Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2020. (II. 29.) önkormányzati rendelete
Dombóvár Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről
Hatályos: 2020. 03. 01- 2020. 05. 30Dombóvár Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2020. (II. 29.) önkormányzati rendelete
Dombóvár Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről
2020-03-01-tól 2020-05-30-ig
Dombóvár Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Dombóvár Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága, valamint Dombóvár Város Önkormányzatának Humán Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya az önkormányzatra, annak képviselő-testületére és szerveire, valamint az Önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. §
A Képviselő-testület az Önkormányzat és a költségvetési szervei együttes 2020. évi
1. költségvetésének főösszegét: 3.584.768 ezer Ft-ban
2. bevételi főösszegét: 2.973.459 ezer Ft-ban
ezen belül:
2.1. a működési célú bevételt 2.378.959 ezer Ft-ban
2.2. a felhalmozási célú bevételt 594.500 ezer Ft-ban
3. kiadási főösszegét: 3.496.006 ezer Ft-ban
ezen belül:
3.1. a működési célú kiadásokat 2.464.317 ezer Ft-ban
ebből:
3.1.1. személyi jellegű kiadásokat 854.673 ezer Ft-ban
3.1.2. munkaadókat terh. jár-okat és szoc. hozz. adót 151.038 ezer Ft-ban
3.1.3. dologi kiadásokat 863.281 ezer Ft-ban
3.1.4. ellátottak pénzbeli juttatásait 27.382 ezer Ft-ban
3.1.5. egyéb működési célú kiadásokat 567.943 ezer Ft-ban
3.2. a felhalmozási célú kiadásokat 1.031.689 ezer Ft-ban
ebből:
3.2.1. a beruházások összegét 713.252 ezer Ft-ban
3.2.2. a felújítások összegét 246.374 ezer Ft-ban
3.2.3. egyéb felhalmozási célú kiadásokat 72.063 ezer Ft-ban
4. a költségvetési létszámkeretét 248,0 főben
5. költségvetési hiányt 522.547 ezer Ft-ban
ezen belül:
5.1. a felhalmozási célú hiányt 437.189 ezer Ft-ban
5.2. a működési célú hiányt 85.358 ezer Ft-ban
állapítja meg.
6. A finanszírozási műveleteken belül
6.1. a hitelfelvétel összegét 28.259 ezer Ft-ban
6.1.1. ebből a felhalmozási célú hitelfelvételt 28.259 ezer Ft-ban
6.2. a hiteltörlesztés összegét 47.057 ezer Ft-ban
6.2.1. ebből a felhalmozási célú törlesztést 47.057 ezer Ft-ban
6.3. előző év felhasználható maradványát 583.050 ezer Ft-ban
6.3.1. ebből a felhalmozási célú maradványt 482.263 ezer Ft-ban
6.4. az Áht-n belüli megelőlegezéseket 0 ezer Ft-ban
6.5. az Áht-n belüli megelőlegezések visszafizetését 41.705 ezer Ft-ban
határozza meg.
3. §
(1) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület a 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg részletezését kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként a 2. melléklet szerint állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület a fejlesztési kiadásokat feladatonként a 2. melléklet szerint hagyja jóvá.
(5) A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási céltartalékát 41.000 eFt, működési céltartalékát 15.969 eFt, általános tartalékát 5.000 eFt összegben határozza meg. A Képviselő-testület dönt a felhalmozási céltartalék, a működési céltartalék, valamint az általános tartalék felhasználásáról.
(6) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 4. melléklet tartalmazza.
(7) A Képviselő-testület az Önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A Képviselő-testület a 2020. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítéséről készített előirányzat felhasználási tervet a 8. melléklet szerint fogadja el.
4. §
(1) A vagyonhasznosításból származó, a tervezett előirányzatot meghaladó bevételből év közben általános tartalékot kell képezni.
(2) A bevételi források növelése érdekében a Képviselő-testület elrendeli a korábban értékesítésre kijelölt ingatlanok, egyéb vagyonrészek eladásához szükséges intézkedések megtételét, a pályázati lehetőségek felkutatását és igénybevételét.
(3) Az előző évi maradvány - az előző évben vállalt kötelezettségek áthúzódó teljesítésével összefüggő kiadások kivételével - a felülvizsgálat, illetve a Képviselő-testület jóváhagyását követően használható fel.
5. §
(1) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban az 5. és 6. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben a későbbi évekre jóváhagyott előirányzatokon belül a polgármester kötelezettséget vállalhat.
6. §
(1) A költségvetési rendelet alapján támogatott szervezetek és magánszemélyek a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként - juttatott összegről írásban elszámolnak. A 2020. évben támogatottak részére az elszámolás teljesítéséig támogatás nem folyósítható. A támogatás jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a felhasználót visszafizetési kötelezettség terheli.
(2) A költségvetési rendelet alapján árubeszerzési, építési beruházási, illetve szolgáltatás megrendelési célra juttatott támogatások felhasználását a közbeszerzési törvény alkalmazásához kell kötni.
(3) A támogatások nyújtásánál az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) rendelkezéseit figyelembe kell venni, a közzétételre vonatkozóan a szervezeti és működési szabályzatról szóló önkormányzati rendelet rendelkezései az irányadók.
7. §
(1) A Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatal 2020. évi költségvetési keretében garantálja a Képviselő-testület, a képviselő-testület hivatala, köztisztviselői és ügykezelői közszolgálati jogviszonyának egyes kérdéseiről szóló 38/2015. (XI. 30.) önkormányzati rendeletben felsorolt juttatások tárgyévi kifizethetőségét. A juttatásokra a 9. melléklet szerinti keretet biztosítja. A kereten belül az egyes juttatások közötti átcsoportosítást a szükségleteknek megfelelően a munkáltatói jogokat gyakorló jegyző végzi el.
(2) A Képviselő-testület a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot 2020. évre vonatkozóan visszamenőleges hatállyal (2020. január 1-jétől kezdődően) 46.380 forintban állapítja meg.
A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
8. §
(1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást a Képviselő-testület engedélyezhet.
(2) A Képviselő-testület az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján felhatalmazza a polgármestert, hogy 5 millió Ft összeghatárig a bevételi és kiadási előirányzatokat módosítsa, a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást végezzen. Az átcsoportosításról a döntést követően a Képviselő-testület ülésén be kell számolni.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy utólagos beszámolás mellett 2020. évben a 2. melléklet szerint meghatározott keret terhére kötelezettséget vállaljon.
(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok saját hatáskörben történő felosztására, melyről a polgármester a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a két képviselő-testületi ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan, a szervezeti és működési szabályzatról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben döntsön.
(5) Az éves költségvetés jóváhagyásakor meghatározott egyes kiadási előirányzatok utólagos előirányzat-módosítással túlléphetők. Ezek azonban csak olyan előirányzatok lehetnek, amelyek esetében törvényben, kormányrendeletben megállapított támogatásra, ellátásra vonatkozó többletjogosultság eredményezhet előirányzatot meghaladó kiadást.
(6) A költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület negyedévente dönt.
(7) Ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik, a polgármester pótköltségvetési rendeletet terjeszt a Képviselő-testület elé.
(8) Államháztartáson kívüli forrás önkormányzat részére történő átvételéről
a) a polgármester dönt
aa) amennyiben az átvett pénzeszköz felhasználásának célja megállapodásban rögzítésre kerül és az nem jelent az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást,
ab) amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent.
b) amennyiben annak átvétele az önkormányzat számára többlet pénzügyi kötelezettségvállalást jelent, a kötelezettségvállalás összegétől függően:
ba) 1 millió Ft értékhatárig a polgármester,
bb) 1 millió Ft felett – 5 millió Ft értékhatárig a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság,
bc) 5 millió Ft értékhatár felett a Képviselő-testület dönt.
(9) Államháztartáson kívülre forrás önkormányzat által történő átadására kizárólag költségvetési előirányzat rendelkezésre állása esetén lehetséges. A költségvetési rendeletben rendelkezésre álló előirányzat terhére történő kifizetésekről a polgármesteri keret terhére a polgármester, egyéb keret felosztásáról a Képviselő-testület dönt.
A gazdálkodás rendje
9. §
(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség és kifizetés a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat, továbbá a letéti kezelésben történő kiadásokat. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség – kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket – csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.
(2) A képviselő-testület által jóváhagyott éves kereten belül átmeneti likviditási hitelt a polgármester az általa felhatalmazott személy ellenjegyzésével vehet fel.
(3) Az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek lekötéséről a polgármester dönt.
(4) Az új induló beruházások, felújítások körében a közbeszerzési értékhatár felett a 2015. évi CXLIII. törvény és az önkormányzat közbeszerzési szabályzatának előírásait kell alkalmazni.
(5) A költségvetési szervek – nettósított – költségvetési támogatását 1/12 szerinti ütemezésben biztosítja a Képviselő-testület. Ettől eltérni csak a beruházások és a felújítások esetén, illetve a költségvetési szerv kérése alapján az utalványozásra jogosultak döntése alapján lehet.
10. §
(1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetés alapján a jogszabályokban meghatározott feltételek mellett gazdálkodnak. A költségvetési szervek a feladataik bővítésére vonatkozó kérelmeket csak az önköltségszámítási szabályzataik alapján elkészített költségszámítással együtt terjeszthetik elő.
(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzatokon belül – beleértve a létszámkeretet is – kötelesek gazdálkodni.
(3) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét csak a Képviselő-testület előirányzat módosítása után használhatja fel. Előző évi maradványával a Képviselő-testület jóváhagyása után intézményi hatáskörű előirányzat módosítás után rendelkezhet. Többletbevétel miatt előirányzat módosítás csak akkor lehetséges, ha a költségvetés bevételi előirányzataként tervezett összeg már befolyt. A bevételi előirányzatok elmaradása esetén a kiadási előirányzatok zárolására, illetve törlésére kerül sor. A kiemelt előirányzatokat a költségvetési szerv csak a Képviselő-testület engedélye után módosíthatja. Az előirányzat-módosítás költségvetési támogatási igénnyel sem a költségvetési évben, sem a következő év(ek)ben nem járhat.
(4) Tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható. A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia.
(5) A költségvetési szervek beruházásaira az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendelet előírásait kell alkalmazni.
(6) A költségvetési szervek – a gazdálkodási jogkör szerinti besorolásuktól függetlenül – a részükre jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások és létszám-előirányzattal – a jogszabályi előírások figyelembevételével – önállóan gazdálkodnak.
(7) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúráját magáncélra igénybe vevő számára a költségvetési szerv köteles térítést előírni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. Amennyiben a költségvetési szerv az alaptevékenysége ellátásához kapcsolódóan meghatározott feladat ellátására eseti bevételhez jut, vagy támogatásban részesül, a támogatás összegét úgy kell megállapítani, illetve az eseti bevétel beszedésével összefüggésben ténylegesen felmerült költségeket úgy kell megosztani, hogy a támogatás, illetve az eseti bevétel fedezetet nyújtson a felmerült közvetlen és közvetett költségekre is. Vállalkozási tevékenység esetén az amortizációt is fedeznie kell a bevételnek. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni.
(8) A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátáshoz a szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéséért, a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért. A kötelezettségvállalást és ellenjegyzést a 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 45-60. §-ai alapján kell végrehajtani. A vezető köteles kialakítani, működtetni és fejleszteni a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés rendszerét a pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató alapján, köteles elkészíteni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát.
(9) A költségvetési szervek bankszámlájukat az OTP Bank Nyrt. Dombóvári Fiókjánál vezetik, más banknál bankszámlát nem nyithatnak.
(10) Az önkormányzat és a költségvetési szervek pénzeszközei terhére végzett kifizetéskor a készpénzkímélő fizetési módot kell előnyben részesíteni. Készpénz kifizetéssel teljesíthetők az alábbi kiadások:
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások,
- ellátottak pénzbeli juttatásai, költőpénz biztosítása,
- kiküldetési, reprezentációs kiadások,
- szolgáltatási kiadások 50 eFt összeghatárig,
- készlet és tárgyi eszköz beszerzés 50 eFt összeghatárig,
- városi rendezvényeken az előadók készpénzes kifizetését a polgármester egyedileg engedélyezheti,
- egyéb kifizetések esetén a polgármester az ellenjegyzésre jogosultak egyetértésével járulhat hozzá a készpénzes kifizetéshez.
(11) A költségvetési szervek az általuk elismert, esedékességet követő 30-60 napon túli tartozás állományról havonta, a tárgyhót követő 5-ig kötelesek adatot szolgáltatni a Dombóvári Közös Önkormányzati Hivatalnak. Az adatszolgáltatás tartalmazza valamennyi követelésre vonatkozóan a tartozás időtartamát, összegét. A költségvetési szervek vezetői kötelesek önkormányzati biztos kirendelését kezdeményezni, ha az elismert, esedékességet követő 30 napon túli tartozás állománya meghaladja a tárgyévi éves eredeti költségvetési kiadási előirányzatának 10%-át, vagy összege meghaladja a 15 millió forintot.
(12) A költségvetési szervek az állami támogatás alapját képező mutatószámokról kötelesek az elszámoláshoz szükséges naprakész nyilvántartást vezetni. A költségvetési szerveknél feladatelmaradásnak kell tekinteni a költségvetési előirányzatok jóváhagyásakor alapul vett tervezett ellátotti létszám és a tényleges ellátotti átlaglétszám különbözetét, amennyiben a teljesítés elmarad a tervezett létszámtól. A létszámkülönbözet és a költségvetési törvényben rögzített 1 mutatószámra jutó normatív támogatás teljes összegét kell feladatelmaradásnak tekinteni. Az így számított összeggel a költségvetési szerv a zárszámadás keretében elszámol az önkormányzattal.
(13) Az önkormányzat pótlékok esetén a mindenkori alsó határnak megfelelő előirányzatot biztosítja a költségvetési szerveknek. Az intézményvezető és az önállóan működő költségvetési szerv vezetője, a gazdasági vezető fegyelmileg felelős, hogy a saját költségvetése ismeretében a munkáltató saját hatáskörében engedélyezhető pótlékokat, megbízási díjakat, egyéb kifizetéseket csak olyan mértékben állapítson meg, melyet a költségvetéséből fedezni tud.
(14) A Képviselő-testület a köztisztviselőket és a polgármestert megillető cafetéria juttatás éves keretét bruttó 200.000 Ft/fő összegben állapítja meg.
(15) A Képviselő-testület a költségvetési szervek ellenőrzését a 378/2019. (XII. 18.) Kt. határozat szerint rendeli el.
(16) Az egyes költségvetési szerveknél a jutalmazásra, teljesítményösztönzésre kifizethető együttes összege az egységes rovatrend K1101 törvény szerinti illetmények, munkabérek előirányzatának 4%-át nem haladhatja meg.
(17) A költségvetési szerv állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. A szerződéskötésre és a díj kifizetésre a 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 51. § (2) bekezdésének rendelkezéseit kell alkalmazni.
11. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A Képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről – a bevételek beszedéséről, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítéséről – szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerülnek.
Pintér Szilárd dr. Szabó Péter
polgármester jegyző