Hangony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2021. (IX. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 1/2021. (II.15.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 09. 16

az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 1/2021. (II.15.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 54. § (1) bekezdése értelmében: a nem eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotni tervezett rendelet bevezető részében egyértelműen meg kell jelölni a jogszabály egyes rendelkezéseinek a megalkotásához szükséges valamennyi olyan felhatalmazó rendelkezést megállapító jogszabályi rendelkezést, amely alapján a rendeletet kiadják.

A rendelet bevezető része nem hivatkozik a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 92. § (1) bekezdés a) pontjára, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 29. § (1) bekezdésére.

A Jszr. 55. § (1) bekezdése szerint a bevezető részben a rendeletalkotásra felhatalmazást adó rendelkezés vagy az eredeti jogalkotói hatáskört megállapító rendelkezés után meg kell jelölni azt a feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést, amely alapján a jogszabályt kiadják. Ugyanezen jogszabályhely (5) bekezdése alapján önkormányzati rendelet bevezető részének a megszövegezésekor az önkormányzat feladatköreként az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés megfelelő pontját, a helyi önkormányzatokról szóló törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését vagy más törvénynek a feladatkört megállapító rendelkezését kell feltüntetni.

Az Ör. bevezető része a feladatkör megjelölése során nem hivatkozott a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 8. pontjára, valamint a Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pontjára.

A 2. §-hoz, a 4. §-hoz és az 5. §-hoz és az 1–11. melléklethez

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről alkotott 1/2021. (II. 15.) önkormányzati rendelet módosítása szükséges a 2021. január 1. és június 30. között pótelőirányzatként biztosított állami támogatások, működési célú támogatások, működési bevételek, felhalmozási bevételek miatt.

Az önkormányzat általános működésének támogatása 405 504,- Ft-tal, a köznevelési feladatok támogatása 798 000,-Ft-tal, szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása 110 260,-Ft-tal, kulturális feladatok támogatása 55 188,-Ft-tal, működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások 1 866 230,-Ft-tal és az egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülről 8 461 114,-Ft-tal növekedett.

Ezekkel a bevételekkel szemben került növelésre a dologi kiadások 312 616,-Ft-tal, az egyéb működési célú kiadások 3 017 180,- Ft-tal (ebből a helyi önkormányzatok előző évi elszámolásából származó kiadások 2 084 065,-Ft-tal) és az államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésének összege 8 366 500,-Ft-tal.

A közfoglalkoztatás támogatásához a költségvetés készítésekor még nem állt rendelkezésre elég információ, ezért a támogatási szerződések alapján 32 428 985.- Ft-tal került emelésre a bevételi előirányzat, és ugyanilyen összeggel kerültek növelésre a dologi kiadások.

Az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről alkotott 1/2021. (II. 15.) önkormányzati rendelet módosítása szükséges a 2021. január 1. és június 30. között pótelőirányzatként biztosított állami támogatások, működési célú támogatások, működési bevételek, felhalmozási bevételek miatt.

Az önkormányzat általános működésének támogatása 405 504,- Ft-tal, a köznevelési feladatok támogatása 798 000,-Ft-tal, szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása 110 260,-Ft-tal, kulturális feladatok támogatása 55 188,-Ft-tal, működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások 1 866 230,-Ft-tal és az egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülről 8 461 114,-Ft-tal növekedett.

Ezekkel a bevételekkel szemben került növelésre a dologi kiadások 312 616,-Ft-tal, az egyéb működési célú kiadások 3 017 180,- Ft-tal (ebből a helyi önkormányzatok előző évi elszámolásából származó kiadások 2 084 065,-Ft-tal) és az államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésének összege 8 366 500,-Ft-tal.

A közfoglalkoztatás támogatásához a költségvetés készítésekor még nem állt rendelkezésre elég információ, ezért a támogatási szerződések alapján 32 428 985.- Ft-tal került emelésre a bevételi előirányzat, és ugyanilyen összeggel kerültek növelésre a dologi kiadások.

Részletes indokolás

Az 1–3. §-hoz

Az 1. §-hoz:

A költségvetés módosított bevételi és kiadási főösszeg adatait költségvetési bevételek, költségvetési kiadások megbontásban tartalmazza.

A 2. §-hoz:

A módosított költségvetési adatokat tartalmazza a 2021. évi jóváhagyott költségvetés szerkezetének megfelelően.

A 3. §-hoz:

Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.

A 3. §-hoz

Az Ör. 8. § (1) bekezdése meghatározza a szociális étkeztetés intézményi térítési díját. A szabályozás ellentétes a Sztv. 115 § (1) bekezdésének rendelkezésével. A képviselő-testület a Sztv. 92. §-a alapján arra rendelkezik felhatalmazással, hogy meghatározza a szociális szolgáltatás intézményi térítési díját. Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatás, illetve ellátás általános, minden lehetséges jövőbeli igénybe vevőre nézve meghatározott ellenértéke, amely az adott személyes gondoskodási forma megszervezésének, biztosításának költségeire tekintettel kerül megállapításra a fenntartó által. Az Sztv. a térítési díj mértékével kapcsolatban annyi kötelezettséget ír elő, hogy az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Mindezekből következően az önkormányzat képviselő-testülete nem rendelkezik felhatalmazással az intézményi térítési díj ÁFA tartalmának meghatározására, csak a szolgáltatási önköltséget nem meghaladó intézményi térítési díjról rendelkezhet.

Egyes települési támogatásokhoz kapcsolódó költségvetési keretek emelése is szükségessé vált. A fiatalok otthonteremtési támogatására benyújtott kérelmek alapján, továbbá a hátrányos lakhatási körülmények felszámolását célzó támogatás bevezetése kapcsán. Az emelés, valamint az új keret nem veszélyezteti az önkormányzati gazdálkodás biztonságát.