Szikszó Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete
Szikszó Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 06. 15- 2024. 10. 08Szikszó Város Önkormányzat Képviselő-testülete 13/2021. (VI. 14.) önkormányzati rendelete
Szikszó Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Szikszó Város Önkormányzatának Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 27/2021.(I.29.) számú kormányrendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
Általános rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Szikszó Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
Székhelye: 3800 Szikszó, Kálvin tér 1.
Levelezési címe: 3800 Szikszó, Kálvin tér 1.
Internetes honlapja: www.szikszo.hu
E-mail címe: titkar@szikszo.hu
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Szikszó Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület)
(3) Az Önkormányzat működési területe: Szikszó Város Önkormányzatának közigazgatási területe
(4) A Szervezeti és Működési Szabályzat hatálya kiterjed Szikszó Város Önkormányzata Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, valamint a Közös Önkormányzati Hivatalra.
(5) Szikszó Város Önkormányzata önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket, melynek során demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: címer és a zászló
(2) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendeletben állapítja meg.
3. § (1) Az Önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.
4. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a Megyei Önkormányzattal, valamint a Szikszói Kistérségi Többcélú Társulás önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.
5. § (1) Az Önkormányzat jogi személy.
(2) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, a társulás látják el.
(3) A képviselő-testületet a polgármester képviseli. A képviselő-testületet –megbízás alapján- bármely képviselő képviselheti.
II. FEJEZET A képviselő-testület működése
Az önkormányzati képviselők száma
6. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 8 fő+ polgármester.
(2) A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1 sz. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület munkaterve, üléseinek összehívása
7. § (1) A képviselő-testület éves üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a testület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
- a) polgármester,
- b) alpolgármester,
- c) képviselő-testület tagja,
- d) jegyző,
- e) bizottságok,
- f) nemzetiségi önkormányzatok.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét,
- b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését,
- c) az előkészítésért felelős nevét,
d)a közmeghallgatás(ok) időpontját.
(4) A munkatervben kötelező napirendi pontként kell szerepelnie:
- a) jogszabályokban és önkormányzati rendeletekben meghatározott beszámolóknak,
- b) az előző év költségvetésének teljesítéséről szóló beszámolónak, és a következő év költségvetésének,
- c) az önkormányzat összefoglaló belső ellenőrzési jelentésének és következő évi belső ellenőrzési tervének,
- d) az önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdálkodó szervezetek következő évi üzleti tervének és éves beszámolójának,
- e) a nemzetiségi önkormányzatok beszámolójának a költségvetésükről és azok végrehajtásáról.
8. § (1) A képviselő-testület munkaterv szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
(2) A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja.
A képviselő-testület soron kívüli ülését össze kell hívni:
a) a képviselők egynegyedének,
b) a képviselő-testület bizottságainak
írásbeli indítványára.
(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) képviselőket,
b) jegyzőt,
c) napirendi pontok előadóit,
d) települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
e) Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
f) önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok -, valamint önkormányzati fenntartású intézmények vezetőit,
g) akit a polgármester meghív,
h) a lakosság önszerveződő közösségeinek képviselőjét.
(4) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját,
b) akit a polgármester a napirendhez meghívott.
(5) A képviselő-testület üléseit a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester - hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(6) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az abban szereplő egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell kiküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikus úton is továbbíthatóak.
(7) A testület ülésének időpontját, helyét, a megtárgyalandó napirendi pontokat az ülés előtt legalább 5 nappal a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján (www.szikszo.hu) közzé kell tenni. Az ülés napirendi anyagát ( zárt ülés kivételével) a Közös Önkormányzati Hivatal épületében meg lehet tekinteni.
(8) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 48 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
(9) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendi pont tárgyalására a Képviselő-testület ülését 5 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
A képviselő-testület ülésének vezetése
9. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester – akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság elnöke vezeti.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
- a) megállapítja az ülés határozatképességét,
- b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítők személyére -2 fő-,
- c) előterjeszti az ülés napirendjét,
- d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési
javaslatokat.
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja bármelyik napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.
Ülésvezetés szabályai, a nyilvánosság biztosítása
10. § (1) A polgármester köteles biztosítani a képviselő-testület ülése működésének rendjét. Ennek keretében:
- a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ,
- b) ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja,
- c) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi ülés rendjét zavaró magatartást tanúsít.
(2) A testület ülésén megjelent állampolgárok csak a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezi az érintetteket a terem elhagyására.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
Az előterjesztés
11. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett a képviselő-testület,a képviselő-testület bizottságai által vagy a képviselő által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató, kérelem, valamint minden olyan ügy, amely a munkatervben nem szerepel, de Képviselő-testületi tárgyalást vagy döntést igényel.
(2) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.A polgármester engedélyezheti az írásba foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
- a) polgármester,
- b) alpolgármester,
- c) képviselő-testület tagja,
- d) a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság,
- e) az Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottság,
- f) a Városüzemeltetési Bizottság,
- g) jegyző,
- h) önkormányzati intézmények vezetői tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában
mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselő-testület
és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére.
i) nemzetiségi önkormányzatok (nemzetiséget érintő kérdésben).
Sürgősségi indítvány
12. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előterjesztések között nem szerepel. A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés napirendre vételéről. A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei: Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 12 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző.
A beszámoló
13. § (1) Szikszó Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves beszámoló készítési kötelezettséget ír elő Szikszó Város Önkormányzat Képviselő-testülete által alapított költségvetési szervek, alapítványok, egyesületek részére, valamint éves és negyedéves beszámolási kötelezettséget ír elő azon gazdasági társaságok részére, melyekben az önkormányzat többségi tulajdoni részesedéssel rendelkezik.
(2) A beszámoló benyújtásának időpontja Szikszó Város Önkormányzat Képviselő-testületének munkatervében kerül meghatározásra. Az érintett szervezet a munkatervben meghatározott időpontban köteles a beszámolót elkészíteni és a Képviselő-testület elé terjeszteni. A beszámoló benyújtására meghatározott időpont módosítására nincs lehetőség. A Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője előzetesen írásban felkéri az érintett szervezeteket a beszámoló elkészítésére.
(3) Az éves beszámoló kötelező tartalmi elemét képezi az előző üzleti, illetve költségvetési év gazdálkodásának szöveges és számszaki bemutatása.
(4) Az éves beszámoló szöveges részének kötelező elemei:
- a) borító (tartalmazza a szervezet elnevezését, címét, a beszámolással érintett időszak megjelölését, a beszámoló készítésének dátumát, vezetőjének aláírását és pecsétjét),
- b) bevezető (tartalmazza a szervezet rövid bemutatását, felépítését),
- c) a szervezet adott évben folytatott tevékenységének részletes leírása, az eredmények szemléletes ismertetése, a felhasznált eszközök részletes ismertetése,
- d) tapasztalatok, eredmények összegzése (a meglévő problémák, megoldási lehetőségek, jövőbeni fejlesztési lehetőségek bemutatása).
(5) Az éves beszámoló számszaki részének kötelező elemei:
a)éves gazdálkodást és működést bemutató szöveges és számszaki beszámoló
a) főkönyvi kivonat, naplófőkönyv kivonata, mérleg,
b) követelések, kötelezettségek bemutatása,
c) szállítói tartozásállomány bemutatása,
d) az önkormányzat által nyújtott támogatás elszámolásához kapcsolódóan köteles elkülönített számviteli nyilvántartást vezetni a kapott támogatásról. Az elszámoláshoz csatolni szükséges a felhasználást igazoló számviteli bizonylatok hitelesített másolatát.
(6) A negyedéves beszámoló kötelező tartalmi elemét képezi a tárgynegyedév gazdálkodásának számszaki bemutatása az 5. számú függelék szerinti tartalommal, annak szöveges magyarázata és az azt alátámasztó főkönyvi kivonat.
(7) A beszámoló formai követelménye a folyamatos szöveg 12-es betűmérettel, szimpla sorközzel, sorkizárással, Times New Roman betűtípussal, 2,5 cm-es margóval történő megírása.
(8) A beszámoló terjedelme költségvetési szervek esetében maximum 30 oldal, gazdasági társaságok és egyéb szervezetek esetében maximum 15 oldal lehet.
(9) Amennyiben a beszámolásra kötelezett a beszámolóját nem, vagy nem a (3)-(8) pontokban megfogalmazott feltételek maradéktalan teljesítésével nyújtja be, vagy a benyújtott beszámolót a testület nem fogadja el, úgy a beszámolásra kötelezett részére további önkormányzati támogatás nem nyújtható addig az időpontig, amíg az elmaradt beszámolóját nem pótolja, vagy a hiányos beszámolóját nem javítja, és azt a képviselő-testület el nem fogadja.
A napirendek vitája
14. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett - a tájékoztatók kivételével - külön-külön nyit vitát. Előtte az előterjesztő rövid - legfeljebb 3 perces - kiegészítést tehet. A bizottságok által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt legfeljebb 2 percben a bizottsági elnökök - akadályoztatásuk esetén a bizottságok által megbízott tag - ismertetik. Az előterjesztés feletti vita során az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) Az önkormányzat gazdálkodására, vagyonára, rendeletalkotására, illetve átadott hatáskörbe tartozó ügyekben, a bizottságok döntése után terjeszthetők a képviselő-testület elé.
(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama napirendi pontonként és személyenként legfeljebb 3 perc lehet. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(4) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Az előterjesztő az előterjesztéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre azonnal válaszol.
(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(7) Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.
(8) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(9) Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat, és azt szavazásra bocsátja.
Személyes érintettség bejelentésének elmulasztása
15. § (1) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:
a.) az első kötelezettség mulasztást követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a bejelentési kötelezettségének
b.) ismételt kötelezettségszegés esetén a polgármester 5.000.- forint rendbírsággal sújtja, melyet a polgármester erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az önkormányzat költségvetési számlájára köteles befizetni. A közlés időpontjának
ba.) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a képviselő-testület ülésén jut tudomására, az ülésen való szóbeli közlést, vagy
bb.) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a képviselő-testület tudomására, úgy a polgármester erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét kell tekinteni.
(2) Ismételt kötelezettségszegés esetén a rendbírság újra kiszabható.
A szavazás rendje
16. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy név szerinti lehet.
(4) A képviselő-testület nyílt szavazással hozott döntéseinél a képviselők kézfelemeléssel szavaznak.
(5) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a Képviselő- testület vita nélkül határoz.
(6) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja.
(7) A titkos szavazás lebonyolítása borítékba helyezett szavazólapon, akár szavazóhelyiség és urna igénybevételével történhet a képviselő-testület tagjai közül választott szavazatszámláló bizottság közreműködésével.
A Képviselő-testület döntései
17. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont tárgyalásának lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésekben. .
Önkormányzati rendeletalkotás
18. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
- a) polgármester,
- b) alpolgármester,
- c) képviselő-testület tagja,
- d) jegyző,
(3) A polgármester vagy a jegyző a rendelet tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) Rendelet elfogadásához minősített többség - 5 fő települési képviselő egybehangzó szavazata - szükséges.
(5) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni az önkormányzat hirdetőtábláján és gondoskodni kell a honlapon történő közzétételéről is.
Határozathozatal
19. § (1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.
(2) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(3) A képviselő-testület határozatáról - a határozat meghozatalától számított 15 napon belül - értesíteni kell az annak végrehajtásában érdekelteket. A határozatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.
Jegyzőkönyv
20. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről külön - külön írásbeli jegyzőkönyvet kell készíteni, melyeket archiválni kell.
(2) A testület üléséről készült jegyzőkönyv a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntést tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A jegyzőkönyv mellékletét képezi:
a.) a meghívó,
b.) az írásos előterjesztések és azok mellékletei,
c.) a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások,
d.) a nem önálló indítványok,
e.) a jelenléti ív,
f.) a jegyző törvényességi észrevétele,
g.) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.
(4) A testületi ülésről készített jegyzőkönyvet a testületi ülés határozatképességének megállapítását követően egyszerű szótöbbséggel megválasztott 2 fő települési képviselő hitelesíti.
(5) A nyilvános testületi ülések hitelesített jegyzőkönyveit, ha ezt jogszabály nem korlátozza, az önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján közzé kell tenni az aláírást követő 15 napon belül.
A jegyző törvényességi észrevétele
21. § (1) A jegyző, ha törvénysértő döntési javaslatot vagy működést észlel, köteles erről azonnal tájékoztatni a Képviselő-testületet.
(2) A törvényességi jelzést követően a Képviselő-testület vagy elnapolja a napirend megtárgyalását és a döntéshozatalt, vagy újratárgyalja az érintett napirendet. Ha a törvényességi jelzés a Képviselő-testület működését érinti, a polgármester intézkedik a törvényes működés helyreállításáért.
(3) Amennyiben a Képviselő-testület a jegyző törvényességi jelzése ellenére sem módosítja a kifogásolt határozati javaslatot vagy rendeleti szövegezést, abban az esetben a jegyző a jegyzőkönyvben a döntéshozatalt követően feltünteti a jogszabálysértés tényét, és annak kapcsán kialakított véleményét.
Közmeghallgatás
22. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett a munkaterv szerinti időpontban közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről a lakosságot 15 nappal korábban a település hirdetőtábláján és honlapján kell tájékoztatni.
(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők. A közmeghallgatást a polgármester vezeti, amelyről jegyzőkönyv készül a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvekre vonatkozó szabályok szerint.
(3) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel.
III. FEJEZET
A települési képviselő
23. § (1) A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
(2) A települési képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában.
(3) A képviselő amennyiben a képviselő-testület, vagy bizottságainak ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van, ezt köteles előzetesen jelezni a polgármesternek.
(4) A képviselőt megilleti az interpelláció joga. Az interpelláció szóban és írásban is történhet. Írásban interpellációt a képviselő-testületi ülés előtt legalább 5 nappal kell benyújtani a polgármesterhez. Szóban elhangzó interpelláció esetén a választ legkésőbb 15 napon belül írásban kell megadni.
(5) Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, a polgármester további vizsgálatra kiadja az illetékes bizottságnak.
(6) Az interpellációra írásban adott választ a képviselő-testületi ülés előtt meg kell küldeni minden képviselőnek, és annak elfogadásáról a testület dönt.
(7) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
Polgármester
24. § (1) Szikszó Városban a polgármestert a lakosság közvetlenül választja, a polgármester a tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.
(3) A polgármester felelős:
- a) az önkormányzat demokratikus működésének, széles körű nyilvánosságának biztosításáért,
- b) a településfejlesztés és a közszolgáltatások szervezéséért,
- c) a társadalmi szervekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel való együttműködésért,
- d) a nem önkormányzati tevékenységet végző szervekkel, vállalatokkal, intézményekkel való kapcsolattartásért.
(4) A polgármester a testület működésével kapcsolatban gondoskodik a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséért, felelős a javaslatok megalapozottságáért, a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a végrehajtásról a testület tájékoztatásáért.
(5) A polgármester fogadóórát csütörtökön 8-12 óráig tart.
Alpolgármester
25. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére a képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármestert távolléte esetén helyettesíti. Az alpolgármester egyebekben a polgármester távollétében gyakorolja mindazon jogokat és ellátja mindazon feladatokat, amelyeket a jogszabály, vagy az önkormányzati rendelet a polgármester részére biztosít.
(3) Az alpolgármester feladatkörét a polgármester határozza meg, erről a testületet tájékoztatja.
A jegyző
26. § (1) A polgármester - pályázat alapján - a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.
(2) A jegyző feladata a Mötv. 81. § (1) és (3) bekezdésében meghatározottakon túl:
- a) előkészíti a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket, biztosítja ezek törvényességét;
- b) rendszeresen tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
- c) gondoskodik a munkaterv előkészítéséről, biztosítja az előterjesztések, határozati javaslatok időben történő kézbesítését az érdekeltek részére, felelős a jegyzőkönyvek elkészítéséért, határidőre való felterjesztéséért;
- d) gondoskodik arról, hogy a testületi döntésekről az érdekeltek értesüljenek;
- e) figyelemmel kíséri a határozatok végrehajtását, gondoskodik arról, hogy a képviselő-testület a határozatok végrehajtásáról tájékoztatást kapjon;
- f) rendszeresen kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg;
- g) felelős az ügyvitel szakszerűségéért, egyszerűsítéséért és korszerűsítéséért.
(3) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői felett.
(4) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a Szervezési, Hatósági és Humánigazgatási Osztályvezető látja el a jegyzői feladatokat.
A képviselő-testület bizottságai, és
a bizottságok működése
27. § (1) A képviselő-testület feladatainak előkészítését és végrehajtását, állandó bizottságok útján látja el. A képviselő-testület Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottságot, Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottságot, valamint Városüzemeltetési Bizottságot választ. A bizottságok munkájában a képviselő-testület által megválasztott képviselő - erre vonatkozó képviselő-testületi döntés és választás esetén - és nem képviselő tagok vesznek részt.
(2) A képviselő-testület bizottságainak megnevezése, létszáma:
képviselő nem képviselő
tag tag
Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság 3 fő 2 fő
Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottság 2 fő 1 fő
Városüzemeltetési Bizottság 2 fő 1 fő
(3) A bizottságok elnökeit és tagjait a Polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg. A bizottságok saját tagjaik közül elnökhelyettest választhatnak, akit az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogai megilletik.
(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával terjeszthető a képviselő-testület elé:
- az önkormányzati vagyon elidegenítésével, társaságba való bevitelével,
- vezetői kinevezésekkel, választásokkal,
- kitüntetések, címek adományozásával kapcsolatos ügyek, valamint
- a költségvetés és zárszámadás tervezete.
(5) Kizárólag a téma szerint illetékes bizottságok véleményével terjeszthetők testület elé a helyi rendeletek tervezetei.
(6) A bizottságok feladataikat saját munkatervük alapján látják el, üléseiket szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal, nyilvánosan tartják.
(7) A bizottságok ülését – 5 nappal az ülést megelőzően, a napirend megjelölésével – a bizottság elnöke, vagy a polgármester írásban hívja össze.
(8) A bizottságok feladataik ellátásához, a polgármester előzetes engedélyével külső szakértői segítséget vehetnek igénybe. Amennyiben a szakértő munkáját díjazás ellenében látja el, a díjazás mértékéről és annak forrásáról a polgármesteri hatáskört meghaladóan a képviselő-testület dönt.
(9) A bizottságok döntéseit javaslatok, állásfoglalások illetve határozatok formájában, általában egyszerű szótöbbséggel hozza meg, a bizottságok határozathozatalára, a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(10) A bizottságok üléseit az elnökök vezeti. A bizottságok akkor határozatképesek, ha azon a tagok több mint a fele jelen van.
(11) A bizottságok üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet annak elnöke és a közös önkormányzati hivatal által biztosított jegyzőkönyvvezető, vagy a bizottság egy tagja ír alá. A jegyzőkönyvet az elnök három napon belül köteles a polgármesternek megküldeni.
(12) A bizottságok ülésein a jegyző, illetve az általa megbízott hivatali dolgozó köteles részt venni, s részt vehet azon bármely képviselő is.
(13) A bizottságok elnökei haladéktalan intézkedés megtételét kezdeményezik a polgármestertől, ha a hivatal tevékenységében jogszabálysértés, vagy önkormányzati érdekek figyelmen kívül hagyását észlelik.
(14) A bizottságok működésének ügyviteli feltételeit a Közös Önkormányzati Hivatal köteles biztosítani.
Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása
28. § (1) Véleményezi az önkormányzat éves költségvetési javaslatát és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezetet,
(2) Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás /vagyonnövekedés - csökkenés/ alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
(3) Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,
(4) Véleményezi az önkormányzati vagyon vállalkozásba való bevitelét, kivonását,
(5) Közreműködik az önkormányzat adópolitikájának - gazdaságelemzések alapján történő - kialakításában,
(6) Előzetesen véleményezi az önkormányzati vagyon forgalmára vonatkozó ügyleteket,
(7) Véleményezi az önkormányzati gazdálkodó szervezetek, alapítványok, társulások létrehozásával kapcsolatos javaslatokat,
(8) Véleményezi az önkormányzati intézmények támogatására vonatkozó javaslatokat,
(9) Közreműködik az önkormányzati gazdálkodó szervezetek, alapítványok, társulások ügyvezetői, tisztségviselői megválasztásának előkészítésében, véleményezésében,
(10) Közreműködik az önkormányzati beruházások előkészítésében, a közbeszerzési eljárásban, a versenytárgyalásokon,
(11) Javaslatot tesz helyi adók bevezetésére, kedvezményekre, mentességekre,
(12) Ellenőrzi az önkormányzati bevételek felhasználását, a kiadások szabályszerűségét, véleményezi, a címzett és céltámogatások felhasználását,
(13) Az önkormányzati vagyon helyzetével kapcsolatos ellenőrzések, vizsgálatok kezdeményezése, vizsgálati jelentések véleményezése,
(14) Rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet az önkormányzat működésének szabályosságáról,
(15) Ellenőrzi az önkormányzati, a közös önkormányzati hivatali, önkormányzati intézményi és vállalati döntés-előkészítő és végrehajtási munkát, különös tekintettel a vezetői kötelezettségvállalásra,
(16) Ellátja a képviselő-testület ügyrendi ügyekkel kapcsolatos döntéseinek előkészítését, valamint a polgármester, az alpolgármester feletti munkáltatói, s más tisztségviselőkkel kapcsolatos személyi döntések előkészítését, az összeférhetetlenségi ügyek intézését.
(17) Véleményezi a Szervezeti és Működési Szabályzat módosításara irányuló javaslatot.
(18) Előterjeszti a képviselő-testület működésével kapcsolatos ügyrendi kérdések eldöntéséhez kialakított állásfoglalását, az ügyrendi kérdések eldöntésére - szükség szerint bizottsági véleményt kialakítva - konkrét határozati javaslatot tesz, az üléseken és az ülések közötti időszakban egyaránt,
(19) Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester (alpolgármester), a képviselők vagyon-nyilatkozatát, eljár vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ügyekben,
(20) Felügyeli a képviselő - testület által létrehozott intézményesített önkormányzati társulási kapcsolatok működését (ennek keretében állást foglal a társulási ügyekben, a társulási ügyek viteléről beszámoltatja a polgármestert).
Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása
29. § (1) Kapcsolatot tart az önkormányzat nevelési, közművelődési és sport intézményeivel.
(2) Kapcsolatot tart a kulturális hagyományok és értékek ápolása érdekében a művelődésre, társas életre szerveződő közösségekkel a lakosság művészeti kezdeményezéseivel, önszerveződő közösségeivel.
(3) Figyelemmel kíséri és támogatja a város tehetséges fiataljainak előmenetelét, a városban való letelepedését.
(4) Elősegíti az új közművelődési formák kialakítását, a testneveléssel és a sporttal foglalkozó szervezetek létrehozását.
(5) Együttműködik a városban működő nem önkormányzat által fenntartott nevelési, szociális intézményekkel, valamint az idősek otthonával.
(6) Előzetesen véleményezi és képviseli az önkormányzati nevelési, közművelődési és sport intézmények alapítására, összevonására, megszüntetésére irányuló javaslatokat.
(7) Véleményezi a művészeti alkotás önkormányzati tulajdonban lévő épületen, közterületen való elhelyezésére, áthelyezésére, felújítására, lebontására vonatkozó előterjesztéseket.
(8) Véleményezi az utca, településrész és intézmény név megállapítására vagy megváltoztatására irányuló javaslatokat.
(9) Különös gondot és figyelmet fordít az egészséges életmód népszerűsítésére.
(10) Figyelemmel kíséri a közegészségügy, környezet- és természetvédelem helyzetét, a hátrányos helyzetű lakosság helyzetét, s az annak javítására irányuló ágazati feladatok ellátását.
(11) Figyelmet fordít az idősek, betegek és a megváltozott munkaképességűek helyzetére.
(12) Közreműködik a feladatába tartozó önkormányzati rendeletek elkészítésében.
(13) Véleményezi és elbírálja a Bursa Hungarica pályázatokat.
(14) Véleményezi és értékeli Szikszó Város Önkormányzat tanulmányi ösztöndíj pályázatát.
(15) Kapcsolatot tart és együttműködik a Szikszói Értéktár Bizottsággal.
(16) Dönt a város költségvetésében az oktatási, kulturális és sportalap és a környezetvédelmi alap címen meghatározott előirányzat felhasználásáról.
(17) Testvérvárosi kapcsolatok fenntartása, ápolása, kapcsolattartás.
(18) Nemzetiségi önkormányzatokkal való együttműködés, kapcsolattartás, a nemzetiségi önkormányzatok munkájában történő segítségnyújtás.
(19) Kapcsolattartás, együttműködés a Szikszói Móricz Zsigmond Általános Iskolával, a Szent Márton Katolikus Iskola és Gimnáziummal, a Szikszói Városi Óvoda és Bölcsődével és a Bethánia Napköziotthonos Óvodával.
(20) Kapcsolattartás a Bethánia Szeretetotthon képviselőjével.
(21) A lakossággal történő operatív kapcsolattartási feladatok elnöki hatáskör keretében.
Városüzemeltetési Bizottság
30. § (1) Meghatározza – 5 évre vonatkozóan – a város fejlesztési céljait, irányvonalát.
(2) Közreműködik a beruházási, felújítási célok meghatározásában.
(3) Közreműködik az önkormányzat gazdasági programjának elkészítésében.
(4) Közreműködik az ivóvízvezeték hálózat felújítására vonatkozó feladatok előkészítésében, illetve megvalósításában.
(5) Koordinálja a közvilágítás felújításával kapcsolatos munkákat.
(6) Közreműködik az útfelújítási munkák megtervezésében.
(7) Közreműködik a vízelvezető árkok felújításának megtervezésében, megszervezésében.
(8) Javaslatot tehet az utcabútorok elhelyezésére vonatkozóan.
(9) Felügyeli a köztéri játszótér üzemeltetését.
(10) Időszakosan ellenőrzi a köztemető üzemeltetési feladatainak ellátását.
(11) Tervet készít a közterületi térfigyelő kamerák elhelyezésével kapcsolatban.
(12) Javaslatot tehet a közterület felügyelet hatékonyabb munkavégzése érdekében.
(13) Felügyeli a közterületi szúnyog és rágcsálóírtás megszervezését.
(14) Véleményezi a városfejlesztési, városrendezési, településrendezési előterjesztéseket.
(15) Részt vesz társadalmi és szakmai egyeztetéseken.
(16) Javaslatot tesz - önerős - infrastruktúra fejlesztési programok elfogadására.
Civilek Tanácsa
31. § (1) A Képviselő-testület a lakossági igények és az önkormányzati tevékenységek összehangolása, a lakossági érdekérvényesítés biztosítása céljából létrehozhatja a Civilek Tanácsát. A Civilek Tanácsa véleményező, javaslattevő feladatot lát el.
(2) A Civilek Tanácsa – létrehozása esetén – 20 főből áll. A Tanács tagjai szikszói lakosok közül kerülnek kiválasztásra. A tagok személyéről a polgármester dönt a Képviselő-testület javaslata alapján.
(3) A Civilek Tanácsát az elnök képviseli. Az elnököt a tagok maguk közül választják meg.
(4) A Civilek Tanácsa évente legalább 2 alkalommal ülésezik. Az ülést az elnök hívja össze. A szabályszerűen összehívott ülésen a Civilek Tanácsa akkor alkalmas vélemény nyilvánítására, ha az ülésen a tagok több mint fele részt vesz. A Tanács ülései nyilvánosak.
A Közös Önkormányzati Hivatal
32. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására –közös önkormányzati hivatal elnevezéssel - egységes hivatalt működtet.
(2) A képviselő-testület a Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását a következők szerint határozza meg.
- a) Gazdálkodási Osztály
- b) Szervezési, Hatósági és Humánigazgatási Osztály
- c) Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal Hernádkércsi Kirendeltség
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységei élén az osztályvezető áll. A szociális terület csoport jogállású.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal feladatait, szervezeti felépítését a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amelyet a jegyző javaslatára a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület hagy jóvá.
A Társulás
33. § (1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldása érdekében az alábbi társulásokban vesz részt:
- a) Szikszói Kistérségi Többcélú Társulás
- b) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
(2) A társulásban való együttműködés részletes szabályait a társulási megállapodás, valamint a társulás Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(3) A társulási tanácsokban az Önkormányzatot a polgármester képviseli.
Nemzetiségi önkormányzatok
34. § (1) Szikszó városában két nemzetiségi önkormányzat működik:
- Szikszó Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata
- Szikszói Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat
(2) A nemzetiségi önkormányzatok bizottságot hozhatnak létre.
(3) A nemzetiségi önkormányzatok tagjai közül társadalmi megbízatású elnököt, és az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére elnökhelyettest választanak. Az elnökök képviselik a nemzetiségi önkormányzatokat, tanácskozási joggal részt vesznek a települési önkormányzat képviselő-testülete ülésén.
Nemzetiségi Önkormányzatok működésének szabályai
35. § (1) A Képviselő-testület és szervei, valamint a nemzetiségi önkormányzatok közötti rendszeres kapcsolat biztosítása érdekében a nemzetiségi önkormányzatok:
- a) elnöke (elnökhelyettes) tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testületi üléseken,
- b) elnöke (elnökhelyettes) tanácskozási joggal részt vehet a bizottság ülésén, ha a bizottság nemzetiséget érintő napirendet tárgyal,
- c) véleményt nyilváníthat és javaslatot tehet az éves költségvetéshez, a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóhoz, valamint a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő képviselő-testületi határozat, illetve rendelet tervezetéhez,
- d) javaslatot tehet a Képviselő-testület éves munkatervének összeállításához.
(2) A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzatok működésének segítéséhez biztosított pénzügyi hozzájárulás mértékét az Önkormányzat éves költségvetésében állapítja meg.
(3) A nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátása a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatalban történik.
(4) A Szikszó Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat székhelye: 3800 Szikszó, Kálvin tér 1.
(5) A Szikszói Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat székhelye: 3800 Szikszó, Kálvin tér 1.
(6) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok üléseinek megtartásához a 3800 Szikszó, Kálvin tér 1. szám alatti épületben helyiséget biztosít ingyenesen.
(7) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos feladatok ellátásához szakmai segítséget nyújt a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal útján. Az Önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzatok közötti kapcsolattartást a Jegyző és a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal Szervezési, Hatósági és Humánigazgatósági Osztályvezetője koordinálja.
(8) A Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egysége – feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben – segíti a nemzetiségi önkormányzatok munkáját.
(9) A jegyző vagy megbízottja jelzi a nemzetiségi önkormányzatok testületének, illetőleg elnökének, ha döntéseiknél jogszabálysértést észlel.
(10) A Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatos feladatokkal megbízott ügyintézője elkészíti a nemzetiségi önkormányzat költségvetését, amit a Gazdálkodási Osztályvezető ellenőriz.
(11) A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodási feladatainak végrehajtó szerve a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal.
(12) A Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal a kötelezettségvállalásokhoz kapcsolódóan, olyan analitikus nyilvántartást vezet, amelyből megállapítható az évenkénti kötelezettségvállalás összege, erről igény szerint adatot szolgáltat.
(13) A Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal a nemzetiségi önkormányzatok vagyoni és számviteli nyilvántartásait a rendelkezésre bocsátott adatok alapján vezeti. A szükséges információkat és dokumentációkat a nemzetiségi önkormányzatok elnökei biztosítják.
(14) A nemzetiségi önkormányzatok vagyonának leltározása, illetve vagyonának selejtezése a Szikszói Közös Önkormányzati Hivatal szabályzataiban meghatározottak alapján történik.
36. § (1) A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzatok működésének segítésére, a nemzetiségekkel és nemzetiségi lakosokkal való kapcsolattartás céljából 1 fő Romaügyi Biztost bíz meg.
(2) A Romaügyi Biztos feladatai:
- kapcsolatot tart a roma nemzetiségi önkormányzatokkal, lakosokkal,
- közvetíti a roma nemzetiség által megfogalmazott javaslatokat és problémákat a Képviselő-testület felé,
- ellátja a nemzetiségi oktatással, kultúrával kapcsolatos feladatokat,
- javaslatot tesz nemzetiségi programok szervezésére vonatkozóan,
- figyelemmel kíséri a roma nemzetiségre vonatkozó hazai és Európai Uniós támogatási pályázatokat, lehetőségeket,
- kapcsolatot tart az Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottsággal a romákat érintő kérdésekben.
A helyi népszavazás
37. § A törvényben nem szabályozott - a helyi népszavazásra vonatkozó - viszonyokat külön önkormányzati rendelet szabályozza.
IV. FEJEZET Az önkormányzat gazdálkodása
Az önkormányzat gazdasági alapjai
38. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat gazdasági programját, fejlesztési tervét, az Mötv.-ben meghatározott tartalommal fogadja el.
(2) A gazdasági program, fejlesztési terv a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól.
Az önkormányzat költségvetése
39. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetésről szóló törvény, valamint az ezekhez kapcsolódó egyéb jogszabályok határozzák meg.
(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéssel, valamint külső szakmai szervezet szolgáltatásának igénybevételével biztosítja.
(4) A költségvetési évet követően a polgármester a zárszámadási rendeletet a jogszabályban meghatározott időpontban terjeszti a testület elé.
(5) Az önkormányzat vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletben szabályozza.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
40. § Az önkormányzat a saját intézményei pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint külső szakértő megbízása alapján látja el.
V. FEJEZET
Záró rendelkezések
41. § (1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Szikszó Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2019.(X.21.) számú önkormányzati rendelet.
(2) Szikszó Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának mellékletei:
- 1. számú melléklet átruházott hatáskörök felsorolása
- 2. számú melléklet kormányzati funkciók felsorolása
(3) Szikszó Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának függelékei:
1, Képviselő-testület tagjai
2, Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság, az Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottság és a Városüzemeltetési Bizottság tagjai
3, Szikszó Város Önkormányzat szerveinek és intézményeinek hivatalos megnevezése
4, Államháztartási szakfeladatok
5, Negyedéves beszámoló formanyomtatványa
42. § Ez a rendelet 2021. június 15-én lép hatályba.
Szmsz melléklete és függelék.pdf
1. melléklet
1. számú melléklet
A polgármesterre átruházott hatáskörök:
- a) köztemetés
- b) közterület használattal kapcsolatos engedély kiadása
- c) tulajdonosi hozzájárulás kiadása
- d) helyi védelem alá helyezés
- e) helyi védelem megszüntetése
f)településképi véleményezési eljárás lefolytatása
- f) településképi bejelentési eljárás
- g) településképi kötelezési eljárás lefolytatása a településkép védelme érdekében
- h) településképi bírság kiszabása
j)Rendkívüli települési támogatás
- i) Települési támogatás
l)Települési támogatás temetési költségek viseléséhez
- j) Települési támogatás a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
- k) Időskorúak támogatása
o)Start mezőgazdasági program keretében termelt többlettermékek nyújtása
A Szikszói Kistérségi Többcélú Társulásra átruházott hatáskörök:
a) orvosi ügyeleti feladatellátás megszervezése és működtetése
b) a Szikszói Szociális Szolgáltató Központon keresztül biztosítja a szociális és gyermekjóléti feladatokat,
c)szociális és gyermekjóléti ellátások közül biztosítja az alábbiakat:
ca) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
cb) a házi segítségnyújtás
cc) család- és gyermekjóléti szolgálat
cd) család- és gyermekjóléti központ
A Szociális Missziótársulat Bethánia Szeretetotthonára átruházott határkörök:
a)idősek nappali ellátása,
b)időskorúak átmeneti ellátása
A Sajó-Bódva Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskör:
a) a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása
2. melléklet
2. számú melléklet
| Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
011220 | Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
013320 | Köztemető-fenntartás és -működtetés |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
025010 | Védelmi feladatok igazgatása és szabályozása |
031030 | Közterület rendjének fenntartása |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
041237 | Közfoglalkoztatási mintaprogram |
047120 | Piac üzemeltetése |
051030 | Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
064010 | Közvilágítás |
066010 | Zöldterület-kezelés |
066020 | Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
074011 | Foglalkozás-egészségügyi alapellátás |
074031 | Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
082092 | Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
091220 | Köznevelési intézmény 1–4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
092120 | Köznevelési intézmény 5–8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
092260 | Gimnázium és szakképző iskola tanulóinak közismereti és szakmai elméleti oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
096015 | Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
104030 | Gyermekek napközbeni ellátása |
104035 | Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében |
104037 | Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
104044 | Biztos Kezdet Gyerekház |
106010 | Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
106020 | Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
3. melléklet
1. számú függelék
A képviselő-testületi tagok névsora:
1. dr. Gulyásné dr. Kerekes Rita képviselő
2. dr. Piskóti István alpolgármester
3. Gál Péter képviselő
4. Hetesi Gergely képviselő
5. Kőhalmi Mónika képviselő
6. Marjai Pál képviselő
7. Stelmach Mariann képviselő
8. Sváb Antal polgármester
9. Mező István képviselő
4. melléklet
2. számú függelék
A Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság
tagjainak névsora
1. Dr. Gulyásné Dr. Kerekes Rita bizottsági elnök, képviselő
2. Kőhalmi Mónika bizottsági tag, képviselő
3. Stelmach Mariann bizottsági tag, képviselő
4. Farkas Sándor bizottsági tag, nem képviselő
5. Fehér Balázs bizottsági tag, nem képviselő
Az Oktatási, Kulturális, Sport és Szociális Bizottság
tagjainak névsora
6. Mező István bizottsági elnök, képviselő
7. Gál Péter bizottsági tag, képviselő
8. Vécseyné Fedor Zsuzsanna bizottsági tag, nem képviselő
Városüzemeltetési Bizottság
tagjainak névsora
9. Marjai Pál bizottsági elnök, képviselő
10. Hetesi Gergely bizottsági tag, képviselő
11. Tóth Tibor bizottsági tag, nem képviselő
5. melléklet
3. számú függelék
Szikszó Város Önkormányzat szerveinek és intézményeinek
hivatalos megnevezése
Szikszó Város Önkormányzata által működtetett, szakmai felügyelet szerint a Klebersberg Intézményfenntartó Központ alá tartozó intézmény:
1. Szikszói Móricz Zsigmond Általános Iskola (3800 Szikszó, Bethlen G. u. 1.)
Önállóan működő költségvetési szerv:
2. Szikszói Városi Óvoda és Bölcsőde (3800 Szikszó, Rákóczi u. 60.)
3. Szikszói Városi Szabadidőközpont és Könyvtár (3800 Szikszó, Rákóczi u. 33.)
Önkormányzati részesedéssel rendelkező gazdasági társaságok:
4. Turul Provincia Nonprofit Kft. (3800 Szikszó, Kálvin tér 1.)
5. Szikszói Ipari Park Kft. (3800 Szikszó, Kálvin tér 1.)
6. Bonhause Kft. (3800 Szikszó, Bethlen Gábor u. 2.)
7. Infraglass Kft. (3800 Szikszó, Bethlen Gábor u. 2)
8. Project Invest Group Kft. (3800 Szikszó, Rákóczi út 20.)
9. SIXO-NET Kft. (3800 Szikszó, Rákóczi út 60.)
10. Taktaköz-Hernádvölgy Fejlesztéséért Nonprofit Kft. (3928 Tiszatardos, Kossuth L. út 34.)
11. Sixo Park Kft. (3800 Szikszó, Bethlen Gábor u. 2.)
12. Sixo Tender Kft. (3800 Szikszó, Kálvin tér 1.)
13. SIXO Fejlesztési Kft. ( 3800 Szikszó, Rákóczi út 33.)
6. melléklet
4. számú függelék
562912 | Óvodai intézményi étkeztetés |
562913 | Iskolai intézményi étkeztetés |
562918 | Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
680001 | Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése |
680002 | Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése |
680003 | Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
811000 | Építményüzemeltetés |
813000 | Zöldterület-kezelés |
841105 | Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége |
889207 | Biztos Kezdet Gyerekház |
960302 | Köztemető-fenntartás és -működtetés |
999000 | Szakfeladatra el nem számolt tételek |
7. melléklet
5. számú függelék
Mérlegadatok | ||||
|---|---|---|---|---|
Megnevezés | Állomány | Változás | Változás | |
előző | tárgy- | |||
Immateriális javak | ||||
Ingatlanok | ||||
Gépek, berendezések | ||||
Járművek | ||||
Követelések | ||||
Vevők | ||||
Adott kölcsönök | ||||
Egyéb követelések | ||||
Pénzeszközök | ||||
Kötelezettségek | ||||
Hosszú lejáratú kötelezettségek | ||||
Hitelek | ||||
Kölcsönök | ||||
Egyéb hosszú lejáratú kötelezettségek | ||||
Rövid lejáratú kötelezettségek | ||||
Szállítók | ||||
Hitelek | ||||
Kölcsönök | ||||
Egyéb rövid lejáratú kötelezettségek | ||||
Eredményadatok | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Megnevezés | Tárgyév | Előző | Tárgy- | Változás | Változás |
1 | 2 | 3 | 4 | 5=4-3 | 6=4/3 |
Bevételek | |||||
Árbevétel | |||||
Pénzügyi műveletek bevételei | |||||
Egyéb bevétel | |||||
Költségek | |||||
Anyagköltség | |||||
Igénybe vett szolgáltatások | |||||
Személyi jellegű költségek | |||||
Járulékok | |||||
Értékcsökkenési leírás | |||||
Ráfordítások | |||||
Pénzügyi műveletek ráfordításai | |||||
Egyéb ráfordítások | |||||
Eredmény | |||||
Létszámadatok | ||||
|---|---|---|---|---|
Megnevezés | Előző | Tárgy- | Változás | Változás |
Állományi létszám | ||||