Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021. (I. 20.) önkormányzati rendelete

a 2021. évi költségvetésről

Hatályos: 2022. 02. 19

Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021. (I. 20.) önkormányzati rendelete

a 2021. évi költségvetésről

2022.02.19.

Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2021. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed a Budapest Főváros III. Kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testületére, bizottságaira, az önkormányzat költségvetési szerveire, valamint az önkormányzat által alapított gazdasági társaságok önkormányzati költségvetési kapcsolataira.

2. A 2021. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai

2. § (1)1 Az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének bevételi főösszeg előirányzata 34 984 734 eFt.

(2)2 A 2021. évi bevételi főösszegen belül

a) a költségvetési bevételek előirányzata 31 196 082 eFt,

b) a finanszírozási műveletek előirányzata 3 788 651 eFt,

ba) ezen belül az előző évek pénzmaradvány előirányzata: 3 472 866 eFt,

c) fejlesztési hiteligény 0 eFt.

(3) A bevételi előirányzatok részletezését az I.0.2. melléklet (Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat 2021. évi bevételi-kiadási mérlege) (továbbiakban: Mérleg) tartalmazza.

(4)3 Az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének kiadási főösszeg előirányzata 34 984 734 eFt.

(5)4 A 2021. évi kiadási főösszegen belül

a) a költségvetési (felhalmozási-működési) kiadások előirányzata 33 643 393 eFt,

b) a finanszírozási kiadások előirányzata 1 341 341 eFt.

(6) A kiadási előirányzatok részletezését a Mérleg tartalmazza.

(7) A köztisztviselői illetmények, pótlékok, kiegészítések megállapításánál továbbra is a 2018. február 1-jével megállapított 52 000 Ft illetményalapot kell figyelembe venni.

(8) A rendelet számszaki része tartalmazza a helyi jogszabályok által biztosított illetmény- és béremeléseket.

(9) A Polgármesteri Hivatalnál 2021. évben várható bérmegtakarítás teljes összege a tárgyévben jutalmazásra fordítható, a korábbi évek gyakorlatának megfelelően.

(10) A jutalomkeret, valamint a bérmegtakarításból kifizethető jutalom felhasználásának feltételeit – a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.), valamint a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) előírásait is figyelembe véve – a Közszolgálati Szabályzat VI. fejezete tartalmazza.

(11) A Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzat költségvetési szervei (a továbbiakban: költségvetési szervek) 2021. évi létszámadatait a II.8. melléklet határozza meg.

3. § (1) A 2021. évi költségvetés előirányzatai címenként (Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal, költségvetési szervek), valamint az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet által meghatározott rovatrend szerinti bontásban kerülnek meghatározásra.

(2) A címlistát az I.0.1. melléklet határozza meg.

(3) Az alcímeket az I.5. melléklet (Önkormányzat intézményi költségvetése) és az I.2.1 melléklet (Polgármesteri Hivatal), valamint azok alábontásaiban meghatározott feladatok (költségvetési előirányzatok) jelentik.

4. § (1) Az Önkormányzat költségvetésének bevételi és kiadási mérlegét ágazati bontásban, rovatrend szerint az I.1. melléklet (Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat 2021. évi bevételi-kiadási MÉRLEGE) állapítja meg.

(2) Az 1. §-ban meghatározott bevételi főösszeg címek, alcímek (költségvetési sorok), rovatrend szerinti előirányzatok bontását az I.2. és I.5. melléklet határozza meg.

(3) Az 1. §-ban meghatározott kiadási főösszeg címek, alcímek (költségvetési sorok), rovatrend szerinti előirányzatok bontását az I.2. és I.5. melléklet határozza meg.

5. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú központi támogatását az I.3. melléklet (2021. évi központi támogatás szerkezete) határozza meg.

6. § (1) A működési és fejlesztési célú bevételek és kiadások alakulását az I.4.1 melléklet (Működési és fejlesztési célú bevételek és kiadások 2021/2022/2023/2024/2025. évi alakulását bemutató külön mérleg) határozza meg.

(2) A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2012. évi CXCIV. törvény 3. §-ában meghatározott adósságot keletkeztető ügyletek költségvetési év és az azt követő 3 év várható kihatását az I.4.2. melléklet (Adósságot keletkeztető ügyletek 4 éves kihatása) határozza meg.

7. § A 2021. évi költségvetés bevételeinek és kiadásainak havi bontású előirányzat-felhasználási ütemtervét a II.2. melléklet határozza meg.

8. § Az Önkormányzat közvetett támogatásainak szerkezetét II.4. melléklet, a 2021. évi támogatással megvalósuló pályázatok (Európai Uniós pályázatokkal együtt) bevételeit és kiadásait a II.5. melléklet tartalmazza.

9. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásokon belüli felújítási és ingatlan-karbantartási előirányzatait célonként a II.6. melléklet szerint határozza meg.

(2) Az Önkormányzat felhalmozási kiadások felhalmozási kiadások részletezése intézményenként és címenként a II.7. melléklet tartalmazza.

10. § A helyi adók alakulását, szerkezetét a II.9. melléklet állapítja meg.

11. § Az Önkormányzat hosszúlejáratú kötelezettségeit éves bontásban a II.10. melléklet határozza meg, amely részletezi:

a) az Önkormányzat fejlesztési célú hitelek tőketörlesztéseit és kamatfizetéseit,

b) a hosszúlejáratú szállítói kötelezettségvállalásokat,

c) az adott költségvetési évet pénzforgalmi szempontból nem érintő, többéves kihatású pályázatokra vonatkozó képviselőtestületi kötelezettségvállalásokat.

3. A 2021. évi költségvetés végrehajtásával, a költségvetési szervek finanszírozásával kapcsolatos rendelkezések

12. § Az Önkormányzat, a költségvetési szervek és a Polgármesteri Hivatal költségvetési alapokmányaikat a költségvetési rendelet mellékleteiben jóváhagyott előirányzatok alapján készítik el.

13. § A Képviselőtestület felhatalmazza a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek vezetőit és a Polgármestert a 2021. évi költségvetésben előírt bevételek beszedésére, valamint – a 23–24. § szerinti korlátozások figyelembe vételével – a kiadásoknak a bevételektől függő, bevételek arányában történő teljesítésére.

14. § (1) Az éves költségvetést

a) az alapító okiratban előírt, engedélyezett, valamint a költségvetési szervek költségvetési alapokmányaiban és szervezeti működési szabályzataiban részletezett feladatkörökben és kötelezettségük mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, belső ellenőrzési előírások betartásával,

d) az Önkormányzat fizetőképességének biztosításával

kell teljesíteni.

(2) A Képviselőtestület felhatalmazza a Polgármestert a szükséges utasítások, zárlatok elrendelésére.

4. A 2021. évi kiadási előirányzatok finanszírozása

15. § (1) Az Önkormányzatnak elsősorban törvény által meghatározott kötelező feladatokat, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdésében felsorolt feladatok köréből az Önkormányzat által vállalt közszolgáltatásokat, a felsorolt feladatokhoz szorosan kapcsolódó működési (igazgatási) kiadásokat, valamint az előző évekről áthúzódó kötelezettségeket kell finanszíroznia.

(2) A rendeletben előirányzott saját bevételek tartósan (30 napon túli), időarányosnál kisebb mértékű realizálása esetén csak az alábbi működési kiadások finanszírozhatók:

a) 2021. évre vonatkozó jogszabályok alapján meghatározott rendszeres személyi juttatások és járulékai,

b) dologi kiadásokon belül a közüzemi számlák kifizetése,

c) gyermek és felnőtt étkeztetés,

d) határozattal megállapított szociális kiadások (települési támogatások),

e) 2020. és előző évekről áthúzódó kötelezettségek,

f) eseti pénzbeli támogatások,

g) életveszély- és katasztrófa helyzetek elhárítására vonatkozó kötelezettségvállalások teljesítése,

h) külkapcsolat-reprezentáció.

(3) Az Önkormányzatnak, a Polgármesteri Hivatalnak, a költségvetési szerveknek ágazati bontásban - az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának megőrzése és a költségvetési előirányzatok realizált forrásarányos teljesítésének érdekében - havi bevételek beszedésének és a kiadások teljesítésének ütemezéséről, az éves előirányzat felhasználási ütemtervet figyelembe véve, havi pénzforgalmi tervet kell készíteni. Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok ennek a költségvetési gazdálkodásra vonatkozó intézkedések szerint tesznek eleget.

(4) A havi pénzforgalmi tervnek tartalmaznia kell:

1. A kötelezettségvállalások havi tervét az alábbi bontásban:

a) adott hónapban esedékes kötelezettségvállalások terve (szerződéskötés jogcímének, dátumának, összegének, és a teljesítés várható dátumának feltüntetésével),

b) adott hónapban beindítandó közbeszerzési eljárások (közbeszerzési eljárás jogcímének, összegének, és a szerződéskötés, teljesítés várható dátumának feltüntetésével).

2. Az adott hónapban utalványozandó kiadási előirányzatok tervét az alábbi bontásban:

a) a szorosan vett működési kiadások (pl.: közüzemi díjak, élelmezési kiadások stb.) tárgyhónapban esedékes kifizetései,

b) a felújítási, ingatlan-karbantartási munkák tárgyhónapban esedékes kifizetései,

c) felhalmozási kiadások belül, a nagy értékű tárgyi eszközök tárgyhónapban esedékes kifizetései,

d) a létszámmal nem lefedett túlórák várható felhasználása és kifizetésének várható időpontja,

e) a rendszeres személyi juttatások havi várható alakulása,

f) a nem rendszeres személyi juttatások várható alakulása (különös tekintettel a megbízási díjakra),

g) kis értékű tárgyi eszközök beszerzésének és kis értékű karbantartási kiadások,

h) pályázatokhoz kapcsolódó önrészek kifizetései,

i) civil szervezetek támogatása.

3. A bevételek havi alakulását az alábbi bontásban

a) a saját bevételek várható alakulása (az alszámlákat is beleértve),

b) pályázati forrásból származó bevételek,

c) központi és központosított támogatásból származó bevételek,

d) helyi adóbevételek,

e) fővárosi forrásmegosztásból származó bevételek,

f) egyéb támogatások.

(5) A havi pénzforgalmi tervet a Polgármester hagyja jóvá.

(6) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek finanszírozása havonta, az előirányzat felhasználási ütemterv és a hónap elején elkészítendő tárgyhónapra vonatkozó havi pénzforgalmi terv alapján, hónapon belüli ütemezés szerint történik.

(7) A Polgármester által hónap elején jóváhagyott, havi pénzforgalmi terv alapján az önkormányzati támogatás hónapon belüli utalása a költségvetési szerveknél ténylegesen felmerült és indokolt kiadások és a költségvetési szerv elszámolási számlája egyenlegének figyelembevételével, maximum a II.2. mellékletben meghatározott időarányos előirányzatok mértékéig történik.

(8) A jogszabályok alapján meghatározott és a működéshez közvetlenül szükséges személyi juttatásokon felüli bér kifizetése csak a Polgármester jóváhagyása mellett történhet.

(9) Pályázati önrészek finanszírozásánál elsősorban az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és a költségvetési szervek költségvetésében szereplő eredeti előirányzatokat kell figyelembe venni.

(10) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, a költségvetési szervek kötelezettséget (közbeszerzési eljárást is beleértve) csak a pénzforgalmi tervben jóváhagyott előirányzatok mértékéig vállalhatnak.

(11) A havi rendszerességgel jelentkező szorosan vett működési kiadási előirányzatokon felüli kifizetés (teljesítés) csak a havi pénzforgalmi terv jóváhagyását követően történhet.

(12) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységei, az önkormányzat költségvetési szervei, az Önkormányzat pályázataiból részesülő közalapítványok, alapítványok és civil szervezetek, a havi kiadási igényeiket írásban, indokolással ellátva, a tárgyhót megelőző hónap 20-áig megküldik a szakmai irányítást ellátó szervezeti egységnek.

(13) A szakmai irányítást ellátó szervezeti egység az igényeket írásban véleményezve tárgyhót megelőző hónap 25-éig megküldi a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály részére.

(14) A Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály vezetője az Önkormányzat pénzügyi és likviditási helyzetének függvényében az igényeket ütemezi és beépíti az Önkormányzat havi pénzforgalmi tervébe. A jóváhagyott pénzforgalmi tervet a Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály tárgyhó 5-éig megküldi a költségvetési szervek részére.

(15) A Polgármesteri Hivatal szervezeti egységeinek és a költségvetési szerveknek a havi pénzforgalmi terv teljesüléséről a Pénzügyi és Gazdasági Főosztály részére tárgyhót követő 10-éig Pénzügyi és Gazdasági Főosztály által megadott táblázat és adatok alapján jelentést kell készíteni.

(16) A pénzforgalmi tervben szereplő kiadások és bevételek teljesülését tárgyhót követő 15-éig a Vagyonfelügyeleti és Ellenőrzési Főosztály Ellenőrzési Osztálya összesíti, és amennyiben kiugró eltérést észlel, felkéri az adott gazdálkodó szervezetet indokolás készítésére.

(17) A II.10. mellékletben szereplő egyéb működési és felhalmozási kiadásokat – az (1) bekezdésben meghatározott feladatok teljesítése után – az alábbi sorrend szerint kell finanszírozni:

a) az önkormányzat gazdasági társaságai (Szent Margit Rendelőintézet Nonprofit Kft., Óbudai Kulturális Központ Nonprofit Kft., Óbudai Sport és Szabadidő Nonprofit Kft., Óbuda-Békásmegyer Városfejlesztő Nonprofit Kft., Esernyős Nonprofit Kft., Óbudai Rendelők Egészségügyi Szolgáltató Kft., Óbudai Danubia Zenekar Nonprofit Kft., Óbudai Parkolási Kft., Óbudai Vagyonkezelő Nonprofit Zrt., Békásmegyeri Piac Kft.),

b) lakáscélú önkormányzati helyi támogatások, munkáltatói kölcsön,

c) Polgármesteri keret,

d) külkapcsolat és reprezentáció,

e) közszolgáltatási megállapodásban vállalt feladatok,

f) az a)–e) pontban fel nem sorolt szervezeteknek történő pénzeszközátadás, civil szervezetek támogatása csak az áprilisi iparűzési adóbevétel realizálódása után történhet – lehetőleg időarányosan – a civil szervezet finanszírozási ütemterve és a Polgármester jóváhagyása alapján,

g) a központi költségvetésből finanszírozott művészeti szervezetek támogatásban csak a végleges, megerősített támogatási előirányzat központi költségvetésből leutalt részének beérkezését követő hónapban részesülhetnek.

5. Költségvetési szervekre vonatkozó rendelkezések

16. § A költségvetési szerv költségvetési támogatása csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.

17. § (1) A költségvetési szerv vezetője a bevételi és kiadási főösszeget érintő módosításokat nem hajthat végre. Az önkormányzati költségvetési szerv az élelmezési, ingatlan-karbantartási, közmű-szolgáltatás kiadási részelőirányzatait saját hatáskörben nem módosíthatja.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt kiadási részelőirányzat kivételével a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv előirányzat-módosítási hatáskörében – saját és a gazdálkodási körébe tartozó költségvetési szervek – bevételi és kiadási részelőirányzatait a jogszabályi előírások betartása mellett módosíthatja.

(3) Jutalmat kifizetni a költségvetési szervek vezetőinek javaslata alapján az Önkormányzat pénzügyi-likviditási helyzetének figyelembevételével a Polgármester jóváhagyásával lehet.

(4) A (2) bekezdés szerint végrehajtott előirányzat-módosítás többlettámogatási igénnyel nem járhat.

(5) A költségvetési szervek élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges forrásokat a 25. §-ban meghatározott céltartalékból csak a saját előirányzatuk felhasználása után igényelhetnek.

(6) A gazdálkodási feladatokat ellátó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításokról havonta tájékoztatja a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztályának vezetőjét.

(7) A költségvetés előirányzatainak felhasználásáról és az előirányzatok módosításáról az önkormányzat költségvetési szerve folyamatos, naprakész nyilvántartást vezet.

(8) A Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény (a továbbiakban: KSZKI), valamint a gazdálkodási köréhez tartozó költségvetési szervek gazdálkodási kapcsolatának részletes szabályozását a Képviselőtestület által jóváhagyott külön megállapodás tartalmazza.

(9) A költségvetési szerv vezetője köteles a Képviselő-testület által, az intézmény részére jóváhagyott éves költségvetési előirányzaton (intézmény főösszege, kiemelt előirányzatok) belül gazdálkodni. A költségvetési szerv vezetője a költségvetés szabályos végrehajtásáért fegyelmi felelősséggel tartozik.

(10) A költségvetési szervek a kötött felhasználású támogatásokat a teljesítés függvényében, a költségvetési szervekre vonatkozó mutatószámok által meghatározott mértékig igényelhetik. A finanszírozás szabályai megegyeznek a 15. §-ban foglaltakkal.

6. Képviselő-testületre vonatkozó rendelkezések

18. § (1) A Képviselő-testület előirányzat-módosítási jogát – a 19. és 21. §-ban foglaltak kivételével – fenntartja úgy, hogy a jogszabályon alapuló előirányzat módosításokon túl a kapcsolódó bevételek vagy kiadáscsökkentések megjelölésével lehet kiadást növelni vagy bevételt csökkenteni.

(2) Az Alaptörvény 53. cikke szerinti veszélyhelyzetben a polgármester az önkormányzati költségvetés keretében átmeneti intézkedéseket hozhat, az előirányzatok között átcsoportosításokat hajthat végre, egyes kiemelt előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, és a költségvetésben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet. Ezen intézkedéseiről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.

(3) A Képviselő-testület előirányzat-módosítási joga kiemelten az alábbiakra terjed ki:

a) Költségvetési főösszeget érintő módosítások,

b) A címrendben rögzített önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek költségvetési támogatásának módosítása,

c) Felhalmozási előirányzatok módosítása,

d) Külön döntést igénylő önkormányzati bevételek változtatása,

e) Pénzmaradvány jóváhagyása,

f) Általános és céltartalék főösszegének módosítása.

(4) A Nemzetiségi Önkormányzatok részére átadott költségvetési előirányzat:

Megnevezés

az Önkormányzat támogatása

Bolgár Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Cigány Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Görög Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Német Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Örmény Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Szerb Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Román Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Lengyel Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Horvát Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

Ukrán Nemzetiségi Önkormányzat

834 e Ft

(5) A Nemzetiségi Önkormányzatok 2021. évi működési kiadásainak helyi önkormányzati forrásból történő finanszírozása havi ütemezésben, a Nemzetiségi Önkormányzatok által benyújtott igény, valamint a helyi Önkormányzat Polgármestere által jóváhagyott havi pénzforgalmi terv alapján történik. A finanszírozásnál figyelembe kell venni a Nemzetiségi Önkormányzatok és a helyi Önkormányzat között létrejött megállapodásban (továbbiakban: Megállapodás) meghatározott pénzügyi-számviteli szabályokat is.
(6) 2021. évben Nemzetiségi Önkormányzat önkormányzati támogatást csak akkor kaphat, ha a 2020. évi és előző évek önkormányzati támogatásaival a számviteli-pénzügyi jogszabályoknak és a Megállapodásnak megfelelően elszámolt.

19. § A Képviselő-testület az alábbi esetekben biztosít előirányzat-módosítási és döntési jogot a Polgármester részére:

a) Céltartalékon belül a polgármesteri, reprezentációs, turisztikai és testvérvárosi keret előirányzatai közötti átcsoportosításra és felosztására,

b) az 2. § (10) bekezdésében meghatározott, a Polgármesteri Hivatal éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására,

c) a 17. § (3) bekezdésében meghatározott, a költségvetési szervek éves bérmaradványból képződő és tervezett jutalomkeret felosztására,

d) Turisztikai keret tartalék előirányzat felosztására,

e) a lakossági kiadványokra, kommunikációra tervezett előirányzat felhasználására,

f) az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési és felhalmozási támogatás előirányzatai közötti átcsoportosításra,

g) az egyéb, előre címmel nem tervezhető, civil szervezetek részére biztosított keret felosztására,

h)5 egyházi közösségek támogatása előirányzata felosztására,

i) önkormányzat pályázaton való részvételével kapcsolatos döntés a 20. § szerint,

j)6 megemlékezések, ünnepségek események előirányzat felhasználására.

20. § (1) Az önkormányzat pályázaton való részvételi szándéka esetén a pályázati felhívásra való jelentkezést, ha a pályázati díj (részvételi díj)

a) 10 millió Ft alatt van, a polgármester

b) 10 millió Ft vagy a felett van, a pénzügyekért felelős bizottság

engedélyezi.

(2) A támogatás feltételeit meghatározó jogszabály vagy a pályázati kiírás eltérő rendelkezése hiányában az önkormányzat pályázaton való indulásáról, amennyiben a tervezett támogatás vagy az önrész mértéke

b) 10 millió Ft alatt van, a polgármester,

a) 10 millió Ft vagy a felett van a városfejlesztésért felelős bizottság

dönt.

21. § (1) Közép- és hosszú lejáratú hitel felvételére vonatkozó döntés meghozatala a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület a meglévő fejlesztési célú hitelek közül a 4 000 000 eFt összegű hitel átütemezését tervezi. Az átütemezéshez szükséges kormányzati engedély megkérésére és a szerződésmódosítás megkötésére felhatalmazza a Polgármestert. A költségvetés tervezete az átütemezés nélkül lett megállapítva.

(2) Éven belüli likviditási – folyószámla – hitel 2021. évben egyidejűleg felvett összege 3 000 000 eFt. A folyószámla hitelkeretet a pénzügyi-likviditási helyzet függvényében a Polgármester által jóváhagyott havi pénzforgalmi terv alapján lehet igénybe venni.

A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy a beruházások finanszírozása és a működési feladatok zavartalan ellátása érdekében a meglévő 2 500 000 eFt folyószámla hitelkeret-szerződés 3 000 000 eFt keretösszegre történő módosítását kezdeményezze és a szerződést kösse meg.

22. § (1) A Képviselő-testület az alábbi hatásköreit ruházza a bizottságokra:

a) a költségvetési rendeletben nevesített önkormányzati pályázatok kiírása a költségvetési keret összegén belül,

b) pályázatok elbírálása,

c) Önkormányzati pályázat útján támogatás odaítélése,

d)7 pályázati támogatás felhasználásáról szóló elszámolás felülvizsgálata és elfogadásáról való döntés.

(2)8

(3) A 2020. évről áthúzódó támogatások felhasználásáról a támogatás utalását követő 20 munkanapon belül kell elszámolni.

(4) Az Egyházak az előirányzatokat ingatlan felújításra-karbantartásra, tárgyi eszköz beszerzésre, korszerűsítésre és a szokásos egyházi ceremóniákon kívül eső egyházi rendezvényekre fordíthatják.

(5) Soron támogatott szervezetek elszámolásáról a tárgykör szerint illetékes bizottság dönt.

7. Költségvetés elfogadását követő rendelkezések

23. § (1) A rendelet és a mellékleteiben foglaltak végrehajtásáról a Polgármester a Jegyző útján gondoskodik. A rendeletben és a mellékleteiben foglaltak végrehajtását a pénzügyekért felelős bizottság jogosult és köteles ellenőrizni.

(2) A vagyongazdálkodásért felelős bizottság negyedévente – először a féléves önkormányzati tájékoztatással egy időben – köteles tájékoztatni a Képviselő-testületet a vagyonhasznosításból tervezett bevételek alakulásáról.

(3) Feladat- és időarányosan 15%-os előirányzat-eltérés esetén a Képviselő-testületet a vagyongazdálkodásért felelős bizottság tájékoztatja a bevételek elmaradásáról és javaslatot tesz a szükséges intézkedések megtételére.

(4) A Képviselő-testület a kiadásokra részleges előirányzat zárlatot rendel el, oly módon, hogy a kiadási előirányzatok teljesítései nem haladhatják meg a 2020. évi időarányos teljesítéseket.

8. Kötelezettségvállalás

24. § (1) A 2021. évi költségvetés terhére az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, az önkormányzat költségvetési szerve és gazdasági társasága valamennyi előirányzat tekintetében

a) 100 000 Ft-ot meghaladó új személyi, dologi, felhalmozási, átadott pénzeszközök kötelezettségvállalást,

b) 100 000 Ft-ot meghaladó keretszerződéssel megkötött kötelezettségvállalás részmegrendelést

a (2)–(3) bekezdés szerint köthet.

(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettségvállalás előtt, a kötelezettségvállalást megindokolva

a) a Polgármesteri Hivatal esetében az önálló szervezeti egység a vezetőjének aláírásával és a jegyző véleményével,

b) amennyiben a kötelezettségvállalás önkormányzati költségvetési soron szerepel, az annak kezelésére jogosult szervezeti egység az önálló szervezeti egység vezetőjének véleményével,

c) az önkormányzat költségvetési szerve és az önkormányzat gazdasági társasága esetében a költségvetési szerv vagy gazdasági társaság vezetője a Polgármesteri Hivatal illetékes önálló szervezeti egysége vezetőjének véleményével,

d) a KSZKI alá tartozó intézmények a KSZKI vezetőjének jóváhagyásával, a Polgármesteri Hivatal illetékes önálló szervezeti egység vezetőjenek véleményével

juttathatja el kérelmét a pénzügyekért felelős alpolgármester részére.

(3) A kérelmeket a pénzügyekért felelős alpolgármester az egyetértését követően juttatja el a polgármesterhez.

25. § (1) A költségvetési szervek felsorolását a címlista tartalmazza. A gazdasági szervezettel rendelkező, és a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek együttműködését háromoldalú szerződés szabályozza.

(2) Az élet- és balesetveszély elhárításához, megszüntetéséhez szükséges finanszírozásról a műszaki indokoltság figyelembevételével a Polgármester vagy az általa kijelölt helyettese dönt, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett.

(3) A köznevelési, szociális, köznevelési, közterület-felügyeleti, és egészségügyi költségvetési szervek ingatlan felújítási-karbantartási címeiről a költségvetési kereten belül, a költségvetési szervek vezetői javaslata alapján szakértők bevonásával az Óbudai Vagyonkezelő NZrt. a Polgármester jóváhagyásával, dönt. Erről beszámolót készít a Képviselő-testületnek a költségvetési rendelet végrehajtásáról szóló tájékoztatókkal és beszámolóval egy időben. A felújítási-karbantartási munkákat az Óbudai Vagyonkezelő NZrt. az egységes közbeszerzési eljárás keretében valósítja meg.

(4) A Polgármesteri Hivatal saját költségvetésében címenként határozza meg felújítási kiadásait.

9. Felhalmozási előirányzatok felhasználása

26. § (1) Az Önkormányzat pénzügyi-likviditási egyensúlyának megtartása érdekében a rendeletben szereplő felhalmozási kiadási előirányzatok felhasználása és a közbeszerzési eljárások beindítása csak a „2021. évi közbeszerzések ütemezése” ütemterv alapján meghatározásra kerülő preferencia-sorrend szerint, a likviditási-pénzügyi helyzet figyelembevételével, a fejlesztési előirányzatokhoz kapcsolódó forrás megléte esetén a Polgármester engedélyével valósítható meg. Az ütemezést a költségvetési rendelet hatálybalépését követő 10 napon belül el kell végezni.

(2) A fejlesztési kiadások ütemezésénél a külső forrásokkal támogatott előirányzatokat kell elsősorban figyelembe venni.

(3) Legkésőbb az I. félévi beszámoló-jelentés elfogadásáig felül kell vizsgálni a fejlesztési kiadások és források alakulását és a források függvényében a költségvetési rendeletet módosítani kell.

(4) A Városfejlesztési Kft. önkormányzati költségvetésében szereplő felhalmozási kiadások megvalósításához szükséges előkészítési – tervezési, kivitelezési feladatok kötelezettségvállalása csak polgármesteri engedéllyel történhet meg.

27. § (1) A Képviselő-testület 2021. évre a Polgármesteri Hivatal, a Költségvetési Szerveket Kiszolgáló Intézmény, valamint az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet részére, a Kttv-ben meghatározott kereteken belül és a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény alapján bruttó 200 eFt/év/fő cafetéria keretet biztosít. A Képviselő-testület által meghatározott cafetéria keretek fel nem használt előirányzatát az Önkormányzat céltartalékába kell beemelni.

(2) Képviselő-testület 2021. évre az (1) bekezdésben nem nevesített önkormányzati költségvetési szerveknél dolgozók (Mt. és Kttv. hatálya alá tartozók) részére 12.000 Ft/hó + munkáltatói közterhet tartalmazó bérkiegészítés biztosít a korábbi években megszűnt cafetéria kiváltására azoknak a dolgozóknak, akik a kinevezésükben vagy a munkaszerződésükben feltüntetett munkavégzési helyen legalább az adott hónap munkanapjainak a felében munkát végeznek. A juttatás a foglalkoztatási százaléknak megfelelő összegben jár.

10. Záró rendelkezések

28. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetése a helyben szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik.

29. §9

1

Módosította: 20/2021. (V. 12.) Ör. 1. §, 31/2021. (X. 1.) Ör. 1. §, 38/2021. (XI. 26.) Ör., 1. §, 3/2022. (II. 18.) Ör. 1. §

2

Módosította: 20/2021. (V. 12.) Ör. 1. §, 31/2021. (X. 1.) Ör. 1. §, 38/2021. (XI. 26.) Ör. 1. §, 3/2022. (II. 18.) Ör. 1. §

3

Módosította: 20/2021. (V. 12.) Ör. 1. §, 31/2021. (X. 1.) Ör. 1. §, 38/2021. (XI. 26.) Ör. 1. §, 3/2022. (II. 18.) Ör. 1. §

4

Módosította: 20/2021. (V. 12.) Ör. 1. §, 31/2021. (X. 1.) Ör., 38/2021. (XI. 26.) Ör. 1. §, 3/2022. (II. 18.) Ör. 1. §

5

Módosította: 31/2021. (X. 1.) Ör. 2. §

6

Beiktatta: 31/2021. (X. 1.) Ör. 2. §

7

Beiktatta: 38/2021. (XI. 26.) Ör. 2. §

8

Hatályon kívül helyezte: 38/2021. (XI. 26.) Ör. 4. §

9

Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdés alapján.