Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (X. 25.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

Hatályos: 2024. 02. 02

Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (X. 25.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról

2024.02.02.

Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, 58/B. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet hatálya kiterjed Szabadbattyán Nagyközség közigazgatási területén élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1) - (3) bekezdésében meghatározott személyekre.

2. § E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. §-a szerint kell értelmezni, ahol az Szt. nem tartalmaz meghatározást, ott a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (továbbiakban: Ptk.) értelmező rendelkezése a mérvadó.

3. § A települési önkormányzat képviselő-testülete által nyújtott szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátás a települési támogatás.

4. § A települési önkormányzat képviselő-testülete a személyes gondoskodás körében a következő szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás.

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

d) családsegítés.

2. Hatásköri és eljárási rendelkezések

5. §1 E rendeletben 9. § a) pont aa)-ac) alpontjában meghatározott támogatások tekintetében a jegyző, a 9. § b) pont ba)-bc) alpontjában meghatározott támogatások tekintetében a 8. §-ban meghatározott méltányosság gyakorlására a polgármester jogosult.

6. § (1) A szociális ellátás igénybevételének eljárása kérelemre és hivatalból indul. A kérelemhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.

(2) Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmek – ha e rendelet másként nem rendelkezik – személyesen a Polgármesteri Hivatalban, vagy postai úton nyújthatók be.

(3) A szociális ellátás és támogatás iránti kérelmeket döntés meghozatalára a jegyző készíti elő.

(4) A szociális ellátást igénylő, illetve a háztartás szociális helyzetéről – az érdemi döntést előkészítő jegyző az e rendeletben előírtak szerint, továbbá indokolt esetben a tényállás tisztázása céljából – környezettanulmányt készíthet, szükség esetén az önkormányzati intézmények bevonásával.

(5) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokra való jogosultság elbírálása során a jövedelemszámításnál az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdéseiben foglaltak az irányadók.

7. § (1) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtásától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.

(2) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások folyósítása folyószámlára történő utalással, postai kifizetési utalványozással vagy házipénztári kifizetéssel történik.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak.

3. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

8. § (1) Indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a polgármester, a jegyző a visszafizetésre kötelezett összeget kérelemre méltányosságból

a) elengedheti,

b) 50%-kal csökkentheti,

c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.

(2) E szakasz alkalmazásában a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti, ha családjában az 1 főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedül élő esetében a 200%-át.

4. Ellátási formák

9. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára

a) települési támogatást

aa) ápolási támogatást

ab) családvédelmi támogatást

ac) gyógyszertámogatást

b) rendkívüli települési támogatást

ba) temetési támogatást

bb) krízistámogatást és veszélyhelyzeti támogatást

bc) eseti támogatást

bd) tüzelő támogatást

c) köztemetést

állapít meg az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembevételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.

5. Ápolási támogatás

10. § (1) A képviselő-testület ápolási támogatás formájában települési támogatást nyújt a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának otthoni ápolását, gondozását végző szociálisan rászorult személy részére, aki jogosultságát 2012. március 1 napján, vagy azt megelőzően szerezte meg.

(2) Ápolási támogatás állapítható meg annak a hozzátartozónak, aki

a) 18. életévét betöltött tartós beteg otthoni ápolását végzi, az ápoló lakóhelye, továbbá az ápolt személy lakóhelye, illetve tartózkodási helye Szabadbattyán közigazgatási területe, és

b) rendszeres pénzellátásban nem részesül, vagy kereső tevékenységet folytat, de munkaideje a napi 4 órát nem haladja meg, és

c) az ápoló családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetében annak 250%-át.

(3) Nem jogosult ápolási támogatásra a hozzátartozó, ha

a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül, vagy

b) szakiskola, középiskola, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatos tanulója, hallgatója.

11. § (1) Az ápolási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,

b) házi orvosi igazolást arról, hogy a 18. életévét betöltött tartósan beteg 3 hónapot meghaladó gondozásra, ápolásra szorul.

(2) Az ápolási támogatás megállapításáról, elutasításáról, a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

(3) Az ápolási támogatás havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege.

(4) Ha a jegyző az ápolási kötelezettség elmulasztását valószínűsíti, az ápolási tevékenység ellenőrzése végett környezettanulmányt készíthet.

(5) Az ápolást végző személy, ápolási kötelezettségének abban az esetben nem tesz eleget, ha az ápolt személy

a) közvetlen lakókörnyezete elhanyagolt, nem tiszta,

b) nincs megfelelő hőmérséklet biztosítva,

c) nincs megfelelően élelmiszerrel ellátva,

d) állapotában beállt változásról kezelőorvosát, az ápolást végző személy nem tájékoztatja,

e) a szükséges ápolási feltételeket, az ápolást végző személy nem biztosítja, gyógyszereiről és a szükséges ápolási eszközökről nem gondoskodik,

f) felügyeletét a szükséges mértékben nem látja el, illetve akadályoztatása esetén arról nem gondoskodik.

(6) Az (4) bekezdésben szabályozott ellenőrzést követően a jegyző az ápolási támogatásra való jogosultság megszüntetéséről határozatban dönt, ha

a) az ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy az ápolást végző személy a (5) bekezdés a)- f) pont valamelyikének nem tesz eleget,

b) az ápolást végző személy az ellenőrzés lefolytatását nem teszi lehetővé, és ezáltal az ápolási kötelezettség ellenőrzése nem lehetséges.

(7) Az ápolási támogatásra való jogosultság megállapításánál, illetve megszűntetésénél az Szt. 42. § (1)-(3) bekezdései az irányadók.

(8) Az ápolási támogatásra való jogosultságot 1 év időtartamra állapítja meg a jegyző.

6. Családvédelmi támogatás

12. § (1) Családvédelmi támogatásra jogosult, akinek gyermeke saját családi környezetében történő nevelkedése, szükségleteihez igazodó gondozása, nevelése, jólétének biztosítása anyagi egyensúlyvesztés miatt időszakosan vagy tartósan veszélyeztetett.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában anyagi egyensúlyvesztés miatt időszakosan, vagy tartósan akkor veszélyeztetett, ha a jogosult

a) a gyermek étkeztetés intézményi térítési díját önerőből megfizetni nem képes, vagy

b) a gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának normatív kedvezményt meghaladó mértékét segítség nélkül megfizetni nem képes.

13. §2 A 12. § (2) bekezdés a) pontja alkalmazásában a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját - a 15. § szerinti jövedelmi feltételnek megfelelő – kérelmező önerőből megfizetni nem képes, ha az óvodai nevelésben részt vevő, az általános iskolai, a szakiskolai, a gimnáziumi a szakközépiskolai nevelésben részt vevő, a nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató gyermeke

a) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben nem részesül, és

b) gyermekétkeztetés normatív kedvezményére nem jogosult

14. §3 A 12. § (2) bekezdés b) pontja alkalmazásában a gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának normatív kedvezményt meghaladó mértékét – a 15. § szerinti jövedelmi feltételnek megfelelő - kérelmező segítség nélkül megfizetni nem képes, ha

a) szakiskolai, gimnáziumi nevelésben részt vevő, a nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató gyermeke rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, vagy

b) gyermeke után a gyermekétkeztetés normatív kedvezménye a 100%-os mértéket nem éri el.

15. § Családvédelmi támogatásra jogosult, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át nem haladja meg.

16. § (1) A családvédelmi támogatásra való jogosultság megállapítására a tanév rendjéről rendelkező jogszabályban meghatározott első tanítási napon vagy azt megelőzően benyújtott kérelem esetén a tanév első tanítási napjától a soron következő tanév első tanítási napját megelőző napig kerül sor. Amennyiben a kérelem a tanév első tanítási napját követően kerül előterjesztésre, a családvédelmi támogatásra való jogosultság megállapítására a kérelem benyújtását követő hónap első napjától a soron következő tanév első tanítási napját megelőző napig kerül sor.

(2) A családvédelmi támogatásra való jogosultság ismételt megállapítása iránti kérelem a korábbi jogosultság időtartama alatt, annak megszűnését megelőző három hónapban is benyújtható. Ebben az esetben az új jogosultságot a korábbi jogosultság megszűnését követő naptól, illetve a tanév rendjéről rendelkező jogszabályban meghatározott első tanítási naptól kell megállapítani.

(3) A családvédelmi támogatásra való jogosultság megszüntetése esetén a jogosultság - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a megszüntető határozat meghozatala hónapjának utolsó napján szűnik meg.

(4) A családvédelmi támogatásra való jogosultságot – a szülő vagy más törvényes képviselő erre irányuló kérelme esetén – a kérelemben megjelölt időpontban, de legkésőbb a kérelem benyújtása hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

(5) A családvédelmi támogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 1. számú melléklete szerinti adattartalmú formanyomtatványon kell benyújtani.

(6) A családvédelmi támogatás iránti kérelmet a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző bírálja el.

7. Gyógyszertámogatás

17. § (1)4 A képviselő-testület települési támogatást nyújt a gyógyszerkiadások viseléséhez annak a személynek, aki közgyógyellátási igazolvánnyal nem rendelkezik, és a háziorvos által igazolt egy-egy betegség miatt jelentkező gyógyszerkiadása vagy az egyes családtagjai eseti gyógyszerköltsége együttesen meghaladja a családban az egy főre jutó havi jövedelem 10%-át, feltéve, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, egyedül élő személy esetében 500%-át.

(2) Települési támogatás iránti kérelem, mely a gyógyszerkiadások támogatására vonatkozik, negyedévente nyújtható be a polgármesteri hivatalba.

(3) Települési támogatásként kérelmezett gyógyszertámogatás esetében negyedév: az egyes gyógyszer támogatási kérelmek közötti három hónap időtartam.

(4)5 A gyógyszertámogatás mértéke a gyógyszertár által beárazott gyógyszerköltség, de a támogatás egyszeri összege legfeljebb 30.000.-Ft.

(5) Az ellátásban részesülő, amennyiben közgyógyellátásra való jogosultságot szerez, köteles erről a jegyzőt értesíteni.

(6) A gyógyszertámogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően az Szt. 50. § (3) bekezdése szerinti méltányos közgyógyellátás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.

(7) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 2. számú melléklete szerinti adattartalmú formanyomtatványon kell benyújtani.

(8) A gyógyszertámogatás iránti kérelemben a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a jegyző dönt.

8. Rendkívüli települési támogatások

18. § A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt

a) halálesetre tekintettel temetési támogatás,

b) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében, valamint elemi kár esetén krízistámogatás,

c) átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából eseti támogatás,

d) átmeneti fűtési gondok enyhítése céljából tüzelő támogatás

e) köztemetés

formájában.

9. Temetési támogatás

19. § (1) Temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Szabadbattyán településen lakcímmel rendelkező személynek, aki

a) a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyeztetik, és

c)6 az eltemettető családjában az egy főre eső havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, egyedül élő kérelmező havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át nem haladja meg.

(2) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát,

b) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,

c) a kérelmező és családja jövedelemigazolását.

(3) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 30 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(4)7 A temetési támogatás összege: 50.000,- Ft.

(5) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell küldeni.

(6) A temetési segély megállapítása iránti kérelmet a rendelet 3. számú melléklete szerinti adattartalmú formanyomtatványon kell benyújtani.

(7) A temetési támogatás iránti kérelmet a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el.

10. Krízistámogatás és veszélyhelyzeti támogatás

20. § (1) Krízistámogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek esetében az alábbi feltételek legalább egyike fennáll

a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében vagy

b) akinek Szabadbattyán közigazgatási területén lévő ingatlanát elemi kár éri, és az érintett az ingatlanban –mint tulajdonos, haszonélvező, vagy használó - életvitelszerűen lakik, feltéve, hogy az elemi kárral érintett ingatlanán kívül vagyonnal nem rendelkezik.

(2) Elemi kárnak minősül e rendelet vonatkozásában, ha a tűz, robbanás, földrengés, árvíz és belvíz következtében

a) a lakóház részben vagy egészben összeomlik,

b) a lakóház részben vagy egészben leég,

c) a lakóház részben vagy egészben vízzel elárasztott.

(3) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

a) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása és a gyermek fogadásának előkészítése szakorvos vagy védőnő általi igazolást a várandósság és a terhes-gondozás tényéről, vagy

b) a gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében igényelt támogatás esetében gyámhivatali határozatot,

c) az elemi kárt igazoló jegyzőkönyvet.

(4)8 Az (1) bekezdés a) pontja szerinti krízistámogatás összege maximum 50.000,- Ft/naptári év.

(5) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti krízistámogatás egyszeri összege maximum 100.000,- Ft.

(6) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 4. számú melléklete szerinti adattartalmú formanyomtatványon kell benyújtani.

(7) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelmek elbírálásáról a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

21. § (1) Az önkormányzat Magyarország Kormánya által kihirdetett veszélyhelyzet esetén rendkívüli települési támogatást (a továbbiakban: veszélyhelyzeti támogatás) nyújt az átmenetileg nehéz helyzetbe került családok számára.

(2) A veszélyhelyzeti támogatás pénzbeli vagy természetbeni szociális ellátás formájában – tartós élelmiszertámogatásként - nyújtható.

(3) Eseti jelleggel nyújtható veszélyhelyzeti támogatás a kérelemben megjelölt célokra azoknak, akik Magyarországon kihirdetett veszélyhelyzet időtartama alatt önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról átmenetileg nem tudnak gondoskodni.

(4) A veszélyhelyzeti támogatás iránti igénylés benyújtható saját kézzel vagy géppel írt, saját kezűleg aláírt papíron, illetőleg ügyfélkapun keresztül, formanyomtatvány alkalmazás nélkül, szöveges indokolás mellett.

(5) A veszélyhelyzeti támogatás nyújtására javaslatot tehet a SÁRRÉT KISTÁJ Önkormányzati Társulás (továbbiakban: Alapszolgáltató) is.

(6) A veszélyhelyzeti támogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 5. számú melléklete szerinti adattartalmú formanyomtatványon kell benyújtani.

(7) A veszélyhelyzeti támogatás megállapítása iránti kérelmekről a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

11. Eseti támogatás

22. §9 (1) Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki, létfenntartási gondokkal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 400%-át, egyedül élő esetében 500%-át.

(2) Létfenntartási gondnak kell tekinteni, ha a kérelmező megélhetése valamely előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van, vagy alkalmi többletkiadása keletkezik.

(3) Az eseti támogatás egyszeri összege: 5.000-20.000,-Ft.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott támogatás összegének megállapításakor érvényesítendő mérlegelés szempontjai:

a) a kérelmező anyagi, szociális helyzete

b) a kérelmező egészségügyi állapota

c) a kérelmező által saját háztartásában eltartott, nevelt kiskorú gyermekek száma

d) a kérelmező által saját háztartásában eltartott, gondozott egyéb személyek száma.

(5) Az eseti támogatás havi rendszerességgel, maximum 3 hónap időtartamra is megállapítható.

(6) Az eseti támogatás megállapítása iránti kérelmet a rendelet 6. számú melléklete szerinti adattartalmú formanyomtatványon kell benyújtani.

(7) Az eseti támogatás iránti kérelmekben a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

12. Tüzelő támogatás

23. § (1) Tüzelő támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Szabadbattyán településen lakcímmel rendelkező személynek, aki vagy akinek a családja átmenetileg fűtési gondokkal küzd.

(2)10 Tüzelő támogatásra az a kérelmező jogosult, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át egyedül élő esetében 500 %-át.

(3) Tüzelő támogatás természetben is megállapítható juttatás.

(4)11 A tüzelő támogatás egy naptári éven belül egy család részére legfeljebb 2 alkalommal állapítható meg.

(5)12 Amennyiben a kérelmező családja egyéb jogcímen a naptári évben részesült szociális célú tüzelőanyag támogatásban, részére legfeljebb 1 alkalommal állapítható meg e rendelet szerinti tüzelő támogatás.

(6)13 Tüzelő támogatás természetbeni támogatás formájában esetenként minimum 0,5 és legfeljebb 1 erdei köbméter mennyiségben állapítható meg.

(7)14 Tüzelő támogatás pénzbeli támogatás formájában esetenként minimum 4 legfeljebb 8 q keménylombos hasított tűzifa telepi kereskedelmi árának megfelelő összegben állapítható meg.

(8)15 A tüzelő támogatás megállapítás iránti kérelemben a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

13. Köztemetés

24. § (1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48. §-ban foglaltak szerint kell ellátni.

(2) A köztemetést a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester rendeli el.

(3) A települési önkormányzat az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a polgármester a köztemetés költségeinek megtérítését

a) 50 %-kal csökkentheti,

b) elengedheti, vagy

c)16 részletetekben történő megfizetését engedélyezheti, ha az eltemettetésre köteles személy egyedül élő és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át, vagy nem egyedül élő és családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át.

14. Szociális étkeztetés

25. § (1) A szociális ékezés igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult, akinek önálló képessége olyan mértékben csökkent, hogy önállóan étkezéséről gondoskodni nem tud,

a) 70. életévét betöltötte, vagy

b) korhatárra tekintet nélkül, akinek

ba) egészségi állapota, vagy

bb) fogyatékossága, vagy

bc) pszichiátriai betegsége, vagy

bd) hajléktalansága

indokolja.

(3) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tud.

(4) Fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, ki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül.

(5) Pszichiátriai betegsége miatt rászorulónak kell tekinteni az személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.

(6) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás.

(7) Az étkeztetés iránti kérelmet, valamint a szociális és egészségügyi rászorultságot igazoló jövedelemigazolást és orvosi igazolást a Polgármesteri Hivatalban kell benyújtani.

(8) A polgármester a képviselő-testület által átruházott hatáskörben dönt az étkeztetési ellátás igénybevételéről, valamint az ellátás megszüntetéséről.

(9) Az étkeztetés alapszolgáltatás biztosításához kapcsolódó MEGÁLLAPODÁS-t az ellátottal az Önkormányzat nevében a polgármester köti és írja alá.

15. Házi segítségnyújtás

26. § (1) Személyi gondozás keretében biztosítani kell

a) az ellátást igénybe vevővel a segítő kapcsolat kialakítását és fenntartását,

b) a gondozási és ápolási feladatok elvégzését,

c) a szociális segítést magába foglaló tevékenységeket.

(2) A Képviselő-testület a házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást az Alapszolgáltató útján - társulási megállapodás formájában - biztosítja.

(3) A szolgáltatás igénybevételére a kérelmet az Alapszolgáltató szakmai vezetőjéhez kell benyújtani, annak igénybevételéről az Alapszolgáltató szakmai vezetője dönt.

(4) A házi segítség nyújtás igénybevételéért térítési díjat kell fizetni.

(5) A személyi térítésdíjakat az Alapszolgáltató szakmai vezetője állapítja meg.

16. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

27. § A képviselő-testület a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás feladatainak ellátását – a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság Fejér Megyei Kirendeltsége útján – megállapodás formájában – biztosítja

17. Családsegítés

28. § A Képviselő-testület a családsegítés szolgáltatást Alapszolgáltató útján -megállapodás formájában - biztosítja. Ellátása az Szt-ben meghatározottak szerint történik.

18. Szociálpolitikai kerekasztal

29. § (1) A Képviselő-testület Helyi Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre. A helyi Szociálpolitikai Kerekasztal feladata – különösen – a szolgáltatásszervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósításának és végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.

(2) Tagjai: a polgármester, a gyermek szakorvos, a körzeti megbízott, a családgondozó és a védőnők.

(3) A szociálpolitikai Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart. Az ülést – a maguk közül megválasztott - elnök hívja össze.

19. Záró rendelkezések

30. § 2021. november 1. napján hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 6/2015.(II. 27.) önkormányzati rendelet.

31. § Ez a rendelet 2021. november 1-jén lép hatályba.

1

Az 5. § a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 7. §-a szerint módosított szöveg.

2

A 13. § a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 14. § a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 17. § (1) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 17. § (4) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 19. § (1) bekezdés c) pontja a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 19. § (4) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 20. § (4) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

9

A 22. § a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

10

A 23. § (2) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 23. § (2) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

11

A 23. § (4) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 23. § (5) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 23. § (6) bekezdése a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 23. § (7) bekezdését a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

15

A 23. § (8) bekezdését a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdése iktatta be.

16

A 24. § (3) bekezdés c) pontja a Szabadbattyán Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (I. 30.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.