Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete

a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet, valamint a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 05. 04- 2021. 05. 05

Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelete

a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet, valamint a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének feladat- és hatáskörét gyakorolva,
az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában,
a 2. alcím tekintetében Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában
meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet módosítása

1. § A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) a következő 65. §-sal egészül ki:

„65. § E rendeletnek a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet, valamint a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 10/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: MÓD R.) 2. §-ával módosított 3. mellékletét és 3. §-ával módosított 2. melléklet 1.3. pontját a MÓD R. hatályba lépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.”

2. § Az SZMSZ 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

3. § Az SZMSZ 2. melléklet 1.3. pontjában a „kilencven napot” szövegrész helyébe a „három hónapot” szöveg lép.

2. A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet módosítása

4. § A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Közter. r.) a következő 9/A. §-sal egészül ki:

„9/A. § A rendelet szerinti védendő területnek minősülő Batthyány téren és Kapisztrán téren történő idényjellegű árusítás a városképi, városrendezési, műemlékvédelmi, közlekedési, környezetvédelmi, útügyi, közegészségügyi és köztisztasági szempontok, továbbá az értekesítendő termékek jellegének és a helyszín adottságainak mérlegelése alapján legfeljebb 10 használó részére egybefüggő időtartamú tevékenység esetén legfeljebb egy hónapra, nem egybefüggő időtartamú közterület-használat esetén pedig legfeljebb heti egy napra a 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat D:15 mezője szerinti díjtétel alkalmazásával engedélyezhető.”

5. § A Közter. r. 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A közterület rendeltetésétől eltérő használatához az Önkormányzat tulajdonosi minősége alapján, diszkrecionális jogkörben, meghatározott időtartamra vagy meghatározott feltétel bekövetkeztéig járulhat hozzá. A közterület-használati hozzájárulás az ügy egyedi körülményei alapján a kérelemben foglaltaktól eltérő mértékű területre vagy eltérő időszakra is megadható.”

6. § A Közter. r. 34. §-a a következő (4)–(6) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Ha a közterület-használat időtartama a három hónapot meghaladja és a közterület-használat jogosultja hatósági szerződésben olyan közérdekű kötelezettséget vállal, amelynek teljesítésére hatósági határozattal egyébként nem lenne kötelezhető, és szerződésszegése esetére a többletkötelezettség tekintetében a hatósági szerződésben aláveti magát annak, hogy az Önkormányzat intézkedjen a szerződésszegés szerződésben vállalt jogkövetkezményének kikényszerítése iránt, és ha szükséges, megindítsa a végrehajtást, a közterület-használati díj összege az önként vállalt többletkötelezettség közérdekű jellegével arányos mértékben mérsékelhető vagy elengedhető.

(5) A részben vagy egészben közérdekűnek minősülő cél, tevékenység megvalósítása céljából igényelt három hónapot meghaladó közterület-használat esetén fizetendő közterület-használati díj összege a megvalósítani kíván cél, tevékenység közérdekű jellegével arányos mértékben mérsékelhető vagy elengedhető.

(6) A közterületre kihelyezett szobrok állagmegóvásához szükséges karbantartásához kérelmezett közterület-használat a Főépítész erre irányuló javaslata alapján a karbantartáshoz feltétlenül szükséges mértékben, de legfeljebb 25 m2 terjedelemben ingyenes.”

7. § A Közter. r. a következő 14/A. alcímmel egészül ki:

„14/A. Átmeneti rendelkezések

47/A. § (1) A rendelet szerinti vendéglátó teraszok közterület-használatát az Önkormányzat az egyes veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 176/2021. (IV. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 176/2021. (IV. 15.) Korm. rendelet) 2. § (1) bekezdése által meghatározott időtartamban a 176/2021. (IV. 15.) Korm. rendelet 2. § (1)-(3) bekezdése hatálya alá nem tartozó közterület-használat esetén ingyenesen engedélyezi.

(2) E rendeletnek a Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12/2019. (XI. 28.) önkormányzati rendelet, valamint a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 10/2021. (V. 3.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: MÓD R.) 4. §-ával megállapított 9/A. §-át, 6. §-ával megállapított 34. § (4)-(6) bekezdését, 7. §-ával megállapított 14/A. alcímét, 10. § a) pontjával módosított 9. §-át, 10. § c) pontjával módosított 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:25 mezőjét, 10. § d) pontjával módosított 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat C:25 mezőjét, a 10. § e) pontjával módosított 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:6 mezőjét, a 10. § f) pontjával módosított 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat C:6 mezőjét, a 10. § g) pontjával módosított 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat D:6 mezőjét, a 10. § h) pontjával módosított 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:7 mezőjét, a 10. § i) pontjával módosított 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat C:7 mezőjét és a 10. § j) pontjával módosított 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat D:7 mezőjét a MÓD R. hatályba lépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A MÓD R. 11. §-ával hatályon kívül helyezett 20. § (2) bekezdés c) pontját a MÓD R. hatályba lépésekor folyamatban lévő ügyekben sem kell alkalmazni.”

8. § A Közter. r. 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

9. § A Közter. r. 3. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

10. § A Közter. r.

  • a) 9. § nyitó szövegrészében a „nem használható:” szövegrész helyébe a „– 9/A. §-ban foglalt kivétellel – nem használható:” szöveg,
  • b) 26. § (1) bekezdés a) pontjában az „adóazonosítós” szövegrész helyébe az „adóazonosító” szöveg,
  • c) 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat B:25 mezőjében a „250” szövegrész helyébe az „50” szöveg,
  • d) 3. melléklet 1. pontjában foglalt táblázat C:25 mezőjében a „250” szövegrész helyébe az „50” szöveg,
  • e) 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:6 mezőjében a „Ft/m2/nap” szövegrész helyébe a „Ft/db/nap” szöveg,
  • f) 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat C:6 mezőjében a „Ft/m2/nap” szövegrész helyébe a „Ft/db/nap” szöveg,
  • g) 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat D:6 mezőjében a „Ft/m2/nap” szövegrész helyébe a „Ft/db/nap” szöveg,
  • h) 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat B:7 mezőjében a „Ft/m2/nap” szövegrész helyébe a „Ft/db/nap” szöveg,
  • i) 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat C:7 mezőjében a „Ft/m2/nap” szövegrész helyébe a „Ft/db/nap” szöveg,
  • j) 3. melléklet 3. pontjában foglalt táblázat D:7 mezőjében a „Ft/m2/nap” szövegrész helyébe a „Ft/db/nap” szöveg

lép.

11. § Hatályát veszti a Közter. r. 20. § (2) bekezdés c) pontja.

3. Záró rendelkezések

12. § Ez a rendelet 2021. május 4-én lép hatályba.

1. melléklet

1. Az SZMSZ 3. melléklete a következő 3.3. ponttal egészül ki:

„3.3. A Képviselő-testület a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet 34. § (5) bekezdésében meghatározott hatáskörét a közterület-használatért felelős bizottságra ruházza át.”

2. melléklet

2. melléklet a 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelethez

KÖZTERÜLET-HASZNÁLATI KÉRELEM

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában levő közterületek közterület-használatához

A kérelmező neve:

A kérelmező képviselőjének a neve:

A kérelmező születési helye és ideje:

A kérelmező anyja neve:

A kérelmező lakóhelye/székhelye:

A kérelmező/képviselő telefonszáma és e-mail címe:

A kérelmező adóazonosító jele/ adószáma:

A kérelmező cégjegyzékszáma/nyilvántartási száma:

A kérelmező vállalkozói/őstermelői igazolványszáma:

A közterület-használat pontos helye:

A közterület-használat tervezett kezdete:

A közterület-használat tervezett befejezése:

A közterület-használat helyének típusa:

gyalogjárda/ útpálya/ parkoló

egyéb:……………………….

A közterület-használat mértéke (m2/db)

A közterület-használat céljának és jellegének rövid leírása:

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………....

……………………………………………………………………………………………........

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

A kérelmező jelen kérelem aláírásával tudomásul veszi, hogy:

1. a kérelem előterjesztése nem jogosítja fel a közterület használatára,

2. a közterület-használat jogosultja a közterület-használatért díjat köteles fizetni,

3. amennyiben jogellenes közterület-használatot valósít meg, köteles azt megszüntetni és a közterület eredeti állapotát haladéktalanul és kártalanítás nélkül a saját költségén helyreállítani. E kötelezettségek elmulasztása ismétlődően kiszabható közigazgatási bírságot von maga után, amelynek összege magánszemély esetén 10 000 – 500 000 Ft-ig, jogi személy esetén 10 000 – 1 000 000 Ft-ig terjedhet.

A kérelemhez kötelezően csatolandó mellékletek:

A gazdasági társaság kérelmező aláírási címpéldányának másolata

A használni kívánt közterület elhelyezkedését és nagyságát feltüntető méretezett helyszínrajz, a határoló közterületek elnevezésének megjelölésével

Zöldfelület használata esetén fényképeket is tartalmazó állapotfelmérési dokumentáció

Amennyiben a közterületet nem az azon álló felépítmény (épület vagy pavilon) tulajdonosa használja, a felépítmény tulajdonosa és a közterület-használója között létrejött, a felépítményben folytatott tevékenységre vonatkozó megállapodás

Rendezvények esetében a keletkező hulladék elszállítására vonatkozó szerződés

Ha a közterület-használattal érintett tevékenység csak közútkezelői hozzájárulással gyakorolható a közút kezelőjének a hozzájárulása, amennyiben azt nem a Polgármester adja ki

Közút igénybevétele esetén forgalomtechnikai kezelői hozzájárulás

A világörökség vagy kulturális örökség részét képező területeken a műemlékvédelmi hatóság hozzájárulása

Mozgóboltból történő árusítás esetén a tevékenység folytatására szolgáló jármű látványterve

Zöldség-gyümölcs árusítása esetén az elárusítóhely látványterve

Vendéglátó-ipari terasz és vendéglátóipari előkert esetén a terasz és/vagy előkert látványterve

Kelt: …………………………………..

……………………………………..

a kérelmező (cégszerű) aláírása

Adatkezelési tájékoztató

Tisztelt Érintett!

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (székhely: 1014 Budapest, Kapisztrán tér 1.) által az Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatához való hozzájárulás tárgyában lefolytatott eljárás során az Ön által megadott személyes adatokat, a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK Irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679. rendelet (a továbbiakban: GDPR) előírásainak betartásával az alábbiak szerint használjuk fel:

1. Adatkezelő adatai, elérhetősége:

Budapest Főváros I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal.

Székhelyének címe: 1014 Budapest, Kapisztrán tér 1.

Elektronikus levélcím: jegyzo@budavar.hu

Telefon: +36 1 4583 000

2. Adatvédelmi tisztviselő:

Cím: 1014 Budapest, Kapisztrán tér 1.

Elérhetőség: hivatal@budavar.hu

3. Az adatkezelés jogalapja

Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 27. §-a,

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 18/2020. (X. 7.) önkormányzati rendelet 18. §-a

4. A kezelt adatok köre: a kérelmező természetes személyazonosító adatai (családi és utóneve, születési helye és ideje, anyja születési családi és utóneve) lakóhelye, adószáma vagy adóazonosító jele, telefonszáma, elektronikus levélcíme.

5. Az adatkezelés célja: a közterület-használat iránt benyújtott kérelmek elbírálásához és a hatósági szerződés megkötéséhez szükséges adatok kezelése.

6. Az adatkezelés időtartama: az eljárás alatt az iratkezelés szabályai szerint, hatósági szerződés megkötése esetén a szerződés megszűnését követő 5 évig.

7. Az adatokhoz való hozzáférés: A személyes adatokhoz a polgármesteri hivatal illetékes dolgozója fér hozzá a hatósági eljárás lefolytatása érdekében. A személyes adatok a közterület használat ellenőrzése céljából megküldésre kerülnek az Önkormányzat közterület-felügyeleti feladatait ellátó szervnek.

8. Az adatkezeléssel kapcsolatban az érintett joga: A GDPR 13. cikk (2) bekezdés alapján:

8.1. A tájékoztatás kéréséhez való jog

Az érintett személy az adatkezelő 1. pontban megadott elérhetőségein keresztül, írásban tájékoztatást kérhet az adatkezelőtől arról, hogy a) mely személyes adatait, b) milyen jogalapon, c) milyen adatkezelési cél teljesítése érdekében, d) milyen forrásból, e) mennyi ideig kezeli, f) az adatkezelő kinek, mikor, milyen jogszabály alapján, mely személyes adataihoz biztosított hozzáférést vagy kinek továbbította a személyes adatait. Az adatkezelő az érintett kérelmét legfeljebb egy hónapon belül, az általa megadott elérhetőségén teljesíti.

8.2. A helyesbítéshez való jog

Az érintett az adatkezelő 1. pontban megadott elérhetőségén keresztül, írásban kérheti, hogy az adatkezelő módosítsa valamely személyes adatát.

8.3. A törléshez való jog

Az érintett az adatkezelő 1. pontban megadott elérhetőségein keresztül, írásban kérheti az adatkezelőtől a személyes adatainak a törlését, kivéve, ha az adatkezelés jogszabályon alapul, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, védelméhez szükséges.

8.4. Adatkezelés korlátozásához (zárolásához) való jog

Az érintett az adatkezelő 1. pontban megadott elérhetőségein keresztül, írásban kérheti, hogy az adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha

a) az érintett tiltakozott az adatkezelés ellen,

b) az érintett vitatja az adatok pontosságát,

c) az adatkezelés jogellenes, és az érintett ellenzi az adatok törlését, ehelyett kéri azok felhasználásának a korlátozását,

d) az adatkezelőnek már nincsen szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az érintett igényli azokat jogi igényei érvényesítéséhez, előterjesztéséhez vagy védelméhez.

Az adatkezelés korlátozása az a) pontban foglalt esetben arra az időtartamra szól, amíg az adatkezelő megállapítja, hogy az adatkezelés jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az érintett jogos indokaival szemben. Az a)-d) pontban foglalt esetben a korlátozás a kérelemben foglaltak szerinti ellenőrzés lefolytatásáig tart.

8.5. A tiltakozáshoz való jog

Az érintett az adatkezelő 1. pontban megadott elérhetőségein keresztül, írásban tiltakozhat az adatkezelés ellen, ha az adatkezelő a személyes adatot közvélemény-kutatás vagy tudományos kutatás céljából továbbítaná, felhasználná.

9. Az érintett az adatkezeléssel kapcsolatos jogainak a gyakorlása iránti kérelmet Budapest Főváros I. Kerület Budavári Polgármesteri Hivatal jegyzőjénél személyesen, az adatkezelő székhelyén, postai úton vagy elektronikusan a hivatal@budavar.hu email címen.

A jegyző a kérelmet 25 napon belül megvizsgálja, és döntéséről a kérelmezőt írásban tájékoztatja. Az érintett a jogainak a megsértése esetén bírósághoz fordulhat vagy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálatát kezdeményezheti.

10. Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság,

Postacím: 1530 Budapest, Pf.: 5.

Cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c,

Telefon: +36 (1) 391-1400

E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu web oldala: https://www.naih.hu

A jogérvényesítés módjára az Infotv. 22-23. §-a, valamint az 52-58. §-a vonatkozik.

3. melléklet

1. A Közter. r. 3. melléklet 4. pontjában foglalt táblázat helyébe a következő rendelkezés lép:

A

B

C

D

1

Közterület-használat célja

Védendő terület

Kiemelt jelentőségű terület

Egyéb terület

2

Egyéb, a fent meghatározott kategóriáktól eltérő 100 m2 feletti használata

50 Ft/m2/nap

30 Ft/m2/nap

20 Ft/m2/nap

3

Egyéb a fent meghatározott kategóriáktól eltérő használat 100 m2-ig

100 Ft/m2/nap

60 Ft/m2/nap

40 Ft/m2/nap

4

Városnéző lassú jármű, járműszerelvény

25 000 Ft/db/nap

25 000 Ft/db/nap

25 000/Ft/db/nap

5

A közlekedésben való részvétel feltételeivel nem rendelkező [1/1975 (II.5) KPM-BM együttes rendelet 5. § (1)] járművek tárolása

3 000 Ft/db/nap

2 000 Ft/db/nap

1000 Ft/db/nap

6

Elektromos rollerek, robogók tárolása

10 000 Ft/db/hónap

10 000 Ft/db/hónap

10 000 Ft/db/hónap”