Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelete

a Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 04. 03- 2021. 04. 03

Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelete

a Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról

Budapest főpolgármestere
a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Fővárosi Közgyűlés feladat- és hatáskörét gyakorolva,
a Fővárosi Közgyűlésnek az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (7) bekezdés 3. pontjában kapott felhatalmazása alapján, és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 14/A. § (2) bekezdés b) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva
a következőket rendeli el:

1. § A Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § 5. pont helyébe következő rendelkezés lép:

  • „5. Magasház: olyan épület, amelynek a terepcsatlakozásához, lejtős terepen a lejtőoldali legalacsonyabb terepcsatlakozásához mért legmagasabb pontja – beleértve minden építményrészt, a kupolát, saroktornyot, tetőfelépítményt, az épület tetőzetén elhelyezett antennát, kéményt, szellőzőt, egyéb tartozékot és műszaki berendezést – legfeljebb 90,0 méter.”

2. § Az R. 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) A 4. mellékletben meghatározott Belső zóna területén a területfelhasználási egységen belül meghatározott összes építési övezet megengedett parkolási célú szintterülete nem haladhatja meg a területfelhasználási egységre vonatkozó bsp értéke alapján számított szintterületet, a számítás során a védelemmel érintett ingatlanok területe figyelmen kívül hagyható.”

3. § Az R. 7. § (2a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2a) Magasház létesítése esetén az egymással szemközt elhelyezkedő és átfedő utcai homlokzatok között

  • a) 30 méter-es magasságot meg nem haladó épületrészek között a (2) bekezdés szerinti,
  • b) 65 méternél alacsonyabb magasház 30 méteres magasságot meghaladó részeinek homlokzatától legalább 30 méter,
  • c) 65 méter magas, vagy annál magasabb magasház 30 méteres magasságot meghaladó részeinek homlokzatától legalább 40 méter

távolságot kell tartani.”

4. § Az R. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A 3. mellékletben magasépítmények számára kijelölt területeken magasház 30 m magasság feletti épületrészei az alábbiak figyelembevételével építhetők:

  • a) épület legmagasabb pontja nem haladhatja meg a területre meghatározott értéket;
  • b) az épület külső homlokzatai által határolt, más jogszabály alapján számított szintenkénti bruttó alapterületek átlagértéke nem haladhatja meg különálló épületrészenként
    • ba) 65 méternél alacsonyabb magasház esetén a 900 m²-t,
    • bb) 65 méter magas, vagy annál magasabb magasház esetén az épület legmagasabb pontjának 15-szörösét négyzetméterben kifejezve, de legfeljebb 1350 m2-t;
  • c) a külső homlokzatok által határolt egyes építményszintek szintenkénti legnagyobb alaprajzi kiterjedéséből (vízszintes vetületi méreteiből) számított átlagérték nem lehet nagyobb különálló épületrészenként
    • ca) 65 méternél alacsonyabb magasház esetén 50 méternél,
    • cb) 65 méter magas, vagy annál magasabb magasház esetén 55 méternél.”

5. § (1) Az R. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az R. 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép

(3) Az R. 8. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

6. § Az R.

  • a) 7. § (2) bekezdés b) pontjában a „magasépület” szövegrész helyébe a „magasház” szöveg,
  • b) 11. § (2) bekezdésében a „már meglévő toronyház” szövegrész helyébe a „már meglévő magasház” szöveg, és a „legmagasabb ponttal toronyház” szövegrész helyébe a „legmagasabb ponttal magasház” szöveg,
  • c) 11. § (4) bekezdésében a „magasépület” szövegrész helyébe a „magasház” szöveg,
  • d) 20. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében a „7,5” szövegrész helyébe a „8,0” szöveg,
  • e) 20. § (2b) bekezdésében a „Magasépületek” szövegrész helyébe a „Magasházak” szöveg

lép.

7. § Hatályát veszti az R.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.

1. melléklet a 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelethez

"A területfelhasználási egységek beépítési sűrűsége és az infrastruktúra-elemek" című, M=1:10 000 méretarányú tervlapsorozat

13_2021_1_melleklet.pdf

2. melléklet a 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelethez

"Egyes területek beépítési magassága és magasépítmények számára kijelölt területek" című, M=1:35.000 méretarányú tervlap

13_2021_2_melleklet.pdf

3. melléklet a 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelethez

Az 1. melléklet szerinti "Infrastruktúra függvényében ütemezetten igénybe vehető, változással érintett területekre" vonatkozó részletes feltételek

A

B

C

D

1

kerület

sor-szám

Terület megnevezése

Igénybevétel feltétele

2

II.

1.

Patakhegyi út északi oldalán húzódó területsáv

Virágosnyergi kapcsolat II. kerületi, felszíni szakaszának, vagy az M0 gyűrű nyugati szektorának üzembe helyezése

3

II.

2.

Rozmaring üvegházas terület

Virágosnyergi kapcsolat II. kerületi, felszíni szakaszának, vagy az M0 gyűrű nyugati szektorának üzembe helyezése

4

III.

1.

Józsefhegy

M0 északi szektor hiányzó szakaszának üzembe helyezése

5

IX.

1.

Ferencvárosi pályaudvartól délre a Határ út feletti beépítetlen terület

Körvasút menti körút Soroksári út - Nagykőrösi út közötti szakaszának üzembe helyezése

6

IX.

2.

A Soroksári út mentén, a Kvassay Jenő út és a Határ út vonala között lévő területek

Budapest-Kelebia vasútvonal átvezetése a Ferencvárosi rendező-pályaudvaron, és Budapest-Ráckeve HÉV vonal bevezetése a Kálvin térig.

7

XV.

1.

Felsőkert utca, Külső Fóti út, Szántóföld utca menti terület

Felsőkert utca átépítése új nyomvonalra a Külső Fóti út és az M3-as bevezető szakasza között, csomóponttal

8

XV.

2.

Városkapu utca, Mogyoród útja menti terület

Baross tér - Újpalota közötti kötöttpályás kapcsolat üzembe helyezése

9

XVI.

1.

Budapesti út – Magtár utca – Cica utca – Szárnyaskerék út által határolt terület

Gödöllő-Csömöri HÉV pályare-konstrukciója

10

XVI.

2.

Begónia utca környéke

Gödöllő-Csömöri HÉV pályare-konstrukciója

11

XVI.

3.

Nagytarcsai út – Simongát utca környéke

Külső keleti körút részeként, a Nagytarcsai út 2x2 forgalmi sávra bővítése az M0 keleti szektor – Simongát utca között, vagy a Külső keleti körút térségben jelölt alternatív nyomvonalának megvalósítása

12

XVII.

1/a.

Szárazhegy – Észak (Péceli út – M0 autópálya menti terület)

Péceli út M0 keleti szektor – Zrínyi utca szakaszán lévő csomópontok fejlesztésének biztosítása, és a kerékpáros infrastruktúra kiépítésének biztosítása Budapest Főváros Önkormányzata és Rákosmente Önkormányzata közötti megállapodás útján

13

XVII.

1/b.

Szárazhegy – Dél (Pesti út – M0 autópálya menti terület)

Pesti út M0 keleti szektor – Zrínyi utca szakaszán lévő csomópontok fejlesztésének biztosítása, és a kerékpáros infrastruktúra kiépítésének biztosítása Budapest Főváros Önkormányzata és Rákosmente Önkormányzata közötti megállapodás útján

14

XVII.

1/c.

Szárazhegy – Nyugat

Közforgalmú közlekedés megvalósításának biztosítása a XVII–1/a vagy a XVII–1/b területen Budapest Főváros Önkormányzata és Rákosmente Önkormányzata közötti megállapodás útján

15

XVII.

2.

Pesti út – M0 autópálya menti terület

Pesti út M0 keleti szektor – Zrínyi utca szakaszán lévő csomópontok fejlesztése, és a kerékpáros infrastruktúra kiépítése

16

XVIII.

1.

Gyömrői út – Külső-keleti körút – Billentyű utca által határolt terület

Gyömrői út – Külső-keleti körút csomópontjának fejlesztése

17

XX.

1.

Szentlőrinci út, Köves út menti terület

A Szentlőrinci úton a 2x2 sávos keresztmetszet biztosításához szükséges közterület kialakítása

18

XXI.

1.

Weiss Manfréd út – Kis-Duna sor közti terület

Galvani hidak vagy a Csepel-Albertfalvai híd és alagút üzembe helyezése

19

XXI.

2.

Csepel‐Háros területe

II. Rákóczi Ferenc út bővítése 2x2 forgalmi sávra vagy a csepeli HÉV meghosszabbítása az Erdősor utcáig

20

XXII.

1.

Balatoni út – Szabadkai út – Móricz Zsigmond utca – Budatétényi út által határolt terület

Balatoni út – Szabadkai utca csomópont fejlesztése, vagy Szabadkai utca felső végének kiszélesítése

21

XXII.

2.

Szabadkai utca – Nyél utca – Csöngő utca által határolt terület

Balatoni út – Szabadkai utca csomópont fejlesztése, vagy Szabadkai utca felső végének kiszélesítése

22

XXII.

3.

Óhegy

Balatoni úton új csomópont kiépítése a fejlesztési terület észak-nyugati részén, és a Bartók Béla - Dózsa György úti csomópont átépítése. A terület 30%-a még csomópont fejlesztés nélkül, a többi az egyes csomóponti fejlesztésekhez kapcsolódva ütemezetten is megvalósítható.

23

XXII.

4.

Klauzál Gábor utca mentén, a Budai Nagy Antal utcától északra lévő terület

Zárt csapadékvíz csatornák kiépítése a terület és a befogadó között.

24

XXII.

5.

Klauzál Gábor utca – Park utca – Kő utca – Költő utca – Táró utca térsége

Zárt csapadékvíz csatornák kiépítése a terület és a befogadó között.

25

XXII.

6.

Gyula vezér út menti terület

Zárt csapadékvíz csatornák kiépítése a terület és a befogadó között.

26

XXIII.

1.

Molnár-sziget

Gyalogos-kerékpáros híd a Molnár-sziget északi részén

27

XXIII.

2.

Szentlőrinci út melletti terület

Szentlőrinci út 2x2 sávra bővítése

28

XXIII.

3.

Szérűskert utca – Vecsés út – Szamaránszki dűlő – Erzsébet utca

Szentlőrinci út 2x2 sávra bővítése, vagy a Külső keleti körút Túri István út – M5 autópálya közötti szakasz üzembe helyezése

29

XXIII.

4.

Tompaház út – Vecsés ú – Szérűskert utca – MÁV Kelebiai Vasútvonal által határolt terület

Szentlőrinci út 2x2 sávra bővítése, vagy a Külső keleti körút Túri István út – M5 autópálya közötti szakaszának üzembe helyezése

30

XXIII.

5.

Millennium utca – Haraszti út szervizútja – Orbán utca – Gombkötő utca által határolt terület

Ráckevei HÉV fejlesztése az észak-déli regionális gyorsvasút részeként (belváros irányú, legalább Kálvin térig történő meghosszabbítás)

31

XXIII.

6.

Kézműves utca — Iparos utca — Gyáli patak 2. ága —MÁV Kelebiai vasútvonal — Gyáli patak I. ága — M51-es autóút által határolt terület

Soroksári elkerülő út Ócsai út – Szentlőrinci út közötti szakaszának területegységekhez kapcsolódó szakaszos üzembe helyezése