Pétfürdő Nagyközség Képviselő-testületének 1/2021. (III. 2.) önkormányzati rendelete

Pétfürdő Nagyközség Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 03- 2021. 06. 25

Pétfürdő Nagyközség Képviselő-testületének 1/2021. (III. 2.) önkormányzati rendelete

Pétfürdő Nagyközség Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Pétfürdő Nagyközség Önkormányzatának Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti hatáskörében a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021.(I.29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben Pétfürdő Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira és az önkormányzat irányítása alá tartozó valamennyi költségvetési szervre terjed ki.

2. A költségvetés címrendje

2. § Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek (polgármesteri hivatal és az intézmények) külön-külön alkotnak egy-egy címet. A címrendet a Képviselő-testület az 1. melléklet szerint állapítja meg.

3. A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § (1) A Képviselő-testület Pétfürdő Nagyközség Önkormányzatának 2021. évi költségvetését

  • a) 1.301.355 ezer Ft bevételi főösszeggel,
  • b) 1.670.374 ezer Ft kiadási főösszeggel és
  • c) 369.019 ezer Ft hiánnyal

állapítja meg.

(2) A hiány finanszírozását a 2020. évi várható költségvetési maradvány (a továbbiakban: maradvány) biztosítja.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. és a 4. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év maradványának igénybevételét rendeli el.

4. A költségvetés részletezése

4. § A Képviselő-testület a 3. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását törzskönyvi nyilvántartásba vett szervenként az alábbiak szerint állapítja meg:

  • a) Pétfürdő Nagyközség Önkormányzatáét az 5. mellékletben,
  • b) a Pétfürdői Polgármesteri Hivatalét a 6. mellékletben,
  • c) a Panelkuckó Napköziotthonos Óvodáét a 7. mellékletben,
  • d) a Pétfürdői Közösségi Ház és Könyvtárét a 8. mellékletben,
  • e) a Pétfürdői Gondozási Központét a 9. mellékletben.

5. § (1) A beruházási kiadások feladatonkénti részletezését a 10. melléklet tartalmazza.

(2) A felújítási kiadások célonkénti részletezését a 11. melléklet tartalmazza.

6. § A támogatásértékű kiadások és az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközök részletezését a 12. melléklet tartalmazza.

7. § A költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 13. melléklet tartalmazza.

8. § (1) Az Önkormányzatnak a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylete nincs és a törvény hatálya alá tartozó ügylet megkötését 2021-ben sem tervezi.

(2) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből, önkormányzati garanciákból és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettségeit a 14. melléklet részletezi.

(3) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 15. melléklet tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 16. melléklet részletezi.

9. § A Képviselő-testület a kiadások között 18.401 ezer Ft általános és 138.111 ezer Ft céltartalékot állapít meg. A céltartalék

  • a) Környezetvédelmi alap 3.111 ezer Ft,
  • b) Lakóház energetikai program 15.000 ezer Ft,
  • c) Civil szervezetek pályázati önrésze 5.000 ezer Ft,
  • d) Közlekedési koncepció 15.000 ezer Ft,
  • e) Strand 100.000 ezer Ft

összegét tartalmazza.

5. A költségvetés végrehajtásának szabályai

10. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Képviselő-testület, a polgármester és a jegyző a Pétfürdői Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Csoportjának (a továbbiakban: Pénzügyi Csoport) közreműködésével látja el.

(3) Az intézmények gazdálkodási feladatait – a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét tartalmazó munkamegosztási megállapodásban meghatározott helyen és módon – a Pénzügyi Csoport látja el.

(4) A kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, a szakmai teljesítés igazolására, az utalványozásra, érvényesítésre vonatkozó részletes szabályokat az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) előírásainak, valamint a (3) bekezdés szerinti megállapodásokban foglaltak figyelembevételével a jegyző által kiadott szabályzat tartalmazza.

11. § (1) A Képviselő-testület a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(2) A Képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

12. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett a költségvetési szervek vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Pétfürdői Polgármesteri Hivatalt és az intézményeit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

13. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

(2) A költségvetési szervek saját hatáskörben nem emelhetik meg a kiemelten kezelt előirányzataikat, azokat jóváhagyás céljából a Képviselő-testület elé kell terjeszteni. Az intézmény kiemelt előirányzatainak módosítását az intézmény vezetője a Pénzügyi Csoportnál írásban kezdeményezi. A kezdeményezés tartalmazza az előirányzat-változtatási igény indoklását szakmai és pénzügyi szempontból.

(3) A feladat elmaradásából származó – személyi és dologi – megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

14. § A kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat módosítás – azaz a költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítása – jogának gyakorlása az alábbiak szerint történhet:

  • a) A Pétfürdői Polgármesteri Hivatal a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításáról nyilvántartást vezet. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell az eredeti előirányzatot, a módosítás mértékét, okát (szakmai és pénzügyi oldalról), időpontját, valamint a módosított előirányzatot.
  • b) Az intézmény a saját hatáskörében végrehajtott előirányzat módosításáról legkésőbb 8 napon belül tájékoztatja a Pénzügyi Csoportot, részére az előirányzat módosításáról az a) pont szerinti tagolásban írásos dokumentumot küld.
  • c) A Pénzügyi Csoport az intézmény saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítását átvezeti az összevont adatokat tartalmazó költségvetésen, az intézmény által benyújtott dokumentumot megőrzi.
  • d) A költségvetési szervek többletbevételük terhére is csak a forrásképződés mértékének, illetve ütemének figyelembevételével és a biztonságos működés szem előtt tartásával vállalhatnak kötelezettséget.
  • e) A költségvetési szervek a többletbevételük terhére a felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat saját hatáskörben nem emelhetik fel, arra csak a Képviselő-testület jogosult.

15. § (1) A Képviselő-testület – a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény (a továbbiakban: 2021. évi központi költségvetésről szóló törvény) 61. § (4) bekezdésében előírt korlátra figyelemmel – 2021. évben az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél egységesen nettó 200 ezer Ft/fő/év mértékű cafetéria keret alkalmazásához szükséges pénzügyi fedezetet biztosít. A polgármester is a nettó 200 ezer Ft összegű cafetéria keretre jogosult.

(2) Az (1) bekezdés szerinti fedezet terhére – a köztisztviselőkkel megegyezően – csak az aktív közalkalmazottak, munkavállalók részére nyújtható cafetéria juttatás. Aktív közalkalmazott, munkavállaló az, aki illetményre vagy átlagkeresetre jogosult, illetve távollétének időtartama nem haladja meg a harminc napot. A harminc napot meghaladó távollét esetében a közalkalmazottat a távollét első napjától kezdve nem illeti meg a juttatás. A távollétek időtartamát – a jogosultság szempontjából – nem lehet összeszámítani.

(3) A részmunkaidőben foglalkoztatott közalkalmazottak, munkavállalók a részmunkaidő teljes munkaidőhöz viszonyított arányában jogosultak cafetéria juttatásra.

16. § (1) Az elvégzett munka értékelése alapján 2021. évben kifizethető jutalmazásra – ideértve a céljutalmat is – az Önkormányzatnál és a költségvetési szerveknél az egy havi rendszeres illetményként kifizetett bértömeg mértékéig vállalható kötelezettség. A jutalom – a céljutalmat kivéve – november 30-ig fizethető ki.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jutalomkeret felhasználása során a polgármester és a költségvetési szerv vezetője részére megállapított jutalom mértéke nem haladhatja meg az egy havi rendszeres illetményének összegét.

17. § (1) A Képviselő-testület – a (2) – (3) bekezdésben foglalt eltéréssel – egységesen a közalkalmazottak részére a 2021. évi központi költségvetésről szóló törvény 7. számú melléklete szerint számított garantált illetmény %-ában megállapított mértékű, fenntartó által garantált illetményemelést biztosít 2021. január 1-től 2021. december 31-ig az alábbiak szerint:

  • a) felsőfokú végzettség esetén 48 %,
  • b) középfokú végzettség esetén 35%,
  • c) alapfokú végzettség esetén 32 %.

(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltaktól eltérően

  • a) az életpályamodell részeként központi béremelésben részesült felsőfokú végzettségű közalkalmazottak esetében a garantált bérminimum 10 %-ának megfelelő mértékű,
  • b) az ágazati (szociális, bölcsődei) pótlékban részesülő, felsőfokú végzettségű közalkalmazottak az (1) bekezdés a) pont szerinti fenntartói illetményemelés és az ágazati pótlék közötti különbözetre jogosultak, melyen felül részükre további, a garantált bérminimum 10 %-ának megfelelő mértékű,
  • c) a magasabb vezető állású intézményvezetők esetében a garantált bérminimum 10 %-a helyett 12 %-os mértékű, az a) és b) pont szerinti

fenntartó által garantált illetményemelést biztosít a Képviselő-testület.

(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdés b)-c) pontjában foglaltaktól eltérően a 2013-tól központi béremelésben részesülő közalkalmazottak esetében – amennyiben az (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti illetményemelés összege magasabb – a központi béremelés és az (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti illetményemelés különbözetét biztosítja a fenntartó által garantált illetményemelésként.

(4) A Képviselő-testület a kulturális ágazat munkavállalói részére az intézmény 2021. január 1-én érvényes alapbértömegének 4%-os emelését biztosítja a munkavállalók 2021. évi bérének növelésére. Az intézményvezető részére is biztosítja az alapbér 4 %-os emelését.

(5) A Képviselő-testület a 2021. március 1. napjától egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló munkavállalói közül fenntartó által garantáltál illetményemelést csak annak a munkavállalónak biztosít, akinek fizetési osztályához, fokozatához tartozó garantált illetménye alacsonyabb, mint az őt 2020. december 31-én megillető illetmény. Az illetményemelés mértéke nem lehet magasabb az illetmények közti különbözet mértékénél.

18. § (1) A Képviselő-testület 2021. évre a Pétfürdői Polgármesteri Hivatalban (továbbiakban: Hivatal) foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapját – a 2021. évi központi költségvetésről szóló törvény 61. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően – 61.000 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a Pétfürdői Polgármesteri Hivatal osztályvezetői besorolású csoportvezetőinek 2017. évtől megállapított 10 %-os vezetői illetménypótlékának fedezetét a személyi juttatások előirányzatán belül biztosítja.

(3) A Képviselő-testület a Pétfürdői Polgármesteri Hivatal személyi juttatások előirányzatában fedezetet biztosít a Közszolgálati Szabályzatban feltüntetett munkakörökben foglalkoztatott és ott meghatározott képzettségekkel rendelkező köztisztviselők képzettségi pótlékára.

(4) A Képviselő-testület 2021. január 1-től 2021. december 31-ig egységesen valamennyi középfokú végzettségű köztisztviselő részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (továbbiakban Kttv.) 234. § (4) bekezdése alapján az alapilletménye 20%-ának megfelelő összegű illetménykiegészítést állapít meg.

(5) A Képviselő-testület a Hivatalban foglalkoztatott ügykezelő részére a Kttv. 241. § (1) bekezdése alkalmazásával a jegyző által javasolt illetményre a személyi juttatások előirányzatán belül biztosít fedezetet.

19. § (1) A Pénzügyi Csoport látja el az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek önálló fizetési számláján keresztül bonyolódó számlapénzforgalom bonyolításával kapcsolatos feladatokat.

(2) A pénzforgalom tervszerűségét az intézmények által hetente elkészített önkormányzati támogatás lehívási ütemterv (finanszírozási terv) biztosítja, amelyben az intézmény napi bontásban jelzi, hogy milyen célra, mekkora összeget kíván támogatásként igénybe venni.

(3) Az intézmények által realizált folyó bevételek közvetlenül finanszírozzák a napi kiadásokat, azaz mindaddig nem lehet fedezetet lehívni, amíg a folyó bevételt nem használták fel.

(4) Az intézmények készpénzforgalmukat saját maguk bonyolítják: ellátmánypénztárral rendelkeznek. Az ellátmánypénztár feltöltésére az ellátmánykezelésre vonatkozó szabályozást a jegyző által kiadott pénzkezelési szabályzat tartalmazza.

20. § (1) Kiadások készpénzben a következő esetekben teljesíthetők:

  • a) illetményelőleg,
  • b) közfoglalkoztatotti munkabér,
  • c) költségtérítés,
  • d) tiszteletdíj,
  • e) megbízási díj,
  • f) segély,
  • g) reprezentációs kiadás,
  • h) 200 ezer Ft-os értékhatárig eszközbeszerzés,
  • i) 200 ezer Ft-os értékhatárig szolgáltatás igénybevétele,
  • j) a lakosság önszerveződő közösségeinek pénzügyi támogatásáról szóló önkormányzati rendelet alapján készpénzben nyújtott támogatás

kifizetése.

(2) Az (1) bekezdés h) és i) pontjában meghatározott értékhatáron felül az eszközbeszerzés vagy szolgáltatás ellenértéke akkor fizethető ki készpénzben, ha az értékesítő vagy a szolgáltatást nyújtó az átutalással vagy bankkártyával történő fizetés lehetőségét nem biztosítja.

21. § (1) A Pétfürdői Polgármesteri Hivatal, valamint az intézmények az évközi előirányzat módosításokról kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(2) A tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

22. § (1) A költségvetési szervek 2020-as költségvetési év során keletkezett maradványát a 2020. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásakor a Képviselő-testület hagyja jóvá és dönt az önkormányzati szabad maradvány felosztásáról.

(2) A maradvány elszámolása során

  • a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,
  • b) a normatív támogatások jogosultságot meghaladó többlete,
  • c) a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,
  • d) a tárgyévben év közben engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés teljes vagy részleges elmaradása miatt fel nem használt összeg,
  • e) a munkaadókat terhelő járulékok előirányzat támogatással fedezett, illetve arányos részének maradványából azon összeg, amely nem kapcsolódik a személyi juttatások előirányzatának járulékköteles maradványához, kivéve, ha a költségvetési szervnek ezen maradványrészt terhelő járulékfizetési elmaradása van,
  • f) a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány

elvonásra kerül.

(3) A költségvetési szerveknél a maradvány személyi juttatásokból származó része – a személyi juttatásokba tartozó tételeken túlmenően – a kiemelt előirányzatokba tartozó tételek kifizetésére is fordítható. A maradvány további része személyi juttatásokra nem használható fel. A maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely támogatási többlettel jár.

23. § (1) A polgármester

  • a) a Képviselő-testület hozzájárulásával megkötött bankszámlahitel-szerződés alapján likvidhitel igénybevételére jogosult,
  • b) kezességet a Képviselő-testület egyedi felhatalmazása alapján vállalhat,
  • c) az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit, a központi költségvetésből származó hozzájárulások és támogatások kivételével
    • ca) államilag garantált értékpapír, MNB kötvény vásárlására fordíthatja,
    • cb) a számlavezető vagy más pénzintézetnél betétként lekötheti.

(2) A Pétfürdői Polgármesteri Hivatal és az intézmények:

  • a) kezességet nem vállalhatnak,
  • b) váltót nem bocsáthatnak ki és nem fogadhatnak el,
  • c) a költségvetési támogatást betételhelyezésre nem fordíthatják,
  • d) hitelt, kölcsönt nem nyújthatnak.

24. § A költségvetési szervek

  • a) kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával (kötelezettségvállalásával) nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázott feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel,
  • b) a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása nélkül csak abban az esetben nyújthatnak be szakmai programokra pályázatot, ha a pályázott feladat ellátása miatt a költségvetési szerv többlettámogatási igénnyel nem jelentkezik a fenntartó önkormányzatnál. Ez esetben is szükséges azonban a pályázatról a Képviselő testület tájékoztatása.

25. § A számvitel keretén belül a Pétfürdői Polgármesteri Hivatal összevontan látja el a könyvelési feladatokat, összevontan állapítja meg a költségvetési szervek számviteli rendjét.

26. § (1) . A Képviselő-testület – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerinti adósságrendezési eljárást az önkormányzat vagy hitelezői nem kezdeményezték – önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozásállománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.

(2) Önkormányzati biztos kirendelése akkor kötelező, ha az önkormányzat által irányított költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot.

5. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

27. § (1) A költségvetés végrehajtását a belső ellenőrzés köteles vizsgálni a Képviselő-testület által jóváhagyott éves ellenőrzési tervben foglaltak szerint.

(2) A költségvetés végrehajtását a Pénzügyi Bizottság egész folyamatában vizsgálja.

6. Záró és vegyes rendelkezések

28. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 2021. évi átmeneti gazdálkodásról szóló – e rendelet kihirdetésének napján hatályát vesztő – 15/2020. (XII.10.) önkormányzati rendelet alapján beszedett bevételek és teljesített kiadások beépültek a költségvetésbe.

1. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

1_melléklet.pdf

2. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

2_melléklet.pdf

3. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

3_melléklet.pdf

4. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

4_melléklet.pdf

5. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

5_melléklet.pdf

6. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

6_melléklet.pdf

7. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

7_melléklet.pdf

8. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

8_melléklet.pdf

9. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

9_melléklet.pdf

10. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

10_melléklet.pdf

11. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

11_melléklet.pdf

12. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

12_melléklet.pdf

13. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

13_melléklet.pdf

14. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

14_melléklet.pdf

15. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

15_melléklet.pdf

16. melléklet az 1/2021.(III.2.) önkormányzati rendelethez

16_melléklet.pdf