Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II. 11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 09. 16

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II. 11.) önkormányzati rendelet módosításáról

Általános indokolás

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály- Törvényességi Felügyeleti Osztályának BO/13/6633-75/2021. iktatószámú szakmai segítségnyújtása alapján szükséges Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testületének települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Ör.) módosítása.

Jelen rendelet módosítás tartalmaz továbbá olyan rendelkezéseket is, amelyeket nem a jogszabálysértések megszüntetése, hanem a társadalmi igények változása, valamint az egyes szolgáltatásokhoz kapcsolódó árak emelkedése illetve a rendelet szerkezetének technikai javítása indokolt.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A rendelet bevezető része rögzíti többek között a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvénynek (a továbbiakban: Sztv.) 134/E. §-át, ami nem felhatalmazó rendelkezés. Fentiek következtében a rendelet bevezető része sérti a joszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII.14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 54. § (1) bekezdésében előírtakat.

A Jszr. 55. § (1) bekezdése szerint a bevezető részben a rendeletalkotásra felhatalmazást adó rendelkezés vagy az eredeti jogalkotói hatáskört megállapító jogszabályi rendelekezés után meg kell jelölni azt a feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést, amely alapján a jogszabályt kiadják. Ugyanezen jogszabályhely (5) bekezdése alapján önkormányzati rendelet bevezető részének a megszövegezésekor az önkormányzat feladatköreként az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés megfelelő pontját, a hleyi önkormányzatokról szóló törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését vagy más törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését vagy más törvénynek a feladatkörtmegállapító rendelkezését kell feltüntetni.

A rendelet bevezető része a feladatkör megjelölése során tévesen hivatkozott az Alatörvény 32. cikk (2) bekezdésére, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 8. pontjára, sértve ezáltala Jszr. 55. § (1) bekezdésében foglaltakat.

Feladatkört megállapító rendelkezésként a Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontjára kell hivatkozni.

A 2. §-hoz

A módosítást a rendelet technikai hibáinak (téves tagolás, hibás számozás) javítása indokolja.

A 3. §-hoz

Az Ör. a 4. § (3) bekezdésben az eljáró hatóság ügyintézője részére állapít meg feladatot, mely sérti a jegyző Mötv. 81. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott munkáltatói jogkörét, valamint nem felel meg a Mötv. 41. § (2) bekezdésében és a 84. § (1) bekezdésében foglaltaknak sem. A képviselő-testület a Mötv. hivatkozott rendelkezései értelmében a közös önkormányzati hivatal részére állapíthat meg feladatot.

Az Ör. 4. § (5) bekezdése értelmében a házastársak akkor tekinthetők különélőnek, ha a lakcímük is különböző. E szabályozás több szempontból aggályos. Egyrészt az Önkormányzat túlterjeszkedett a Sztv. 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmazás keretén, mivel a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeként nem szociáls szempontok figyelembe vételéről is rendelkezik.

Másrészt a hatályos nemzeti jogszabályokban nincs olyan jogszabály, amelye előírja, hogy a házastársak házassági vagyonjogi közösségük megszűnését követően házasságuk felbontásától függően vagy attól függetlenül, külön lakóhelyet létesítsenek, hiszen az Alaptörvény XXVII. cikk (1) bekezdése értelmében a Magyarország területén törényesen tartózkodó személyek – magyar állampolgárok, érvényes útiokmányokkal rendelkező külföldiek stb. – belátásuknak megfelelően jogosultak a lakóhely vagy tartózkodási hely önmaguk számára történő meghatározására, ebben nem korlátozhatók.

A módosító rendelkezés technikai jellegű javításokat is tartalmaz.

A 4. §-hoz

A rendelet 6. § (1) bekezdésében foglaltakat lehetőségként szabályozza az önkormányzat. Ez nem felel meg a Jszr. 3. § (2) bekezdésében előírtaknak, mely szerint a jogszabály tervezetében a normatív tartalmat jelen idejű kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazás alkalmazásával kell kifejezni. Az Szt. 25. § (3) bekezdés b) pontja úgy rendelkezik, hogy szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület az Szt.-ben és a települési önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint települési támogatást állapít meg. A képviselő-testület az Szt. 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmzás alapján a törvény adata keretek között maga alakítja a települési támogatás feltételeit, vállalt kötelezettségei mértékét, mely rendelkezések magát az önkormányzatot is kötik.

A módosítás technikai javítást célzó rendelkezéseket is tartalmaz.

Az 5. §-hoz

Az Ör. 7. § (5) bekezdése, ellentétes az Sztv. 45. § (3) bekezdésével, mely szerint a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartozásan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. Az Ör. hivatkozott rendelkezése lehetőségként szabályozza a szociális ellátás nyújtását. A helyi rendelekzés nem felel meg a Jszr. 3. § (2) bekezdésében előírtaknak sem, mely szerint a jogszabály tervezetében a normatív tartalmat jelen idejű kijelentő mondattal, egyes szám harmadik személyű megfogalmazás alkalmazásával kell kifejezni.

A Szt. 45. § (3) bekezdése értelmében rendelkezni kell a kötelezően biztosítandó rendkívüli települési támogatásról, melynek feltételéül csak jövedelmi és vagyoni viszonyok irhatóak elő. Az Ör.7. § (5) bekezdésének első mondatában nem kerülnek meghatározásra a szociális rászorultságot megalapozó feltételek, jövedelemvizsgálat nélkül teszi lehetővé a szabályozás támogatás nyújtását. Ezáltal a rendkívüli települési támogatás tekintetében szélekörű, szubjektív döntési jogosultságot biztosít az által, hogy lehetővé teszi a jövedelmi, vagyoni viszonyok hiányában is a támogatás megállapítását. E helyi szabályozás nem felel meg az Stv. 26. § és a 25. § (3) bekezdés b) pontjában előírtaknak, valamint a 132. § (4) bekezdés g) pontjában foglalt felhatalmazó rendelkezéseknek, továbbá sérti a Jat. 2. § (1) bekezdésében előírt jogbiztonság követelményét is. A szociális rászorultság feltételeit, szempontjait az Szt. hivatkozott rendelkezései alapján a helyi rendeletben szabályozni kell, annak hiányában az ellátás nem minősül szociális elllátásnak.

A módosítás a 7. § technikai javítását célzó módosításokat is tartalmaz.

A 6. §-hoz

Technikai javításokat célzó módosítás.

A 7–9. §-hoz

Új támogatási forma kerül bevezetésre a 14. év alatti gyermekek képviselői számára mikuláscsomag formájában, ami karácsonyhoz kapcsolódó támogatás egyik változataként alkot egy támogatási formát a korábbi időskorúak támogatásával.

A 10. §-hoz

Hatálybaléptető rendelkezést tartalmaz.