meghatározott feladatokon kívül gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, továbbá
- rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a képviselő-testületnek, a bizottságoknak, tanácsnoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
- véleményt nyilvánít a polgármester, alpolgármester, bizottság, tanácsnok és a képviselő kérésére jogértelmezési kérdésekben, javaslatot tesz önkormányzati döntés felülvizsgálatára,
- a polgármester irányításával előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket,
- gondoskodik az önkormányzati rendeletek és a lakosság széles körét érintő határozatok megismertetéséről, és végrehajtásáról.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztagtása esetén a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 251. §-ában foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.
41. §
A polgármester a jegyző javaslatára a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására aljegyzőt nevez ki határozatlan időre.
35. Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal
42. §
- A képviselő-testület az önkormányzatok működésével továbbá az önkormányzatok igazgatási és közigazgatási hatósági ügyeinek döntésrevaló előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására egységes hivatalt hoz létre.
- A hivatal a fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei által elfogadott alapító okirat, szervezeti és működési szabályzat, valamint a jegyző által összeállított ügyrend alapján működik.
- A hivatal alapító okiratát a fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá, a működéséhez, fenntartásához szükséges költségvetési előirányzatokat, és létszámkeretét az éves költségvetési rendelet tartalmazza.
- A hivatal működési rendjét, feladat- és hatáskörök gyakorlását, a munkavégzés szakmai szabályait – a jogszabályi rendelkezések keretei között – a polgármester jóváhagyásával a jegyző állapítja meg.
36. A települési nemzetiségi önkormányzat munkájának segítése
43. §
- Az Önkormányzat együttműködik – a nemzetiségek közösségi jogai érvényesülésének elősegítése érdekében – a közvetlenül választott Toronyi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
- A nemzetiségi önkormányzat költségvetése nem része a helyi önkormányzat költségvetésének, arról a nemzetiségi önkormányzat testülete saját határozatával dönt.
- Torony Község Önkormányzata a Toronyi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal kötött megállapodás, valamint a nemzetiségek jogairól szóló törvényben foglaltak alapján biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket az alábbiak szerint:
- ingyenes helyiséghasználat a Toronyi Művelődési Ház és Könyvtár épületében, használatra alkalmas állapotban, alapvető ingóságokkal (irodabútor felszereléssel) együtt biztosítja a települési nemzetiségi önkormányzat részére,
- az önkormányzat a helyi nemzetiségi ügyek ellátása érdekében biztosítja a nemzetiségi jogok érvényesülését,
- a nemzetiségi önkormányzat pénzügyi, ügyviteli, ügyintézési és egyéb alapvető feladatai egységes szabályok szerinti elvégzése, átláthatósága érdekében kapcsolódik a helyi önkormányzat által működtetetett informatikai rendszerhez, amely a folyamatos pénzügyi ellenőrzés eszközeként is szolgál,
- az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, szakmai segítséget nyújt, továbbá a Toronyi Közös Ökormányzati Hivatal jegyzőjén keresztül gondoskodik a működéssel kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív végrehajtási feladatok ellátásáról,
- az önkormányzat segíti a helyi nemzetiségi önkormányzat pályázati lehetőségeinek a feltárását és azok elkészítését.
VII. Fejezet
Helyi népszavazás
44. §
- A képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számát külön önkormányzati rendeletban szabályozza.
VIII. Fejezet
Az önkormányzat költségvetése és vagyona
45. §
- A képviselő-testület az éves költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg.
- Az önkormányzat vagyonáról, valamint a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló szabályokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
- Az önkormányzat intézményeinek felsorolását a rendelet 1. függeléke tartalmazza.
IX. Fejezet
Záró rendelkezések
46. §
- A rendelet mellékletei:
1. melléklet: Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatai,
2. melléklet: Az önkormányzat önként vállalt feladatai,
3. melléklet: A képviselő-testület bizottságainak, tanácsnoknak feladat- és hatáskörei,
4. melléklet: Az önkormányzati rendelet alkotásának és kihirdetésének részletes szabályai,
5. melléklet: Torony Község Önkormányzata tevékenységei.
- A rendelet függelékei:
1. függelék: Az önkormányzat intézményeinek felsorolása
2. függelék: A képviselő-testület állandó bizottságainak összetétele, a tanácsnok megnevezése
3. függelék:A képviselő-testület tagjai.
- Ezen rendelet 2020. szeptember 1-én lép hatályba.
- Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Torony Község Önkormányzata Képviselőtestületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2017. (X.26.) önkormányzati rendelete.
Torony, 2020. augusztus 10.
Kovács György Dr. Scheid Eszter
polgármester jegyző
Záradék:
A képviselő-testület a rendeletet a 2020. augusztus 10-i ülésén fogadta el.
A rendelet 2020. augusztus 11-én a Toronyi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztésre került.
Torony, 2020. augusztus 10.
Dr. Scheid Eszter
jegyző
1. melléklet a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
Torony Község Önkormányzata által ellátott kötelező feladatok
Kötelező feladat | Jogszabály megjelölése, a feladatellátás alapja | |
Szociális ellátás és gyermekjóléti feladatok | ||
étkeztetés | A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: Sztv.) 62. § (1) bekezdés | |
bölcsődei ellátás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (a továbbiakban: Gyvt.) 43. §, 94. § (3) bekezdés a) pont | |
család-és gyermekjóléti szolgálat | Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont, Gyvt. 40-. §, | |
települési támogatás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pont, Sztv. 45. § | |
köztemetés | Sztv. 48.§ (1)-(2) bekezdés | |
intézményi gyermekétkeztetés, ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés, szünidei gyermekétkeztetés | Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont, Gyvt. 21-21/C. § | |
közfoglalkoztatás | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 12. pont és 15.§, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. tv. 8.§ (4) bekezdés a) pont, a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. tv. 1.§ (3) bekezdés | |
Egészségügyi ellátás | ||
háziorvosi és házi gyermekorvosi ellátás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. tv. (a továbbiakban: Alapellátási tv.) 5. § (1) bekezdés a) pont | |
fogorvosi alapellátás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, Alapellátási tv. 5. § (1) bekezdés b) pont | |
alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, Alapellátási tv. 5. § (1) bekezdés c) pont | |
védőnői ellátás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, Alapellátási tv. 5. § (1) bekezdés d) pont | |
iskola-egészségügyi ellátás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont, Alapellátási tv. 5. § (1) bekezdés e) pont | |
köztisztasági és településtisztasági feladatok | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 5. pont, Eütv. 153.§ (1) bekezdés a) pont | |
rovar- és rágcsálómentesítési feladatok | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 5. pont, Eütv. 153.§ (1) bekezdés b) pont | |
Közművelődési és közgyűjteményi feladatok | ||
a helyi közművelődés feltételeinek biztosítása, a helyi közművelődési tevékenység támogatása | A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló1997. évi CXL. törvény (továbbiakban: közművelődési törvény) 73.§ (2) bekezdése; 76. § (1) bekezdése Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. és 15. pont, a közművelődésről szóló 35/2013. (XI.29.) önkormányzati rendelet 3. § (2) bekezdés a)-b) pontok, 5. §. | |
közművelődési intézmény biztosítása | közművelődési törvény 78.§ (2) bekezdés | |
kulturális örökség védelme | A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. törvény. 5. § (1) bekezdés | |
Köznevelési feladatok | ||
óvodai nevelés, a nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 6. pont, A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74. § (1) bekezdése | |
Sport feladatok | ||
helyi sportfejlesztési koncepció meghatározása és annak megvalósítása | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 15. pont, A sportról szóló 2004. évi I. törvény(továbbiakban:sporttv.) 55. § (1) bekezdés a) pont | |
együttműködés a helyi sportszervezetekkel, sportszövetségekkel | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 15. pont, sporttv. 55. § (1) bekezdés b) pont | |
önkormányzat tulajdonát képező sportlétesítmények fenntartása és működtetése | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 15. pont, sporttv. 55. § (1) bekezdés c) pont | |
iskolai testnevelés és sporttevékenység gyakorlása feltételeinek megteremtése | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 15. pont, sporttv. 55. § (1) bekezdés d) pont | |
közreműködés a sport népszerűsítésében, a mozgásgazdag életmóddal kapcsolatos sporttudományos felvilágosító tevékenység szervezésében | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 15. pont, sporttv.55. § (3) bekezdés f) pont | |
Környezetvédelmi és kommunális feladatok | ||
víziközmű szolgáltatás (közműves ivóvízellátás és szennyvízelvezetés-tisztítás) | Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pont, a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. tv | |
a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése | A vízgazdáskodásról szóló 1995. évi LVII. tv. (továbbiakban: víztv) 4,§ | |
vízgazdálkodási feladatok | Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pont, víztv. 4.§ | |
közvilágítás | Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont | |
köztemető fenntartása és üzemeltetése | Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont, feladattv. 18.§, A temetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 1999. évi XLIII. tv.5.§ (3) bekezdés, | |
helyi közutak fejlesztése, fenntartása és üzemeltetése, közlekedés szervezés, forgalmi rend kialakítása | Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont, A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv.(továbbiakban: közúti tv.) 8.§ (1) bekezdés, 34.§ (2)-(3) és (5) bekezdés | |
közterületen járművel való várakozás biztosítása | Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont, közúti tv. 8.§ (1) bekezdés c) pont | |
helyi közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása | Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont, | |
hulladékgazdálkodás | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 19. pont, A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33.§ (1) bekezdése | |
kéményseprő-ipari közszolgáltatás | kéményseprő-ipari közszolgáltatásról szóló 2012. évi XC. törvény 2.§ | |
környezetvédelmi feladatok együttműködés a környezetvédelmi feladatokat ellátó szervezetekkel | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 11. pont, A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (továbbiakban: környtv.) 37.§ (1) bekezdés, 46.§ (1) bekezdés, 48.§ (1)-(2) és (4) bekezdés | |
Környezetvédelmi Program készítése | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 11. pont, környtv. 46.§ (1) bekezdés b) pont | |
környezeti állapot értékelése, lakosság tájékoztatása | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 11. pont, környtv. 46.§ (1) bekezdés e) pont | |
természetvédelmi feladatok | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 11. pontja 1996. évi LIII. törvény 24.§ (1) bekezdés b) pontja, 30.§ (2) bekezdés b) pontja, 36.§ (1) bekezdése, 55.§ (1) bekezdése | |
katasztrófavédelem | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 12. pont, A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 15.§ (1)-(2) bekezdés, 16.§ | |
állat-egészségügyi feladatok | Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletről szóló 2008. évi XLVI. törvény 19.§ (2) bekezdés | |
Vagyongazdálkodás | ||
kataszteri nyilvántartás vezetése | Egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény 42.§, A nemzeti vagyonról szóló 2011. CXCVI. törvény (továbbiakban: vagyontörvény) Az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanvagyon nyilvántartási és adatszolgáltatási rendjéről szóló 147/1992. (XI. 6.) Korm. rendelet, | |
településrendezési eszköz változása, vagy az ott előírt korlátozás miatti kártalanítás, kisajátítás | Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv.) 30. §, A kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény | |
önkormányzati tulajdonnal kapcsolatos feladatok | A polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 5:30.§ Mötv. 106-110. § vagyontv., | |
Egyéb feladatok | ||
esélyegyenlőséggel kapcsolatos feladatok | Az esélyegyenlőségről és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. tv. 31.§ (1) bekezdés | |
településfejlesztési koncepció készítése, Integrált Településfejlesztési Stratégia készítése, karbantartása | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 1.pont, Étv. 6.§ A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés, 6. § (1) bekezdés | |
településrendezési feladatok ellátása: helyi építési szabályzat és szabályozási terv készítése és karbantartása, településszerkezeti terv készítése és karbantartása | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 1. pont, Étv. 6.§, | |
településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, szakmai konzultáció, településképi kötelezési eljárás | Étv. 6/A.§, A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV tv. 2. § (2) bekezdés, A településkép védelméről szóló …………. önkormányzati rendelet | |
választási bizottságok (szavazatszámláló bizottság, helyi választási bizottság, országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság) tagjainak megválasztása | A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. tv 22-23. §, és 24. § (1) bekezdés | |
bírósági ülnökök megválasztásának lebonyolítása | A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. tv. 213-215.§ (1) bekezdés | |
a települési nemzetiségi önkormányzatok részére az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása, továbbá a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátása | A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. tv. 80.§ (1) bekezdése | |
közterületek fellobogózása | Magyarország címerének és zászlajának használatáról valamint állami kitüntetésekről szóló 2011. évi CCII. tv. 6. §, A város jelképeiről, a Kecskemét városnév használatáról, valamint a közterületek fellobogózásáról szóló 7/2017. (III.30.) önkormányzati rendelet | |
2. melléklet a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
Torony Község Önkormányzata által ellátott önkéntes feladatai
Önként vállat feladat | Jogszabály megjelölése, a feladatellátás alapja | |
Idegenforgalmi és nemzetközi kapcsolatok | ||
testvérvárosi kapcsolatok szervezése, külföldi önkormányzatokkal való együttműködés, ezeken belül programok, rendezvények, látogatások szervezése, együttműködés kialakítása civil szervezetekkel való külkapcsolatok | Alaptörvény 32. cikk k) pont | |
Szociális és gyermekjóléti feladatok | ||
nappali ellátás | A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: Sztv.) 62-64/A. §, 65/F. §, 90. (2) bekezdés | |
személyi térítési díj csökkentése, elengedése | A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről és térítési díjairól, a gyermekétkeztetés térítési díjairól, valamint a helyi szociálpolitikai kerekasztalról szóló 3/2017. (III.30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Szoc. rendelet) 29. § | |
a gyermekek napközbeni ellátásához kapcsolódó külön szolgáltatások | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 8. pont, Szoc. rendelet 17.§ (3) bekezdés | |
Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíjrendszer | A Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj pályázatokról szóló 43/2006. (IX.18) önkormányzati rendelet | |
Egészségügyi ellátás | ||
egészségfejlesztési tevékenység támogatása | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 4. pont | |
Közművelődési és közgyűjteményi feladatok | ||
közművelődési célú tevékenységet folytatók támogatása | közművelődési törvény 80.§-a | |
Sport feladatok | ||
önkormányzat tulajdonában lévő létesítmények térítésmentes biztosítása szabadidősport rendezvények lebonyolítása céljából | ||
Vagyongazdálkodás | ||
önkormányzati vagyon ingyenes hasznosítása | vagyontörvény 11. §, | |
Egyéb feladatok | ||
ifjúságpolitikai feladatok, és bűnmegelőzési feladatok | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 15. és 17. pont | |
az épített környezet védelme, valamint a helyi építészeti örökség védelme | Étv. 6/A.§ (1) bekezdés aa) pont | |
nemzeti ünnepekhez kapcsolódó megemlékezések szervezése | az önkormányzat mindenkor hatályos éves költségvetési rendelete | |
települési nemzetiségi önkormányzatok támogatása | az önkormányzat mindenkor hatályos éves költségvetési rendelete | |
polgárőr egyesület támogatása | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 12. és 17. pont | |
együttműködés más önkormányzattal, tagság érdek-képviseleti szövetségben | Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés k) pontja | |
helyi adókkal kapcsolatos feladatok | Mötv. 13.§ (1) bekezdés 13. pont, A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. 1.§ (1) bekezdés, | |
3. melléklet a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület bizottságainak és tanácsnokának feladat-és hatáskörei
3.1. Valamennyi bizottság feladat- és hatásköre
- A bizottság előzetesen állást foglal, véleményez, javasol:
- a bizottság feladatkörét érintő valamennyi képviselő-testületi előterjesztésről,
- a képviselő-testület gazdasági programjáról,
- a képviselő-testület éves munkatervéről,
- a bizottság feladatkörébe tartozó területen a helyi népszavazásra irányuló előterjesztésekről,
- valamennyi önkormányzati rendelettervezettel kapcsolatosan.
- A bizottság dönt:
- ügyrendjének megállapításáról,
- munkatervének megállapításáról,
- a képviselő-testület által átruházott hatáskörökben.
- A bizottság ellenőrzi határozatainak és a feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteknek és képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását.
- A bizottság kapcsolatot tart a feladatkörét érintő szakterületen működő, az önkormányzat által fenntartott intézményekkel és a lakossági önszerveződő közösségekkel.
3.2. Az egyes bizottságok feladat- és hatásköre
3.2.1. Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság
- az önkormányzat éves költségvetésének megállapításáról, évközi módosításáról,
- az önkormányzat zárszámadásának megállapításáról,
- önkormányzati hitelfelvételekről és kötvénykibocsátásról,
- alapítvány létrehozásáról,
- helyi adó megállapításáról, módosításáról,
- önkormányzati intézmény alapításáról, átszervezéséről, megszüntetéséről,
- a polgármester bérének megállapításáról, bérfejlesztéséről, jutalmazásáról,
- az alpolgármester tiszteletdíja megállapításáról, módosításáról, jutalmazásáról,
- a vagyonkezeléssel és gazdálkodással kapcsolatos koncepciókról, irányelvekről és ezek módosításáról,
- gazdasági társaság alapításáról, meglévő gazdasági társaság üzletrészének, részvényének megvásárlásáról vagy eladásáról,
- önkormányzati vagyon apportálásáról,
- önkormányzati vagyon átminősítéséről,
- a 15.000.000 Ft egyedi bruttó nyilvántartási értéket meghaladó önkormányzati tulajdonban álló ingatlan eladására vonatkozó előterjesztésekről, önkormányzati tulajdonban álló ingatlan bérbeadására, egyéb hasznosítására vonatkozó előterjesztésekről,
- az egyedi döntés útján államháztartáson kívüli természetes személyek, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetek számára nyújtott pénzbeli és természetbeni támogatások odaítéléséről, a támogatások elszámolásáról.
- a bizottság előzetesen állást foglal, véleményez, javasol:
- az általános és részletes rendezési tervek jóváhagyásáról, módosításáról,
- a település közmű- és közúthálózatának fejlesztésére tett javaslatokról,
- a település kommunális ellátásával összefüggő kérdésekről,
- a közterületek hasznosításáról vagy a használatukra tett javaslatokról,
- a település ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi helyzetére vonatkozó elemzésekről, előterjesztésekről,
- a település infrastrukturális pályázatokkal, beruházásokkal, fejlesztésekkel kapcsolatos ügyekben.
3.2.2. Szociális-, Egészségügyi-, Gyermek- és Ifjúságvédelmi Bizottság
- A bizottság előzetesen állást foglal, véleményez, javasol:
- a szociális alapellátással, koncepcióval, feltételrendszerrel kapcsolatos előterjesztésekről,
- a szociális ellátást érintő pénzügyi, gazdasági és vagyonjogi előterjesztésekről,
- a szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek támogatásáról,
- az egészségügyi alapellátásról – kivéve a központi ügyeletet-, javaslatot tesz a fejlesztésére,
- az önkormányzat egészségügyi, egészséges életmódot érintő feladat- és hatáskörébe tartozó döntések előkészítésében és a végrehajtás folyamatában,
- a bizottság dönt
- települési támogatások elbírálása – a temetési segély megállapítása a köztemetési kérelem elbírálása kivételével,
- szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás kérelmeinek elbírálása
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatások megállapításáról,
- a beérkezett Bursa Hungarica pályázatokról,
- a bizottság előzetesen állást foglal, véleményez, javasol:
- oktatási, nevelési, közművelődési önkormányzati intézmények alapításáról, átszervezéséről, megszüntetéséről, névváltoztatásáról,
- a település oktatási-, sport- és ifjúsági helyzetéről szóló koncepcióról, programokról, beszámolókról,
- az oktatást, nevelést érintő pénzügyi, gazdasági, vagyonjogi koncepciókról, tervekről, közalapítvány létrehozásáról, előterjesztésekről,
- az oktatási, nevelési, közművelődési önkormányzati intézmények vezetőinek kinevezéséről, megbízásáról,
- az oktatási, nevelési intézmények pedagógiai programjáról és SzMSz-éről,
- az egyes önkormányzati kitüntetések, elismerő címek odaítéléséről, adományozásáról,
- a település közművelődési, tömegkommunikációs helyzetéről szóló koncepcióról, programokról, beszámolókról,
- közművelődési pályázatokról,
- az időseket érintő önkormányzati rendeletekről, előterjesztésekről.
3.2.3. Vagyonnyilatkozat Ellenőrző- és Ügyrendi Bizottság
a) ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerinti összeférhetetlenségi eljárásban meghatározottakat.
b) elvégzi a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltak szerint a képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartását és ellenőrzését, ellátja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásból eredő teendőket,
figyelemmel kíséri a bizottságok jogszerű működését, javaslatot tesz bizottság átalakítására, módosítására.
c) önkormányzati képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére
d) az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására
e) a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására
f) szavazatszámlálási feladatok (kiemelten a titkos szavazás) lebonyolítása
g) SZMSZ véleményezése, módosításának kezdeményezése, hatályosságának vizsgálata
h) figyelemmel kíséri a bizottságok jogszerű működését
i) javaslatot tesz bizottság alakítására, módosítására, megszüntetésére
j) javaslatot tesz zárt ülés elrendelésére”
3.2.4. Tanácsnok feladata
- a képviselő-testület és bizottságainak hatáskörébe tartozó feladatok ellátásának segítése, támogatása, tanácsadói, koordinációs és szervezési feladatok ellátása. A képviselő-testület bizottsági üléseinek állandó meghívottja, résztvevője,
- az önkormányzat külső kommunikációs feladatainak segítése, kapcsolatok kiépítése és fenntartása, érdekérvényesítés, negatív intézkedések hatásának kivédése,
- stratégiai, fejlesztési EU-s és hazai pályázatok figyelésével, benyújtásával, kezelésével, végrehajtásával, menedzselésével, elszámolásával kapcsolatos közreműködés, szakmai tanácsadás.
- A tanácsnok köteles az általa felügyelt ügykörben szükség szerint intézkedést kezdeményezni, tapasztalatairól a képviselő-testületet évente egy alkalommal tájékoztatni.
- A tanácsnok feladatkörében kezdeményezett testületi intézkedést a képviselő-testület soron következő ülésének napirendjére fel kell venni.
4. melléklet a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzati rendelet alkotásának és kihirdetésének részletes szabályai
Az önkormányzati rendeletalkotás kezdeményezése
Az önkormányzati rendeletalkotás kezdeményezése
- a képviselő-testület bizottsága,
- tanácsnok
- bármely képviselő,
- a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.
Az önkormányzati rendeletalkotás előkészítése
Az önkormányzati rendelet-tervezeteket - ha jogszabály másként nem rendelkezik -, szakmailag a jegyző készíti elő a képviselő-testület illetékes állandó bizottságával.
A rendelettervezet megszövegezése a jegyző feladata.
Az előkészítés során a rendelet előkészítője - szükség szerint - vitákat, egyeztető tárgyalásokat, lakossági fórumokat szervezhet.
A képviselő-testület ülésén az önkormányzati rendelet-tervezetet - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a rendelet előkészítője terjeszti elő.
Az önkormányzati rendelet-tervezet ismertetése, indokolása kiterjed a főbb jellemzőkre, kiemelve azokat a lényeges kérdéseket, ahol alternatív javaslat kerül a tervezetbe, kitérve a rendelet-tervezetbe foglalt egyes szabályozások melletti és ellene szóló érvekre.
Az önkormányzati rendelettervezet előterjesztésének melléklete a jogalkotási törvény szerinti hatásvizsgálati lap.
A képviselő-testületnek tájékoztatást kell kapnia az önkormányzati rendelettervezettel kapcsolatosan elhangzott kisebbségi véleményekről, ellenérvekről is.
A képviselő-testület az önkormányzati rendeletet minősített többséggel alkotja meg.
Az önkormányzati rendelet megalkotását követően a hiteles szöveg szerkesztéséről a jegyző gondoskodik.
A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá, a rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A kihirdetés a helyben szokásos módon történik.
Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele
Az önkormányzati rendelet kihirdetése a helyben szokásos módon, valamint az önkormányzati rendeletnek a www.torony.hu honlapon történő közzétételével történik.
Az önkormányzati rendelet kihirdetésének időpontja a rendeletnek a hirdetőtáblán történő közzétételének időpontja.
A jegyző gondoskodik a már kihirdetett önkormányzati rendelet közzétételéről.
A jegyző a kihirdetés napját követő 30 napon belül gondoskodik az adott jogszabály egységes szerkezetbe foglalt szövegének elkészítéséről, és annak a www.torony.hu weblapon való elérhetővé tételéről.
5. melléklet a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
Alaptevékenységi besorolás:
Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
Kormányzati funkciók:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető fenntartás és működtetés
013350 Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatá-sok
013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások
016030 Állampolgársági ügyek
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári védelem ágazati feladatai, alakosság felkészítése
032020 Tűz és katasztrófavédelemi tevékenység
041140 Területfejlesztés igazgatása
041231 Rövid időtartalmú közfoglalkoztatás
041232 Start munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása
047410 Ár és belvízvédelemmel összefüggő tevékenység
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
063020 Víztermelés,- kezelés,-ellátás
063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
072312 Fogorvosi ügyeleti ellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
074040 Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás
081010 Sportügyek igazgatása
081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
082010 Kultúra igazgatása
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
084020 Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása
086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése
086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
091220 Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüg-gő működtetési feladatok
092120 Köznevelési intézmény 5-8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüg-gő működtetési feladatok
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása
102031 Idősek nappali ellátása
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
1. függelék a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat intézményeinek felsorolása
- Toronyi Csicsergő Óvoda
cím: 9791 Torony, Újvári utca 1.
intézményvezető: Mészáros Péterné
- Művelődési Ház
cím: 9791 Torony, Felsőőri utca 47.
művelődésszervező: Szabó Zsolt
2. függelék a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület állandó bizottságainak összetétele, a tanácsnok megnevezése
- Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság
Elnök: Szabó Zsolt
Tagok: Gáspárné Leibinger Gabriella
Csercsics Antal
- Szociális-, Egészségügyi-, Gyermek-és Ifjúságvédelmi Bizottság
Elnök: Gáspárné Leibinger Gabriella
Tagok: Csiszár Lívia
Szabó Zsolt
- Vagyonnyilatkozat Ellenőrző- és Ügyrendi Bizottság
Elnök: Csercsics Antal
Tagok: Csiszár Lívia
Horváth-Németh Krisztina
- Tanácsnok
Horváth-Németh Krisztina
- függelék a 7/2020. (VIII.11.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testület tagjai
Kovács György polgármester
Fazekas Gábor alpolgármester
Csercsics Antal képviselő
Csiszár Lívia képviselő
Gáspárné Leibinger Gabriella képviselő
Horváth-Németh Krisztina képviselő, tanácsnok
Szabó Zsolt képviselő