Novaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2021. (III.4.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat, valamint költségvetési szervei 2021. évi költségvetéséről
Hatályos: 2021. 03. 05- 2021. 09. 30Novaj Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2021. (III.4.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat, valamint költségvetési szervei 2021. évi költségvetéséről
Novaj Községi Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva – figyelemmel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben és Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben foglaltakra – a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed:
- a) Novaj Község Önkormányzata Képviselő-testületére, bizottságaira,
- b) az Önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervre (Novaji Napközi Otthonos Óvoda).
2. § (1) Az Önkormányzat 2021. évi költségvetésének összesített
bevételi főösszegét 122.342.159.- Ft-ban
kiadási főösszegét 122.342.159.- Ft-ban
állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat, valamint a költségvetési szerv költségvetési maradványát a Képviselő-testület a zárszámadás elfogadásával egyidejűleg hagyja jóvá. Amennyiben a költségvetési maradvány nem fedezi az 1.1. melléklet 12. sorában megjelölt költségvetési maradvány igénybevételét, a Képviselő-testület a pénzügyi fedezet biztosítása érdekében a költségvetés módosításával további intézkedéseket tesz.
(3) Az önkormányzati költségvetés összesített pénzforgalmi mérlegét az 1. mellékletek tartalmazzák.
(4) Az önkormányzati költségvetés a bevételi előirányzatok elmaradása esetére és az előre nem tervezhető fejlesztési és egyéb kiadásokra 1.000.000 Ft általános tartalékot képez.
(5) A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a 2. mellékletek részletezik.
(6) A Képviselő-testület Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötését, önkormányzati garanciából és önkormányzati kezességekből fennálló kötelezettség vállalását nem tervezi, ezért a 3., 4., 5. melléklet nem tartalmaz adatot.
(7) Az önkormányzati beruházásokat a 6. melléklet részletezi.
(8) A felújítási kiadásokat a 7. melléklet tartalmazza.
(9) Európai Uniós támogatással megvalósuló projektet a Képviselő-testület nem tervez, így a 8. melléklet adatot nem tartalmaz.
(10) A 10. melléklet a 2020, decemberben folyósított 2021-re járó megelőlegezés összegét tartalmazza.
3. § (1) A 2019. évi tény, a 2020. évi várható és a 2021. évi terv számadatainak összehasonlítását az 1. tájékoztató tábla mutatja be.
(2) A Képviselő-testület több évre vállalt kötelezettséggel nem rendelkezik, ezért a 2. tájékoztató tábla a több éves kihatással járó döntések számszerűsítéséről adatot nem tartalmaz.
(3) A Képviselő-testület az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Ávr.) meghatározott közvetett támogatásokat rendelettel nem állapított meg, ezért a 3. sz. tájékoztató tábla adatot nem tartalmaz.
(4) Az Önkormányzat 2021. évi felhasználási ütemtervét a 4. tájékoztató tábla részletezi.
(5) A kapott központi támogatások összegét forintban az 5. tájékoztató tábla mutatja be.
(6) A céljelleggel juttatott támogatásokról a 6. tájékoztató tábla nyújt információt.
(7) A költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait a 7. tájékoztató tábla tartalmazza.
(8) A kiadásokat kormányzati funkciónként a 8. tájékoztató tábla részletezi.
4. § Az Önkormányzat költségvetési pénzforgalmi mérlegét kiemelt előirányzatonként, az Önkormányzatnál foglalkoztatottak engedélyezett létszámát és a közfoglalkoztatottak létszámát a 9.1. melléklet tartalmazza.
5. § Az Ostorosi Közös Önkormányzati Hivatal működtetése tárgyában Ostoros Községi Önkormányzattal finanszírozási megállapodást kell kötni a normatívával nem fedezett kiadások kezelésére.
6. § A Novaji Napközi Otthonos Óvoda pénzforgalmi mérlegét kiemelt előirányzatonként, az engedélyezett létszámot a 9.3. melléklet tartalmazza.
7. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért és a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős. Az önkormányzati költségvetési szerv ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek működtetéséért az önkormányzat és hivatala esetében a jegyző, a kirendeltség esetében az aljegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) A jóváhagyott előirányzatokon belül az átcsoportosítás a Szervezeti és Működési Szabályzat szerint történhet, amely többletkiadással nem járhat.
(3) A polgármester 2021. december 31-ig dönthet a költségvetés átcsoportosításokat, illetve az év közben engedélyezett pótelőirányzatokat - a polgármester előterjesztésében -negyedévente a költségvetési rendelet módosításával a Képviselő-testület hagy jóvá.
(4) Az Áht. 23. § (2) bekezdése h) pontja szerint a polgármester 1 000 eFt-ig dönthet forrásfelhasználásról.
(5) Kiegészítő támogatás igényléséről működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik külön képviselő-testületi döntés alapján.
(6) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat a költségvetési szerv köteles betartani. E rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmény vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.
(7) A költségvetési szerv vezetője a kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
8. § (1) A Képviselő-testület az általános tartalékkal való rendelkezés jogát – a jogszabályi előírások betartása mellett - a polgármesterre átruházza.
(2) A tartalék felhasználásáról a polgármester köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
9. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a képviselő-testületi döntéseknek megfelelő, finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos szerződések, nyilatkozatok aláírására.
(2) A Képviselő-testület a költségvetés előirányzatainak megalapozásához szükséges rendeleteket elfogadta.
10. § (1) A Képviselő-testület a köztisztviselők cafeteria-keretének mértékét a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvényben (továbbiakban Kttv.) meghatározott minimum értékében határozza meg.
(2) A Képviselő-testület - aKttv. 234. § (3)-(5) bekezdése, valamint a 2012. évi V. tv. 17. §-a alapján - közép- és felsőfokú végzettségű köztisztviselőnek, ügykezelőnek 20 % illetménykiegészítést állapít meg a jelentős túlmunka kompenzálására.
(3) A költségvetési szervnél jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.
(4) Novaj településen a helyben szokásos elismert legalacsonyabb temetési költség összege: 166.045.- Ft
11. § (1) Az éves költségvetés végrehajtását
- a) az Önkormányzatra vonatkozó Szervezeti és Működési Szabályzatban, valamint az intézmények alapító okiratában előírt és részletezett feladatkörökben,
- b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
- c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kell biztosítani.
(2) Az Önkormányzat felhatalmazza a polgármestert, a jegyzőt, valamint a költségvetési szerv vezetőjét a 2021. évben előírt bevételek és jóváhagyott kiadások teljesítésére a 2. § (3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével.
(3) Az Önkormányzatnál, valamint a költségvetési szervnél a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után költségvetési támogatásként annak visszapótlását. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a kiadási előirányzatokat át kell tekinteni és át kell csoportosítani.
(4) A kiadások teljesítésekor – figyelemmel az Áht. 85. §-ára – előnyben kell részesíteni a banki átutalással történő fizetési módokat. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak az e rendeletben szabályozott esetekben kerülhet sor.
(5) Az alábbi esetekben igényelhető készpénz felvétele, illetve készpénzes kifizetés a házipénztárból:
- a) bérjellegű kifizetések
- aa) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,
- ab) eseti megbízási díj
- ac) lakossági folyószámlával nem rendelkezők tiszteletdíja, megbízási díja,
- b) készpénzelőleg,
- c) belföldi-külföldi kiküldetések útiköltség térítései,
- d) karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások,
- e) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,
- f) szociális vagy gyermekvédelmi ellátás
- fa) települési támogatás krízishelyzetben
- fb) lakossági folyószámlával nem rendelkezők – jogszabályban meghatározott - szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátása,
- g) egyéb, nem rendszeresen előforduló, céljellegű kisösszegű kifizetések.
12. § Ezen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.