Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelete
a Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2021. 04. 03- 2021. 04. 03Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelete
a Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosításáról
Budapest főpolgármestere
a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló
27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet 1. §-ában kihirdetett veszélyhelyzetre figyelemmel, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló
2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján a Fővárosi Közgyűlés feladat- és hatáskörét gyakorolva,
a Fővárosi Közgyűlésnek az épített környezet alakításáról és védelméről szóló
1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (7) bekezdés 3. pontjában kapott felhatalmazása alapján, és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló
1997. évi LXXVIII. törvény 14/A. § (2) bekezdés b) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló
2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva
a következőket rendeli el:
1. § A Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § 5. pont helyébe következő rendelkezés lép:
- „5. Magasház: olyan épület, amelynek a terepcsatlakozásához, lejtős terepen a lejtőoldali legalacsonyabb terepcsatlakozásához mért legmagasabb pontja – beleértve minden építményrészt, a kupolát, saroktornyot, tetőfelépítményt, az épület tetőzetén elhelyezett antennát, kéményt, szellőzőt, egyéb tartozékot és műszaki berendezést – legfeljebb 90,0 méter.”
2. § Az R. 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
„(3a) A 4. mellékletben meghatározott Belső zóna területén a területfelhasználási egységen belül meghatározott összes építési övezet megengedett parkolási célú szintterülete nem haladhatja meg a területfelhasználási egységre vonatkozó bsp értéke alapján számított szintterületet, a számítás során a védelemmel érintett ingatlanok területe figyelmen kívül hagyható.”
3. § Az R. 7. § (2a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2a) Magasház létesítése esetén az egymással szemközt elhelyezkedő és átfedő utcai homlokzatok között
- a) 30 méter-es magasságot meg nem haladó épületrészek között a (2) bekezdés szerinti,
- b) 65 méternél alacsonyabb magasház 30 méteres magasságot meghaladó részeinek homlokzatától legalább 30 méter,
- c) 65 méter magas, vagy annál magasabb magasház 30 méteres magasságot meghaladó részeinek homlokzatától legalább 40 méter
távolságot kell tartani.”
4. § Az R. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A 3. mellékletben magasépítmények számára kijelölt területeken magasház 30 m magasság feletti épületrészei az alábbiak figyelembevételével építhetők:
- a) épület legmagasabb pontja nem haladhatja meg a területre meghatározott értéket;
- b) az épület külső homlokzatai által határolt, más jogszabály alapján számított szintenkénti bruttó alapterületek átlagértéke nem haladhatja meg különálló épületrészenként
- ba) 65 méternél alacsonyabb magasház esetén a 900 m²-t,
- bb) 65 méter magas, vagy annál magasabb magasház esetén az épület legmagasabb pontjának 15-szörösét négyzetméterben kifejezve, de legfeljebb 1350 m2-t;
- c) a külső homlokzatok által határolt egyes építményszintek szintenkénti legnagyobb alaprajzi kiterjedéséből (vízszintes vetületi méreteiből) számított átlagérték nem lehet nagyobb különálló épületrészenként
- ca) 65 méternél alacsonyabb magasház esetén 50 méternél,
- cb) 65 méter magas, vagy annál magasabb magasház esetén 55 méternél.”
5. § (1) Az R. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az R. 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép
(3) Az R. 8. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.
6. § Az R.
- a) 7. § (2) bekezdés b) pontjában a „magasépület” szövegrész helyébe a „magasház” szöveg,
- b) 11. § (2) bekezdésében a „már meglévő toronyház” szövegrész helyébe a „már meglévő magasház” szöveg, és a „legmagasabb ponttal toronyház” szövegrész helyébe a „legmagasabb ponttal magasház” szöveg,
- c) 11. § (4) bekezdésében a „magasépület” szövegrész helyébe a „magasház” szöveg,
- d) 20. § (2) bekezdés nyitó szövegrészében a „7,5” szövegrész helyébe a „8,0” szöveg,
- e) 20. § (2b) bekezdésében a „Magasépületek” szövegrész helyébe a „Magasházak” szöveg
lép.
7. § Hatályát veszti az R.
- a) 2. § 4. pontja,
- b) 2. § 8. pontja.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
1. melléklet a 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelethez
"A területfelhasználási egységek beépítési sűrűsége és az infrastruktúra-elemek" című, M=1:10 000 méretarányú tervlapsorozat
2. melléklet a 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelethez
"Egyes területek beépítési magassága és magasépítmények számára kijelölt területek" című, M=1:35.000 méretarányú tervlap
3. melléklet a 13/2021. (III. 4.) önkormányzati rendelethez
Az 1. melléklet szerinti "Infrastruktúra függvényében ütemezetten igénybe vehető, változással érintett területekre" vonatkozó részletes feltételek
A | B | C | D | |
---|---|---|---|---|
1 | kerület | sor-szám | Terület megnevezése | Igénybevétel feltétele |
2 | II. | 1. | Patakhegyi út északi oldalán húzódó területsáv | Virágosnyergi kapcsolat II. kerületi, felszíni szakaszának, vagy az M0 gyűrű nyugati szektorának üzembe helyezése |
3 | II. | 2. | Rozmaring üvegházas terület | Virágosnyergi kapcsolat II. kerületi, felszíni szakaszának, vagy az M0 gyűrű nyugati szektorának üzembe helyezése |
4 | III. | 1. | Józsefhegy | M0 északi szektor hiányzó szakaszának üzembe helyezése |
5 | IX. | 1. | Ferencvárosi pályaudvartól délre a Határ út feletti beépítetlen terület | Körvasút menti körút Soroksári út - Nagykőrösi út közötti szakaszának üzembe helyezése |
6 | IX. | 2. | A Soroksári út mentén, a Kvassay Jenő út és a Határ út vonala között lévő területek | Budapest-Kelebia vasútvonal átvezetése a Ferencvárosi rendező-pályaudvaron, és Budapest-Ráckeve HÉV vonal bevezetése a Kálvin térig. |
7 | XV. | 1. | Felsőkert utca, Külső Fóti út, Szántóföld utca menti terület | Felsőkert utca átépítése új nyomvonalra a Külső Fóti út és az M3-as bevezető szakasza között, csomóponttal |
8 | XV. | 2. | Városkapu utca, Mogyoród útja menti terület | Baross tér - Újpalota közötti kötöttpályás kapcsolat üzembe helyezése |
9 | XVI. | 1. | Budapesti út – Magtár utca – Cica utca – Szárnyaskerék út által határolt terület | Gödöllő-Csömöri HÉV pályare-konstrukciója |
10 | XVI. | 2. | Begónia utca környéke | Gödöllő-Csömöri HÉV pályare-konstrukciója |
11 | XVI. | 3. | Nagytarcsai út – Simongát utca környéke | Külső keleti körút részeként, a Nagytarcsai út 2x2 forgalmi sávra bővítése az M0 keleti szektor – Simongát utca között, vagy a Külső keleti körút térségben jelölt alternatív nyomvonalának megvalósítása |
12 | XVII. | 1/a. | Szárazhegy – Észak (Péceli út – M0 autópálya menti terület) | Péceli út M0 keleti szektor – Zrínyi utca szakaszán lévő csomópontok fejlesztésének biztosítása, és a kerékpáros infrastruktúra kiépítésének biztosítása Budapest Főváros Önkormányzata és Rákosmente Önkormányzata közötti megállapodás útján |
13 | XVII. | 1/b. | Szárazhegy – Dél (Pesti út – M0 autópálya menti terület) | Pesti út M0 keleti szektor – Zrínyi utca szakaszán lévő csomópontok fejlesztésének biztosítása, és a kerékpáros infrastruktúra kiépítésének biztosítása Budapest Főváros Önkormányzata és Rákosmente Önkormányzata közötti megállapodás útján |
14 | XVII. | 1/c. | Szárazhegy – Nyugat | Közforgalmú közlekedés megvalósításának biztosítása a XVII–1/a vagy a XVII–1/b területen Budapest Főváros Önkormányzata és Rákosmente Önkormányzata közötti megállapodás útján |
15 | XVII. | 2. | Pesti út – M0 autópálya menti terület | Pesti út M0 keleti szektor – Zrínyi utca szakaszán lévő csomópontok fejlesztése, és a kerékpáros infrastruktúra kiépítése |
16 | XVIII. | 1. | Gyömrői út – Külső-keleti körút – Billentyű utca által határolt terület | Gyömrői út – Külső-keleti körút csomópontjának fejlesztése |
17 | XX. | 1. | Szentlőrinci út, Köves út menti terület | A Szentlőrinci úton a 2x2 sávos keresztmetszet biztosításához szükséges közterület kialakítása |
18 | XXI. | 1. | Weiss Manfréd út – Kis-Duna sor közti terület | Galvani hidak vagy a Csepel-Albertfalvai híd és alagút üzembe helyezése |
19 | XXI. | 2. | Csepel‐Háros területe | II. Rákóczi Ferenc út bővítése 2x2 forgalmi sávra vagy a csepeli HÉV meghosszabbítása az Erdősor utcáig |
20 | XXII. | 1. | Balatoni út – Szabadkai út – Móricz Zsigmond utca – Budatétényi út által határolt terület | Balatoni út – Szabadkai utca csomópont fejlesztése, vagy Szabadkai utca felső végének kiszélesítése |
21 | XXII. | 2. | Szabadkai utca – Nyél utca – Csöngő utca által határolt terület | Balatoni út – Szabadkai utca csomópont fejlesztése, vagy Szabadkai utca felső végének kiszélesítése |
22 | XXII. | 3. | Óhegy | Balatoni úton új csomópont kiépítése a fejlesztési terület észak-nyugati részén, és a Bartók Béla - Dózsa György úti csomópont átépítése. A terület 30%-a még csomópont fejlesztés nélkül, a többi az egyes csomóponti fejlesztésekhez kapcsolódva ütemezetten is megvalósítható. |
23 | XXII. | 4. | Klauzál Gábor utca mentén, a Budai Nagy Antal utcától északra lévő terület | Zárt csapadékvíz csatornák kiépítése a terület és a befogadó között. |
24 | XXII. | 5. | Klauzál Gábor utca – Park utca – Kő utca – Költő utca – Táró utca térsége | Zárt csapadékvíz csatornák kiépítése a terület és a befogadó között. |
25 | XXII. | 6. | Gyula vezér út menti terület | Zárt csapadékvíz csatornák kiépítése a terület és a befogadó között. |
26 | XXIII. | 1. | Molnár-sziget | Gyalogos-kerékpáros híd a Molnár-sziget északi részén |
27 | XXIII. | 2. | Szentlőrinci út melletti terület | Szentlőrinci út 2x2 sávra bővítése |
28 | XXIII. | 3. | Szérűskert utca – Vecsés út – Szamaránszki dűlő – Erzsébet utca | Szentlőrinci út 2x2 sávra bővítése, vagy a Külső keleti körút Túri István út – M5 autópálya közötti szakasz üzembe helyezése |
29 | XXIII. | 4. | Tompaház út – Vecsés ú – Szérűskert utca – MÁV Kelebiai Vasútvonal által határolt terület | Szentlőrinci út 2x2 sávra bővítése, vagy a Külső keleti körút Túri István út – M5 autópálya közötti szakaszának üzembe helyezése |
30 | XXIII. | 5. | Millennium utca – Haraszti út szervizútja – Orbán utca – Gombkötő utca által határolt terület | Ráckevei HÉV fejlesztése az észak-déli regionális gyorsvasút részeként (belváros irányú, legalább Kálvin térig történő meghosszabbítás) |
31 | XXIII. | 6. | Kézműves utca — Iparos utca — Gyáli patak 2. ága —MÁV Kelebiai vasútvonal — Gyáli patak I. ága — M51-es autóút által határolt terület | Soroksári elkerülő út Ócsai út – Szentlőrinci út közötti szakaszának területegységekhez kapcsolódó szakaszos üzembe helyezése |