Rásonysápberencs Község Önkormányzat Képviselő-testülete 12/2021. (VI.14.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2021. 08. 04

Rásonysápberencs Község Önkormányzat Képviselő-testülete 12/2021. (VI.14.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

2021.08.04.

Rásonysápberencs Községi Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület feladat- és hatáskörét gyakorolva, a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Az önkormányzat

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Rásonysápberencs Községi Önkormányzat

(2) Az önkormányzat székhelye: 3833 Rásonysápberencs, Rákóczi út 99.

(3) A Képviselő- testület szervei:

- a) a polgármester,
- b) a képviselő-testület bizottsága,
- c) a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal,
- d) a Társulás,
- e) a jegyző.
(4) Az Önkormányzat által ellátandó kormányzati funkcióit az 1.melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.

Az önkormányzati jogok

2. § (1) Az önkormányzati jogok az Alaptörvényben rögzítettek szerint illetik meg az önkormányzatot.

(2) A képviselő-testület véleményt nyilváníthat és kezdeményezhet a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben is. E jogával különösen abban az esetben élhet, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll kapcsolatban.Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett helyi közösség, érintett érdekképviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.

II. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI

A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei

3. § (1) A Képviselő-testület ellátja a jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2)1 A Képviselő-testület a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások helyi szabályairól szóló 3/2021. (III.8.) önkormányzati rendeletében (a továbbiakban: szociális rendelet) meghatározott egyes feladat-, illetve hatásköreit átruházza a polgármesterre, amely alapján

a) a szociális rendeletben meghatározott rendkívüli települési támogatás vonatkozásában a polgármester átruházott hatáskörben, rendkívüli, sürgős esetben rendkívüli települési támogatást állapít meg,

b) a szociális rendeletben meghatározott lakásfenntartási támogatás vonatkozásában a támogatással kapcsolatos döntések meghozatalára – átruházott hatáskörben – a Polgármester jogosult.

(3) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdése alapján egyes hatásköreit átruházza azokra a társulásokra – a társulások döntéshozó szerveire – , amelyeknek tagja az önkormányzat.

(4) Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.

A Képviselő-testület működése

4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 4 fő képviselő és 1 fő polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak névsorát a 25. melléklet tartalmazza.

(3) Rásonysápberencs Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.

(4) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.

(5) A képviselők kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.

(6) A megválasztott települési képviselő tiszteletdíjra jogosult az erről szóló helyi önkormányzati rendelet alapján.

Ülések tervezése, előkészítése

5. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkaterv előkészítése és előterjesztése a polgármester feladata.

(2) A munkaterv tervezetének elkészítéséhez a polgármester javaslatot kérhet:

- a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,
- b) a képviselő-testület bizottságaitól,
- c) a jegyzőtől,
- d) a polgármester által meghatározott szervektől,
- e) a fontosabb közszolgáltatást végző szervezetektől és az önkormányzat által alapított illetve fenntartott intézmények vezetőitől,
- f) a település önszerveződő közösségeitől.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
- a) az ülések tervezett időpontját, helyét,
- b) a napirendek címét, előadóját,
- c) az előterjesztések előkészítésének határidejét,
- d) a bizottságoknak a megjelölését, ha az előterjesztést előzetesen bizottságoknak kell megvitatnia,
- e) a közmeghallgatás időpontját,
- f) a községi lakossági fórumok tervezett rendjét.
(4) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(5) A polgármester és alpolgármester tartós akadályoztatása esetén rangidős képviselő hívja össze és vezeti azt.
(6) A Képviselő-testület évenként elfogadott munkatervében meghatározott ütemezés szerint évente legalább 6 alkalommal tart rendes ülést (a továbbiakban: rendes ülés). A polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja (rendkívüli ülés).
(7) A polgármester az Mötv. 44. §-ában foglaltakon kívül, a téma sürgősségére tekintettel, rendkívüli ülést hívhat össze.
(8) Sürgősség, valamint katasztrófa esetén, az ok megjelölésével a Képviselő-testületi ülés eltérő időpontra is összehívható. Halaszthatatlan döntést igénylő ügyben az ülés napján, egyéb esetben az ülést megelőző napon a képviselőt értesíteni kell (SMS, telefon, e-mail). Az így összehívott ülésen csak az ülést összehívó által előterjesztett napirendi pont(ok) tárgyalhatók.
(9) A meghívó tartalmazza:
- a) az ülés helyét,
- b) kezdésének időpontját,
- c) a javasolt napirendi pontokat és azok előadóit,
- d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.
(10) A rendes ülésre szóló meghívót és az előterjesztéseket, a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, míg rendkívüli ülés esetén az ülést megelőzően legalább 24 órával előbb kell kézbesíteni.
(11) A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meghívandók
- a) jegyző,
- b) intézményvezetők,
- c) a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal napirendi ponttal érintett ügyintézője,
- d) a napirendi pontok előterjesztői és a tárgyban illetékes vagy érintett szervezet vezetője,
- e) a nemzetiségi önkormányzat elnöke,
- f) akiket a polgármester indokoltnak tart,
- g) az önkormányzat által meghatározott önszerveződő közösségek képviselői, tevékenységi körüket érintő kérdésben.
(12) A Képviselő-testület éves munkatervét a megelőző év december 31. napjáig fogadja el.

Képviselő-testület ülése

6. § (1) A képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, azokon fejti ki munkásságát és gyakorolja jogkörét.

(2) A Képviselő-testület ülésének megnyitásakor a polgármester – a jelenléti ív alapján – számszerűen megállapítja a jelenlévő képviselők létszámát, és megállapítja a határozatképességet.

(3) A polgármester a határozatképesség biztosítása érdekében az ülés megkezdésére 30 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el. Amennyiben az ülés ezen idő alatt sem határozatképes, az ülést – haladéktalanul - 5 napon belüli időpontra újra össze kell hívni, ugyanazokkal a napirendekkel. A határozatképtelenség miatt megismételt testületi ülésen csak az elmaradt napirendek tárgyalhatóak.

(4) A polgármester határozatképtelenség esetén az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el. A tárgyalási szünet után az ülés tovább folytatható. Amennyiben a határozatképesség a szünet után sem állítható helyre, a (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.

7. § (1) Az ülésen a polgármester minden előterjesztés felett – a tájékoztatók kivételével – vitát nyit. Előtte az előterjesztő vagy a polgármester rövid kiegészítést tehet.

(2) Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.

(3) Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat és azt szavazásra bocsátja.

8. § (1) A polgármester köteles biztosítani a Képviselő-testület működésének rendjét. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ. Ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja, rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.

(2) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik, úgy a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

Döntéshozatali eljárás

9. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit – ha jogszabály másként nem rendelkezik – nyílt szavazással, általában egyszerű szótöbbséggel hozza, amely kézfelemeléssel történik.

(2) Minősített szótöbbség szükséges az Mötv-ben meghatározott eseteken kívül, az önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítése, megterhelése esetén.

(3) A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott döntési javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület.

(4) Az alternatívákat tartalmazó döntési javaslatok esetében, ha bármelyik javaslat a szavazás során megkapta az elfogadáshoz szükséges számú igen szavazatot, úgy a többi javaslatot nem kell szavazásra bocsátani.

(5) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, szünet elrendelése után, a polgármester újból szavazásra bocsátja a javaslatot.

(6) Abban az esetben, ha a Képviselő-testület a (5) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésre ismételten napirendre kell tűzni.

(7) A Képviselő-testület esetenként, egyszerű szótöbbséggel dönthet név szerinti szavazás elrendeléséről. A név szerinti szavazás során a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ írásban rögzíti (igen, nem, tartózkodás).

10. § (1) A Képviselő-testület – indítvány alapján – esetenként dönt a titkos szavazásról.

(2) A titkos szavazást az ügyrendi bizottság bonyolítja le.

(3) Törvényben meghatározott esetben titkos szavazást tart.

(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.

(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz..

(6) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a Képviselő-testület ügyrendi szünet elrendelése után azonnal megismételheti.

11. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit és határozatait – naptári év elejétől kezdődően – folyamatosan újrakezdi. A számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

- a) a helyi önkormányzati képviselők,
- b) a képviselő-testület bizottsága,
- c) a polgármester,
- d) az alpolgármester,
- e) a jegyző,
- f) a település önszerveződő közössége.
(3) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.
(4) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
(5) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.
(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

12. § (1) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

- a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,
- b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,
- c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,
- d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,
- e) hitelfelvételhez.
(3) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő 5 napon belül köteles ezt jelezni a jogszabálysértő döntést hozó, vagy jogszabálysértően működő képviselő-testület illetve annak szerve felé.
(4) A határozat tartalmazza:
- a) A határozat megjelölését
- b) a Képviselő-testület döntését,
- c) amit még a testület fontosnak tart,
- d) a végrehajtásra szolgáló határidőt, mely lehet határnap, vagy határozatlan idő,
- e) a végrehajtásért felelős(ök) megnevezését
- f) e §-ban foglaltakat az önkormányzati hatósági ügyekben hozott határozatokra az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.
(5) A meghozott döntések kihirdetésének helyben szokásos módja a Rásonysápberencs község hirdetőtábláján történő kifüggesztés, valamint a hivatalos honlapon történő közzététel. A kihirdetés napja azonos a kifüggesztés időpontjával.

13. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni az Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(2) Az ülésről szó szerinti jegyzőkönyv nem készül.

(3) A képviselő- testületi ülés jegyzőkönyvét az ülés megnyitását követően a polgármester által kijelölt képviselő hitelesíti, a jegyzőkönyv minden oldalát ellátja szignójával.

(4) A képviselő- testület jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A képviselő- testület jegyzőkönyvének hitelesítésére kijelölt személy köteles a jegyző jegyzőkönyv elkészüléséről szóló szóbeli tájékoztatást követően haladéktalanul a jegyzőkönyvet megismerni és a hitelesítést megtenni.

(6) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal Kázsmárki Kirendeltségén kell tárolni.

(7) A testületi ülések jegyzőkönyvei a lakosság által – a zárt ülési jegyzőkönyvek kivételével – a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint Kázsmárk község honlapján megtekinthető.

(8) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezi: meghívó, jelenléti ív, írásos előterjesztés, javaslat, az elfogadott önkormányzati rendelet.

Együttes ülésre vonatkozó szabályok

14. § (1) A Képviselő-testület más önkormányzat(ok) Képviselő-testületével (testületeivel) az önkormányzatokat közösen érintő kérdésben szükség szerint együttes ülést tart.

(2) A Képviselő-testületek együttesen megtartott ülését – eltérő megállapodás hiányában – annak a településnek a polgármestere vezeti, ahol az együttes ülés megtartásra kerül.

III. FEJEZET
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK

A Képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei

15. § (1) A képviselő közfunkciójával összefüggő tevékenységéhez igényelheti a szükséges tájékoztatást és adminisztratív segítséget a jegyző útján, a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivataltól.

(2) A képviselő, amennyiben a testület ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízásban akadályoztatva van, azt köteles a polgármesternek bejelenteni.

(3) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.

(4) A képviselő köteles részt venni a testület munkájában és elvégezni a polgármester által rábízott feladatot.

(5) A Képviselő-testület személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására, annak ismertté válását követően azonnal, ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik. A bizottság eljárása során biztosítja az érintett személyes meghallgatását.

(6) Ha a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztotta, tiszteletdíját maximum 3 hónapig 50 %-al csökkentett mértékben folyósítja.

(7) A bizottság eljárásának lefolytatása után, a vizsgálat eredményét a Képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti.

IV. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

A Képviselő-testület bizottsága, működése, feladat- és hatásköre

16. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai az Ügyrendi Bizottság és Vagyonnyilatkozat –vizsgáló Bizottság.

(2) A Vagyonnyilatkozat –vizsgáló bizottság tagjai; Medve Ferencné-elnök, Midáné Varga Andrea- BIzottsági tag,Juhász József-Bizottsági tag

(3) Az Ügyrendi bizottság tagjai: Juhász József-elnök, Midáné Varga Andrea- BIzottsági tag, Medve Ferencné-BIzottsági tag

(4) A bizottságok feladata:

- a) az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezések kivizsgálása,
- b) a polgármester, az önkormányzati képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése,
- c) a titkos szavazások lebonyolítása,
- d) a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálása.
(5) A Bizottság ülését, szükség szerint, az elnök hívja össze és vezeti azt. Akadályoztatása esetén a korelnök látja el az elnöki teendőket.
(6) A Képviselő-testület egy-egy feladat végrehajtására céljelleggel ideiglenes bizottságot hozhat létre egyszerű szótöbbséggel elfogadott határozatával. Létszámát és működésének időtartamát a létrehozáskor állapítja meg.
(7) A bizottságok ügyviteli működési feltételeit a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.
V. FEJEZET
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL, A JEGYZŐ

A Polgármester

17. § (1) Rásonysápberencs község polgármestere a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Kázsmárk község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel.

(3) A polgármester minden héten, hétfői napon 9.00 órától 12.00 óráig lakossági fogadóórát tart.

(4) Az Mötv. 68. § (3) bekezdése értelmében a polgármester, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, két ülés közötti időszakban, halasztást nem tűrő, önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következőkre terjed ki: A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében, átmeneti intézkedéseket hozzon.

(5) Az Mötv. 68. § (4) bekezdése értelmében a polgármester saját hatáskörében az önkormányzat költségvetését, vagyonát, tulajdonát érintő ügyben az éves költségvetési rendeletben meghatározott értékhatárig, alkalmanként dönthet forrásfelhasználásról.

Az alpolgármester

18. § (1) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.

(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.

Közös Önkormányzati Hivatal, Jegyző

19. § (1) Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal székhelye:3831, Kázsmárk Fő út 61.Kirendeltségei: 3832, Léh Kossuth út 4.3833, Rásonysápberencs Rákóczi u. 99.

(2) A Közös Hivatal ügyfélfogadási rendje:hétfő 8 órától 12 óráig, kedd 8 órától-12 óráig, szerda nincs ügyfélfogadás, csütörtök 8 órától- 15 óráig, péntek 8 órától 12 óráig

(3) A hivatal működésével kapcsolatos szabályokat a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(4) A Hivatal az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos teendők ellátásával kapcsolatos feladatkörében eljárva:

- a) biztosítja a Hivatalhoz tartozó önkormányzatok lakosságának a közszolgáltatásokhoz való magas színvonalú, a lehetőségek határai közötti gyors, könnyű és hatékony hozzáférését;
- b) biztosítja az önkormányzatok működéséhez, a képviselő-testületek, a polgármesterek vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítéséhez és végrehajtásához kapcsolódó feladatok ellátását, az elvárható és elérhető legmagasabb szakmai-igazgatási színvonalon;
- c) közreműködik a Hivatalhoz tartozó önkormányzatok egymás érdekeinek kölcsönös tiszteletben tartásán, megértésén alapuló, konszenzusra, korrektségre, közösen elfogadott szabályozó rendszerre épülő együttműködésében.
(5) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatás esetén – legfeljebb 6 hónapi időtartamra – a jegyzői feladatokat a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő hivatali köztisztviselő látja el.
(6) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testületi ülésen szóban jelezni.
(7) A jegyző vezeti a Kázsmárki Közös Önkormányzati Hivatalt, valamint ellátja a Közös Hivatal dolgozói feletti munkáltatói jogokat.
(8) A jegyző ügyfélfogadást a Közös Hivatal székhelyén tartja.
VI. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, INTÉZMÉNYEI ÉS AZOK JOGÁLLÁSAI

A társulások

20. § (1) A Képviselő-testület feladatainak hatékonyabb és gazdaságosabb ellátása érdekében társulásokban vehet részt.

(2) A társulásban való részvétel nem veszélyeztetheti az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyának fenntartását.

(3) Rásonysápberencs Községi Önkormányzat az alábbi Társulásokban vesz részt:a)Kázsmárk- Rásonysápberencs Községek Köznevelési Intézményfenntartó Társulás (székhely: Kázsmárk)b)Szikszói Kistérségi Társulás (mint társult tag)c)Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladékkezelési Önkormányzati Társulás (mint társult tag)

(4) A képviselő- testület az (1) bekezdés a) pontban írt Társulásra átruházza az óvodai nevelési feladatok ellátását.
(5) A képviselő- testület az (1) bekezdés b) pontban írt Társulásra átruházza az orvosi ügyeleti feladatok ellátását.
(6) A képviselő- testület az (1) bekezdés c) pontban írt Társulásra átruházza az szilárdhulladék-kezelési önkormányzati feladatok ellátását.

A Képviselő-testület intézményei és azok jogállása

21. § A képviselő- testület a tartja fenn a Kázsmárki Szivárvány Óvodát Rásonysápberencs településsel társulásban, amely önállóan működő és nem önállóan gazdálkodó szervezet.

VII. FEJEZET
A LAKOSSÁGI FÓRUMOK, KÖZMEGHALLGATÁS, NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT

Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés

22. § (1) Az önkormányzat a helyi nemzetiség életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében, folyamatos együttműködésre törekszik a településen működő Roma Nemzetiségi Önkormányzattal. Igény és lehetőség szerint – a jogszabályi keretek között – támogatja annak a működését.

(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzattal a helyiséghasználatra, feltételek biztosítására, feladatok ellátására vonatkozóan közigazgatási szerződésben megállapodik.

(3) A megállapodást szükség szerint, általános vagy időközi választás esetén az alakuló ülést követő harminc napon belül felül kell vizsgálni.

(4) Rásonysápberencs Községi Önkormányzat Képviselő-testülete köteles meghívni a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Elnökét azon üléseire, amelyen a roma nemzetiséget érintő kérdésekről dönt.

(5) A (4) bekezdésben foglalt esetekben a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke részére meghívót kell küldeni.

(6) A Nemzetiségi Önkormányzat a roma nemzetiséget érintő kérdésben javaslatot, kezdeményezést nyújthat be a képviselő- testület felé, melyet a képviselő- testület a soron következő képviselő- testületi ülésen köteles napirendre tűzni. A javaslat, kezdeményezés tárgyában hozott döntésről a polgármester a Nemzetiségi Önkormányzatot írásban tájékoztatja.

(7) A közoktatással kapcsolatos egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására a Njtv. 27. §.-ban a nemzetiségi kulturális önigazgatással kapcsolatos ügyben egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására a Njtv. 35. §.-ban foglaltak alapján kell eljárni.

Lakossági fórumok

23. § (1) Lakossági fórumot lehet tartani a település lakosságának egészét, vagy jelentős részét érintő döntések sokoldalú előkészítése érdekében.

(2) A lakossági fórum előkészítése, összehívása, vezetése a polgármester feladata.

(3) A lakossági fórum helyét, időpontját, témáját a fórum előtt legalább 5 nappal a helyben szokásos módon közzé kell tenni.

(4) A képviselő-testület a lakossági önszerveződő közösségekkel együttműködik. Az együttműködés formái:

- a) részvétel a közösség összejövetelein,
- b) a képviselő-testület ülésén való tanácskozási jog biztosítása.

Közmeghallgatás

24. § (1) A Képviselő-testület évente egyszer előre meghirdetett - a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen - közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás tartásáról a lakosságot legalább öt nappal előbb, a helyben szokásos módon értesíteni kell.

Az önkormányzat gazdálkodása

25. § Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos kérdéseket a Képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.

Záró rendelkezés

26. § Ez a rendelet a kihirdetését követő ötödik napon lép hatályba.

1. melléklet
Kormányzati funkciók felsorolása:
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041237 Közfoglalkoztatási Minta Program
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelése
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
082044 Könyvtári szolgáltatások
082092 Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
107052 Házi segítségnyújtás
2. melléklet
A képviselő- testület tagjai:
Medve Ferenc polgármester
Drozdáné Orosz Erzsébet alpolgármester
Medve Ferencné képviselő
Midáné Varga Andrea képviselő
Juhász József képviselő
1

A 3.§ a 14/2021.(VII.30.) önkormányzati rendelet 1.§-ával megállapított szöveg.