Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelete

az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról, valamint a gyermekek védelme érdekében működtetett helyi, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

Hatályos: 2025. 03. 06 17:00

Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XII. 10.) önkormányzati rendelete

az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról, valamint a gyermekek védelme érdekében működtetett helyi, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról

Hatályos: 2025. 03. 06 17:00

Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ban, 48. § (4) bekezdésében, 60. § (4) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában és (2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1) bekezdésében és a 151. § (2f) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról, valamint a gyermekek védelme érdekében működtetett helyi, személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról a következő rendeletet alkotja:1

I. Fejezet

Általános rendelkezések és hatásköri szabályok

1. § [ Rendelet hatálya]

(1) A rendelet hatálya kiterjed Zsombó Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő:

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra és

d) a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

(2) A 8. § (5)–(6) bekezdései, a 15. §, a 18. § és a 23. §-25. § rendelkezéseinek vonatkozásában a rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdés a)–d) pontjában foglalt azon személyekre is, akik az Önkormányzat közigazgatási területén nem rendelkeznek bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel.

(3) A rendelet hatálya kiterjed továbbá a szociális ellátások tekintetében a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (3) bekezdése és a gyermekvédelmi támogatások tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 4. § (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti személyekre, akik az Önkormányzat közigazgatási területén bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(4) A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben az ellátás igénybevételekor nyilatkozatukban Zsombó nagyközség közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölték.

(4a)2 E rendelet 12. §-nak hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások biztosítása érdekében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed a Zsombó nagyközség közigazgatási területén tartózkodó rászoruló személyre.

(5) A rendelet hatálya kiterjed a személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében az Önkormányzat tulajdonában álló és az általa vagy társulása által fenntartott szolgáltatóra és intézményre, továbbá Zsombó nagyközség területén ellátási kötelezettséggel az Önkormányzat kötelező feladatát megállapodás alapján ellátó szociális szolgáltatóra és az ezek által nyújtott ellátásokra.

(6) Az e rendelet szerint megállapított támogatások folyósítására a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm.rendeletben (a továbbiakban: Kormányrendelet) meghatározottak az irányadók.

(7) Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekre, az ellátásra való jogosultság és a jogosultat érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Szt., valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

2. § [ Települési támogatások]

Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) szociális rászorultság esetén, illetve rendkívüli élethelyzetre tekintettel a jogosult számára pénzbeli vagy természetbeni ellátásként:

a) rendszeres települési támogatást állapít meg, melynek formái:

aa) települési lakásfenntartási támogatás,

ab) gyógyszerköltséghez nyújtható települési támogatás,

ac) felsőfokú tanulmányok települési támogatása; továbbá

b) rendkívüli települési támogatást állapít meg, melynek formái:

ba) rendkívüli létfenntartási települési támogatás,

bb) rendkívüli települési támogatás vis maior helyzet esetére,

bc) visszatérítendő települési támogatás vis maior helyzet esetére,

bd) otthonteremtési települési támogatás,

be) gyermekvédelmi települési támogatás,

bf) temetési települési támogatás,

bg) köztemetés költségeinek megtérítése esetén fizetési könnyítés.

3. § [ Hatásköri szabályok]

(1) A Képviselő-testület dönt az otthonteremtési települési támogatásról és a 100.000 Ft-ot meghaladó vis maior helyzet esetére nyújtott rendkívüli települési támogatás megállapításáról.

(2) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át

a) a gyógyszerköltséghez nyújtható települési támogatás,

b) a felsőfokú tanulmányok települési támogatása,

c) a rendkívüli létfenntartási települési támogatás,

d) a rendkívüli települési támogatás vis maior helyzet esetére 100 000 Ft-ig,

e) a visszatérítendő települési támogatás vis maior helyzet esetére,

f) a gyermekvédelmi települési támogatás,

g) a temetési települési támogatás és

h) köztemetés költségeinek megtérítése esetén fizetési könnyítés

megállapítását.

(3) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át

a) a települési lakásfenntartási támogatás megállapítását,

b) az ellenőrzéshez kapcsolódó, e rendeletben meghatározott ellenőrzési feladatkört és

c) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítésére kötelezést és azzal összefüggésben méltányosság gyakorlását.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások

4. § [ A települési támogatásokra vonatkozó általános rendelkezések]

(1) Az e rendeletben használt fogalmak értelmezésére az Szt. 4. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmet a Zsombói Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) személyesen, postai úton vagy az E-Önkormányzat portálon elektronikus úton lehet előterjeszteni.

(3) Ha a rendszeres települési támogatásra irányuló kérelem benyújtásakor a kérelmezőnek a támogatásra korábban megállapított jogosultsága még fennáll, a támogatást csak a korábbi jogosultság utolsó napját követő naptól lehet megállapítani.

(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező az Szt. 10. § (1) bekezdése alapján köteles családja, lakásfenntartási támogatás esetén háztartása vagyoni és jövedelmi viszonyairól nyilatkozni.

(5) A kérelem benyújtásával egyidejűleg a kérelmező köteles a (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat hitelt érdemlően igazolni, különösen az alábbi dokumentumokkal:

a) havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét igazoló munkáltatói igazolással vagy bérjegyzékkel,

b) nem havi rendszerességgel szerzett vagy vállalkozásból, őstermelésből származó jövedelem esetén az előző évi személyi jövedelemadó bevallással, illetve a kérelem benyújtását megelőző hónaptól visszaszámított 12 havi jövedelem igazolásával,

c) rendszeres pénzellátás esetén az ellátást megállapító döntéssel és a kérelem benyújtását megelőző havi ellátást igazoló postai szelvénnyel vagy folyószámla-kivonattal,

d) tartásdíj összegét bírói végzéssel vagy a felek közötti megállapodással.

(6) A jövedelem és vagyon számításánál az Szt. 4. § (1) bekezdés a) és b) pontjai, valamint a 10. § (2) – (5) bekezdés rendelkezései az irányadók.

(7) Amennyiben az (4) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltak valóságtartalma tekintetében kétség merül fel, akkor a 2. § a) és b) pontjában foglalt ellátások tekintetében – a bb) és be) alpontok kivételével - az Szt. 10. § (6) bekezdés szerint kell eljárni.

5. § [ Környezettanulmány készítés]

(1) A Hivatal ügyintézője az e rendeletben meghatározott ellátások igénylése esetén a kérelmező személyi, jövedelmi és vagyoni körülményeinek vizsgálata céljából környezettanulmányt készíthet, továbbá a háztartásban élők számának ellenőrzése céljából a helyi népesség-nyilvántartásból adatot kérhet.

(2) A környezettanulmány lefolytatásának megakadályozása esetén az együttműködés hiánya miatt az eljárást meg kell szüntetni.

(3) Környezettanulmány készítése különösen akkor indokolt, ha

a) a jelenlegi és a korábban benyújtott bármely szociális ellátás iránti kérelem adattartalma ellentmondásban áll egymással,

b) a személyiadat- és lakcímnyilvántartás szerinti adatok eltérnek a kérelemben közölt adatoktól,

c) az ellátás visszafizetése ügyében méltányossági kérelmet nyújtottak be vagy

d) a lakókörnyezet elhanyagoltsága merül fel a települési lakásfenntartási támogatás megállapítása előtt vagy folyósítása alatt.

6. § [ Támogatás nyújtásának formái]

(1) A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni támogatás formájában is nyújtható. A természetbeni támogatás folyósításának módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2)3 A pénzbeli támogatás a kérelmező életkörülményeire, életvezetésére, egészségi állapotára tekintettel, a célszerű felhasználás érdekében, a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ családsegítője részére történő kifizetéssel is megállapítható. A határozatban megjelölt személy a felvett összeg szabályszerű felhasználásáról a felvételt követő 15 napon belül a jogosult nevére szóló számlával köteles a Hivatal szociális ügyintézőjénél elszámolni.

7. § [ Támogatás folyósításának módja]

(1)4 A rendszeres települési támogatások folyósítása, ha e rendelet másként nem rendelkezik, átutalással a jogosult nevére szóló folyószámlára, folyószámla hiányában vagy a kérelmező kifejezett kérelmére a Hivatal pénztárából készpénz formájában történik. A rendszeres települési támogatás első folyósítása átutalás esetén a határozathozatalt követő 8 napon belül, készpénzzel történő kifizetés esetén a határozat kézhezvételét követően az ügyfél vagy meghatalmazottja személyes megjelenésekor történik.

(2)5 A rendkívüli települési támogatások folyósítása a határozathozatalt követő 8 napon belül a jogosult nevére szóló folyószámlára utalással, folyószámla hiányában vagy a kérelmező kifejezett kérelmére a határozat kézhezvételét követően az ügyfél vagy meghatalmazottja személyes megjelenésekor a Hivatal pénztárából készpénzes kifizetéssel történik.

8. § [ Változásbejelentési kötelezettség, jogosulatlanul igénybe vett támogatás esetén eljárási szabályok]

(1) A települési támogatásban részesülő személy a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tények, körülmények - különösen a jövedelmi és vagyoni viszonyai, családi állapota, lakóhelye, a család létszáma - megváltozását, annak bekövetkeztét követő 15 napon belül köteles a Hivatalhoz bejelenteni. E kötelezettségről a megállapító határozatban tájékoztatni kell a jogosultat.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében a jövedelmi viszonyok megváltozásának a Szt. 25. § (7) bekezdésében meghatározott tartós jövedelemváltozás számít.

(3) Az e rendeletben szabályozott rendszeres települési támogatásokat a jogosultságot érintő lényeges tények, körülmények megváltozása esetén, a jogosult bejelentése vagy hivatalból történő tudomásszerzés alapján felül kell vizsgálni. Amennyiben a felülvizsgálat eredményeként a támogatás összege megváltozik, az új összeget a bejelentést vagy tudomásszerzést követő hónaptól kell folyósítani. Ha a felülvizsgálat eredménye az, hogy a jogosultság már nem áll fenn, a támogatást a bejelentést vagy tudomásszerzést követő hónaptól meg kell szüntetni.

(4) A kérelemben valótlan adatok feltüntetése, valamint az (1) bekezdés szerinti bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét.

(5) A jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítésére az Szt. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(6) A jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítését elrendelő véglegessé vált határozat kézhezvételét követő 30 napon belül a jegyző kérelemre, méltányosságból engedélyezheti

a) a visszakövetelt összeg elengedését vagy csökkentését, ha

aa) a megtérítésre kötelezett egyedülélő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át nem éri el,

ab) a megtérítésre kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át nem éri el;

b) a visszakövetelt összeg legfeljebb 12 havi részletekben történő megfizetését, ha

ba) a megtérítésre kötelezett egyedülélő és havi jövedelme a jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-át nem éri el,

bb) a megtérítésre kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át nem éri el.

1. Rendszeres települési támogatások

9. § [Települési lakásfenntartási támogatás]

(1) A települési lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás vagy lakás céljára szolgáló egyéb helyiség (a továbbiakban együtt: lakás) fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez havonta nyújtott hozzájárulás.

(2)6 Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a bérlő vagy tulajdonos, akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 85.500 Ft-ot, egyedül élő esetén a 99.500 Ft-ot, feltéve, hogy a háztartás tagjai egyikének sincs az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyona.

(3) A lakhatási támogatás mértéke

a) többszemélyes háztartásban

aa)7 4.000 Ft, ha az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 42.500 Ft-ot,

ab)8 3.000 Ft, ha az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 57.000 Ft-ot,

ac)9 2.500 Ft, ha az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 85.500 Ft-ot;

b) egyedül élő személy esetén

ba)10 4.000 Ft, ha a jövedelem nem haladja meg a 57.000 Ft-ot,

bb)11 3.500 Ft, ha a jövedelem nem haladja meg a 71.000 Ft-ot ,

bc)12 3.000 Ft, ha a jövedelem nem haladja meg a 85.500 Ft-ot ,

bd)13 2.500 Ft, ha a jövedelem nem haladja meg a 99.500 Ft-ot .

(4) A települési lakásfenntartási támogatásra jogosult személy lakókörnyezete rendezettsége érdekében köteles:

a) az általa lakott ingatlan előtti járdaszakasz, járda hiányában 1 méter széles területsáv, továbbá az úttestig terjedő terület rendben tartásáról, gaztalanításáról, hóeltakarításáról, síkosságmentesítéséről gondoskodni;

b) az általa lakott ingatlanhoz tartozó kertet rendben tartani, abban az allergén növények, különösen a parlagfű ellen védekezni;

c) gondoskodni az ingatlan előtti nyílt csapadékvíz-elvezető árok és annak műtárgyai tisztántartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok, egyéb hulladékok eltávolításáról.

(5) Amennyiben az (4) bekezdésben foglalt feltételek teljesülése vonatkozásában kétség merül fel, az ügyintéző környezettanulmány készítésével köteles meggyőződni a lakókörnyezet megfelelő rendezettségéről. Ha a kérelmező lakókörnyezete nem felel meg az (4) bekezdésben foglalt feltételeknek, a települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet el kell utasítani vagy a már megállapított támogatást a kötelezettség nem teljesítésének megállapítását követő hónap első napjától meg kell szüntetni.

(6) A települési lakásfenntartási támogatás iránti kérelem folyamatosan benyújtható. A települési lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani azzal, hogy a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kezdődően kizárólag egész hónapra állapítható meg. A támogatás iránti kérelmet évente újra be kell nyújtani, leghamarabb a folyamatban lévő jogosultság lejártát megelőző hónap első napjától.

(7) A települési lakásfenntartási támogatást közvetlenül a kérelmező által megjelölt közüzemi (gáz vagy áram) szolgáltatóhoz kell folyósítani havonta, utólag, a következő hónap 5. napjáig.

(8) Települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit, amennyiben külön mérőórával rendelkeznek.

(9) A támogatást bejelentés vagy hivatalos tudomásszerzés alapján a változás bekövetkeztének hónapja utolsó napjával meg kell szüntetni, ha a jogosult

a) elköltözött vagy

b) elhalálozott.

10. § [Gyógyszerköltséghez nyújtható települési támogatás]

(1)14 A gyógyszerköltséghez nyújtott települési támogatás (a továbbiakban: gyógyszertámogatás) a szociálisan rászorult személy egészségi állapotának megőrzésével és helyreállításával kapcsolatos rendszeres kiadások csökkentéséhez biztosított hozzájárulás.

(2)15 Gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, akinek a havi rendszeres gyógyszerköltsége eléri vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-át és

a)16 családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a 85.500 Ft-ot vagy

b)17 egyedül élő esetén havi jövedelme nem éri el a 99.500 Ft-ot.

(3) A gyógyszertámogatás kizárólag a rendszeres gyógyszerszükséglet kielégítésére nyújtható.

(4) A gyógyszertámogatás megállapításánál kizárólag a kérelmező személyes szükségletéhez, krónikus betegségéhez igazodó egyhavi rendszeres gyógyszerköltsége vehető figyelembe.

(5) Nem állapítható meg gyógyszertámogatás annak a kérelmezőnek, akinek a járási hivatal által megállapított közgyógyellátásra való jogosultsága fennáll.

(6) A gyógyszertámogatás mértéke havonta 3.000 Ft.

(7)18 A gyógyszertámogatás iránti kérelem folyamatosan benyújtható. A gyógyszertámogatást egy évre kell megállapítani azzal, hogy a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kezdődően kizárólag egész hónapra állapítható meg. A támogatás iránti kérelmet évente újra be kell nyújtani, leghamarabb a folyamatban lévő jogosultság lejártát megelőző hónap első napjától.

(8) A havi rendszeres gyógyító ellátáshoz szükséges, társadalombiztosítási támogatásba befogadott gyógyszereket a kérelem nyomtatványhoz mellékelt orvosi igazoláson a háziorvos igazolja.

(9) A háziorvosi igazolás tartalmazza a kérelmező természetes személyazonosító adatait, lakóhelyét, az egészségi állapot fenntartásához szükséges, társadalombiztosítási támogatásba befogadott, rendszeresen szedett gyógyszerek listáját, valamint az orvos aláírását és pecsétjét.

(10) A háziorvos által igazolt, rendszeresen szedett gyógyszerek költségét a gyógyszertár igazolja, mely igazolást a kérelemhez csatolni szükséges.

(11)19 A gyógyszertámogatást háromhavonta kell folyósítani. A támogatás első részletét a jogosultságot megállapító határozathozataltól számított 8 napon belül kell a jogosult folyószámlájára átutalni, folyószámla hiányában vagy az ügyfél kifejezett kérelmére a határozat kézhezvételét követően az ügyfél vagy meghatalmazottja személyes megjelenésekor kell a Hivatal pénztárában készpénzben kifizetni. A további folyósítások a jogosultság kezdő napjától számított 4., 7. és 10. hónapban a hónap 15. napjáig esedékesek.

(12) A jogosultság megállapítása előtt a szociális ügyintéző a Mórahalmi Járási Hivatal megkeresésével meggyőződik arról, hogy a kérelmezőre tekintettel van-e folyamatban közgyógyellátás megállapítása iránti eljárás vagy a kérelmező rendelkezik-e érvényes közgyógyellátási jogosultsággal. Ha a járási hivatalnál a kérelmező közgyógyellátásának megállapítása iránt eljárás van folyamatban, a gyógyszertámogatás megállapítása iránti eljárást a járási hivatal döntéséig a Hivatal felfüggeszti.

(13) Egy családban egyidejűleg legfeljebb két személy részesülhet gyógyszertámogatásban.

(14) A jogosult halála esetén, annak időpontjától a kifizetéssel érintett időszakra arányosan járó, fel nem használt támogatási összeget a jogosult hagyatéki eljárásában hagyatéki teherként a hagyatéki ügyintézőnek kell bejelenteni.

11. § [Felsőfokú tanulmányok települési támogatása]

(1) A Képviselő-testület – a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjrendszerhez csatlakozva – havi minimum 3.000,- Ft támogatást nyújt az első diploma megszerzéséhez a településen bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező kérelmező részére tanévenként 10 hónapra.

(2) Támogatásban részesülhet a pályázó, ha a pályázati kiírás feltételeinek megfelel és

a)20 a háztartásban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a kötelező legkisebb munkabér bruttó összegének 150 %-át, félárva hallgató esetén 200 %-át vagy

b) amennyiben árva, jövedelemre tekintet nélkül.

(3) A támogatásra rendelkezésre álló keret elosztása a kérelmezők szociális helyzetének pontrendszeren alapuló rangsorolásával történik. Szociálisan hátrányos helyzetűnek minősül különösen az a hallgató, aki(nek)

a) árva (20 pont),

b) félárva (10 pont),

c) fogyatékkal élő (4 pont),

d) családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a mindenkori a kötelező legkisebb munkabér bruttó összegének 15 %-át nem haladja meg (3 pont),

e) szülője (gondviselője) munkanélküli vagy nyugdíjas (1 pont),

f) gyermeke van (1 pont),

g) a családjában lévő az eltartottak száma három vagy annál több (1 pont),

h) családjában tartósan beteg vagy rokkant személy van (1 pont).

(4) A kérelemhez csatolni kell a jövedelemről és a (3) bekezdésben foglalt élethelyzetről szóló hitelt érdemlő igazolást.

2. Rendkívüli települési támogatások

12. § [Rendkívüli létfenntartási települési támogatás]

(1) A Polgármester az Szt. 45. § (3)-(4) bekezdés rendelkezései alapján a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy részére pénzbeli vagy természetbeni rendkívüli létfenntartási támogatást nyújt az érintett kérelmére vagy hivatalból elsősorban a család- és gyermekjóléti szolgálat, a tanyagondnoki szolgálat, a nevelési-oktatási intézmény vezetőjének vagy az egészségügyi szolgáltatónak a kezdeményezésére.

(2) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek, illetve időszakosan vagy tartósan fennálló létfenntartási gondnak minősül különösen:

a) a rendszeres jövedelem váratlan, átmeneti kiesése,

b) egyszeri, váratlan kiadás baleset vagy betegség miatt,

c) az egészségbiztosítás által nem, vagy csak részben támogatott, az egészség helyreállítása érdekében szükséges egészségügyi szolgáltatás igénybevétele, illetve gyógyászati segédeszköz vásárlása, ha annak önköltségi díja a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 100 %-át meghaladja,

d) a gyermeknevelés során felmerülő váratlan és szükséges többletkiadás, ideértve az iskolakezdést,

e) önálló életvitelre képtelen beteg hozzátartozó átmeneti ápolása a járási hivatal által folyósított ápolási díjra jogosultság hiányában,

f) közeli hozzátartozó halála.

(3) Pénzbeli rendkívüli létfenntartási támogatásban részesülhet a (2) bekezdés szerinti élethelyzetbe került személy:

a)21 akinek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 85.500 Ft-ot,

b)22 aki egyedül élő és a havi nettó jövedelme nem haladja meg a 114.000 Ft-ot.

(4)23 Természetbeni rendkívüli létfenntartási támogatást kell nyújtani a (2)–(3) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén, ha a kérelmező kifejezetten kéri vagy ha a támogatott életkörülményei, életvezetése, egészségi vagy mentális állapota alapján, különösen a család- és gyermekjóléti szolgálat, a tanyagondnoki szolgálat, a nevelési-oktatási intézmény vezetője vagy az egészségügyi szolgáltató véleménye szerint feltételezhető, hogy a pénzbeli támogatással nem érhető el a kívánt cél. Természetbeni rendkívüli létfenntartási támogatás lehet különösen élelmiszercsomag, taneszköz, tisztálkodó- és tisztítószerek, ruhanemű, építőanyag és tüzelőanyag. A természetbeni támogatás összeállításában és átadásában a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ családgondozója közreműködik.

(5) A rendkívüli élethelyzetet vagy a létfenntartási gondot hitelt érdemlően igazolni kell. Ugyanarra a rendkívüli élethelyzetre tekintettel egy családban csak egy személy részére állapítható meg rendkívüli létfenntartási települési támogatás.

(6)24 A pénzbeli rendkívüli létfenntartási támogatás legmagasabb összege, illetve a természetbeni rendkívüli létfenntartási támogatás pénzben kifejezhető értéke 30.000 Ft-nál nem lehet magasabb.

13. § [Rendkívüli települési támogatás vis maior helyzet esetére]

(1) Az érintett kérelmére vagy hivatalból, elsősorban a család- és gyermekjóléti szolgálat vagy a tanyagondnoki szolgálat kezdeményezésére rendkívüli települési támogatásban részesíthető a rendkívüli, vis maior élethelyzetbe került személy jövedelemre tekintet nélkül. Hivatalból indult eljárás esetén kérelmet nem kell benyújtani. Rendkívüli élethelyzet különösen az elemi csapás, az egy hónapnál hosszabb kórházi ápolással járó betegség vagy baleset, önhibán kívül bekövetkezett tűzeset, épületnek vagy épületgépészetnek a lakhatást veszélyeztető váratlan meghibásodása. Elemi csapás az időjárással összefüggésbe hozható esemény, így különösen árvíz, belvíz, tűzvész, szélvihar, felhőszakadás, jégeső, villámcsapás hatására bekövetkező kár.

(2) A rendkívüli élethelyzetet hitelt érdemlően igazolni kell. Amennyiben az eljárás hivatalból indul, a rendkívüli élethelyzetről a Hivatal ügyintézője környezettanulmány útján meggyőződik.

(3) Ugyanarra a rendkívüli élethelyzetre tekintettel egy háztartásban csak egy személy részére állapítható meg rendkívüli települési támogatás.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott élethelyzet esetén a polgármester rendkívüli települési támogatást állapíthat meg legfeljebb 100.000 Ft összegben.

(5) Amennyiben az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli élethelyzet a 100.000 Ft összegnél előreláthatólag nagyobb támogatást indokol, a Képviselő-testület rendkívüli települési támogatást állapíthat meg legfeljebb 1 millió Ft összegben.

(6) A (4) és az (5) bekezdésben foglalt támogatások ugyanarra a rendkívüli élethelyzetre tekintettel egy hónapon belül együtt is megállapíthatók azzal, hogy a két támogatás együttes összege nem haladhatja meg az 1 millió Ft-ot.

(7) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott rendkívüli élethelyzetbe került személy részére, a (4)–(5) bekezdésben meghatározott támogatásokon felül, önkormányzati bérlakás bérbeadásáról is dönthet, amennyiben az rendelkezésre áll. A Képviselő-testület az önkormányzati bérlakás bérleti díját határozott időtartamra mérsékelheti vagy elengedheti.

14. § [Visszatérítendő települési támogatás vis maior helyzet esetére]

(1) A polgármester az érintett kérelmére kamatmentes kölcsönként nyújtott visszatérítendő települési támogatást állapíthat meg a 13. § (1) bekezdés szerinti rendkívüli élethelyzetbe kerülő személynek vagy családnak.

(2)25 A visszatérítendő települési támogatás összege legfeljebb 500.000 Ft. Életvitelszerűen egy háztartásban élők részére egy naptári évben összesen legfeljebb 500.000 Ft visszatérítendő támogatás állapítható meg. A polgármester a támogatás visszafizetésére legfeljebb 24 havi részletfizetést engedélyezhet.

(3) A visszatérítendő települési támogatás folyósításakor a kérelmezővel az Önkormányzat megállapodást köt, amelyben rögzíteni kell a visszafizetés feltételeit, valamint a törlesztés elmaradásának jogkövetkezményeit.

(4) Nem részesíthető visszatérítendő települési támogatásban az, aki az (1) bekezdésben foglaltaknak egyébként megfelel, de

a) a korábban igénybe vett visszatérítendő települési támogatását nem, vagy késedelmesen fizette vissza vagy

b) nem rendelkezik az (5) bekezdésben meghatározott olyan jövedelemforrással, amely garanciát jelent a visszafizetésre.

(5) A visszafizetést garantáló jövedelemforrásnak kell tekinteni az Szt. 4. § (1) bekezdés a) és i) pontja szerinti jövedelmet és rendszeres pénzellátást, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át.

(6) A visszatérítendő települési támogatás teljes visszafizetéséig újabb visszatérítendő támogatást megállapítani nem lehet.

15. § [Otthonteremtési települési támogatás]

(1) A Képviselő-testület e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén kérelemre otthonteremtési települési támogatást (a továbbiakban: otthonteremtési támogatás) nyújthat a településen állandó lakóhely létesítésével letelepedni szándékozók részére Zsombó nagyközség közigazgatási területén belül elhelyezkedő lakóház építésére.

(2) A támogatás formája vissza nem térítendő támogatás, mértéke legfeljebb 1.000.000 Ft.

(3) Támogatásban részesülhetnek azok, akik vállalják, hogy az önkormányzati támogatással épülő ingatlanban a használatbavételt követően legalább 1 éven keresztül állandó lakóhelyet vagy tartózkodási helyet létesítenek, valamint életvitelszerűen is ott élnek (a továbbiakban: együttköltözők), és rendelkeznek az Szt. 10. § (2)-(4) bekezdésében meghatározott rendszeres havi jövedelemmel, amelynek egy főre eső mértéke

a) legfeljebb két együttköltöző esetén nem haladja meg a kötelező legkisebb munkabér bruttó összegének 200 %-át,

b) kettőnél több együttköltöző esetén nem haladja meg a kötelező legkisebb munkabér bruttó összegének 150 %-át.

(4) A kérelem benyújtható az építkezés megkezdésének az építésügyi hatósághoz történt bejelentésétől az építésügyi hatóság által az épület felépítését igazoló döntés véglegessé válásáig.

(5) A kérelmet október 31-ig kell benyújtani és arról a Képviselő-testület december 20-ig dönt a rendelkezésre álló keret erejéig.

(6) Az építkezés befejezésére és a használatba vételi engedély megszerzésére rendelkezésre álló határidő a támogatás megállapításától számított 5 év.

(7) Ha a támogatást igénybe vevők a lakóház építésének befejezése előtt a támogatással érintett ingatlant elidegenítik, a támogatás visszafizetésére kötelesek. Az elidegenítés tényét a szerződéskötést követő 8 napon belül kötelesek bejelenteni a Hivatalban.

(8) Amennyiben az ingatlan végleges használatbavételi engedélyét a támogatás megállapításától számított 5 éven belül a kérelmező nem mutatja be vagy a kérelmezők a használatba vételi engedély kiadásától számított hat hónapon belül nem létesítenek lakcímet az ingatlanban, a szociális ügyintéző jogosulatlan felhasználást állapít meg és a jogosultat a támogatás visszafizetésére kötelezi. A jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítéséről a jegyző intézkedik.

16. § [Gyermekvédelmi települési támogatás]

(1) A polgármester hivatalból gyermekvédelmi települési támogatást állapít meg a Zsombón lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a zsombói körzeti védőnők gondozásában álló újszülöttre tekintettel a szülőknek vagy az egyedülálló anyának, a gyermek születésétől számított 30 napon belül, a gyermek fogadásával felmerülő rendkívüli kiadások csökkentése érdekében.

(2)26 A támogatás mértéke alkalmanként és gyermekenként 40.000 Ft.

(3) A születésről való hivatalos tudomásszerzést követő 15 napon belül a körzeti védőnő a szülő hozzájárulásával továbbítja a Hivatal részére a gyermek és a szülő(k) természetes azonosító adatait (név, lakcím, születési hely és idő) és TAJ számát.

(4) A támogatás kifizetése készpénzben történik.

17. § [Temetési települési támogatás]

(1)27 A temetési költségekhez való hozzájárulásként pénzbeli temetési települési támogatásra jogosult az a kérelmező, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles vagy köteles volt ugyan, de a számlával igazolt temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, feltéve, hogy családjában az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg a 85.500 Ft-ot, egyedül élő esetén a 114.000 Ft-ot.

(2) Nem állapítható meg temetési települési támogatás, ha az elhunyt és a kérelmező között tartási vagy öröklési szerződés volt, illetve, ha az elhunyt temetéséről köztemetés vagy szociális temetés keretében gondoskodtak.

(3)28 A temetési települési támogatás mértéke 30.000 Ft.

(4) A temetési települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet benyújtani a Hivatal szociális ügyintézőjénél.

(5) A kérelemhez csatolni kell az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatának másolatát és a temetési költségekről szóló, a kérelmező nevére kiállított eredeti számlákat.

18. § [Köztemetés költségeinek megtérítése esetén fizetési könnyítés]

(1) A polgármester önkormányzati hatáskörben köztemetést rendel el, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) Az Önkormányzat a vagyonnal rendelkező elhunyt esetében a közköltségen történő temetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagyonnal nem rendelkező elhunyt esetében az eltemettetésre köteles személy(eke)t a temetési költség megtérítésére kötelezi.

(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelező, véglegessé vált határozat kézhezvételét követő 30 napon belül benyújtott kérelemre, különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítése alól a kötelezettet mentesítheti vagy részletfizetést engedélyezhet.

(4) A polgármester mentesíti a közköltségen történő temetés költségének megtérítése alól azt az eltemettetésre köteles személyt, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében a 250 %-át.

(5) Amennyiben a megtérítésre kötelezett egyösszegű megfizetésre nem képes és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át, az önkormányzat és a megtérítésre köteles személy a legfeljebb 12 havi részletben történő teljesítésről megállapodást köthet.

III. Fejezet

Szociális szolgáltatások – Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

19. § [ Szociális alapellátások]

(1)29 A Képviselő-testület személyes gondoskodás keretében a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ útján a következő szociális alapellátási formákról gondoskodik:

a) tanyagondnoki szolgáltatás (Szt. 60. §) az 1. és 2. számú körzetben,

b) szociális étkeztetés (Szt. 62. §),

c) házi segítségnyújtás (Szt. 63. §),

d) családsegítés (Szt. 64. §),

e) idősek nappali ellátás (Szt. 65/F. § (1) a)).

(2)30

(3) A Képviselő-testület saját szervezeti keretei között látja el a tanyagondnoki szolgáltatást a 3. számú körzetben. A tanyagondnoki ellátás körzeteinek lehatárolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület Bordány Nagyközség Önkormányzatával kötött megállapodás keretében, a bordányi székhelyű Integrált Szociális és Egészségügyi Központ (a továbbiakban: ISZEK) útján látja el a támogató szolgáltatást.

20. § [Tanyagondnoki Szolgáltatás]

(1)31 A Képviselő-testület a tanyagondnoki szolgáltatás keretében gondoskodik a külterületen élő személyeknek a közösségi közlekedés nehézségéből eredő hátrányainak enyhítéséről, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosításáról, továbbá az egyéni és közösségi szintű szükségletek kielégítésének segítéséről.

(2) A tanyagondnoki szolgáltatás feladata különösen

a) közreműködni

aa) a szociális étkeztetésben,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

b) biztosítani az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást, különösen

ba) a háziorvosi rendelésre szállítással,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítással,

bc) a gyógyszerek és a gyógyászati segédeszközök kiváltásával;

c) biztosítani a közösségi-, művelődési-, sport- és szabadidős tevékenységekhez való hozzájutást a település központjába való szállítással, különösen színház látogatás, kiránduláson részvétel, könyvtári kölcsönzés, helyi rendezvények látogatása céljából;

d) segíteni az egyéni hivatalos ügyek intézésében, a lakossági igények továbbításában, ideértve különösen az ellátottak szociális támogatási igényének továbbítását, a pénzbeli ellátás és a személyes gondoskodás kezdeményezését;

e) közreműködni egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában, különösen bevásárlásban, háztartási gép javításának, tüzelő szállításának, gázpalack cseréjének intézésében, küldemények postai feladásában;

f) közreműködni az ételszállításban önkormányzati intézménybe;

g) közvetíteni az önkormányzati információkat a külterületi lakosság részére, ideértve a helyi rendezvényekről szóló tájékoztatást is;

h) a tanyagondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

(3)32 A tanyagondnoki szolgáltatás iránti igényüket az 1. ás 2. körzet területén élő lakosok a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ székhelyén, a 3. körzet területén élő lakosok a körzet ügyintézési helyén, a Zsombói Polgármesteri Hivatalban jelezhetik szóban vagy írásban.

(4) A tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentes.

20/A. §33 [ Szociális étkeztetés]

(1) Az étkeztetés keretében annak a szociálisan rászorulónak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, aki azt önmaga, illetve eltartottja részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes biztosítani.

(2) Szociálisan rászorulónak minősül

a) aki a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte,

b) aki rokkantsági ellátásban részesül,

c) aki egészségi állapota miatt mozgásában korlátozott, krónikus vagy akut megbetegedése miatt önmaga ellátásáról részben vagy egészben gondoskodni nem képes,

d) aki fogyatékossággal él,

e) aki pszichiátriai betegségben szenved,

f) aki szenvedélybetegségben szenved,

g) aki hajléktalan.

(3) Az (2) bekezdés b) pont szerinti jogosultságot az ellátásról szóló döntéssel, a c)-f) pont szerinti jogosultságot szakorvosi véleménnyel vagy háziorvosi igazolással kell alátámasztani.

(4) A szociális étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A Képviselő-testület az igénybevevő havi jövedelmétől függő kedvezményt állapít meg. A térítési díjat és a kedvezményt a 2. melléklet tartalmazza.

(5) Az étkeztetés történhet:

a) helyben fogyasztással a Zsombói Szociális Szolgáltató Központban,

b) házhoz szállítással,

c) a jogosult általi elvitellel.

20/B. §34 [ Házi segítségnyújtás]

(1) Házi segítségnyújtás keretében szociális segítést vagy – a szociális segítés tevékenységeit is magába foglaló – személyi gondozást kell nyújtani annak a személynek, akinek gondozási szükségletét a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetője a háziorvos által kitöltött értékelő adatlap alapján megállapította.

(2) A házi segítségnyújtásért térítési díjat kell fizetni. A Képviselő-testület az igénybevevő havi jövedelmétől függő kedvezményt állapít meg. A térítési díjat és a kedvezményt a 2. melléklet tartalmazza.

20/C. §35 [ Családsegítés]

A családsegítés az Szt. 64. § alapján nyújtott térítésmentes szolgáltatás a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

20/D. §36 [ Idősek nappali ellátása]

A Képviselő-testület a Zsombói Szociális Szolgáltató Központban idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére térítésmentesen lehetőséget biztosít napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére.

20/E. §37 [ Az ellátás igénybevételének módja]

(1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások igénybevételére az jogosult, aki az egyes ellátásokra az Szt-ben és e rendeletben meghatározott szociális rászorultság feltételeinek megfelel.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Cselekvőképességében teljesen korlátozott személy kérelmét törvényes képviselője, cselekvőképességében részlegesen korlátozott személy kérelmét az igénylő és törvényes képviselője együttesen terjesztheti elő.

(3) Az ellátást igénybe vevőt a szociális ellátások igénybevételének feltételeiről, az eljárás menetéről tájékoztatni kell.

(4) A személyes gondoskodás igénybevételére irányuló kérelmet a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ intézményvezetőjéhez kell benyújtani. A kérelemről az intézményvezető dönt. A döntésről írásban értesíti az ellátást igénylőt, illetve törvényes képviselőjét.

(5) A szociális étkeztetés, a házi segítségnyújtás és az idősek nappali ellátása megkezdésekor az intézményvezető az igénylővel, illetve törvényes képviselőjével az Szt. 94/C. § rendelkezései szerint megállapodást köt.

(6) A szociális étkeztetésért és a házi segítségnyújtásért fizetendő térítési díjat az ellátást nyújtó által kibocsájtott számla ellenében az ellátást nyújtó folyószámlájára átutalással vagy az ellátást nyújtónak a Hivatal által kezelt pénztárában készpénzben kell megfizetni egy havi időtartamra előre, a tárgyhónapot megelőző hónap 28. napjáig.

21. §38

IV. Fejezet

A gyermekek védelme érdekében működtetett helyi személyes gondoskodást nyújtó ellátások, természetbeni ellátások és térítési díjaik

22. § [ Gyermekjóléti ellátások]

(1) A gyermekek védelmét a Képviselő-testület a következő gyermekjóléti ellátások keretében biztosítja:

a) személyes gondoskodást nyújtó ellátások:

aa) bölcsődei ellátás

ab) gyermekjóléti szolgáltatás

ac)39

b) természetbeni ellátás:

gyermekétkeztetés.

(2)40 A Képviselő-testület a bölcsődei ellátást a Zsombói Bóbita Bölcsőde, a gyermekjóléti szolgáltatást a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ útján biztosítja.

(3) A Képviselő-testület a gyermekétkeztetést külső szolgáltatóval kötött szerződés útján biztosítja.

23. § [Bölcsődei ellátás]

(1) A bölcsődei ellátás igénybevételére irányuló kérelmet a „Felvételi kérelem a bölcsődébe történő felvételhez” formanyomtatvány kitöltésével a Zsombói Bóbita Bölcsőde bölcsődevezetőjéhez (a továbbiakban: bölcsődevezető) kell benyújtani.

(2) A bölcsődei felvételről a bölcsődevezető dönt. A bölcsődevezető a felvételi kérelem elbírálása során a Gyvt., a Bölcsőde Házirendje, valamint a Bölcsőde Szervezeti és Működési Szabályzata rendelkezései alapján dönt.

(3) A bölcsődei ellátásért a szülő térítési díjat köteles fizetni a Zsombói Bóbita Bölcsőde részére.

(4) A bölcsőde az üres férőhelyek erejéig, térítés ellenében, időszakos gyermekfelügyelet szolgáltatást biztosít bölcsődei jogviszonnyal nem rendelkező, 20 hetesnél idősebb, de 3 évnél fiatalabb gyermekek számára.

(5) A bölcsődei ellátás a Gyvt.-ben meghatározott eseteken túl megszűnik:

a) a szülő (törvényes képviselő) bejelentése alapján,

b) határozott idejű elhelyezés esetén a meghatározott időtartam elteltével,

c) a jogosultsági feltételek megszűnésével,

d) a Bölcsőde Házirendjének súlyos és ismételt megszegése estén.

23/A. §41 [ Gyermekjóléti szolgáltatás]

A Képviselő-testület a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ család- és gyermekjóléti szolgálata útján biztosítja a Gyvt. 39. §- 40. § szerinti szolgáltatást.

24. § [Gyermekétkeztetés]

(1) A Képviselő-testület természetbeni ellátásként intézményi gyermekétkeztetést biztosít a Zsombói Bóbita Bölcsődében, a Nefelejcs Katolikus Óvodában és a Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában, valamint szünidei gyermekétkeztetést biztosít. A gyermekétkeztetés igénybevételére a Gyvt. gyermekétkeztetésre vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(2) Az intézményi gyermekétkeztetés iránti igényt a szülőnek az intézményben kell az igénybevételt megelőző munkanapon 11 óráig bejelentenie. Tárgy hónapra vonatkozóan az igényt módosítani nem lehet. A gyermek távolléte esetén az étkezést a távollét kezdő időpontját megelőző munkanapon 11 óráig kell lemondani. Az időben le nem mondott, de igénybe nem vett étkezés díját a szülőnek ki kell fizetnie.

(3) A bölcsődei gyermekétkeztetés a Zsombói Bóbita Bölcsődében, az óvodai gyermekétkeztetés a Nefelejcs Katolikus Óvodában, az iskolai gyermekétkeztetés a szolgáltató által üzemeltetett étteremben történik.

25. § [Térítési díjak]

(1) A bölcsődei ellátásért, az időszakos gyermekfelügyeleti szolgáltatásért és a gyermekétkeztetésért térítési díjat kell fizetni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott intézményi és személyi térítési díjak megállapítására a Gyvt. 147-151. §-ai, valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendeletrendelkezései irányadók.

(3) A (2) bekezdésben foglalt jogszabályokban biztosított kedvezményeken és mentességeken túl a Képviselő-testület további kedvezményeket és mentességeket nem biztosít.

(4) A térítési díjat az ellátást nyújtó által kibocsájtott számla ellenében az ellátást nyújtó folyószámlájára átutalással vagy az ellátást nyújtónak a Hivatal által kezelt pénztárában készpénzben kell megfizetni

a) a bölcsődei gondozási díj esetén egy havi időtartamra előre, a tárgyhónap 10. napjáig,

b) időszakos gyermekfelügyelet esetében utólag, az igénybevételt követő hónap 10. napjáig,

c) a gyermekétkeztetés esetén egy havi időtartamra előre, a tárgyhónap 10. napjáig

kell megfizetni. Az a)–c) pontban meghatározott fizetési határidőtől rendkívüli esetben az intézményvezető eltérhet.

(5) Ha a szülő a személyi térítési díjat a Gyvt. 151. § (4a) bekezdése szerint vitatja, akkor a bölcsődei étkeztetés esetén az intézményvezető, az óvodai és az iskolai étkeztetés esetében a polgármester a panaszt a beérkezését követő 15 napon belül a Gyvt. és a 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendeletrendelkezéseit figyelembe véve kivizsgálja és döntéséről a szülőt értesíti.

(6) A bölcsődei gondozási díjat, az időszakos gyermekfelügyelet és a gyermekétkeztetés térítési díjait e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

V. Fejezet

Helyi szociálpolitikai kerekasztal

26. § [ Eljárási szabályok]

(1) Az Önkormányzat a szociálpolitikai és gyermekvédelmi koncepciók véleményezésére, valamint a szolgáltatásfejlesztési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának a figyelemmel kísérésére helyi szociálpolitikai kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre.

(2) A Kerekasztal évente legalább egy alkalommal tart ülést, a benne résztvevők kezdeményezése alapján, a Polgármester által meghatározott időpontban. A Kerekasztal üléseit az észlelő- és jelzőrendszeres fórum üléseivel lehetőleg egyidőben kell megtartani.

(3) A Kerekasztal tagjai:

a) a polgármester,

b)42 a Zsombói Szociális Szolgáltató Központ vezetője,

c) a jegyző és a Polgármesteri Hivatal szociális ügyekkel és gyermekvédelemmel foglalkozó ügyintézői,

d) az általános iskola igazgatója,

e) az óvoda vezetője,

f) a bölcsőde vezetője,

g) a háziorvosok

h) a védőnők,

i) a közterület-felügyelő,

j) a rendőrség körzeti megbízottja.

(4) A Kerekasztalt a polgármester akadályoztatása esetén a jegyző vezeti. A Kerekasztal határozatképes, ha tagjainak több, mint fele jelen van, határozatait egyszerű többséggel hozza. A működés feltételeiről a Hivatal gondoskodik.

27. §43

28. § [ Hatálybalépés]

Ez a rendelet 2022. február 1-jén lép hatályba.

1. melléklet44

A tanyagondnokok által ellátandó körzetek határai
Tanyagondnoki körzetek

1. számú tanyagondnoki körzet: az 5405-ös számú országos közút forráskúti határúttól a Zsombó belterületig tartó szakasza, a belterületi határvonaltól a Zsombó külterület 070/2 hrsz-ú út és a Zsombó külterület 034 hrsz-ú út csatlakozásáig, a Zsombó külterület 034 hrsz-ú út és az 5425-ös számú országos közút csatlakozásán keresztül a szatymazi közigazgatási határig és a szatymazi és a forráskúti határ utak által határolt terület (Ménesjárás dűlő, Lápastó dűlő), valamint az 5425-ös számú országos közútról nyíló zártkertek (Tavasz utca, Napsugár utca, Gyöngyvirág utca, Kertész utca, Hársfa utca, Nyár utca, Őszibarack utca, Csalogány utca, Szélső sor, Diófa utca, Szüret utca, Rét utca, Tóköz utca.)

2. számú tanyagondnoki körzet: Zsombó belterületének a Forráskút felé eső határától, a Zsombó külterület 070/2 hrsz-ú úton keresztül a Zsombó külterület 034 hrsz-ú úttal való csatlakozásáig, a Zsombó külterület 034 hrsz-ú út és az 5425-ös országos közút csatlakozása egészen a szatymazi közigazgatási határig, a szatymazi és szegedi határutak és az 5405-ös országos közút által határolt terület (Bába dűlő és Márták dűlő), valamint a Szatymazi út, Rózsa utca, Hajnal utca, Pacsirta utca a belterület és a Szegedi út kivételével.

3. számú tanyagondnoki körzet: a forráskúti-, a bordányi-, és a szegedi közigazgatási határ és a 5405-ös számú országos közút által határolt területe (a Dózsa dűlő, Alkony utca, Erdő alja utca, Szegedi út), a belterület kivételével valamint az 5405-ös országos közútról nyíló zártkertek (Fürj utca, Galamb utca, Gerle utca, Sas utca).

2. melléklet45

Intézményi és személyi térítési díjak

A

B

C

1

Bölcsődei ellátás

Térítési díj mértéke

2

gondozási díj

200,- Ft/nap

3

A gondozási díj az intézményi jogviszony fennállása alatt az intézmény minden nyitvatartási napjára esedékes.

4

időszakos gyermekfelügyelet térítési díja

300,- Ft/óra.

5

Gyermekétkeztetés

(Ft/fő/nap)

6

bölcsődei gyermekétkeztetés

7

étkezés egész napra (ebből):

940,- Ft

8

reggeli

178,-Ft

9

tízóra

127,-Ft

10

ebéd

483,-Ft

11

uzsonna

152,-Ft

12

időszakos gyerekfelügyelet étkezési térítési díja egész napra (ebből):

1384,- Ft

13

reggeli

271,- Ft

14

tízóra

190,- Ft

15

ebéd

711,- Ft

16

uzsonna

212,- Ft

17

óvodai gyermekétkeztetés

18

tízórai

253,- Ft

19

ebéd

464,- Ft

20

uzsonna

165,- Ft

21

általános iskolai gyermekétkeztetés

22

tízórai

349,- Ft

23

ebéd

692,- Ft

24

uzsonna

254,- Ft

25

A szociális étkeztetés intézményi térítési díja

1.115,- Ft/fő/ ellátási nap

26

A szociális étkeztetés esetén az alábbi személyi kedvezményeket biztosítja:

Ft/fő/ellátási nap,

27

akiknek a havi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át nem éri el:

300,-Ft/fő/ellátási nap

28

akiknek a havi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-300% közötti:

700,-Ft/fő/ellátási nap

29

akiknek a havi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-700% közötti:

850,-Ft/fő/ellátási nap

30

A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja

830,-Ft/fő/óra

31

A házi segítségnyújtás esetén az alábbi kedvezményeket biztosítja:

Ft/fő/óra

32

akiknek a havi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át nem éri el:

150,-Ft/fő/óra

33

akiknek a havi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-700% közötti:

500,-Ft/fő/óra

34

A térítési díjak az ÁFÁ-t tartalmazzák és a jogszabályokban foglalt kedvezmények nélkül értendőek.

1

A bevezető a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (4a) bekezdését a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

3

A 6. § (2) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 7. § (1) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

5

A 7. § (2) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

6

A 9. § (2) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 1. pontja szerint módosított szöveg.

7

A 9. § (3) bekezdés a) pont aa) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 2. pontja szerint módosított szöveg.

8

A 9. § (3) bekezdés a) pont ab) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 3. pontja szerint módosított szöveg.

9

A 9. § (3) bekezdés a) pont ac) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 4. pontja szerint módosított szöveg.

10

A 9. § (3) bekezdés b) pont ba) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 5. pontja szerint módosított szöveg.

11

A 9. § (3) bekezdés b) pont bb) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 6. pontja szerint módosított szöveg.

12

A 9. § (3) bekezdés b) pont bc) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 7. pontja szerint módosított szöveg.

13

A 9. § (3) bekezdés b) pont bd) alpontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 8. pontja szerint módosított szöveg.

14

A 10. § (1) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 10. § (2) bekezdés nyitó szövegrésze a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

16

A 10. § (2) bekezdés a) pontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 9. pontja szerint módosított szöveg.

17

A 10. § (2) bekezdés b) pontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 10. pontja szerint módosított szöveg.

18

A 10. § (7) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

19

A 10. § (11) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

20

A 11. § (2) bekezdés a) pontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.

21

A 12. § (3) bekezdés a) pontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 11. pontja szerint módosított szöveg.

22

A 12. § (3) bekezdés b) pontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 12. pontja szerint módosított szöveg.

23

A 12. § (4) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 13. pontja szerint módosított szöveg.

24

A 12. § (6) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 14. pontja szerint módosított szöveg.

25

A 14. § (2) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2023. (XII. 12.) önkormányzati rendelete 1. §-a szerint módosított szöveg.

26

A 16. § (2) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 15. pontja szerint módosított szöveg.

27

A 17. § (1) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 16. pontja szerint módosított szöveg.

28

A 17. § (3) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § 17. pontja szerint módosított szöveg.

29

A 19. § (1) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

30

A 19. § (2) bekezdését a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

31

A 20. § (1) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

32

A 20. § (3) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

33

A 20/A. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

34

A 20/B. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

35

A 20/C. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

36

A 20/D. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

37

A 20/E. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

38

A 21. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-a hatályon kívül helyezte.

39

A 22. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontját a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 12. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

40

A 22. § (2) bekezdése a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

41

A 23/A. §-t a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 8. §-a iktatta be.

42

A 26. § (3) bekezdés b) pontja a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

43

A 27. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

44

Az 1. melléklet a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

45

A 2. melléklet a Zsombó Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.