Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének 13/2021. (V.14.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 05. 15- 2021. 05. 16

Sopron Megyei Jogú Város Polgármesterének 13/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Sopron Megyei Jogú Város Polgármestere a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (a továbbiakban: Gyvt.) 162. § (5) bekezdésében és a Sopron és Környéke Szociális-Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás létrehozásáról szóló 2019. december 8. napján létrejött szerződés IV. 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja és a Gyvt. 29. § és 147. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében meghatározott feladat- és hatáskörében a következőket rendeli el:

1. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

„Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (a továbbiakban: Gyvt.) 162. § (5) bekezdésében és a Sopron és Környéke Szociális-Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás létrehozásáról szóló 2019. december 8. napján létrejött szerződés IV. 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja és a Gyvt. 29. § és 147. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”

2. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A rendelet hatálya kiterjed az 1. § (1) bekezdésben foglalt személyekre, akik

  • a) Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek,
  • b) a család- és gyermekjóléti szolgáltatások és a gyermekek átmeneti gondozása szolgáltatások esetében a Sopron és Környéke Szociális - Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkeznek.”

(2) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A rendelet hatálya a gyermekek napközbeni ellátása nyári napközi szolgáltatás (a továbbiakban: nyári napközi) esetében mindazon általános iskolában, illetve egységes gyógypedagógiai módszertani intézményben jogviszonnyal rendelkező 1-8. évfolyamos tanulóra terjed ki, akinek életvitelszerű lakhatást biztosító lakcíme vagy tartózkodási helye Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén van.”

3. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 2. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) a kérelmező igényének megfelelően, a személyes gondoskodás keretén belül biztosítja a gyermekjóléti alapellátás különböző formáit: gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, óvoda), és gyermekek átmeneti gondozása.

(2) Az Önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatást (család- és gyermekjóléti szolgáltatás, család- és gyermekjóléti központ) és a gyermekek átmeneti gondozását (helyettes szülői hálózat, családok átmeneti otthona, gyermekek átmeneti otthona) a Gyermekjóléti Intézet, a bölcsődei és az időszakos gyermekfelügyeletet a SMJV Egyesített Bölcsődék, a nyári napközit pedig az állami intézményfenntartó központ által nyújtja.”

4. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 3. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) A gyermekek napközbeni ellátása iránti kérelmet az ellátást nyújtó intézmény vezetőjénél kell előterjeszteni, aki intézkedik az igénybevételről. A nyári napközi esetében a kérelmet elsősorban a köznevelési intézményben kell leadni, illetve, ha a köznevelési intézmény nem Sopron Megyei Jogú Város közigazgatási területén működik, akkor Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának Humánszolgáltatási Osztályán, vagy a nyári napközit szervező intézménynél szükséges leadni.

(6) Az étkeztetés iránti kérelmet a szolgáltatást nyújtó intézmény vezetőjénél kell előterjeszteni.”

5. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az Önkormányzat a család- és gyermekjóléti szolgáltatásokat és a gyermekek átmeneti gondozása szolgáltatásokat a Gyermekjóléti Intézet útján működteti.”

(2) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 4. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) Átmeneti gondozás esetén, az ellátás megkezdésétől számított 15 napon belül az intézményvezető megállapodást köt a kérelmezővel, illetve törvényes képviselőjével.

(5) A megállapodás tartalmazza:

  • a) az ellátás kezdetének időpontját,
  • b) az intézményi ellátás időtartamát (a határozott vagy határozatlan időtartam megjelölését),
  • c) a gyermek számára nyújtott szolgáltatások és ellátások tartalmát, módját,
  • d) a személyi térítési díj megállapítására és megfizetésére vonatkozó szabályokat,
  • e) az ellátás megszüntetésének módjait,
  • f) a gyermek és törvényes képviselője személyazonosító adatait,
  • g) az ellátásra jogosult gyermek törvényes képviselője nyilatkozatát a Gyvt. 33. § (2) bekezdésében meghatározott tájékoztatás megtörténtéről.”

(3) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 4. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:

„(5a) Családok Átmeneti Otthona esetén a megállapodás - az (5) bekezdésben foglaltakon túl - tartalmazza

  • a) a gyermekkel együtt ellátásban részesülő személy gyermekgondozással kapcsolatos feladatait, a gondozás módját, mértékét, és
  • b) a szülő nyilatkozatát arról, hogy a gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szolgáltatóval, illetve intézménnyel együttműködik.”

(4) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 4. §-a a következő (6a) és (6b) bekezdéssel egészül ki:

„(6a) Az átmeneti gondozást igénybe vevő ill. törvényes képviselője számára, a kérelem benyújtásakor tájékoztatást kell nyújtani:

  • a) az ellátás időtartamáról és feltételeiről,
  • b) az intézmény által vezetett, reá vonatkozó nyilvántartásokról,
  • c) az ellátásra jogosult gyermek és hozzátartozói közötti kapcsolattartásról, különösen a látogatás, a távozás és a visszatérés rendjéről,
  • d) a gyermekek átmeneti otthonában biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásról, ha a gyermek kapcsolattartásra jogosult hozzátartozói külön élnek,
  • e) a családok átmeneti otthonában biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásról, ha a gyermeknek van különélő, kapcsolattartásra jogosult hozzátartozója,
  • f) a helyettes szülőnél biztosított személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásról,
  • g) az érték- és vagyonmegőrzés módjáról,
  • h) az intézmény házirendjéről,
  • i) a panaszjog gyakorlásának módjáról,
  • j) a fizetendő térítési, illetve gondozási díjról,
  • k) a jogosult jogait és érdekeit képviselő érdek-képviseleti fórumról.

(6b) Az ellátásra jogosult gyermek törvényes képviselője köteles:

  • a) a tájékoztatás megtörténtéről nyilatkozni, ha az ellátás igénybevételéről nem kötöttek megállapodást,
  • b) az e törvény alapján vezetett intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni,
  • c) nyilatkozni a jogosultsági feltételekben, valamint a személyazonosító adatokban beállott változásokról.”

6. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az Önkormányzat a bölcsőde és az időszakos gyermekfelügyelet szolgáltatásokat SMJV Egyesített Bölcsődék telephelyein biztosítja.”

7. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet „Részletes szabályok” alcíme a következő 5/A. §-sal egészül ki:

„5/A. § (1) Az Önkormányzat a nyári napközis tábor gyermekjóléti szolgáltatást az állami intézményfenntartó központ által biztosítja, mely a gyermekfelügyelet és a foglalkozásokon kívül a gyermekek napi háromszori étkezését is magában foglalja.

(2) Az ellátás igénybevétele önkéntes, arra az állami intézményfenntartó központ által közzétett jelentkezési lapon lehet jelentkezni.

(3) A nyári napközi alanyi jogon igénybe vehető szociális ellátási forma.”

8. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 6. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) A szolgáltatás lemondása az étkezést nyújtó intézményben az étkeztetés lemondásával történik, a lemondás napját megelőző nap 9.00-ig, egyúttal a lemondást a nyári napközit szervező intézménynél is jelezni kell.”

9. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 7. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A személyi térítési díj összege)

  • „b) nappali ellátást nyújtó intézmények esetén az élelmezési térítési díj és az igénybe vett étkezések számának szorzata,”

10. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az ellátást igénybe vevő, valamint a térítési díj fizetésre kötelezett más személy, ha a személyi térítési díj összegét vitatja vagy annak csökkentését, illetve elengedését kéri - gyermekétkeztetés kivételével - a fizetési kötelezettségről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül írásbeli kérelemmel a Polgármesterhez - a család- és gyermekjóléti szolgáltatások és a gyermekek átmeneti gondozása szolgáltatások esetében a Társulási Tanács elnökéhez - fordulhat. Ez esetben a fizetendő személyi térítési díjat határozattal a Polgármester - a család- és gyermekjóléti szolgáltatások és a gyermekek átmeneti gondozása szolgáltatások esetében a Társulási Tanács elnöke - állapítja meg.”

11. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet a következő 11. §-sal egészül ki:

„11. § A nyári napközis tábor étkezésének térítési díja azonos Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének a nevelési-oktatási intézményekben biztosított gyermekétkeztetésről és az ellátás igénybevételéért fizetendő térítési díjakról szóló 26/2013. (VI.28.) rendeletében megállapított iskolai napközis ellátás térítési díjával, amely a gyermekvédelmi törvény által nyújtott kedvezményeket is magába foglalja.”

12. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Nem kell térítési díjat fizetni helyettes szülői ellátás igénybevétele esetén.”

13. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 13. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az ellátásért fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg az igénybe vevő gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem 50%-át.”

14. § A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 13/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az ellátásért fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg az igénybe vevő gyermek családjában az egy főre jutó havi jövedelem 50%-át.”

15. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

16. § Hatályát veszti A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő intézményi térítési díjakról szóló 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelet

  • a) 1. § (5) bekezdése,
  • b) 12. § (2) bekezdése.

17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet

1. melléklet az 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelethez

Térítési díjak

1. Sopron Megyei Jogú Város Egyesített Bölcsődék

A

B

C

D

E

F

1

Szolgáltatás SMJV
Egyesített
Bölcsődék által

A szolgáltatás
önköltsége

Állami
támogatás

Önköltség alapon
számított
intézményi térítési díj
(D=B-C, a szolgáltatás
önköltsége és az
állami
támogatás
különbözete)

Megállapított intézményi
térítési díj

Önkormányzati
támogatás
(F=D-E, az önköltség
alapon számított
intézményi
térítési díj és a
megállapított
intézményi
térítési díj
különbözete)

2

Bölcsődei gondozás
Ft/nap/fő

6 405

6 203

202

0

202

3

Bölcsődei étkezés
Ft/nap/fő ÁFA-val

1 903

1 239

663

525

350

4

Bölcsődei diétás
étkezés
Ft/nap/fő ÁFA-val

1 903

1 239

663

525

350

5

Bölcsődei időszakos
gyermekfelügyelet
gondozás
Ft/óra/fő

725

0

725

320

405

6

Bölcsődei időszakos
gyermekfelügyelet
étkezés
Ft/nap/fő ÁFA-val

1 903

0

1 903

525

1 378

7

Bölcsődei időszakos
gyermekfelügyelet
diétás étkezés
Ft/nap/fő ÁFA-val

1 903

0

1 903

525

1 378

2. Sopron és Környéke Család és Gyermekjóléti Ellátás Intézete

A

B

C

D

E

F

G

1

Szolgáltatás a
Sopron
és Környéke
Család és
Gyermekjóléti
Ellátás
Intézete által

A szolgáltatás
önköltsége
Ft/nap/fő

Állami támogatás
Ft/nap/fő

Önköltség alapon
számított
intézményi
térítési díj
Ft/nap/fő
(D=B-C,
a szolgáltatás
önköltsége és az
állami támogatás
különbözete)

Megállapított
intézményi térítési díj
Ft/nap/fő

Megállapított
intézményi térítési díj
Ft/hó/fő

Önkormányzati
támogatás
Ft/nap/fő
(G=D-E,
az önköltség
alapon számított
intézményi
térítési díj
és a megállapított
intézményi
térítési díj
különbözete)

2

Családok Átmeneti
Otthona, 30 napot
meg nem haladó
időtartam esetére,
felnőtt részére

4 669

2 175

2 494

0

0

2 494

3

Családok Átmeneti
Otthona, 30 napot
meg nem haladó
időtartam esetére,
gyermek részére

4 669

2 175

2 494

0

0

2 494

4

Családok Átmeneti
Otthona
felnőtt részére

4 669

2 175

2 494

500

15 000

1 994

5

Családok Átmeneti
Otthona
gyermek részére

4 669

2 175

2 494

200

6 000

2 294

6

Gyermekek Átmeneti Otthona

4 669

2 175

2 494

1000

30 000

1 494”

2. melléklet

3. melléklet az 51/2005. (XII. 21.) önkormányzati rendelethez

A gyermekjóléti alapellátást igénylő kérelemhez csatolandó dokumentumok

1. GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁS

Nyilatkozat, igazolás nem szükséges.

2. GYERMEKEK NAPKÖZBENI ELLÁTÁSA

2.1 Bölcsőde

Szükséges igazolások:

A kérelmező és gyermeke személyi adatait tartalmazó kérelem, a gyermek általános egészségi állapotát igazoló orvosi szakvélemény, a kérelmező munkaviszonyát vagy más munkavégzésre irányuló jogviszonyát igazoló dokumentumok, valamint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosultságot igazoló irat.

2.2 A diétás étkeztetés igénybevétele esetén a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról szóló 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet által előírt szakorvosi igazolást kell benyújtani az intézmény vezetőjének.

A kérelemhez szükség szerint csatolni kell a Gyvt. 21/B. § (1)-(2) bekezdésében megjelölt normatív kedvezményekre jogosultság megállapításához szükséges dokumentumokat, valamint a Gyvt. 150. § (6) bekezdése szerinti állapot igazolását.

2.3 Időszakos gyermekfelügyelet

Szükséges igazolások:

A kérelmező és gyermeke személyi adatait tartalmazó kérelem, a gyermek általános egészségi állapotát igazoló orvosi szakvélemény.

3. GYERMEKEK ÁTMENETI GONDOZÁSA

3.1 Családok Átmeneti Otthona

Szükséges igazolások:

A kérelmező és gyermeke személyi adatait tartalmazó kérelem, a gyermek és a vele együtt költöző felnőtt általános egészségi állapotát igazoló orvosi szakvélemény, valamint a kérelmező jövedelmét igazoló dokumentumok.

3.2 Helyettes szülői hálózat

Szükséges igazolások:

A kérelmező és a gyermek adatait tartalmazó kérelem, jövedelmet igazoló dokumentumok.

3.3 Gyermekek Átmeneti Otthona

Szükséges igazolások:

A kérelmező és gyermeke személyi adatait tartalmazó kérelem, a gyermek általános egészségi állapotát igazoló orvosi szakvélemény, valamint a kérelmező jövedelmét igazoló dokumentumok.