Rásonysápberencs Község Önkormányzat Képviselő-testülete 12/2021. (VI.14.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2021. 08. 04Rásonysápberencs Község Önkormányzat Képviselő-testülete 12/2021. (VI.14.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Rásonysápberencs Községi Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Az önkormányzat
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Rásonysápberencs Községi Önkormányzat
(2) Az önkormányzat székhelye: 3833 Rásonysápberencs, Rákóczi út 99.
(3) A Képviselő- testület szervei:
Az önkormányzati jogok
2. § (1) Az önkormányzati jogok az Alaptörvényben rögzítettek szerint illetik meg az önkormányzatot.
(2) A képviselő-testület véleményt nyilváníthat és kezdeményezhet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben is. E jogával különösen abban az esetben élhet, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll kapcsolatban.Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett helyi közösség, érintett érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.
A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei
3. § (1) A Képviselő-testület ellátja a jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
(2)1 A Képviselő-testület a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól szóló 3/2021. (III.8.) önkormányzati rendeletében (a továbbiakban: szociális rendelet) meghatározott egyes feladat-, illetve hatásköreit átruházza a polgármesterre, amely alapján
a) a szociális rendeletben meghatározott rendkívüli települési támogatás vonatkozásában a polgármester átruházott hatáskörben, rendkívüli, sürgős esetben rendkívüli települési támogatást állapít meg,
b) a szociális rendeletben meghatározott lakásfenntartási támogatás vonatkozásában a támogatással kapcsolatos döntések meghozatalára – átruházott hatáskörben – a Polgármester jogosult.
(3) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdése alapján egyes hatásköreit átruházza azokra a társulásokra – a társulások döntéshozó szerveire – , amelyeknek tagja az önkormányzat.
(4) Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.
A Képviselő-testület működése
4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő képviselő és 1 fő polgármester.
(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 25. melléklet tartalmazza.
(3) Rásonysápberencs Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.
(4) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.
(5) A képviselők kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.
(6) A megválasztott települési képviselő tiszteletdíjra jogosult az erről szóló helyi önkormányzati rendelet alapján.
Ülések tervezése, előkészítése
5. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése és előterjesztése a polgármester feladata.
(2) A munkaterv tervezetének elkészítéséhez a polgármester javaslatot kérhet:
Képviselő-testület ülése
6. § (1) A képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, azokon fejti ki munkásságát és gyakorolja jogkörét.
(2) A Képviselő-testület ülésének megnyitásakor a polgármester – a jelenléti ív alapján – számszerűen megállapítja a jelenlévő képviselők létszámát, és megállapítja a határozatképességet.
(3) A polgármester a határozatképesség biztosítása érdekében az ülés megkezdésére 30 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el. Amennyiben az ülés ezen idő alatt sem határozatképes, az ülést – haladéktalanul - 5 napon belüli időpontra újra össze kell hívni, ugyanazokkal a napirendekkel. A határozatképtelenség miatt megismételt testületi ülésen csak az elmaradt napirendek tárgyalhatóak.
(4) A polgármester határozatképtelenség esetén az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható. Amennyiben a határozatképesség a szünet után sem állítható helyre, a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.
7. § (1) Az ülésen a polgármester minden előterjesztés felett – a tájékoztatók kivételével – vitát nyit. Előtte az előterjesztő vagy a polgármester rövid kiegészítést tehet.
(2) Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.
(3) Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat és azt szavazásra bocsátja.
8. § (1) A polgármester köteles biztosítani a Képviselő-testület működésének rendjét. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ. Ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja, rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.
(2) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik, úgy a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
Döntéshozatali eljárás
9. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit – ha jogszabály másként nem rendelkezik – nyílt szavazással, általában egyszerű szótöbbséggel hozza, amely kézfelemeléssel történik.
(2) Minősített szótöbbség szükséges az Mötv-ben meghatározott eseteken kívül, az önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése, megterhelése esetén.
(3) A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott döntési javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület.
(4) Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta az elfogadáshoz szükséges számú igen szavazatot, úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.
(5) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után, a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot.
(6) Abban az esetben, ha a Képviselő-testület a (5) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni.
(7) A Képviselő-testület esetenként, egyszerű szótöbbséggel dönthet név szerinti szavazás elrendeléséről. A név szerinti szavazás során a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ írásban rögzíti (igen, nem, tartózkodás).
10. § (1) A Képviselő-testület – indítvány alapján – esetenként dönt a titkos szavazásról.
(2) A titkos szavazást az ügyrendi bizottság bonyolítja le.
(3) Törvényben meghatározott esetben titkos szavazást tart.
(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.
(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz..
(6) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a Képviselő-testület ügyrendi szünet elrendelése után azonnal megismételheti.
11. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit és határozatait – naptári év elejétől kezdődően – folyamatosan újrakezdi. A számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:
12. § (1) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:
13. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni az Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(2) Az ülésről szó szerinti jegyzőkönyv nem készül.
(3) A képviselő- testületi ülés jegyzőkönyvét az ülés megnyitását követően a polgármester által kijelölt képviselő hitelesíti, a jegyzőkönyv minden oldalát ellátja szignójával.
(4) A képviselő- testület jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(5) A képviselő- testület jegyzőkönyvének hitelesítésére kijelölt személy köteles a jegyző jegyzőkönyv elkészüléséről szóló szóbeli tájékoztatást követően haladéktalanul a jegyzőkönyvet megismerni és a hitelesítést megtenni.
(6) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal Kázsmárki Kirendeltségén kell tárolni.
(7) A testületi ülések jegyzőkönyvei a lakosság által – a zárt ülési jegyzőkönyvek kivételével – a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint Kázsmárk község honlapján megtekinthető.
(8) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezi: meghívó, jelenléti ív, írásos előterjesztés, javaslat, az elfogadott önkormányzati rendelet.
Együttes ülésre vonatkozó szabályok
14. § (1) A Képviselő-testület más önkormányzat(ok) Képviselő-testületével (testületeivel) az önkormányzatokat közösen érintő kérdésben szükség szerint együttes ülést tart.
(2) A Képviselő-testületek együttesen megtartott ülését – eltérő megállapodás hiányában – annak a településnek a polgármestere vezeti, ahol az együttes ülés megtartásra kerül.
A Képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei
15. § (1) A képviselő közfunkciójával összefüggő tevékenységéhez igényelheti a szükséges tájékoztatást és adminisztratív segítséget a jegyző útján, a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivataltól.
(2) A képviselő, amennyiben a testület ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízásban akadályoztatva van, azt köteles a polgármesternek bejelenteni.
(3) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
(4) A képviselő köteles részt venni a testület munkájában és elvégezni a polgármester által rábízott feladatot.
(5) A Képviselő-testület személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására, annak ismertté válását követően azonnal, ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett személyes meghallgatását.
(6) Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját maximum 3 hónapig 50 %-al csökkentett mértékben folyósítja.
(7) A bizottság eljárásának lefolytatása után, a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti.
A Képviselő-testület bizottsága, működése, feladat- és hatásköre
16. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai az Ügyrendi Bizottság és Vagyonnyilatkozat –vizsgáló Bizottság.
(2) A Vagyonnyilatkozat –vizsgáló bizottság tagjai; Medve Ferencné-elnök, Midáné Varga Andrea- BIzottsági tag,Juhász József-Bizottsági tag
(3) Az Ügyrendi bizottság tagjai: Juhász József-elnök, Midáné Varga Andrea- BIzottsági tag, Medve Ferencné-BIzottsági tag
(4) A bizottságok feladata:
A Polgármester
17. § (1) Rásonysápberencs község polgármestere a megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Kázsmárk község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel.
(3) A polgármester minden héten, hétfői napon 9.00 órától 12.00 óráig lakossági fogadóórát tart.
(4) Az Mötv. 68. § (3) bekezdése értelmében a polgármester, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, két ülés közötti időszakban, halasztást nem tűrő, önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következőkre terjed ki: A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében, átmeneti intézkedéseket hozzon.
(5) Az Mötv. 68. § (4) bekezdése értelmében a polgármester saját hatáskörében az önkormányzat költségvetését, vagyonát, tulajdonát érintő ügyben az éves költségvetési rendeletben meghatározott értékhatárig, alkalmanként dönthet forrásfelhasználásról.
Az alpolgármester
18. § (1) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
Közös Önkormányzati Hivatal, Jegyző
19. § (1) Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal székhelye:3831, Kázsmárk Fő út 61.Kirendeltségei: 3832, Léh Kossuth út 4.3833, Rásonysápberencs Rákóczi u. 99.
(2) A Közös Hivatal ügyfélfogadási rendje:hétfő 8 órától 12 óráig, kedd 8 órától-12 óráig, szerda nincs ügyfélfogadás, csütörtök 8 órától- 15 óráig, péntek 8 órától 12 óráig
(3) A hivatal működésével kapcsolatos szabályokat a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(4) A Hivatal az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos teendők ellátásával kapcsolatos feladatkörében eljárva:
A társulások
20. § (1) A Képviselő-testület feladatainak hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vehet részt.
(2) A társulásban való részvétel nem veszélyeztetheti az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának fenntartását.
(3) Rásonysápberencs Községi Önkormányzat az alábbi Társulásokban vesz részt:a)Kázsmárk- Rásonysápberencs Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulás (székhely: Kázsmárk)b)Szikszói Kistérségi Társulás (mint társult tag)c)Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladékkezelési Önkormányzati Társulás (mint társult tag)
A Képviselő-testület intézményei és azok jogállása
21. § A képviselő- testület a tartja fenn a Kázsmárki Szivárvány Óvodát Rásonysápberencs településsel társulásban, amely önállóan működő és nem önállóan gazdálkodó szervezet.
Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés
22. § (1) Az önkormányzat a helyi nemzetiség életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében, folyamatos együttműködésre törekszik a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzattal. Igény és lehetőség szerint – a jogszabályi keretek között – támogatja annak a működését.
(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzattal a helyiséghasználatra, feltételek biztosítására, feladatok ellátására vonatkozóan közigazgatási szerződésben megállapodik.
(3) A megállapodást szükség szerint, általános vagy időközi választás esetén az alakuló ülést követő harminc napon belül felül kell vizsgálni.
(4) Rásonysápberencs Községi Önkormányzat Képviselő-testülete köteles meghívni a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét azon üléseire, amelyen a roma nemzetiséget érintő kérdésekről dönt.
(5) A (4) bekezdésben foglalt esetekben a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke részére meghívót kell küldeni.
(6) A Nemzetiségi Önkormányzat a roma nemzetiséget érintő kérdésben javaslatot, kezdeményezést nyújthat be a képviselő- testület felé, melyet a képviselő- testület a soron következő képviselő- testületi ülésen köteles napirendre tűzni. A javaslat, kezdeményezés tárgyában hozott döntésről a polgármester a Nemzetiségi Önkormányzatot írásban tájékoztatja.
(7) A közoktatással kapcsolatos egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására a Njtv. 27. §.-ban a nemzetiségi kulturális önigazgatással kapcsolatos ügyben egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására a Njtv. 35. §.-ban foglaltak alapján kell eljárni.
Lakossági fórumok
23. § (1) Lakossági fórumot lehet tartani a település lakosságának egészét, vagy jelentős részét érintő döntések sokoldalú előkészítése érdekében.
(2) A lakossági fórum előkészítése, összehívása, vezetése a polgármester feladata.
(3) A lakossági fórum helyét, időpontját, témáját a fórum előtt legalább 5 nappal a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
(4) A képviselő-testület a lakossági önszerveződő közösségekkel együttműködik. Az együttműködés formái:
Közmeghallgatás
24. § (1) A Képviselő-testület évente egyszer előre meghirdetett - a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen - közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás tartásáról a lakosságot legalább öt nappal előbb, a helyben szokásos módon értesíteni kell.
Az önkormányzat gazdálkodása
25. § Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos kérdéseket a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.
Záró rendelkezés
26. § Ez a rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba.
A 3.§ a 14/2021.(VII.30.) önkormányzati rendelet 1.§-ával megállapított szöveg.